bron GVA
Nieuwe trams weten al waar ze zullen rijden
13/11 De Lijn koopt en huurt 88 trams. Het eerste lot van 21 wordt gekocht én er is al een Antwerpse bestemming voor uitgekiend
De eerste 21 nieuwe trams vormen een uitbreiding en komen dus bovenop het huidige wagenpark. Maar ze zullen pas vanaf midden 2012 kunnen worden ingezet. Dan pas is de tramstelplaats (of de garage van de trams) op de grens van Deurne en Wijnegem afgewerkt.
Zes of zeven nieuwe trams zullen dienen voor de tramuitbreiding Deurne-Wijnegem en Mortsel-Boechout. Samen met de stelplaats vormen deze uitbreidingen het project Brabo I. De andere veertien of vijftien trams zullen op de uitbreiding van Brabo II gaan werken: de verlenging naar Ekeren en de nieuwe tramlijnen op het Eilandje.
Na het eerste lot van de bestelling gaat De Lijn, voor de 67 overige tramstellen, over op de formule van huurkoop. Maar de onderhandelingen daarover verlopen moeizaam. Fabrikanten willen de trams zélf onderhouden als ze de toestellen moeten verhuren aan De Lijn. En die wil de eigen onderhoudsploegen en -hangars blijven gebruiken.
“Dus zijn we geëvolueerd naar een huur op lange termijn”, zegt waarnemend directeur Roger Kesteloot. “Bekijk het zoals een huis. De huurder staat in voor het kleine onderhoud, de eigenaar voor de grotere klussen. Nu moeten we de verdeling tussen beide nog afspreken.”
JVB
|