Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
03-10-2013
âJe snelheid vergeten ze niet snelâ
Bron : Nieuwsblad
Met de nieuwe campagne Je snelheid vergeten ze niet snel wil het BIVV overdreven snelheid minder sociaal aanvaard maken.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft zijn nieuwe Go For Zero-campagne gelanceerd om autobestuurders die te snel rijden persoonlijk aan te spreken. De affiche met het beeld van een doodskruisje langs de weg, wijst de bestuurders erop dat bij ongevallen door overdreven of onaangepaste snelheid ook onrechtstreekse slachtoffers achterblijven, zoals familieleden en vrienden.
In 2012 waren er 44.193 letselongevallen in België, meldt het BIVV. Onderzoek toont aan dat overdreven of onaangepaste snelheid een rol speelt in één op de drie letselongevallen. Dit betekent dat er jaarlijks meer dan 14.500 ongevallen worden veroorzaakt door een bestuurder met haast.
Daarnaast blijkt uit metingen door het instituut in 2003, 2006, 2009 en 2012 dat de Belg te snel rijden niet veroordeelt. Voor de stelling snel rijden is voor mij sociaal onaanvaardbaar geldt dat we in 2012 op het laagste punt staan sinds de metingen: slechts 56 procent van de bestuurders gaat akkoord met de stelling.
Bij de metingen valt op dat naarmate de bestuurder ouder wordt, hij of zij meer instemt met de stellingen over overdreven of onaangepaste snelheid. Zo gaan 18-29-jarigen (35 procent) significant minder vaak akkoord met de stelling dat snel rijden sociaal onaanvaardbaar is, dan bestuurders ouder dan 63 jaar (71 procent).
De affichecampagne langs de autosnelwegen loopt van 30 september tot 27 oktober.
06:56 ANTWERPEN STAD Tot drie keer toe heeft Vlaams minister-president Kris Peeters het herhaald deze zomer: "In september zit ik samen met de bevoegde Europese commissaris. Dan zal er meer duidelijkheid zijn over Oosterweel." Een belofte die hij niet kon waarmaken.
De maand september zit er vandaag op. En gisteren kreeg uw krant de bevestiging van Europees commissaris voor de Interne Markt Michel Barnier dat er "nog geen ontmoeting is geweest. Een datum voor een gesprek kunnen we ook nog niet meedelen op dit moment."
Vreemd, want op 1 augustus leek Kris Peeters (foto) nog heel zeker: "Er zijn al een aantal technische vergaderingen met experts geweest en in september zijn er nog een aantal vergaderingen. Dan zit ik ook zelf samen met de commissaris." Begin en half september heeft hij nog eens hetzelfde herhaald.
De ontmoeting tussen Barnier en Peeters moet er komen omdat er wellicht een aanpassing van de aanbesteding voor het Oosterweel-project nodig is. Waarom? Bouwconsortium Noriant mag normaal de bouw uitvoeren. Maar zij kwamen wel als beste uit de bus voor de bouw van een viaduct, terwijl het - na het referendum in 2009 - om een tunnel gaat. De originele bouwopdracht is dus gewijzigd. En wie een viaduct moet bouwen, is niet per se de beste kandidaat om een tunnel te graven.
Op donderdag 3 oktober 2013 worden in Antwerpen en omgeving tussen 11.45 en 13.15 uur de elektronische alarmsirenes, opgesteld in risicozones rond nucleaire en Seveso-bedrijven, getest. De elektronische sirenes die door Binnenlandse Zaken worden opgesteld in welbepaalde risicozones rond nucleaire centra en Seveso-bedrijven worden dagelijks op hun gebruiksklaarheid getest. Dat gebeurt door middel van stille testen. Ze zijn niet hoorbaar voor de bevolking. Elke eerste donderdag van de eerste maand van ieder trimester worden er ook luide testen uitgevoerd, die meer vertellen over de hoorbaarheid van de signalen. In 2013 zijn er nog luide testen voorzien op 3 oktober.
Op het ogenblik van de test zal de sirene een NBC alarmsignaal (nucleair, biologisch, chemisch) geven. Dit is een gemoduleerde huiltoon die na een korte onderbreking herhaald wordt. Na dit signaal melden de luidsprekers van de sirene de gesproken boodschap 'Proefsignaal'. Bewoners hoeven dus niet ongerust te zijn als ze donderdag 3 oktober 2013 deze alarmsignalen horen. Wie vragen over de testen heeft, kan van 30 september tot en met 4 oktober 2013, tussen 9 en 16 uur, terecht op het gratis nummer 0800 94 113. Eventuele vragen of reacties naar aanleiding van de sireneproeven kunnen ook bezorgd worden aan alerte@ibz.fgov.be. Doven en slechthorenden kunnen zich inschrijven om een sms te ontvangen via www.telecontact.be. Bijkomende informatie over het alarmeringsnet van Binnenlandse Zaken kan u vinden op de site http://crisiscentrum.be.
De districtsraad van
30 september is in een zeer positieve
sfeer verlopen. Er stonden enkele voorname punten op de agenda.
Adviesraden en inspraak - Vernieuwd werkkader
inspraak en adviesraden cultuur, sport, jeugd en senioren. Advies Goedkeuring
Er diende advies te
worden uitgebracht omtrent de nieuwe werking van de adviesraden. Alle partijen, zowel oppositie als meerderheid, alsook de diverse
adviesraden hadden tot de ochtend van 30 september de mogelijkheid om hun
adviezen binnen te brengen. Hieruit werd
door het college, met de begeleiding van onze districtssecretaris, een synthese
gemaakt, waaruit een voorstel tot advies werd opgesteld. Dit voorstel werd gisterenavond voorgelegd.
Het advies was vooral
gericht op de nieuwe overkoepelende structuur op stedelijk niveau. De opmerkingen van de verschillende partners
die betrekking hadden op de aanpassingen voor de lokale adviesraden werden niet
in detail opgenomen. Het advies stelde
voor om deze op plaatselijk niveau, binnen de organisatie en statuten van de
lokale adviesraden op te nemen.
Het enige voorbehoud
dat Groen had, was dat sommige van de (gedetailleerde) voorstellen wel degelijk
betrekking hadden op het stedelijk niveau en dus niet als zodanig zijn
meegenomen.
bvb. de leeftijdsnorm
van de seniorenraad die recentelijk werd omgevormd naar de 55+ raad is op
stedelijk niveau 60 jaar. Wij hadden dit
graag aangepast gezien naar 55 jaar.
Toch werd het
voorliggende advies, gezien de positieve benadering vanuit de meerderheid tot
de behandeling van dit punt, door ons
goedgekeurd.
Interpellatie van
raadslid Ilse De Schutter: Verkeersveiligheid
Er werd door Groen een
analyse gemaakt omtrent de verkeersveiligheid in ons district en de rol van het
district bij de opmaak van de verkeersveiligheidsplannen en de analyse er
van. Vooral de interactie tussen de
verkeerspolitie en het districtsbestuur werd bevraagd.
We ontvingen een
omstandig antwoord ook al is deze materie hoofdzakelijk de bevoegdheid van de
Burgemeester op stedelijk niveau. Gezien
de notulen van de districtsraad niet langer de inhoud van de vragen en
antwoorden weergeeft, vroegen wij het gegeven antwoord op papier te kunnen
krijgen waar de districtsvoorzitter positief op antwoordde.
Voorstel tot advies van raadslid Ilse De
Schutter: Masterplan publiek domein Rozemaai Principe opmaak
Wij brachten de vraag
naar voor om het negatief advies van het districtscollege betreffende het
masterplan Rozemaai, terug voor te leggen op de districtsraad en om te vormen
tot een positief advies. Groen vond dat
het masterplan voor de wijk ook positief zou zijn voor de bevolking van Ekeren,
vooral op het gebied van mobiliteit en wateroverlast. Alhoewel dit niet direct
tot de bevoegdheden van de districtsraad behoort, werd ons voorstel positief
benaderd. De door Groen voorgelegde
tekst werd aangepast met een aantal bezorgdheden van de meerderheid. Het eerder uitgebrachte negatief advies
omtrent het masterplan Rozemaai werd een gunstig advies met enkele voorwaarden waarin
de bezorgdheden van de meerderheid tot uitdrukking brengen.
Mondelinge vraag Verkaveling Rozentuin
Deze vraag door onze
fractie werd omgezet in een schriftelijke vraag gezien de hoogdringenheid
volgens het college niet kon ingeroepen worden.
Besluit
Waar in mei 2013
kleine amendementen bvb. betreffende de busverbindingen niet werden opgenomen
en lachend werden afgedaan als onbelangrijk, werd deze districtsraad duidelijk
positiever omgegaan met de voorstellen en adviezen van Groen. Wij hopen dat
deze werkwijze en aandacht voor de
inhoud i.p.v. de partij dewelke het voorstel indient, verder kan uitgebouwd
worden zodat een positieve benadering
tussen meerderheid en oppositie de Ekerse bevolking enkel ten goede kan
komen.
EKEREN - Het Vlaams Gewest start vandaag met de heraanleg van de stoep op de hoek van de Dorpstraat en het Groot Hagelkruis. Het voetpad ligt er momenteel niet goed bij voor minder mobiele voetgangers. De werken zullen vermoedelijk zes dagen in beslag nemen.
De A102 en een heringerichte R11 vormen samen een nieuwe verbinding tussen het knooppunt E19/A12 in Ekeren en de E19 in Wilrijk.
De nieuw aan te leggen A102 tussen Ekeren en het rondpunt in Wommelgem zal de Antwerpse haven verbinden met de E313/E34 en met de R11, die volledig wordt heringericht. De herinrichting betekent een uitdaging, want ze moet de twee doelstellingen van de R11 in het Masterplan 2020 op een ruimtelijk verantwoorde manier combineren: sluipverkeer aanpakkenen de Antwerpse ring ontlasten.
In de milieueffectenrapportage voor de R11bis zullen een aantal alternatieven onderzocht worden. Van de formele inspraakronde bij de terinzaggelegging van het dossier zal afhangen over welke en hoeveel alternatieven het gaat.
In het kader van de plannen voor de A102 en de R11bis onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer ook of een verbinding tussen de R11 en de N10 (Boechout) wenselijk is.
Waarom?
De A102 en de vernieuwde R11 pakken het sluipverkeer in de Antwerpse zuidoostrand aan en lossen een aantal structurele files op. Ze ontlasten de E313/E34 tussen Wommelgem en Antwerpen, het knooppunt Antwerpen-Oost en de Antwerpse ring.
Wanneer?
Sinds augustus 2013 loopt de plan-MER-procedure. In september 2013 stelde het Agentschap Wegen en Verkeer de plannen voor de A102 en de R11bis aan het grote publiek voor op een reizende infomarkt in Mortsel, Merksem en Wijnegem. In het najaar van 2013 zal de kennisgevingsnota van het dossier gedurende een maand ter inzage liggen in alle betrokken steden en gemeenten. Alle geïnteresseerde burgers kunnen ze dan inkijken, aangeven wat er volgens hen extra onderzocht moet worden én op welke manier. Ze kunnen ook suggesties doen voor nog te onderzoeken alternatieven. In 2014 zal het eigenlijke milieueffectenonderzoek opstarten dat zal leiden tot het plan-MER-rapport.
Plannen voorgesteld op infomarkt
Ruim 2300 mensen bezochten in september 2013 de reizende infomarkt over de mogelijke aanleg van de A102 en de R11bis. Die was te zien in Mortsel, Merksem en Wijnegem en kaderde in de plan-MER-studie (milieueffectenrapportage) voor die twee nieuwe gewestwegen.
In het najaar van 2013 kan de bevolking haar mening laten horen over de plannen. Dan wordt in alle betrokken steden en gemeenten de kennisgevingsnota voor de A102 en de R11bis ter inzage gelegd. Gedurende één maand kunnen alle geïnteresseerde burgers ze inkijken, aangeven wat er volgens hen extra onderzocht moet worden én op welke manier. Ze kunnen ook suggesties doen voor nog te onderzoeken alternatieven.
De kennisgevingsnota zal ook beschikbaar zijn op deze website en op www.mervlaanderen.be.
Op basis van de resultaten van de kennisgevingsnota en de terinzagelegging zal de dienst MER van de Vlaamse overheid richtlijnen opstellen voor de plan-MER-studie. Daarna kan het eigenlijke milieueffectenonderzoek opstarten, wat zal leiden tot het plan-MER-rapport.
11:56 EKEREN (2180) Bij een brand in de Bosstraat in Ekeren heeft een woning maandagmorgen heel wat schade opgelopen. Niemand raakte gewond.
Bij dakwerken aan een huis ontstond er brand. De bewoonster probeerde het vuur te blussen met emmers water en verwittigde de brandweer. Ze kon echter niet voorkomen dat de brand oversloeg op het dak van een aanpalende woning. Het plat dak raakte vernield.
De zestigjarige bewoonster, een hartpatiënte, werd preventief naar het ziekenhuis overgebracht.
EKEREN - Een 22-jarige jongeman uit Ekeren reed zaterdagochtend met zijn wagen tegen een geparkeerde Jaguar. Het ongeval deed zich voor aan het marktplein. De man werd lichtgewond en moest naar het ziekenhuis.
Ekeren - Een 22-jarige automobilist uit Ekeren reed zaterdag 21 september omstreeks 6.05 uur met zijn Ford Fiesta tegen een geparkeerde Jaguar. Het ongeval deed zich voor aan de Markt. De bestuurder kwam van de Kloosterstraat en wilde richting Steenstraat rijden. Het slachtoffer raakte lichtgewond. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. Dat meldt de Antwerpse lokale politie.
Het definitieve ontwerp van het kruispunt Driehoekstraat - Geestenspoor
De heraanleg van het kruispunt Geestenspoor Driehoekstraat zal de verkeerssituatie overzichtelijker maken. Door de ingreep worden ook extra parkeerplaatsen gecreëerd.
Laatste nieuws (28 augustus 2013)
Het definitieve plan werd in het voorjaar van 2013 goedgekeurd door het districtscollege. Nu is het nog wachten op het afleveren van de bouwvergunning.
Wanneer starten de werken?
Momenteel is het wachten op de bouwvergunning. De werken zullen vermoedelijk in het voorjaar van 2014 starten.
Hoe zal de straat eruit zien?
Op het kruispunt Geestenspoor - Driehoekstraat stonden vroeger op de rijweg twee rijstroken afgetekend. Daardoor dachten bestuurders dat in het Geestenspoor tweerichtingsverkeer geldt, wat niet het geval is.
Om dit te verduidelijken werd een tijdelijke ingreep ingevoerd, in afwachting van een definitieve heraanleg. Hierbij werd de strook naast het middeneiland afgesloten. Enkel de smalle strook naast het eilandje blijft toegankelijk. De toegang tot de parking blijft makkelijk bereikbaar. Het verkeer dat de parking verlaat, moet verplicht linksaf slaan.
Doordat het eerste deel van het Geestenspoor na de heraanleg een eenrichtingsstraat wordt, ontstaat er ruimte voor drie extra parkeerplaatsen in het Geestenspoor en één in de Driehoekstraat. Door in het Geestenspoor de stoep en groenzone te verleggen, komen ook hier vijf parkeerplaatsen bij, wat het totaal op negen extra parkeerplaatsen brengt.
Meer info
Heeft u nog vragen? Onderaan deze pagina kan u het ontwerpplan en het collegebesluit downloaden.
Vandaag wat achterstallige lectuur aan het bijlezen geweest.
Bron : Voka Antwerpen-Waasland
Geen uitzicht op een tweede spoortoegang, geen directe capaciteitsuitbreiding en geen moderniseringen; in haar afgeslankte meerjarenplan zet de NMBS zowat alle geplande investeringen in de Antwerpse haven on hold. Dit vormt een directe bedreiging voor de toekomst van de Antwerpse haven, liet Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland weten in een brief aan minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille. De Kamer vraagt om een dringende bijsturing.
In de brief, die gisteren ook aan de Commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement werd bezorgd, wijst de Kamer op het belang van het spoorvervoer om ook in de toekomst de economische groei en de druk op het hinterlandverkeer op een duurzame manier op te vangen. Vandaar dat de Kamer ook in haar strategisch Routeplan 2020 heel wat nadruk legt op de ontwikkeling van het spoorvervoer.
In de plannen van de NMBS is er nauwelijks nog sprake van nieuwe capaciteit. En daar maken we ons erg grote zorgen over, zegt havenspecialist Stephan Vanfraechem van de Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland. Projecten zoals de Oude Landen en de Krijgsbaan waarvan de uitvoering al gepland was tegen 2017 worden nu zonder enige uitleg uitgesteld naar 2025! Die projecten moesten de extra capaciteit opvangen in afwachting dat de tweede spoortoegang zou worden gerealiseerd. Maar van die tweede ontsluiting is in de NMBS-plannen al helemaal niets meer terug te vinden. Wanneer de economie weer aantrekt dreigt het spoor helemaal dicht te slibben. Vooral voor de haven-logistieke cluster en voor de petrochemie is dat ronduit dramatisch.
De Kamer vraagt dat de NMBS wat de Oude Landen en de Krijgsbaan betreft, zich minstens aan de oorspronkelijke timing van 2017 houdt en ze verwacht ook een duidelijk engagement over de twee spoortoegang. Daarnaast vraagt de Kamer aan de minister om prioritair werk te maken van de automatisering van een aantal verouderde spoorbundels waaronder Oorderen, Berendrecht, Angola, IJsland, Noordzeeterminal en Oudendijkterminal.
Aangezien de Antwerpse haven 5,4 procent van het Belgische bbp vertegenwoordigt en 145.000 gezinnen een inkomen bezorgt, ben ik ervan overtuigd dat de minister hier de nodige aandacht aan zal besteden, besluit Vanfraechem.
Dan wat verder gaan zoeken en ook dit artikel gemist in de GVA
VOKA: "NMBS legt hypotheek op ontwikkeling van de haven"
08/03 ECONOMIE Acht jaar uitstel voor projecten die al gepland waren en zelfs geen sprake meer van een tweede spoortoegang. Voor VOKA is de meerjarenplanning van de NMBS onaanvaardbaar en bedreigt ze de slagkracht van de haven.
In een open brief aan de kersverse federale minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) vraagt VOKA Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland dat de NMBS haar budgetplannen voor de Antwerpse haven zou herzien.
Wij zijn bezorgd, klinkt het in de brief die gisteren ook werd bezorgd aan de Commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement. Dit legt een hypotheek op de verdere ontwikkeling van onze regio en op de Antwerpse haven in het bijzonder.
Nefaste planning
Ja, wij maken ons voor de haven van Antwerpen grote zorgen over het voorstel van meerjareninvesteringsplan van de NMBS, licht Stephan Van Fraeychem (Alfaport en VOKA) toe.
In het plan is nog zeer weinig ruimte voor nieuwe capaciteiten. Projecten zoals de Oude Landen en de Krijgsbaan, waarvan in het vorige meerjarenplan de uitvoering werd vooropgesteld in 2017, worden nu zomaar, zonder motivering, uitgesteld naar 2025! Door die projecten zou zowat 30 procent meer capaciteit zuurstof worden gegeven aan het spoorvervoer van de haven. Dit dan in afwachting van de tweede spoortoegang.
Over die tweede spoortoegang wordt zelfs helemaal niet meer gesproken. Maar alleen al het uitstel van die eerste projecten legt een hypotheek op het spoorvervoer. Dit zal de congestie nog verhogen als de economie zich herpakt en zal nefast zijn voor de havenlogistiek en de petrochemie.
Wij vragen dus dat de NMBS wat de Oude Landen en de Krijgsbaan betreft minstens naar de oorspronkelijke timing terugkeert, aldus nog Van Fraeychem.
Moderniseren
In een eerste reactie wijst volksvertegenwoordiger Bart Martens (sp.a) er op dat een deel van het uitstel te begrijpen is: Antwerpen heeft immers zelf beroep aangetekend tegen de aanvraag voor een bovengrondse verbinding in de Oude Landen. Martens hoopt dat Vlaanderen zal ingaan op het NMBS-aanbod om sommige projecten te prefinancieren.
Het gemeentelijk havenbedrijf geeft geen commentaar op de VOKA-brief, maar betreurt de vertraging van de capaciteitsuitbreiding als haast ontoelaatbaar. Net zoals VOKA vraagt het havenbedrijf dat minstens de broodnodige centen - zon 25 à 30 miljoen - zouden worden voorzien om de totaal verouderde spoorinfrastructuur (bijvoorbeeld seinhuizen) op rechteroever dringend te moderniseren.
06:29 EKEREN (2180) In Ekeren is een 22-jarige motorrijder donderdagavond in aanrijding gekomen met een bestelwagen. De jongeman werd met levensgevaarlijke verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Vrijdagmorgen was zijn toestand nog steeds kritiek.
Het ongeval gebeurde op de Ekersesteenweg. De motorrijder reed richting de Noorderlaan en botste op een bestelwagen. Hij werd weggeslingerd en daarna nog eens overreden door de wagen.
Een deskundige van de politie kwam ter plaatse om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken. Het drukke kruispunt bleef lange tijd deels versperd.
De man werd overgebracht naar het ZNA Stuivenberg. Vrijdagmorgen was zijn toestand nog steeds zeer kritiek.
EKEREN - CD&V Ekeren wil niet dat er nog getalmd wordt met de invoering van enkelrichting in de Kloosterstraat (en de installering van de daarbij horende parkeerplaatsen). Mede door de werken aan het Kristus Koningplein smeekt de middenstand volgens de partij om extra parkeerplaatsen. 'We sluiten de ogen niet voor de problemen, maar dit is weinig realistisch', reageert districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA).
CD&V stelt voor om in de Kloosterstraat nu reeds een proefopstelling te plaatsen met bloembakken, zodat er enkelrichting in de straat ontstaat. Deze maatregel komt er normaal gezien aan wanneer het Kristus Koningplein zal worden heraangelegd. Tegelijkertijd zullen dan de schoolomgevingen herbekeken worden.
'Door deze proefopstelling bieden we de Ekerenaar de mogelijkheid om toch met zijn wagen in het Ekers centrum te parkeren, zowel nu als tijdens de werken aan het Kristus Koningsplein. Districtsschepen Marc Elseviers, o.a. bevoegd voor verkeer, zal deze vraag voorleggen aan het Ekers districtscollege', stelt Erik Bernard, voorzitter van de partij.
Districtsvoorzitter Koen Palinckx vreest dat deze tijdelijke maatregel wel heel veel impact zal hebben en dat hij dat aan de publieke opinie niet verkocht krijgt. 'Het is wat anders wanneer het hele masterplan in uitvoering komt, waar enkelrichting in de Kloosterstraat een deelmaatregel van is. Dan zal de Ekerenaar er de voordelen wel van inzien. Maar voor de tijdelijke maatregel die CD&V voorstelt, dien je aan heel wat randvoorwaarden te voldoen. Hoe laat je de bussen rijden? De drempels in de Boerendijk zijn daarvoor niet geschikt. En waar blijf je ondertussen met de markt? Het volledige masterplan moet dan voorbereid worden en in uitvoering komen', stelt hij.
Ontdek een week lang welke sport(club) bij jou past!
Nieuwsbericht gepubliceerd op 20/08/2013
Zoek je al een tijdje naar de ideale sportclub? Kan je niet goed kiezen welke sport het beste bij je past?
Grijp dan je kans en je sportschoenen! Tijdens de Week van de Sportclub van 7 tot en met 15 september 2013 zetten de Ekerse sportclubs hun deuren voor jou open. Tijdens gratis trainingen en initiaties ontdek je alles over hun werking en activiteiten.
Programma:
Bekijk hier het volledige aanbod van de Ekerse sportclubs (en die van heel Stad Antwerpen).
Deelnemende clubs uit Ekeren:
AC Break Kern Ekeren - Atletiek
BAEKMA - Koreaanse krijgskunsten
Dans- en Turnkring Antverpia - Gymnastiek & dans
Dansprovant - Rolstoeldansen
Ekerse Korfbal Club - Korfbal
FC Vaso - Voetbal
JJC Zanshin - Ju-jitsu
Kringgroep 01 Antwerpen - Hondensport
KSK Donk - Voetbal
Linka - Boogschieten
Nak Muay Gym - Thaiboks
Ridderlijke Sint-Jorisgilde van Ekeren - Kruisboogschieten
Het districtsbestuur heeft in zitting van 4 september beslist om de geplande, traditionele wielerwedstrijd van zondag 22 september af te gelasten. Reden van deze drastische maatregel is het feit dat zowat het hele centrum auto- en verkeersvrij moet gemaakt worden, wat volgens het college een niet te verantwoorden impact heeft op de mobiliteit in Ekeren.
Na de doortocht (vorige zondag) van de Schaal Sels, een veel grotere wedstrijd dan de traditionele kermiskoers, wil het college in de toekomst nauw overleggen met organisatoren van grotere wielerwedstrijden die door Ekeren zouden willen rijden om te bekijken hoe deze wedstrijden een meerwaarde kunnen bieden aan Ekerenaars en sportliefhebbers.
Mocht de Tour de France ooit nog eens een Ekers ommetje willen maken, zou dat wellicht kunnen gezien de meerwaarde van die wedstrijd. (jdh)
Heraanleg Kristus-Koningplein begint in voorjaar 2014
Bron : GVA
09:19 EKEREN (2180) De werken aan het Kristus-Koningplein zijn nog niet voor morgen. Ten vroegste kan in het voorjaar van 2014 de eerste spadesteek in de grond. Nutsbedrijven zijn wel gestart met vernieuwingswerken.
Vorig jaar startte aannemer Sogiaf met de bouw van een nieuw complex achteraan het Kristus-Koningplein. Op de heraanleg van het plein blijft het nog even wachten. De herinrichting van het plein kan ten vroegste starten in het voorjaar 2014, zegt Ludo Van Reusel, districtsschepenen van Openbare Werken (N-VA). We hebben de oorspronkelijke plannen herbekeken vanwege te duur. Verder moeten we wachten op Rio-Link voor de vernieuwing van de riolering. Intussen blijven de parkeerplaatsen op het plein bereikbaar.
Middenplein
In het midden van het plein komt een granieten tegelvloer. De oorspronkelijke oppervlakte wordt gereduceerd van 700 tot 487 vierkante meter. De rest van het plein krijgt gewone tegels. Het plein wordt deels omzoomd met bomen.
Het plein blijft multifunctioneel, zegt Ludo Van Reusel. In overleg met de lokale handelaars werden een vijftigtal parkeervakken behouden. Het plein blijft ook toegankelijk voor evenementen, zoals de kermis en het gansrijden.
Verkeer wordt beperkt
Het verkeer rond het Kristus-Koningplein wordt beperkt. De rijweg aan de kant van de KBCverdwijnt. De Jozef De Weerdtstraat en de Alfons Jeurissenstraat blijven toegankelijk voor het autoverkeer. Een deel van beide straten wordt samen met het plein heraangelegd. Ludo Van Reusel hoopt dat de heraanleg in het voorjaar kan starten. De aannemers krijgt 150 werkdagen om de klus te klaren.
Pas na de herinrichting van het Kristus-Koningplein wordt de verkeerscirculatie in het centrum aangepakt. Autoverkeer vanuit de Dorpsstraat naar de Leugenberg zal worden omgeleid via de Driehoekstraat en de Moretuslei. De Kloosterstraat tussen de Moretuslei en de Driehoekstraat wordt eenrichtingsverkeer.
Marc Wouters Foto: W&F - Districtsburgemeester Koen Palinckx (links) en districtsschepen Ludo Van Reusel: De herinrichting van het Kristus-Koningplein kan pas starten in het voorjaar 2014.