Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cat4u_elvis
    www.bloggen.be/cat4u_e
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    arcil
    www.bloggen.be/arcil
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    12-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advies betreffende R11 en R11bis
    ADVIESRAAD VOOR DUURZAME ONTWIKKELING EN MILIEU  ANTWERPEN  
    Adviesraad voor Duurzame Ontwikkeling en Milieu 
     
    postadres: Grote Markt 1 | 2000 Antwerpen
    kantooradres: Francis Wellesplein 1 | 2018 Antwerpen
    Advies betreffende R11 en R11bis 
    1 Samenvatting 
    De ADOMA wil graag zo snel mogelijk een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in 
    Antwerpen en wil derhalve  constructief meewerken aan het tot stand brengen van de 
    streefbeeldstudie R11/R11bis. De ADOMA is van mening dat de  verschillende actoren zo 
    vroeg mogelijk in het participatief planningsproces dienen betrokken te worden. 
    Daarom vraagt ADOMA zo snel mogelijk een globaal plan-MER op te maken en rekening te 
    houden met een aantal opmerkingen.  
    Pas als de resultaten van dit globaal plan-MER gekend zijn kan een volwaardige participatief 
    planningsproces opgestart worden om tot een keuze van een gewenst streefbeeld te komen. In 
    de verschillende betrokken gemeenten en districten dient daarom op een zo kort mogelijke 
    termijn een informatievergadering georganiseerd te worden. 
    2 Inleiding 
    In opdracht van Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits moet 
    gouverneur Cathy Berx er als procesbegeleider voor zorgen dat het streefbeeld voor de 
    vertunneling van de R11 voor doorgaand respectievelijk bestemmingsverkeer én de ontsluiting 
    van de Rupelstreek overeenkomstig het te vervolledigen streefbeeld van de N171 gefinaliseerd 
    worden. Zo wordt concrete invulling gegeven aan de beslissing van de Vlaamse regering van 
    24-29/09/10 met betrekking tot het Masterplan  2020 Antwerpen. Procesleider Jan-Jaak Polen 
    van het Agentschap Wegen en Verkeer zal dit streefbeeld opmaken in permanent overleg en met 
    de systematische betrokkenheid van alle stakeholders (steden en gemeenten, provincie, Vlaams 
    Gewest, De Lijn, NMBS, de wijkcomités, scholen, bedrijven, ziekenhuizen, …). 
    3 Doelstellingen en krachtlijnen van de streefbeeldstudie 
    Met deze aanpak verbinden de partijen zich ertoe een gewestweg van het type primair II of 
    secundair te bestuderen en in te passen in zijn ruimtelijke omgeving of een studie te maken over 
    een bovenlokaal mobiliteitsthema, en dat in overeenstemming met het (de) mobiliteitsplan(nen) 
    van de omgeving. 
    In de streefbeeldstudie wordt voor een gewestweg een geïntegreerd concept van duurzame en 
    multimodale mobiliteit, verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en landschappelijke of 
    stedelijke integratie uitgewerkt. Het gewest bestelt en betaalt de studie. 
    Alle gegevens en documenten voor overleg van de streefbeeldstudie zijn terug te vinden op de 
    website: http://www.provant.be/bestuur/beleid/gouverneur_cathy_ber/r11/. 
    Een meer gedetailleerd overzicht van de inhoud van de streefbeeldstudie en de problematiek is 
    opgenomen in bijlage 1. 
    4 Bedenkingen bij de streefbeeldstudie 
    De ADOMA is van mening dat de streefbeeldstudie volgende doelstellingen heeft: 
    1. weghalen van doorgaand verkeer van de R1 (Ring); 
    2. wegwerken van sluipverkeer in de zuidoostrand; 
    3. (prioritair) het verbeteren van de leefbaarheid in deze dichtbevolkte rand. 
    Voortgaande op de cijfers, die de klankbordgroep nu reeds van het Vlaams Verkeerscentrum 
    gekregen heeft, van erkende resultaten van  onderzoeken (VVC, Arup-Sum, TML,…) en het 
    streefbeeld dat nu voorligt na de vierde klankbordgroep, besluit de ADOMA dat het streefbeeld 
    niet voldoet aan de eerste doelstelling, omdat: 
     Slechts een goede 4% van het vrachtverkeer tussen E19zuid en E313 zou de R11bis 
    gebruiken1 2
     Slechts 22% van het verkeer in de spits tussen E313 en E19Noord zou de A102 gebruiken. 
     Als men het verkeer gaat verplichten om langs de R11bis te rijden is een capaciteit van 2x2 
    rijvakken onvoldoende. 
     Een R11bis zonder een A102 (of toch minstens een stuk tot aan de Bisschoppenhoflaan) 
    zinloos is. Zelfs als beiden worden aangelegd zonder de noordelijke en westelijke tangent van 
    het Meccano-tracé zullen ze nog altijd niet voldoende gebruikt worden om de overbelasting 
    van de ring weg te nemen. 
    Ook de tweede doelstelling, het  wegwerken van het sluipverkeer  in de zuidoostrand, wordt 
    volgens de ADOMA niet gehaald, omdat: 
     Het sluipverkeer zal niet worden opgelost, maar (deels) verschoven naar de twee 
    aansluitingscomplexen (luchthaven en Bisschoppenhoflaan)3
     De aanleg van de N10 van het aansluitingscomplex aan de luchthaven naar Boechout, zal 
    nieuw verkeer aantrekken, zodat de R11 opnieuw overbelast zal worden, alsook de radiale 
    toegangswegen. 
     Er zal een bijkomende belasting optreden op de radiale toegangswegen die vanaf de 
    aansluitingscomplexen naar de stad lopen (Grote Steenweg en Bisschoppenhoflaan). 
     Tegen 2020 (dat is de vroegste datum dat het totaalproject kan gerealiseerd zijn) is de kans 
    reëel dat de hele nieuwe capaciteit zal opgeslorpt zijn door NIEUW verkeer. 
                                                          
    1 Cijfers van personenvervoer werden slechts mondeling gegeven door Vlaams Verkeerscentrum tijdens de laatste 
    klankbordgroep, namelijk 500 voertuigen per uur. Op het weggedeelte tussen Berchem en Borgerhout op de R1 rijden er 
    per uur in de spits echter 11.000 voertuigen. Dat betekent eveneens minder dan 5% van het totaal (wat overeenkomt met 
    de cijfers voor het vrachtvervoer, zoals blijkt uit de studie van Arup/Sum van 2006). 
    2 Volgens het Vlaams Verkeerscentrum zou de combinatie R11bis/A102 amper gebruikt worden op vrijwillige basis omdat 
    er geen aansluiting tussen R1 en R11bis in Wilrijk wordt voorzien, het traject 3 km langer is dan via de R1, er maar tegen 
    90 km/u mag gereden worden i.p.v. 100/120 km/u op de R1, er een inhaalverbod vrachtwagens is in de tunnels, er géén 
    ADR transporten in de tunnels mogen en er een psychologische weerstand is tegen een 15 km lange tunnel. 
    3 Het Vlaams Verkeerscentrum wil in dit streefbeeld géén onderzoeken doen naar lokaal sluipverkeer, vanwege te duur en 
    te tijdrovend, en schuift dit door naar het plan-MER.

    In de streefbeeldstudie wordt geen aandacht besteed aan de derde doelstelling, het verbeteren 
    van de leefbaarheid in de dichtbevolkte zuidoostelijke rand: 
     Het natuurgebied ‘Klein Zwitserland’ op de spoorwegberm in Mortsel zal verdwijnen, en, na 
    de ‘cut and cover’, veranderen in een park waar amper bomen zullen kunnen groeien. 
     Het knooppunt aan de luchthaven, zal een stuk open ruimte (nabestemming ‘parkgebied’) 
    opslorpen. Er komt een bedrijventerrein, dat nieuw verkeer zal aantrekken, en bijkomende 
    open ruimte zal doen sneuvelen. 
     De nieuwe N10 doorsnijdt het hele groene open landschap tussen Mortsel en Borsbeek. 
     De open groene ruimte tussen het nieuwe knooppunt in Wommelgem en de Van 
    Strijdoncklaan gaat verloren. In de plaats komen open sleuven en een ruimteverslindende 
    verkeersturbine. 
     De impact daarvan op Boterlaar en Silsburg (en dus op het in ontwikkeling zijnde Park Groot 
    Schijn waarin natuurgebied, speelbos, sportvelden voor meer dan tien sport-, vrijetijds- en 
    jeugdverenigingen voorzien worden) – o.m. zeer lange tijd grondwater wegpompen – en op de 
    vallei van de Koude Beek en gevolgen op de gezondheid van de gebruikers (wandelaars, 
    sport- en vrijetijdsbesteding) in het Park Groot Schijn zijn niet te overzien en ook niet 
    onderzocht. 
     Het nieuwe knooppunt in Wommelgem zal zéér veel plaats innemen, bijna vijf maal meer dan 
    nu het geval is. Dat hypothekeert ook de Schijnvallei en het Rivierenhof. 
     Als die verkeersturbine wordt aangelegd, wordt het ondertunnelen van E313 tussen de R1 en 
    de Krijgsbaan onmogelijk. 
     De onmiddellijke omgeving van de verkeersturbine zal een bijkomende uitstoot van CO2, fijn 
    stof en geluid te verwerken krijgen. 
     De impact van de graafwerken op bv. het grondwaterpeil, werd niet onderzocht. Er wordt 
    verwezen naar het plan-MER dat nog moet opgesteld worden. Het risico, dat de valleien van 
    de Koude Beek en het Groot Schijn, maar ook bv de natuur- en bosgebieden Ertbrugge en het 
    Rivierenhof, worden leeggezogen, is helemaal niet denkbeeldig. 
     De ‘verplichte’ verlenging tot aan de Bisschoppenhoflaan betekent het einde van Immerseel, 
    en ook een stuk open groene ruimte op Ruggeveld. De in- en uitritten zullen verder het 
    landschap rond Ertbrugge (stadsbos en deels beschermd) doorsnijden. 
     Een stukje beschermd gebied (met waardevol heiderelict) aan de overzijde van de 
    Schotensesteenweg, werd uitverkozen als plek waar de uitritten zullen uitmonden op de 
    Bisschoppenhoflaan. 
     Deze werken, en de blijvende uitritten, zullen ongetwijfeld ook hun (negatieve) invloed 
    hebben op het stadspark Bremweide, en het dichtbevolkte Deurne Noord en Oost. 
    Op basis van deze gegevens besluit ADOMA dat de voorliggende ideeën voor de opmaak van 
    de streefbeeldstudie aan géén van de opgelegde doelstellingen voldoet. 
    5 Advies 
    De ADOMA wil graag zo snel mogelijk een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in 
    Antwerpen en wil derhalve  constructief meewerken aan het tot stand brengen van de 
    streefbeeldstudie R11/R11bis. De ADOMA is van mening dat de  verschillende actoren zo 
    vroeg mogelijk in het participatief planningsproces dienen betrokken te worden. 
    Daarom vraagt ADOMA zo snel mogelijk een globaal plan-MER op te maken en rekening te 
    houden met volgende opmerkingen: 
     Het globaal plan-MER moet  alle mobiliteitsprojecten die in het Masterplan 2020 zijn 
    opgenomen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn gezamenlijk onderzoeken (dus 
    niet zoals nu het geval is, afzonderlijke plan-MER’s voor deelprojecten). Daarbij moet er 
    gegarandeerd worden dat het globaal plan-MER de alternatieven ook  toetst aan de 
    realisatie van alle drie de doelstellingen voor de streefbeeldstudie. 
     Het globaal plan-MER moet alle alternatieven onderling en in combinaties vergelijken: 
    o Oosterweelverbinding; 
    o Meccano+-tracé; 
    o A102 (gecombineerd met 2de spoorontsluiting); 
    o tangentiële tramlijnen en radiale verlenging van tramlijnen; 
    o park-and-ride zones zo ver mogelijk  buiten de stad waarbij de aanleg zo ruimtebesparend mogelijk is; 
    o lightrails; 
    o extra spoorlijnen of meer en latere treinen op bestaande spoorlijnen voor personenverkeer; 
    o transferia waar de verschillende openbaar  vervoermodi en park-and-ride zones een 
    vlotte overstap mogelijk maken; 
    o intelligente sturing van verkeersstromen, rekeningrijden en (tol)heffingen; 
     De  waardebepaling van de ecosystemen (volgens de methodiek van de 
    natuurwaardeverkenner) moet integraal deel  uitmaken van het globaal plan-MER waarbij 
    zowel van de het verlies van ecosystemen als de creatie van nieuwe ecosystemen ter 
    compensatie moeten vergeleken worden. 
     In het globaal plan-MER moet de impact van  betere en meer fietsinfrastructuur terdege 
    onderzocht worden. 
     De impact van, aanvullend op de infrastructuren, intelligente verkeerssystemen moet 
    onderzocht worden. 
     De impact van de luchtverontreiniging en geluidsoverlast op de volksgezondheid is 
    essentieel. Daarbij moet niet enkel met de huidige maar ook met de verwachte (Europese) 
    normen rekening worden gehouden vermits de nieuwe infrastructuur gedurende minstens 30 
    jaar zal doorwerken. 
    Pas als de resultaten van dit globaal plan-MER gekend zijn, kan een volwaardig participatief 
    planningsproces opgestart worden om tot een keuze van een gewenst streefbeeld te komen. In 
    de verschillende betrokken gemeenten en districten dient daarom op een zo kort mogelijke 
    termijn een informatievergadering georganiseerd te worden. Binnen de stad Antwerpen kan dit 
    bijvoorbeeld gebeuren via de bestaande structuren zoals het stedelijk wijkoverleg. Aan het 
    publiek wordt toegelicht: 
     wat de taakstelling is voor de opmaak van het globaal plan-MER; 
     hoe men in het vervolgtraject via het participatief planningsproces wil komen tot een 
    gedragen streefbeeld; 
     voor welk deel van dit participatief planningsproces elk van de verschillende overheden 
    verantwoordelijk is; 
     hoe het streefbeeld, nadat de conclusies van het globaal plan-MER gekend zijn, via een 
    stuurgroep en de klankbordgroep wordt doorgepraat; 
     wat de timing is om tot een politieke besluitvorming te komen over de realisatie van het 
    streefbeeld. 
    De ADOMA vraagt ook een duidelijke gezamenlijke communicatie vanuit de verschillende 
    overheden naar het publiek en het maatschappelijk middenveld te organiseren met het oog op 
    deze participatieve besluitvorming.
    Nadat een gedragen streefbeeld is uitgewerkt  via publieke participatie moet op iets langere 
    termijn , dit streefbeeld door alle betrokken overheden (Vlaamse Regering, Agentschap voor 
    Wegen en Verkeer, De Lijn, Infrabel, deputatie en betrokken schepen- en districtscolleges) 
    principieel worden goedgekeurd. Tevens dient er een realisatieovereenkomst te worden 
    afgesloten tussen de verschillende partners waarbij duidelijk wordt vastgelegd hoe de fasering 
    voor de realisatie wordt aangepakt en elk van de overheden garandeert om binnen het tijdskader 
    van die fasering hun deel van de planmatige verankering (via RUP’s), de vergunningverlening 
    én de uitvoering te realiseren. 
    De ADOMA vraagt aan de gouverneur en de klankbordgroep zijn advies te volgen bij overleg 
    met het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Advies wordt tegelijkertijd overgemaakt aan het 
    college van burgemeester en schepenen, de  gemeenteraad, de districtscolleges en de 
    districtsraden van de stad Antwerpen. Een afschrift van het advies wordt ter info bezorgd aan de 
    gemeentelijke milieuraden van Borsbeek, Edegem, Hove, Mortsel, Schoten, Wommelgem en 
    Wijnegem. 
    Namens de adviesraad 
    Kristel Heyman secretaris
    Johan Vandewalle voorzitter
           

    12-07-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    11-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opening nieuwe speeltuin overschaduwd door seniorenprotest

    • DONDERDAG 05 JULI 2012, 13U41
    • IN SAMENLEVING
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN Bron : Nieuwsblad

    EKEREN - De nieuwe speeltuin op het Van den Weyngaertplein werd woensdag feestelijk voor geopend verklaard. De opening werd overschaduwd door het protest van een aantal senioren. Met protestborden maakten zij duidelijk dat zij de beloofde petanquebaan uitblijft.

    Tijdens de aanleg van de speeltuin dienden de petanquers uit te wijken naar Brasschaat, maar nu de nieuwe speeltuin een feit is, kunnen zij nog steeds niet op het Van den Weyngaertplein petanquen. Er was hen nochtans een petanquebaan beloofd. Districtsschepen Sabine Coene (N-VA) beloofde dat de petanquebaan na het bouwverlof zal worden aangelegd.

    In de nieuwe speeltuin werd 145.000 euro geïnvesteerd. De grote gemeenschappelijke zone werd ingedeeld in drie speelzones voor verschillende leeftijden.

    Kleine kinderen kunnen rustig spelen met een veerfiguurtje, dubbele wip, speelhuisje met een glijbaan en verplaatsbaar schommeltje.

    De speelzone voor grotere kinderen bestaat onder meer uit een vogelnestschommel en een combinatietoestel.

    Voor de nog ouderen is er de klimwand, de bestaande lianenschommel en het basketbalterrein, dat na 2015 een opfrisbeurt krijgt.

    Alle speelzones kregen houtsnippers als valdempende ondergrond.

    11-07-2012 om 00:10 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ingrijpende wijzigingen dienstregeling De Lijn
    Bron : GVA
    10/07 KAPELLEN (2950) Door de besparingsmaatregelen van de Vlaamse Overheid, heeft de openbare vervoersmaatschappij De Lijn haar aanbod ook in Kapellen grondig hertekend.

    De buslijnen 659, 671, 672, 673, 776 en nachtlijn N65 blijven volledig ongewijzigd. Zij volgen hun vertrouwde reisweg met dezelfde frequenties.

    Vanaf 1 september 2012 echter wordt het traject van lijn 730 tussen Ekeren en Brasschaatrechtgetrokken via de Lage Kaart, waardoor deze lijn uit het straatbeeld van Kapellen zal verdwijnen.

    Bus 650 wordt beperkt tot Kapellen - Merksem - Antwerpen Luchtbal. De schoolritten die de scholen in Merksem bedienen, worden overgenomen door de nieuwe buslijn 658. De ritten op buslijn 670 die de scholen in Merksem bedienen, rijden niet meer door tot Antwerpen. Buslijn 720 rijdt voortaan altijd door naar Putte, ook in de daluren en de basisfrequentie op lijn 780 wordt verdubbeld.

    Alle info over de geplande wijzigingen zijn ook te vinden op www.delijn.be/aanpassingen.

    Roland Haentjens

    11-07-2012 om 00:05 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bevraging over de A102
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bron : GVA
    06/07 DEURNE (2100) Minister Hilde Crevits vroeg gouverneur Cathy Berckx om voor de projecten uit "Poort Oost" procesbegeleider te zijn.De gouverneur nam die taak aan: "om de realisatie van deze grote infrastructuur¬werken op elkaar af te stemmen zal ik de diverse processen zo goed als mogelijk trachten te coördineren en te faciliteren. Door een zo ruim mogelijke open communicatie en participatie moeten zowel het maatschappelijk als het lokaal politiek draagvlak worden gemaximaliseerd."

    Poort Oost bundelt een aantal projecten: de 2e spoorontsluiting haven Antwerpen, ENAWommelgem ? Ranst, E313/E34, Livan1, Vertakking Ekeren Oude Landen, R11/R11Bis, A102, Oosterweel. Berckx wilt alvast starten met een vragenlijst over de realisatie van de A102. De antwoorden moeten een duidelijk beeld geven van verwachtingen en knelpunten. De vragen gaan over verwachtingen, knelpunten, timing , enz? en mogen door iedereen ingevuld worden die bij dit project betrokken is. Veel tijd is er echter niet want de antwoorden moeten op 16 juli binnen zijn.

    Eerder gaf de Adviesraad voor duurzame ontwikkeling en milieu Antwerpen (ADOMA) al zijn standpunt weer. Volgens ADOMA moeten de mobiliteitsprojecten gezamenlijk onderzocht worden en niet apart zoals dat nu gebeurt. De alternatieven moeten ook onderling en gezamenlijk bestudeerd worden. De waardebepaling van de ecosystemen moet integraal opgenomen worden in een globaal plan- MER. En ook aanvullende structuren moeten bekeken worden.

    Info: kabinet.gouverneur@admin.provant.be

    Wilfried Defillet

    11-07-2012 om 00:04 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    10-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bankcontainer verwijderd op Markt te Ekeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen geschreven door De Polder | jul 09, 2012 |

    Iets later dan voorzien weliswaar, maar vorige week werd de BNP Paribas Fortis-container dan toch weggehaald vanop de Ekerse Markt.  De container die dienst deed als tijdelijk bankkantoor gedurende de maandenlange verbouwingen aan het kantoor op de hoek van Markt en Alfons Jeurissenstraat, werd neergepoot op de parkeerstrook en kreeg een oprijhelling met afscherming waardoor fietsers en voetgangers danig beperkt werden in hun bewegingen. Vooral zij zullen blij zijn het verdwijnen van de container en ook automobilisten zien opnieuw de vroegere parkeerplaatsen verschijnen.  
    Het weghalen van de bankcontainer werd trouwens een spectaculaire operatie waarvoor de Markt enkele uren diende afgesloten te worden en alle verkeer, ook de Lijnbussen, een tijdje diende om te rijden.  (jdh)

    10-07-2012 om 23:54 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geestenspoor - Driehoekstraat. Aanleggen extra parkeerplaatsen
    Stad Antwerpen      beraadslaging/proces verbaal - District Ekeren   Kopie - Districtscollege 

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; 
    de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Kimberley Possemiers, 
    plaatsvervangend districtssecretaris 
    Verontschuldigd:  mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris 

    Zitting van dinsdag 3 juli  2012 bureaubesluit: 2613  van dinsdag 3 juli 2012 
     
    Ekeren A-Punt
    13  Geestenspoor - Driehoekstraat. Aanleggen extra parkeerplaatsen. 
    Projectdefinitie en concept. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn  
    (Jaarnummer  2613) 
    Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept m.b.t.  het aanleggen van extra 
    parkeerplaatsen het Geestenspoor - Driehoekstraat goed.
    Agendapunt, districtsraad, open, 20/06/2011, jaarnummer 700 
    Auteur: Jill Buytaert 
    Motivering 
    Voorgeschiedenis 
    meerjarenplannen 2011- 2013 budget 2012 goedkeuring districtsraad 20 juni 2011700 
    meerjarenplannen 2011-2013 budget 2012 goedkeuring districtsraad  19 december 2011 1505 
    proefopstelling Geestenspoor  gunstig advies districtscollege 18 april 2012 1679
    proefopstelling Geestenspoor goedkeuring college 15 juni 2012 6294 
    Kristus-Koningplein Voorontwerp goedkeuring districtsraad 20 juni 2011 701 
    Kristus-Koningplein Definitief ontwerp goedkeuring districtsraad 27 februari 2012 247 
    Projectdefinitie en concept commissie openbaar domein 18 juni 2012  
    Feiten en context 
    Om de parkeerplaatsen die verdwijnen n.a.v. de heraanleg van het Kristus-Koningplein te compenseren wenst het districtscollege, 
    ter hoogte van de bestaande parking Geestenspoor – Driehoekstraat, extra parkeerplaatsen aan te leggen. 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling heeft, in samenwerking met de verschillende stadsbedrijven, de zone onderzocht en gezocht 
    naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept, dat voor advies werd voorgelegd 
    aan de commissie openbaar domein. De bedrijfseenheid stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter 
    goedkeuring voor.             
     
    Juridische grond 
    Riolering 
    Sinds 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW. 
    De gemeenteraad keurde op 1 maart 2010 (jaarnummer 287) de samenwerkingsovereenkomst met AWW goed. 
    Regelgeving bevoegdheid 
    Binnengemeentelijke decentralisatie 
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het 
    gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid 
    over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. 
    Advies 
    Inspectie financiën 
    Het advies van inspectie financiën is nog niet vereist omdat de goedkeuring van een projectdefinitie en het concept 
    nog geen directe financiële gevolgen heeft. 
    Argumentatie 
    Situering en afbakening projectgebied 
    De projectzone is gelegen op de hoek van de Driehoekstraat en het Geestenspoor. 
    De situering van de projectzone is uitgewerkt op macro-, meso- en microschaal (zie bijlage). 
    Beschrijving bestaande toestand 
    De bestaande parking is gelegen tegen de Driehoekstraat en bereikbaar via het Geestenspoor. 
    Met uitzondering van het op en afrijden van de parking is het Geestenspoor een enkelrichting 
    straat. Naast de parking is een beperkte groenzone ingericht waarop het standbeeld ‘den bierpruver’ staat. 
    Ter hoogte van de Driehoekstraat is het Geestenspoor verdeeld in rijstroken ter bevordering van de 
    doorstroming. Op 18 april 2012 (jaarnummer 1679) adviseerde het districtscollege om in het 
    Geestenspoor, ter hoogte de Driehoekstraat, de rijbaan te versmallen door middel van het afsluiten 
    van één zijde van het middeneiland, gelegen naast de parking. Hierdoor vervalt de verdeling in 
    rijstroken en het verkeer dat de parking verlaat wordt verplicht om naar links af te slaan. Het 
    college keurde op 15 juni 2012 (jaarnummer 6294) de proefopstelling goed. 
    Analyse 
    Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande en nieuwe toestand 
    grondig geanalyseerd en ontwerpmatig getoetst (zie in bijlage).
    Ontwerp 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling werkte voor de aanleg van extra parkeerplaatsen een 
    projectdefinitie en concept uit:             
    1 er komt een voetgangersdoorsteek van Driehoekstraat naar Geestenspoor waardoor één parkeerplaats van de huidige parking verdwijnt; 
    2 door het voetpad in het geestenspoor, zijde parking/groenzone, te verleggen komen er vier extra (langs) parkeerplaatsen bij. Dit voetpad wordt verhoogd doorgetrokken ter hoogte van de ingang van de parking; 
    3 door het Geestenspoor (gedeelte tussen Driehoekstraat/Geestenspoor) enkelrichting te maken verdwijnt het verkeerseiland. Hierdoor komen er vier extra parkeerplaatsen in het Geestenspoor en één parkeerplaats in de Driehoekstraat; 
    4 het fietspad van de Driehoekstraat wordt volgens de regels van het draaiboek uitgebogen; 
    5 op het plein is er plaats voor nieuw groen en het standbeeld ‘den bierpruver’ kan naar het Kristus-Koningplein verhuizen; 
    6 er is ook plaats voor enkele nieuwe bomen; 
    7 alle inritten blijven bereikbaar. 
    Commissie openbaar domein 
    De commissie openbaar domein adviseerde gunstig, op 18 juni 2012, met volgende opmerkingen: 
    1 parkeerplaatsen optimaliseren zodat er niet in de bocht moet gemanoeuvreerd en geparkeerd worden; 
    2 de voetgangersdoorsteek van Driehoekstraat naar Geestenspoor supprimeren zodat de parkeerbalans op de parking zelf ongewijzigd blijft. 
    Het concept werd aangepast aan de opmerkingen van de commissie openbaar domein: 
    1 de parkeerplaatsen aan de zijde van de parking/groenzone worden uitgebreid waardoor er vijf in plaats van vier parkeerplaatsen worden gecreëerd; 
    2 aan de overzijde worden drie in plaats van vier parkeerplaatsen voorzien zodat men niet in een bocht moet manoeuvreren; 
    3 de voetgangersdoorsteek is gesupprimeerd waardoor één bestaande parking behouden blijft. 
    Na uitvoering komen er 9 extra parkeerplaatsen bij (acht in het Geestenspoor en één in de Driehoekstraat). 
    Besluit: 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling stelt voor om: 
    1 de projectdefinitie en het concept goed te keuren; 
    2 het communicatie- en participatietraject op te starten. 
    Besluit 
    Artikel 1 
    Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (18 juni 2012) voor de aanleg van extra 
    parkeerplaatsen, ter hoogte van de bestaande parking Geestenspoor – Driehoekstraat, goed mits 
    volgende aanpassing in het concept: bewoners die uit hun uitrit komen verplichten om rechts af te 
    slagen richting Geestenspoor.             
    Artikel 2 
    Het districtscollege geeft opdracht aan: 
    Dienst Taak 
    bestuurscoördinator district Hoorzitting voor de bewoners organiseren 
    bestuurscoördinator district advies van de jeugdraad, seniorenraad, schoolraad, inwinnen 
    stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerp 
    na de inspraakprocedure het voorontwerp opmaken 
    SW/O&U/ontwerp de opstelling van de verkeerslichten te herbekijken ifv het ontwerp en de schoolomgeving 
    Artikel 3 
    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen. 

    07-07-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    06-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Module 10 schoolomgeving. Kloosterstraat en omgeving.
    Stad Antwerpen      beraadslaging/proces verbaal District Ekeren   Kopie Districtscollege 

    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; 
    de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Kimberley Possemiers, 
    plaatsvervangend districtssecretaris 
    Verontschuldigd:  mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris 

    Zitting van dinsdag 3 juli  2012 bureaubesluit: 2608  van dinsdag 3 juli 2012  Ekeren A-Punt
    9  Module 10 schoolomgeving. Kloosterstraat en omgeving. Nieuwe aanleg. 
    SWOU007260. Projectnota en voorontwerp. Goedkeuring. Concretisering 
    beleidsrichtlijn  (Jaarnummer  2608) 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling legt de projectnota ter kennisneming en het voorontwerp 
    voor de nieuwe aanleg van de Kloosterstraat en omgeving ter goedkeuring voor. 
    Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 6/12/2011, jaarnummer 5096 

    Auteur: Machteld Raes 

    Motivering 
    Voorgeschiedenis 
    bestek 2007/722 aanstellen bureau voor studies. Gunning  goedkeuring college 5 oktober 2007 12943 
    wijkcirculatieplan Ekeren centrum goedkeuring gemeenteraad 20 september 2010 1091 
    advies gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) 27 september 2011 -- 
    advies provinciale auditcommissie (PAC) 20 oktober 2011 -- 
    kennisname districtscollege van Ekeren 6 december 2011 5096 
    kennisname college 20 januari 2012 575 
    startnota 
    infomoment bewoners 15 februari 2012 -- 
    projectnota  advies GBC 15 mei 2012 -- 
    advies PAC 24 mei 2012 -- 
    Feiten en context 
    Het college (20 januari 2012, jaarnummer 575) en districtscollege van het district Ekeren 
    (6 december 2011, jaarnummer 5096) namen kennis van de startnota, opgemaakt door cvba 
    Vectris. 
    Op 15 februari 2012 ging een infomoment door. 

    Juridische grond 
    Regelgeving bevoegdheid 
    Binnengemeentelijke decentralisatie 
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het 
    gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid 
    over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. 
    Het college is bevoegd voor de vastlegging van bovenlokale budgetten. 
    Argumentatie 
    De projectnota werd opgemaakt door Vectris cvba en bouwt verder op de inrichtingsprincipes in 
    de startnota. In de startnota werden al een aantal belangrijke principes vastgelegd. 
    Zo werd voor de Kloosterstraat een profiel met gemengd verkeer voorgesteld vanwege de vermindering van 
    intensiteiten (invoeren enkelrichting) en het afdwingen van een toegelaten snelheid van 30km/u. 

    De verdere uitwerking van het voorontwerp dat nu voorligt in de projectnota, resulteert in een 
    aangename (winkel)straat met brede voetpaden, voldoende snelheidsremmers en een duidelijke 
    groenstructuur. 
    Het dubbelrichtingsgedeelte heeft een rijwegbreedte van 6,15m, inclusief goten, waar mogelijk 
    afgebakende parkeerstroken voor laden en lossen georganiseerd kunnen worden. 
    Ter hoogte van de Moretuslei is een eerste verkeersplateau voorzien omdat hier het 
    dubbelrichtingsprofiel overgaat in een enkelrichtingsprofiel. Dit verkeersplateau heeft dus naast 
    een snelheidsremmende functie ook een belangrijke poortfunctie. 

    Het enkelrichtingsgedeelte heeft een rijwegbreedte van 4,4m, inclusief goten, en brede voetpaden 
    aan beide kanten. In dit gedeelte is er net voorbij de school Driehoek een kleine asverschuiving in 
    het voorontwerp die het mogelijk maakt om een parkeerstrook te voorzien, waarin laden en lossen 
    voor de handelszaken georganiseerd kan worden. 
    Ongeveer halverwege het enkelrichtingsgedeelte, ter hoogte van de Molenstraat, en ook op het 
    kruispunt met de Driehoekstraat worden verkeersplateaus voorzien. 
    Aan de schooltoegangen zijn voetpaduitstulpingen voorzien die de schoolomgeving accentueren 
    en waarop straatmeubilair kan worden ingeplant. 
    Het gedeeltelijk enkelrichting maken van de Kloosterstraat heeft ook gevolgen voor het openbaar 
    vervoer. De bussen van De Lijn zullen in de toekomst in één richting door de Kloosterstraat 
    blijven rijden en in de andere richting via de Driehoekstraat en Boerendijk.  
    Het profiel van de Kloosterstraat wordt doorgetrokken in de Dorpstraat. Hier geldt opnieuw 
    dubbelrichting en blijft het parkeren aan één zijde behouden. In de parkeerstrook wordt eveneens 
    de groenstructuur doorgetrokken. Op het kruispunt met het Kristus Koningplein en het Groot             
    Hagelkruis wordt het voetpad aan de even zijde verbreed zodat voetgangers meer comfort krijgen. 
    Ook wordt er een aanloopstrook en opstelstrook voor fietsers voorzien.  

    Het voorontwerp voor de Jozef De Weerdtstraat bestaat uit een punctuele ingreep ter hoogte van 
    de schooltoegang. Het voetpad wordt verbreed aan beide kanten en wordt gecombineerd met een 
    verkeersplateau. Aan de kant van de school wordt een groenstructuur voorzien die de 
    aanwezigheid van de school in het straatbeeld benadrukt. 

    De Blarenstraat zal voor de toekomst ingericht worden als woonerf, gezien de beperkte 
    straatbreedte. De volledige gelijkgrondse aanleg benadrukt het verblijfskarakter van de straat.  
    De goten die verspringen van de ene naar de andere kant zorgen voor een visuele asverschuiving. 
    In het definitief ontwerp zal nog bijkomend onderzoek verricht worden naar extra 
    snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van de schooltoegang.  

    In de projectnota staan eveneens de actieplannen van de schoolvervoersplannen opgenomen. Dit 
    gedeelte van de nota omvat dus de verschillende acties waartoe de scholen zich engageren om 
    duurzame verplaatsingsmiddelen te promoten en zo een modal shift bij hun leerlingen en hun 
    personeel te realiseren. Deze acties worden onderverdeeld in een aantal categorieën: informatie, 
    sensibilisatie, educatie, vervoersorganisatie en infrastructuur. Deze acties gaan van het verdelen 
    van infopakketten over mobiliteit op startdagen, regelmatige acties op straat organiseren rond 
    bijvoorbeeld foutparkeren of onaanvaardbaar fietsgedrag, nascholingen voor leerkrachten over 
    voetgangers- en fietserslessen tot het voorzien van extra fietsenstallingen op eigen terrein. 
    Commissie openbaar domein 
    De commissie openbaar domein adviseerde het voorontwerp gunstig op 12 maart 2012 met volgende opmerkingen, aanbevelingen, taken: 
    voorwaarden: 
    1 checken of de asverschuiving (bochtverbreding) in de Kloosterstraat veilig genoeg is voor het  fietsverkeer in tegenrichting; 
    2 sinus in de Moretuslei en de Molenstraat korter maken omdat er in deze straten geen bussen rijden; 
    3 nakijken of de rijweg van de Dorpsstraat voldoende breed is; 
    4 boomsoort aanpassen en boom ter hoogte van het nummer 53 supprimeren; 
    5 bomen (kruinomtrek en doorwortelbaar volume) en verlichting duidelijk intekenen; 
    6 blindengeleiding en toegankelijkheid checken. 

    aanbevelingen voor het districtsbestuur van Ekeren
    1 voor de veiligheid van de fietsers mee financieren in een langere aanzet in de Driehoekstraat 
    zodat de fietser voor de sinus op het verkeersplateau gebracht wordt; 
    2 overwegen om, samen met het module 10-project, de Dorpsstraat uit te voeren zodat een 
    aaneensluitend geheel ontstaat in samenhang met het Kristus Koningplein. 
    aanbevelingen voor het Vlaamse gewest: 
    1 verkeersplateaus aanleggen in beton zodat er een duidelijk onderscheid gemaakt wordt met de asfaltverharding van de rijweg; 
    2 woonerf in de Blarenstraat concipiëren zoals voorgesteld door de commissie openbaar domein.

    Alle voorwaarden van de commissie openbaar domein werden aangepast in het voorontwerp en de 
    projectnota vooraleer deze werden goedgekeurd door de gemeentelijke begeleidingscommissie. 
    Met het Vlaamse gewest werd overeengekomen dat de verkeersplateaus in beton aangelegd mogen 
    worden zodat deze nog een bijkomende signaalfunctie krijgen vanwege hun afwijkende kleur. Ook 
    dit staat beschreven in de projectnota. 

    Verwijzend naar de opmerkingen van de bewoners en handelaars op het infomoment kan het 
    volgende gesteld worden. In het gedeelte tussen de Blarenstraat en Driehoekstraat wordt een 
    parkeerstrook voorzien die overdag kan dienen als laad- en loszone en ’s avonds als parkeerzone 
    voor de bewoners. Verder worden er bij de heraanleg zoveel mogelijk parkeerplaatsen voorzien. 
    Opmerking brandweer: 
    De Kloosterstraat is een uitvalsroute voor de brandweer. Een deel van de straat wordt 
    enkelrichting. Uit besprekingen met de brandweer blijkt dat de as “Ferdinand Verbieststraat – 
    Groot Hagelkruis – Sprangweelstraat – Schoonbroek – Bilderdijkstraat” in zijn huidige vorm kan 
    dienen als compensatie voor de Kloosterstraat als uitvalsroute voor brandweer. 
    In het onderliggend wegennet zijn enkele probleempunten (te smalle straten vanwege het parkeren, 
    te scherpe bochten…) voor de doorgang van de brandweer en de bereikbaarheid van de gebouwen. 
    Hiervoor is verder overleg noodzakelijk. 
    Besluit 
    Artikel 1 
    Het districtscollege neemt kennis van de projectnota en keurt het voorontwerp, van mei 2012,  
    voor de nieuwe aanleg van de Kloosterstraat en omgeving goed en keurt goed mits een  
    afslagstrook wordt voorzien aan de A Jeurissenstraat. De noodzakelijke ruimte hiervoor kan  
    gecompenseerd worden met het Kristus-Koningplein.  
    Artikel 2 
    Het districtscollege beslist wel in te gaan op de aanbevelingen van de commissie openbaar domein. 

    06-07-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    05-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Parlement keurt wijziging BAM-decreet goed
    • Bron Nieuwsblad : woensdag 04 juli 2012, 23u04
    • Bron: belga
    • Auteur:jta

    • Het Vlaams Parlement heeft woensdag de wijziging van het BAM-decreet goedgekeurd. BAM staat voor Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, die instaat voor de realisatie van de Antwerpse Oosterweelverbinding. Bedoeling is dat de nv Liefkenshoektunnel (TLH) een groot deel van de rol van de BAM overneemt in de financiering en realisatie van de Oosterweelverbinding.

      Volgens Europa heeft de BAM namelijk onvoldoende autonomie tegenover de Vlaamse regering. Daardoor dreigt de hele Oosterweelverbinding op de Vlaamse begroting terecht te komen. Met de ’verhuizing’ naar de nv Liefkenshoektunnel hoopt de Vlaamse regering dat probleem te kunnen omzeilen. 

      Niet iedereen is even gelukkige met die constructie. 'Dit maakt de besluitvorming rond de Oosterweelverbinding nog minder transparant', aldus Groen-parlementslid Dirk Peeters. Hij waarschuwt ook voor de financiële gevolgen. Zo heeft het project een prijskaartje van 3 miljard euro en stelt het gewest zich volledig borg.
       
      'Dit legt het een financiële hypotheek op de Vlaamse begroting en kan de Vlaamse kredietwaardigheid de komende decennia aantasten', aldus Dirk Peeters. Peeters denkt ook dat Europa geen groen licht zal geven voor de gekozen constructie.
       

    05-07-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piryns verbaasd over overstap Pairon

    BRON : GVA 4-7-12

    06:51 VERKIEZINGEN 2012 Freya Piryns, fractieleider van Groen in de Antwerpse gemeenteraad, reageert verbaasd en teleurgesteld op de overstap van Erwin Pairon naar de Stadslijst van Patrick Janssens en Marc Van Peel. Volgens Piryns stapt Pairon over uit ontevredenheid over zijn plaats op de Groen-lijst.

    De Stadslijst, waarmee de sp.a van burgemeester Janssens en de CD&V in Antwerpen naar de kiezer trekken, maakte dinsdagavond bekend dat Pairon, Groen-gemeenteraadslid en voormalig schepen van onder meer Ruimtelijke Ordening en Milieu, als onafhankelijke een plaats krijgt op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober.

    Volgens Piryns heeft Groen in Antwerpen gekozen voor "een sterke lijst met mensen die veel zin hebben om hun politiek engagement actief in te vullen". "Het is duidelijk dat Erwin Pairon enkel en alleen overstapt uit ontevredenheid over zijn plaats op die Groenlijst", reageert Piryns dinsdagavond.

    "De door hem aangehaalde motivatie hiervoor is ongeloofwaardig aangezien hij tot voor enkele weken nog graag op onze lijst wou staan. Bovendien heeft Pairon zich de afgelopen zes jaar ingeschreven in de wijze waarop Groen haar oppositierol in Antwerpen invulde, met name constructief en opbouwend waar het kan, maar tegelijk kritisch waar het moet", aldus de fractieleider van Groen.

    05-07-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    04-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleuterjuf moet gedoopt zijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    02/07 EKEREN (2180) “Om in het katholieke basisonderwijs roomskatholieke godsdienst te mogen geven, moet je gedoopt zijn”, zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijs.

    In het katholieke basisschooltje Sint-Lambertus in Ekeren is het contract van kleuterjuf Eline Van Volsem (23) niet verlengd omdat ze niet gedoopt is en dat ook nu niet wil laten doen. Een aantal ouders begrijpt de beslissing van directeur beslissing van directeur Peter De Belie niet.

    “Voor alle duidelijkheid: de kleuterjuf is niet ontslagen”, zegt directeur Peter De Belie. “Haar tijdelijk contract wordt gewoon niet verlengd. De spelregels zijn dan ook duidelijk en dat wist juf Eline ook, van in het begin. Aanvankelijk heeft ze nog een cursus gevolgd om toch godsdienst te mogen geven, maar zich laten dopen was voor haar uiteindelijk toch een stap te ver. Wij hebben alle begrip voor die keuze en dat weet zij ook. We hebben in de beste verstandhouding afscheid genomen.”

    Op haar Facebookpagina laat juf Eline weten dat ze haar ‘prutskes’ zal missen en dat ze met gemengde gevoelens afscheid neemt.

    Voorwaarden

    “Eerst en vooral en hierin wil ik heel duidelijk zijn: aan lesgeven in het katholieke onderwijs zijn géén voorwaarden als gedoopt zijn of gelovig zijn verbonden”, zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijs. “Er wordt wel loyauteit verwacht met het christelijke project, zowel voor de gebruikte symbolen als tijdens de vieringen.”

    “Maar in de kleuter- en basisscholen van het katholieke onderwijs, en dat is niet zo in het secundair, is het nu eenmaal de regel dat er geen aparte meesters of juffen worden aangesteld voor de rooms-katholieke lesuren. Dit is trouwens een uitdrukkelijke keuze, omdat we ervan uitgaan dat religie geïntegreerd moet worden in de totale persoonsvorming van de leerlingen. De consequentie hiervan is dat je om het vak godsdienst te kunnen geven het ‘mandaat’ moet hebben. Concreet: je moet gedoopt zijn.”

    “Elke school beslist zelf over haar beleid. Sommige geven de voorrang aan kandidaat-leerkrachten die gedoopt zijn en dus het mandaat hebben om ook het vak godsdienst te geven. Andere scholen aanvaarden ook niet-gedoopte leerkrachten (bijvoorbeeld islamistische - wij zijn niet wereldvreemd) en moeten dan indien nodig zelf een praktische oplossing organiseren. Of er wordt gewerkt met ‘team- of co-teaching’, waarbij verschillende leerkrachten in één klas werken. Maar daarvoor moeten er natuurlijk genoeg leerkrachten zijn.”

    SyMa, KVH
    Foto W&F

    04-07-2012 om 23:08 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MA 2 JUL - 4600 GEVONDEN FIETSEN WACHTEN OP EIGENAAR - WEBSITE VOOR GEVONDEN FIETSEN BRACHT AL 500 FIETSEN TERUG NAAR EIGENAAR - 10:57
    ngezonden door: Louis van Looy

    4600 gevonden fietsen wachten op eigenaar - Website voor gevonden fietsen bracht al 500 fietsen terug naar eigenaar

    Vorige week werden 320 gestolen fietsen ontdekt in verschillende garages in Hoboken. Het merendeel van deze fietsen was niet gegraveerd, waardoor de politie de eigenaars niet kon verwittigen. Via de website www.gevondenfietsen.be kunnen slachtoffers van een fietsdiefstal op zoek gaan naar hun gestolen fiets. Gedeputeerde voor Veiligheid Bart De Nijn: “Naast de 320 fietsen die in Hoboken zijn teruggevonden, wachten hier nog zo’n 4600 fietsen op hun eigenaar. Dankzij deze website wil de provincie Antwerpen de inwoners actief betrekken bij de zoektocht naar hun gestolen fiets en geven we de politiezones een middel om hun teruggevonden fietsen te beheren.”

    500 fietsen teruggegeven

    Jaarlijks halen de politiediensten en gemeenten tienduizenden onbeheerde fietsen op. Voor de verschillende politiezones is het moeilijk om deze fietsen terug aan de eigenaar te bezorgen. Daarop lanceerde de provincie Antwerpen in november 2010 een website met daarop alle fietsen die op het grondgebied van de provincie worden teruggevonden. Ondertussen zijn alle andere Vlaamse provincies mee ingestapt in het project. Bart De Nijn: "Dankzij www.gevondenfietsen.be zijn al 500 fietsen aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgd. Op dit moment bevat de website 4600 fietsen die wachten op een eigenaar."

    Zoekcriteria

    Opzoeken op de site is zeer eenvoudig. Bezoekers krijgen aan de hand van verschillende kenmerken zoals model, kleur en merk een lijst van fietsen die aan zoekcriteria voldoen. Alle beschrijvingen bevatten ook een foto. Wie zijn fiets herkent, kan dit aanduiden en wordt door de betrokken politie of gemeente automatisch gecontacteerd. Wie op de site zijn fiets niet vindt, kan via e-mail verwittigd worden zodra er een fiets is teruggevonden met de opgegeven kenmerken.

    Graveren

    Gevonden fietsen met een label- of graveringsnummer worden veel sneller aan de rechtmatige eigenaar bezorgd. Daarom is het van belang om zoveel mogelijk fietsen te laten graveren. De website gevondenfietsen.be bevat daarom ook een preventief luik waar je kan opzoeken wanneer er in welke gemeente een label- of graveringsmoment is.

     www.gevondenfietsen.be

    04-07-2012 om 23:02 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MA 2 JUL - OPGEPAST VOOR BERENKLAUW! + FOTO'S
    Ingezonden door: Louis van Looy

    Opgepast voor Berenklauw! + Foto's

    In de zomerperiode, en dan vooral vanaf begin Juli tot September kan u vooral langs grote wegen, snelwegen, spoorwegbermen en op stukken braak liggende grond de berenklauw aantreffen. De berenklauw is een plant die oorspronkelijk uit Rusland werd ingevoerd als decoratieve plant. De berenklauw is immers een impressionante plant die gemakkelijk 2 meter hoog kan worden, en vormt witte parapluvormige bloemen die tot wel een halve meter groot kunnen worden. Natuurliefhebbers kwamen echter al snel te weten dat deze plant alles behalve onschuldig is. Het sap dat de stengels en in mindere maten ook de bladeren afscheiden bevat een bijtende stof die in combinatie met de ultraviolette stralen van de zon reageert als een zuur en ernstige brandwonden veroorzaakt op uw huid.

    Bij regenweer irriteert de plant veel minder.De artsen noemen de reactie op uw huid fytofotodermatitis. In het sap zitten furocoumarinen,die uw huid overgevoelig maken voor zonlicht (fotosensibilisatie). Na aanraking met de huid merk je niet onmiddellijk iets. Ongeveer 24 uur na het contact met het sapontstaan rode, jeukende vlekken, die enkele uren later overgaan in een scherp begrensdeontsteking van de huid met zwelling en blaarvorming. Deze letsels kunnen er uitzien als echte brandwonden en genezen pas na 1 à 2 weken. Na genezing kunnen ze een bruinverkleuring (hyperpigmentatie) van de huid achterlaten.Als het sap in de ogen terechtkomt, kan in sommige gevallen permanente blindheid ontstaan.Het sap van de berenklauw is ook giftig! Er zijn al mensen gestorven nadat een kleinehoeveelheid van het giftige berenklauwsap in hun lichaam terechtkwam via hun mond.Omwille van dit gevaar werd de plant al snel terug uit siertuinen geband. Echter, via de wind verspreidde zich zaden van deze plant, en de plant verwilderde. Hij komt nu voor over heel België. Elk jaar raken mensen, jong en oud, gewond na aanraking met deze plant. Oppassen is de boodschap!

    Yoni Proost / 112Antwerpen

    Foto's © Yoni Proost

    Eigen aanvulling: Reuzenbereklauw is niet gelijk aan de gewone Bereklauw!

    Het sap van de planten bevat furocumarine, een sterk geurende, vluchtige olie die je huid overgevoelig maken voor zonlicht (foto-sensibilisatie). Bij de gewone Bereklauw valt dit nogal mee, maar bij de verwante Reuzenbereklauw kan het tot erge brandwonden leiden als je na aanraking met de plant te lang in de zon blijft lopen.


    04-07-2012 om 23:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diefstal op bouwwerf

    Ekeren -| De verantwoordelijke van een bouwfirma uit Kapellen stelde gisterenochtend vast dat dieven waren langs geweest op een werf in de Bredestraat in Ekeren.

    Daar werden de verlengkabels van twee haspels gestolen (in totaal 65 meter). Ook van een werfkraan werden de kabels doorgeknipt en gestolen. Een werfkeet werd opengebroken en doorzocht maar daaruit werd blijkbaar niets gestolen. Van de dieven ontbreekt nog elk spoor.

    04-07-2012 om 22:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sirenes loeien op donderdag 5 juli

    Op donderdag 5 juli  worden in Antwerpen en de Polder tussen 11.45 en 13.15 uur de elektronische alarmsirenes, opgesteld in risicozones rond nucleaire en Seveso-bedrijven, getest.

    Elke eerste donderdag van de eerste maand van ieder trimester worden deze luide testen uitgevoerd, die meer vertellen over de hoorbaarheid van de signalen.  
    Wie vragen over de testen heeft, kan van 2 tot en met 6 juli 2012, tussen 8.30 en 16 uur, terecht op het gratis nummer             0800 94 113      . In Antwerpen zullen de sirenes loeien bij: Hogere Zeevaartschool, Campus Noordkasteel Oosterweel; Politie, Antwerpsebaan (Berendrecht) ;Pyloon, Leugenberg (Ekeren); OLV van Lourdesinstituut, Alfons Jeurissenstraat 13 (Ekeren); Total Raffinaderij, Scheldelaan 16; Vopak Terminal Eurotank, Industrieweg 16; Vormingscentrum Noord (seinhuis) blok 9, Noorderlaan, Oorderen; Indaver, Poldervlietweg, Lillo; Solvay, Scheldelaan 480, Lillo; ABT, Nieuwe Westweg, Berendrecht; HesseNoordNatie, Delwaidedok 700-714 – Kaai 913, Berendrecht; Esso, Haven 447 – Polderdijkweg, Oorderen; Belgian Refining Corporation, Scheldelaan 490, Berendrecht; Monsanto Europe, Scheldelaan 460 en Degussa Antwerpen, Frans Tijsmanstunnel West Lillo; Total, Scheldelaan 4, Oorderen,  Stelplaats De Lijn, Putsebaan 204 (Zandvliet); Voetbalterrein, Armenstraatje (Zandvliet); Basisschool Noordland, Begijnhoeve 6 (Zandvliet).

    04-07-2012 om 22:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad plaatst honderden verbodsborden quads
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
  • donderdag 28 juni 2012, 03u00
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: JORIS VAN DER AA

    ANTWERPEN/EKEREN - De stad Antwerpen gaat 700 verkeersborden plaatsen om quads van haar grondgebied te weren. Omdat het Vlaams Gewest niet wil meewerken aan het verbod, mogen quads wel nog rondscheuren op gewestwegen als de Leien. ‘Gevolg is dat we aan elke kleine invalsweg en elke zijstraat borden zullen moeten plaatsen’, zegt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens.

    De inwoners van Ekeren die op de grens met Kapellen en Brasschaat wonen, zagen de voorbije dagen een nieuw verbodsbord opduiken in het straatbeeld, een met de afbeelding van een quad. Ook op de hoek van de Noorderlaan en de Havanastraat richting Merksem, staat inmiddels zo’n bord.

    Waren quads dan niet sowieso verboden in Antwerpen? ‘Drie jaar geleden heeft de gemeenteraad het quadverbod opgenomen in de politiecodex’, zegt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens. ‘De raad van state heeft dat initiatief teruggefloten. Daarna is er op federaal niveau een wetgevend initiatief genomen, waardoor gemeenten borden kunnen plaatsen die quads verbieden. Enkele maanden geleden is er door de gemeenteraad een nieuw reglement goedgekeurd om het rijden met quads in de bebouwde kom te verbieden.’

    De Ekerse districtsschepen Koen Palinckx (N-VA) begrijpt niet waarom er plots tientallen borden worden geplaatst aan de grens tussen Ekeren en de buurgemeenten Brasschaat en Kapellen. ‘Om te beginnen heeft de stad ons niet ingelicht over het plaatsen van deze borden, terwijl de districten in principe advies moeten verlenen. Ik heb de indruk dat er met een kanon op een vlieg wordt geschoten, want in Ekeren zie je zelden of nooit een quad. Het geld dat men heeft uitgetrokken voor al die borden, had men toch wel iets zinniger kunnen besteden.’

    Andere districten

    De stad gaat de komende dagen ongeveer 700 borden plaatsen om de quads te weren van het grondgebied. Niet alleen in Ekeren, maar ook in districten als Wilrijk, Merksem en in de Polder. Zelfs in de Antwerpse binnenstad zullen de borden opduiken.

    ‘Dat aantal ligt zo hoog om dat het Vlaams gewest ons helaas niet wil volgen in het verbieden van de quads. Op de gewestwegen mag dus nog wel met dat soort voertuigen worden gereden’, zegt Bastiaenssens. ‘Maar daardoor moet de stad natuurlijk wel veel meer borden plaatsen.’

    ‘Als het gewest zou volgen, hoefden we alleen aan de grote invalswegen een bord te plaatsen. Nu moeten we op elk kruispunt tussen een gewestweg en een gemeentelijke weg een bord zetten om het verbod af te dwingen. Je mag dus wel met een quad op de Leien of Noorderlaan rijden, maar vanaf het moment dat je een gemeentelijke weg inrijdt mag het niet meer.

  • 28-06-2012 om 15:21 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    26-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen politieke aanplakborden meer in Antwerpen
      ANTWERPEN - In Antwerpen zullen tijdens de campagneperiode voor de komende lokale verkiezingen geen politieke aanplakborden worden geplaatst. Dat plan heeft de Antwerpse gemeenteraad goedgekeurd

      Volgens de verschillende fracties zijn er vandaag de dag voldoende andere manieren om campagne te voeren en zorgt het plakken en overplakken voor vervuiling en verspilling.

      De vraag om geen politieke aanplakborden meer te plaatsen, kwam enkele weken voor het eerst ter sprake in enkele Antwerpse districten. Het schepencollege liet het initiatief vervolgens aan de gemeenteraad.

      'Antwerpen is een propere stad en dat mag niet in het gedrang komen door het zwerfvuil en de loskomende affiches die het plakken en overplakken met zich meebrengen', zegt SP.A-fractievoorzitter Jo Vermeulen.

      Aanvankelijk ondertekenden zowel de meerderheidspartijen SP.A, CD&V, Open VLD en N-VA als oppositiepartij Groen de motie om de borden niet langer te plaatsen, maar die laatste krabbelde uiteindelijk nog terug.

      'Ik vrees voor een democratisch deficit, aangezien kleinere partijen weinig andere middelen hebben dan te plakken', zegt Groen-fractievoorzitter Freya Piryns.

      Ook Vlaams Belang kant zich tegen het voorstel, aangezien de partij naar eigen zeggen geen toegang heeft tot advertenties in de media en dus geen eerlijke kans zou krijgen tijdens de campagne.

      Eerder was het plan geopperd om de stadsdiensten de plakwerken te laten uitvoeren. Dat stuitte echter op een njet van de stadssecretaris, die naar eigen zeggen de neutraliteit van zijn personeel niet in het gedrang wil brengen.

      • maandag 25 juni 2012, 23u24
      • Bron: belga
      • Auteur:jvt - Nieuwsblad


    26-06-2012 om 23:59 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsostrade langs Oude Landen geopend
    14:37 EKEREN (2180) Gedeputeerde voor Mobiliteit Inga Verhaert heeft samen met leden van de districtsraad vandaag om 09.30h het deel van de fietsostrade in Ekeren officieel ingereden.

    Het gaat om een onderdeel van de fietsostrade Antwerpen-Essen. Het deel dat door Ekeren komt ligt tussen het station van Ekeren en de Argentiniëlaan in Antwerpen en loopt langs de Oude Landen.

    TTSY
    Bron : GVA

    26-06-2012 om 23:53 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BIB-ACTIE Antwerpen herdenkt op woe 27/06 de trieste sluiting van 7 wijkbibliotheken!

    Op 30 juni 2011 sloten de biliotheekfilialen Felix, Zurenborg, Isabella in Antwerpen, Morckhoven en Zwarte Arend in Deurne, Hedera in Berchem en Mariaburg in Ekeren. Eén jaar na de sluiting’ op woensdag 27 juni ’12 om 14u herdenkt de BIB-ACTIE met al zijn medestanders uit Antwerpen het trieste feit dat eind juni 2011 zeven wijken hun bibliotheek definitief verloren.

    We voeren actie voor één van de getroffen bibliotheken, de Zwarte Arend-bib, een nu leegstaande verwaarloosde barak, op de  Schotensesteenweg 138 te Deurne.


    En we doen dat in goed gezelschap: onze bib-actie peter Pol Goossen (bekend o.a. als Frank in thuis), Eva De Hondt (voorzitster Cultuurraad), Jan Prinsen (kunstenaar) en Ludo Peeters (erfgoedexpert) komen onze actie mee ondersteunen. Zij gaan vanuit de cultuurraad een samenwerkingsproject van en voor de wijk aan de schepen overhandigen.

     

    Groene boegbeelden Meyrem Almaci en Mieke Vogels wonen ook Deurne. Zij maken zorgen voor de Deurne-Oost wijk (Venneborg, Ertbrugge, Wim Saerens en Ruggeveld-Zwarte Arend)! Nu is deze uithoek voor de het stedelijk beleid volledige vergeten, zeven scholen, zeker evenveel verenigen, maar geen plek om samen te komen en van wat lokaal cultuuraanbod te genieten. Samen met Walter Verbruggen, Deurnes districtsschepen voor cultuur, en Joris Giebens, districtsschepen, uit Antwerpen, komt Meyrem Almaci de BIB-ACTIE ondersteunen!

     

    Voor PVDA Deurne komt boegbeeld Dirk Van Duppen ook de actie ondersteunen!

     

    Afspraak op woensdag 27/06 om 14u aan de Schotensesteenweg 138, Deurne.

     

    _____________________________________________________________________________________________
    Meer info: Luc Van Berlo, woordvoerder Bib-actie, tel + 32 484 61 78 19, www.bib-actie.tk, www.lucvanberlo.be

     

     

     

    In herinnering!

    Op gedichtendag 2011 hebben we samen met meer dan 300 leerlingen aangetoond hoe belangrijk deze bib was voor Deurne Oost. Zeven scholen hebben toen een platformtekst (http://home.scarlet.be/~lucky007/110127_bib-actie_DeurneGezamManifest.pdf) met hun eisen ondertekend en overgemaakt aan het beleid. Na de sluiting op 30 juni hebben we in juli met een ploeg van vertegenwoordigers uit vier wijken, Sint-Mariaburg/Ekeren, Pulhof/Berchem, Zurenborg/stad en Zwarte Arend/Deurne-Oost een onderhoud gehad met Schepen Heylen. Jan Prinsen (kunstenaar) en ondervoorzitter van de cultuurraad Deurne, heeft teksten met concrete voorstellen voor compensaties aan de stadsschepen Heylen overhandigd. Niet tegenstaande de toen gemaakte beloften heeft geen één van al die wijken iets, zelfs geen bib-punt, terug gekregen.

     

    Alternatief met wijkbetrokkenheid!

    Voor Deurne heeft Jan Prinsen toen op het kabinet een perfect alternatief voorgesteld, de portierswoning (meer info op https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/11314) aan de parkinkom op de Schotensesteenweg, richting het kasteel Zwarte Arend en het verdwenen kasteel Ertbrugge (park Ertbrugge). Het staat al zeer lang leeg, is van al zijn ramen beroofd, en dichtgetimmerd. Zo heeft niemand er meer iets aan… Deze mooi voormalige hoveniers-/conciërgewoning in eclectische stijl van ca. 1900 zou de buurt terug iets kunnen geven om trots op te zijn. Een echte ontmoetingsplek, als toegang tot het prachtig park, van en voor de wijk! Met een bib-punt en vrijwilligers werking, ondersteund door de stad…

     

    Veel volk, goe volk!

    District Deurne heeft het tweede grootste inwonersaantal van de stad Antwerpen, zelfs meer dan Mechelen. Een stad die wel over 5 bibliotheekfilialen beschikt.
    Meer informatie over Deurne oost op
    http://users.telenet.be/Awijken/Deurne-Oost.htm

    Maar stadsschepen Heylen doet niets voor deze wijk van +/- 18 039 inwoners, er is blijkbaar geen geld over voor zelfs een maar één klein investering in deze stadsrand.

     

    Op stap met de wijk!

    We nodigen alle sympathiesanten uit om samen met ons startende vanaf de oude bib een korte wandeling, samen met de journalisten, te maken naar de oude portierswoning van voormalig Kasteel Ertbrugge. Ludo (bestuurslid CRD, voorzitter Volksmuseum Turninum én dé erfgoedspecialist van Deurne) zal bij de oude conciërgewoning van Kasteel Ertbrugge informatie geven over de erfgoedwaarde van het gebouw. Wij willen aantonen dat met wat goede wil dit gebouw perfect herbestemd kan worden als bibpunt/vertelhuis en waarom niet als thuisbasis voor heel wat verenigingen. Zoals de ‘Harmonie Ontwaking’ die nu uit hun lokalen dreigen te verliezen door een stedelijk patrimoniumbeleid dat enkel op winst lijkt uit te zijn.

     

    Van de website:

    - KLIK HIER voor foto's van onze laatste gedichtendag actie in Deurne-Oost Zwarte Arend bib!  
    De Bib-actie heeft samen met 7 scholen een platformtekst uitgebracht:
    Klik hier voor de platformtekst!

    http://home.scarlet.be/~lucky007/110127_bib-actie_DeurneGezamManifest.pdf

     

     

    25-06-2012 om 08:32 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gasgeur in Ekeren afkomstig van een bedrijf aan de Schomhoeveweg
    Ingezonden door: Louis van Looy

    Zaterdagmiddag rond 17.43 uur kreeg de politie verschillende meldingen van een gasgeur in de omgeving van Ekeren (Akker, Groot Hagelkruis, Pastorijveld, Kloosterstraat, August Scheyvaertslaan, Herman Vosstraat, Oorderseweg en Klaverveldlaan).

    De brandweer kwam ter plaatse, maar hun metingen wezen niet op explosiegevaar. De milieuwacht lokaliseerde de oorzaak van de geur bij een bedrijf in de Schomhoeveweg. Die was een container aan het reinigen.

    Bron : 112 Antwerpen nieuws - zon 24/06/2012

    24-06-2012 om 21:09 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laar. SWOU007080. Aanleg fietspad (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en Kluislaan). Aangepast definitief ontwerp.
    Stad Antwerpen      beraadslaging/proces verbaal  District Ekeren   Kopie 
    Districtscollege 
    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; 
    de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Kimberley Possemiers, 
    plaatsvervangend districtssecretaris 
    Verontschuldigd:  mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris 
    Zitting van dinsdag 19 juni  2012 - bureaubesluit: 2504  van dinsdag 19 juni 2012 

    Ekeren A-Punt
    7  Laar. SWOU007080. Aanleg fietspad (tussen Burgemeester Eduard 
    Waghemansbrug en Kluislaan). Aangepast definitief ontwerp. 
    Districtsontwikkelingsfonds. Goedkeuring. Concretisering 
    beleidsrichtlijn  (Jaarnummer  2504) 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling paste het definitief ontwerp aan en legt dit ter goedkeuring  voor. 
    Agendapunt, bureau, gewone zitting, 23/08/2005, jaarnummer 2247 
    Auteur: Machteld Raes 
    Motivering 
    Voorgeschiedenis 
    Fases Actie Datum 
    overeenkomst met NMBS voorstel bureau 12 oktober 2004 -goedkeuring districtsraad 25 oktober 2004 
    Zwevend fietspad onderzoeken vraag bureau 7 december 2004 
    voorontwerpen voorleggen aan omwonenden goedkeuring bureau 23 augustus 2005 
    jeugdparagraaf advies jeugdraad 1 september 2005 --- 
    seniorenparagraaf advies seniorenraad 7 september 2005 --- 
    inspraak bewoners informatieavond 13 september 2005 --- 
    definitief ontwerp goedkeuring bureau 15 december 2005 
    goedkeuring bestek SW/OD/05/4507 voorstel bureau 9 mei 2006 
    goedkeuring districtsraad 22 mei 2006 
    aanbesteding  4 augustus 2006  
    aanbesteding zonder gevolg goedkeuring college 14 december 2006 
    Districtsontwikkelingsfonds werkingsprincipe goedkeuring college 4 juli 2008 
    aankoop loten 4, 5, 5a en 6 voorstel college 21 januari 2011
    goedkeuring gemeenteraad 28 februari 2011 
    definitief ontwerp goedkeuring districtscollege 20 april 2011 1533 
    uitbreiding werken goedkeuring districtscollege 6 maart 2012 1056             
    Feiten en context 
    Het districtscollege keurde op 20 april 2011 (jaarnummer 1533) het definitief ontwerp voor het 
    aanleggen van een fietspad in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de 
    Kluislaan) goed en gaf opdracht aan de bedrijfseenheid stadsontwikkeling om de 
    aanbestedingsdocumenten op te maken. Bij de verdere uitwerking werd het waterhuishouden 
    verder onderzocht en kwamen verschillende problemen aan het licht. 
    Na het inwinnen van adviezen en het onderzoeken van de mogelijkheden keurde het 
    districtscollege op 6 maart 2012 (jaarnummer 1056) de uitbreiding van de werken in het Laar 
    (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) en de Wielseweg goed. 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling paste het definitief ontwerp aan en legt dit ter goedkeuring voor.  
    Juridische grond 
    Stedenbouwkundige vergunning 
    In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de ‘Vlaamse Codex Ruimtelijke 
    Ordening’ worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang 
    of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd 
    door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure. 
    Riolering
    Sinds 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW. 
    De gemeenteraad keurde op 1 maart 2010 (jaarnummer 287) de samenwerkingsovereenkomst met AWW goed. 
    Regelgeving bevoegdheid 
    Binnengemeentelijke decentralisatie 
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het 
    gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de 
    bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. 
    Advies 
    Inspectie financiën : Het advies van inspectie financiën is niet vereist. 
    Argumentatie 
    Het districtscollege besliste om het ontwerp fietspad Laar uit te breiden. De bedrijfseenheid 
    stadsontwikkeling maakte voor de heraanleg van het Laar (tussen Burgemeester 
    Eduard Waghemansbrug/Wielseweg) en de Wielseweg (gedeeltelijk) een definitief ontwerp op. 
    Bestaande Toestand: 
    Het Laar is een tweerichtingsstraat van 5,20m breed. Alle weggebruikers moeten gebruik maken 
    van de beperkte beschikbare ruimte. Fietsers zitten gemengd (lees: geklemd) tussen kruisende 
    auto’s, bussen en vrachtwagens.             
    Nieuwe Toestand: 
    Het ontwerp voorziet een dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde van de straat, van de 
    Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot aan het steegje van de Kluislaan. Het fietspad wordt 
    2,5m breed en wordt afgescheiden van de weg door een schrikstrook van 1m. De start- en 
    projectnota is conform verklaart door de provinciale auditcommissie. Het fietspad wordt op een 
    keermuur gebouwd en zal bestaan uit rode bitumineuze verharding. 
    De rijweg wordt verbreed tot 6,20m en wordt aangelegd in zwarte bitumineuze verharding. 
    Waar nu ruimte is voor een volwaardig voetpad zal deze aangelegd worden in grijze 
    betonstraatstenen van 0,22x0,22m. Waar geen ruimte is voor een voldoende breed voetpad dient in 
    de toekomst een klein stuk van de bestaande voortuinen in gebruik genomen te worden om een 
    volwaardig voetpad aan te leggen. 
    Na ingebruikname van de private grond kan aan de zuidzijde (over de volledige lengte) van de 
    straat een volwaardig voetpad van 1.70m breed worden aangelegd. 
    Van aan de Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot aan en in de Wielseweg wordt er een 
    gescheiden rioleringsstelsel voorzien. 
    Openbare verlichting 
    De huidige verlichting is in het jaar 2000 geplaatst en is niet aan vernieuwing toe. 
    De palen zijn hoog genoeg (8m) om de weg, inclusief fietspad, te verlichten. 
    Eventueel dienen er door de aanleg van het voetpad aan de onpare zijde enkele verlichtingspalen 
    verplaatst te worden. 
    Stedenbouwkundige vergunning 
    Voor de aanleg van het fietspad in het Laar werd op 24 februari 2012, referentie 
    8.00/11002/506625.2 een stedenbouwkundige vergunning verkregen van het Agentschap Ruimte 
    en Erfgoed Antwerpen, Ruimtelijke Ordening. 
    Bij uitbreiding van het project moet er eveneens een bouwaanvraag ingediend worden volgens de 
    bijzondere procedure voor het verharden van onverharde oppervlakte. 
    Hiervoor zal een aanpassing van de goedgekeurde bouwaanvraag ingediend worden, met 
    aanduiding van het vergunde fietspad. Daar de vergunning van het fietspad verkregen is kunnen al 
    voorbereidende werken ter plaatse starten (zoals ruimen van de gracht, rooien bomen). 
    Commissie openbaar domein 
    De commissie openbaar domein adviseerde gunstig op 26 maart 2012 met volgende opmerkingen, 
    aanbevelingen, taken: 
    op vraag van het Centrum voor Toegankelijkheid is, in de zone waar het mogelijk is, het voetpad 
    op 1,70m gebracht en waar de breedte niet kan gehaald worden is er geen voetpad. De 
    gemeentelijke begeleidingscommissie keurde het project goed, mits enkele kleine aanpassingen. 
    Besluit: 
    De bedrijfseenheid stadsontwikkeling stelt voor om: 
    1 het definitie ontwerp goed te keuren; 
    2 het communicatie- en participatietraject op te starten.            
    Besluit 
    Artikel 1 
    Het districtscollege keurt het aangepaste definitief ontwerp (2 mei 2012) voor de riolerings- en 
    bestratingswerken in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) en 
    de Wielseweg goed. 
    Artikel 2 
    Het districtscollege beslist dat indien er geen oplossing wordt gevonden voor het traject van 
    nutsleidingen in het Laar, de rijweg tussen de beide verkeersplateau’s moet worden uitgevoerd in 
    betonstraatstenen, zodat de nutsleidingen onder de rijweg kunnen worden voorzien.  


    23-06-2012 om 02:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs