Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jens911
    www.bloggen.be/jens911
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    schaduwelfje
    www.bloggen.be/schaduw
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jens911
    www.bloggen.be/jens911
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    12-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Advies betreffende R11 en R11bis
    ADVIESRAAD VOOR DUURZAME ONTWIKKELING EN MILIEU  ANTWERPEN  
    Adviesraad voor Duurzame Ontwikkeling en Milieu 
     
    postadres: Grote Markt 1 | 2000 Antwerpen
    kantooradres: Francis Wellesplein 1 | 2018 Antwerpen
    Advies betreffende R11 en R11bis 
    1 Samenvatting 
    De ADOMA wil graag zo snel mogelijk een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in 
    Antwerpen en wil derhalve  constructief meewerken aan het tot stand brengen van de 
    streefbeeldstudie R11/R11bis. De ADOMA is van mening dat de  verschillende actoren zo 
    vroeg mogelijk in het participatief planningsproces dienen betrokken te worden. 
    Daarom vraagt ADOMA zo snel mogelijk een globaal plan-MER op te maken en rekening te 
    houden met een aantal opmerkingen.  
    Pas als de resultaten van dit globaal plan-MER gekend zijn kan een volwaardige participatief 
    planningsproces opgestart worden om tot een keuze van een gewenst streefbeeld te komen. In 
    de verschillende betrokken gemeenten en districten dient daarom op een zo kort mogelijke 
    termijn een informatievergadering georganiseerd te worden. 
    2 Inleiding 
    In opdracht van Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits moet 
    gouverneur Cathy Berx er als procesbegeleider voor zorgen dat het streefbeeld voor de 
    vertunneling van de R11 voor doorgaand respectievelijk bestemmingsverkeer én de ontsluiting 
    van de Rupelstreek overeenkomstig het te vervolledigen streefbeeld van de N171 gefinaliseerd 
    worden. Zo wordt concrete invulling gegeven aan de beslissing van de Vlaamse regering van 
    24-29/09/10 met betrekking tot het Masterplan  2020 Antwerpen. Procesleider Jan-Jaak Polen 
    van het Agentschap Wegen en Verkeer zal dit streefbeeld opmaken in permanent overleg en met 
    de systematische betrokkenheid van alle stakeholders (steden en gemeenten, provincie, Vlaams 
    Gewest, De Lijn, NMBS, de wijkcomités, scholen, bedrijven, ziekenhuizen, …). 
    3 Doelstellingen en krachtlijnen van de streefbeeldstudie 
    Met deze aanpak verbinden de partijen zich ertoe een gewestweg van het type primair II of 
    secundair te bestuderen en in te passen in zijn ruimtelijke omgeving of een studie te maken over 
    een bovenlokaal mobiliteitsthema, en dat in overeenstemming met het (de) mobiliteitsplan(nen) 
    van de omgeving. 
    In de streefbeeldstudie wordt voor een gewestweg een geïntegreerd concept van duurzame en 
    multimodale mobiliteit, verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en landschappelijke of 
    stedelijke integratie uitgewerkt. Het gewest bestelt en betaalt de studie. 
    Alle gegevens en documenten voor overleg van de streefbeeldstudie zijn terug te vinden op de 
    website: http://www.provant.be/bestuur/beleid/gouverneur_cathy_ber/r11/. 
    Een meer gedetailleerd overzicht van de inhoud van de streefbeeldstudie en de problematiek is 
    opgenomen in bijlage 1. 
    4 Bedenkingen bij de streefbeeldstudie 
    De ADOMA is van mening dat de streefbeeldstudie volgende doelstellingen heeft: 
    1. weghalen van doorgaand verkeer van de R1 (Ring); 
    2. wegwerken van sluipverkeer in de zuidoostrand; 
    3. (prioritair) het verbeteren van de leefbaarheid in deze dichtbevolkte rand. 
    Voortgaande op de cijfers, die de klankbordgroep nu reeds van het Vlaams Verkeerscentrum 
    gekregen heeft, van erkende resultaten van  onderzoeken (VVC, Arup-Sum, TML,…) en het 
    streefbeeld dat nu voorligt na de vierde klankbordgroep, besluit de ADOMA dat het streefbeeld 
    niet voldoet aan de eerste doelstelling, omdat: 
     Slechts een goede 4% van het vrachtverkeer tussen E19zuid en E313 zou de R11bis 
    gebruiken1 2
     Slechts 22% van het verkeer in de spits tussen E313 en E19Noord zou de A102 gebruiken. 
     Als men het verkeer gaat verplichten om langs de R11bis te rijden is een capaciteit van 2x2 
    rijvakken onvoldoende. 
     Een R11bis zonder een A102 (of toch minstens een stuk tot aan de Bisschoppenhoflaan) 
    zinloos is. Zelfs als beiden worden aangelegd zonder de noordelijke en westelijke tangent van 
    het Meccano-tracé zullen ze nog altijd niet voldoende gebruikt worden om de overbelasting 
    van de ring weg te nemen. 
    Ook de tweede doelstelling, het  wegwerken van het sluipverkeer  in de zuidoostrand, wordt 
    volgens de ADOMA niet gehaald, omdat: 
     Het sluipverkeer zal niet worden opgelost, maar (deels) verschoven naar de twee 
    aansluitingscomplexen (luchthaven en Bisschoppenhoflaan)3
     De aanleg van de N10 van het aansluitingscomplex aan de luchthaven naar Boechout, zal 
    nieuw verkeer aantrekken, zodat de R11 opnieuw overbelast zal worden, alsook de radiale 
    toegangswegen. 
     Er zal een bijkomende belasting optreden op de radiale toegangswegen die vanaf de 
    aansluitingscomplexen naar de stad lopen (Grote Steenweg en Bisschoppenhoflaan). 
     Tegen 2020 (dat is de vroegste datum dat het totaalproject kan gerealiseerd zijn) is de kans 
    reëel dat de hele nieuwe capaciteit zal opgeslorpt zijn door NIEUW verkeer. 
                                                          
    1 Cijfers van personenvervoer werden slechts mondeling gegeven door Vlaams Verkeerscentrum tijdens de laatste 
    klankbordgroep, namelijk 500 voertuigen per uur. Op het weggedeelte tussen Berchem en Borgerhout op de R1 rijden er 
    per uur in de spits echter 11.000 voertuigen. Dat betekent eveneens minder dan 5% van het totaal (wat overeenkomt met 
    de cijfers voor het vrachtvervoer, zoals blijkt uit de studie van Arup/Sum van 2006). 
    2 Volgens het Vlaams Verkeerscentrum zou de combinatie R11bis/A102 amper gebruikt worden op vrijwillige basis omdat 
    er geen aansluiting tussen R1 en R11bis in Wilrijk wordt voorzien, het traject 3 km langer is dan via de R1, er maar tegen 
    90 km/u mag gereden worden i.p.v. 100/120 km/u op de R1, er een inhaalverbod vrachtwagens is in de tunnels, er géén 
    ADR transporten in de tunnels mogen en er een psychologische weerstand is tegen een 15 km lange tunnel. 
    3 Het Vlaams Verkeerscentrum wil in dit streefbeeld géén onderzoeken doen naar lokaal sluipverkeer, vanwege te duur en 
    te tijdrovend, en schuift dit door naar het plan-MER.

    In de streefbeeldstudie wordt geen aandacht besteed aan de derde doelstelling, het verbeteren 
    van de leefbaarheid in de dichtbevolkte zuidoostelijke rand: 
     Het natuurgebied ‘Klein Zwitserland’ op de spoorwegberm in Mortsel zal verdwijnen, en, na 
    de ‘cut and cover’, veranderen in een park waar amper bomen zullen kunnen groeien. 
     Het knooppunt aan de luchthaven, zal een stuk open ruimte (nabestemming ‘parkgebied’) 
    opslorpen. Er komt een bedrijventerrein, dat nieuw verkeer zal aantrekken, en bijkomende 
    open ruimte zal doen sneuvelen. 
     De nieuwe N10 doorsnijdt het hele groene open landschap tussen Mortsel en Borsbeek. 
     De open groene ruimte tussen het nieuwe knooppunt in Wommelgem en de Van 
    Strijdoncklaan gaat verloren. In de plaats komen open sleuven en een ruimteverslindende 
    verkeersturbine. 
     De impact daarvan op Boterlaar en Silsburg (en dus op het in ontwikkeling zijnde Park Groot 
    Schijn waarin natuurgebied, speelbos, sportvelden voor meer dan tien sport-, vrijetijds- en 
    jeugdverenigingen voorzien worden) – o.m. zeer lange tijd grondwater wegpompen – en op de 
    vallei van de Koude Beek en gevolgen op de gezondheid van de gebruikers (wandelaars, 
    sport- en vrijetijdsbesteding) in het Park Groot Schijn zijn niet te overzien en ook niet 
    onderzocht. 
     Het nieuwe knooppunt in Wommelgem zal zéér veel plaats innemen, bijna vijf maal meer dan 
    nu het geval is. Dat hypothekeert ook de Schijnvallei en het Rivierenhof. 
     Als die verkeersturbine wordt aangelegd, wordt het ondertunnelen van E313 tussen de R1 en 
    de Krijgsbaan onmogelijk. 
     De onmiddellijke omgeving van de verkeersturbine zal een bijkomende uitstoot van CO2, fijn 
    stof en geluid te verwerken krijgen. 
     De impact van de graafwerken op bv. het grondwaterpeil, werd niet onderzocht. Er wordt 
    verwezen naar het plan-MER dat nog moet opgesteld worden. Het risico, dat de valleien van 
    de Koude Beek en het Groot Schijn, maar ook bv de natuur- en bosgebieden Ertbrugge en het 
    Rivierenhof, worden leeggezogen, is helemaal niet denkbeeldig. 
     De ‘verplichte’ verlenging tot aan de Bisschoppenhoflaan betekent het einde van Immerseel, 
    en ook een stuk open groene ruimte op Ruggeveld. De in- en uitritten zullen verder het 
    landschap rond Ertbrugge (stadsbos en deels beschermd) doorsnijden. 
     Een stukje beschermd gebied (met waardevol heiderelict) aan de overzijde van de 
    Schotensesteenweg, werd uitverkozen als plek waar de uitritten zullen uitmonden op de 
    Bisschoppenhoflaan. 
     Deze werken, en de blijvende uitritten, zullen ongetwijfeld ook hun (negatieve) invloed 
    hebben op het stadspark Bremweide, en het dichtbevolkte Deurne Noord en Oost. 
    Op basis van deze gegevens besluit ADOMA dat de voorliggende ideeën voor de opmaak van 
    de streefbeeldstudie aan géén van de opgelegde doelstellingen voldoet. 
    5 Advies 
    De ADOMA wil graag zo snel mogelijk een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in 
    Antwerpen en wil derhalve  constructief meewerken aan het tot stand brengen van de 
    streefbeeldstudie R11/R11bis. De ADOMA is van mening dat de  verschillende actoren zo 
    vroeg mogelijk in het participatief planningsproces dienen betrokken te worden. 
    Daarom vraagt ADOMA zo snel mogelijk een globaal plan-MER op te maken en rekening te 
    houden met volgende opmerkingen: 
     Het globaal plan-MER moet  alle mobiliteitsprojecten die in het Masterplan 2020 zijn 
    opgenomen en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn gezamenlijk onderzoeken (dus 
    niet zoals nu het geval is, afzonderlijke plan-MER’s voor deelprojecten). Daarbij moet er 
    gegarandeerd worden dat het globaal plan-MER de alternatieven ook  toetst aan de 
    realisatie van alle drie de doelstellingen voor de streefbeeldstudie. 
     Het globaal plan-MER moet alle alternatieven onderling en in combinaties vergelijken: 
    o Oosterweelverbinding; 
    o Meccano+-tracé; 
    o A102 (gecombineerd met 2de spoorontsluiting); 
    o tangentiële tramlijnen en radiale verlenging van tramlijnen; 
    o park-and-ride zones zo ver mogelijk  buiten de stad waarbij de aanleg zo ruimtebesparend mogelijk is; 
    o lightrails; 
    o extra spoorlijnen of meer en latere treinen op bestaande spoorlijnen voor personenverkeer; 
    o transferia waar de verschillende openbaar  vervoermodi en park-and-ride zones een 
    vlotte overstap mogelijk maken; 
    o intelligente sturing van verkeersstromen, rekeningrijden en (tol)heffingen; 
     De  waardebepaling van de ecosystemen (volgens de methodiek van de 
    natuurwaardeverkenner) moet integraal deel  uitmaken van het globaal plan-MER waarbij 
    zowel van de het verlies van ecosystemen als de creatie van nieuwe ecosystemen ter 
    compensatie moeten vergeleken worden. 
     In het globaal plan-MER moet de impact van  betere en meer fietsinfrastructuur terdege 
    onderzocht worden. 
     De impact van, aanvullend op de infrastructuren, intelligente verkeerssystemen moet 
    onderzocht worden. 
     De impact van de luchtverontreiniging en geluidsoverlast op de volksgezondheid is 
    essentieel. Daarbij moet niet enkel met de huidige maar ook met de verwachte (Europese) 
    normen rekening worden gehouden vermits de nieuwe infrastructuur gedurende minstens 30 
    jaar zal doorwerken. 
    Pas als de resultaten van dit globaal plan-MER gekend zijn, kan een volwaardig participatief 
    planningsproces opgestart worden om tot een keuze van een gewenst streefbeeld te komen. In 
    de verschillende betrokken gemeenten en districten dient daarom op een zo kort mogelijke 
    termijn een informatievergadering georganiseerd te worden. Binnen de stad Antwerpen kan dit 
    bijvoorbeeld gebeuren via de bestaande structuren zoals het stedelijk wijkoverleg. Aan het 
    publiek wordt toegelicht: 
     wat de taakstelling is voor de opmaak van het globaal plan-MER; 
     hoe men in het vervolgtraject via het participatief planningsproces wil komen tot een 
    gedragen streefbeeld; 
     voor welk deel van dit participatief planningsproces elk van de verschillende overheden 
    verantwoordelijk is; 
     hoe het streefbeeld, nadat de conclusies van het globaal plan-MER gekend zijn, via een 
    stuurgroep en de klankbordgroep wordt doorgepraat; 
     wat de timing is om tot een politieke besluitvorming te komen over de realisatie van het 
    streefbeeld. 
    De ADOMA vraagt ook een duidelijke gezamenlijke communicatie vanuit de verschillende 
    overheden naar het publiek en het maatschappelijk middenveld te organiseren met het oog op 
    deze participatieve besluitvorming.
    Nadat een gedragen streefbeeld is uitgewerkt  via publieke participatie moet op iets langere 
    termijn , dit streefbeeld door alle betrokken overheden (Vlaamse Regering, Agentschap voor 
    Wegen en Verkeer, De Lijn, Infrabel, deputatie en betrokken schepen- en districtscolleges) 
    principieel worden goedgekeurd. Tevens dient er een realisatieovereenkomst te worden 
    afgesloten tussen de verschillende partners waarbij duidelijk wordt vastgelegd hoe de fasering 
    voor de realisatie wordt aangepakt en elk van de overheden garandeert om binnen het tijdskader 
    van die fasering hun deel van de planmatige verankering (via RUP’s), de vergunningverlening 
    én de uitvoering te realiseren. 
    De ADOMA vraagt aan de gouverneur en de klankbordgroep zijn advies te volgen bij overleg 
    met het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Advies wordt tegelijkertijd overgemaakt aan het 
    college van burgemeester en schepenen, de  gemeenteraad, de districtscolleges en de 
    districtsraden van de stad Antwerpen. Een afschrift van het advies wordt ter info bezorgd aan de 
    gemeentelijke milieuraden van Borsbeek, Edegem, Hove, Mortsel, Schoten, Wommelgem en 
    Wijnegem. 
    Namens de adviesraad 
    Kristel Heyman secretaris
    Johan Vandewalle voorzitter
           


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    stien
    www.bloggen.be/stien
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs