Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie
Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Kimberley Possemiers,
plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd: mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris
Zitting van dinsdag 19 juni 2012 - bureaubesluit: 2504 van dinsdag 19 juni 2012
Ekeren A-Punt
7 Laar. SWOU007080. Aanleg fietspad (tussen Burgemeester Eduard
Waghemansbrug en Kluislaan). Aangepast definitief ontwerp.
Districtsontwikkelingsfonds. Goedkeuring. Concretisering
beleidsrichtlijn (Jaarnummer 2504)
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling paste het definitief ontwerp aan en legt dit ter goedkeuring voor.
Agendapunt, bureau, gewone zitting, 23/08/2005, jaarnummer 2247
Auteur: Machteld Raes
Motivering
Voorgeschiedenis
Fases Actie Datum
overeenkomst met NMBS voorstel bureau 12 oktober 2004 -goedkeuring districtsraad 25 oktober 2004
Zwevend fietspad onderzoeken vraag bureau 7 december 2004
voorontwerpen voorleggen aan omwonenden goedkeuring bureau 23 augustus 2005
jeugdparagraaf advies jeugdraad 1 september 2005 ---
seniorenparagraaf advies seniorenraad 7 september 2005 ---
inspraak bewoners informatieavond 13 september 2005 ---
definitief ontwerp goedkeuring bureau 15 december 2005
goedkeuring bestek SW/OD/05/4507 voorstel bureau 9 mei 2006
goedkeuring districtsraad 22 mei 2006
aanbesteding 4 augustus 2006
aanbesteding zonder gevolg goedkeuring college 14 december 2006
Districtsontwikkelingsfonds werkingsprincipe goedkeuring college 4 juli 2008
aankoop loten 4, 5, 5a en 6 voorstel college 21 januari 2011
goedkeuring gemeenteraad 28 februari 2011
definitief ontwerp goedkeuring districtscollege 20 april 2011 1533
uitbreiding werken goedkeuring districtscollege 6 maart 2012 1056
Feiten en context
Het districtscollege keurde op 20 april 2011 (jaarnummer 1533) het definitief ontwerp voor het
aanleggen van een fietspad in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de
Kluislaan) goed en gaf opdracht aan de bedrijfseenheid stadsontwikkeling om de
aanbestedingsdocumenten op te maken. Bij de verdere uitwerking werd het waterhuishouden
verder onderzocht en kwamen verschillende problemen aan het licht.
Na het inwinnen van adviezen en het onderzoeken van de mogelijkheden keurde het
districtscollege op 6 maart 2012 (jaarnummer 1056) de uitbreiding van de werken in het Laar
(tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) en de Wielseweg goed.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling paste het definitief ontwerp aan en legt dit ter goedkeuring voor.
Juridische grond
Stedenbouwkundige vergunning
In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang
of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd
door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure.
Riolering
Sinds 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW.
De gemeenteraad keurde op 1 maart 2010 (jaarnummer 287) de samenwerkingsovereenkomst met AWW goed.
Regelgeving bevoegdheid
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het
gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de
bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
Advies
Inspectie financiën : Het advies van inspectie financiën is niet vereist.
Argumentatie
Het districtscollege besliste om het ontwerp fietspad Laar uit te breiden. De bedrijfseenheid
stadsontwikkeling maakte voor de heraanleg van het Laar (tussen Burgemeester
Eduard Waghemansbrug/Wielseweg) en de Wielseweg (gedeeltelijk) een definitief ontwerp op.
Bestaande Toestand:
Het Laar is een tweerichtingsstraat van 5,20m breed. Alle weggebruikers moeten gebruik maken
van de beperkte beschikbare ruimte. Fietsers zitten gemengd (lees: geklemd) tussen kruisende
autos, bussen en vrachtwagens.
Nieuwe Toestand:
Het ontwerp voorziet een dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde van de straat, van de
Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot aan het steegje van de Kluislaan. Het fietspad wordt
2,5m breed en wordt afgescheiden van de weg door een schrikstrook van 1m. De start- en
projectnota is conform verklaart door de provinciale auditcommissie. Het fietspad wordt op een
keermuur gebouwd en zal bestaan uit rode bitumineuze verharding.
De rijweg wordt verbreed tot 6,20m en wordt aangelegd in zwarte bitumineuze verharding.
Waar nu ruimte is voor een volwaardig voetpad zal deze aangelegd worden in grijze
betonstraatstenen van 0,22x0,22m. Waar geen ruimte is voor een voldoende breed voetpad dient in
de toekomst een klein stuk van de bestaande voortuinen in gebruik genomen te worden om een
volwaardig voetpad aan te leggen.
Na ingebruikname van de private grond kan aan de zuidzijde (over de volledige lengte) van de
straat een volwaardig voetpad van 1.70m breed worden aangelegd.
Van aan de Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot aan en in de Wielseweg wordt er een
gescheiden rioleringsstelsel voorzien.
Openbare verlichting
De huidige verlichting is in het jaar 2000 geplaatst en is niet aan vernieuwing toe.
De palen zijn hoog genoeg (8m) om de weg, inclusief fietspad, te verlichten.
Eventueel dienen er door de aanleg van het voetpad aan de onpare zijde enkele verlichtingspalen
verplaatst te worden.
Stedenbouwkundige vergunning
Voor de aanleg van het fietspad in het Laar werd op 24 februari 2012, referentie
8.00/11002/506625.2 een stedenbouwkundige vergunning verkregen van het Agentschap Ruimte
en Erfgoed Antwerpen, Ruimtelijke Ordening.
Bij uitbreiding van het project moet er eveneens een bouwaanvraag ingediend worden volgens de
bijzondere procedure voor het verharden van onverharde oppervlakte.
Hiervoor zal een aanpassing van de goedgekeurde bouwaanvraag ingediend worden, met
aanduiding van het vergunde fietspad. Daar de vergunning van het fietspad verkregen is kunnen al
voorbereidende werken ter plaatse starten (zoals ruimen van de gracht, rooien bomen).
Commissie openbaar domein
De commissie openbaar domein adviseerde gunstig op 26 maart 2012 met volgende opmerkingen,
aanbevelingen, taken:
op vraag van het Centrum voor Toegankelijkheid is, in de zone waar het mogelijk is, het voetpad
op 1,70m gebracht en waar de breedte niet kan gehaald worden is er geen voetpad. De
gemeentelijke begeleidingscommissie keurde het project goed, mits enkele kleine aanpassingen.
Besluit:
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling stelt voor om:
1 het definitie ontwerp goed te keuren;
2 het communicatie- en participatietraject op te starten.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege keurt het aangepaste definitief ontwerp (2 mei 2012) voor de riolerings- en
bestratingswerken in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) en
de Wielseweg goed.
Artikel 2
Het districtscollege beslist dat indien er geen oplossing wordt gevonden voor het traject van
nutsleidingen in het Laar, de rijweg tussen de beide verkeersplateaus moet worden uitgevoerd in
betonstraatstenen, zodat de nutsleidingen onder de rijweg kunnen worden voorzien.
|