Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Kimberley Possemiers,
plaatsvervangend districtssecretaris
Verontschuldigd: mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris
Zitting van dinsdag 3 juli 2012 bureaubesluit: 2608 van dinsdag 3 juli 2012 Ekeren A-Punt
9 Module 10 schoolomgeving. Kloosterstraat en omgeving. Nieuwe aanleg.
SWOU007260. Projectnota en voorontwerp. Goedkeuring. Concretisering
beleidsrichtlijn (Jaarnummer 2608)
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling legt de projectnota ter kennisneming en het voorontwerp
voor de nieuwe aanleg van de Kloosterstraat en omgeving ter goedkeuring voor.
Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 6/12/2011, jaarnummer 5096
Auteur: Machteld Raes
Motivering
Voorgeschiedenis
bestek 2007/722 aanstellen bureau voor studies. Gunning goedkeuring college 5 oktober 2007 12943
wijkcirculatieplan Ekeren centrum goedkeuring gemeenteraad 20 september 2010 1091
advies gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) 27 september 2011 --
advies provinciale auditcommissie (PAC) 20 oktober 2011 --
kennisname districtscollege van Ekeren 6 december 2011 5096
kennisname college 20 januari 2012 575
startnota
infomoment bewoners 15 februari 2012 --
projectnota advies GBC 15 mei 2012 --
advies PAC 24 mei 2012 --
Feiten en context
Het college (20 januari 2012, jaarnummer 575) en districtscollege van het district Ekeren
(6 december 2011, jaarnummer 5096) namen kennis van de startnota, opgemaakt door cvba
Vectris.
Op 15 februari 2012 ging een infomoment door.
Juridische grond
Regelgeving bevoegdheid
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het
gemeenteraadsbesluit 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid
over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
Het college is bevoegd voor de vastlegging van bovenlokale budgetten.
Argumentatie
De projectnota werd opgemaakt door Vectris cvba en bouwt verder op de inrichtingsprincipes in
de startnota. In de startnota werden al een aantal belangrijke principes vastgelegd.
Zo werd voor de Kloosterstraat een profiel met gemengd verkeer voorgesteld vanwege de vermindering van
intensiteiten (invoeren enkelrichting) en het afdwingen van een toegelaten snelheid van 30km/u.
De verdere uitwerking van het voorontwerp dat nu voorligt in de projectnota, resulteert in een
aangename (winkel)straat met brede voetpaden, voldoende snelheidsremmers en een duidelijke
groenstructuur.
Het dubbelrichtingsgedeelte heeft een rijwegbreedte van 6,15m, inclusief goten, waar mogelijk
afgebakende parkeerstroken voor laden en lossen georganiseerd kunnen worden.
Ter hoogte van de Moretuslei is een eerste verkeersplateau voorzien omdat hier het
dubbelrichtingsprofiel overgaat in een enkelrichtingsprofiel. Dit verkeersplateau heeft dus naast
een snelheidsremmende functie ook een belangrijke poortfunctie.
Het enkelrichtingsgedeelte heeft een rijwegbreedte van 4,4m, inclusief goten, en brede voetpaden
aan beide kanten. In dit gedeelte is er net voorbij de school Driehoek een kleine asverschuiving in
het voorontwerp die het mogelijk maakt om een parkeerstrook te voorzien, waarin laden en lossen
voor de handelszaken georganiseerd kan worden.
Ongeveer halverwege het enkelrichtingsgedeelte, ter hoogte van de Molenstraat, en ook op het
kruispunt met de Driehoekstraat worden verkeersplateaus voorzien.
Aan de schooltoegangen zijn voetpaduitstulpingen voorzien die de schoolomgeving accentueren
en waarop straatmeubilair kan worden ingeplant.
Het gedeeltelijk enkelrichting maken van de Kloosterstraat heeft ook gevolgen voor het openbaar
vervoer. De bussen van De Lijn zullen in de toekomst in één richting door de Kloosterstraat
blijven rijden en in de andere richting via de Driehoekstraat en Boerendijk.
Het profiel van de Kloosterstraat wordt doorgetrokken in de Dorpstraat. Hier geldt opnieuw
dubbelrichting en blijft het parkeren aan één zijde behouden. In de parkeerstrook wordt eveneens
de groenstructuur doorgetrokken. Op het kruispunt met het Kristus Koningplein en het Groot
Hagelkruis wordt het voetpad aan de even zijde verbreed zodat voetgangers meer comfort krijgen.
Ook wordt er een aanloopstrook en opstelstrook voor fietsers voorzien.
Het voorontwerp voor de Jozef De Weerdtstraat bestaat uit een punctuele ingreep ter hoogte van
de schooltoegang. Het voetpad wordt verbreed aan beide kanten en wordt gecombineerd met een
verkeersplateau. Aan de kant van de school wordt een groenstructuur voorzien die de
aanwezigheid van de school in het straatbeeld benadrukt.
De Blarenstraat zal voor de toekomst ingericht worden als woonerf, gezien de beperkte
straatbreedte. De volledige gelijkgrondse aanleg benadrukt het verblijfskarakter van de straat.
De goten die verspringen van de ene naar de andere kant zorgen voor een visuele asverschuiving.
In het definitief ontwerp zal nog bijkomend onderzoek verricht worden naar extra
snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van de schooltoegang.
In de projectnota staan eveneens de actieplannen van de schoolvervoersplannen opgenomen. Dit
gedeelte van de nota omvat dus de verschillende acties waartoe de scholen zich engageren om
duurzame verplaatsingsmiddelen te promoten en zo een modal shift bij hun leerlingen en hun
personeel te realiseren. Deze acties worden onderverdeeld in een aantal categorieën: informatie,
sensibilisatie, educatie, vervoersorganisatie en infrastructuur. Deze acties gaan van het verdelen
van infopakketten over mobiliteit op startdagen, regelmatige acties op straat organiseren rond
bijvoorbeeld foutparkeren of onaanvaardbaar fietsgedrag, nascholingen voor leerkrachten over
voetgangers- en fietserslessen tot het voorzien van extra fietsenstallingen op eigen terrein.
Commissie openbaar domein
De commissie openbaar domein adviseerde het voorontwerp gunstig op 12 maart 2012 met volgende opmerkingen, aanbevelingen, taken:
voorwaarden:
1 checken of de asverschuiving (bochtverbreding) in de Kloosterstraat veilig genoeg is voor het fietsverkeer in tegenrichting;
2 sinus in de Moretuslei en de Molenstraat korter maken omdat er in deze straten geen bussen rijden;
3 nakijken of de rijweg van de Dorpsstraat voldoende breed is;
4 boomsoort aanpassen en boom ter hoogte van het nummer 53 supprimeren;
5 bomen (kruinomtrek en doorwortelbaar volume) en verlichting duidelijk intekenen;
6 blindengeleiding en toegankelijkheid checken.
aanbevelingen voor het districtsbestuur van Ekeren:
1 voor de veiligheid van de fietsers mee financieren in een langere aanzet in de Driehoekstraat
zodat de fietser voor de sinus op het verkeersplateau gebracht wordt;
2 overwegen om, samen met het module 10-project, de Dorpsstraat uit te voeren zodat een
aaneensluitend geheel ontstaat in samenhang met het Kristus Koningplein.
aanbevelingen voor het Vlaamse gewest:
1 verkeersplateaus aanleggen in beton zodat er een duidelijk onderscheid gemaakt wordt met de asfaltverharding van de rijweg;
2 woonerf in de Blarenstraat concipiëren zoals voorgesteld door de commissie openbaar domein.
Alle voorwaarden van de commissie openbaar domein werden aangepast in het voorontwerp en de
projectnota vooraleer deze werden goedgekeurd door de gemeentelijke begeleidingscommissie.
Met het Vlaamse gewest werd overeengekomen dat de verkeersplateaus in beton aangelegd mogen
worden zodat deze nog een bijkomende signaalfunctie krijgen vanwege hun afwijkende kleur. Ook
dit staat beschreven in de projectnota.
Verwijzend naar de opmerkingen van de bewoners en handelaars op het infomoment kan het
volgende gesteld worden. In het gedeelte tussen de Blarenstraat en Driehoekstraat wordt een
parkeerstrook voorzien die overdag kan dienen als laad- en loszone en s avonds als parkeerzone
voor de bewoners. Verder worden er bij de heraanleg zoveel mogelijk parkeerplaatsen voorzien.
Opmerking brandweer:
De Kloosterstraat is een uitvalsroute voor de brandweer. Een deel van de straat wordt
enkelrichting. Uit besprekingen met de brandweer blijkt dat de as Ferdinand Verbieststraat
Groot Hagelkruis Sprangweelstraat Schoonbroek Bilderdijkstraat in zijn huidige vorm kan
dienen als compensatie voor de Kloosterstraat als uitvalsroute voor brandweer.
In het onderliggend wegennet zijn enkele probleempunten (te smalle straten vanwege het parkeren,
te scherpe bochten
) voor de doorgang van de brandweer en de bereikbaarheid van de gebouwen.
Hiervoor is verder overleg noodzakelijk.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege neemt kennis van de projectnota en keurt het voorontwerp, van mei 2012,
voor de nieuwe aanleg van de Kloosterstraat en omgeving goed en keurt goed mits een
afslagstrook wordt voorzien aan de A Jeurissenstraat. De noodzakelijke ruimte hiervoor kan
gecompenseerd worden met het Kristus-Koningplein.
Artikel 2
Het districtscollege beslist wel in te gaan op de aanbevelingen van de commissie openbaar domein.
|