Wij reizen om te leren.

13-01-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijnvenroute

Fietsknooppunten: 554 - 515 - 258 - 257 - 272 - 255 - 264 - 552 - 266 - 60 - 30 - 275 - 277 - 555 - 554 = 41,9 km.

Parkeren: IJzerlei 21 Leopoldsburg.

Woensdag 17 juli 2019. Het is 08:20u en de huidige temperatuur bedraagt 17°C. Voor vanmiddag beloven de weergoden nog 25° à 26°C. Het is één strakke blauwe lucht en momenteel nog windstil. Tijd voor een fietstocht. Met de fietsen achterop de drager rijden we naar Leopoldsburg. Het verkeer valt goed mee zodat we een half uur later op de voornoemde parking staan gestationeerd. Met onze fietsen houden we de parking links van ons en vlakbij is knooppunt 554. In de Koning Leopold III-laan werd een beeldje geplaatst van “De Soldaat”. Het is een kunstwerk van Hilde Fransen dat op 10 september 2010 onthuld werd ter gelegenheid van 175 jaar “Kamp Beverlo” en 160 jaar Leopoldsburg. Rechtdoor spotten we de grote kiosk van Leopoldsburg waar nog regelmatig openlucht evenementen plaats vinden. De Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming kerk staat in de schaduw van talrijke bomen waardoor het gebedsgebouw is onttrokken aan de omgeving. Alleen de toren is van ver zichtbaar omdat deze boven de kruinen van de bomen uitsteekt. Het is onmogelijk om de volledige kerk op foto vast te leggen. De militaire kerk werd gebouwd in baksteen en arduin. De rondbogige glasramen in de koorgang zijn kopieën van glasramen uit de kathedraal van Chartres in Frankrijk. De kerk werd ingewijd op 12 juni 1903 en behoort tot de grootste van de provincie door haar 1 400 zitplaatsen en 1 000 staanplaatsen. Vlakbij de appartementsblok werd een massieve rotsblok in de grond gezet in de schaduw van een grote boom. Een herdenkingsplaatje werd aangebracht dat ons vertelt dat op deze plek een meiboom werd geplant. Verderop in de Koning Leopold III-Laan houden we nogmaals halt bij een monument dat ons vertelt dat deze laan ingehuldigd werd door Zijne Majesteit Koning Boudewijn op 21 september 1985.

We wijken even af en rijden de laan ten einde. Rechtsaf in de Koningin Louisa Marialaan en komen langs het “Paviljoen van de Commandant van de Genie” dat in 1869 werd gebouwd. Dit gebouw valt op door zijn bekoorlijkheid in bouwstijl. De verdieping is volledig omgeven door een sierlijke gaanderij en tegen de regen beschermd door een uitspringend dak. Op het hoogste punt prijkt een belvedere en in de gevel zijn fraaie motieven ingemetseld met gekleurde bakstenen. Het is niet direct duidelijk of het paviljoen nog in gebruik is. Er is nochtans sprake om er een museum in onder te brengen. Rechtdoor voor een bezoek aan het Belgisch Militair Kerkhof. Door de “Kampenaars” wordt het nog wel eens het Duitse kerkhof genoemd. Het kamp was tijdens WOI immers een belangrijke troepenopleidingsplaats voor de bezetter. In het militair hospitaal werden zwaar gewonde Duitsers verpleegd. Velen onder hen stierven en werden begraven op deze begraafplaats. Na WOI werden er Belgische militairen en oorlogsslachtoffers begraven. In 1945 werden de Duitse stoffelijke resten naar de grote Duitse begraafplaats in Lommel overgebracht. Vooraan op de begraafplaats liggen ongeveer 800 slachtoffers van WOI. Op het achterste gedeelte bijna 400 uit WOII. Helemaal achteraan zijn de graven van 29 gefusilleerde waaronder 22 ongeïdentificeerde weerstanders die in het Gemeentebos, kort bij Hechtel, werden neergeschoten tijdens WOII. Op de begraafplaats staan twee kleine gebouwtjes (Mausolea). Het eerste is het mausoleum voor de onbekende krijgsgevangenen van beide wereldoorlogen, het tweede is dat van de onbekende politieke gevangenen van WOII. Wat verder staat nog een oude waterput die dateert van 1850.

Als we de begraafplaat verlaten moeten we rechtsaf en de Koning Leopold II-laan volgen tot bij de ingang van de militaire begraafplaats van het Brits Gemenebest. De begraafplaats werd in 1948 in gebruik genomen. De militairen die hier hun laatste rustplaats kregen sneuvelden vooral tijdens de opmars naar Arnhem tijdens WOII “Operatie Market Garden”. Het bekendste graf (4B13) is dat van de Britse majoor Lord Robert Cavendisch (markies van Hartington). Hij sneuvelde in Heppen bij de bevrijdingsgevechten aan het hoofd van een compagnie van de Coldstream Guards. Hij was getrouwd met Kathleen Kennedy, de zus van John F. Kennedy, voormalig president van Amerika. In totaal rusten hier 724 Britten, 31 Canadezen, 8 Australiërs, 27 Polen, 4 Nederlanders en 2 onbekenden.

We rijden terug en houden halt op de hoek van het Koning Albert I-plein en de Leopold III-laan. Op deze plaats werd in 1903-1904 het gebouw voor de posterijen opgetrokken ter vervanging van het eerste postkantoor dat gebouwd werd in 1838 op de plaats van de oude pastorij. Al voor de aanleg van steenwegen reden er postkoetsen, die dagelijks de regio Diest en Hasselt verbonden. In die tijd duurde een reis heen en terug bijna een hele dag. Vanaf 1835 was er een dagelijkse postkoetsdienst tussen het kamp en Brussel en vanaf 1936 kon je ook iedere dag met de postkoets naar Herentals reizen. In de winter werd deze rit slechts eenmaal per week gereden. Het grote postgebouw staat momenteel te koop.

Verderop, in dezelfde laan, staan we stil voor een prachtig gebouw met kapel dat één geheel vormt met de straat. Het is de kapel van het Karmelklooster. Op deze plek werd in 1843 een nieuw kerkje, buiten het militair domein, ingewijd ter vervanging van een klein parochiekerkje van 1837 dat door een orkaan vernield werd. In dit kerkje was er slechts plaats voor 300 personen wat veel te weinig was voor de grote militaire gemeenschap. In 1906, na de bouw van de grote nieuwe kerk, kocht een handelaar het kleine kerkje en gebruikte het als stapelplaats. In 1924 werd in Leopoldsburg onder impuls van priester Eduard Poppe een gemeenschap van de zusters Karmelietessen gesticht. De zusters richtten de stapelplaats in als kloosterkapel. Voor het gebouw werd op 9 december 2005 het borstbeeld ingehuldigd van Koning Leopold I (1790-1865) door Z.K.H. Prins Filip.

We rijden vervolgens vlak naast de oefenterreinen van het Belgische leger in  Leopoldsburg. In de periode van 1831 tot 1839 heerst er tussen België en Nederland een gewapende vrede. De Nederlandse koning Willem I erkent echter onze onafhankelijkheid niet. Dit verplicht het leger om paraat te blijven en de grens met Nederland te bewaken. Vanaf 1832 worden kleine Belgische observatiekampen opgericht langs de grens. Deze kampen kosten handen vol geld en beantwoorden niet aan de doelstellingen van de eerste Belgische koning. Leopold I wil immers één groot kamp dichtbij de Nederlandse grens, waar infanterie, ruiterij en artillerie samen kunnen oefenen. In oktober 1834 komt hij met enkele generaals op verkenning naar de “Grote Heide van Beverlo”. De koning is onmiddellijk gewonnen om in deze desolate vlakte een enorm kamp te bouwen. De grond is goedkoop, het gebied is dun bevolkt en er is genoeg drinkwater. Begin 1835 keurt het parlement de bouw van “Het Kamp van Beverlo” goed. In nog geen vier maanden tijd worden meer dan 400 barakken van Diest overgebracht naar Beverlo, meer dan duizend tenten rechtgezet en honderden strohutten gebouwd. In augustus van dat jaar komen de eerste 20 000 soldaten op oefening en het “Kamp” is geboren. Handelaars vestigen zich rond de basis. Deze pioniers vormen de kern van het latere Leopoldsburg dat als “kind van het kamp” in 1850 het levenslicht ziet.

We fietsen op het fietspad naast de drukke N73. Net voor het informatiekantoor staat nog steeds het oud militair hospitaal. De plaats waar in 1835 de ambulancecompagnie haar tenten en wagens neerzette en het domein er omheinden. Enkele gebouwen voor het personeel, een keuken en stallen voor de paarden worden gebouwd waardoor het hospitaal vorm krijgt. De eerste definitieve gebouwen zijn uit 1841 en de eerste hospitaalzalen uit 1850. Een nieuwe methode van laagbouw met afzonderlijke paviljoenen maakt dit complex uniek. Onderling verbonden door een gang, sloot het geheel een centrale binnenkoer en tuin in. Het hospitaal was als dusdanig zeer modern voor zijn tijd en dwong in Europa, algemene bewondering af. In 1901 kreeg het hospitaal een speciale afdeling voor tuberculozen. In 1913 werd het complex uitgebreid met 8 ziekenzalen, een apotheek en een administratiegebouw. 1 000 zieken en gewonden konden er verzorgt worden. Vanaf augustus 1914 bezetten de Duitsers het hospitaal. Zij brenger er elektriciteit aan. Na de oorlog neemt ons leger het hospitaal terug over. In 1923 wordt er een kloostergebouw en een kapel aan toegevoegd. De Duitsers nemen de instelling tijdens WOII over en blijven zelfs nog een hele tijd na de bevrijding. Pas op 20 december 1948 verlaten de laatste krijgsgevangenen samen met hun Duitse dokters het hospitaal. Op 1 januari 1949 wordt het complex opnieuw militaire infirmerie en vanaf 1951 tot 1971 terug volwaardig militair hospitaal voor de Belgische strijdkrachten. Vanaf 1982 is er het “Museum van het Kamp van Beverlo” in ondergebracht.

Wat verder houden we halt bij het majestueuze “Tacambaro” monument. In 1867 werd de “zuil van Mexico” in alle stilte ingehuldigd wegens de hevige beroering die de expeditie had veroorzaakt in het land. De zuil draagt de namen van de manschappen die gesneuveld zijn tijdens de veldtocht van 1864/1865 in de veldslagen van Tacambaro, Loma en Morelia. In 1864 werden twee bataljons (ongeveer 1500 militairen) gerekruteerd door Mexico. Ze werden geïntegreerd in een voornamelijk Frans bezettingsleger. In Mexico was een keizerrijk tot stand gekomen door toedoen van Frankrijk, Engeland en Spanje. De kroon van dat nieuwe rijk werd toegewezen aan Maximiliaan van Oostenrijk en aan zijn echtgenote prinses Charlotte van België, dochter van koning Leopold I. Al snel, na zijn troonbestijging geraakte keizer Maximiliaan in zware moeilijkheden en werd hij geconfronteerd met een algemene opstand. Leopold I stuurde zonder raadpleging van het parlement het expeditiekorps ter hulp omdat zijn dochter in nood verkeerde. Het detachement geraakte verwikkeld in hevige gevechten. Het meest bekende wapenfeit is dat van Tacambaro op 14 april 1865. Niet alleen de gevechten maar ook ziekten waren verantwoordelijk voor de zware verliezen. Keizerin Charlotte keerde terug naar België in 1866. Het detachement scheepte terug in begin 1867 en keizer Maximiliaan werd in juni 1867 door de opstandelingen gefusilleerd.

Achter de omheining staan talrijke militaire voertuigen gestationeerd in elke vorm die je maar kan bedenken, maar militairen krijgen we niet te zien. Misschien heeft het iets te maken met het verlof. Rechts zien we het vliegveld van Leopoldsburg dat een onderdeel is van het militaire kamp. Aeroclub Sanicole vzw kreeg in 1971 een vergunning om hier een vliegveld uit te baten. Het wordt gebruikt door  para’s en A109 helikopters.

We fietsen voor een gedeelte door het centrum van Hechtel zelf. Een smalle asfaltstraat met aan beide zijden prachtige villa’s. Als we er Wikipedia op na lezen komen we te weten dat Hechtel een klein landbouwdorpje was met een rijke geschiedenis. De gemeente werd in 1977 samengevoegd met Eksel. We nemen van op afstand een foto van de kerk. Links van ons zien we, in de verte, de boomtoppen van het “Bosreservaat In de Brand”. Het wordt beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos. Een prachtig domein met verschillende wandel-mogelijkheden.

Voorbij knooppunt 258 slalommen we tussen hoge bomen waarvan de takken met bladeren voor de nodige schaduw zorgen. Het is er zelfs frisjes. Eksters roepen, alsof ze andere vogels waarschuwen dat er fietsers in aantocht zijn en mogelijk een gevaar betekenen. De talrijke schapen, vlakbij in de groene weide antwoorden terug. Eens uit centrum van Hechtel rijden we weer langs het militair domein. Als we de Grote Nete dwarsen fietsen we door Locht, een gehucht van Hechtel-Eksel.  Door Locht loopt de N715 van Hasselt naar Lommel en Eindhoven.

We rijden noord west tussen het militair domein. Als we op de Kiefhoekstraat fietsen rijden we pal naast het Slijkven dat vroeger een rijk heidegebied was dat vervolgens bebost werd. Vanaf 2010 werd begonnen met ontbossing en werd de grond afgegraven. Het twaalf hectaren grote gebied wordt opnieuw een heidegebied. Op het eind van de straat is knooppunt 272. Tijd voor onze meegebrachte picknick. We zetten ons op een dikke boomstam die eigenlijk dienst doet als fietsstalling die niemand gebruikt. Het is hier druk van fietsers en wandelaars. We hebben, hier in Limburg, al letterlijk door het water gefietst en sinds kort kan men ook door de bomen fietsen. Hier, bij knooppunt 272, aan het Pijnven in Bosland werd een constructie gebouwd met 449 unieke kolommen in weervast staal, die de stammen van de dennen symboliseren. Zo gaat het geheel mooi op in de omgeving. Met het nieuwe pad wil de provincie zich nog meer op de kaart zetten als fietsparadijs. Het lijkt of vandaag iedereen hier de bomen in wil fietsen. Gelukkig is het slechts toegankelijk in één richting. De klimming is goed te doen, niet te steil. Op het hoogste punt houd iedereen halt voor een foto. Iedereen blijft keurig rechts zodat het doorgaand verkeer geen hinder ondervindt. Terug beneden rechtsaf naast het ‘Domeinbos Pijnven’ dat zonder meer een paradijs is voor stevige boswandelingen.

Verderop nodigt een mooie picknicktafel uit om even te verpozen. Bij een kopje koffie hebben we een prachtig panoramazicht over de vlindervallei. Rondom onze rustplaats werd op 18 maart 2007 feestelijk een nieuw bos aangeplant. Dit gebeurde in het kader van de campagne “Kom Op Tegen Kanker”. De boompjes werden aangekocht en geplant door bewoners, verenigingen en bedrijven uit Hechtel-Eksel, Lommel en Overpelt ten voordele van het Kankerfonds. Sofie van Mol en Marcel Vanthilt zijn de trotse meter en peter van dit stukje bos. Het zorgt niet alleen voor een aantrekkelijk landschap. De natuurlijke structuur biedt ook meer leefgebied voor tal van zeldzame diersoorten in deze vallei. Bijvoorbeeld vlinders maken hiervan graag gebruik om zich op te warmen en bloemen te bezoeken. De ideale bosrand ziet er dan ook uit als de vleugelranden van de gehakkelde aurelia.

We houden halt bij de Duitse begraafplaats te Kattenbos dat in 1959 in gebruik werd genomen. Het is er uitzonderlijk druk vandaag door een theater- en muziekvoorstelling van “Stage of Mind”. Het evenement gaat van start om 15:00 uur. Momenteel is men nog bezig met de opbouw en het opstellen van de rekwisieten. Er komen tot 30 jongeren uit verschillende landen die via deze voorstelling zich uitdrukken over oorlog, vrede, mensenrechten en diversiteiten. Wij bezoeken de begraafplaats die nu bruin oogt door de langdurige droogte. Nergens zien we bloemen of kransen. Dit is een terrein van 16 ha groot waar 38.000 soldaten van WOII rusten. Er bevinden zich ook een kleiner aantal (483) gesneuvelde soldaten van WOI. Sinds 2015 kan men in het plaatselijke fietscafé “Hof Ten Vrede” iets verfrissend drinken. We zetten ons in het zonnetje en drinken elks een streekbiertje “Oudstrijder”. Daarna fietsen we verder. Het Ford Lommel Proving Ground is een testbaan van Ford. Een terrein van 3,22 km² dat aangelegd werd in 1964 maar later nog werd uitgebreid.

Na knooppunt 264 rijden we over de N746 en fietsen tussen de Molse Nete en het Kattenbos. De Molse Nete is een rivier die ontspringt nabij het Lommelse Kattenbos en in westelijke richting stroomt. Ze doorkruist het Kanaal van Beverlo en stroomt dichtbij Geel in de Grote Nete. Vlakbij het Kattenbos vindt men de Kattenbosserheide, één van de weinige overgebleven heidegebieden. In de Zandstraat, even verder, stoppen we voor een ijsje en een drankje bij Sandens ice cream. Zij zorgen alle dagen voor 27 verse ijssmaken. Terwijl moeder de vrouw afkoelt met een tiramisu- en amaretto ijsje geniet ik van het abdijbier “Steenbrugge Blond”. Een bier van hoge gisting met nagisting in de fles. Na onze sanitaire stop komen we even verder bij de ingang van het Kattenbos. We worden aangenaam verrast door een groot mooi kunstwerk. Het is een rups die een mooie vlinder wordt. Tijdens een tocht van 2,2 km door het Kattenbos spot de wandelaar nog enkele mooie kunstwerken. Wij fietsen verder. We rijden voorbij een akker waar groene kool verdort is. Hier wordt duidelijk niet gesproeid. Andere groenten, in de buurt, staan er tip top bij. Niet overal krijgt de zon kans om het water te laten verdampen.

Na knooppunt 552 fietsen we op de Oude Vosvijvers. Een asfaltweg met luxueuze open bebouwing. Links mooie vergezichten door de hectaren landbouwgronden. Op schaduw moet je hier niet rekenen. Op het eind van de straat bevinden we ons in Gelderhorsten. Een gehucht van Lommel dat enkel bestaat uit een straat met enkele zijstraten. Er is wel een voormalige kerk en een Mariakapel.

We dwarsen het kanaal van Beverlo dat een aftakking is van het kanaal Bocholt-Herentals. Het is tevens één van de zeven Kempische kanalen tussen Maas en Schelde. Met de bouw, van het kanaal, werd gestart in 1854 om militaire redenen. In 1830 werd de kazerne van Leopoldsburg opgericht en via het kanaal werd het garnizoen bevoorraad van zwaar militair materiaal. Onderweg zien we hectaren groen loof van aardappelen in bloei staan. Volgens mij kan er geoogst worden.

We fietsen aan de rand van het natuurreservaat Keiheuvel. Een gebied van 108 ha unieke duinen en bossen waarvan ongeveer de helft beschermd is omdat er zo’n waardevolle planten en dieren opgroeien en bloeien. We rijden ondertussen op het grondgebied van Balen. We rijden niet echt door het centrum maar steken de Grote Neet over en volgen even de Zwellingsloop tot bij de molen. De Zwellingsloop is een kunstmatige zijloop  van de Grote Nete. De Topmolen is de enige molen van het bovenslag type in de provincie Antwerpen. Dit betekent dat het water geleid wordt tot boven het kleine wiel, dat voorwaarts draait. In tegenstelling tot de andere watermolens van de streek, die allen onderslagmolens zijn. De watermolen werd in 1850 opgericht. In 1935 werd hij volledig heropgebouwd in steen, samen met het molenhuis. De molen werd voorgoed stilgelegd in 1958.

Linksaf aan knooppunt 30 waar we ons even in de provincie Antwerpen bevinden. Op Schoorheide (straat) hebben we langs beide zijden een prachtig panorama. Schoorheide is een gehucht van Balen. Hier bevond zich oorspronkelijk de Schoorse Heide. Aan knooppunt 275 moeten we het kanaal van Beverlo dwarsen via brug 5 Balen Zwaling. We fietsen langs het kanaal op het grondgebied van Leopoldsburg. We vertragen ter hoogte van de grote jachthaven. Pleziervaartuigen liggen hier te pronken en te schitteren in de late namiddagzon. Goedkoop om uit te varen is het blijkbaar niet want sommige eigenaars zitten met familieleden te zonnen op het dek terwijl het jacht zachtjes schommelt tegen de kade.  

Na knooppunt 277 houden we halt bij een arduinen grafzerk van Louis Goetz. Sergeant kandidaat officier Louis Goetz maakte deel uit van de Derde Gemotoriseerde Eenheid die tijdens de bevrijdingsgevechten van september 1944 in stelling lag rond Heppen. Men vermoedde dat de vijand in de loop van de nacht van 11 op 12 september een 88 mm antitankkanon in versterking had gekregen in de omgeving van Oostham. Een verkennings-patrouille drong zich dus op. Sergeant Goetz meldde zich vrijwillig om de patrouille te leiden. Op 12 september, tijdens de patrouille, liet hij rond 19:30 uur de mannen van zijn sectie in dekking gaan in een gracht en stak alleen de Engestraat in Heppen over. Hij vorderde nog enkele tientallen meter verder in het open weiland om de positie van de vijand beter te kunnen bepalen. Plotseling werd Cadet Goetz dodelijk getroffen in het hart door de kogel van een vijandelijke scherpschutter.

We fietsen naast de spoorlijn Hasselt-Mol. Hier krijgen we een mooi zicht op het stationsgebouw van Leopoldsburg. In 1878 stoomde de eerste trein Leopoldsburg binnen. Dit gebeurde na jarenlange onderhandelingen waarbij het Kamp twee andere kansen had verkeken: eerst de lijn Hasselt-Neerpelt langs Wijchmaal, later de lijn Mol-München Gladbach. Uiteindelijk kreeg de gemeente een station op de lijn Diest-Mol. Oorspronkelijk was het in rode baksteen maar vanaf 1950 werd het gebouw overschilderd. Het vroegere goederenmagazijn werd afgebroken en ruimde plaats voor een parking. Het is 17:30 uur als we terug bij onze auto staan.





















Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Inhoud blog
  • Broekemwandeling
  • Meerhoutwandeling
  • Nieuwmoerwandeling
  • Herfstwandeling Neerijse
  • Lepelstraatroute
  • Tremeloroute
  • Ekerenroute
  • Mozesbrugwandeling
  • Putteroute
  • Pijnvenroute
  • Tielt-Wingeroute
  • Kapelle-op-den-Bosroute 2
  • Borgloonroute
  • Tulpenwandeling
  • Meldertwandeling
  • Vordenstein 2019
  • Lentewandeling 2019
  • Kluizenroute
  • Fietswaterbus
  • Retiewandeling
  • Spildoornwandeling
  • Kesselse Heidewandeling
  • Parkwandeling Ekeren
  • Bokrijkroute
  • De Grote Schijn
  • Tervurenwandeling
  • Vennenwandeling
  • China Light
  • Brouwerij De Koninck
  • Hobokense Polderwandeling
  • IJzerlaantochtje
  • Bazelroute
  • Bevrijdingswandeling Antwerpen
  • Tulpenwandeling
  • Beeltjes te Ieper
  • De Legende van Veltwijck
  • Waterbustrip
  • Willemstadroute
  • Vichteroute
  • Dieren in de binnenstad
  • Lottum
  • Loenhoutroute
  • Leuvenwandeling
  • Liberationroute
  • Van Moerkerke (Damme) naar Blankenberge
  • Van Assenede naar Moerkerke (Damme)
  • Van Hulst naar Assenede
  • Wandeling Hulst
  • Met de fiets naar de kust
  • Asroute
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 11-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 03-2014
  • 02-2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    broedereverard
    www.bloggen.be/broeder
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    healing
    www.bloggen.be/healing
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cat4u
    www.bloggen.be/cat4u
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    levend_geloof8
    www.bloggen.be/levend_
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tlissewegenartje
    www.bloggen.be/tlissew
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    whisperer
    www.bloggen.be/whisper
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs