Fietsknooppunten:
27-95-39-90-360-350-351-355-43-42-41-40-44-61-79-78-77-76-28 = +/- 46,7 km.
Parkeren: Tielt-Winge. Parking: Optielt 14, nabij
de kerk.
Zaterdag 2 juni 2019. We vertrekken speciaal vroeg vandaag omdat ze
(weerprofeten) een warme dag voorspellen. Temperaturen tot 27°C in de Kempen.
En naar het schijnt is dat nog in de schaduw. We hadden afgesproken van morgen,
zondag, te fietsen maar ze (weerprofeten) voorspellen dan nog warmer weer.
Daarom dat we precies vandaag om 09:20u op de afgesproken parking staan voorbij de kerk. We bevinden ons in het hart
van Hageland te Tielt-Winge. Een gemeente die bekend is om zijn of haar wijnen
en vooral door de fruitteelt van appels, peren en krieken. Voor de vruchten is
het nog een paar maanden te vroeg, al zien we de kleine peren als krieken zo
groot met trosjes aan de laagstammige fruitbomen hangen. De Sint-Martinuskerk
die we net met de wagen voorbij reden heeft een vierkante toren waarvan het
oudste gedeelte in ijzerzandsteen werd gebouwd in de loop van de dertiende
eeuw. In 1754 werd hij verhoogd met rode baksteen. Met de fiets houden we de
parking rechts van ons. Het is om te beginnen al klimmen. Onze plattelandsbenen
zijn het niet gewend. Voorbij huisnummer
137 slaan we linksaf en volgen knooppunt 27 tot aan de Vlooybergtoren.
Op deze plek stond jaar en dag een vervallen houten uitkijktoren. Wat we
nu zien is de bekende uitkijktoren die dateert van 2013. Deze toren werd bekent
door de serie 'Callboys' die hem als decor gebruikten. In de nacht van 29 op 30
juni 2018 werd de uitkijktoren beschadigd door vandalen. Er werd brand gesticht
door middel van balen stro en benzine. Enkele dagen later werden de daders
reeds geklist. De toren wordt terug herstelt en zal ongeveer 1,5 meter hoger
worden. Of dat zo is hebben we niet kunnen vaststellen. Het is in ieder geval een
stevige klim tot op het hoogste punt, maar het loont de moeite. Door het helder
weer zien we in het westen de koeltorens in Vilvoorde en in het oosten kunnen
we de schachten zien van de Limburgse steenkoolmijnen. De akkers rondom zijn
allemaal beplant. Hopelijk is het niet allemaal maïs. Tussen de akkers staan tientallen
rijen laagstammige fruitbomen. Het lijkt op een groene oase nu alle bloesems verdwenen
zijn en stillaan vruchten worden. Ook dorpen met hun spitse kerktorens zien we
als ze niet achter een bos verscholen liggen. Terug beneden lezen we bij de
picknicktafel een gedicht van Ina Stabergh Toren van Tielt.
Enkele pedaaltrappen verder fietsen we op een asfaltweggetje in the
middle of nowhere tussen de fruitplantages door een (licht) golvend groen
Vlaams-Brabants landschap. We rijden richting Limburg maar we bezoeken vandaag
nog talrijke andere oude monumenten, historische stadjes en pittoreske dorpen
in een perfecte mix van natuur en cultuur. Nadat we de N2 of de Diestsesteenweg
gedwarst hebben houden we halt bij de Kapel van Onze-Lieve-Heer. De tamelijk
grote kapel werd vooral op Goede Vrijdag bezocht om er te bidden voor het
welzijn van de mensen en het vee. In 1945 werd de kapel verwoest door een
Duitse bom. Tussen het puin werd het houten Christusbeeld ongeschonden terug
gevonden. Het beeld ligt horizontaal onder het altaar opgebaard. Verderop
fietsen we pal langs een hoge afsluiting met bovenaan prikkeldraad. Het is een
militair domein waarop een kleine tiental schotelantennes geplaatst zijn. Het
is ons niet direct duidelijk waarvoor ze dienst doen. Ik kan me voorstellen dat
ze niet bedoelt zijn om VRT of VTM te ontvangen.
Aan het volgende kruispunt hangt een klein Mariakapelletje aan een boom.
Het is nog steeds versierd met blauw witte plastiek bollen ter gelegenheid van
de afgelopen Mariamaand. Als we rechtsaf slaan in de Kerkstraat vervolgen we
onze weg over kasseien. Het eerste stuk kunnen we naast de kasseien op de
grasberm rijden. Aan het achtergelaten spoor te zien zijn we niet de enige die
dit doen. Na de bocht duiken we in een holle weg en zijn we verplicht de vele
kasseien te trotseren. Af en toe moeten we rechtstaan op de pedalen om ons
zitvlak te sparen. We fietsen momenteel op het grondgebied van
Molenbeek-Wersbeek. Een landbouwdorp dat tijdens WOI in 1914 zwaar werd
beschadigd. Tijdens de invasie werden 14 huizen in brand gestoken en de rest
werd leeggeplunderd. Bij de kerk stoppen we voor enkele foto's. De Sint
Laurensiuskerk met omliggende begraafplaats dateert van de dertiende eeuw. De
toren is van de veertiende eeuw. Er werd een monument aangebracht dat hulde
brengt aan E.P. Gaston Daenen. Hij werd hier in de gemeente geboren op
27/12/1910. Hij werd missionaris in Kongo van 1938 tot aan zijn dood in 1967.
Hij werd vermoord in Kisenge op 1/11/1967.
Verder langs holle wegen bereiken we ons knooppunt.
Linksaf op de Halensebaan. Na enkele holle wegen krijgen we een
betoverend groen landschap voorgeschoteld. Het is ondertussen al warm geworden.
Er staat wel een frisse wind die verkoeling brengt. Dat maakt het nog
gevaarlijker. Het is oppassen geblazen om niet te verbranden. Insmeren is de
boodschap. We fotograferen prachtige vergezichten dat een belangrijk leefgebied
is voor verschillende vogelsoorten. De bermen herbergen een schat aan flora en
fauna. De beukenbomen groeien reikhalzend de hoogte in. In de verte zien we
onze eerste vierkanthoeve. De eeuwenoude boerderij herinnert aan de tijd dat
het boerenleven hier het karakter bepaalde. Linksaf op de Provinciebaan (N29),
richting Diest.
Op de hoek Zelliksebaan/Leemkuilstraat werd een kapel gebouwd die gewijd
is aan O.L. Vrouw van Lourdes. Een prachtige onderhouden kapel met veel beelden
en bloemen. We fietsen op het grondgebied van Bekkevoort. Het dorp zelf ligt op
een hoogte van 64 meter. Het bladerdek van de bomen geven ons de nodige
schaduw. De talrijke akkers liggen in grote, aaneengesloten, complexen bij
elkaar. Alles baadt in het volle zonlicht. Als bloemenliefhebbers kijken we uit
naar bijzondere plantensoorten die in de zijbermen groeien en bloeien.
We rijden door het gehucht Struik. Het wordt niet aangegeven door een
plaatsnaambordje, maar de vrijstaande villa's en gerenoveerde hoeves doen
vermoeden dat hier een dorp begint te
ontstaan. Er ontbreekt slechts een kerk. Honderd meter verder verlaten we reeds
het gehucht en fietsen opnieuw tussen akker- en weilanden. Teneinde linksaf fietsen
we door Rijnrode. Een gehucht van Bekkevoort. We rijden ondertussen door de
Provincie Limburg. Dat is alleen al te merken aan de knooppunten-borden. Ze
zijn rechthoekig, en blauw met witte cijfers. Het Limburgse fietsnetwerk telt
ongeveer 2.000 km fietspaden.
Op de hoek Hagelandstraat/Gebrandhofstraat stoppen we bij de kapel O.L.
Vrouw van het Heilig Hart. Een redelijke grote kapel met brede dubbele glazen
deuren. Mooi onderhouden en ook hier is de versiering nog aanwezig. We fietsen
op het grondgebied van Halen. Op de grens van Haspengouw en Hageland. Wat
verder staat een gigantische boom en geloof het of niet, maar er hangt een
versierd Mariakapelletje aan. Naast de boom werd een smalle zitbank geplaatst
waar we onze meegebrachte picknick verorberen. Op een infobordje werd het lied
gedrukt dat in 1910 werd geschreven ter gelegenheid van het vijftigjarig
jubelfeest der plechtige kroning van O.L. Vrouw van Vlaanderen. Het lied
Liefde gaf u duizend namen, weerklonk in t hart van ons Vlaamse volk en heeft
nog steeds succes. Ook een spreuk werd hier aan de oude boom geplaatst met de
woorden: Waar men ga langs Vlaamse wegen, oude hoeve, huis of tronk. We
bevinden ons te midden van uitbundig veel groen. Zalig. Na onze lunch rijden we
verder maar aan het volgende kruispunt staan we voor een dilemma. De straat
werd vernieuwd en we zien wel verkeerspalen staan maar geen knooppuntenbordjes.
Onze smart-phone helpt ons verder. We moeten naar de Rozedelstraat. Linksaf
dus.
De lucht is nog steeds lenteblauw al komen er wolken opzetten waar de
zon af en toe achter schuilt. Rechtsaf bij ons ons knooppunt en even verder
verlaten we het fietspad opnieuw naar rechts. Het is 12:30u als we op de
Betserbaan in de open vlakte rijden. Een oase van stilte en groen. De mooiste
stukjes van ons fietstraject zijn de kleine betonwegen waar enkel
landbouwvoertuigen en aangelanden mogen komen. Het moment om even diep adem
te halen. Zuurstof opsnuiven en dan krachtig weer uitademen zonder lawaai te
maken. Een gelukzalig moment. Wat verder werden slechts enkele vrijstaande
woningen opgetrokken naast recent gerenoveerde boerderijen met een hele geschiedenis.
Voor ons knooppunt fietsen we weer tussen hectaren fruitplantages maar een
wegversperring houdt ons tegen. De baan is verderop opengebroken. Een infobord
geeft aan dat het fietsknooppunt niet bereikbaar is. Een omleiding is niet
voorzien. Tirez votre plan! En dat doen we. We stappen met de fiets aan de hand
door de versperring. Twee fietsers komen vanuit de tegenovergestelde richting.
Ik vraag of we verder kunnen, in de hoop dat deze mensen dezelfde knooppunten
volgen. Als ge niet te breed bent! roept hij nog na zonder te stoppen. Enfin!
We riskeren het toch. Honderd meter verder moeten we rechtsaf. Iemand heeft twee
smalle planken over een brede gleuf in het wegdek gelegd. We kunnen erover met
de fiets aan de hand.
We vervolgen onze weg tussen de fruitplantages. De zon verdwijnt vaak
achter de grote witte wolken. Het voelt fris aan in het onbebouwde landschap.
Volgens mij steekt de wind een tandje bij. Het is meer dan de voorspelde 2
beaufort. Rechts van ons werden op 15
mei 2016 de 44 kleurrijke betonnen helmen ingehuldigd op de plek waar de Slag
der Zilveren Helmen heeft plaatsgevonden. Ze zijn het symbool voor de Duitse soldaten
die Limburg tijdens de oorlog bezetten. Elke helm vertegenwoordigd een gemeente
en vertelt een klein verhaal via de streepjescode. Elke helm weegt maar liefst
twee ton. Jong en oud gingen samen aan de slag om de helmen te bewerken en het
resultaat mag gezien worden. Onder de voorkant is er een ledverlichting
aangebracht, gevoed door een batterij op zonnepaneeltjes. Het opzet is dat de
helmen op deze locatie mettertijd opgenomen worden in het landschap. We fietsen
over de IJzerenbeek die een rol speelde in 1914. De grote cavalerieslag uit de
geschiedenis 'De Slag der Zilveren Helmen' die uitliep op een Belgische
overwinning. Echter zonder grote gevolgen voor de verdere verloop van WOI. Er
stierven 160 Belgen, 140 Duitsers en er werden 600 soldaten gewond weggevoerd.
Ook paarden waren slachtoffer van de veldslag. Ongeveer 400 paarden werden in
de strijd gedood.
Rondom ons werd maïs aangeplant. Hij staat al 15 à 20 centimeter hoog.
We kunnen dus nog genieten van prachtige vergezichten. We worden tijdens het
fietsen begeleidt door het gezang van de vink. Hij vliegt van boom naar boom en
hervalt in zijn gezang. We fietsen vaak door holle wegen. Uit de wind is het
dan weer te warm in de zon. Als we maar kunnen klagen! Wat verder werd het
monument opgericht voor de Zwarte Duivels. Na enkele trappen staan we voor een
enorme rotsblok uit de Oostkantons. Op deze blok natuursteen prijkte voorheen
een driehoekig bord met een zwarte duivel als afbeelding. Waarom het verwijderd
werd is niet gemeld. In 1976 werd het monument ingehuldigd ter ere van de
Karabiniers-Wielrijders voor hun verbeten tegenstand tijdens het gevecht van 12
augustus 1914. Ter herinnering aan al de gesneuvelden, zonder onderscheid van
herkomst, godsdienst of taal, werd bij gelegenheid van de vijfenzeventigste
herdenking in 1989 het Europese Kruis opgericht.
Aan het kruispunt rechtsaf. Bij het volgende kruispunt linksaf in de IJzerwinningstraat.
Links is het grondgebied Halen en rechts van ons ligt Loksbergen. We fietsen tot
het volgende kruispunt. We wijken af. Rechts is de Zilveren-Helmenstraat maar
wij fietsen linksaf in de Liniestraat tot nummer 59 voor de Militaire
begraafplaats. Hier rusten in totaal 181 Belgische soldaten waarvan de
meerderheid stierf tijdens de Slag van de Zilveren Helmen op 12 augustus
1914. De begraafplaats werd aangelegd in 1915 door de toenmalige burgemeester.
Vlakbij de begraafplaats werd een monument opgericht ter nagedachtenis aan de
gesneuvelden van het vierde en vierentwintigste Linieregiment. Terug naar het
kruispunt en linksaf om ons knooppunt te volgen. Even verder staat het
herdenkingskruis van het voormalige Duitse militaire begraafplaats. Het
hardstenen kruis in de velden naast de IJzerwinning-hoeve is het enige restant
van een Duitse begraafplaats uit 1915. Hier werden na de slag 111 Duitse
gesneuvelden begraven. Ze werden in 1956 overgebracht naar de Duitse
begraafplaatsen in Vladslo en Langemark.
We houden halt bij de voormalige Rotemse molen vlak naast de Velpe. De
cisterciënzerinnen van Mariëndal bouwden rond 1422 de watermolen die al in 1646
verdween toen de huidige molen gebouwd werd. Deze molen werd uiteraard
veelvuldig gerestaureerd en uitgebreid. De watermolen ging na de Franse
bezetting over in privébezit en maalde in 1920 nog 75.000 kg graan. Hij werd
uitgebaat tot 1961. Nu is het een uitstekende locatie om de dorstige te laven.
Het werd een duivelse verfrissing.
Bij knooppunt 355 bevindt zich het museum Slag der Zilveren Helmen dat
de herinnering aan de slag levend houdt. Je vindt er een unieke verzameling van
authentieke stukken zoals de kleurrijke uniformen, schilderijen, dagboeken en
getuigenissen via videomontages. We stoppen even op de hoek met de
Struikstraat, bij een oude lindeboom. Tegen de bast hangt een klein
Mariakapelletje. Op de zitbank opzij hebben we vier jaar geleden nog
gepicknickt. Nostalgie!
We verlaten Limburg en rijden opnieuw Vlaams-Brabant binnen. We slaan
rechtsaf in de Lindestraat en aan het volgende kruispunt wijken we af van onze
route. Rechtsaf in de Mannekenshaagstraat met talrijke fruitplantages. Aan het
T-kruispunt met de August Cuppensstraat werd een monument opgericht ter
nagedachtenis aan de bemanning van een Harvard IIB H-68. De instructeur Roger
Caillard en leerling Alain Julien kwamen hier op 2 september 1953 om het leven
na een crash met hun vliegtuig. We fietsen terug en aan de picknicktafel eten
we een appeltje. Naderhand genieten we van een uitgebreid palet aan fruitbomen.
In de hoge bermen groeien volop klaprozen. Het lijken wel honderden druppels
bloed in het groene landschap. Bij het volgende kruispunt staan we even stil
bij een kapel voor een foto. De twee knotwilgen achteraan zijn door de jaren
heen naar elkaar toe gegroeid als een getrouwd koppel. Ze vormen samen een
uniek hart. In de verte spotten we de spitse toren van de
Sint-Bartholomeuskerk.
Voor het centrum van Waanrode werd de begraafplaats aangelegd met zerken
van Oud Strijders uit de beide Wereldoorlogen. Vlakbij staat de Sint-Annakapel.
Verderop bevinden we ons in Waanrode dat een deelgemeente is van Kortenaken. Hier
pronkt de Sint-Bartholomeuskerk, omringt door een hoge muur waarachter nog
steeds de begraafplaats is. De kerk staat momenteel in de steigers omdat het
dak moet gerestaureerd worden. Ze dateert waarschijnlijk van voor de zestiende
eeuw. In de loop der eeuwen werd ze meermaals vergroot en gerestaureerd. Ook
hier werd een kapel neergezet. Oorspronkelijk moeten we linksaf maar we rijden
even rechtdoor tot bij de parking waar een miniatuur werd geplaatst van de
kerktoren. De Waanrodenaren worden met een spotnaam Torendraaier genoemd, al
is niet geweten waarom. Vermoedelijk wordt er gezinspeeld op de bouwwijze van
de opeenvolgende kerkgebouwen, waarbij de toren telkens van plaats verwisselde.
De huidige kerk is van 1902 en heeft geen westertoren maar een zuidwestertoren.
We fietsen terug tot knooppunt 40 en slaan rechtsaf tot bij de St-Germanuskerk
van Miskom. De kerkklok slaat net 15:30u. De kerk is omgeven door een hoge muur
en via enkele treden kunnen we de begraafplaats bezoeken.
Na knooppunt 44 bereiken we Kersbeek. Vanaf 1825 vormt het dorp samen
met Miskom de gemeenschap Kersbeek-Miskom,
een deelgemeente van Kortenaken. In de Heerbaan wijken we nogmaals af naar de
kerk van Kersbeek. We slaan niet linksaf maar rijden verder rechtdoor tot aan
de T-splitsing. We rijden rechtsaf, richting Kapellen en Diest. Bij de Sint
Servatiuskerk houden we halt. De muur rond de begraafplaats wordt gestut door houten
balken. De oude bakstenen kankeren weg. We nemen een foto van de kleine maar
mooie Lourdesgrot met Bernadette en Maria. De kleine gemeente heeft wel enkele
opmerkelijke monumenten en grafzerken. Een monument van WOII dat de drie
RAF-piloten herdenkt die vielen op 25 augustus 1942. Voor het monument prijken
de drie witte zerken waar de militairen begraven werden. We bezoeken ook de
graven van de veteranen van de beide Wereldoorlogen op het kerkhof. Ook blijven
we even stilstaan bij het monument dat de slachtoffers herdenkt die vielen
tijdens WOI. Het kanon dat zoveel slachtoffers maakte tijdens WOI werd ingehuldigd
op 23 augustus 2003 door de toenmalige burgemeester. De bewolking is bijna weer
opgelost. Het wordt meteen een paar graden warmer. Tijd om onze huid in te
smeren met factor vijftig. We hebben ondertussen 35 km gefietst als we door een
stiltegebied rijden. We horen geen autos, trucks, trams of treinen. Alleen het
fluiten van vogels vergezeld ons. De warme zonnestralen zetten het landschap in
een goudgeel licht. Een mens wordt van minder blijgezind. We fietsen terug naar
de T-splitsing en slaan linksaf.
Vervolgens staan we stil bij de kapel O.L. Vrouw van het Heilig Hart. Ze
is niet open. De Bergstraat wordt omgeven door prachtige vergezichten. Alles
kleurt groen. We fietsen over de N29. Fietsen vervolgens door de Dorpstraat van
Kapellen en staan even later voor de grote kapel van O.L. Vrouw van Gedurige
Bijstand, gebouwd in 1964. Mooi onderhouden kapel met veel bloemen en brandende
kaarsen. Bij de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk nemen we enkele fotos. Ook hier
is de begraafplaats nog rond de kerk gevestigd. Tegen de straatkant werd het
monument voor de gesneuvelden opgericht. Ernaast staat een herdenkingsbord dat
plechtig werd ingehuldigd op 11 november 2016: Glabeek herdenkt! Het bericht
over de dood van twee soldaten uit Glabbeek in 1960 na de onafhankelijkheid van
Congo. De Tramstraat is geen volwaardig fietspad te noemen. Het is een breed
grindpad waar de steentjes alle kanten opvliegen. Hopelijk rijden we niet plat.
De omgeving maakt het dan weer goed door de vele fruitbomen. Een infobord over
de crash van een Duits jachtvliegtuig tijdens WOII houdt ons staande. De
wrakstukken van de neergestorte Spitfire werden in de buurt gevonden in
september 1949. Het infobord werd ingehuldigd op vrijdag 28 april 2017.
We komen in het centrum van Meensel een deelgemeente van Tielt-Winge. Op
de hoek van de Wersbeekstraat en de
Statiestraat werd het monument met kanon geplaatst in 2015. Het kanon is een
gerenoveerde Duitse mortierwerper uit WOI. Ernaast werd het monument geplaatst
dat de gesneuvelden herdenkt van WOI. De beide relicten stonden eerlang bij de
kerk. De Sint-Mattheüs kerk van Meensel is wellicht de kleinste kerk van het
Hageland. Het is een mooie slanke kerk met onregelmatige grote en kleine
vensters, zoals de boeren vroeger bouwden. De toren dateert van 1779, terwijl
de beuk en het koor zijn opgetrokken in de zestiende eeuw. We dalen een paar
treden af in de open grafkelder die gebouwd werd omstreeks 1810 en nog steeds
toehoort aan de familie Kenes-Heps. Enkele nissen zijn dichtgemetseld. Een
infobord verschaft de bezoeker van uitleg. Meensel-Kiezegem heeft een zware tol
betaald aan WOII. Op zondag 30 juli 1944 werd door vreemde elementen een
gewezen vooraanstaand lid van de Vlaamse Wacht vermoord. Hierop volgden
weerwraakacties. De vreselijkste razzias waren vooral op 1 augustus en een
tweede op 11 augustus. In totaal vielen er 68 slachtoffers, waarvan er vier ter
plaatse werden vermoord en 64 de concentratiekampen niet overleefden. Dit
maakte dat Meensel één negende van zijn bevolking verloor. Ter nagedachtenis
werd een ere-kerkhof opgericht met voor elk slachtoffer een zerk.
Na de kerk rijden we verder tot het kruispunt Kapellekensweg en
Keelstraat. Op de hoek werd een ontmoetingscentrum ondergebracht in een
bestaande woning. De weg brengt ons naar de kerk van Kiezegem met bijhorende
begraafplaats.
Na de kerk fietsen we op de Tieltsestraat tot nummer 18. Hier werd in
2015 het standbeeld geplaatst van Eddy Merckx, rechtover zijn geboortehuis. De
wielerlegende onthulde dit beeld op 6 juli 2015 tijdens de doortocht van de
Ronde van Frankrijk. We genieten ernaast op het terras van de plaatselijke
kroeg van een frisse pint onder een schaduwrijke parasol. Schol!
Bij de driesprong bevindt zich de Sint-Donatuskapel die gebouwd werd in
1869 door de bewoners van de Goethuys-hoeve. De Heilige Donatus was de beschermheilige
tegen donder en bliksem. De kapel werd meermaals gerestaureerd. Een eind verder
langs de weg treffen wij de Goethuys-hoeve aan. Tot op heden is deze hoeve een
landbouwbedrijf gebleven. Vroeger was het landschap rond de hoeve een
kleinschalig landbouwgebied. Door vererving, wegenaanleg enz. werden de gronden
erg versnipperd. Tussen de akkers en weilanden vonden we houtkanten. We houden
rechts aan in de Sint-Donatusweg. Aan de volgende splitsing rechts houden en
volgen Optielt tot voorbij de kerk. Het is net 19:00u en de fietsenteller staat
op 55 kilometer.







|