Parkeren: Kerkstraat 29 te Driel Gelderland.
Fietsknooppunten: 59 Veer 53 37 09 10
87 07 82 84 85 34 44 26 93 94 41 54 36 35 22 29
28 27 59 26 - terug naar de kerk te Driel = +/- 35 km.
Maandag 25 juni 2018. Het is nog bewolkt en de
temperatuur schommelt momenteel nog tussen de 15° en 16° Celsius. Te fris voor
de tijd van het jaar had de weerman gisteren voorspelt. Maar ze beloofden toch
een zonnige dag zonder één spatje regen. De natuur smacht echter naar
hemelwater. In de verschillende natuurparken is zelfs code oranje van kracht. Wat
duidt op hoog brandgevaar. De hoge uitkijktorens in de Kalmthoutse Heide worden
uit veiligheidsoverwegingen overdag bemand om alles in het oog te houden. We
mogen thuis de auto niet meer wassen en zelfs geen zwembadje voor de kinderen
of kleinkinderen meer vullen. We gaan vandaag in ieder geval profiteren van een
zonnige dag en rijden voor een verfrissende fietstocht met de auto naar
Gelderland. Het is de grootste provincie van Nederland met als hoofdstad
Arnhem. De provincie Gelderland werd bijzonder zwaar getroffen tijdens de
Tweede Wereldoorlog. De geallieerde Operatie Market Garden van September 1944
mislukte grotendeels, waardoor het oorlogsfront plots dwars door de provincie
liep. De geallieerden wisten weliswaar Nijmegen en een deel van de Betuwe te
bevrijden, maar de Slag om Arnhem veranderde de hoofdstad Arnhem, Renkum en
omgeving in een ruïne.
Onderweg houden we even halt op een parking om de
benen te strekken en een kopje koffie te drinken. Bij afslag 18 in Heteren
verlaten we de A50 en volgen verder de instructies van onze GPS. Voor het
centrum van Driel neemt moeder de vrouw een foto van een beeldje dat hoog op
een kasseien sokkel staat. Het is Kruuzemuntje. Het beeldje werd aangeboden
door de Historische Kring van Driel. Het is een personage uit de gelijknamige
Overbetuwse novelle van Jacob Jan Cremer (1827-1880) die in 1866 werd
geschreven. Enkele minuten later rijden we door het centrum van Driel. Het dorp
staat bekend om de Slag om Arnhem. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde de
plaats een belangrijke bijrol vanwege de luchtlanding en veldslag van de
geallieerde troepen in september 1944. Driel werd bevrijd op 21 september 1944
door de Poolse 1ste Onafhankelijke Parachutisten-brigade onder leiding
van Stanislaw Sosabowski. De brigade was bij Briel geland om in het kader van
de Slag om Arnhem de Rijnbrug bij Arnhem vanuit het zuiden te veroveren. Veel
huizen waren zwaar beschadigd.
Op het Polenplein parkeren we de auto vlakbij het
Nationaal Monument voor de '1e Onafhankelijke Poolse Parachutisten
Brigade' dat onthuld werd op 16 september 1961. In de gemetselde omheining
werden enkele plaquettes ingewerkt met de vele namen van de parachutisten van de 1e Poolse
Onafhankelijke Parachutistenbrigade die in 1944, tijdens Operatie Market
Garden, vermist zijn geraakt. Deze operatie vond plaats op 21 september 1944 in
Driel. Die dag werden ongeveer 1.000 Poolse parachutisten, onder leiding van
Generaal Majoor Sosabowski, afgeworpen. De Polen moesten met het Drielse veer
de Nederrijn oversteken om de bijna geheel omsingelde Britse
luchtlandingstroepen in Oosterbeek te versterken. Het Drielse veer was alleen
verdwenen en een klein deel wist tijdens twee nachtelijke oversteekpogingen
onder vijandelijk vuur de overkant van de rivier te bereiken. Uiteindelijk
konden door de komst van de Poolse parachutisten bij Driel de restanten van de
1ste Britse Luchtlandingsdivisie uit Oosterbeek worden geëvacueerd. We zien de wapenschilden van Polen en
Warschau en het embleem van de Poolse brigade. Naast het Poolse monument werd
het Sosabowski Memorial Appeal geplaatst. Het monument kwam er op initiatief
van de Britse veteranen die samen met de Poolse para's streden tijdens Operatie
Market Garden. Het monument werd onthuld op 16 september 2006 en herdenkt
Generaal Majoor Sosabowski. Het is een witte verticale gedenksteen met een
ronde bronzen plaquette waarop de afbeelding van de Generaal-Majoor is
bevestigd. De Poolse bevelhebber die leiding gaf tijdens de Slag om Arnhem.
Hier vindt elk jaar in september een herdenking plaats. Tijdens deze
plechtigheid die al vanaf 1946 wordt georganiseerd worden diverse toespraken
gehouden. Aan het monument worden bij het Polenmonument en het Sosabowski
Memorial Appeal kransen gelegd.
We stappen met de fiets aan de hand naar de
overzijde van het plein tot bij de kerk van Driel. In 1796 werd de parochie
gesticht en een kerk met pastorie gebouwd. Ze bleek al snel te klein zodat reeds
in 1835 het gebedshuis werd vergroot en vernieuwd. In het najaar van 1868 werd
op de huidige locatie de fundamenten gegoten voor de bouw van een nieuwe kerk.
Op 22 december 1870 werd ze plechtig gezegend maar het noodlot sloeg weer toe
tijdens WOII. De kerk bleef gespaard tot september 1944. Tijdens de 'Slag om
Arnhem' werd ze samen met de pastorie zodanig verwoest dat het voordeliger was
om een nieuwe kerk te bouwen.
De eerste steenlegging vond plaats in februari 1949
en een jaar later werd de huidige Maria Geboorte kerk ingezegend. Naast de
ingang van de kerk werd een rechthoekig plaquette bevestigd in de muur ter
herdenking aan parochiaan Johan Kosman. Een Drielse soldaat die voor zijn
vaderland stierf op Den Grebbeberg in mei 1940. Het Heilig Hartbeeld staat
links voor de toren die dateert van 1960.
We kunnen de kerk binnenin ook bewonderen. Vooraan
werd een prachtige muurschildering aangebracht door het kunstenaarsechtpaar
Berry en Janny Brugman. Het kunstwerk werd gerealiseerd in 1982 en is een geschenk
van de parochianen aan pastoor Helthuis van zijn 25-jarig priesterfeest.
Achteraan de kerk heeft de 'Stichting Driel Polen' een informatiecentrum
opgericht door middel van paravents. Deze expositie belicht de strijd van de
1ste Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade bij het dorp Driel tijdens
Operatie Market Garden. Tevens gaat het in op het ontstaan van de Poolse
brigade, de oneervolle behandeling van deze Polen na het mislukken van de
operatie en de vriendschappelijke band die is ontstaan uit dankbaarheid tussen
de Drielse bevolking en de Poolse parachutisten. Het informatiecentrum is
dagelijks open van 09:00u tot 17:00u. De toegang is gratis.
We laten de katholieke kerk rechts van ons en
fietsen tot aan de eerste straat rechts. Links zien we de Nederlandse Hervormde
kerk. De protestantse kerk dateert van de 14de eeuw en was
oorspronkelijk gewijd aan Onze-Lieve-Vrouwe. De aangebouwde verdedigingstoren
met schietsleuven stamt uit 1467. Het eenbeukig schip uit de 11de eeuw is voortgekomen uit een kasteelkapel die behoorde bij de Frankische
hofstede De Oldenburg. Tijdens de Reformatie, rond 1580, kwam de kerk in
protestantse handen. Ze werd op 11 juni 1915 volledig verwoest door een brand na
een blikseminslag maar naderhand werd alle schade netjes hersteld. Op het
nabijgelegen kerkhof ligt een militair begraven van de Tweede Wereldoorlog.
Gesneuveld op 24 september 1944 op 33 jarige leeftijd.
We fietsen rechtsaf tot aan de driesprong bij de
hoge dijk. Een markante plek die in 2013 is gerealiseerd door de gemeente en de
inwoners van Driel. Dit en nog veel meer staat te lezen op het infobord aan de trap
en de twee zitbanken onderaan de dijk. We laten de dijk links van ons om
knooppunt 59 te volgen. Via de helling rijden we de Drielse Rijndijk op. Achter
ons zien we het stuwcomplex in de Nederrijn dat zorgt voor de waterstand tussen
Driel en Amerongen op peil te houden. Links stroomt de Nederrijn. Een
Nederlandse rivier en een tak van de Rijn. Vanaf de dijk hebben we een mooi
uitzicht op de omgeving. De skyline op de andere oever vertoont niets anders
dan groene bossen van loofhout. Rechts, beneden de dijk staan de statige hoeves
met rieten daken. De zijberm is afgeboord met draad. Zo wordt vermeden dat
grazende schapen op de weg terecht komen. We fietsen voorbij hectaren
fruitbomen. Borden langs de weg nodigen niet alleen uit om appels en peren te
kopen, maar ook schapenwol wordt aan de man gebracht. Bij de woning met de naam
Drielse veer is knooppunt 59.
Linksaf tot bij de rivier. We nemen de veerdienst
naar het noorden die gelijk vertrekt als we aan boord stappen. Het veer vaart
over de Nederrijn en verbindt Driel met Oosterbeek. De zonnepanelen op de pont
zorgen voor het aandrijven van de motor. De overvaart duurt slechts enkele
minuten en toch zijn we verbaast als het al na het middaguur is als we aan de
overzijde toekomen.
Een zitbank nodigt uit om onze meegebrachte
boterhammetjes op te eten. Het is heerlijk genieten met een beker warme koffie,
al is het uit een thermos. We missen alleen de zon nog.
Om knooppunt 37 te volgen fietsen we op een smal asfalt
pad tussen het groen. We naderen de woonkern Heveadorp dat in het dal ligt van
de Seelbeek die vanouds de grens vormt tussen Doorwerth en Oosterbeek. Tijdens
operatie Market Garden lag Heveadorp aan het front. Het Dorset regiment stak
ongeveer op deze plaats de Rijn over om te pogen de Duitse stellingen op de
Westerbouwing te veroveren. Vervolgens lag het dorp in de vuurlinie toen de
Betuwe door de geallieerden was bevrijd en de Duitse troepen zich in de stuwwal
ingroeven. In april en mei 1943 werden verschillende werknemers van de
plaatselijke fabriek gefusilleerd door de Duitsers omdat ze het werk neerlegden
en in staking gingen. Ook John Frost en zijn bataljon trokken door Heveadorp op
weg naar de Arnhemse brug. Bij die hevige gevechten raakte het dorp zwaar
beschadigd.
We fietsen niet door Heveadorp maar slaan linksaf
tot bij een prachtige statige woning met het opschrift: 'De tol'. Het gebouw
werd in 1901 gebouwd als tolhuis en heeft tot 1926 dienst gedaan. Het is momenteel
particulier eigendom maar we nemen toch een foto. Er komt een stevige bries
opzetten maar toch blijven we positief want onderweg merken we dat de
temperatuur al opgelopen is tot 19° C. Rechts gaat een steile helling de hoogte
in. Aan de andere zijde gaat het steil naar beneden. Het is duidelijk dat we nu
echt door de hoge Veluwe fietsen. We genieten van de rust, de ruimte en de
natuur, vergezeld van verschillende vogelgeluiden. Even verder vangen we nog
net een blik op van kasteel Doorwerth. Het bestond al in de tweede helft van de
13e eeuw toen het werd belegerd en in brand werd gestoken. Tijdens
de daarop volgende eeuwen werd het kasteel meermaals herbouwd, gerestaureerd,
gesloopt en weer opgebouwd. Tijdens Wereldoorlog Twee raakte het kasteel zwaar
beschadigd maar werd achteraf geheel gerestaureerd. Momenteel is het Museum
voor Natuur- en Wildbeheer in het kasteel ondergebracht.
Hijgend en puffend moeten we een helling op. Er
zijn af en toe stevige kuitenbijters bij. We nemen een ondersteuning meer. Bij
een afdaling houden we angstvallig onze vingers bij de remmen. We fietsen vaak
onder een groen bladerdek. Eens er voorbij valt het op dat de bewolking open
gebroken is en de zonnestralen doorlaten. Het wordt opslag enkele graden
warmer. Infobordjes naast de weg geven talrijke wandelingen aan. Het moet
fantastisch zijn om hier in de bossen van de Veluwe rond te dwalen. Genietend
van het gekwetter, gezang en getjilp van talrijke vogels. Op de fiets zien we
nog net een boomkliever die langs de stam van een boom naar beneden kruipt,
maar dan krijgt hij ons in de gaten en vliegt tussen het loof van de bomen weg.
Bij knooppunt 37 nodigt een bordje ons uit om
rechtsaf in de Holleweg te rijden voor de 'Benekomse uitkijktoren'. Het is een
stevige klimming die professionele wielrenners zou doen tandenknarsen. We zien
geen wegwijsbordje meer naar links of rechts en fietsen rechtdoor tot aan het
derde kruispunt. We staan op het hoogste punt nog wat te hijgen en te puffen.
Hier wijst hetzelfde soort informatiebordje naar de uitkijktoren maar dan naar
beneden. Ergens moet hier een uitkijktoren staan maar we weten niet waar.
Ergens links of rechts van ons. Doelloos rond fietsen zien we niet zitten en
besluiten terug te keren naar ons knooppunt. Het gaat snel naar beneden. We
halen zelfs een snelheid van 40 kilometer per uur. Onverantwoord vinden we
achteraf. We moesten zelfs afremmen omdat het te gevaarlijk werd. Zonder
kleerscheuren bereiken we toch ons doel. Rechtsaf om knooppunt 9 te volgen.
We fietsen een tijdje naast de A50, vervolgens
dwarsen we de N225 en slalommen daarna tot over de A50 tot knooppunt 10.
Rechtsaf en 100 m verder is knooppunt 87. We fietsen op de Bennekomseweg langs
prachtige statige woningen met grote tuinen. De eigendommen worden netjes
afgesloten met ijzeren sierhekken. Ondanks de droogte staat de maïs al hoog. Op
de fiets kunnen we er nog gemakkelijk over kijken en genieten dan nog van de
mooie vergezichten. We fietsen al geruime tijd in het zonnetje. Een zalig
gevoel. Onze trui verdwijnt in de fietszakken. We houden meermaals halt om
mooie panoramafoto's te maken. Paarden grazen in een weide die geel kleurt van
bloemen. Een lust voor het oog.
We rijden door Heelsum. Een dorp in de gemeente
Renkum ten noorden van de Nederrijn. Tijdens WOII speelde de omgeving een
belangrijke rol vanwege de luchtlanding en veldslag van de geallieerde troepen
in september 1944. In de meidagen van dat jaar was Renkum het toneel van
gevechten. In de ochtend van de tiende mei worden een aantal bruggetjes
opgeblazen door het Nederlandse leger. Het 5e Eskadron
Huzaren-wielrijders heeft zich op het Jansbergje ingegraven om de Duitsers te
vertragen. Het gevecht duurt tot ongeveer 18:00u. Op 17 september 1944 vinden
grote luchtlandingen plaats op de Renkumsche Heide. Britse troepen trekken naar
Arnhem. Op 1 oktober wordt de Heelsumse bevolking gedwongen geëvacueerd. Het
dorp loopt leeg en wordt verschillende maanden blootgesteld aan
artilleriebeschietingen en plunderingen door Duitse soldaten. Na de bevrijding
begint de heropbouw van het dorp. Het kolossale oorlogsmonument waar wij bij
poseren werd eind september 1945 geconstrueerd. Op de 17de september
1944, omstreeks één uur in de middag, landden troepen van de 1e Airborne Division op de heide in de omgeving van dit monument. Het is een
antitankgeschut met tientallen Britse afwerp containers.
Voor knooppunt 85 moeten we rechtsaf en dan linksaf
over de spoorweg met slagbomen. Aan de splitsing moeten we rechts houden. We
fietsen door het buurtschap Buunderkamp dat nog slechts uit enkele woningen en
een hotel bestaat. De Slag om Arnhem had veel verwoesting van gebouwen tot
gevolg. Een aantal woningen en het landhuis werden niet herbouwd. Er staat nog
wel een hotel dat sinds 1976 van de Bilderberggroep is. Aan de driesprong is
knooppunt 85.
Nog voor knooppunt 44 fietsen we voorbij hectaren
koren of graanvelden. Het is rijp om geoogst te worden. Het koren deint mee met
wind en kleurt goudgeel door de zon. Het is een prachtig zicht. Na ons volgende
knooppunt slaan we rechtsaf langs een voorbehouden fiets- en wandelpad en doorkruisen
een bosrijk gebied. We fietsen langs het natuurgebied Reijerscamp. In 1944
landden op de voormalige akkers van Reijerscamp zweefvliegtuigen met
geallieerde troepen aan boord. Het begin van operatie Market Garden was een
feit. Via de Duitsekampweg bereiken we het centrum van Wolfheze, een dorp in de
gemeente Renkum. Ongeveer een kilometer ten zuiden van het dorp liggen
overblijfselen van een eerdere vestigingsplaats van het dorp Oud-Wolfheze. Aan
het eind van de negentiende eeuw vond men in het Wolfhezerheide gebied
fundamenten van een elfde eeuws kerkje. Vervolgens laten we Wolfheze achter ons
en fietsen over de A50 alsmaar rechtdoor over de Bilderberglaan en de Nico
Bovenweg naast de spoorweg.
Wat verder zien we aan onze rechterzijde de eerste huisjes van Oosterbeek. Een
voormalige gemeente die vooral bekend werd door de Slag om Arnhem. Tijdens WOII
speelde de plaats een belangrijke rol vanwege de luchtlanding en veldslag van
de geallieerde troepen in september 1944, als onderdeel van Operatie Market
Garden. De kerk van Oosterbeek deed dienst als verbandpost voor de geallieerde
troepen. De kerk raakte zwaar beschadigd maar werd in 1946 hersteld. Vrijwel
het gehele beneden dorp werd verwoest. In hotel Hartenstein werd het
hoofdkwartier ondergebracht van de Eerste Britse Luchtlandingsdivisie.
Ook dit hotel werd grotendeels verwoest, maar na de oorlog weer opgebouwd.
Sinds 1980 is hier het Airborne Museum gevestigd. De meeste gesneuvelde
geallieerde militairen van de Slag om Arnhem liggen begraven op de Airborne War
Cemetery.
Bij knooppunt 44 wijken we af voor de Oorlogsgraven
van het Gemenebest. Linksaf over de spoorweg van Oosterbeek om even knooppunt
45 te volgen tot aan de ingang van de begraafplaats. Op 5 juni 1945 begon men
met de aanleg van dit ereveld. Vanaf 1952 werden de witte kruisjes vervangen
door de huidige natuurstenen zerken. Op dit ereveld liggen 1754 geallieerde militairen
van de landmacht, luchtmacht en zeemacht begraven die in de periode september
1944 tot april 1945 sneuvelden (plus enkele burgers van de CWGC). Van de graven
zijn er 1678 van Britse, 8 van Nederlandse en 73 van Poolse militairen.
Rechtover de militaire begraafplaats bevindt zich de Gemeentelijke
begraafplaats die dateert van 1899. ook hier vinden we nog de bekende zerken
van het CWGC. De marmeren zerken zijn van RAF Militairen. Volgens info moet er
hier ook een rustplaats zijn van Nederlandse Militairen maar we vinden ze niet
zo gauw en verlaten de begraafplaats langs de westzijde. Hier werd een monument
opgericht voor de Parachutisten van het RAS Corps.
We keren terug naar knooppunt 44. Linksaf op de
Parallelweg tot knooppunt 26. We houden even de spoorweg links van ons tot aan
de Mariëndaal (straat). Dan linksaf onder de spoorwegbrug die gebouwd werd in
1845. Rechtsaf aan de viersprong. We fietsen pal naast het Mariëndaal. Een
historische buitenplaats tussen Oosterbeek en Arnhem. Een prachtig gebied met
golvende bouwlanden, weilanden met vee, brede lanen, bossen, beekjes en
vijvers. Te midden daarvan staan prachtige boerderijen. In het hoger gelegen
deel werd in 1392 het Augustijnenklooster gesticht. In 1580, tijdens de
reformatie, werd dit klooster opgeheven om tussen 1587 en 1607 te worden
gesloopt. De stenen werden hergebruikt om de lanen in het landgoed te verharden
en door de bevolking gebruikt om hun woningen te bouwen. Op een kunstmatige
heuvel ligt een zwaar verwaarloosde zevenhoekige kapel die dateert van 1939/40,
de Christuskoepel met beeldhouwwerken. Gebouwd in opdracht van Mevr. De
Bruijn-Van Lede uit Oosterbeek. Zij kwam in 1938 in de ban van de oproep van
Koningin Wilhelmina voor morele en geestelijke herbewapening om zo een
tegenwicht te bieden aan de totalitaire fascistische en communistische
ideologieën die in opkomst waren. De Christuskoepel was een anoniem geschenk van
haar aan het landgoed Mariëndaal. Omdat de kapel regelmatig slachtoffer was van
vandalisme werden de drie toegangen met traliewerken afgesloten. We verlaten
dit prachtig gebied via de Diependalseweg, de Callunastraat en de
Tormentilstraat. We houden de spoorweg rechts van ons en langs de Noordelijke
Parallelweg bereiken we knooppunt 93.
Bij knooppunt 94 bevinden we ons in Arnhem. Linksaf
rijden we op het Stationsplein. Na een relatief lange bouwtijd (1997-2016) is
de nieuwe OV-terminal van de stad, Arnhem Centraal met een capaciteit van
110.000 trein- en busreizigers per dag, op 19 november 2015 feestelijk geopend.
Het oogt gigantisch langs de buitenzijde. Tijd voor een verfrissing. Terwijl we
genieten van een sanitaire stop zien we hier hoe vlot het verkeer verloopt. Het
openbaar vervoer domineert hier met trolleybussen. Het enige nog bestaande
netwerk in de Benelux.
Het monument verderop van een ruiter te paard is
van de Rijdende Artillerie dat werd opgericht in 1793 en in mei 1940 werd
ontbonden. Het bronzen beeld dateert van 1963. Linksaf en voorbij knooppunt 54 fietsen we
langs de langs de gezellige Looierstraat met winkeltjes naar de Johnny van
Doornplein.
Even rechtdoor werd aan de rechterzijde het Musis Sacrum complex gebouwd. Een
concertgebouw dat stamt uit 1847. Het is de thuisbasis van het Gelders Orkest.
Het gebouw diende tijdens de Duitse bezetting als Wehrmachtheim en konden er
geen concerten plaats vinden.
Verderop aan de linkerzijde werd in de jaren
1874-1876 de Sint-Martinuskerk gebouwd. De toren heeft een hoge spits. Boven de
ingang in de toren werd in 1934 een Heilig Hartbeeld geplaatst. Een geschenk
van de parochianen aan hun pastoor. De kerk leed weinig schade door de Tweede
Wereldoorlog. Enkel wat ruiten sneuvelden door granaatinslagen. De kerk wordt
momenteel gebruikt door de Poolse gemeenschap. Terug naar knooppunt 36. Linksaf
voor knooppunt 35. We fietsen pal langs het Musispark, links van ons. Een groen
park met grote vijver waar regelmatig evenementen worden gehouden.
Bij de rotonde is knooppunt 35 waar we halt houden
bij het Airborne monument. Het monument op het Airborneplein werd geplaatst
ter nagedachtenis aan de Slag om Arnhem in september 1944. Het bestaat uit een
door de oorlog beschadigde zuil van het voormalig Paleis van Justitie dat op
een voetstuk is geplaatst. Tijdens de Slag om Arnhem werd het gerechtsgebouw
geheel verwoest. Dit fragment van één van de zuilen dat werd bewaard als
herinnering. Op 17 september 1945 werd het monument onthuld. Op de zuil staat
in vergulde letters: 17 september 1944.
We wijken af van onze knooppunten om de stad een
bezoek te brengen. De stad staat internationaal bekend om de Slag om Arnhem.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Arnhem een belangrijke hoofdrol vanwege
de luchtlanding en veldslag van de geallieerde troepen in september 1944, als
onderdeel van Operatie Market Garden. Het was de grootste operatie op
Nederlands grondgebied tijdens WOII. Het was voor de geallieerden en Nederland
grotendeels een mislukking doordat de laatste brug niet kon worden ingenomen en
het westen van Nederland mede hierdoor niet bevrijd kon worden. Hierop kreeg
het westen van Nederland te maken met de Hongerwinter. Arnhem zelf werd in
grote mate door bombardementen van zowel de Duitse als de geallieerde zijde
verwoest. Ook werd de stad geplunderd door de Duitse bezetter toen deze de stad
in 1944 lieten ontruimen.
Als we op de rotonde staan bij knooppunt 35 zien we
in de verte de spitse torens van de kerken. Daar moeten we naar toe.
Verderop op de hoek van het Kerkplein en de
Koningstraat werd het Duivelshuis of het Huis van Maarten van Rossum gebouwd.
Op deze plek stond in de vijftiende eeuw een stadsboerderij. In 1539 kocht
veldheer Maarten van Rossum de eigendom die het in 1543 liet verbouwen en liet
hij de prachtige voorgevel aanbrengen. Het Duivelshuis dankt zijn naam aan de
saters; wezens met het onderlichaam van een bok en het bovenlichaam van een
mens. Een sater is een duivel. Maarten van Rossum overleed in 1555 te Antwerpen
aan de pest. De volgende eeuwen kreeg het pand nog verschillende eigenaars.
Uiteindelijk kocht de gemeente Arnhem in 1828 het Duivelshuis aan als stadhuis
ter vervanging van het vervallen stadhuis op de Markt.
Vervolgens wandelen we tot bij de Sint-Eusebiuskerk
of Grote kerk op het Kerkplein. De grootste en voornaamste Protestantse kerk
van de stad. Ze bepaalt al meer dan vijf eeuwen het stadsgezicht en vertelt de
geschiedenis van de Gelderse hoofdstad vanaf de middeleeuwen tot aan de Tweede
Wereldoorlog en de wederopbouw. De kerk behoorde tot de beeldenstorm van
1578-79 tot de Rooms-Katholieke bevolking. Sinds 1964 heeft de kerk een 93
meter hoge toren ter vervanging van de oorspronkelijke toren die in februari
1945 was ingestort als gevolg van de oorlogshandelingen bij de Slag om Arnhem.
Karel van Egmond werd in deze kerk begraven. Zijn praalgraf in het koor is tot
op heden een belangrijke bezienswaardigheid. Met een glazen lift die dwars door
de kerktoren gaat kunnen we het carillon - één van de grootste van Europa - van
dichtbij bezoeken. De lift voert ons verder naar een uitzicht op 73 meter
hoogte. Via een wenteltrap is een nog hoger gelegen uitzichtpunt te bereiken.
Vanaf dit jaar (2018) opende twee glazen balkons aan de oost- en westzijde van
de toren. Het is een spectaculair uitzicht over Arnhem, de rivier en de bossen.
Na de Tweede Wereldoorlog zijn de bekende beelden van de Disney figuren
geplaatst. Ook het imposante carillon is van hieruit goed te zien.
Aan de overzijde van de kerk is de Markt die we
volledig dwarsen. We komen bij de laatst overgebleven stadspoort van Arnhem. De
stad heeft ooit vier stadspoorten gehad. De
Sabelspoort maakte deel uit van een burcht die omringd was door een hoge
muur met schietgaten. Later werd de poort ook gebruikt om gevangenen en
krankzinnigen in op te sluiten. Tijdens WOII werd de poort ernstig beschadigd
en in 1952 herbouwd. Momenteel maakt de poort deel uit van het ernaast gelegen
Provinciehuis van Gelderland. Tijd om even te verpozen op en schaduwrijk terrasje.
De foto spreekt voor zich.
Terug naar het Kerkplein en linksaf tot we rechts
halt houden bij het Bartokpark. Op 12 september 2013 werd het kunstwerk
Feestaardvarken onthuld dat Burgers Zoo aan de stad Arnhem schonk ter ere
van zijn 100 jarig bestaan. Het beest dat op zijn of haar rug ligt werd
vervaardigd van beton en staal. Het heeft een hoogte van negen meter en de
lengte bedraagt 13 meter. Terug via Kleine Oord, Broerenstraat, Turfstraat en
Walburgstraat tot aan de rotonde met knooppunt 35. We volgen knooppunt 22 via
de Nijmeegseweg en rijden over de John
Frostbrug. Een verkeersbrug over de Nederrijn. Een belangrijke verbinding van
Arnhem noord naar Zuid en visa-versa. De brug werd gebouwd tussen 1932 en 1935.
Bij de Duitse invasie in 1940 werd de brug opgeblazen door de Nederlandse
defensie om de Duitse opmars te vertragen. Na de capitulatie lag er een
tijdelijke pontonbrug terwijl de brug werd hersteld. In augustus 1944 was de
brug klaar. De brug werd in 16 september 1978 vernoemd naar John Dutton Frost,
die als luitenant-kolonel van het tweede bataljon van de Eerste Britse
Luchtlandingsbrigade tijdens de Slag om Arnhem de brug bereikte, maar er niet
in slaagde deze geheel op de Duitsers te veroveren. Rechts van ons, in de
verte, ligt de Nelson Mandelabrug over de Nederrijn. We maken een korte lus en
bereiken knooppunt 22.
Links van ons ligt Malburgen, een wijk in de stad
Arnhem, vernoemd naar de voormalige buurtschap Malburgen. In 1937 begon men met
de opbouw van de wijk nadat de polder Malburgen voorzien was van dijken en
gemalen. Tijdens WOII waren ongeveer 360 huizen klaar en werd er duchtig
voorgebouwd tijdens de oorlogsjaren. Maar door de schaarste aan bouwmaterialen
en mankracht vlotte het niet. Tijdens de Slag om Arnhem werd een groot deel van
Malburgen verwoest. De dag van vandaag telt Malburgen meer dan 120
verschillende nationaliteiten en kunnen we spreken van een multiculturele wijk.
Even rechtdoor tot onder de N225 en dan linksaf
fietsen we evenwijdig met de provinciale weg. Na de bocht naar rechts fietsen
we naast de Batavierenweg. Rechts van ons bevinden zich de
Stadsblokken-Meinerswijk. Een uiterwaardengebied van de Rijn tegenover het
centrum van Arnhem. De vroegste sporen van bewoning van het gebied gaan terug
tot de tijd van het Romeinse Keizerrijk. In het gebied liggen een aantal
cultuur-historische objecten en een buurtschap De Praets. We fietsen tot
knooppunt 28.
Net voorbij
knooppunt 28 is Park De Steenen Camer links van ons. Een bijzonder
park met een natuur- of cultuurhistorische waarde. Het park is bestemd voor de
bewoners van de wijk om er te wandelen, te fietsen en te spelen. Een deel van
de bewoners heeft er een moestuin. Hier sloegen Duitse militairen tijdens WOII
een gat in de dijk om zo de Betuwe onder water te laten lopen. Op deze manier
probeerden ze een opmars van de geallieerden te voorkomen.
We rijden onder de spoorbrug Oosterbeek door. De
eerste brug dateerde van 1879 en had meerdere bogen. Op 10 mei 1940 werd de brug
tijdens de Duitse aanval opgeblazen, en op 19 november werd de verwoeste brug
door de Duitse bezetters vervangen door een brug uit Zaltbommel (een
vestingstadje aan de Waal). Tijdens de Slag om Arnhem werd de brug opnieuw
verwoest. De huidige brug kwam er in 1952. Ze werd laatst in 2004
gerestaureerd.
Aan knooppunt 27 vinden we links van ons het
monument Royal Engineers en Royal Canadian Engineers van Driel dat herinnert
aan de evacuatie van de overlevenden van de Eerste Britse
Luchtlandingsdivisie uit Oosterbeek. Deze evacuatie, met als codenaam operatie
Berlijn, vond plaats in de avond en nacht van 25 op 26 september 1944. De
storm- en aanvalsboten, die de evacuatie van de troepen aan noordzijde van de
rivier mogelijk maakte, voerde langs twee routes heen en weer over de rivier.
Toen de evacuatie rond 06:00u werd gestaakt waren ongeveer 2.400 manschappen,
die ten noorden van de rivier ingesloten
waren geraakt, overgezet. Zij, die nog aan de noordelijke oever wachtte om
opgehaald te worden, werden krijgsgevangen genomen. Dit monument werd onthuld
op 15 september 1989.
De Nederrijn, rechts van ons is een deel van de
Rijn dat door Nederland stroomt. De Nederrijn is de tak van de Rijn die loopt
van het Pannerdensch Kanaal bij Angeren naar Wijk bij Duurstede. Daar splitst
de rivier in de Lek en de Kromme Rijn. De rivier heeft een lengte van 54
kilometer en is 80 meter breed. Terug naar de parkeerplaats voor de auto. Het
is 19:15u en de fietsteller staat op 41,5 km.











|