|
Via de Antwerpse nieuwszender ATV winnen we 2
tickets voor de Shooting Range, fotografie in de vuurlinie. Een
tentoonstelling die loopt van 27 juni 2014 tot en met 11 november 2014. We zijn
echt benieuwd. We parkeren de auto gratis op de Waalse kaai. Er is sprake dat
er hier ook parkeermeters worden geplaatst. Gelukkig is dat nog niet gebeurd. Achter
het bestaande pakhuis, waarin het museum sinds 1986 is ondergebracht, werd een
prestigieuze maar sobere nieuwbouw opgetrokken. Het fotomuseum is op 21 maart
2004 feestelijk heropend na uitgebreide verbouwingswerken. Er bevinden zich
sindsdien grote tentoonstellingszalen, twee cinemazalen, een aantal extra
depots, een verruimde inkomhal en een workshop ruimte. Dankzij de landelijke erkenning
die het FoMu in 2009 verwierf, kon het museum een dynamisch beleid uitbouwen. In
de nieuwe museumopstelling, die om de vier maanden wordt gewisseld, wordt
fotografie getoond als een medium in een brede sociale en culturele context.
Naast artistieke fotos is er ook plaats voor journalistieke,
wetenschappelijke, documentaire en modefotografie, collecties van verenigingen,
familiefotos, prentbriefkaarten en reclamefotos.
We mogen individueel het gebouw bezoeken. Met
de lift stijgen we naar het vierde verdiep. Hier word een kleine
tentoonstelling gehouden met veel beeldmateriaal van Walker Evans. Hij
verzorgde de fotos, teksten en het ontwerp van het fotografisch magazine dat hij
tijdens zijn carrière maakte. Met de trap dalen we af naar het derde verdiep.
Hier word het nieuwste project getoond van de kunstenaars Mikhael Subotzky en
Patrick Waterhouse. Een project over één enkel monumentaal appartementsgebouw,
Ponte City, dat de skyline van Johannesburg domineert. Op het tweede verdiep is
het de beurt aan Richard Mosse. Hier worden fotos getoond van de Democratische
Republiek Congo met infraroodfilm. Mosse reisde sinds 2010 verschillende keren
naar Oost-Congo om er de eindeloze spiraal van geweld vast te leggen.
Het is tijd om af te dalen naar het gelijkvloers.
Daar worden we in twee groepen verdeeld en lopen samen met een ervaren gids via
de trap naar het eerste verdiep. Daar gaat het van de ene zaal naar de andere
waar we professionele uitleg krijgen over de fotografie tijdens WOI. De Groote
Oorlog is het eerste grootschalig conflict dat met fotos en films is
vastgelegd. De jonge media blijken ongekende krachten te bezitten: als alziend
oog, als herinnering, maar ook als wapen. Beelden leggen niet enkel een
conflict vast, ze spelen er zelfs een belangrijke rol in. Shooting Range
belicht op welke manier dat gebeurde, in een conflict dat de hele wereld vier
jaar in de ban hield. We hebben nooit geweten dat er nog zoveel fotos van WOI
in omloop waren. Tijdens onze rondleiding kunnen we zien hoe een stilstaand
beeld werd gebruikt in kranten, magazines, postkaarten of zelfs voor militaire
doeleinden. Propaganda- en antioorlogsfilms verrijken het beeld van dit
wereldconflict. Historische stukken worden in hun originele verschijningsvorm
getoond. Kleine fotos tonen soldaten met hun gezin. Ze lieten zich nog snel
fotograferen voor ze naar het front gingen. Zo hadden ze nog een aandenken van
hun geliefden op zak. Boeken met oude fotos liggen in een tentoonstellingsbak.
Door het glas kunnen we ze bewonderen. Een blad omdraaien is uit den boze. Een
foto hangt vergroot boven onze hoofden. Onze gids vraagt heel oplettend naar twee
fotos te kijken. We zien het niet direct, maar voor ons zijn ze gelijk. Doch
is de ene foto gecensureerd. De opname is gemaakt tijdens een oefening. De kolf
van een geweer is nog ingepakt. Een soldaat maakt met zijn hand een gebaar
richting vijand, terwijl ze uit de loopgraven kruipen. Op de gecensureerde foto
is dat alles weg geshopt. Dat wegwerken werd honderd jaar geleden reeds
gedaan. Er wordt bij deze tentoonstelling een boek aangeboden met
ongecensureerde fotos voor 39,99. Deze fotos zijn soms hartverscheurend. Een
foto vertoont enkele geblinddoekte burgers voor hun vuurpeloton. De soldaten
wachten slechts op het sein om te schieten. Een andere foto laat zien hoe
enkele soldaten in hun loopgraaf voorzichtig boven de zandzakjes proberen te
kijken of de vijand eraan komt. Wie wordt geraakt? Wie schiet eerst? Honderden
postkaarten werden genomen van soldaten, vrouwen en kinderen, dorpen en steden
alles wat maar enigszins kon verkocht worden. We worden een zaal ingeleid met
amateuristische fotos. Meestal getrokken door de soldaten zelf om naar het
thuisfront te sturen. Meestal met lachende of slapende soldaten. Alles behalve
afschuwelijke beelden die hun familie zouden afschrikken. Tegen het einde van
de oorlog kleurde men zelfs de fotos in. Bij overlijden van de soldaat laat de
familie van de bestaande foto een doodsprentje maken. Ook fotos van vrouwen met kinderen die zich
laten fotograferen bij het graf van hun man en vader, soms na maanden zoeken.
De rondleiding duurde iets meer dan een uur.
We vonden het heel interessant en hebben er beslist iets van bijgeleerd. Onze
gids neemt afscheid en haast zich weer naar beneden. Een volgende groep staat
reeds te wachten. We mogen nog rondkijken naar de vele fotos en films. Daarna
gaat het terug naar het gelijkvloers. Op de benedenverdieping kunnen de
bezoekers nog genieten van een eigentijdse fotogalerie waar hedendaags jong
talent een plaats krijgt. Of rondsnuffelen naar mooie fotoboeken en geschenken
in de Shop of even uitblazen in het aangename UFO Café. Tot schrijfs.
|