link zustersite www.bloggen.be/jcb
  • Julius Caesar in België: fundamenten, grondslagen, achtergronden en publicaties
  •  © Copyright 2006 Hans Rombaut, Het Wiel

    Alle teksten op deze weblog, ondertekend met Hans Rombaut, zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen op geen enkele wijze worden verspreid of gebruikt of overgenomen, tenzij de auteur hiervoor toestemming heeft gegeven en mits de bron duidelijk wordt vermeld.

    Inhoud blog
  • Thuin: deel 2
  • Thuin: deel 1
  • Voorstelling Nationaal Biografisch Woordenboek deel 20
  • verschijning NBW deel 20
  • Antwoord 12/6 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006 (laatste deel)
  • Antwoord 12/5 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/4op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/3 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/2 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/1 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 11 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006.
  • Antwoord 10 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 9 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 8 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 7 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Vademecum bij deze blog
  • Antwoord 6 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 5 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 4 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Platteau: deel 2
  • Platteau: deel 1
  • Nota bij de publicatie van de inleiding van de thesis
  • Mededeling
  • verwijdering reacties
  • Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Argumentatie tegen de uitspraken van Geert Van de Plassche van 16 aug. 08, 22u28
  • Fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/: een argument extra pro Sabis = Samme
  • Antwoord 3 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • BELANGRIJK BERICHT!!
  • Wikipedia spelletjes
  • Lezing H. Rombaut Centrum voor Europese Cultuur: Caesar en het Scheldebekken
  • VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • BIJKOMEND ARGUMENT IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' PLAGIAAT ALFRED MICHIELS: HISTOIRE? IS 'T WAAR? antwoord aan µALFRED £MICHIELS
  • TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • NIEUWE SITE n.a.v. Thesis-pagina's vroegste geschiedenis Antwerpen en Omgeving p204-254
  • HET BOEK 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' BEWIJST HET PLAGIAAT DOOR ALFRED MICHIELS
  • Het Land van Rijen oktober 1983- april 1984
  • Thesis-pagina's vroegste geschiedenis Antwerpen
  • tijdelijke sluiting discussieforum
  • Aan A. Sermon
  • De historische waarheid
  • Feiten en fabels p.63-p.77
  • Verderzetting discussie Antwerpen
  • 'eorum' en de fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/
  • antwoord op Sermon zijn beschuldigingen
  • antwoord op nog enkele opmerkingen en vragen (G. Vandeplassche)
  • Antwoord 2 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 1 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord op de aanklacht van Robert Nouwen in AVRA-Bulletin 2006
  • 'Steden des Tijds' Teleac 1990
  • Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Hans Rombaut: wetenschappelijke loopbaan (vervolg)
  • Hans Rombaut: wetenschappelijke loopbaan en lijst publicaties
  • Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • Plagiaat?
  • Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Caesars castra bij de Aisne
  • Identificatie Noviodunum
  • Antwoord op Geert Vandeplassches ‘Slag bij Chestres’, deel 1, 2 en 3
  • Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Et alia plurima
  • Portus Itius ontdekt!
  • Tweede antwoord van Hans Rombaut aan Leopold Winckelmans (eerste deel)
  • Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • “Julius Caesar in België” in de gewone boekhandel:
  • De Beverburcht
  • Commentaren op “Julius Caesar in België”
  • Hoe kan u BESTELLEN
  • Straffe toeren 5
  • Straffe toeren 4
  • Straffe toeren 3
  • Straffe toeren 2
  • wat als u problemen met bestellen via e-mail ondervindt
  • recensie SEMafoor
  • bundel kritiek en antwoorden
  • voor boekhandelaars
  • Antwoord op Cuyt: deel 16
  • Antwoord op Cuyt: deel 15
  • Antwoord op Cuyt: deel 14
  • Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Antwoord op Cuyt: deel 12
  • Antwoord op Cuyt: deel 11
  • Antwoord op Cuyt: deel 10
  • Antwoord op Cuyt: deel 9
  • recensie BOEKEN uitpers
  • Antwoord op Cuyt: deel 8
  • Antwoord op Cuyt: deel 7
  • Antwoord op Cuyt: deel 6
  • Antwoord op Cuyt: deel 5
  • Antwoord op Cuyt: deel 4
  • Antwoord op Cuyt: deel 3
  • Antwoord op Cuyt: deel 2
  • Antwoord op Cuyt: deel 1
  • Eerlijkheid duurt nog altijd het langst
  • Bedankt Laurent
  • Straffe Toeren 1
  • Straffe Toeren
  • reactie Hans op Roger: archeonet
  • Rombaut publiceerde de defensieve functie van de muur van Tongeren als eerste!
  • archeonet reactie Schupperke
  • reactie archeonet: Historici - archeologen, een onmogelijk huwelijk?
  • reactie archeonet: De Boze Wolf
  • archeonet: onsportieve reactie Guido Cuyt
  • nieuwe vragen
  • S.P.Q.R nieuwsbrief
  • Tip van de sluier onderaan linker- en rechterkolom
  • antwoorden meerkeuzevragen
  • ENGLISH SUMMERY
  • AGENDA voordrachten
  • wenst u een voordracht door Hans Rombaut
  • contact auteur
  • Knack: Julius Caesar was wél in België
  • Hans te gast in 'Memo' bij Hein De Caluwé op Radio 2
  • DE TELEGRAAF: zaterdag 17 juni 06
  • vrtnieuws.net
  • interview op één in 'de zevende dag' van 18 juni 06
  • Het nieuwsblad (De Gentenaar-Het Volk)
  • interview Radio 1 'Wilde geruchten': 16 juni 06
  • persoverzicht mediargus: 15 juni 06
  • Interview Klara 14 juni 06
  • Julius Caesar in België
  • Dankwoordje van de auteur
  • speciale editie van 'HET WIEL'
  • enkele kaartjes
  • Het Land van Rijen 13
  • Het Land van Rijen 12
  • Het Land van Rijen 11
  • Het Land van Rijen 10
  • Het Land van Rijen 9
  • Het Land van Rijen 8
  • Het Land van Rijen 7
  • Het Land van Rijen 6
  • Het Land van Rijen 5
  • Het Land van Rijen 4
  • Het Land van Rijen 3
  • Het Land van Rijen 2
  • Het Land van Rijen oktober 1983
  • Korte toelichting
  • Feiten en fabels p.72
  • Feiten en fabels p.77
  • Feiten en fabels p.76
  • Feiten en fabels p.75
  • Feiten en fabels p.74
  • Feiten en fabels p.73
  • Feiten en fabels p.71
  • Feiten en fabels p.70
  • Feiten en fabels p.69
  • Feiten en fabels p.68
  • Feiten en fabels p.67
  • Feiten en fabels p.66
  • Feiten en fabels p.65
  • Feiten en fabels p.64
  • Feiten en fabels p.63
  • Steden des Tijds: p.20
  • Steden des Tijds: p.12
  • Steden des Tijds: p.29
  • Steden des Tijds: p.28
  • Steden des Tijds: p.27
  • Steden des Tijds: p.26
  • Steden des Tijds: p.25
  • Steden des Tijds: p.24
  • Steden des Tijds: p.23
  • Steden des Tijds: p.22
  • Steden des Tijds: p.21
  • Steden des Tijds: p.19
  • Steden des Tijds: p.18
  • Steden des Tijds: p.17
  • Steden des Tijds: p.16
  • Steden des Tijds: p.15
  • Steden des Tijds: p.14
  • Steden des Tijds: p.13
  • Steden des Tijds: p.11
  • Steden des Tijds: p.10
  • illustratiemateriaal
    Foto

    Charlotte Dua:
    -Ontwerp kaft
    -Vormgeving kaartjes

    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Gemeente Niel
  • Universa Press
  • Ecomuseum en Archief van de Boomse Baksteen (EMABB)
  • Publicaties HET WIEL, Tijdschrift voor de Geschiedenis van de Rupelstreek en Klein-Brabant
    Rondvraag / Poll
    1. Na de slag bij de Aisne (Bibrax, Chestres, zie tip van de sluier deel 1) vervolgt Caesar in 57 voor Chr. zijn opmars in westelijke richting. Bij de Suessiones (omgeving van Soissons) wil hij de burcht Noviodunum onmiddellijk bij de aankomst van zijn leger belegeren, maar hij doet dat niet. Waarom?
    a. De Auguren voorspellen een slechte afloop van de strijd
    b. Caesar acht de plaats strategisch gezien niet van belang en gaat er gewoon voorbij
    c. Het aantal manschappen in de burcht lijkt hem te groot
    d. De omwalling is te hoog en de gracht te breed
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    3. De Ambiani (omgeving van Amiens) geven zich in 57 voor Chr. na de Bellovaci en de Suessiones eveneens over aan de oprukkende troepen van Julius Caesar. Hun hoofdstad is Samarobriua. Dit is een Keltische naam met volgens de toponymie volgende betekenis:
    a. Burcht aan de Somme
    b. Bocht van de Somme
    c. Brug over de Somme
    d. Plaats om samen te komen
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    5. In vijandelijk gebied moest Caesar zich kunnen oriënteren, d.w.z dat hij vooral moest kunnen inschatten waar hij was en hoeveel tijd hij nodig had om zijn troepen van de ene plaats naar de andere te brengen en eventueel om op dezelfde plaats terug te keren. Aan de hand van welk hulpmiddel moet hij zich volgens de auteur van Julius Caesar in België hebben georiënteerd bij zijn opmars?
    a. De stand van de sterren
    b. Kaarten van het Romeinse leger
    c. De loop van de rivieren
    d. Het kompas
    Bekijk resultaat

    Julius Caesar in België
    Hans Rombaut
    De vroegste geschiedenis van Gallia Belgica historisch geografisch benaderd vanuit de Bello Gallico
    28-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie

    Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie

     

    Op 27 mei 2007 vertrokken we kort na de middag naar Mechelen op uitnodiging van de Dienst Archeologie van de stad Mechelen. Daar werd ons een exemplaar aangeboden van het boek Het Steen en de burgers. Onderzoek van de laatmiddeleeuwse gevangenis van Mechelen door diverse mensen van de dienst archeologie van de stad Mechelen. De reden was dat deze publicatie voor een niet onbelangrijk gedeelte was gebaseerd op de studie “Mechelen: de vroegste ontwikkeling” die ik in 1997 publiceerde in: H. INSTALLÉ, Mechelen. Historische Stedenatlas van België, p. 11-22. Het werd een aangename namiddag waarbij wij kennis maakten met een goed georganiseerde archeologische dienst waar archeologen en een historicus harmonieus samenwerken.

     

    Mijn bijdrage over de vroegste ontwikkeling van Mechelen uit 1997 is gedurende enkele jaren wat onopgemerkt gebleven (zoals ook mijn artikel over Merovingisch Antwerpen in Feiten en Fabels uit 1987), maar toen de Dienst Archeologie van Mechelen voor belangrijke opgravingen kwam te staan in het stadscentrum (o.a. de Grote Markt) heeft men er een zeer coherente visie gehanteerd onder impuls van archeoloog Werner Wouters. De opgravingen negeren geen strata, zoals op vele plaatsen wel gebeurt (vooral die van de 19de en 20ste eeuw worden al gemakkelijk als onbelangrijk beschouwd), en ook schrikt men er niet voor terug grote oppervlakten aan te pakken. Bovendien worden alle vindplaatsen met elkaar gecoördineerd door ze in te voeren in een geografische databank (GIS), die de hele stad en haar omgeving beslaat en waaraan ook andere nuttige gegevens worden gekoppeld (bijvoorbeeld de hoogte van de deksels van de riolen, die nuttige informatie kunnen opleveren om het oorspronkelijke reliëf van de stad te kunnen begrijpen).

     

    De bijdrage die ik publiceerde in 1997 werd in Mechelen zo belangrijk geacht dat verschillende mensen van de archeologische dienst mijn lessen voor de gidsencursus van de provincie Antwerpen hebben gevolgd, die ik aldaar vorig jaar in oktober heb gegeven. De verontwaardiging over de verspreiding van de smaadschriften van Cuyt en Michiels via Archeonet.be is er dan ook groot.

     

    Werner Wouters had mij reeds eerder toevertrouwd dat mijn bijdrage over Mechelen, vertrekkend van de gegevens uit het landschap, de bodemstructuur, het waterwegennet aangevuld met de reconstructie van het landwegennet, de toponymische en archeologische gegevens en vervolgens de historische bronnen (en dit bewust in die volgorde) trendzettend is voor het beleid dat hij als erfgoedconsulent archeologie van de Vlaamse Overheid wil uitstippelen. Deze originaliteit van mijn wetenschappelijke benadering van de vroege geschiedschrijving plaats ik als antwoord tegenover de publicatiepolitiek van Archeonet, die – ongewild misschien voor de archeonetredactie, of althans een deel ervan – malefide personen de gelegenheid geeft om mij ongehinderd te blijven beschimpen. Men moet het zich maar eens voorstellen dat een primus van de Universiteit Gent als ik (gepromoveerd bij Adriaan Verhulst in 1985) het moet blijven verdragen dat bij het oproepen van zijn naam in Google op de vierde en vijfde plaats de zinnen verschijnen “Boek Hans Rombaut over Caesar: onzin” en “Het plagiaat van historicus Hans Rombaut”. Dit is tergend, dermate tergend dat één van de grootste juristen en advocaten van ons land vrijelijk en spontaan zijn juridische hulp heeft aangeboden. Deze jurist meende dat het voldoende zou zijn om te vragen “in der minne zo’n tekst van archeonet.be te laten verdwijnen”. Niets was minder waar. Na enkele replieken begreep ik dat iemand van de redactie van archeonet.be hier niet wilde op in gaan. Ik heb zelf aan deze jurist gevraagd om er dan maar mee op te houden en de tekst van Cuyt als smet op Archeonets blazoen te laten staan. Erger was dat mijn repliek erop (de reacties) mettertijd verdwenen maar dat de blamerende tekst bleef staan.

     

    Het was dan ook voor mij een verademing deze namiddag in Mechelen te vertoeven. Dat het juist mij is overkomen om zo door een archeonieuwsbrief te worden behandeld is des te schrijnender, omdat ik in navolging van Adriaan Verhulst sinds 1986 nooit anders heb gedaan dan mijn constructieve samenwerking aan te bieden, open te discussiëren en stellingen te herzien waar het moest. Het verwijt van plagiaat daarbovenop is nog veel erger, maar wie de teksten op onze beide sites van de voorbije 10 dagen er goed op naleest weet dat de waarheid aan mijn kant staat.

     

    Tot slot: wat de stadsarcheologie in Mechelen momenteel doet is in meer dan één opzicht voorbeeldig, en verdient navolging in binnen- en buitenland.

     

    Hans Rombaut

     

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (28)

    24-09-2007
    u leest niet wat er staat
    Geachte heer Sermon,

    Van verdraaien van mijn woorden kent u wel wat. Eerder zegde u al dat ik ergens de plaats van de slag van Caesar tegen Boduognat situeer. Dat doe ik niet. Ik duid alleen landschappen aan die kunnen overeenstemmen met De Bello Gallico. De hellingen waar de Nerviërs naar beneden liepen, de rivier Sabim doorwaadden en Caesar aanvielen mogen niet te hoog zijn. Anders waren ze al buiten adem toen ze de rivier bereikten. Daarom alleen al is de Samber uitgesloten, maar ook de Selle.

    Ook van het spelen met woorden bent u niet schuw. Als u zegt dat de vallei van de Samme werd gebruikt om het kanaal aan te leggen, wat legt dat in de weg voor mijn interpretatie?
    Niets. De identificatie blijft immers compleet standhouden want het is de vallei van de Samme die werd gebruikt. Ik kan mij niet voorstellen dat de heen en weer kronkelende bedding van de Samme daarbij ongemoeid is gelaten.

    Denkt u dat ik daar niet ben geweest? Dat ik geen topografische kaarten heb gebruikt? Dat ik daar maar één keer geweest ben? De vallei aan de Rue César werd op theoretische basis vanuit Mons bepaald vanaf de Tour César en de Ruelle César, zonder dat de naam van de straat in La Louvière bekend was. Vanuit Mons kan men de helling in La Louvière ten andere waarnemen. Uw verhaal over de volksfiguur Cesar die zijn naam daar heeft gegeven aan twee straten is compleet ongeloofwaardig, en doet niets af aan de plaats die werd gefotografeerd: nl. 15 km van Caesars castra die we terugvonden in Mons. Lees eens goed wat bij de foto staat. Blijkbaar bent u wel de meester in  het verkeerd interpreteren. Wat de spoorwegbedding betreft: ook die maakte gebruik van de vallei die er al was.

    Bovendien is wat u zegt over de uiterste oostkant van het land van de Nerviërs toch niet zo gek? De Romeinen waren al drie dagen ver in hun land opgemarcheerd. De grenzen van de stamgebieden worden als sinds jaar en dag geënt op de latere bisdommen, hier i.c. het bisdom Kamerijk, dat zich vooral in Z-N-elijke richting uitstrekt. De westelijke grens is de Schelde, die op slechts 45 km ten westen van La Louvière ligt. Dat het oppidum van de Atuatuci op slechts 40 km ten oosten ligt is evenmin vreemd. Deze oppida lagen bij voorkeur aan de grenzen van de stamgebieden, dat is ook zo voor Bibrax bij de Remi en Noviodunum bij de Suessiones. En elke stam had meerdere oppida. BG vermeldt dat de Atuatuci zich concentreerden in één oppidum, waarvan de geografische beschrijving  wordt gegeven. De Atuatuci daarentegen: hun geografische nabijheid is al altijd een discussiepunt geweest. Dat ze niet tijdig arriveerden wordt vaak gewijd aan het feit dat ze pas van de Aisne waren teruggekeerd.

    Voor het terugtrekken van Viromandui en Atrebates heb ik in mijn boek een heel logische uitleg gegeven. De verplaatsing van hun strijdkrachten over grote afstanden is helemaal niet vreemd. BG vermeldt toch dat zij zich terugtrokken naar het land van de Nervii? Gaat u soms zeggen dat de locaties die ik aanduidde niet in het land van de Nervii liggen?

    Wat Cuyt betreft: zou hij ons niet beter de naam opgeven van de falsaris van de Sarapis-scherf, die de AVRA omstreeks 1968 vond en waarvan hij in Feiten en Fabels in 1987 de echtheid verdedigde? Dit werd toen óók als au serieux genomen, o.m. door prof. Van Passen. Bij de ontmaskering in 2003 bleek het een grapje te zijn. Van geschiedenisvervalsing gesproken!

    Hans Rombaut

     

    24-09-2007 om 13:12 geschreven door hans rombaut


    21-09-2007
    Sammium en Sabium
    Beste mijnheer Sermon,

    Na het lezen van uw pdf-file blijft het nog altijd zo dat de Samme twee maal vermeld wordt in historische bronnen uit de 12de eeuw, als Sammie en Sammium. De rivier met de naam Sabim beschreven in De Bello Gallico is wel breed maar zeer ondiep: de Nerviërs liepen een helling af en waden er doorheen om dan Caesar aan te vallen. De bedding van de Samme werd eeuwen na de eerste vermeldingen waardig genoeg bevonden om een kanaal in uit te diepen en ligt merkwaardig genoeg op de juiste geografische plaats in het land van de Nerviërs. 

    Wat de Ruelle César betreft: als uw straatnaamgeving klopt dan moet die teruggevonden kunnen worden in de beslissingen van de gemeenteraad. Maar in elk geval klimmen de vermeldingen voor de gelijknamige straatnaam in Mons op tot in de middeleeuwen.

    Hans Rombaut  

    21-09-2007 om 11:43 geschreven door Hans Rombaut


    20-09-2007
    de samme is de sabis niet

    Geachte

    Het doet me altijd zeer als ik iemand met zijn neus op de feiten moèt drukken. Er zijn aangenamere dingen. Ik heb een (minieme) website gemaakt met mijn dossier waarom de Samme niet de Sabis is. Omdat er nogal wat details van stafkaarten en foto's opstaan maakte ik een Pdf die U kan downloaden.
    http://users.belgacom.net/caesarachterna/
    Uw boek is inspirerend maar bevat te veel fouten. Met dank voor de inzet.

    Hoogachtend
    Armand SERMON
    armand.sermon@skynet.be

    20-09-2007 om 21:12 geschreven door Armand Sermon


    14-09-2007
    uitnodiging
    Geachte heer Sermon,

    Dank voor uw antwoord. Ik vind in uw tekst nog altijd geen argument tegen de identificatie van de Sabis met de Samme, niet taalkundig, niet geografisch. Evenmin zie ik niet goed in hoe ik u in de verkeerde richting heb gestuurd (ik heb de locatie niet met Manage vereenzelvigd, alleen was daar het landschap zo herkenbaar, wel met Petit-Bois d'Haine te La Louvière). Wel wil ik met u graag eens tot daar gaan en even graag wil ik met u over de identificatie van de Sabis met de Samme van gedachten wisselen. Het blijft voor mij nog altijd om de argumenten te gaan, en die zijn gebaseerd op de vermelde afstanden (dagmarsen) in De Bello Gallico, de volks- en plaatsnamen (Ambiani, Nervii, Sabis...) en de beschrijving van het landschap.

    Hans Rombaut

    14-09-2007 om 20:11 geschreven door Hans Rombaut


    Waarom de Samme de Sabis niet is

    Het spijt me dat U mijn tussenkomst op uw Blog als agressief ervaart. Ik wens me ook te verontschuldigen bij uw partner die er diep werd door geschokt. Mijn bedoeling was gewoon U even wakker te schudden uit uw fantasie rond de Samme. En ik wil U ook oproepen om zelf uw fouten in dit onderzoek recht te zetten.

    Ik wil me misschien even voorstellen zodat U aanvaardt dat ik geen deel uitmaak van een grote samenzwering tegen U. Ik ken U niet, noch persoonlijk, noch wetenschappelijk. Enkel via uw boekje en uw Blog is U mij bekend. Ik behoor NIET tot het academische milieu en heb dan ook geen enkele baat bij het al dan niet afgaan van één historicus ten voordele van een andere. Ik ben wel gepassioneerd door geschiedenis en heb met plezier uw boek gelezen.

    Ik organiseer graag gezellige uitstappen voor vrienden en kennissen. Op zulke uitstappen speel ik reisgids. Ik kom hierbij graag op de proppen met historische en geografisch merkwaardige details waarvoor ik altijd heel wat zoekwerk doe. Ik vond in de Samme = Sabis een boeiend onderwerp. Vandaar mijn vragen op uw Blog. Naargelang mijn documentatie groeide, kreeg ik problemen met sommige aspecten van het Samme-verhaal, wat later geraakte ik overtuigd dat het verkeerd zat. Uiteindelijk concludeer ik, na een grondig onderzoek, dat uw hoofdstuk over de Samme vol fouten staat, dat uw gegevens volstrekt niet kloppen. Merk op dat ik een man van zachte nuances ben.

    Het feit dat U mij per 1 september de verkeerde locatie doorgaf (ten oosten van de Rue de Jolimont) in Manage, deed mijn rode lampjes flikkeren. Een oud vrouwtje in een Waals dorpje dat mij de verkeerde straat instuurt, dat kan ik aan. Maar een historische geograaf die zijn kompas omgekeerd houdt, dat lijkt mij te bar. Ik dacht zelfs dat ik (en met mij een groot deel van de geïnteresseerde publieke opinie) in een geslaagde studentengrap was getuimeld. Ik zag al de companea van één of andere Moeder Hutsedepoep met de opbrengst van uw duur betaald boekje op een doorzopen cantus snoeverig lachen met de goedgelovige goegemeente. Aan uw telefoon te horen, is dat niet zo. U bedoelt het ernstig.

    U vraagt de argumenten uit mijn dossier en ik geef ze U met plezier. Ik ben immers stilaan op de leeftijd gekomen waarop men goede raad mag geven aan een, ik vermoed, vooruit willende jonge man. Om mijn dossier te kennen, doe zoals ik en controleer al uw gegevens driedubbel!

    1 Ga verschillenden keren naar het landschap kijken, opnieuw en opnieuw. Wandel er rond en praat met de vissers, de schippers en de wandelaars. Zie waarom het tegendeel waar is van wat U meent te zien!

    2 Bestudeer ervoor en erna verschillende stafkaarten voor Binche, Morlanwelz, Seneffe: zoek 1882, 1894, 1936. Kijk ook even in wat oudere historische kaarten, type Ferraris. Herlees uw eventuele gegevens over de Zenne en andere (Henegouwse) rivieren. Herlees de bouwgeschiedenis van het Kanaal Brussel-Charleroi. Bekijk de evolutie van het landschap!

    3 Rond uw studie af met gesprekken met lokale historici. Ze zijn dolblij een Nederlandstalige te vinden, geïnteresseerd in hun (in feite) boeiende streek. Bekijk de industriële geschiedenis van de sites die U vernoemt. Vraag duizend uit!

    Zo weet U wat er in mijn dossier zit. U ziet nu in dat de Samme de Sabis niet is.

    Armand SERMON
    armand.sermon@skynet.be

    14-09-2007 om 17:49 geschreven door Armand Sermon


    hoe het begon...

    Beste Geert,
    Het is Arnould zelf die Hans vroeg wat hij van zijn stelling vond dat de Sabis de Selle zou zijn. Hans was verrast en zei toen dat hij daar nog niet over had nagedacht, waarop Arnould zei dat hij van zijn eigen stelling niets meer kon geloven omdat ze geografisch niet klopt en stuurde Hans aan verder onderzoek hierover te doen. Ze hebben elkaar verschillende keren hierover gesproken. Dus het artikel waarop Guido Cuyt zich baseert van 41 is door Arnould zelf achterhaald. Het is spijtig dat Arnould niet meer leeft.
    Het is ook niet 'automatisch' de Samme. Daar is een serieuze argumentatie  en onderbouw voor nodig. Dit staat in zijn boek uitgelegd. Ik heb het nu niet bij mij anders zou ik u kunnen zeggen waar.
    G. Cuyt beschrijft Hans als een soort toerist die 'bij toeval 'de plaatsen uit BG op een reisje door Frankrijk aanduidde, u zou toch al wel beter moeten weten (hoop ik toch). De waarheid is geheel anders. Aan dit boek gaan jaren onderzoek vooraf en om de theorie aan de praktijk te toetsen (en vice versa) zijn we er inderdaad 'gericht' op uit getrokken, wat dan weer nieuwe gegevens opleverde (empirische werkwijze).

    Ellenfc

    14-09-2007 om 15:48 geschreven door Ellen


    bevoegheid ter zake
    Beste Geert,

    Het is niet aan mij om zaken te weerleggen waarover ik geen bevoegdheid heb. Ik ben wel zeer geïnteresseerd en op sommige momenten dan ook passioneel met de materie bezig, maar dit geeft me nog niet de bevoegdheid uitspraken te doen op een terrein waar ik enkel amateuristisch mee bezig ben.

    De argumenten van Cuyt in de AVRA-Bulletin grijpen terug naar het onderzoek van M.-A. Arnould uit 1941. Arnould en Hans hebben over de identificatie van de Sabis met de Selle ten gronde met elkaar gesproken. Zij kwamen tot dezelfde conclusie: de Selle kan de Sabis niet zijn, op basis van geografische, toponymische en landschappelijke elementen.  Lees eerst de argumenten in het boek eens na en ook de inleiding en de epiloog. Diverse antwoorden op de argumenten van Cuyt uit de AVRA-Bulletin staan daar al in.

    Ellen

    14-09-2007 om 12:22 geschreven door Ellen


    geef aan Cuyt wat Cuyt toekomt??
    Mijnheer Vandeplassche,

    Sinds wanneer is G. Cuyt nu ook al gespecialiseerd in historische geografie?? Dat is weer nieuw!

    De weerlegging van deze zaken zal helaas pas kunnen in november 2007 na de persconferentie van het nieuwe instituut VIGES (Vlaams Instituut voor Geschiedenis) waaraan Hans volop werkt. Dan wordt ook deel 18 van het Nationaal Biografisch Woordenboek voorgesteld waar Hans als redactiesecretaris nu dag en nacht mee bezig is.
    Even geduld dus...

    Ellen

    14-09-2007 om 11:25 geschreven door Ellen


    De identificatie van de Sabis met de Samme is NIET FOUT
    Geachte heer Sermon,

    Voor uw laatste reactie, verwijs ik naar de tekst "Atwoord op Sermon zijnbeschuldigingen" op de centrale teksten van de blog.

    Hans Rombaut

    14-09-2007 om 00:27 geschreven door Hans Rombaut


    13-09-2007
    Uw verhaal over Sabis is TOTAAL fout

    Aan Dhr. Hans Rombaut

    Geachte Heer

    Zoals U kon lezen in mijn vorige communicatie (31/08/2007) ben ik op 1 september het landschap te Manage gaan verkennen. De locatie die U me doorgaf was niet correct! Nochtans vroeg ik U uitdrukkelijk om de reisweg te bevestigen. Maar sinds 27 augustus is uw blog stilzwijgend. Het kan natuurlijk dat U andere bezigheden heeft en dit gaat mij dus feitelijk niet aan.

    Het resultaat was wel dat ik op een totaal verkeerde site terecht kwam. (Dit vroegindustriële landschap was overigens een verkenning waard.) Gelukkig had ik mijn stafkaarten in de wagen, zodat ik los van uw routebeschrijving, aan het andere eind van de Rue César wel de weide vond die op uw foto op pagina 45 afgebeeld staat.

    Om het verhaal kort houden. In de voorbije weken checkte ik driedubbel al de gegevens betreffende het rivierstelsel tussen Binche en Seneffe. Er blijft geen spaander heel van uw claim dat de Sabis de Samme zou zijn.

    Het probleem is nu hoe we deze kwakkel uit de wereld helpen. In alle mogelijke media is Sabis = Samme te lezen en te horen. Misschien wordt dit zelfs al aan een universiteit gedoceerd!

    Omdat ik meen dat U te goeder trouw handelt en enkel wat voortvarend zijt geweest, stel ik voor dat U de eer aan uzelf houdt om deze fout recht te zetten. Ik stel voor dat U een persconferentie organiseert om bekend te maken dat de Sabis niet langer de Samme is. Ik wil mijn dossier daar trouwens op een neutrale wijze voorstellen zonder U persoonlijk aan te vallen.

    Armand Sermon
    0475 83 08 57
    armand.sermon@skynet.be

    13-09-2007 om 22:34 geschreven door Armand Sermon


    31-08-2007
    rue César Jolimont
    Morgen bezoek ik de site van Rue César-Jolimont. Op ViaMichelin vindt ik de volgende wegomschrijving. Ik ga via La Louvière en volg daar een eindje de Chaussée de Jolimont. Links is de Rue César. Ik rij nog enkele meters verder en rechts is de Rue de l'Industrie. Op het volgende kruispunt neem ik rechts Rue de Jolimont.
    Je schrijft: "De Rue en de Ruelle César liggen in elkaars verlengde. Het is een onooglijk straatje dat doodloopt op een talud. Dat talud is dat van de Rue Jolimont," Op ViaMichelin vind ik de Ruelle César niet.
    Je schrijft dat de Rue Jolimont:een breed dal flankeert dat ten oosten ligt. De altissimas ripas en de breedte van het dal stemmen wel overeen.". Op ViaMichelin zie ik een breed dal dat ten westen ligt. Ten oosten ligt een bebouwde zone.
    Hopelijk zit ik op de goeie plaats.

    31-08-2007 om 10:12 geschreven door Armand SERMON


    30-08-2007
    Condé
    Beste mijnheer Sermon,
    Natuurlijk weet ik dat de plaatsnamen Ganda, Condate enzovoort ook uit Condatum voortkomen. Het betekent samenvloeiing in het Keltisch. Er zijn nog wel andere "Condatums" verspreid over heel Frankrijk. Alleen hier aan de Aisne komen ze voor in een duidelijk geografisch verband, en net daar alleen is de naam Condatum consequent geëvolueerd tot de vorm Condé. Merkwaardig, niet?
    Hans Rombaut

    30-08-2007 om 18:46 geschreven door hans rombaut


    condatum

    Je schrijft: Wat de plaatsnaam Condé betreft liggen nagenoeg alle bekende plaatsen met die naam op Caesars route langs de Aisne tot de Haine. Waarom vinden we die niet aan de andere rivieren en samenvloeiingen?

    Is dat wel zo? Ik heb zo het gevoel dat ik bij mijn reizen door Frankrijk afleidingen van Condatum zowat overal ben tegen gekomen. Is trouwens Gent, Ganda, ook geen Condatum?

    30-08-2007 om 15:23 geschreven door Armand SERMON


    26-08-2007
    Altissimas ripas
    Beste mijnheer Sermon,

    De Rue en de Ruelle César liggen in elkaars verlengde. Het is een onooglijk straatje dat doodloopt op een talud. Dat talud is dat van de Rue Jolimont, die een breed dal flankeert dat ten oosten ligt. De altissimas ripas en de breedte van het dal stemmen wel overeen.

    Hans Rombaut

    26-08-2007 om 15:09 geschreven door Hans Rombaut


    Samme Haine

    Ik vermoed dat ik wat te bondig was in mijn vorige interventie. Ik wou benadrukken dat de Samme van Binche nooit via La Louvière tot aan de Samme in Seneffe geraakte. Het is inderdaad zo dat de Saint-Pierre en Saint-Paul hun naam kregen van de rivier Haine en dat de naamgeving niet omgekeerd gebeurde. De oudste vermelding voor de nederzetting Hagna dateert uit de twaalfde eeuw en dus kunnen we vermoeden dat de plaatsnaam zelf ouder is. Dus stroomde er voordien ter plaatse een rivier die de huidige Haine is.

    Ik maakte deze bedenking naar aanleiding van je opmerking over een verlegging van de bedding van de Haine. De Schelde ontspringt op zo'n 95 m boven zeeniveau, maar de monding van de Hene in de Schelde bevindt zich slechts 16 m boven zeeniveau. Dat betekent dat met het toenemen van de getijdewerking op zeker ogenblik het opperwater (dat alleen maar richting zee stroomt) hinder ondervindt om richting zee te vloeien: het water kan niet weg bij hoge tij en de landinwaartse invloed van de zee zorgt ervoor dat de laagst gelegen zijarmen van de Schelde bij veel neerslag of dooi na de winter, ook verder landinwaarts reiken. Zo moet op zeker ogenblik de Hene een verbinding met de Samme hebben gemaakt tussen Binche en La Louvière in. Daardoor ontstond er een onderbreking van de Samme. (Hans Rombaut 2007 06 15)

    Mijn volledige gedachtegang was!

    Ten behoeve van de eerste middeleeuwse vestingwerken rond Binche zou bijvoorbeeld een beek / rivier (i.c. Samme) kunnen omgeleid zijn uit de hoogten ten zuiden van de stad. Deze heuvels vormen eveneens het brongebied van de Haine en de waterscheiding met de Samber / Maas. Deze oorspronkelijke beek zou dan net langs de noordelijke rand van de waterscheiding de bovenloop van de Haine bereiken. In dit scenario zou de bovenloop van de Haine dan niet westwaarts afbuigen in Morlanwelz maar aansluiting geven op de nabij gelegen Samme. Dit betekent dat de toenmalige Haine dan westelijker zou ontspringen.

    Dit scénario is wat onredelijk op de stafkaart. Maar daarenboven bewijst de naamgeving van de locaties Saint-Pierre en Saint-Paul dat dit zou moeten gebeurd zijn voor de vermelde datum 1156. Werken van deze omvang zijn me niet bekend voor het middeleeuwse Binche en omgeving. De littekens ervan zijn niet te zien op stafkaart. Navraag ter plaatse leverde ook niets op.

    Je stelt: Het gebied tussen Samme, Samber en Haine is een soort van geografische watertoren.De Romeinen waren er helden in om zo'n gebied hydrografisch te manipuleren. Ze deden dat door de aanleg van dammen, vaak tientallen km verderop, soms door manipulaties ter plaatse. Het zou kunnen dat de Romeinen de Samme een andere richting uitstuurden om hun bv. hun post te Waudrez van water te voorzien. Maar die omgeving lijkt me al waterrijk genoeg. Dit kan men verder uitpluizen maar lijkt me eerder specialistenwerk dat mijn niveau van ruim geïnteresseerde te boven gaat.

    Ik kan akkoord gaan met je opmerking: De evidentie om de slag bij de Sabis in die omgeving te situeren is echter veel logischer dan bij Seaulzoir en de Selle (vergelijk met Seule, recipiënt, verklaard in mijn boek) en dit op basis van de geografische afstanden, de toponymie en de verkenning van het landschap. Er blijft evenwel daarbij nog de andere vraag: Hoe komt de Samme aan het nodige water en hoe graaft ze een diepe vallei uit? Caesar schrijft immers overtransire latissimum flumen en ascendere altissimas ripas! Ik zal binnenkort eens een bezoekje brengen aan de talud van de Rue de Cesar.

    In elk bedankt voor de boeiende uiteenzetting.

    26-08-2007 om 14:42 geschreven door Armand SERMON


    25-08-2007
    Haine en Scheldebekken
    Beste heer Sermon,

    De vermeldingen van de woonplaatsen Hagna in het midden van de twaalfde eeuw zijn niet abnormaal oud. Ze zijn even oud als de meeste andere vermeldingen van woonkernen in onze gewesten. Hun naamgeving is verbonden aan de rivier de Haine, en riviernamen worden algemeen geacht veel ouder te zijn dan dorpsnamen. Dit is mijns inziens terecht maar niet altijd waar. De Ieperlee bijvoorbeeld, die in verschillende takken tot de 15de eeuw reikte tot Brugge, is qua benaming volgens mij recenter dan de stad Ieper waarnaar de waterloop werd genoemd: gelegen "upper" of "opper" vanwaar het water van oudsher in het lage Vlaanderen vandaan kwam. De geschiedenis van de stad Ieper gaat terug tot de 11de eeuw. Dat is niet veel vroeger dan de vermeldingen van Hagna (1156).

    Het verbinden van de ouderdom van de namen Haine-St.-Paul en Haine-St.-Pierre aan de ouderdom van de Haine is m.i. niet verantwoord. Er is in het gebied rond Morlanwez erg veel gebeurd op hydrografisch gebied, en dit kan reeds dateren uit een veel verder verleden dan de aanleg van de kanalen vanaf rond 1817. Misschien was de Samme bij Binche wel een afleiding van een hogergelegen waterloop, die niet met de Haine in contact stond, en werd de afleiding naar Binche wel gemaakt om de omwalling van deze stad te voorzien van water en dankt ze daarom haar naam daaraan. Dit verklaart dan waarom de bedding van de Samme op die plaats zo snel zoveel daalt. Samme zou dan kunnen worden gezien als variant van Sum(ma), top of opper (!) water.

    De naam Haine is ook interessant. Ze vloeit naar het westen op een veel lager niveau. In Kasteelbrakel, een heel eind noordelijker dan de Haine, vloeit eveneens een waterloop met de naam Hain, die vloeit ook naar het westen, maar mondt uit in de Zenne. Toponymisch gaat de naam Hain waarschijnlijk om dezelfde naam als Haine, m.i. een riviernaam die zeer oud is.

    Ik vermeldde eerder het gegeven van een onderscheid tussen de namen Samme en Haine op basis van geografische kenmerken, nl. de hoogte, meer bepaald op basis van de door u vermelde hoogten der beddingen op de oude stafkaarten. Deze hoogtegegevens zijn echter ook niet absoluut betrouwbaar. Vele gegevens moesten achteraf nog worden bijgestuurd vanwege het niet goed verrichten van het werk der hulplandmeters. De verhalen die we kennen van hoe de metingen werden gedaan in de 19de eeuw zijn allerminst van die aard om te geloven dat ze erg precies zijn. Alle gegevens moeten dus met omzichtigheid worden bekeken.

    Wat betreft de identificatie van de Sabis met de Samme ben ik evenwel erg gerust. Oorspronkelijk dacht ik aan de Samme in de omgeving van Seneffe, maar geografisch was die niet in overeenstemming met de plaats die drie dagmarsen en 10 mijl ver in het land der Nervieërs lag. Mathematisch trok ik vanuit de castra van Mons een cirkel van 10 mijl en kwam uit in Petit-Bois d'Haine als mogelijk snijpunt met de loop van de Samme. Eenmaal daar rondlopend vond ik er de Rue en de Ruelle César. De loop ervan is even merkwaardig: op het einde toe loopt de straat dood op een talud. Als men rond rijdt naar het verlengde van die straat komt men uit op de Rue Jolimont. Deze weg kijkt uit op een enorm brede en diepe vallei ten oosten van dit gebied en komt precies overeen met de beschrijving uit De Bello Gallico. Daar loopt ook de Samme. Een bezoek aan die site enkele dagen terug heeft me enkel gesterkt in deze identificatie. 

    Het gebied tussen Samme, Samber en Haine is een soort van geografische watertoren. De Romeinen waren er helden in om zo'n gebied hydrgrafisch te manipuleren. Ze deden dat door de aanleg van dammen, vaak tientallen km verderop, soms door manipulaties ter plaatse. De evidentie om de slag bij de Sabis in die omgeving te situeren is echter veel logischer dan bij Seaulzoir en de Selle (vergelijk met Seule, recipiënt, verklaard in mijn boek) en dit op basis van de geografische afstanden, de toponymie en de verkenning van het landschap. Nooit eerder werd de identificatie van de Sabis zo onderbouwd.

    Copyright Hans Rombaut

    25-08-2007 om 02:47 geschreven door Hans Rombaut


    23-08-2007
    Samme Haine

    Ik had nog een andere informatie over het gestelde probleem. Tussen beide Sammes ligt de rivier de Haine. Aan de Haine liggen gemeenten zoals Haine-Saint-Pierre en Haine-Saint-Paul die van zeer oude datum zijn. De streek was al dicht bevolkt in de prehistorie wat talrijke archeologische vondsten oplevert. De beide vernoemde gemeentes werden in 1156 vermeld onder de naam Hagna. Later kwam een onderscheid tussen Haina Poterie en Haina Santi Petri.

    Blijft het probleem van het waarom van de twee Sammes: deze van Binche en deze van Seneffe. Ter plaatse was men zelfs verwonderd over mijn navraag maar ik hoop binnenkort meer informatie te krijgen. Zoals je zelf stelt, gebeurt het meer dat rivieren een gelijklopende naam hebben. In denk aan de Rijselse rivier Deûle en de Kortrijkse Heulebeek, die ter plaatse beiden identiek vernoemd worden als Deule.

    Het volgende probleem is de korte loop van de Samme. Kan deze rivier voldoende water verzamelen en een vallei uitdiepen? Caesar schrijft: ut non nequiquam tantae virtutis homines iudicari deberet ausos esse transire latissimum flumen, ascendere altissimas ripas, subire iniquissimum locum; quae facilia ex difficillimis animi magnitudo redegerat."

    23-08-2007 om 17:46 geschreven door Armand SERMON


    14-08-2007
    Samme en Haine

    De opmerking van Armand Sermon van 5 juli 2007 over de loop van de Samme tussen Binche, Morlanwez en Seneffe is uiterst scherp geformuleerd en pertinent. De verbinding van de Samme tussen Binche en Manage via Petit-Bois-dHaine te <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />La Louvière lijkt welhaast onmogelijk. Blijkbaar zijn er inderdaad vlak bij elkaar twee rivieren met dezelfde naam, namelijk Samme.

    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Heeft de probleemstelling van Sermon gevolgen voor de identificatie van de slag bij de Sabis in de omgeving van de Rue César en de Ruelle César te Petit-Bois-dHaine? Ik meen van niet. Het is eigenlijk niet nodig om de tak van de Samme te Binche met die van Morlanwez en La Hestre te verbinden. Het dal dat ten oosten van de Rue César en de Ruelle César kan worden bereikt is precies dat van de Samme bij La Hestre. Blijft dan wel de vaststelling dat er twee rivieren zijn met dezelfde naam zeer kort bij elkaar, met name de Samme, voor enerzijds een waterloop in de omgeving van Binche en anderzijds voor een waterloop die loopt van Morlanwez tot Seneffe. Dit zijn dus op dit ogenblik twee verschillende rivieren met dezelfde naam, die tengevolge van het reliëf en de positie van de loop van de Haine in de omgeving van Haine-Saint-Paul en Haine-Saint-Pierre niet met elkaar in verbinding kunnen staan.

     

    Interessant is of er een reden zou kunnen zijn waarom de naam Samme op twee verschillende waterlopen betrekking heeft. Ik denk dat de beschrijving van het reliëf door de heer Sermon aan de hand van oude stafkaarten hier reeds een aanwijzing geeft. Beide takken van de Samme liggen geografisch gezien een stuk hoger dan de Haine en de loop van de Samme bij Binche, meer bepaald waar de Samme vanaf de stadsomwalling verder loopt naar de Haine, waar ze de naam Princesse heeft. Misschien is het hoogteverschil tussen Samme en Haine wel de reden dat deze beide een verschillende naam kregen.

     

    Binnen de geografische constellatie van het huidige België en ook het oude Belgica komen wel meermaals rivieren voor met dezelfde naam, die niet ver van elkaar gelegen zijn. Meestal gaat het om eensluidende takken die als bovenlopen een gelijknamige rivier vormen. Dat bestaat o.m. voor de Nete stroomopwaarts van Lier, voor de Gete, voor de Ourthe en voor de Dender. Grilliger is het verloop van de Sauer en de Sure in het Groothertogdom Luxemburg. Misschien hebben de hoogten ten noorden van de Samber, waar de beide Sammes ontspringen, voor een gelijkaardig fenomeen gezorgd. Hoe dan ook staat het de identificatie in de omgeving van Petit-Bois dHaine niet in de weg.

    14-08-2007 om 20:06 geschreven door Hans Rombaut


    05-07-2007
    samme haine

    Ik begrijp nog altijd niet hoe de Samme van Binche naar Seneffe kan vloeien. Daartoe moet de beek bij La Louvière over een helling ten noorden van de Haine . (Een afbeelding zou veel verduidelijken. Ik probeer mijn stafkaart te beschrijven.) De stafkaart is meer dan honderd jaar oud en beschrijft dus stukken landschap die verdwenen zijn.

    Samme 1 Binche-Haine

    De Samme komt uit het zuiden waar ze ontspringt in een bronnengebied, Montifaut geheten, op de waterscheiding tussen Sambre en Haine met een hoogte van ongeveer 160 meter. Enkele kilometer later bereikt de beek de zuidoostkant van Binche. Hier stroomopwaarts van de stad ligt een hoogte Le mont de la Samme met een 130 meter. Deze helt oost stijl af naar 115 / 110 meter. Daar vloeit de Samme. Le Mont ligt op de linkeroever en rechts is een drassige weide. De beek loopt naar het noorden en neemt later een scherpe bocht zuidwaarts rond de stadswallen. Eerst loopt ze nog onder de Steenweg naar Charleroi en onder de spoorweg naar La Louvière. Hier daalt de hoogte tot 100 à 90 meter boven de zeespiegel. De beek neemt een scherpe bocht naar het zuiden (360°) en loopt dan zuidwaarts door de velden (Battignies) terug naar Binche om er de oostelijke stadsgracht te vormen. De Mont de la Samme ligt terug op de linkeroever.

    Na een bocht rond het zuiden van de stadsrand vertrekt de beek weer noordwaarts en verlaat Binche via de Romeinse nederzetting van Waudrez om onder de Chaussée Brunehaut door te lopen op een hoogte van ongeveer 60 meter. Van hieruit gaat het richting Haine. De beek krijgt hier een gering verval.

    Samme 2 Morlanwelz-Seneffe

    De andere Samme, bijrivier van de Zenne, vertrekt vanuit Morlanwelz vlak op de waterscheiding met de Piéton (die naar de Sambre stroomt). De bron ligt in het park van het kasteel van Mariémont op iets minder dan 180 meter boven de zeespiegel. We zijn vlak aan het kruispunt van het gehucht Bascoup te Chapelle lez Herlaimont. Links van de bron ligt het gehucht Lahestre aan de baan nar Fontaine LEveque . Het beekdalletje heeft hoogte 140 meter omgeven met hellingen van 160 170 meter. Voorbij het gehucht Bellecourt kruist de beek de oude spoorlijn naar Braine le Comte op een hoogte van 125 meter.

    Links ligt het gehucht Scailmont te Manage en daalt de Samme tot 120 meter langs de Bassin van het kanaal en komt na een bocht naar links aan kanaal naar La Louviere. Dehoogte boven de zeespiegel is dan 118 meter. Het Bassin ligt zelfs iets hoger 120 meter. De Samme loopt verder op enige afstand van het kanaal Brussel-Charleroi op een hoogte van 115 meter. Ze bereikt Seneffe breed opengaand op een hoogte 113 112 meter.

    05-07-2007 om 23:29 geschreven door Armand Sermon


    25-06-2007
    Samme en Hene
    Beste mijnheer Sermon,

    De tak van de Samme vanaf Morlanwez richting Seneffe is nog slechts een appendix van de Samme die oorspronkelijk vanaf Binche via La Louvière richting Manage vloeide.

    Toen de Schelde nog in de Maas uitmondde, zoals Caesar schrijft, wat een toestand is die bevestigd werd in bronnen uit de vroege middeleeuwen, met situering van de Scheldemonding "in ostio Mosae apud emporium Witla" (dit is een weinig stroomafwaarts van Dordrecht), was de getijdewerking van de Noordzee in het Scheldebekken nauwelijks voelbaar.

    Met de inbraken van de Oosterschelde en vooral de Westerschelde vanaf de 11de eeuw, begint er een toenemende invloed van de getijdewerking van de Zee op de Schelde en haar bijrivieren, die momenteel nog altijd doorgaat. Het getijdeverschil  in Vlissingen van 4 m neemt toe in het Schelde-estuarium tot 5 m en meer, maar reikte landinwaarts tot voorbij Gent.

    De Schelde ontspringt op zo'n 95 m boven zeeniveau, maar de monding van de Hene in de Schelde bevindt zich slechts 16 m boven zeeniveau. Dat betekent dat met het toenemen van de getijdewerking op zeker ogenblik het opperwater (dat alleen maar richting zee stroomt) hinder ondervindt om richting zee te vloeien: het water kan niet weg bij hoge tij en de landinwaartse invloed van de zee zorgt ervoor dat de laagst gelegen zijarmen van de Schelde bij veel neerslag of dooi na de winter, ook verder landinwaarts reiken. Zo moet op zeker ogenblik de Hene een verbinding met de Samme hebben gemaakt tussen Binche en La Louvière in. Daardoor ontstond er een onderbreking van de Samme.




    25-06-2007 om 19:12 geschreven door hans rombaut


    24-06-2007
    samme

    Geachte

    Mons is castrilocus, wie er later ook moge een klooster bouwen.

    Ik ben geboeid door uw verhaal over de Samme. Ik lees in een brochure Petite rivière de 21,6 kilomètres, elle serpente dans une vallée champêtre. Prenant sa source à Morlanwelz au lieu-dit " Triangle des voies ferrées ", elle se jette dans la Sennette à Ronquières, après avoir traversé du sud au nord l'entité de Seneffe." Op een (oude) stafkaart is de loop goed te volgen. Ook in Binche vond ik de Samme terug. Maar ik zie niet goed hoe de Samme van Binche in Morlanwelz geraakt. Tussen beiden lig nog de vallei van de Haine en zuid- en oostwaarts de waterscheiding. Vraagje naar documenten dus waar ik verdere wijsheid kan putten.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    24-06-2007 om 10:23 geschreven door Armand Sermon


    06-06-2007
    ste.-waudru
    Ik zeg toch in mijn antwoord dat Sainte-Waudru de abdij van Mons stichtte en het is de Vita Sanctae Aldegondis die ons erover inlicht. Mijn citaat op p. 45  gaat volledig terug op  J. Vannérus, 1944, die dit aanhaalt zoals ik het citeer. Ik had door het verbod van mijn vroegere werkgever (maar dat is een zeer lang verhaal) echt niet de gelegenheid de Vitae zelf te lezen (cf. mijn bibliografie). Het gaat hier tenslotte  gewoon om de naam van Mons tijdens de vroege middeleeuwen, nl. castrorum locus of castrilocus. 

    06-06-2007 om 00:11 geschreven door hans rombaut


    05-06-2007
    waldetrudis en niet aldegondis
    Allemaal goed bedoeld maar er staat op pagina 45: "(..) dat Sint-Aldegondis zich vestigde  in een klooster dat zijzelf op de plaats Castrorum  Locus  gesticht had (...)". Dit is volgens mij niet correct. In de Vita van Aldegondis wordt wel verwezen naar Mons en deze Vita is ouder dan deze van Waldetrudis. Maar toch is deze laatste de stichtster van het klooster te Mons.
    Ik schreef reeds in mijn vorige bijdrage. Dit is een detail en doet geen afbreuk aan de opbouw van uw redenering.

    05-06-2007 om 21:59 geschreven door Armand Sermon


    04-06-2007
    waltrudis en toch aldegondis
    Wat Nijvel betreft: er zijn twee waterlopen in de omgeving, nl. de Thines en vooral de Samiette, een bijrivier van de Samme, die net ten westen van de stad stroomt.

    Het feest van de Car d'Or is inderdaad uniek en toch o zo weinig bekend in Vlaanderen. Mons is natuurlijk de stad van Ste.-Waudru, die haar patrocinium ook nog heeft doorgegeven aan de stad Herentals. De heilige Waltrudis stichtte inderdaad de abdij van Mons op de plaats waar voorheen een Romeins legerkamp heeft gestaan. We weten dit echter niet door haar Vita (levensbeschrijving), maar via de Vita van haar zus, de heilige Aldegondis, die de abdij van Maubeuge stichtte op het erfgoed van haar ouders. Aldegondis verbleef echter eerst in de abdij van haar zus Waltrudis, in Castrorum Locus. Mij was het vooral te doen om de aanhaling uit de Vita Sanctae Aldegondis, de historische bron die Castrorum locus of Castrilocus citeert, waarvan drie versies bestaan en waarvan de oudste dateert uit de vroege 8ste eeuw. Die oudste versie bevat reeds de informatie over het Romeinse legerkamp als oorsprong van de stad Mons. Slechts weinige steden bij ons kennen zo'n vroege expliciete vermelding, die dan nog bevestigd wordt door andere bronnen en een munt uit de vroege 7de eeuw.

    04-06-2007 om 21:11 geschreven door Hans Rombaut


    waldetrudis en niet aldegondis

    Ik schreef drukfout omdat ik ook af en toe een tekst pleeg wat dank zij de computer een makkie geworden is maar waardoor onopgemerkt zetduivels mee in de definitieve tekst sluipen.

    Ik heb nog enkele bedenkingen die ook al niet ingaan tegen uw redenering en betrekking hebben op details.

    Pag. 45. Het is niet Sint-Aldegondis maar haar oudere zuster Waldetrudis of Sainte Waudru die het klooster stichtte op Castricocus, het huidige Mons. Zie ook mijn website http://www.luuper.be/ onder de knop DOSSIERS. (Het algemene thema van deze website is carnaval en heeft dus niet veel te maken met uw onderwerp, maar onze Waldetrudis komt er wel uitgebreid aan bod.) Sint-Aldegondis is te situeren in het klooster van Maubeuge.

    Pag 45, fig. 15. Ik was gisteren in Mons op de Ducasse; een ongelooflijk sympathiek volksfeest (en processie van de Car dOr met de relieken van Sainte-Waudru). Toevallig passeerde ik ook aan het straatbordje Ruelle César, een smalle steeg, steil bergop naar de top van het plateau waar de grote kerk, de Collégiale St-Waudru, de omgeving domineert.

    Pag 41. Wat betreft Nijvel, Nivelles zie ik er geen doorwaadbare plaats omdat er geen rivier stroomt.

    04-06-2007 om 10:32 geschreven door Armand Sermon


    02-06-2007
    Reactie op Armand Sermon

    Mijnheer Sermon,

    U heeft natuurlijk gelijk. Deze fout was reeds opgemerkt door de heer Winckelmans: de Aisne stroomt uiteraard van oost naar west, maar de gebeurtenissen bij de publicatie van mijn boek verliepen zo snel dat ik zelfs niet alle teksten heb kunnen nalezen. Het was een ongewilde vergissing. Ik had eigenlijk de bedoeling de ligging van de Aisne te situeren ongeacht de stroomrichting. Als geograaf vind ik mijn verwoording onvergeeflijk, maar wat de identificaties betreft doet zij niet ter zake. Mijn dank dat u deze als drukfout wil beschouwen, het was eigenlijk een erratum.

    Hans Rombaut

    02-06-2007 om 01:30 geschreven door Hans Rombaut


    01-06-2007
    aisne

    Volgens mij staat er een drukfout op pagina 25. Ik citeer: Caesar zelf steekt met zijn troepen de Aisne over, die van west naar oost () stroomt, ().<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    01-06-2007 om 22:54 geschreven door Armand Sermon


    30-05-2007
    e-mailreacties van GvdP
    Geachte lezer dit bericht is een kopie van e-mailcorrespondentie en dient van onder naar boven te worden gelezen.

    Hartelijk,
    Elllen

    _______________________________________________________________
    U mag dat bericht integraal op uw blog zetten.
     
    Wat de configuratie Chestres/Les-Bièvres betreft, ik blijf hier bij mijn mening; in uw plaats zou ik dat wel eens met een specialist (bv. een militair strateeg )  grondig onderzoeken, want het was ook vooral op hoofdstuk 1 dat Winckelmans kritiek had.
    Wat Cuyt betreft, wat belet u om op Archeonet alsnog een recht op antwoord te eisen en uw weerleggingen gebundeld daar te laten plaatsen?
    mvgr
    GVDP

    From: Hans Rombaut [mailto:hans.rombaut@yahoo.com]
    Sent: Wednesday, May 30, 2007 10:31 AM
    To: VANDEPLASSCHE Geert (DGT)
    Subject: Re: Archeonet

    Beste Mijnheer Vandeplassche,
     
    Wat de configuratie Chestres-Primat-Les Bièvres betreft aan de Aisne: volgens mij is het dit gebied dat in BG is bedoeld. Voor de situering van de troepenbewegingen in detail zou een studie ter plaatse moeten gebeuren. Ik ben nooit zo diep op de militaire aspecten ingegaan, dat schreef ik reeds eerder. Vooral de dekking door de natuurlijke oever van Caesars kamp te Chestres is merkwaardig en maakt het zo moeilijk te begrijpen als je niet ter plaatse bent geweest. Die bevindt zich namelijk aan de noordelijke zijde van het kamp alsof Caesar de aanval van daaruit verwachtte. Primat ligt dan veilig enkele km ten zuiden. Komend vanuit het noordoosten kozen de Belgae Les Bièvres uit voor hun aanval. Die aanval was van in het begin bedoeld om de toevoer af te snijden. Het vervolg gaat noordwaarts door een vlakte die er wellicht nog altijd zo bijligt als tweeduizend jaar geleden, den daar zie je ter plaatse de vertakte Aisne, de moerassige partijen enz.
     
    De zorg voor uw familie is een heilige plicht. Die mag je niet verwaarlozen! Toch nog een vraag na een woordje van dank voor de steun voor mijn weerwerk tegen Cuyt. Mag dit bericht eventueel op onze blog komen, of had je dat liever niet?
     
    Verder zijn uw twee laatste antwoorden vernietigend voor de claim van Michiels: ik bouwde inderdaad voort op Verhulst 1978, mijn leermeester, met dezelfde principes maar een vernieuwde methodologie om de bronnen geografisch te interpreteren. Mijn grootste fout is dat ik Michiels heb vertrouwd. Hij contacteerde GvA met wat hij dacht de oplossing te zijn, een oplossing die ik hem aanreikte. Door hem te confronteren met mijn verder onderzoek heeft hij de "val" bedacht en mij in een kluwen van persberichten gelokt. Uiteindelijk kan ik nu aantonen dat de "val" helemaal geen val was: de oplossing Anduaeripae is juist. Dat hij o.m. Jef van Loon meesleurt in zijn leugens (Van Loon zegt: Anduaeripae is zelfs geen Latijn) is bedenkelijk voor diegenen uit de academische wereld die hem hun steun verlenen.
     
    Vriendelijke groeten,
     
    Hans Rombaut

    Geert.Vandeplassche@ec.europa.eu wrote:
    Beste mijnheer Rombaut,
    Ik heb nog 2 berichten bij de ingezonden reacties op Michiels' boek kunnen laten opnemen die u misschien interesseren.
    U hebt, vind ik, minstens recht op een recht op antwoord op Archeonet.
    Ik heb de reactie van Cuyt en uw weerleggingen daarvan op uw blog gelezen, en ik vind dat er van Cuyt's kritiek  niets fundamenteels overblijft.
    Over die affaire met Michiels kan ik niet oordelen.
    Iedereen maakt wetenschappelijke fouten, zeker in die buitengewoon ingewikkelde materie van Caesar in België.
    Ik kan u alleen maar de raad geven uw boek door zoveel mogelijk specialsiten op alle gebieden te laten lezen en dan een verbeterde editie op de markt te brengen.
    Ik had eigenlijk alleen kritiek op hoofdstuk 1.
    Wat de Samme en al de rest betreft heb ik niets fundamenteels in te brengen.
    Ik moet mij wat meer aan mijn werk en gezin wijden, maar als de innerlijke nood te hoog wordt, of mocht ik nog dingen in uw werk of rond uw werk vinden die mij voor u van belang schijnen, zal ik ze zeker doorgeven.
    Mvg
    Geert Vandeplassche



    laatste reacties Geert Vandeplassche archeonet:

    Al in 1978, in "De Stad Antwerpen van de romeinse tijd tot de 17de eeuw , Topografische studie rond het plan van Virgilius Bononiensis 1565" van Voet, Asaert, Soly, Verhulst, De Nave en Van Roey, oppert Adriaan Verhulst, hoogleraar RUG, in het hoofdstuk "Het ontstaan en de vroege topografie van Antwerpen van de Romeinse tijd tot het begin van de 12de eeuw" het Romeinse denkspoor voor het ontstaan van Antwerpen.
    "Zoals voor vele andere Westeuropese steden die tijdens de eerste helft van de middeleeuwen op spontane wijze als dusdanig gevormd werden moet een verklaring voor de ligging van Antwerpen op een bepaalde plek langs de rechteroever van de Schelde gezocht worden aan de hand van twee factoren: met name de terrein- en bodemgesteldheid en een menselijke factor, in casu de aanwezigheid van een oudere, inz. Romeinse bewoning. Rond beide factoren bestaan niettemin heel wat onzekerheden."


    door Geert Vandeplassche op 29 mei 2007 10:05

    Een mogelijke verklaring waarom het deel van Antwerpen tussen Leien en Schelde aan de vorm van een Romeins legerkamp, met name een kamp als dat van Anreppen doet denken, is dat het tracé van de Leien samenvalt met dat van de Spaanse omwalling, die ontworpen werd door de Italiaanse krijgsbouwkundige Donato Buoni di Pellezuolli, die in 1542-43 ook een plan ontwierp voor de versterkingen van Amsterdam, waarvan niets in huis kwam. Pellezuolli paste in een traditie die teruggreep naar het werk van de Romeinse architect Vitruvius (± 85 20 v. Chr.), die een groot deel van zijn loopbaan in het leger zou hebben gewerkt als militair ingenieur ("He is believed to have served in the Roman army in Spain and Gaul under Julius Caesar. He was probably one of the army engineers, constructing war machines for sieges" Wikipedia).

    door Geert Vandeplassche op 28 mei 2007 22:11

    Ik heb het volgende bericht op de blog van Hans Rombaut over Julius Caesar in België gezet, en verzoek om publicatie hier in aansluiting op een vorig bericht.

    "Mijnheer Rombaut,

    In het gewoel is mijn laatste bericht van 22-05-2007 om 13:25 (bedoeld wordt op Rombauts website) u misschien ontgaan.
    Ik wil dit bericht, dat de vorm van een vraag had, hierbij wat duidelijker stellen.
    Mijn eerste hypothese is dus dat "Antwerpen" komt van (castra)"ad ripam" (castra), net als "Anreppen" (tweede hypothese), een Romeins legerkamp uit de 1ste eeuw na Chr aan de Lippe, dat dezelfde halve langwerpige ovale vorm heeft als het deel van Antwerpen tussen Schelde en Leien.

    Als men "Anreppen" in gedachten uitspreekt, lijkt het wel erg op "Antwerpen".
    Als men "ad ripam" met klemtoon op de "ad" uitspreekt, lijkt afstamming van "Antwerpen" ook aannemelijk.
    De verklaring klopt op het eerste gezicht niet helemaal logischerwijs, maar het bestaan van "Anreppen" als woord en grondoppervlak, maakt deze eenvoudige verklaring wel aannemelijk."

    door Geert Vandeplassche op 24 mei 2007 09:51




    30-05-2007 om 22:46 geschreven door Ellen




    Bestellen per e-mail

    Druk op onderstaande knop om te bestellen per e-mail. Vergeet niet uw NAAM en ADRES, telefoon/gsm en eventueel e-mail te vermelden. Alvast van harte bedankt!



    Hoofdpunten blog jcb
  • Inleiding Thesis: 'Verafgelegen domeinen van abdijen in Noord-Gallië'
  • Samenvatting lezing. De sleutelpositie van Antwerpen binnen het Scheldebekken tot het jaar 836, door Hans Rombaut voor het Antwerps Genootschap voor Geschiedenis, 4 september 2007


    Gastenboek
  • Edecor
  • Now
  • RE
  • Now
  • Now

    Druk op onderstaande knop om een berichtje of reactie te plaatsen


    Laatste commentaren
  • Geen "v" in merowingisch schrift, wel relevant (Hans Rombaut)
        op Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Niet relevant (Geert Vandeplassche)
        op Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Vervolg argumentatie afleiding Antwerpen van Ambaeduaueripae (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Vervolg argumentatie afleiding Antwerpen van Ambaeduaueripae (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Frankrijk (Bart)
        op Antwoord op Cuyt: deel 1
  • Antwerpen komt uit Ambaeduaeripae (Hans Rombaut)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Vita Eligii /Monumenta Germaniae Historica (MGH) (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Bronvermelding vergeten (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • De Samme is de Sabim toch! (Hans Rombaut)
        op Wikipedia spelletjes
  • De Samme is de Sabis niet (Armand SERMON)
        op Wikipedia spelletjes
  • ambduo 2 (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • amboduo (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • SCHOL.Arat (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • SCHOL. Arat. in de Thesaurus (leopold winckelmans)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Aratusvertalingen (Leopold Winckelmans)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Caesar en Antwerpen (Lieven Druylinckx)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Antwerpen en Antwerpenaars (Jan Batens)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Naamsverklaring in boek Michiels klopt niet (geert vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • toegang (Ellen)
        op TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • Kontich - Wilrijk (µalfred £michiels)
        op TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • Kelten. (Toscaan)
        op Antwoord op Cuyt: deel 1
  • u leest niet wat er staat (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • geen falsificatie (Ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • screening (ellen serrien)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • wetenschappelijk publicatie (ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • Sammium en Sabium (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Na de feiten (Hans Rombaut)
        op De historische waarheid
  • de samme is de sabis niet (Armand Sermon)
        op De historische waarheid
  • plagiaat van Hans Rombaut (Alfred Michiels)
        op De historische waarheid
  • de samme is de sabis niet (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • plagiaat van alfred michiels (hans rombaut)
        op De historische waarheid
  • Fabels fabels en fabels (Alfred Michiels)
        op De historische waarheid
  • Fabels en Fabels over naam Antwerpen (Alfred Michiels)
        op Feiten en fabels p.63-p.77
  • naam Antwerpen (alfred Michiels)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • archeonet (Ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • Antwoord op eorum en droge route (Geert Vandeplassche)
        op 'eorum' en de fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/
  • RRL site Gazet van Antwerpen (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • error site aan Geert (Ellen)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • deze reactie vervangt en vernietigt de vorige, die per ongeluk te snel op de blog terecht kwam (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • Andouerpis -Antwerpen 2 vraagjes aan Alfred Michiels (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • uitnodiging (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Waarom de Samme de Sabis niet is (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • hoe het begon... (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • bevoegheid ter zake (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • geef aan Cuyt wat Cuyt toekomt?? (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • De identificatie van de Sabis met de Samme is NIET FOUT (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Uw verhaal over Sabis is TOTAAL fout (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • rue César Jolimont (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Condé (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • condatum (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • reactie (Geert Vandeplassche)
        op antwoord op nog enkele opmerkingen en vragen (G. Vandeplassche)
  • Altissimas ripas (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme Haine (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Haine en Scheldebekken (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme Haine (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme en Haine (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • samme haine (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme en Hene (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • samme (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • ste.-waudru (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waldetrudis en niet aldegondis (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waltrudis en toch aldegondis (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waldetrudis en niet aldegondis (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Reactie op Armand Sermon (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • aisne (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • e-mailreacties van GvdP (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • tegenvoorstel aan ArcheoNet (hans rombaut)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • antwoord ArcheoNet (ArcheoNet Vlaanderen)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • antwoord archeonet (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • anreppen (Geert Vandeplassche)
        op Plagiaat?
  • Antwoord op uw v raag (geert.vandeplassche)
        op Plagiaat?
  • Antwoord op uw vraag (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • Antwoord gestuurd naar archeonet (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • gallo romeinse namen (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • plagiaat doorprikt (Hendrik de Bouw)
        op Plagiaat?
  • Antweerepen (Hans Rombaut)
        op Plagiaat?
  • Anreppen Antwerpen (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • wat doe je tegen oneerlijkheid? (Ellen)
        op Plagiaat?
  • Link (laurent Provost)
        op Plagiaat?
  • Géén plagiaat ! (Laurent Provost)
        op Plagiaat?
  • Geen rivieroversteken tussen Axona en Sabis (geert.vandeplassche)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • benieuwd wat er nu weer volgt (jeroen vanden borre)
        op archeonet reactie Schupperke
  • Genoeg! (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Vraagje (Geert Vandeplassche)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Portus Itius (hans rombaut)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Arnoulds eerlijkheid is van goud (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Romeinen in Antwerpen! Wie kwam er uit het oude Rome naar hier? (hans rombaut)
        op Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Romeinen in Antwerpen: ja! soldaten? (Ivan Derycke)
        op Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Napoleon III (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • gebiedende wijs (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Linkeroever is de sleutel (geert.vandeplassche)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Linkeroever is de sleutel (geert.vandeplassche)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Toevoer afsnijden = omsingelen want... (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • chaudardes (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Saint-Thomas/berry-au-Bac (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Samme-Sennete-Zenne (hans rombaut)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Archief per week
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 26/09-02/10 2005

    Jan Verelst: Fotomateriaal
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Mijn favorieten
  • blog Laurent Provost
  • archeonet.nl

  • Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Rondvraag / Poll
    2. De burcht waar de Bellovaci (omgeving van Beauvai) zich verschansen tegen Caesar heet Bratuspantium. Heel lang dacht men dat dit de Keltische naam van Beauvais was. Recentelijk rees hierover twijfel. Waarom?
    a. Beauvais werd pas gesticht na de verovering en heette Caesaromagus
    b. Bratuspantium werd teruggevonden 13 km ten zuidoosten van Baeuvais (Mont-César
    c. Bratuspantium werd op bevel van Caesar volledig verwoest en alle sporen ervan zijn uitgewist
    d. Beauvais ligt niet op de route die Caesar volgde
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    4. In Julius Caesar in België pleit de auteur ervoor dat Caesar in 57 voor Chr. zou zijn doorgestoten tot aan de westelijke kust van Frankrijk. Hij doet dit a.d.h.v. een welbepaalde plaatsnaam, Nigella, die doorwaadbare plaats zou betekenen. Wat is de naam van de plaats tot waar Caesar zou zijn geweest in 57 voor Chr. vooraleer zijn opmars om te keren naar het noordoosten, richting Nerviërs?
    a. Nesle-sur-Mer
    b. Nielles-sur-Mer
    c. Nivelles-sur-Mer
    d. Noyelles-sur-Mer
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs