link zustersite www.bloggen.be/jcb
  • Julius Caesar in België: fundamenten, grondslagen, achtergronden en publicaties
  •  © Copyright 2006 Hans Rombaut, Het Wiel

    Alle teksten op deze weblog, ondertekend met Hans Rombaut, zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen op geen enkele wijze worden verspreid of gebruikt of overgenomen, tenzij de auteur hiervoor toestemming heeft gegeven en mits de bron duidelijk wordt vermeld.

    Inhoud blog
  • Thuin: deel 2
  • Thuin: deel 1
  • Voorstelling Nationaal Biografisch Woordenboek deel 20
  • verschijning NBW deel 20
  • Antwoord 12/6 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006 (laatste deel)
  • Antwoord 12/5 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/4op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/3 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/2 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 12/1 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 11 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006.
  • Antwoord 10 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 9 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 8 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 7 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Vademecum bij deze blog
  • Antwoord 6 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 5 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Antwoord 4 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-bulletin 2006
  • Platteau: deel 2
  • Platteau: deel 1
  • Nota bij de publicatie van de inleiding van de thesis
  • Mededeling
  • verwijdering reacties
  • Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Argumentatie tegen de uitspraken van Geert Van de Plassche van 16 aug. 08, 22u28
  • Fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/: een argument extra pro Sabis = Samme
  • Antwoord 3 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • BELANGRIJK BERICHT!!
  • Wikipedia spelletjes
  • Lezing H. Rombaut Centrum voor Europese Cultuur: Caesar en het Scheldebekken
  • VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • BIJKOMEND ARGUMENT IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' PLAGIAAT ALFRED MICHIELS: HISTOIRE? IS 'T WAAR? antwoord aan µALFRED £MICHIELS
  • TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • NIEUWE SITE n.a.v. Thesis-pagina's vroegste geschiedenis Antwerpen en Omgeving p204-254
  • HET BOEK 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' BEWIJST HET PLAGIAAT DOOR ALFRED MICHIELS
  • Het Land van Rijen oktober 1983- april 1984
  • Thesis-pagina's vroegste geschiedenis Antwerpen
  • tijdelijke sluiting discussieforum
  • Aan A. Sermon
  • De historische waarheid
  • Feiten en fabels p.63-p.77
  • Verderzetting discussie Antwerpen
  • 'eorum' en de fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/
  • antwoord op Sermon zijn beschuldigingen
  • antwoord op nog enkele opmerkingen en vragen (G. Vandeplassche)
  • Antwoord 2 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord 1 op Tony Oosts bijdrage in de AVRA-Bulletin 2006
  • Antwoord op de aanklacht van Robert Nouwen in AVRA-Bulletin 2006
  • 'Steden des Tijds' Teleac 1990
  • Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Hans Rombaut: wetenschappelijke loopbaan (vervolg)
  • Hans Rombaut: wetenschappelijke loopbaan en lijst publicaties
  • Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • Plagiaat?
  • Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Caesars castra bij de Aisne
  • Identificatie Noviodunum
  • Antwoord op Geert Vandeplassches ‘Slag bij Chestres’, deel 1, 2 en 3
  • Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Et alia plurima
  • Portus Itius ontdekt!
  • Tweede antwoord van Hans Rombaut aan Leopold Winckelmans (eerste deel)
  • Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • “Julius Caesar in België” in de gewone boekhandel:
  • De Beverburcht
  • Commentaren op “Julius Caesar in België”
  • Hoe kan u BESTELLEN
  • Straffe toeren 5
  • Straffe toeren 4
  • Straffe toeren 3
  • Straffe toeren 2
  • wat als u problemen met bestellen via e-mail ondervindt
  • recensie SEMafoor
  • bundel kritiek en antwoorden
  • voor boekhandelaars
  • Antwoord op Cuyt: deel 16
  • Antwoord op Cuyt: deel 15
  • Antwoord op Cuyt: deel 14
  • Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Antwoord op Cuyt: deel 12
  • Antwoord op Cuyt: deel 11
  • Antwoord op Cuyt: deel 10
  • Antwoord op Cuyt: deel 9
  • recensie BOEKEN uitpers
  • Antwoord op Cuyt: deel 8
  • Antwoord op Cuyt: deel 7
  • Antwoord op Cuyt: deel 6
  • Antwoord op Cuyt: deel 5
  • Antwoord op Cuyt: deel 4
  • Antwoord op Cuyt: deel 3
  • Antwoord op Cuyt: deel 2
  • Antwoord op Cuyt: deel 1
  • Eerlijkheid duurt nog altijd het langst
  • Bedankt Laurent
  • Straffe Toeren 1
  • Straffe Toeren
  • reactie Hans op Roger: archeonet
  • Rombaut publiceerde de defensieve functie van de muur van Tongeren als eerste!
  • archeonet reactie Schupperke
  • reactie archeonet: Historici - archeologen, een onmogelijk huwelijk?
  • reactie archeonet: De Boze Wolf
  • archeonet: onsportieve reactie Guido Cuyt
  • nieuwe vragen
  • S.P.Q.R nieuwsbrief
  • Tip van de sluier onderaan linker- en rechterkolom
  • antwoorden meerkeuzevragen
  • ENGLISH SUMMERY
  • AGENDA voordrachten
  • wenst u een voordracht door Hans Rombaut
  • contact auteur
  • Knack: Julius Caesar was wél in België
  • Hans te gast in 'Memo' bij Hein De Caluwé op Radio 2
  • DE TELEGRAAF: zaterdag 17 juni 06
  • vrtnieuws.net
  • interview op één in 'de zevende dag' van 18 juni 06
  • Het nieuwsblad (De Gentenaar-Het Volk)
  • interview Radio 1 'Wilde geruchten': 16 juni 06
  • persoverzicht mediargus: 15 juni 06
  • Interview Klara 14 juni 06
  • Julius Caesar in België
  • Dankwoordje van de auteur
  • speciale editie van 'HET WIEL'
  • enkele kaartjes
  • illustratiemateriaal
  • Het Land van Rijen 13
  • Het Land van Rijen 12
  • Het Land van Rijen 11
  • Het Land van Rijen 10
  • Het Land van Rijen 9
  • Het Land van Rijen 8
  • Het Land van Rijen 7
  • Het Land van Rijen 6
  • Het Land van Rijen 5
  • Het Land van Rijen 4
  • Het Land van Rijen 3
  • Het Land van Rijen 2
  • Het Land van Rijen oktober 1983
  • Korte toelichting
  • Feiten en fabels p.72
  • Feiten en fabels p.77
  • Feiten en fabels p.76
  • Feiten en fabels p.75
  • Feiten en fabels p.74
  • Feiten en fabels p.73
  • Feiten en fabels p.71
  • Feiten en fabels p.70
  • Feiten en fabels p.69
  • Feiten en fabels p.68
  • Feiten en fabels p.67
  • Feiten en fabels p.66
  • Feiten en fabels p.65
  • Feiten en fabels p.64
  • Feiten en fabels p.63
  • Steden des Tijds: p.20
  • Steden des Tijds: p.12
  • Steden des Tijds: p.29
  • Steden des Tijds: p.28
  • Steden des Tijds: p.27
  • Steden des Tijds: p.26
  • Steden des Tijds: p.25
  • Steden des Tijds: p.24
  • Steden des Tijds: p.23
  • Steden des Tijds: p.22
  • Steden des Tijds: p.21
  • Steden des Tijds: p.19
  • Steden des Tijds: p.18
  • Steden des Tijds: p.17
  • Steden des Tijds: p.16
  • Steden des Tijds: p.15
  • Steden des Tijds: p.14
  • Steden des Tijds: p.13
  • Steden des Tijds: p.11
  • Steden des Tijds: p.10
    Foto

    Charlotte Dua:
    -Ontwerp kaft
    -Vormgeving kaartjes

    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Gemeente Niel
  • Universa Press
  • Ecomuseum en Archief van de Boomse Baksteen (EMABB)
  • Publicaties HET WIEL, Tijdschrift voor de Geschiedenis van de Rupelstreek en Klein-Brabant
    Rondvraag / Poll
    1. Na de slag bij de Aisne (Bibrax, Chestres, zie tip van de sluier deel 1) vervolgt Caesar in 57 voor Chr. zijn opmars in westelijke richting. Bij de Suessiones (omgeving van Soissons) wil hij de burcht Noviodunum onmiddellijk bij de aankomst van zijn leger belegeren, maar hij doet dat niet. Waarom?
    a. De Auguren voorspellen een slechte afloop van de strijd
    b. Caesar acht de plaats strategisch gezien niet van belang en gaat er gewoon voorbij
    c. Het aantal manschappen in de burcht lijkt hem te groot
    d. De omwalling is te hoog en de gracht te breed
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    3. De Ambiani (omgeving van Amiens) geven zich in 57 voor Chr. na de Bellovaci en de Suessiones eveneens over aan de oprukkende troepen van Julius Caesar. Hun hoofdstad is Samarobriua. Dit is een Keltische naam met volgens de toponymie volgende betekenis:
    a. Burcht aan de Somme
    b. Bocht van de Somme
    c. Brug over de Somme
    d. Plaats om samen te komen
    Bekijk resultaat

    Rondvraag / Poll
    5. In vijandelijk gebied moest Caesar zich kunnen oriënteren, d.w.z dat hij vooral moest kunnen inschatten waar hij was en hoeveel tijd hij nodig had om zijn troepen van de ene plaats naar de andere te brengen en eventueel om op dezelfde plaats terug te keren. Aan de hand van welk hulpmiddel moet hij zich volgens de auteur van Julius Caesar in België hebben georiënteerd bij zijn opmars?
    a. De stand van de sterren
    b. Kaarten van het Romeinse leger
    c. De loop van de rivieren
    d. Het kompas
    Bekijk resultaat

    Julius Caesar in België
    Hans Rombaut
    De vroegste geschiedenis van Gallia Belgica historisch geografisch benaderd vanuit de Bello Gallico
    19-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plagiaat?

    Plagiaat?

    Mijn dank om mij te berichten over het feit dat de heer Alfred Michiels mij van plagiaat beschuldigt i.v.m. de naamverklaring van Antwerpen. Het is een zeer onterechte aantijging. Dat ik ooit aan dhr. Michiels vele zaken uit mijn onderzoek over de oorsprong van Antwerpen heb toevertrouwd, en hij mijn vertrouwen heeft misbruikt, is de voornaamste reden waarom ik over de nieuwe identificaties uit De Bello Gallico, die ik nu in mijn boek heb gepubliceerd, nooit met iemand gesproken heb. Als je met iemand gedurende maanden overleg pleegt over de vroege geschiedenis van onze gewesten, dan wordt er samengewerkt. Er zijn dan twee mensen bezig. Eén van die twee heeft in augustus 1989 naar de krant gebeld om de vondst op zijn naam te schrijven.

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

    Tijdens de maanden vanaf april tot augustus 1989 was ik aan de voorbereiding bezig van mijn bijdrage over Tongeren voor de bundel stedengeschiedenissen van Teleac “Steden des Tijds” en van mijn lezing over het grondbezit van de H. Willibrord in het Antwerpse, Limburg en Noord-Brabant die ik in september 1989 zou geven in Nijmegen. Ik wilde aan de geschiedenis van Tongeren vooral de geografische elementen meegeven: het belang van de landbouwgebieden en van de stelsels van rivieren en wegen. Die zaken kwamen in de vroege geschiedschrijving van Tongeren en van onze gebieden in de Romeinse tijd weinig of niet voor. De merkwaardige configuratie van het Scheldebekken kende ik al langer. De plaats waar Rupel en Schelde samenvloeien, is van zo’n strategisch belang, dat ik het ontstaan van Antwerpen daarmee in verband bracht. Met de vondsten uit de Romeinse tijd in de Antwerpse bodem (primcors) en de vroegmiddeleeuwse vermeldingen van de stad op de Anderpusmunt (vroege VIIde eeuw, echt verklaard door Jean Lafaurie in 1987), in de Vita Eligii (late VIIde eeuw), de Rauchingusteksten (726) en de Annales Fuldenses (836) waren de naamverklaringen voor Antwerpen uit het Germaans niet houdbaar. Vele avonden heb ik met dhr. Michiels het toponiem Antwerpen ontleed: “Ripae” was duidelijk en Willibrord was zelfs afkomstig uit een plaats genaamd Ripae (nu Ripon) in Engeland! “Antwe” was veel moeilijker. “Anduae” was een verklaring die ik aan de heer Michiels heb verteld, tijdens de laatste keer dat ik bij hem was vooraleer hij naar Gazet van Antwerpen belde.

    Waarom zou ik de naamverklaring van Antwerpen op mijn naam willen schrijven wanneer dhr. Michiels die zou gevonden hebben vóór mij? Dat is toch belachelijk. Als dat zo geweest zou zijn had ik hem er mee gefeliciteerd! De waarheid is geheel anders. Met wat ik hem heb meegedeeld – en ik wil zijn verdienste daarin zelfs niet ontkennen – heeft hij de Gazet van Antwerpen opgebeld om de naamverklaring van Antwerpen op zijn naam te schrijven. Journaliste Caroline Vanneste is hem op zijn vraag gaan interviewen en heeft daarover bericht in GVA eind augustus 1989. Is het niet vreemd dat Alfred Michiels, over dat interview zegt dat hij via de Gazet van Antwerpen voor mij een val heeft opgezet? Waarom moest hij voor mij in godsnaam een val opzetten? Ik heb dhr. Michiels ook steeds vermeld in mijn publicaties. In mijn boek over Caesar hebben anderen gevraagd om hem niet meer te vermelden, omwille van de oneerlijkheid die mij was aangedaan.

     

    Als dhr. Michiels achteraf zegt dat zijn artikel in Gazet van Antwerpen een opgezette val was voor mij, heeft hij dan niet bewust de pers verkeerd ingelicht en misleid? Heeft hij de pers dan niet misbruikt? Is dat geen persmisdrijf?

     

    Het beste bewijs van mijn eerlijkheid is de naamverklaring van Marquise in verband met Portus Itius op deze blog: het was  prof. Sinisgalli die mij de aanwijzing gaf dat het bestanddeel Itius aanwezig is in het huidige volks Italiaans “Mercato Itio” of Vismarkt. Ik heb dit ook vermeld, want mijn principe is “ere wie ere toekomt”, terwijl Sinisgalli zelf vond dat zijn aandeel hierin te gering was om te vermelden.

    Hans Rombaut
     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (12)

    26-05-2007
    antwoord archeonet
    Beste Geert Vandeplassche,

    Het ziet er naar uit dat archeonet.be mijn antwoord aan u niet plaatst op haar rss-site. Daarom geef ik u dit antwoord vooralsnog via onze blog in een nieuw bericht. Misschien geeft het u toch nog inspiratie,

    Zeer hartelijk,

    Hans Rombaut

    26-05-2007 om 21:33 geschreven door hans rombaut


    anreppen
    Mijnheer Rombaut,
    Kamp is 23 ha groot, niet 43.
    't is duidelijk tijd dat ik stop met hier berichten te publiceren, de innerlijke noodzaak is verdwenen en de kwaliteit van mijn bijdragen is tot cafépraat gezakt.
    Ik wens u verder nog het beste met Julius Caesar in België.

    GVDP

    26-05-2007 om 20:38 geschreven door Geert Vandeplassche


    Antwoord op uw v raag

    Het enige dat mij opviel is de gelijkenis (in naam) en in vorm van het kamp van Anreppen en het deel van Antwerpen tussen Leien en Schelde.
    De oppervlakte van het kamp van Anreppen is 43 ha, van dat deel van Antwerpen, en ik heb een zeer ruwe berekening gemaakt, ook zoveel.
    De stelling van Michiels ken ik niet.
    Ik ben geen historicus of archeoloog, en heb hoe dan ook niet de tijd om hierop door te gaan.
    Van wanneer  dateren de Leien, of liever de vorm die deze vertegenwoordigen?
    Ik laat het in ieder geval aan de archeologen of historici over mijn inzicht, Michiels noemt het informatie, maar ik houdt het op inzicht, onmiddellijk te verwerpen of verder te onderzoeken.
    Ik zou, als ik tijd had, een iets meer lezen over Anreppen, en jijken over er verdere analogieën of parallellen zijn.
    Misschien is er eerst een groot kamp geweest, later civiele bewoning en kleinere kampen enz.
    Volgens ik in In het boek De Romeinse rijksgrens tussen Moezel en Noordzeekust van Tilmann Bechert en Willem J.H. Willems gelezen heb zijn de verschillende combinaties legio.
    Ik houd u zeker op de hoogte als ik nog iets daarover vind.

    vr. gr
    GVDP

    26-05-2007 om 17:42 geschreven door geert.vandeplassche


    Antwoord op uw vraag
    Mijnheer Vandeplassche,

    In afwachting van wat Archeonet.be gaat doen met mijn antwoord aan u, geef ik hier toch nog een bijkomende opmerking. Uw vergelijking van de structuur van het Romeinse kamp van Anreppen met dat van Antwerpen is eigenlijk onmogelijk te maken. In Antwerpen is er immers nog geen Romeins kamp gevonden. Wel zijn er aanwijzingen dat het Romeinse leger er een afdeling had, nl. het eerste cohort, vermeld op de dakpanffragmenten van Stadsparking als PRIMCORS. U mag het dan ook niet zo stellen dat de structuur in Antwerpen lijkt op die van Anreppen. De structuur die Michiels aanduidde in De Morgen in september 1989 is compleet hypothetisch en gebaseerd op een wegenstructuur die tot stand is gekomen bij de fase waarin Antwerpen groeide tussen de gordel van de Katelijne Vest en de Leien. Tenminste zouden er toponymische aanwijzingen moeten gevonden worden om die structuur te ondersteunen! Die is er niet.

    HR

    26-05-2007 om 15:44 geschreven door hans rombaut


    25-05-2007
    Antwoord gestuurd naar archeonet
    Beste Geert Vandeplassche,

    Zoals gevraagd heb ik  het antwoord op uw vraag naar archeonet.be gestuurd, met de vraag om het op hun discussieforum te brengenc.

    Vriendelijke groet,

    Hans Rombaut

     

    25-05-2007 om 22:03 geschreven door hans rombaut


    24-05-2007
    gallo romeinse namen
    Geachte heer Vandeplassche,

    Er is een probleem om van "ad ripam" tot "anreppen" te komen. Vele gallo-romeinse name zijn meervoudsvormen. In Germaanse streken worden dat toponiemen uitgaand op -en. Dat kunt u nalezen in het theoretisch deel van het Toponymisch Woordenboek van M. Gysseling.Veel hangt dan af van welke oude vormen men kan terugvinden in documenten uit de middeleeuwen. Zo is Nijlen, Nilae afkomstig uit Nigellae terwijl Niel, Nila wellicht teruggaat op Nigella.

    Andere meervoudsvormen zijn Tres Tabernae voor Saverne, Ripae voor het Engelse Ripon en de twee plaatsen Neer-repen en Over-repen. Zo is het wellicht ook voor Anreppen: "An" + "Ripae" en voor Antwerpen "Antwe" + "Ripae"

    HR

    24-05-2007 om 12:04 geschreven door hans rombaut


    23-05-2007
    plagiaat doorprikt

    Beste Mijnheer Rombaut,<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Omdat dit bericht na twee pogingen geen platform kreeg op archeonet.be zend ik u mijn tweede reactie op mijnheer Michiels toe. Ik zend u ook mijn eerste reactie door.

     

    Met gewaardeerde groet,

    Hendrik



    Geachte heer Michiels,

     

    Zo zo zo

    U zegt ik heb Anduaeripae (uw zogenaamde val voor Rombaut in GvA), Ambiduaeripae (de zogenaamde fout van Rombaut) en Ambaeduaeripae (uw zogenaamde eigen juiste oplossing) als eerste gepubliceerd. Dus zowel fout als juist! Waar dan wel? In de krant!

     

    Weet u dan niet dat een aankondiging van een wetenschappelijke uitspraak via de pers geen enkele wetenschappelijke waarde heeft? Journalistiek vergaart nieuws en verspreidt nieuws over feiten, en maakt misschien prognoses op basis van feiten, in casu over wetenschappelijk onderzoek dat al tot resultaat heeft geleid en gepubliceerd is, ook al is dat maar een deelaspect. Een relaas in de pers wordt neergepend door een journalist op zijn verantwoordelijkheid en zijn auteurschap, niet op dat van de geïnterviewde. U kent toch hopelijk het verschil tussen de deontologie van het wetenschappelijk onderzoek en de deontologie van de journalistiek? Het kan best dat een journalist de hem verstrekte gegevens niet helemaal juist aanhaalt, bijvoorbeeld door een zeker gebrek aan kennis ter zake of ongewilde verwarring, die er volgens mij in de heisa van interviews in 1989 moet geslopen zijn. U geeft toch zelf toe dat u een val heeft willen opzetten voor Rombaut. Wie zegt niet dat u dan ook voor de andere persartikels tussen bent gekomen en verkeerde informatie hebt gegeven om zo Rombaut verkeerde woorden in de mond te leggen? Ik ben namelijk na uw reactie naar mij toe de wetenschappelijke publicaties van Rombaut gaan naspeuren en er zit wel degelijk een consequente lijn in zijn uitspraken en -ik verbaas mij steeds meer- hij spreekt nergens over het prefix ambi, zoals u hem verwijt. Niet in 1987 (Feiten en fabels), niet in 1988 (De Echternachteksten in Bijdragen tot de Geschiedenis en De Annales Fuldenses in de Annalen van de Antwerpse Vereniging voor Bodem- en Grotonderzoek), niet in 1992 (Het Wiel) en niet in 2006 (Caesar).

     

    Maar heel uw beschuldiging en verweer nadien vind ik terug in zijn artikel in Feiten en Fabels van 1987. Ik viel bijna achterover toen ik alle argumenten die u aanhaalt terugvind in die bijdrage. Werd die dan geantidateerd??? Tjonge! Ik kan iedereen aanraden dit artikel grondig te lezen, met de reacties van u ernaast! Het begint al met Hij (Rombaut) had zich nooit ingelaten met Romeinse geschiedenis (Michiels 2007) terwijl Rombaut in Feiten en fabels (1987) van p. 164 tot 167 een stand van zaken geeft van de Antwerpse archeologie betreffende de Romeinse tijd en de vondsten nog interpreteert ook! Reeds op p. 166 brengt hij via de archeologische vondsten de bevolkingsgroep genaamd Andoverpenses in verband met de inwijking van Foederati in het Romeinse rijk, bevolkingsgroep zoals u zichzelf toeëigent! Verder komt hij met zeer sterke historisch-kritische ontledingen van de bronnen tot de conclusie dat Castrum Antwerpis vermeld in 726 een eigen gouw (uw pagus) moet zijn geweest naast de pagus Renensium, met een relatie langs beide zijden van de Scheldeoevers (p. 174-175), en brengt hij de heersende naamverklaring van Gysseling en Van Loon aan het wankelen met een interpretatie dat de naam Antwerpen staat voor een stadspagus zoals Kortrijk, Gent, Aardenburg, Doornik met standpunt vanuit Neustrië voor een bruggehoofd van de Andoverpenses aan de overkant van de Schelde, hetzij een nederzetting van deze bevolkingsgroep op de hoge oever in de holle Scheldebocht. Neustrië is het gebied aan de linkeroever van de Schelde, en de holle bocht bij Antwerpen is de rechteroever van de Schelde! Dit is revolutionair.

     

    De relatie van de Antwerpenaars met de kust, waar u zogezegd naar op zoek was, staat ook in Feiten en Fabels 1987, zie p. 172 op basis van de Vita Eligii. Rombaut schrijft na de aanhaling uit de bron letterlijk: De opgesomde volksgroepen waarmee Antwerpen in één naam vernoemd wordt, spreken in hun relatie tot het kustgebied voor zichzelf.

     

    De historicus middeleeuwen die voor u bereid moest zijn teksten te kopiëren in ruil voor medeauteurschap (Michiels 2007 p. 1), wat in uw ogen een buitenproportionele tegenprestatie was (Michiels 2007 p. 2), had nogal wat meer in zijn wetenschappelijke mouw dan u. Hij is door u mooi bedankt: u loopt met de vruchten naar de pers (geeft u zelf toe), verknalt de beloofde samenwerking (geeft u zelf toe) op basis van een programma voor een wetenschappelijk colloquium in Nijmegen dat nog moest plaatsvinden en dat hij nota bene zelf aan u bezorgde. Wat moet ik daarvan denken? Het zou best kunnen dat u in de etymologie van Antwerpen van het Latijn een mooi steentje hebt bijgedragen, maar ik denk dat u, zonder het onderzoek van Rombaut, dat voornamelijk historisch, archeologisch en geografisch getint is maar ook de geldende naamverklaring in vraag stelt, geen enkele reden heeft tot het claimen van deze verklaring.

     

    Die studie van 1987 was voor mij een openbaring. Ik begrijp nu de oproep van Rombaut, Caesar (2006), p. 78: Daarom hoop ik dat dit onderwerp opnieuw op wetenschappelijke basis zou kunnen besproken worden. Is dit plagiaat? Meneer Rombaut is blijkbaar een braaf mens, want voorwaar meneer Michiels, als gij naar de rechtbank stapt, dan garandeer ik u dat gij dat verliest!

     

    De feiten zijn niet mals:

    Ten eerste: bedrieglijke beschuldiging van plagiaat.

    Ten tweede: laster en eerroof via een publiek communicatiemiddel

    Ten derde: misbruik maken van de pers (d.i. in België een assisenzaak)

    Ten vierde: diefstal van eerder gepubliceerd onderzoek

     

    Omdat ik toch gisteren naar de bibliotheek moest heb ik ook Rombauts kennis van het Latijn eens getest. Er waren twee Nederlandse vertalingen van Caesar aanwezig en wat blijkt? Rombaut maakte er geen gebruik van. Dan maar een Engelse genomen om te zien of hij de vertalingen uit het Engels vertaalde: ook niet! Uit het Frans evenmin. Maakte hij ze dan zelf? Het ziet er naar uit, maar ze zijn zeer kort bij de Latijnse tekst, moet ik zeggen.

     

    En zo kan ik nog doorgaan

     

     

    23-05-2007 om 01:08 geschreven door Hendrik de Bouw


    22-05-2007
    Antweerepen
    Nee, maar het dialect in de hele omgeving van Antwerpen heeft de oorspronkelijke naam Anduaeripae goed bewaard, nl. Antwèrepe. Ik herinner mij nog dat ik als kind de naam zo heb geschreven op een mooi langwerpig wit doosje waarin de polshorloge van mijn moeder moest zitten. Zij was kwaad omdat ik het doosje besmeurd had maar een van mijn oudere broers lachte mij uit omdat ik de naam verkeerd geschreven had.

    Hans Rombaut 

    22-05-2007 om 12:46 geschreven door Hans Rombaut


    Anreppen Antwerpen
    Natuurlijk! Ik heb het er ook over in mijn boek op p. 77 i.v.m. 'ripae', zie ook noot 101. Maar de ontdekking van het Romeinse kamp van Anreppen is ook van groot belang voor de fundering van de Romeinse oriëntatie in vijandig gebied op de rivieren (hier drongen de Romeinen tot ver door in Germaans gebied over de Rijn richting Elbe) én de aanwezigheid van een hoofdkwartier zoals Primat. Het werd daar ook teruggevonden en was zo groot dat men denkt dat het diende voor Tiberius, zoon van Augustus, tweede in rang in het Imperium Romanum die de expeditie leidde in 4-5 na Chr. Zie mijn boek p. 75 en noot 98, gebaseerd op R. Bökemeier, Römer an Lippe und Weser, Höxter, 2004!

    Dezelfde structuur is te zien in het door Beeuwsaert ontdekte Romeinse kamp in Bazinghen bij de Slack en Marquise: de Portus Itius uit BG!
     

    22-05-2007 om 12:21 geschreven door hans rombaut


    20-05-2007
    wat doe je tegen oneerlijkheid?

    Dag Laurent,
    Dank voor je toffe en deugdoende reactie. Ik zal ook je link aanpassen.  We krijgen niet veel steun, alleen maar afbrekerij. En ik kan daar soms niet meer van slapen. Ik heb een toffe en eerlijke man leren kennen 13 jaar geleden en hij is dat ook door en door, wat ze van hem ook mogen beweren. Er wordt hem nog steeds onrecht aangedaan. Wat hem treft treft mij wel 20-voudig. Ik kan hier niet meer langer tegen omdat ik ook heel de historie ken.
    Tja we hadden dit alles al jaren geleden voorspeld hé, dat mensen zo uit de hoek zouden komen en we wisten ook van welke kant geschimpt kon worden. Ongelooflijk maar waar, het komt allemaal uit, wat we voorspeld hadden. Maar tegen leugens en oneerlijkheid, ook al voorspel je dat, en dat heb ik je trouwens al eens verteld, ben je niet gewapend.
    Omdat mijnheer Michiels het zich permitteert om de zaken uit Hans zijn privé leven te vermelden moet ik ook iets kwijt. Hans verkeerde op dat moment met de zus van zijn beste vriend en daar werd aangeraden om met de nonkel specialist over deze materie te spreken. Daar liep het mis. Hans liep in de val, omdat hij hem blindelings vertrouwde. Was ik er toen geweest, beste Laurent, maar ik was te jong, had ik hem tegengehouden. Dit doe ik nog steeds. Ik ben de persoon geweest die Hans verboden heeft met iemand over zijn verdere stellingen te spreken. 
    Groetjes en tot gauw,
    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Ellen

    20-05-2007 om 12:28 geschreven door Ellen


    19-05-2007
    Link
    Hoi Ellen & Hans ! Ja , ik heb nogal kwaad gereageerd op de mensen die jullie eigenlijk beledigen. Nu ja , ik heb nog een vraagje , ik zie dat jullie een link hebben gezet naar mijn blog. Ik vind dit zeer tof van jullie en ik had graag de URL zien veranderen mijn nieuwe en up-to-date website is : http://www.laurentprovost.tk/

    Alvast bedankt ,
    Grtjs ,
    Laurent

    19-05-2007 om 21:45 geschreven door laurent Provost


    Géén plagiaat !
    Ik vind het ronduit schandalig wat er allemaal gebeurd op archeonet.be en deze website (gastenboek). Mijn famillie en ik kennen Hans & Ellen al een tijdje en het zijn lieve en zeer intilligente mensen. Ik denk dat dat laatste nogal wat reacties uitlokt bij mensen die zich ook "slim" wagen. Weet je , Hans nam ooit bepaalde mensen in vertrouwen ivm zijn stellingen , en net die personen gaan nu met de eer lopen. Omdat Hans boek in de kijker liep  in de media (en nu nog altijd) is het voor die mensen nog extra motivatie om Hans te beschuldigen van plagiaat. Deze 9 bladzijde durende scheldtirade http://tijlv.studentenweb.org/archeonet/pdf/michiels.pdf is dus nog eens het bewijs dat enkele mensen het succes niet kunnen verkroppen... Zielig ....
    Ik ben 12 jaar (bijna 13) en zelfs ik kan het verschil zien tussen een eerlijk persoon en achterbaks mormel .
    Dus , Hans en Ellen : laat  deze mensen voor wat ze zijn ! Ze zijn het niet waard ...

    19-05-2007 om 20:43 geschreven door Laurent Provost




    Bestellen per e-mail

    Druk op onderstaande knop om te bestellen per e-mail. Vergeet niet uw NAAM en ADRES, telefoon/gsm en eventueel e-mail te vermelden. Alvast van harte bedankt!



    Hoofdpunten blog jcb
  • Inleiding Thesis: 'Verafgelegen domeinen van abdijen in Noord-Gallië'
  • Samenvatting lezing. De sleutelpositie van Antwerpen binnen het Scheldebekken tot het jaar 836, door Hans Rombaut voor het Antwerps Genootschap voor Geschiedenis, 4 september 2007


    Gastenboek
  • Edecor
  • Now
  • RE
  • Now
  • Now

    Druk op onderstaande knop om een berichtje of reactie te plaatsen


    Laatste commentaren
  • Geen "v" in merowingisch schrift, wel relevant (Hans Rombaut)
        op Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Niet relevant (Geert Vandeplassche)
        op Argumentatie 2 tegen de uitspraken van Geert van de Plassche van 16 augustus 2008, 22u28
  • Vervolg argumentatie afleiding Antwerpen van Ambaeduaueripae (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Vervolg argumentatie afleiding Antwerpen van Ambaeduaueripae (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Frankrijk (Bart)
        op Antwoord op Cuyt: deel 1
  • Antwerpen komt uit Ambaeduaeripae (Hans Rombaut)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Vita Eligii /Monumenta Germaniae Historica (MGH) (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Bronvermelding vergeten (Geert Vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • De Samme is de Sabim toch! (Hans Rombaut)
        op Wikipedia spelletjes
  • De Samme is de Sabis niet (Armand SERMON)
        op Wikipedia spelletjes
  • ambduo 2 (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • amboduo (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • SCHOL.Arat (Hans Rombaut)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • SCHOL. Arat. in de Thesaurus (leopold winckelmans)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Aratusvertalingen (Leopold Winckelmans)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Caesar en Antwerpen (Lieven Druylinckx)
        op VIERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' DOOR ALFRED MICHIELS: JULIUS CAESAR GERMANICUS
  • Antwerpen en Antwerpenaars (Jan Batens)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • Naamsverklaring in boek Michiels klopt niet (geert vandeplassche)
        op DERDE BEWIJS VAN DE DIEFSTAL IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' VAN ALFRED MICHIELS: DE ANNALES FULDENSES
  • toegang (Ellen)
        op TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • Kontich - Wilrijk (µalfred £michiels)
        op TWEEDE BEWIJS DIEFSTAL ALFRED MICHIELS IN 'ANDOUERPIS ANTWERPEN' - VILARIACUM-WILRIJK STAAT REEDS IN THESIS ROMBAUT 1985 p. 250
  • Kelten. (Toscaan)
        op Antwoord op Cuyt: deel 1
  • u leest niet wat er staat (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • geen falsificatie (Ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • screening (ellen serrien)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • wetenschappelijk publicatie (ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • Sammium en Sabium (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Na de feiten (Hans Rombaut)
        op De historische waarheid
  • de samme is de sabis niet (Armand Sermon)
        op De historische waarheid
  • plagiaat van Hans Rombaut (Alfred Michiels)
        op De historische waarheid
  • de samme is de sabis niet (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • plagiaat van alfred michiels (hans rombaut)
        op De historische waarheid
  • Fabels fabels en fabels (Alfred Michiels)
        op De historische waarheid
  • Fabels en Fabels over naam Antwerpen (Alfred Michiels)
        op Feiten en fabels p.63-p.77
  • naam Antwerpen (alfred Michiels)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • archeonet (Ellen)
        op Verderzetting discussie Antwerpen
  • Antwoord op eorum en droge route (Geert Vandeplassche)
        op 'eorum' en de fonetische verwantschap tussen /b/ en /m/
  • RRL site Gazet van Antwerpen (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • error site aan Geert (Ellen)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • deze reactie vervangt en vernietigt de vorige, die per ongeluk te snel op de blog terecht kwam (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • Andouerpis -Antwerpen 2 vraagjes aan Alfred Michiels (Geert Vandeplassche)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • uitnodiging (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Waarom de Samme de Sabis niet is (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • hoe het begon... (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • bevoegheid ter zake (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • geef aan Cuyt wat Cuyt toekomt?? (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • De identificatie van de Sabis met de Samme is NIET FOUT (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Uw verhaal over Sabis is TOTAAL fout (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • rue César Jolimont (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Condé (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • condatum (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • reactie (Geert Vandeplassche)
        op antwoord op nog enkele opmerkingen en vragen (G. Vandeplassche)
  • Altissimas ripas (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme Haine (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Haine en Scheldebekken (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme Haine (Armand SERMON)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme en Haine (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • samme haine (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Samme en Hene (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • samme (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • ste.-waudru (hans rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waldetrudis en niet aldegondis (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waltrudis en toch aldegondis (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • waldetrudis en niet aldegondis (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • Reactie op Armand Sermon (Hans Rombaut)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • aisne (Armand Sermon)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • e-mailreacties van GvdP (Ellen)
        op Op een mooie Pinksterdag… op bezoek bij de Mechelse Dienst Archeologie
  • tegenvoorstel aan ArcheoNet (hans rombaut)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • antwoord ArcheoNet (ArcheoNet Vlaanderen)
        op Veritas filia temporis­­. Antwerpen en Anreppen, of de kwestie An- in samenstellingen
  • antwoord archeonet (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • anreppen (Geert Vandeplassche)
        op Plagiaat?
  • Antwoord op uw v raag (geert.vandeplassche)
        op Plagiaat?
  • Antwoord op uw vraag (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • Antwoord gestuurd naar archeonet (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • gallo romeinse namen (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • plagiaat doorprikt (Hendrik de Bouw)
        op Plagiaat?
  • Antweerepen (Hans Rombaut)
        op Plagiaat?
  • Anreppen Antwerpen (hans rombaut)
        op Plagiaat?
  • wat doe je tegen oneerlijkheid? (Ellen)
        op Plagiaat?
  • Link (laurent Provost)
        op Plagiaat?
  • Géén plagiaat ! (Laurent Provost)
        op Plagiaat?
  • Geen rivieroversteken tussen Axona en Sabis (geert.vandeplassche)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • benieuwd wat er nu weer volgt (jeroen vanden borre)
        op archeonet reactie Schupperke
  • Genoeg! (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Vraagje (Geert Vandeplassche)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Portus Itius (hans rombaut)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Arnoulds eerlijkheid is van goud (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Romeinen in Antwerpen! Wie kwam er uit het oude Rome naar hier? (hans rombaut)
        op Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Romeinen in Antwerpen: ja! soldaten? (Ivan Derycke)
        op Antwoord op Cuyt: deel 13
  • Portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Napoleon III (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Portus Itius (Armand Sermon)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • gebiedende wijs (hans rombaut)
        op Waar verzamelde zich “op één plaats” de coalitie der Belgae?
  • Linkeroever is de sleutel (geert.vandeplassche)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Linkeroever is de sleutel (geert.vandeplassche)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Toevoer afsnijden = omsingelen want... (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • chaudardes (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Saint-Thomas/berry-au-Bac (hans rombaut)
        op Julius Caesar in België gelauwerd.
  • Samme-Sennete-Zenne (hans rombaut)
        op Antwoord op reactie L. Winckelmans
  • Archief per week
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 01/05-07/05 2006

    Jan Verelst: Fotomateriaal
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Mijn favorieten
  • blog Laurent Provost
  • archeonet.nl

  • Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Rondvraag / Poll
    2. De burcht waar de Bellovaci (omgeving van Beauvai) zich verschansen tegen Caesar heet Bratuspantium. Heel lang dacht men dat dit de Keltische naam van Beauvais was. Recentelijk rees hierover twijfel. Waarom?
    a. Beauvais werd pas gesticht na de verovering en heette Caesaromagus
    b. Bratuspantium werd teruggevonden 13 km ten zuidoosten van Baeuvais (Mont-César
    c. Bratuspantium werd op bevel van Caesar volledig verwoest en alle sporen ervan zijn uitgewist
    d. Beauvais ligt niet op de route die Caesar volgde
    Bekijk resultaat


    Rondvraag / Poll
    4. In Julius Caesar in België pleit de auteur ervoor dat Caesar in 57 voor Chr. zou zijn doorgestoten tot aan de westelijke kust van Frankrijk. Hij doet dit a.d.h.v. een welbepaalde plaatsnaam, Nigella, die doorwaadbare plaats zou betekenen. Wat is de naam van de plaats tot waar Caesar zou zijn geweest in 57 voor Chr. vooraleer zijn opmars om te keren naar het noordoosten, richting Nerviërs?
    a. Nesle-sur-Mer
    b. Nielles-sur-Mer
    c. Nivelles-sur-Mer
    d. Noyelles-sur-Mer
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs