In het Antwerpse district Ekeren plannen projectontwikkelaar Vooruitzicht en sociale woningmaatschappij De Ideale Woning een waterbuffer van 40.000 kubieke meter in het toekomstige park van woonproject Hoekakker, om de wijk Donk in de toekomst te behoeden van overstromingen van de Oudelandse Beek. De wijk kreeg in het verleden al vaak te maken met ernstige wateroverlast, vooral in de jaren negentig en voor het laatst nog in 2014.
Het woonproject Hoekakker zal voor tien procent bestaan uit 360 woningen - uitbreidbaar tot 450 - in maximaal vier bouwlagen, voor tien procent uit straten en pleintjes en voor tachtig procent uit groene ruimte. Een park en de verschillende tuinen zullen samen 146.400 vierkante meter groenzone opleveren. De initiatiefnemers willen nu van de gelegenheid gebruikmaken om een grote waterbuffering in het park te voorzien. De 40.000 kubieke meter grond die wordt afgegraven, zal bovendien in het landschap van het park verwerkt worden om voor meer reliëf te zorgen.
"Als we alles zouden laten zoals het nu is, krijgen we vroeg of laat opnieuw te maken met ernstige overstromingen bij hevige regenval", zegt Koen Palinckx, districtsburgemeester van Ekeren. "Door deze waterbuffer helpen we alvast alles en iedereen die stroomafwaarts van de Oudelandse Beek ligt."
De werken starten al in de loop van 2018. Daarnaast wil het Antwerpse stadsbestuur op termijn de Donkse Beek openleggen om overstromingsgevaar nog meer tegen te gaan.
Het houdt niet op, de drugsoorlog in Antwerpen. Vorige week zijn alweer twee huizen beschoten. Eén in Ekeren (Geestenspoor) en één in Berendrecht, gisterochtend nog. In december begonnen de schietpartijen. Sindsdien namen gangsters al tien keer een woning onder vuur in het Antwerpse.
Onder andere deze bewoners van de noordrand van Antwerpen vormen de actieve leden van Lenora: Maarten Michielsen, Sofie Van Laethem, Fabris Zander, Sarah Stoffels, Carl Cambré, Jeroen De Schepper en An Willems.Foto: W&F
EKEREN / STABROEK - Het historisch compromis tussen de Vlaamse regering en de actiegroepen over het Oosterweeldossier wordt door een grote meerderheid van de Antwerpenaren goedgekeurd. Ook wij zeggen ja, maar vrezen dat Ekeren en Stabroek, de vergeten noodrand wordt, zegt Jeroen De Schepper van Lenora (Leefbaar Noord Rand). De stad krijgt een groene zone, wij dreigen ons groen te verliezen.
Lenora is geen actiegroep, maar een burgerinitiatief dat ervan uitgaat dat de ontwerpers van het Oosterweeltracé ook de leefbaarheid van de noordrand voor ogen houden, zegt Wim Gonthier. Nu het haventracé gekozen is, willen wij constructief onze inbreng kwijt aan de betrokken partijen. Ons doel is om actief deel te nemen aan de nog op te richten regioraad., verduidelijkt Carl Cambré.
Er moet de komende weken en maanden nog flink onderhandeld worden. Maar wij zijn strijdvaardig, zegt Wim Gonthier. Lenora heeft alvast de steun van districtsburgemeester Koen Palinckx en burgemeester Rik Frans van Stabroek. Via flyers worden de bewoners van de noordrand gebrieft. Op zondag 4 juni staat Lenora met een stand op de Dorpsdag in Ekeren.
Sinds de werken in de Kloosterstraat in Ekeren rijden de bussen van De Lijn die niet langs Schoonbroek moeten, door de Driehoekstraat en Boerendijk naar Leugenberg. Enkele maanden geleden werd ter hoogte van de Ekerse bibliotheek een nieuwe bushalte aangelegd, net vóór de afslag naar Geestenspoor. Tot verbazing van de busreizigers werd geen abri of bushokje voorzien zodat zij in weer en wind dienden te wachten op de bus. De verbazing werd vorige week mogelijk nog groter toen er op enkele dagen tijd een gloednieuw bushokje werd geïnstalleerd waardoor er uiteraard opnieuw diende opgebroken, gegraven en gekapt te worden op de pas aangelegde bushalte. Het waarom van de aparte aanleg van de halte en het plaatsen van het bushokje is geheel onduidelijk en wellicht enkel bij De Lijn te verklaren. (jdh)
In de nacht van donderdag 4 op vrijdag 5 mei werd er ingebroken in de kantine van enkele stadsgebouwen aan de Driehoekstraat te Ekeren. De daders verschaften zich toegang tot het gebouw via een klein zijraam en kwamen in de kleedkamer terecht. Van daaruit forceerden ze een binnendeur om tot in de eetruimte te geraken. Op een van de tafels werd wat papier in brand gestoken, maar ook weer door de daders gedoofd. Op het eerste gezicht werd er niets gestolen. Het sporenteam kwam ter plaatse voor onderzoek.
Er is bezorgdheid over het behoud van het GruunRant-gebied. Dat is een groengebied van 3500 hectare in de noord-oostrand van Antwerpen. Dwars door het gebied plant de regering een nieuwe verbindingsweg tussen Wommelgem en Ekeren, de A102. De organisatie GruunRant pleit voor een intunneling van de weg om het groene landschap te bewaren. Om die boodschap kracht bij te zetten, stippelde GruunRant een nieuwe fietsroute uit doorheen het gebied.
In 2018 worden de Marcel De Backerstraat en Isabellalei opnieuw aangelegd.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de Marcel de Backerstraat en de Isabellalei de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept dat werd toegelicht op een hoorzitting op 15 december 2016.
Nieuwe aanleg
Samen met Rio-Link investeert het district in een volledige nieuwe aanleg van de Marcel De Backerstraat en de Isabellalei.
Het concept van de straat gaat uit van een aantal voorwaarden rond mobiliteit die eigen zijn aan woonstraten zoals zone 30 en gemengd verkeer. De ambitie is om veilige straten te creëren met meer aandacht voor fietsers en voetgangers, en waar ook voldoende parkeergelegenheid zal zijn.
Het groene straatbeeld wordt maximaal behouden en zelfs versterkt. In het deel van de Marcel De Backerstraat tussen Veltwijcklaan en Isabellalei komt er een voetpad aan één kant van de straat. Aan de andere kant komt een gracht die moet helpen om regenwater op te vangen en te laten insijpelen.
De bestaande asverschuivingen gaan eruit, die remmen het verkeer onvoldoende af en nemen parkeerplaatsen in. In plaats daarvan wordt de rijbaan versmald en komen er verkeersplateaus.
Definitief ontwerp
Op 27 april 2017 konden bewoners kennis nemen van het definitief ontwerp. De opmerkingen die werden geformuleerd op het concept werden maximaal verwerkt in het definitief ontwerp. Zo komen er bv. in de Isabellalei en de Marcel De Backerstraat (het deel naar Kapelsesteenweg) iets smallere voetpaden zodat een parkeerstrook aan beide kanten van de straat mogelijk is.
Verder verloop proces
Alles kan nu in het werk gezet worden voor de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning. Van zodra die verkregen is, gaan Rio-Link en het district op zoek naar een aannemer. De werken staan op de planning voor 2018. Ongeveer 2 weken voor de start van de werken organiseert het district nogmaals een infoavond met alle practica over het verloop van de werken.
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
EKEREN Rond vier uur afgelopen nacht is een villa in Ekeren quasi compleet uitgebrand. De bewoners bleven ongedeerd, maar werden voor rookintoxicatie in het ziekenhuis opgenomen.
De brand brak uit rond 4 uur in de Fortuinstraat in Ekeren. "Het is de politie die als eerste ter plaatse kwam. De man was al op eigen kracht buiten geraakt, maar de vrouw raakte ingesloten op de eerste verdieping. Zij werd met een gewone ladder door de politie en haar echtgenoot naar buiten gehaald", vertelt een woordvoerster van de Brandweerzone Antwerpen.
Onbewoonbaar De uitslaande brand was heel hevig. De materiële schade is dan ook enorm. "De brand startte vermoedelijk in de woonkamer. De benedenverdieping is volledig uitgebrand. Ook de eerste verdieping bleef niet gespaard. Enkel de tweede verdieping kon deels nog gered worden. Maar ook daar is enorm veel rook en waterschade." Het huis werd onbewoonbaar verklaard. De oorzaak van de brand is nog onbekend.
De Ekerse districtsraad keurde op 24 april het beheerplan voor het Veltwijckpark goed. Adviesbureau BuitingAdvies maakte het plan op op vraag van de stad Antwerpen en het district Ekeren. Het beheerplan stemt alle functies binnen het Veltwijckpark op elkaar af en is een handleiding voor het beheer en onderhoud van het park voor een looptijd van 24 jaar. Het Veltwijckpark heeft door de combinatie van verschillende ontwerpstijlen, beheer, ontwikkeling en gebruiksvormen veel verschillende gezichten gekregen (een historische cluster, het kasteelbos en een publiek landschap). Dat maakt het een graag bezochte plek in Ekeren maar zorgt er ook voor dat de samenhang tussen verschillende parkdelen niet overal even sterk is. Het beheerplan doet een voorstel om deze opnieuw te verbinden aan de hand van uiteenlopende ingrepen zoals o.a. meer bloeiende beplanting, aangepaste afsluitingen, het vervangen van wegen voor beter wandel- en fietscomfort, het behoud en inrichting evenementenzone (B-terrein) en open ruimte met natuurlijke bosranden (A-terrein), de herinrichting van de sport- en spelcluster achter Villa Geniets, Tijdens de opmaak van het beheerplan organiseerden stad en district op 3 maart 2016 een participatiemoment voor de omwonenden en gebruikers van het Veltwijckpark. In september datzelfde jaar trok het bestuur opnieuw naar de buurt voor de terugkoppeling van de eindvisie.
Tijdens een ludieke rondrit met stadsfietsen, speciaal opgehaald op de wijk Luchtbal, heeft CD&V Ekeren aangedrongen om ook fietsstations naar hun district te halen. In de stad Antwerpen wordt het Vélo-verhaal uitgebreid en ook elk district krijgt zijn fietsstations. Alleen Ekeren, en het district Berendrecht Zandvliet en Lillo, blijven op hun honger zitten. Wij zijn een volwaardig district dat van dezelfde dienstverlening moet kunnen genieten klonk het.
CD&V Ekeren blijft vragende partij om fietsstations naar Ekeren te halen. Nu de Havana-site vorm krijgt, is het meer dan ooit te verantwoorden om ook op Rozemaai en Ekeren Vélo-stations te plaatsen. Op zon 15 minuten rijd je met de fiets van de kerk in Ekeren-centrum tot aan de Havana-site om er vervolgens op de tram te stappen zegt Tamara Heynen, districtschepen. De uitleg dat Ekeren te ver van Antwerpen zou verwijderd zijn, gaat niet op. Het is immers niet de bedoeling om van Ekeren naar de Antwerpse kathedraal te rijden. Iedereen weet dat de verbinding tussen verschillende Ekerse wijken, met het openbaar vervoer, problematisch is. Een deelfiets kan hiervoor een gedeeltelijke oplossing zijn. Omdat inwoners van Ekeren evenveel belastingen betalen als andere Antwerpse inwoners is onze eis niet overdreven. Meer speciaal wil de partij fietsstations aan de inkom van Ekeren (Beuckelaerlaan-Steenstraat), het Kristus Koningplein, Van de Weyngaerdplein, de treinstations van Ekeren en Mariaburg en ook in de wijk Ekeren-Donk.
Groen Ekeren is altijd blij wanneer andere partijen onze voorstellen bijtreden!
Ekerenaars beslissen dit weekend mee over naam en invulling van het nieuw park Hoekakker. Dat gaat van stadslandbouw tot een ecologisch park. Experten van BUUR, het Bureau voor Urbanisme uit Leuven, leggen vier eerste voorstellen op tafel. Bij stadslandbouw kunnen buurtbewoners er dan, samen met een landbouwer, hun eigen verse groenten kweken en oogsten. Er zijn zelfs al landbouwers die zich hiervoor kandidaat gesteld hebben zegt landschapsarchitect Ellen Steenwegen.
Met het gebied Hoekakker, tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan, krijgt Ekeren er eind 2018 een gigantisch park bij van dertien hectare, gelijk aan de oppervlakte van meer dan twintig voetbalvelden. Als officieel woongebied worden er ook 360 woningen voorzien, uitbreidbaar tot 450. Maar tweederde van de hele site wordt omgezet in parkgebied dat voor iedereen toegankelijk zal zijn. En dat in tegenstelling tot de huidige situatie waar de terreinen niet gebruikt kunnen worden door de buurtbewoners. Experten zijn klaar om hun ontwerpen voor te leggen aan de bevolking. Uitgangspunt is een gigantisch park, rond een waterbuffer met zon grote capaciteit dat ze klimaatbestendig zal zijn en de grootste stormen zal kunnen opvangen. Het water speelt er alvast een centrale rol in en zal een gezicht geven aan het park dat een nieuwe, groene long voor de buurt wordt.
Stadslandbouw of ecologie
De vier gekozen mogelijkheden gaan van stadslandbouw over de ecologische uitbouw van het park, tot speelaccommodatie en een ontmoetingsplaats. Wat de invulling betreft, zou het bijvoorbeeld een mogelijke piste kunnen zijn om een deel van het park te voorzien voor stadslandbouw. Maar er zijn uiteraard nog zoveel andere mogelijkheden zegt landschapsarchitect Ellen Steenwegen. Een andere mogelijkheid is te kiezen voor ecologie. Daarbij zou de ecologische waarde nog verhoogd kunnen worden en de fauna en flora nog meer tot bij de buurt gebracht worden. Er kan bijvoorbeeld een insectenhotel worden ingericht, net zoals de Oudelandse beek, die zal uitgerust worden met pontons en een thuishaven worden voor vele vissen. Het stukje bos in het noorden van de site kan geïntegreerd worden. Een ander thema waar de bewoners kunnen uit kiezen is Spel en avontuur of Ontmoetingsruimte voor de buurt. De ontwerpers willen aan de hand van deze vier themas de buurt inspireren over de mogelijkheden. Het zullen uiteindelijk de deelnemers zelf zijn die bepalen waar het zwaartepunt moet liggen. Bedoeling is dat alle ideeën en voorstellen die aanstaande zaterdag besproken worden, verwerkt worden in een concreet plan dat voorgesteld wordt op 17 juni. De eerste spadesteek van het park is uiteindelijk voorzien voor juni 2018. De bijeenkomst voor buurtbewoners en geïnteresseerden heeft plaats zaterdag 22 april, van 12.30 tot 17 uur in de Sint-Jozef School aan de Prinshoeveweg 44 in Ekeren
Nota van Groen Ekeren : Kan natuurlijk ook zonder dat er nieuwe huizen worden gebouwd...
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het radicaal haventracé samen met de Oosterweel light moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien.
Radicaal haventracé voor doorgaand verkeer: groene lijn op kaart
Het doorgaand verkeer wordt van de stad weggeleid via het radicaal haventracé ten noorden van de stad. Cruciaal daarbij is de noordelijke bypass, een verbinding van wegen tussen de rotonde van Wommelgem en het Waasland. Het gedeelte van Wommelgem tot Ekeren (A102) zal worden ondertunneld.
Er komt ook een tweede Tijsmanstunnel om de verhoogde capaciteit op te vangen.
Oosterweel light voor lokaal verkeer: blauwe lijn op kaart
De Oosterweelverbinding blijft een onderdeel van de plannen, maar er zal worden onderzocht of dat project in omvang kan worden teruggeschroefd, bijvoorbeeld door het aantal rijstroken te verminderen. We hebben een principieel akkoord, maar geen kant-en-klaar ontwerp, zegt een onderhandelaar.
Op 12 april gaat fase 3 van de heraanleg Kloosterstraat-Dorpstraat-Blarenstraat van start. Vanaf 6 uur die dag is het kruispunt met de brug naar Leugenberg opnieuw open voor alle verkeer, behalve richting centrum. De aannemer werkt in fase 3 aan de Kloosterstraat tussen Boerendijk en Molenstraat. Tijdens deze fase is de Kloosterstraat afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf het kruispunt met Boerendijk/Bilderdijkstraat tot net voor de Molenstraat.
Bereikbaarheid Alle zijstraten in de werfzone lopen dood op de werf. De omleiding voor verkeer loopt via Boerendijk en Driehoekstraat. De Bosstraat wordt tijdelijk enkelrichting vanaf 18 april. Vanaf 12 april bedienen de bussen van De Lijn opnieuw alle haltes op Schoonbroek. Andere lijnen rijden in beide richtingen door Boerendijk en Driehoekstraat. Tijdens de werken blijven de handelaars bereikbaar. Fietsers en voetgangers kunnen steeds de werf voorbij, al is er een alternatieve fietsroute via Kattenberg.
Minderhinderparking Schepelstraat Vanaf nu is ook de minderhinderparking aan de Schepelstraat, in de groenzone naast de brug naar Leugenberg, geopend. Deze parking vangt het tijdelijk verdwijnen van de parkeerplaatsen in de Kloosterstraat/Dorpstraat op tot het einde van de werken.
Blijf op de hoogte Het district bracht een bereikbaarheidsfolder uit. Deze is verkrijgbaar bij de handelaars en de stedelijke diensten. Opwww.ekeren.be, Facebook en Twitter staat de meest recente informatie over de werken. Wie graag regelmatig een update in zijn postvak ontvangt, kan zich inschrijven op de werfflash via een mail naarwijkoverleg.ekeren@stad.antwerpen.be.
Het treinverkeer tussen Antwerpen-Centraal en de Nederlandse grens is kort na 14 uur weer normaal hervat. Dat meldt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. Een trein had eerder op de dag een persoon aangereden in Ekeren, waardoor het spoor er in beide richtingen versperd was. Het incident deed zich voor op lijn 12.
Het was de trein van Amsterdam naar Brussel-Zuid die ter hoogte van het perron van het station van Ekeren een persoon aanreed. Volgens Infrabel zijn er nog gevolgvertragingen mogelijk vanmiddag, maar zouden die tegen de avondspits moeten verholpen zijn
Bij een autofabrikant uit Ekeren werd er zondagmiddag 26 maart, ingebroken. 4 mannen probeerden een aanzienlijk aantal koperdraden te stelen. De vier gingen heel precies te werk en ze hadden de juiste tools bij om hun inbraak tot een goed einde te brengen. De bewakingsagent van de firma merkte echter op dat er via een deur ingebroken was en hij verwittigde de politiediensten. Een patrouille ging ter plaatse en kon via de grote hal de dieven op heterdaad betrappen. Ze zaten in een achterkamer rustig alle kabels te verknippen. De mannen van 22 tot 46 jaar werden meegenomen voor verhoor en voorgeleid op het Justitiepaleis.
ANTWERPSE OOSTRAND VREEST DAT OVERKAPPING RING VOOR HEN NEFAST IS
A102: is er wel geld voor boortunnel?
Schepen Luc Monsieurs bij de plaats waar Wijnegem graag een afrittencomplex zou krijgen.
Nu er een 'historisch' akkoord is over Oosterweel en het haventracé, lijkt de A102 tussen Wommelgem en Ekeren vanuit Antwerps oogpunt haast een detail. Vergeet het: in de oostrand is de bezorgdheid groot. "We vrezen dat er door het geld voor de overkapping van de ring te weinig overblijft voor een geboorde tunnel", zegt Schotens schepen Eric Block (CD&V).
PHILIPPE TRUYTS
Zonder een A102 wérkt het radicaal haventracé - de halve ring voor doorgaand verkeer - niet of onvoldoende. Daar is iedereen het over eens. Je moet immers het verkeer van de E313 zoveel mogelijk weghouden van de ring. Als Oosterweel light klaar is in 2024, mag de A102 nadien geen jaren meer uitblijven.
Graven of boren?
Maar hoe je die A102 (die door Wommelgem, Wijnegem, Schoten, Deurne, Merksem en Ekeren loopt) onder de grond stopt: geen mens die er zijn geld op zet. Het Agentschap Wegen en Verkeer verkiest een cut & cover. Je graaft dan een tunnel van bovenaf uit. Geraamde kost: 890 miljoen euro. Een cut & cover woelt bovengronds alles om. Voor de milieugroepen uit de rand - zoals Gruunrant, Red de Voorkempen en GroenRand - is dat geen leuk vooruitzicht. Wég is dan de buffer tussen stad en rand.
Boren dan maar. Denk aan de Dam-tunnel naar het Centraal Station. Die oplossing spaart de bovengrond, maar kan fors duurder uitvallen dan een cut & cover. Hoeveel? Niemand die het nu exact weet. Belangrijk element: op- en afritten. Wijnegem wil die graag aan de industriezone van de Houtlaan, nabij het shoppingcenter. "Omdat we bang zijn voor een sociaal bloedbad als het verkeer hier niet meer rechtstreeks geraakt", zegt schepen Luc Monsieurs (DURF!). "Dan verhuizen de bedrijven. Er hangen honderden jobs van af. Dat op- en afrittencomplex moet zo klein mogelijk getekend worden."
Natuurlandschap
Met dat standpunt zit Wijnegem op een andere lijn dan de kersverse beweging Gruunrant. Die is onder meer bekommerd om natuurlandschap Ertbrugge in Deurne, op een steenworp van de Wijnegemse industrie. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) vindt de op- en afritten in Wijnegem niet zo'n probleem. Van hem mag de A102 morgen al komen. "In Deurne moet je een tunnel boren om onder het Albertkanaal te gaan. De A102 levert ons meer groen op dan vandaag."
En wat met Schoten? Een cut & cover-scenario is daar een nachtmerrie. Schepen voor Mobiliteit Eric Block (CD&V): "De domeinen Calesberg, Asbroek en het park van Schoten zijn kwetsbare zones. Wij kunnen enkel leven met een geboorde tunnel. De hamvraag is of er nog genoeg geld zal zijn."
Buitenspel gezet
Er is hoe dan ook oplapwerk nodig in de relaties tussen de rand enerzijds en de intendant en de stad Antwerpen anderzijds. Het diplomatisch talent van gouverneur Cathy Berx zal van pas komen. "We voelen ons buitenspel gezet", betoogt Block. "In het historisch akkoord rept men met geen woord over de Antwerpse rand. Enkel Zwijndrecht krijgt een paragraaf."
Luc Monsieurs spreekt over een 'protectionistische' houding van Antwerpen. "De grootstad gijzelt ons. Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) poogde een regionaal overleg te starten. Maar dat draaide rond 'Slim naar Antwerpen', van slim naar Schoten of Wijnegem vernam ik niets."
Rustig blijven
"De rand moet rustig blijven", zegt Koen Kennis. "Een halfslachtige oplossing is ook onze wens niet, wél vooruitgang in leefbaarheid en mobiliteit. Ik ga voeling houden met de burgemeesters. Alle gemeenten krijgen een zitje in de regioraad, die de Vlaamse regering moet adviseren in het Routeplan 2030. Laat de studies uitzoeken wat technisch en financieel mogelijk is voor de A102."
De heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat verloopt voorspoedig. De aannemer start vandaag,maandag 20 februari ,aan fase 2: de werken aan het kruispunt Kloosterstraat-Boerendijk-Bilderdijkstraat-brug naar Leugenberg. Vanaf maandag gaat fase 2 van de heraanleg Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat van start: de rioleringswerken en de aanleg van de bovenbouw. Het kruispunt wordt hierbij volledig afgesloten van 20 februari tot 10 april 2017. Deze einddatum is afhankelijk van de weersomstandigheden. Bereikbaarheid Tijdens fase 2 volgt autoverkeer volgende omleiding: verkeer vanuit Driehoekstraat richting Schoonbroek en omgekeerd volgt: Bilderdijkstraat Schoonbroek Sprangweelstraat Groot Hagelkruis Dorpstraat Driehoekstraat en omgekeerd verkeer vanuit Leugenberg richting Sint-Lambertuskerk en omgekeerd volgt: oprit A12 richting Antwerpen afrit Ekeren/haven Luithagen/haven Groot Hagelkruis en Groot Hagelkruis Luithagen/haven oprit A12 richting Bergen-op-Zoom afrit Hoevenen/Kapellen Voetgangers en fietsers kunnen tijdens de werken steeds langs de werf passeren. Fietsers krijgen een alternatieve route aangeboden via Kattenberg en Frans Lenaertsstraat. Openbaar vervoer Alle bussen van De Lijn 720, 772, 775, 779 en 770, 778, 779 volgen de omleiding via A12. Alle haltes van deze lijnen tussen Leugenberg en Groot Hagelkruis worden niet bediend. Meer informatie vinden reizigers aan de bushaltes zelf en op www.delijn.be.
Op de hoogte Elke Ekerenaar kreeg eind december een nieuwsbrief met de nodige info over de werken in de brievenbus. Aan het stadsloket Ekeren en bij de handelaars in de omgeving Kloosterstraat kunnen geïnteresseerden een bereikbaarheidsfolder ophalen. Deze folder en alle informatie over de fasering is ook te vinden op www.ekeren.be.
Op de Noorderlaan in het Antwerpse havengebied heeft een vrachtwagen vanmiddag een grote hoeveelheid olie verloren door een lek in de container die hij vervoerde. Volgens de Brandweer Zone Antwerpen kwam zowat 5.000 liter olie op het wegdek terecht pal aan de oprit Ekeren van de A12. Die blijft afgesloten tot alles is opgeruimd. In de richting van de haven is er wel nog één rijvak beschikbaar.
In de nacht van donderdag 9 op vrijdag 10 februari, drong een inbreker binnen bij een firma aan de Kapelsesteenweg te Ekeren. Via een dakraam geraakte de dader in de werkplaats, waar hij wellicht werd opgeschrikt door het alarm. Naar alle waarschijnlijkheid verliet de inbreker onmiddellijk het bedrijf zonder buit. De politie startte een onderzoek.
Ekeren krijgt er weer een stuk fietspad bij, zegt districtsschepen voor mobiliteit en jeugd Tamara Heynen. Het nieuwe fietspad sluit aan op het reeds aangelegd fietspad tussen de Wilgehoevestraat en Driehoekstraat en vervolledigt hiermee de fietsostrade ter hoogte van het goederenspoor A27.Het wordt een veilig en continue, goed verlicht tweerichtingsfietspad tussen de Noteschelp en de Driehoekstraat. Voor de tunneldoorgang aan de Noteschelp komt een rijbaanversmalling en een buskussen om de te hoge snelheid van wagens terug te dringen.
Ter hoogte van Driehoekstraat Korte Bund komt een verkeersplateau om de zichtbaarheid te vergroten en het verkeer af te remmen. De wijk krijgt in plaats van een langgerekte, omheinde speeltuin een mooie hedendaagse parkspeeltuin. Bij het ontwerp van de nieuwe speeltuin werd rekening gehouden met de bemerkingen van de jongeren en omwonenden. Zij vroegen meer variatie en ook meer mogelijkheden voor de grotere kinderen. Doorheen de nieuwe speeltuin loopt een kronkelend pad dat de verschillende zones met elkaar verbindt. Er is een zone voor kleine kinderen met speeltuigen op maat, een meer avontuurlijk gedeelte voor de grotere kinderen en een zone voor vrij spel. Tieners kunnen er chillen in een cosy omgeving en de omwonenden kijken uit op een samenspel van kleuren en golvende lijnen. Er zullen vooral siergrassen aangeplant worden die verwijzen naar de wijk Bund.