Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
12-06-2010
Graffitispuiter trekt spoor van vandalisme door Ekeren
Bron GVA
Tijdens de nacht van dinsdag 4 mei 2010 op woensdag trok een graffitispuiter een rood spoor van vandalisme door de Laathoflaan, Willebeeklaan, Herautenlaan, Hertogenlaan, Keurelaan en de Vazallaan.
In totaal werden 7 wagens beschadigd met rode verf. Sommige auto's kregen een lange streep op de zijflank, op andere werden verschillende teksten en tags gespoten. Een van de vaste tags luidde 'Smells like shit'.
Ook op twee garages, een elektriciteitscabine, een verkeersbord, een verlichtingspaal en op het wegdek van een kinderspeeltuin liet de vandaal zijn graffitisporen na.
De straten in Ekeren worden door vrijwilligers in de zomermaanden onder handen genomen voor een stevige inspectie.
Geen enkele hindernis of gebrek op straat wordt daarbij over het hoofd gezien. Bedoeling is dat alle obstakels na verloop van tijd uit het straatbeeld verdwijnen.
Senioren krijgen petanquebaan, tieners nieuwe klimrotsen
09/06 Bron: GVA
Het speel- en sportterrein op het Van den Weyngaertplein is aan vernieuwing toe. Dat zei het district in het wijkforum.
Sabine Coene, districtsschepen van Jeugd en Senioren (2070 E.K.E.R.E.N.): "Alle speeltoestellen zijn versleten en worden vervangen. De senioren krijgen een petanquebaan en de sporters een vernieuwd basketbalplein." Verschillende leeftijdsgroepen
Jill Buytaert van het tekenbureau stad Antwerpen gaf uitleg. "We hebben het speelterrein ingedeeld in verschillende leeftijdsgroepen: een zone 0-6 jaar, een zone 6-12 jaar en een zone 12-18 jaar met zitmuur, schuilhuisje en nieuwe klimrots."
De vernieuwing kost 105.000 euro: 70.000 euro voor het speelgedeelte en 35.000 euro voor het sportgedeelte. De werkzaamheden starten in het voorjaar 2011, de opening van het pleintje volgt in de zomer.
Het voormalige B-terrein van Germinal Ekeren krijgt dan toch geen cultuurcentrum. Mogelijk komt het centrum op het A-terrein (het vroegere Veltwijckstadion), waar een sportcomplex gepland was.
Het B-terrein aan de Lindelei is geklasseerd, bleek na gesprekken met de Vlaamse Overheid en de stadsbouwmeester. Daarom kan het niet gebruikt worden.
Het schepencollege wil nu een masterplan voor een sportpark in De Oude Landen uitvoeren. In dit concept is plaats voor nieuwe voetbalterreinen, waardoor het voormalige A-terrein vrijkomt en gebruikt kan worden als cultuurcentrum.
Een brandweerwagen kwam (april 2010) in het Klein Hagelkruis vast te zitten tussen twee geparkeerde voertuigen.
Omdat de brandweerlui daardoor te laat kwamen op hun oproep, brandde de wagen die vuur had gevat en waar ze naar onderweg waren, volledig uit.
De situatie in het Klein Hagelkruis werd tijdens de districtsraad door districtsraadslid Erik Bernard (Vlott) aangeklaagd. Hij vindt dat er extra maatregelen nodig zijn omdat de rijweg er tussen twee geparkeerde bestelwagens maar 2,35 meter breed is.
EKEREN - In deze krant kon u eerder al lezen dat er regelmatig vandalisme wordt gepleegd op de fietsen die onder de brug aan het station in Ekeren gestald staan. Gebruikers stelden dat de stalling donker is en de trappen van de brug er slecht bijliggen en overwoekerd zijn. De dienst Straatbeeld van het district Ekeren meldde dat zij regelmatig de NMBS aanmanen om aan de toestand te verhelpen.
Navraag bij de NMBS leert echter dat het onderhoud van de brug een bevoegdheid van het district Ekeren zou zijn. Districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD) schenkt klare wijn. ‘De constructieve elementen van de brug vallen onder de bevoegdheid van de NMBS, voor de trappen en dergelijke is het district bevoegd. Op de begroting van 2011 hebben wij 25.000 euro ingeschreven voor herstelling van de traptredes', stelt hij.
Gebrekkige infrastructuur aan station verhoogt onveiligheidsgevoel Vandalen breken fietsen af
* zaterdag 05 juni 2010 * bron : Nieuwsblad * Auteur: Nicole Verstrepen
EKEREN - Het vandalisme aan de fietsenstalling van het station neemt opnieuw ernstige vormen aan. 'De stalling is ook zo donker. Betere verlichting zou al veel helpen', stelt Annick Joossen. Annick Joossen (26) komt dagelijks met de fiets naar het station, waar zij de trein neemt naar haar werk. 'Twee maanden geleden werd mijn fiets gestolen. Hij was nochtans goed op slot. Enkele dagen later vond ik hem terug in een bosje, totaal vernield. Woensdagavond bleek dat mijn fiets opnieuw het mikpunt geweest was van vandalen. Omdat ik een kettingslot heb, maak ik geen gebruik van het vaste fietsslot aan het achterwiel. De vandalen waren erin geslaagd om dit open te breken en vervolgens te sluiten. Daar stond ik dan, met een fiets op slot, maar zonder sleutel', vertelt ze.
Lynn Schoonbaert (21) komt vrijdagnamiddag net haar fiets halen en kan meespreken over vandalisme. 'Met een vorkje van de frituur hebben ze mijn zadel volledig doorprikt. Het achterlicht werd er een keer afgetrapt en een andere keer waren de spatborden weg. Het voorlicht werd er ook al eens afgerukt, maar dat heb ik kunnen terugplaatsen en dan vergeet ik bijna nog te vertellen dat ze ook geprobeerd hebben om mijn slot door te knippen', vertelt ze.
Matthew Lauwers (19) hebben ze maar één keer beet gehad. 'Zo'n half jaar geleden werd mijn zadel gepikt', vertelt hij, 'sindsdien brengt mijn moeder mij naar het station.'
Een jaar geleden al deed Rik Bossuyt in Het Nieuwsblad zijn beklag over het vandalisme. 'Voorlopig valt het mee, maar vorige week werd er wel nog een sigaret uitgedrukt op het zadel van de fiets van mijn zoon', vertelt hij.
'De gebrekkige infrastructuur aan het station verhoogt de onveiligheid', zegt Annick Joossen nog. 'Het is hier niet goed verlicht. Het is niet prettig om hier als vrouw 's avonds van de trein te stappen. De trap naar de spooroverbrugging aan de kant van het perron naar Roosendaal is overwoekerd, zwaar beschadigd en amper verlicht. Voor hangjongeren is het de perfecte plek om streken uit te halen.'
'Een pijnpunt', noemt districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A) de situatie. 'Met de examens en de zomervakantie in aantocht, neemt het vandalisme weer toe, wellicht door verveling of doordat examenstress afgereageerd wordt. Probleem is dat de jongeren wegvluchten als ze een politiewagen zien, en daarna weer terugkomen.'
Bij de politie is het probleem bekend. 'We hebben er aandacht voor, maar of er deze zomer extra maatregelen worden genomen en welke, kan ik niet zeggen omdat de betrokken dienst momenteel onbereikbaar is', stelt politiewoordvoerster Gitti Vacas. Of er bij de NMBS plannen zijn om iets aan de infrastructuur van de fietsenstalling te doen, kon woordvoerster Leen Uytterhoeven vrijdagnamiddag niet zeggen. Ook daar waren de betrokken diensten niet bereikbaar.
# zaterdag 05 juni 2010, 12u15 # Bron: belga # Auteur: bpr - Nieuwsblad
ANTWERPEN - Een ruziënd koppel heeft het interieur van een van de sauna's in een saunacomplex aan de Veltwijcklaan in Ekeren bij Antwerpen volledig vernield.
Een 28-jarige man uit Lint had het vrijdag rond 14.30 uur om een nog onbekende reden aan de stok gekregen met zijn 24-jarige vriendin uit Stabroek.
De ruzie mondde uit in een zware vechtpartij, waarbij de ramen van de sauna sneuvelden en verschillende decoratieve elementen vernield werden. Zelfs het bubbelbad raakte tijdens het gevecht beschadigd. De politie trof ook grote hoeveelheden bloed aan.
Het koppel werd met voornamelijk snijwonden van het stukgeslagen glas naar het Jan Palfijnziekenhuis overgebracht. De eigenares van het saunacomplex wil de kosten voor de herstellingen en het reinigen van de sauna op het duo verhalen.
* dinsdag 08 juni 2010, 03u55 * bron : Nieuwsblad * Auteur: Nicole Verstrepen
MERKSEM - Het Merksems districtsbestuur vreest dat de aanleg van de zogenaamde 'groene banaan', het beloofde nieuwe park ten noorden van het district, er niet komt voor het einde van de legislatuur.
Schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD) maakte vorig jaar bekend dat hij nog voor het einde van de legislatuur in elk Antwerps district van start wil gaan met de aanleg van een nieuw park.
In Merksem gaat het om een erg prestigieus project waar een groene gordel van liefst 170hectare zou worden ontwikkeld. Het project kreeg de werknaam 'groene banaan' mee. Het gaat om een parkgebied van aan het waterzuiveringsstation aan de Campiniastraat over de Laaglandlaan tot aan het Fort van Merksem.
Oude Landen
Het Merksems districtsbestuur vreest dat het park er niet voor het einde van de legislatuur zal komen. 'Het stadsbestuur onderzoekt momenteel of de groene gordel geen geheel kan vormen met het natuurgebied Oude Landen in Ekeren en met een aansluitend stukje groengebied op het grondgebied van het district Antwerpen', stelt districtsvoorzitter Gilbert Verstraelen (SP.A).
'Deze studie eist een deel van het budget op dat voor de aanleg van het park zou kunnen aangewend worden. Meer nog, het leeuwendeel van het opzij gezette budget wordt nu gebruikt om de eigenaars van de gronden langsheen de Laaglandlaan te kunnen uitkopen, zodat de sportinfrastructuur daar beter kan ontwikkeld worden. Op lange termijn is deze visie inderdaad beter, maar het probleem is dat de aanleg van het nieuwe park niet binnen de beloofde tijdsspanne kan plaatsvinden.'
Uitkoop
Volgens Joeri Dillen, adviseur Groen en Parken op het kabinet van schepen Van Campenhout, heeft het ene niets met het andere te maken. 'We hebben op de begroting van 2010 een bedrag van 300.000euro ingeschreven voor de kosten voor het opmaken van het masterplan en het ereloon van de architecten. In de begroting van 2011 is een bedrag van 1,4miljoen ingeschreven voor de aanleg van het Laaglandpark.'
'Wat het uitkopen van de privé-eigenaars betreft, zijn momenteel onderhandelingen van start gegaan. Wanneer dit niet te duur zou blijken, wordt daarvoor elders budget gezocht. Qua esthetiek van het park zou een uitkoop beter zijn, maar het is geen must voor de aanleg van de site.'
Parkeerproblemen in wijkMariaburg worden aangepakt
Bron : HNB Antwerpen
27-05-2010
Pag. 72
Een nieuw wijkcirculatieplan moet een oplossing bieden voor de parkeerproblemen in de wijk Mariaburg.
Nogal wat straten in de wijk zijn aan de smalle kant en het werd de voorbije jaren gedoogd dat de bewoners half op de bermen parkeerden. Enkele maanden geleden zette Gapa, het parkeerbedrijf van de stad, plots de puntjes op de i en werden heel wat boetes uitgeschreven. Het wijkcirculatieplan dat districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) zopas aan de buurtbewoners voorstelde, moet nu een oplossing bieden voor het probleem.
In een aantal straten zal eenrichtingsverkeer worden ingevoerd met parkeerstroken aan één kant van de straat. Echt protest op de plannen kwam er niet van de buurtbewoners. Wel vreesde een aantal flink te zullen moeten gaan omrijden.
Districtsraadslid Luc Van Berlo (SLP) zou liever zien dat er tussen de bomen waar het nodig is kunststof roosters worden aangebracht, zodat men half op de berm kan blijven parkeren. 'Je verhoogt anders het sluipverkeer in andere straten én de snelheid van het verkeer', aldus Van Berlo. 'Onrealistisch', reageert Koen Palinckx. 'We hebben het budget niet om alle straten te gaan aanpassen. Trouwens, de voorstellen uit het wijkcirculatieplan staan niet vast. We kunnen werken met proefopstellingen en achteraf de toestand evalueren.' (env)
EKEREN - De parking aan park Hof De Bist heeft belijning gekregen. Alleen vergt het behoorlijk wat acrobatie om je wagen netjes binnen de witte lijnen te parkeren. Althans, als je de verkeersborden respecteert.
Wie de parking aan de juiste kant inrijdt, moet wel een hele grote bocht maken om de 'tegendraads' geschilderde parkeervakken in te kunnen rijden. Het is nagenoeg onmogelijk wanneer er ook nog auto's aan de overkant geparkeerd staan. 'De belijning is onlogisch uitgevoerd', stelt districtsschepen van Verkeer Koen Palinckx (CD&V).
'Volgens de verkeerspolitie is de belijning echter niet fout en dien je, wanneer je de parking aan de juiste kant inrijdt, even voorbij het parkeervak te rijden om vervolgens achterwaarts te parkeren, wat veiliger zou zijn. De dienst Mobiliteit stelt dan weer voor om het verbodsbord weg te halen. Het risico daarbij is dat je dan weer achteruit moet rijden als er een tegenligger is. Zelf had ik liever gehad dat de schilders de 'visgraat' in de andere richting hadden aangebracht.'
EKEREN - Het districtsbestuur ontvouwde zopas de plannen voor de heraanleg van de speeltuin en de sportvelden op het Van den Weyngaertplein. De renovatie kost ruim 100.000euro.
De speeltuin op het Van den Weyngaertplein is aan vernieuwing toe. Er staat geen gras meer op het plein en zowat alle toestellen zijn versleten. De plannen voor de nieuwe inrichting werden in de basisschool voorgesteld aan de buurtbewoners. Jill Buytaert, deskundige van het Tekenbureau van de stad Antwerpen, legde uit dat het plein zal worden opgedeeld in verschillende 'leeftijdszones', afgescheiden door twee looplijnen.
'Langsheen deze looplijnen komen betonnen zitmuren. Er komt een zone voor kinderen tot zes jaar en een voor de leeftijdscategorie zes tot twaalf jaar, telkens met aangepaste speeltoestellen. Dan is er nog een zone voor de twaalf- tot achttienjarigen met een lianenschommel, een klimmuur en een schuilhuisje', vertelt Jill Buytaert. Daarnaast worden de stenen van het bestaande basketbalpleintje weer goed gelegd en worden nieuwe lijnen geschilderd. De kosten voor het spelgedeelte worden geraamd op 70.000euro. Daarnaast zal 35.000euro moeten worden uitgetrokken voor het sportgedeelte. De heraanleg moet tegen de zomer van 2011 klaar zijn.
Petanquen zouden de buurtbewoners op het nieuwe plein moeten doen op de looplijn, die in dolomiet wordt aangelegd. De petanqueliefhebbers hadden liever een echt, afgebakend veldje geïnstalleerd zien worden, en als het even kan liefst twee. 'Als we zo in het wilde weg moeten spelen, kunnen we geen echte tornooien organiseren', klonk het. Districtsschepen Sabine Coene (2070 Ekeren) beloofde rekening te houden met de opmerking.
Mariaburg is een rustige wijk en heeft enkele kleine parkeerproblemen op de zachte berm die eenvoudig op te lossen zijn!
Afgelopen dinsdagavond (25/05/10) organiseerde het districtscollege in de basisschool aan het Van De Weyngaertplein een overleg met de Mariaburgers over de parkeerproblematiek . Ze toonde daar haar oplossing voor het deel Mariaburg boven Schriek tot Delhaize: Frans Standaertlei, Gerarduslei, Schepersveldlei, Maria-Theresialei, Oudstrijderslei en Lodewijk Andersonstraat.
De oplossing bestaat erin om voor dit deel van de wijk een heel betwist circulatieplan uit te voeren. Een plan dat een half jaar terug enkel voor ontvangst is goedgekeurd, maar niet naar inhoud door de meerderheid, enkel om het studiebureau Tritel te kunnen betalen... Desondanks heeft de bevoegde districtsschepen geoordeeld dat dit circulatieplan toch mocht genomen worden als leidraad bij het uitwerken van deze parkeeroplossing.
Het college was toen in december zeker niet goed wakker en nam de foute beslissing om dit (niet door de meerderheid gedragen) circulatieplan als een leidraad aan de stedelijke parkeercel Gapa aan te reiken om zo een oplossing voor het parkeerprobleem uit te werken. De oplossing gaat uit van de verplichting om enkel op het verharde deel langs de rijbaan te parkeren. Logisch : Gapa past geen wegen aan, het district zou dit anders wel kunnen doen. Gapa stelt voor om via een creatie van zeven enkelrichtingstraten meer ‘officiële’ parkeerplaatsen creëren. Via deze twee lussen probeert men het doorgaand autoverkeer, lees sluipverkeer, te ontmoedigen om via onze wijk naar de Delhaize of Schriek te rijden.
Onnodig want uit de tellingen van Tritel bleek dit maar over een 5 tot max. 14 auto’s extra per dag te gaan…
Zo'n maatregelen heeft dit deel van Mariaburg echt niet nodig. Om de overtreding van met twee wielen op de zachte berm parkeren in regel te brengen stellen we voor: Breng kunststof roosters op de grond tussen de bomen aan, dan stoort het niemand als er twee wielen van de auto op de berm staan en kan het gras mooi doorgroeien... Zie maar eens op http://www.bosrubber.nl/producten/paard/manegebak/kunststofroosters.php. Zo lossen we tegelijk al op vele plaatsen het probleem van te smalle doorgang op. En waar dit niet aangewezen is zoals op het Van de Weyngaertplein kan je dit soort parkeren beter gewoon verbieden door een goed geplaatst verkeersbord. Maar al de betrokken straten enkel richting maken om op de weg te kunnen parkeren zijn volgens ons echt overbodige maatregelen. Zo verhoog je enkel het verkeer in de andere nu rustige straten en zeker rond het plein. Dit parkeerbeleid is er echt over, een draak van een maatregel voor een eerder klein probleem. Als er in deze zeven straten door de vooropgestelde enkel richting nog maar aan één zijde geparkeerd kan worden, zal de snelheid van doorrijdende auto’s eerder verhogen, wat niet echt de bedoeling kan zijn.
Plus hoe geraakt de buurtbewoner als een kerkganger bij zijn kerk, als zieke bij zijn apotheker, met de schoolbus bij zijn school, laat staan nog bij de bakker in de Leopoldlei?
Rondrijden maar, nog meer fijn stof in deze toch tot nu relatief verkeersarme wijk… Het sluit Mariaburg te veel op, eigen verkeer zal onnodig veel lussen moeten rijden om zelf thuis te geraken.
Dit deel van onze wijk heeft meer nood aan kleine ingrepen, zoals met kunststofroosters het bermparkeren in regel te brengen, dan aan grote nodeloze circulatieplannen.
# dinsdag 18 mei 2010 # Bron het Nieuwsblad # Auteur: (env)
ANTWERPEN/EKEREN - Het beplakken van de officiële verkiezingsborden in Antwerpen zou dit keer veel ordentelijker moeten verlopen dan de voorgaande jaren. Het stadsbestuur plaatst dit jaar de lijstnummers van de verschillende partijen bovenaan de borden, zodat elke partij netjes binnen de toegemeten ruimte kan blijven. Enkele dagen geleden stuurde de Ekerse CD&V-fractie al een mail rond naar de voorzitters van de andere Ekerse politieke partijen met de vraag het netjes te houden dit jaar.
Ilse De Schutter van Groen! is blij met het initatief. 'Vorig jaar stelde ik al voor om in navolging van andere gemeenten de ruimte op de borden netjes te verdelen. Ik wilde zelfs nog een stapje verder gaan en stadsambtenaren de affiches laten plakken zodat er niet in het wilde weg wordt overplakt', stelt ze.
Blijkbaar heeft CD&V Ekeren het kabinet van bevoegd schepen Guy Lauwers (SP.A) in snelheid gepakt. 'We hadden al gezien dat het plakken netter kon. We hebben eerst de borden geplaatst en de volgende dagen bevestigen we op alle borden de lijstnummers, waarbij we tussen de latten een meter ruimte laten.'
Antwerpen maakt zich op voor âDe Grote Doortocht'
dinsdag 18 mei 2010
bron De Standaard
Auteur: Nicole Verstrepen
De provincie is volop bezig met de voorbereidingen van ‘De Grote Doortocht' van de Ronde van Frankrijk, op zondag 4 juli. De Tourpassage moet één groot volksfeest worden. Het provinciebestuur ondersteunt de festiviteiten en schenkt 2.000euro aan elke gemeente waar de Tour passeert. ‘De Tourdoortocht moet een absolute hoogdag worden voor onze provincie', stelt gedeputeerde voor Sport Koen Helsen (Open VLD). Na de proloog op 3 juli begint de Tour op 4 juli écht met de eerste rit, 230 kilometer lang, van Rotterdam naar Brussel. De Tourkaravaan steekt in Putte de Nederlands-Belgische grens over en rijdt vervolgens via Kapellen, Ekeren/Brasschaat, Merksem, Antwerpen, Edegem, Kontich, Rumst en Mechelen naar Brussel. Er worden meer dan een half miljoen toeschouwers langs het parcours verwacht.
Forum 2020, de groep van Antwerpse ondernemers en actievoerders die een alternatief voorstel had uitgewerkt voor de Antwerpse mobiliteit, reageert vandaag voor het eerst op de keuze van de Vlaamse regering voor een tunnelcombinatie in plaats van het BAM-viaduct voor de Oosterweelverbinding. De conclusie: het politieke compromis is beter voor Antwerpen dan het BAM-plan, maar Forum 2020 maakt zich wel zorgen over de integrale oplossing voor de mobiliteit.
Even het geheugen opfrissen. Forum 2020 had een plan voorgesteld met twee bretellen: in het westen een verbinding tussen de E17 (Melsele) en de E34 (Liefkenshoektunnel), in het oosten een verbinding tussen Ekeren (E19/A12) en Wommelgem (E313). Op die manier zou het doorgaand verkeer grotendeels van de Ring en dus van Antwerpen worden weggehouden.
De regering heeft de oostelijke bretel van Forum 2020 overgenomen, maar kiest in het westen voor een alternatief dat veeleer het lokaal verkeer in het Waasland lijkt te dienen dan dat het de Antwerpse verkeersknoop ontwart. In een politiek compromis moet nu eenmaal rekening worden gehouden met alle belangen.
Het grote gevaar van het recente politieke besluit is dat het geheel van afspraken maar half wordt afgewerkt. De Oosterweelverbinding met vier tunnels en het neerhalen van het viaduct aan het Sportpaleis is een mooie zaak voor de stad Antwerpen, maar ze houdt het verkeer niet van de Ring weg. Om het verkeersinfarct te behandelen, zouden eerst de twee bretellen moeten worden aangelegd en zou de Oosterweel het sluitstuk van de operatie moeten zijn. De regering heeft gekozen voor de omgekeerde volgorde, wellicht om tegemoet te komen aan het ongeduld van de betonlobby. Laten we vooral hopen dat deze en de volgende regering(en) de bretellen niet vergeten.
Forum 2020 stelt zich ook nog een andere vraag: als de tunnelcombinatie er komt en het viaduct aan het Sportpaleis verdwijnt, dan is dat onmiskenbaar een politiek succes voor Patrick Janssens. Zullen zijn rivalen hem dat wel gunnen in de aanloop naar de lokale verkiezingen van 2012? Blijkbaar hebben de Antwerpse ondernemers en academici niet veel vertrouwen in de oprechtheid van Kris Peeters en Bart De Wever.
Laten we er toch maar van uitgaan dat op het Vlaamse niveau nog steeds op een correcte manier aan politiek wordt gedaan.
EKEREN - In de nacht van dinsdag op woensdag heeft een grafittispuiter verschillende wagens, garagepoorten en elektriciteitscabines in de buurt van de Laathoflaan beklad met verf.
donderdag 06 mei 2010 bron Nieuwsblad Auteur: (env) EKEREN - Vlott-districtsraadlid Erik Bernard klaagde op de jongste districtsraadszitting de situatie in het Klein Hagelkruis aan. Een tijdje geleden kwam de brandweerwagen bij een interventie in deze straat vast te zitten. Districtsschepen voor Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD) had nu goed nieuws. ‘We krijgen een toelage van 339.605euro uit het stoepenplan. Daarmee pakken we prioritair het Klein Hagelkruis aan. De stoepen zullen worden heraangelegd met schuine boorden zodat auto's met twee wielen op het voetpad zullen kunnen parkeren. De werken worden na het bouwverlof aangevat', aldus Thomas.
Er komen 1500 nestkasten voor gierzwaluwen in Antwerpse gebouwen. Bedoeling is om de vogels een permanente thuishaven te geven in Antwerpen.
Het eerste nestkastje werd op 28 april 2010 opgehangen in het cc Luchtbal. In die wijk is de broedende kolonie gierzwaluwen bedreigd. Daarom zullen daar in totaal 176 extra nestkasten bijkomen. Ook aan het technisch centrum in de Lindenlei 66 in Ekeren zijn er al 24 nestkasten opgehangen.
De gierzwaluw is een beschermde vogelsoort die ieder jaar eind april terugkeert uit Afrika om in onze streken te broeden. Hun broedruimte wordt wel beperkt doordat oude gebouwen meer en meer vervangen worden door nieuwe. Daarom is de stad gestart met een project, dat drie jaar duurt, om 1500 extra nestkasten te plaatsen. Voor dat project werkt de stad Antwerpen samen met Natuurpunt Antwerpen Noord en de Vlaamse Overheid departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
ANTWERPEN - Vandaag kunnen de eerste bewoners hun flat in het appartementsgebouw in de Herman Vosstraat betrekken, nadat er maandagnacht brand uitbrak in het gebouw.
Na de zware brand maandagnacht werden tien appartementen tijdelijk onbewoonbaar verklaard. De huisvestingsmaatschappij Woonhaven Antwerpen bracht de getroffen gezinnen onder in transitappartementen. Vier personen echter hadden tot vandaag nog geen opvangplaats. ‘Dat probleem is intussen van de baan,' zegt Luc Casier van Woonhaven. ‘Het was moeilijk de vier personen te lokaliseren. Twee van hen hadden zelf opvang gezocht bij familie of vrienden, en de andere twee lagen in het ziekenhuis. Dat mogen ze vandaag verlaten. Ook voor hen hebben we inmiddels een oplossing klaar.'
Vele andere gezinnen kunnen intussen al naar hun woonst terug. ‘De meeste appartementen zijn intussen weer bewoonbaar. Er hangt enkel nog een sterke rooklucht,' aldus Casier. ‘Samen met de gezinnen bezoeken we de appartementen, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze terugkeren of nog even in hun transitwoning blijven. Maar eigenlijk wil iedereen gewoon weer naar huis. De getroffen gezinnen zijn momenteel ijverig aan het poetsen om hun woonst zo snel mogelijk weer leefbaar te maken.'
Het appartement waar de brand ontstond en een bovenliggend appartement zullen een langere tijd onbewoonbaar blijven. Het is zelfs nog niet duidelijk of de bewoners ooit naar de Herman Vosstraat kunnen terugkeren.