Binnenkort wijzigt de verkeerssituatie in een deel van de Bist. In het stukje Bist, tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg, zullen automobilisten voortaan enkel nog in de richting van de Kapelsesteenweg kunnen rijden.
Dankzij deze ingreep kunnen fietsers opnieuw veiliger in dit deel van de straat rijden. De straat is er immers te smal om autoverkeer in beide richtingen toe te laten. Hierdoor reden wagens bij het kruisen vaak over het fietspad. Aan de zijde met het fietspad wordt een markering aangebracht om het fietspad beter af te schermen en de rijweg visueel te versmallen. Omdat eenrichtingsverkeer vaak snelheidsverhogend werkt, wordt ter hoogte van huisnummers 114 en 175 ook een verkeerskussen geplaatst. Om te vermijden dat autos er uitwijken, zal dit kussen langs beide zijden worden afgebakend door paaltjes. De signalisatie en markeringen worden op korte termijn aangepast. Bij regenweer of daling van de temperatuur kunnen er echter geen markeringen worden aangebracht. De definitieve invoering hangt dus af van de weersomstandigheden. Automobilisten houden daarom beter de signalisatieborden in het oog die een gewijzigde verkeerssituatie aangeven. Vanaf dan geldt de nieuwe regeling.
12:22 EKEREN (2180) Het Ekerse districtsbestuur zoekt zes mensen voor het vernieuwde evenementencomité.
Het huidige feestcomité is toe aan verfrissing., licht districtsschepen voor Feestelijkheden Koen Palinckx toe. Het was een klassieke adviesraad geworden. De leden van het feestcomité komen aan elkaar vertellen waar ze mee bezig zijn en het gaat niet meer over het opzetten en uitdenken van evenementen. Bovendien werden alle evenementen van het feestcomité getrokken door één man wat niet echt een gezonde situatie is. Als die wegvalt, valt alles stil. En alle respect voor wat het feestcomité allemaal gedaan heeft in het verleden, maar we moeten durven toegeven dat er bepaalde Ekerse evenementen of feesten verouderd zijn of weinig volk trokken. Als we bijvoorbeeld naar de kerstmarkt kijken, moet iedereen durven toegeven dat dit toch op een andere, meer aantrekkelijke manier ingevuld kan worden.
En die andere invulling moet van de Ekerenaar zelf komen. Iedereen die zich wil inzetten om de Ekerse evenementen mee te ondersteunen en te organiseren, kan zich kandidaat stellen om lid te worden van het vernieuwde evenementencomité.
We zijn op zoek naar zes Ekerenaars die samen met de schepen, een ambtenaar en iemand van de cultuurantenne het comité willen bemannen. Iedereen mag zich kandidaat stellen, je moet geen lid zijn van een vereniging. Uit alle kandidaten zullen wij dan zes mensen selecteren, die volgens ons de nodige expertise of het engagement hebben om hun schouders te zetten onder deze vernieuwde werking. We gaan via verschillende media een oproep doen om toch zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Iedereen die interesse heeft om deel uit te maken van dit nieuwe comité, vindt vanaf volgende week alle informatie op dna.be/ekeren.
Dinsdagavond rond 18 uur ontdekten de leden van Chiro Ekeren Donk dat er werd ingebroken in hun lokaal in de Jozef Ickxstraat. De daders maakten een raam stuk. Ze doorzochten de lokalen en braken enkele kasten open. Er verdween geld uit de kassa. De politie vond een koevoet terug. Er is geen vermoeden naar de daders. De politie is een onderzoek gestart.
15/01 EKEREN (2180) Er is nog steeds geen koper gevonden voor de leegstaande oude pastorij vanEkeren Donk. In 2010 werd beslist dit pand via Vespa te verkopen. Er kon een bod uitgebracht worden tot 20 september 2013. Er waren wel enkele geïnteresseerden, maar niemand bracht een bod uit. Het pand staat dus nog steeds te koop, weliswaar voor een vaste prijs. TTSY www.agvespa.be (zoek op 'pastorij')
Maak Ekeren mee bereidt inwoners voor op grote werken
woensdag 15 januari 2014, 08u00
Nieuwsblad
Auteur: Nicole Verstrepen
EKEREN - Met de heraanleg van het Kristus Koningplein en de hertekening van de Kloosterstraat, staan er in Ekeren heel wat belangrijke werken op stapel. Het districtsbestuur lanceert een grote campagne om de inwoners door deze periode van werken te leiden.
In het voorjaar beginnen de werken voor de heraanleg van het Kristus Koningplein. Daarna wordt de Kloosterstraat opengelegd en volgen er nog een reeks andere projecten. Er zal met andere woorden flink en zichtbaar gewerkt worden in Ekeren en dat zeker tot eind 2017.
Grote werken zijn vervelend, maar ze zijn een noodzakelijk kwaad om tot een mooi resultaat te komen. We willen komen tot een Ekeren dat nog groener, leefbaarder, veiliger, gezinsvriendelijker en gezelliger is en dat willen we met onze campagne Maak Ekeren mee duidelijk maken.
Vanaf vandaag kan iedereen de plannen voor de A102 en R11bis inkijken. Er zijn veel vragen over de nieuwe gewestwegen die er mogelijk in de Antwerpse oostrand bijkomen. In dertig gemeenten kunnen inwoners het eerste milieu-rapport inkijken en zeggen wat ze erover denken.
Antwerpen overweegt bermparkeren lokaal en tijdelijk toe te laten
Bron : GVA
17:15 GEMEENTERAAD Het Antwerpse stadsbestuur werkt aan een systeem dat bermparkeren - het (gedeeltelijk) parkeren op een onverharde of verharde strook langs de weg - in bepaalde straten beperkt en tijdelijk zou toelaten. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag.
Automobilistenvereniging Touring ziet er alvast geen graten in, zolang het om welomlijnde situaties gaat en andere weggebruikers niet in gevaar komen.
Tekort aan parkeerplaatsen
De vraag om bermparkeren hier en daar toe te staan, kwam volgens het kabinet van Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) van de districtsbesturen van Ekeren en Wilrijk. Ze zou ingegeven zijn door een tekort aan parkeerplaatsen en een gebrek aan alternatieven in sommige wijken.
"Wij vinden dat bermparkeren een grote uitzondering zou moeten zijn, maar in een aantal gevallen kan het een kleine oplossing bieden voor een probleem", klinkt het op het kabinet van Kennis. "We werken aan een lijst met criteria of voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om bermparkeren toch toe te staan." De toelating zou onder meer slechts tijdelijk gegeven worden in afwachting van een structurele oplossing en de zone waarbinnen ze geldt zou duidelijk gesignaliseerd worden.
Touring: "Niet afkerig"
Automobilistenvereniging Touring staat er alvast niet afkerig tegenover. "Maar dan moet het wel gestructureerd gebeuren en goed gecontroleerd worden en de andere weggebruikers mogen geen hinder ondervinden", zegt woordvoerder Danny Smagghe in een reactie aan Belga. "Het is een maatregel die steeds meer gemeentebesturen nemen, vooral in straten die te smal zijn om er volwaardige parkeerplaatsen te voorzien."
Momenteel is het binnengebied Hoekakker in Ekeren ingekleurd als uitbreidingszone voor woongebied. Vanaf eind 2015 komt de bestemming echter automatisch te vervallen en kan het gebied vanaf 2016 bebouwd worden. Binnen de zone van ongeveer 20 hectaren is plaats voor meer dan 400 woningen. Voor districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is een eventuele bebouwing echter nog geen zekerheid.
Het binnengebied Hoekakker bestaat vandaag uit weilanden en akkers maar is volgens de stad ideaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen. Binnen het gebied, tussen de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan, is plaats voor meer dan 400 woningen. Volgens het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan, van 2009, is de Hoekakker momenteel ingekleurd als uitbreidingszone voor woongebied maar die omschrijving vervalt eind 2015. Daarna wordt de zone automatisch woongebied. Ongeveer 12 hectaren is eigendom van Bouwbedrijf Vooruitzicht en bijna 6 hectaren is eigendom van De Ideale Woning. Vanaf 2016 moet een bouwproject wel verenigbaar zijn met de omgeving, voet- en fietsverbindingen hebben, de Oudelandse beek moet gevrijwaard blijven en er moeten maatregelen genomen worden om wateroverlast te voorkomen.
Niets beslist
Volgens districtsburgemeester Koen Palinckx zal er de komende jaren, zelfs in 2016, van bebouwing hoe dan ook nog geen sprake zijn. Het Antwerpse stadsbestuur heeft het opstellen van een masterplan voor de Hoekakker uitgestel omdat we eerst een complete visie willen ontwikkelen voor de verschillende Ekerse open gebieden zoals Hoekakker, Puihoek en Oude Landen. Ook op stedelijk niveau is dus absoluut nog niets beslist. Wij gaan ervan uit dat door de watergevoeligheid van de Hoekakker, deze niet vanzelfsprekend in aanmerking zal komen voor bebouwing. We weten momenteel wat er op ons af komt en waar we voor staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat we een bebouwing niet kunnen verhinderen maar er is nog een lange weg te gaan alvorens een mogelijke eerste spadesteek de grond in kan gaan.
Compensatie
Groen Ekeren staat al jaren op de barricaden om de Hoekakker te behoeden van bebouwing en in het verleden voerden verschillende andere Ekerse politieke partijen al actie tegen een bebouwing. Bovendien vroeg de Ekerse districtsraad, in een unaniem goedgekeurd advies, om de bestemming te wijzigen naar open ruimte met als hoofdfunctie waterbuffering en als nevengeschikte functies zacht recreatief medegebruik, natuur- en landschapszorg. Dit ter compensatie van het verdwijnen van landbouwgrond en de aanleg van de tweede spoortoegang. Verschillende Ekerse politieke partijen hebben aangekondigd actie te zullen voeren vanaf het ogenblik dat de eerste bouwplannen voor het binnengebied ingediend worden.
ZO 12 JAN - BROMFIETSER GEWOND BIJ AANRIJDING IN EKEREN - 12:12
Ingezonden door: Louis van Looy
Op het kruispunt van de Kapelsesteenweg met de Veltwijcklaan kwam het zaterdag 11 januari omstreeks 8.25 uur tot een aanrijding tussen een personenwagen en een bromfiets. De 42-jarige bromfietser uit Ekeren liep hierbij lichte verwondingen op. Hij werd voor verzorging overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. De bestuurder van de Opel Zafira, een 32-jarige uit Ekeren, bleef ongedeerd.
DRIE PERSONEN GEWOND BIJ AANRIJDING DE BILDERDIJKSTRAAT IN EKEREN
Bron : 112 Antwerpen
VR 3 JAN - DRIE PERSONEN GEWOND BIJ AANRIJDING DE BILDERDIJKSTRAAT IN EKEREN - 12:02
Ingezonden door: Louis van Looy
Gisterenmiddag, rond 17 uur, deed zich op de Bilderdijkstraat in Ekeren een aanrijding voor waarbij vier wagens waren betrokken. De bestuurster (25) van een Nissan Pixo reed op de Bilderdijkstraat richting Leugenberg. Vanuit de tegenovergestelde richting kwam een andere bestuurster (85) gereden aan het stuur van een Opel Agila. Die bestuurster week uit naar links en kwam recht op de eerste wagen ingereden waardoor het tot een frontale botsing kwam. De Nissan werd door de klap van de aanrijding tegen twee andere geparkeerde wagens geslingerd. Zowel de Opel als de Nissan werden zwaar beschadigd en dienden te worden getakeld.
De bestuurster van de Nissan werd gewond aan de nek, schouder, knie en polsen. Ze werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis voor verzorging. In de Opel werden de bestuurster en haar passagier (een vrouw van 83) zwaargewond. Ook zij werden allebei overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. Niemand verkeerde in levensgevaar. Nadat de brandweer het wegdek had gereinigd, én na het takelen van de zwaarbeschadigde voertuigen, werd de rijbaan terug vrijgegeven. Dat meldt de Antwerpse lokale politie.
Op 19/11/2013 stelde het district de definitieve plannen van het plein voor aan de bewoners. Onderaan deze pagina vindt u de presentatie en het verslag van de avond.
Met de vernieuwing van het Kristus-Koningplein ziet het districtsbestuur de kans om de lokale economie extra te stimuleren. De heraanleg van het plein kan een begin zijn voor andere ingrepen in het centrum. Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten meer winkels komen en mensen moeten gezellig op een terrasje kunnen zitten.
Het nieuwe plein moet een groene, gezellige plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en iedereen zich thuis voelt. Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplaats. Er zijn banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
De bomen kleuren het toekomstige plein
In het ontwerp vormen de bomen een heel belangrijk onderdeel van het plein. De bomen zullen het plein herkenbaar maken. Door ze op de juiste plekken te plaatsen, zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen krijgen ondergronds en bovengronds voldoende ruimte zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Granieten vlak als hart van het plein
In het midden komt een opvallend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Het graniet is mooi bewerkt met een motief. In het vlak worden bovendien een zevental fonteintjes discreet verwerkt.
Aan het begin van de winkelstraat aan de kant van de Dorpstraat kan een fietsenstalling komen op het plein. LAND stelt voor om een bijkomende fietsenstalling te maken aan de school in de Alfons Jeurissenstraat. Als het schoolhek een beetje naar achteren kan schuiven, ontstaat daar meer plaats voor wachtende ouders.
In de Akker komen rijbaankussens, zoals hier in de Verschansingsstraat
IFEKEREN - Het Antwerps stadsbestuur heeft beslist om in de Akker in Ekeren verkeersremmende maatregelen te nemen. Er komen asverschuivingen, rijbaankussens en plooibakens.
Ter hoogte van huisnummers 65 tot 71 wordt een asverschuiving voorzien, die gecreëerd wordt door het invoeren van geschrankt parkeren. Fietsers kunnen ongehinderd blijven doorrijden.
Een rijbaankussen moet bovendien de snelheid van het verkeer daar afremmen. Om de parkeervakken aan te duiden komen er plooibakens en nieuwe belijning.
Ook ter hoogte van de huisnummers 61 tot 95 wordt een asverschuiving ingevoerd met geschrankt parkeren en ook daar komen markeringen en plooibakens.
Verder wordt de straat langs één zijde versmald ter hoogte van huisnummer 25. Dit gebeurt door een rijbaankussen en plooibakens die de parkeerstrook onderbreken. Ook hier zullen fietsers ongehinderd door kunnen fietsen.
De A102 en R11bis zorgen voor een extra noord-zuid verbinding rond Antwerpen.
Inspraak over A102 en R11bis van 15 januari tot 15 februari 2014
Om een duurzame oplossing te vinden voor de verkeersproblemen in Antwerpen, ontwikkelde de Vlaamse overheid het Masterplan 2020. Een deel van dit masterplan omvat de aanleg van de A102 en de R11bis die de A12 en E19 in het noorden moeten verbinden met de E313 in Wommelgem en de E19 in het zuiden.
De A102 wordt een volledig nieuwe weg die loopt van het knooppunt van de E19/A12 in Ekeren tot aan de E313 ter hoogte van het rondpunt van Wommelgem. Het doel is om de verkeersdruk op het noordelijk deel van de Antwerpse Ring te minderen. Ook in Merksem en aan Schijnpoort zal de verkeershinder afnemen dankzij de A102. Volgens de huidige plannen van het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer wordt de A102 ondergronds aangelegd.
De R11bis zal het rondpunt van Wommelgem verbinden met de E19 Wilrijk. Ook de R11bis is volgens de huidige plannen een ondertunnelde gewestweg.
U kon in september 2013 kennis maken met de plannen voor de A102 en de R11bis op drie infomarkten in Merksem, Mortsel en Wijnegem.
Opstart plan-MER voor A102 en R11bis
Vóór deze nieuwe gewestwegen kunnen worden gerealiseerd, moet er eerst een plan-MER of milieueffectenrapport worden opgemaakt. In een dergelijk rapport gaan onafhankelijke deskundigen na wat de gevolgen zijn van zulke grote infrastructuurprojecten voor onder meer mens, milieu, ruimte en mobiliteit. Zij onderzoeken daarbij ook welke alternatieven er zijn.
Om het plan-MER over de A102 en de R11bis zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden, worden de verschillende alternatieven in een kennisgevingsdossier voorgesteld.
Vanaf 15 januari 2014 wordt het kennisgevingsdossier voor deze plan-MER ter inzage gelegd. Iedereen kan dan gedurende een maand aangeven wat er extra onderzocht moet worden en op welke manier. Er kunnen dan ook voorstellen worden geformuleerd voor mogelijke alternatieven.
Tot 15 februari 2015 kunnen suggesties of opmerkingen schriftelijk worden bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen of aan de dienst Mer van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
Buurvrouw ontsnapt aan de dood bij instortende zijgevel
Bron : GVA
24/12 EKEREN (2180) Tijdens de storm van dinsdag is de zijgevel van een nieuwbouw ingestort door de hevige wind. De brokstukken kwamen op het plat dak van de buurvrouw terecht. Het dak zakte deels in door het gewicht en de brokstukken vielen in de onderliggende kamer . Gelukkig was de vrouw op dat moment in haar slaapkamer ernaast. Zo ontsnapte ze aan een gewisse dood. De brandweer en de stadsingenieur kwamen ter plaatse om de stabiliteit na te kijken.
EKEREN - Dieven hebben de broodautomaat van 't Bakkerke in de Kloosterstraat gekraakt. Ze gingen aan de haal met het geld dat erin zat en trokken het elektronisch systeem uit de automaat.
De elektronica hebben we wat verderop in de goot teruggevonden, zucht bakker Frank Calié. Boos hing hij de afgelopen dagen een boodschap aan zijn automaat. Ga werken voor uw centen en blijf van een ander zijn centen af. Wij moeten er ook hard voor werken, schreef hij. Ondertussen is de broodautomaat hersteld en kunnen klanten na de openingsuren weer vers brood kopen. Ik ben niet alleen het geld uit de automaat kwijt. Voor de herstelling heb ik diep in mijn portemonnee moeten tasten en ik heb enkele dagen geen brood via de automaat kunnen verkopen, zegt Calié. Van de dieven ontbreekt elk spoor.
In oktober 2012 werden, bij wijze van proef, ter gelegenheid van de verkiezingen, stembureaus opgericht op 14 locaties verspreid over 7 districten. Op de jongste districtsraad diende Groen een voorstel tot advies in om het stedelijk college te vragen, ter gelegenheid van de verkiezingen van 25 mei 2014, stembureaus in te richten in woonzorgcentra en dienstencentra in àlle districten. Bovendien zouden maatregelen moeten genomen worden om de toegankelijkheid tot stembureuas en hokjes te garanderen voor alle stemplichtigen. Voorzitter Koen Palinckx (N-VA) deelde mee dat navraag bij de bevoegde diensten leerde dat Zorgbedrijf Antwerpen zich al met dat probleem bezighield en zowel in Woonzorgcentra (WZC) als Dienstencentra (DC) mogelijkheden tot inrichten van stembureaus onderzocht. Vandaar dat er dus voor het districtscollege geen reden was om een advies naar de stad te sturen want er werd aan gewerkt. Tot verbazing en ontzetting van de voltallige oppositie (Groen, VB, sp.a) die het advies steunde, stemde de meerderheid (N-VA, CD&V, Open Vld) tegen zodat er geen brief naar de stad zal vertrekken. (jdh)
Zoals in alle gemeenten en districten gebeurde, heeft ook het Ekers districtscollege een meerjarenplan 2014-2019 opgesteld. Het plan werd in de districtsraad voorgesteld, besproken en meerderheid tegen minderheid goegekeurd. Het college gaf eerst tekst en uitleg over het plan en de begroting 2014 en die inleiding had veel weg van een goednieuwsshow, niet verwonderlijk natuurlijk. Zo kon er onder meer vernomen worden dat er digitale infoborden zullen geplaatst worden, dat voetpaden extra aandacht zullen krijgen en dat lokale betonwegen, die al een eerbiedwaardige leeftijd hebben, zullen onderzocht worden op hun voegen. Voor de hele legislatuur zal ongeveer zestien miljoen euro beschikbaar zijn waarvan zowat drie miljoen spaarpot vanuit vorige legislatuur, waarvoor dank uiteraard. Een kleine vier miljoen is voorzien voor exploitatie en ongeveer het dubbele voor investeringen.
Fracties Dat de N-VA-fractie zeer tevreden was met het geleverde werk, zeker ook met de totaalvisies op verschillende domeinen, mag geen verwondering wekken gezien de partij 60% van het college uitmaakt. Frappant was wel dat de drie oppositiepartijen woorden van lof hadden voor het geleverde werk, wat uiteraard niet betekende dat zij akkoord waren met de inhoud. Zo vond VB het jammer dat het veiligheidsaspect niet was opgenomen en overgelaten wordt aan de stad terwijl er ook over zelfstandigheid geen woord te vinden is. Voor de rest wacht de fractie de beloofde realisaties af . Voor sp.a is het plan te weinig ambitieus, te conservatief en bevat het te weinig verandering. De fractie betreurde ook dat er geen tram komt, geen fuifzaal en geen sportpark Oude Landen. Ook Groen had het over te weinig ambitie in visie en projecten. Zo vindt de partij dat er duidelijk te weinig aandacht gaat naar fietspaden. (jdh)