Vanmorgen maakte het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) haar verwachte resultaten bekend voor het jaar 2012. Antwerpen zal in 2012 1,8 procent minder goederen behandeld, zo bleek.

Samenwerking

Haventopman Eddy Bruyninckx opperde het voorstel om businesscases uit te werken met de haven van Zeebrugge. Opmerkelijk omdat de havens in het verleden vaak op hun autonomie stonden, ondanks actie van de Vlaamse regering om tot meer samenwerking te komen.

Bruyninckx stelt dat Vlaamse havens in vergelijking met havens als Rotterdam of Hamburg nog potentieel hebben in Azië, waarbij er ‘gezamenlijke voorstellen aan de markt aangeboden kunnen worden'. Veel concreter wou de gedelegeerd bestuurder dat echter niet maken.

Spoor

Verder vroeg men onder meer aandacht voor het goederenvervoer per spoor. Daarbij stelt Bruyninckx dat men geen vragende partij is om de geplande tweedespoorontsluiting meteen uit te voeren. ‘Wel vinden we het gevaarlijk dat er een aantal relatief kleine investeringen met een zestal jaar zijn uitgesteld, die op korte termijn de capaciteit van het goederenspoorvervoer flink kunnen verhogen', aldus Bruyninckx.

Daarbij verwijst hij naar betere signalisatie die voor personeelsbesparing kan zorgen, alsook het aanpassen van sporen in Ekeren en aan de Krijgsbaan bij Deurne.