Volgens Deleu heeft Vlaamse regering, door toedoen van de N-VA vier jaar tijd verloren, in het zogenaamde Oosterweeldossier. Deleu betreurt het zijn voormalige partijgenoten vasthouden aan het BAM-tracé, en niet geïnteresseerd zijn in zij Consensustracé. Dat consensustracé verzoent het Meccotracé van Straten-generaal met het BAM-tracé van de Vlaamse regering. In het consensusmodel maakt men een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17, en legt men de zogenaamde ‘bretellen of ‘tangenten'.

‘Haven liep al schade op'

Volgens Deleu is zijn plan veel goedkoper dan het BAM-tracé, en kan het ook sneller worden gerealiseerd. ‘En dat is enorm belangrijk, want onze haven heeft nu al schade opgelopen.'

In zijn Open Brief pakt hij Bart De Wever op zijn belofte om ‘de files op te lossen', maar vraagt zich wel af waarom de N-VA in de Vlaamse regering weigert om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken, zodat een groot deel van het fileprobleem opgelost kan worden.

Inhoudelijke commentaar

Deleu is bij momenten bikkelhard voor zijn voormalige partij. ‘Toch mag mijn Open Brief niet gezien worden als een afrekening. Ik speel niet op de man, ik geef inhoudelijke commentaar. Ik wil met name Bart De Wever aansporen om eindelijk een doorbraak te forceren in het mobiliteitsdossier, want we verliezen kostbare tijd. Door het fileprobleem zullen er duizenden jobs verloren gaan, vergelijkbaar met de sluiting van Ford Genk. Ik de N-VA aansporen om hun verantwoordelijkheid te nemen.'

N-VA-woordvoerder Bart Van Camp wil niet teveel woorden vuilmaken aan de open brief. ‘Met alle respect voor mijnheer Deleu, maar er zijn nu eenmaal procedures die we moeten volgen. Zijn voorstellen worden onderzocht in het zogenaamde Plan MER. Mijnheer Deleu is inderdaad een voormalige lid van onze partij, maar ik ga voorts geen commentaar geven want ik wil niet onvriendelijk worden.'