Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-11-2012
Zo goed als geen trams en bussen in Antwerpen
Bron: De Redactie
wo 28/11/2012 - 08:30Update: wo 28/11/2012 - 17:22In en rond Antwerpen ligt het tram- en busverkeer zo goed als stil door een protestactie van de vakbonden tegen een nieuwe dienstregeling. Een 500-tal mensen hebben betoogd, niet alleen bus- en tramchauffeurs maar ook passagiers.
Rond 14u waren zo'n 500 actievoerende tram- en buschauffeurs en sympathiserende passagiers vanop de Rooseveltplaats te voet vertrokken naar het hoofdkwartier van De Lijn, waar ze directeur-generaal Roger Kesteloot willen spreken.
Door die nieuwe dienstregeling rijden de bussen van De Lijn niet langer tot in het centrum van de stad. Ze houden allen halt aan de rand van de stad, waarna de passagiers moeten overstappen op een tram om naar het centrum te gaan. Die trams zitten barstensvol.
De reizigers begrijpen de actie, want ook zij zijn niet te spreken over de overvolle trams. Alleen vinden een aantal van hen het jammer dat zij opnieuw de dupe zijn van de actie.
Schoolbussen rijden uit
Deze morgen reden nog ongeveer twee op de drie bussen, maar rond de middag werd de actie uitgebreid. In de vroege namiddag lag het tram- en busverkeer zo goed als stil. Exacte cijfers wil De Lijn niet geven, omdat de vervoersmaatschappij wil vermijden dat klanten verkeerd geïnformeerd worden.
Niet alleen in Antwerpen zelf is het tram- en busverkeer verstoord. De hele provincie ondervindt hinder van de stakingsactie. Verwacht wordt dat de rest van de namiddag weinig tot geen bussen of trams meer zullen uitrijden.
Er is wel afgesproken dat de schoolritten die vanmorgen uitreden, ook vanmiddag terug zouden uitrijden, zodat alle leerlingen die vandaag met de bus op school geraakt zijn, ook terug thuis geraken.
Een aantal actievoerders van de groep Liefkenshoektolvrij, heeft zaterdag in Antwerpen betoogd voor een tolvrije Liefkenshoektunnel. Zij voeren aan dat volgende maand, op 16 december, de tunnel is afbetaald. Het verkeer kan volgens hen vanaf dan gratis door de tunnel rijden. Dit zou een ontlasting van de Antwerpse ring met zich brengen. Voor onze regio betekent zon regeling dat er voortaan niet meer moet betaald worden om naar buurdorpen als Kallo, Doel, Kieldrecht en Beveren te rijden.
Misschien wordt half december het tolgeld afgeschaft?
Dat het echter zover nog niet is mag afgeleid worden uit een reactie van de Vlaamse regering. Die wil van een afschaffing niet van weten omdat de tolinkomsten gelinkt zijn aan de financiering van het BAM-tracé. Zo moet de nv Tunnel Liefkenshoek nog tot 2037 een concessievergoeding betalen aan BAM, de beheersmaatschappij van de Vlaamse overheid. Wat opvallend is want na het Lange Wapperreferendum in 2009 beloofde de Vlaamse regering om de BAM te ontmantelen.
EKEREN - Twee gemaskerde mannen hebben gisterochtend een gewapende overval gepleegd op een krantenwinkel in de Ferdinand Verbieststraat. Ze konden zo'n 500 euro aan wisselgeld buitmaken. De aanwezige uitbater bleef ongedeerd. De politie onderzoekt de feiten.
De daders stormden de zaak binnen omstreeks 5.15 uur. Op dat moment waren nog geen klanten aanwezig. De winkel was nog maar net open. Terwijl ik de kranten aan het schikken was, zag ik plots twee mannen met bivakmutsen. Omdat ze beiden een donkerblauwe sweater van De Post droegen, dacht ik eerst dat het om een grap ging', vertelt Gert Valkenborgh van Papershop G&L.
Toen één van hen met een koksmes begon te zwaaien, besefte de uitbater dat het menens was. Aanvankelijk wilde ik hen opsluiten in mijn zaak, maar de sleutels lagen achteraan. Ik heb me dan maar overgegeven. Hoewel ze grote sporttassen bij zich hadden, hebben ze enkel het geld uit de kassa gestolen.'
EKEREN - Toekomstig districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) heeft vrijdagnamiddag het bestuursakkoord voor de volgende zes jaar voorgesteld. Onder het motto 'Ekeren, dorp in de stad' wil het nieuwe bestuur de eigenheid van Ekeren de volgende zes jaar meer in de verf zetten.
Het nieuwe bestuur wil in elk geval voort maken met de heraanleg van het Kristus Koningplein. Meer nog, het bestuur wil een globale visie ontwikkelen voor de zone van het plein, de Dorpsstraat, de Markt, de Kloosterstraat en de Driehoekstraat. Binnen dit gebied streeft het nieuwe bestuur naar een verhuis van de Aldi. 'De site die dan vrijkomt, moet dan verder ontwikkeld worden', aldus Koen Palinckx.
Op het vlak van mobiliteit is het voor alle partijen duidelijk dat er geen tram door Ekeren mag komen. 'Straten met een doorstromingsfunctie worden niet meer geknipt of versmald en we gaan op zoek naar extra parkeerplaatsen', stelt Koen Palinckx. In bepaalde delen van Mariaburg en Ekeren-Donk zal er resoluut geopteerd worden voor bermparkeren.
Om de lokale economie aan te zwengelen, komt er een lokaal economieforum en het nieuwe bstuur pleit ook voor de aanstelling van een verantwoordelijk ambtenaar voor het ondersteunen van de lokale economie.
Het bestuur gaat ook een eigen Ekerse huisstijl ontwikkelen en er komen lichtkranten.
In de herfst wil het bestuur bladkorven plaatsen.
Fuifzaal
Het nieuwe college blijft zoeken naar een gepaste locatie voor een fuifzaal. Nu zal meer bepaald de Leugenberg onder de loep genomen worden. 'We gaan onderzoeken of er een fuifzaal kan ingeplant worden achter kinderspeeltuin Den Deugeniet', legt Koen Palinckx uit. Voor dat gebied zal ook een masterplan voor dagrecreatie uitgetekend worden.
De verenigingen mogen zich verwachten aan een verenigingenloket, waar zij terecht kunnen wanneer zij een evenement op het openbaar domein willen organiseren. Het nieuwe college wil ook een basispakket van eigen feestmateriaal aanleggen.
Weg met de Leugenbergbrug
Er was reeds sprake van in de vorige legislatuur, maar het nieuwe bestuur wil er voortgang mee maken, met de afbraak van de Leugenbergbrug en het doortrekken van de Kloosterstraat.
Er zal ook onderzocht worden of er in Ekeren een kinderboerderij kan komen.
Bovenlokaal zal het nieuwe bestuur ijveren voor meer onafhankelijkheid, met bijvoorbeeld districtsbeheer over het zwembad en de sporthal.
Ook de al lang gevraagde grenscorrecties staan op de agenda van het nieuwe bestuur.
Bevoegdheden
Ondertussen hebben de partijen in de meerderheid ook de bevoegdheden verdeeld.
Marc Elseviers (CD&V) wordt districtsschepen van jeugd, verkeer, gezin en onderwijs. Pol Bruyninckx (Open VLD) krijgt senioren, sociale zaken, patrimonium en ruimtelijke ordening.
N-VA zal zich bezighouden met cultuur en erfgoed, feesten en plechtigheden, openbaar doein, groen, begroting, sport, communicatie en participatie, lokale economie en toerisme, markten en foren, verzustering(en), veiligheid, decentralisatie en burgerlijke stand. Wie de N-VA-districtsschepenen worden, is nog niet vastgelegd.
De formatiegesprekken voor het district Ekeren zijn definitief afgerond. Er komt een coalitie N-VA, Open Vld en CD&V aan de macht. N-VA kiest dus voor een doorslagje van wat N-VA op Antwerps niveau heeft beslist. Met Koen Palinckx krijgt de N-VA het voorzitterschap van de districtsraad en twee districtsschepenen. Open Vld en CD&V leveren elk een districtsschepen. Uittredend districtsburgemeester Ronny Kruyniers (Sp.a) verhuist naar de oppositie. Bart De Wever wenste in de stad niet met Sp.a te besturen. Koen Palinckx volgt dus getrouw de orders van formateur Bart De Wever. De nieuwe coalitie zal ook vijf schepen aanstellen. Zes jaar geleden vond Sp.a het belangrijk zuiniger te werken door maar met zn vieren te besturen. In de huidige economische crisis is deze beslissing om met meer schepenen te regeren een slecht signaal van verspilling en overbodige luxe zegt Ronny Kruyniers. Bovendien zullen CD&V en Open Vld op vlak van mobiliteit een draai van 180° moeten maken, aangezien de N-VA naar de verkiezingen trok met een programma dat volledig afwijkt van het Ekerse beleid tot vandaag. We hebben het hier over de tram, het parkeerbeleid, Kristus Koningplein, Sint-Mariaburg, de Kouter enz. De Sp.a districtsraadsleden voor de komende 6 jaar zijn: uittredend districtsburgemeester Ronny Kruyniers, Elke Van Espen en nieuwkomer Karl Simons. Zij krijgen op de oppositiebanken het gezelschap van Groen en Vlaams Belang.
SP.A reageert : "Is dit de aangekondigde kracht van verandering?"
Bron : GVA
12:54Ekeren (2180) SP.A Ekeren reageert verbaasd op de mededeling van Koen Palinckx over de vorming van een meerderheid tussen NV-A, CD&V en Open VLD.
SPA zegt nooit voor een inhoudelijk gesprek te zijn uitgenodigd en ze zijn van mening dat NV-A trouw de orders van Bart De Wever volgt om niet met SP.A in zee te gaan. "NV-A Ekeren kiest dus voor een doorslagje van wat NV-A op Antwerps niveau heeft beslist. Is dit al meteen een voorproef van de autonomie van het nieuwe Ekerse districtsbestuur ?" , vraagt de partij zich af.
"De nieuwe coalitie heeft er ook voor gekozen een vijfde schepen aan te stellen. In de huidige economische crisis die mensen hun werk doet verliezen, hun inkomen doet dalen en nog meer mensen tot armoede drijft, is deze beslissing een slecht signaal van verspilling en overbodige luxe. Bovendien is dit volledig in tegenspraak met hun verkiezingsprogramma." vindt SP.A nog
SP.A kondigt aan dat ze zal zich voor Ekeren zal blijven inzetten en vanuit de oppositie zal strijden voor een warme en solidaire Ekerse gemeenschap. De districtsraadleden die dat zullen doen zijn : uittredend districtsburgemeester Ronny Kruyniers, Elke Van Espen en nieuwkomer Karl Simons.
EKEREN - SP.A Ekeren is verbaasd over de coalitie die N-VA gevormd heeft met CD&V en Open VLD. De partij betreurt het dat N-VA geen inhoudelijk gesprek met hen gevoerd heeft en gekozen heeft voor een doorslag van het Antwerps stadsbestuur. Dat de coalitie bovendien een vijfde schepen aanstelt, kan er bij de socialisten niet in.
'Zes jaar geleden vond SP.A het juist belangrijk zuiniger te werken door maar met zijn vieren te besturen. NV-A, CD&V en Open VLD voegen er snel een vijfde schepenambt aan toe. In de huidige economische crisis, die mensen hun werk doet verliezen, hun inkomen doet dalen en nog meer mensen tot armoede drijft, is deze beslissing om met meer schepenen te regeren een slecht signaal van verspilling en overbodige luxe. Bovendien is dit volledig in tegenspraak met hun verkiezingsprogramma', klinkt het bij SP.A.
'Hoe voorspelbaar', reageert toekomstig districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA). 'Het decreet legt pas vanaf 2018 op om met een schepen minder te besturen. Waarom moeten wij heiliger zijn dan de paus? Met de extra bevoegdheden die naar de districten zullen komen, kunnen we een extra kracht gebruiken. Het werkvolume in een district is bovendien vergelijkbaar met dat van een gemeente, meer nog, wij dienen voortdurend onze dossiers op het stadhuis te gaan verdedigen.'
Palinckx voegt er nog aan toe dat bij de vorige legislatuur vier partijen aan tafel zaten voor de vorming van een coalitie en dat zo de posten netjes verdeeld waren. 'Daar zat helemaal geen besparingsfilosofie achter toen', aldus nog Koen Palinckx.
Voor SP.A zullen uittredend districtsvoorzitter Ronny Kruyniers, uittredend raadslid Elke Van Espen en nieuwkomer Karl Simons hun zitje in de oppositie opnemen.
'Wij zullen ons blijvend inzetten voor Ekeren en strijden voor een warme en solidaire Ekerse gemeenschap', aldus de SP.A.
Infrabel kreeg een Vlaamse bouwvergunning voor de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren. Bij de aanleg van deze spoorknoop wordt niet gekozen voor een ondergrondse oplossing. Het gevolg is dat dan impliciet ook de keuze gemaakt is voor een hoge oplossing voor het eerste deel van de tweede spoortoegang die hierop zou aansluiten, met een brug over de E19 en de HSL en een bovengrondse uitvoering in Merksem.
Het Antwerpse stadsbestuur tekende beroep aan tegen de bouwvergunning die Infrabel gekregen heeft voor de realisatie van de spoorvertakking. De stad stelt dat het technisch wel haalbaar is om de spoorvertakking ondergronds te leggen. In zijn advies had het stadsbestuur enkele maanden geleden gesteld dat de spoorvertakking bij voorkeur ondergronds moet worden aangelegd en indien dit technisch niet haalbaar was, dienden er geluidsschermen te worden aangebracht. Technisch wordt dit wel mogelijk geacht maar tegelijk maakt dit het werk ook veel duurder. Een bedrag van 300 miljoen euro wordt geraamd.
Infrabel kreeg een bouwvergunning waarin enkel opgelegd wordt dat er geluidsschermen moeten komen.
Deze hoge oplossing is een aanslag op de groene buffer tussen stad en rand op het traject van het tweede spoor (tevens de reservatiezone voor de A102) tussen Ekeren en Schoten omdat de aanleg van de tweede spoortoegang op deze manier langer bovengronds moet blijven alvorens in de boortunnel te geraken.
Er wordt heel wat geïnvesteerd in het creëren van een draagvlak voor deze tweede spoorontsluiting. En dit draagvlak is mijns inziens ook haalbaar als er gekozen wordt voor een lange boortunnel. Door deze hoge versie van de spoorbundel ondergraaft de Vlaamse Regering mogelijk zelf dat draagvlak bij de bevolking. De Vlaamse Regering legt zo zelf een zware hypotheek op een belangrijk dossier dat centraal staat in haar Vlaamse spoorstrategie. Men kan nu eenmaal de spoorbundel in Ekeren niet los zien van de daaropvolgende tweede spoorontsluiting.
Maar, de technische aspecten van het dossier leren ons ook dat een ondergrondse oplossing op het vlak van waterbeheersing moeilijk is en dat door een ondergrondse oplossing natuurwaarden in de Oude Landen verloren dreigen te gaan door verstoring in de waterhuishouding. Bovendien zou door een ondergrondse uitvoering ook het overstromingsrisico in Ekeren gevoelig toenemen.
Dit dossier en deze waterproblematiek werd ook overlegd tussen Natuurpunt en Infrabel.
Tijdens de hoorzitting met de heer Vansteenkiste in de commissie MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) bleek dat Infrabel voorlopig niet met de bouw van start gaat en er voor kiest om opnieuw in overleg te treden met de Stad Antwerpen en de gouverneur over deze bouwvergunning en mogelijke alternatieven waarvan de meerkost kan oplopen tot 750 miljoen euro.
De heer Vansteenkiste bevestigde dat de spoorbundel in Ekeren wel in het investeringsprogramma 2013-2027 van de NMBS is voorzien maar dat het hele project van de tweede spoorontsluiting niet als dusdanig in het investeringsprogramma van de spoorwegen is opgenomen. Daarvoor mikt men op een PPS-constructie (publiek-private samenwerking). Een van de mogelijkheden daarbij is pre- of cofinanciering vanuit het Vlaamse Gewest. Maar op de vraag van collega Martens ter zake, kon de minister nog niet concreet antwoorden. Op dit moment wordt ook het overleg opgestart over een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gewesten en de federale overheid over het investeringsplan van de NMBS.
Mijn vragen aan de minister over dit vergund project zijn de volgende.
1.Wordt dit dossier opgenomen in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gewesten en de federale overheid over het investeringsplan van de NMBS?
2.Wordt eventueel overwogen om via pre- of cofinanciering vanuit het Vlaamse Gewest tussen te komen in de meerkost die nodig is om te komen tot een leefbare inbedding van de tweede spoorontsluiting, i.c. voor een ondergrondse oplossing voor de spoorbundel in Ekeren?
3.Hebben de onderhandelingen die Infrabel nu opnieuw voert met de stad Antwerpen ook betrekking op de financiering van het project? Wordt er ook van de stad Antwerpen een financiële inbreng verwacht?
4.Was de stad Antwerpen op de hoogte en/of betrokken bij het overleg tussen Natuurpunt en Infrabel over de waterproblematiek in het kader van de Plan-MER?
1.De realisatie van het project Oude Landen is belangrijk voor de verhoging van de capaciteit van het spoor naar de Antwerpse haven. Dit project is ook opgenomen in de conceptnota Vlaams Strategisch Spoorbeleid. Zoals al gezegd in de Commissie MOW van 31 mei 2012 in antwoord op de vraag om uitleg van de heer Bart Martens, wordt die conceptnota nog aangevuld met een prioritering. De informele consultatie van de stakeholders loopt momenteel. De aangepaste conceptnota zal het toetsingskader vormen bij de bespreking van de voorstellen voor het meerjreninvesteringsprogramma 2013 2025.
De heer Vansteenkiste heeft in de Commissie MOW van 24 mei 2012 inderdaad gezegd dat het project Oude Landen is opgenomen in het meerjaren investeringsplan 2013 2025 van de NMBS-Groep. Ik kan dat echter niet bevestigen.
Zoals ik al heb geantwoord op 31 mei, moet Minister Magnette, in het kader van de advies- en betrokkenheidsprocedure, het investeringsplan 2013 2025 van de NMBS-Groep aan mij bezorgen. Maar dat is nog steeds niet gebeurd.
Tot op heden is er nog maar een informeel verkennend overleg geweest tussen het kabinet van federaal minister Magnette en mijn kabinet over dit investeringsplan. Ik heb daaruit begrepen dat op federaal niveau nog gediscussieerd wordt over het globale budget voor het investeringsplan en de verdeling ervan over de jaren, wat natuurlijk ook een impact zal hebben op de projecten opgenomen in het plan.
Ik kan dan ook alleen maar herhalen dat ik eerst een zicht wil hebben op de inhoud van het plan en het budget, alvorens te gaan zeggen welke de Vlaamse prioriteiten zijn en wat we als Vlaamse Overheid gaan meefinancieren of prefinancieren.
2.Het is actueel voorbarig om op deze vraag een antwoord te geven. De gesprekken met de gouverneur over deze mogelijke alternatieven zijn nog maar pas opgestart. Verder overleg en onderzoek ter zake moeten nog worden uitgevoerd.
3.Infrabel informeerde mij dat er tot op heden geen nieuwe onderhandelingen met de stad Antwerpen werden opgestart. Met mevrouw Cathy Berx. provinciegouverneur Antwerpen, werd wel afgesproken dat zij een bemiddelende rol op zich zal nemen in de contacten tussen Infrabel en de Stad Antwerpen.
4.Zowel tijdens de voorbereiding tot en gedurende de procedure voor de opmaak van de plan-MER voor de ongelijkgrondse vertakking Oude Landen bestond er een overlegforum, waarin zowel de stad als de provincie Antwerpen vertegenwoordigd waren.
Het heden vergunde project is immers de technische vertaling van alle gesprekken en afspraken die in verband met de diverse met elkaar gelieerde projecten tussen de betrokkenpartijen gemaakt werden, met name:
ode realisatie van het stadproject met de aanleg van een speelbos en een sportpark;
ode vragen van de provincie waarbij via het project door Infrabel een oplossing wordt aangereikt voor de overstromingsproblematiek in die omgeving;
odit overstromingsgebied geïntegreerd werd in het natuurpark dat vanuit het goedgekeurde project-MER werd voorgesteld.
In dit verband kan nog worden verwezen naar de bijzondere overeenkomst die tussen de stad Antwerpen en Infrabel werd afgesloten op 28 februari 2011.
Bovendien werden alle bovengenoemde werken opgenomen in de bouwaanvraag van Infrabel van dit project Infrabel en ook samen door de Vlaamse Overheid vergund op 10 februari 2012.
20/11Ekeren (2180) Een maand na de verkiezingen is er in Ekeren een bestuursakkoord gesloten.
De komende zes jaar zal het district geleid worden door een coalitie van N-VA, CD&V en Open VLD. Deze coalitie heeft een meerderheid van 11 zetels op 19. De drie partijen die nu een akkoord hebben in Ekeren, zijn dezelfde als de drie die momenteel ook in Antwerpen gesprekken voeren. Volgens Koen Palinckx ( N-VA) kan het alleen de zaken maar vermakkelijken als op beide niveaus dezelfde partijen aan de macht zijn.
Wie welke bevoegdheden krijgt, zal later bekend gemaakt worden, maar er werd overeengekomen dat N-VA drie uitvoerende mandatarissen zal leveren, CD&V en Open VLD elk een.
EKEREN - Het is niet echt een verrassing dat N-VA in Ekeren een akkoord bereikt heeft met Open VLD en CD&V. Hiermee heeft het district een afspiegeling van de meerderheid op het Schoon Verdiep.
N-VA levert drie mandatarissen, waaronder met Koen Palinckx de districtsvoorzitter. CD&V en Open VLD hebben ook elk een districtsschepen in het college.
'Er werd een sterk bestuursakkoord gesloten waarin de prioriteiten voor Ekeren voor de volgende legislatuur werden vastgelegd', aldus Koen Palinckx.
CD&V en Open VLD behaalden elk één zetel. N-VA sleepte er negen in de wacht. De Ekerse districtsraad telt in totaal 19 zetels.
De verkozene voor CD&V is Marc Elseviers, voor Open VLD is dat Pol Bruyninckx.
EKEREN - De eerste bewoners van de nieuwe serviceflats op de zogenaamde Sint-Lucassite zullen in de loop van 2014 hun intrek kunnen nemen. RVT Christine heeft zopas het startsein voor de bouw van het project gegeven.
Op de gelijkvloerse verdieping van het gebouw komen zes serviceflats, een cafetaria en een leefruimte met keuken. Verder zal daar ook voorzien worden in een onthaal met ontvangstruimte.
Op de eerste en tweede verdieping komen telkens twaalf serviceflats en gemeentelijke zitruimtes.
Het bouwproject werd uitgetekend door architectenbureau De Jongh & Bierwerts. Elke serviceflat heeft een terras, een eigen parkeerplaats en een eigen berging in de kelder.
Voor de dienstverlening is er een nauwe samenwerking met RVT Christine, maar de flats hebben wel een autonoom statuut en zullen in de toekomst een eigen residentienaam krijgen.
18:15 OOSTERWEEL Een beslissing van de Vlaamse regering over het Oosterweeltraject komt er niet voor het najaar van 2013. Het definitief milieueffectrapport (MER) wordt ten vroegste in de zomer afgeleverd en ook op de adviezen van de Europese Commissie blijft het wachten.
Donderdag stelde de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) haar derde voortgangsrapport van het Masterplan 2020 voor in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement.
"Het MER loopt inderdaad enkele maanden vertraging op", bevestigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits in de commissie. Volgens de huidige timing moet de Antwerpse verkeersknoop in februari 2021 zijn opgelost, maar dat wordt wellicht niet meer gehaald.
Toch wil Crevits benadrukken dat er, ook zonder de Oosterweelverbinding, vooruitgang wordt geboekt in het dossier. "We hebben al twee sluizen gebouwd, twee nieuwe tramlijnen aangelegd en bruggen over het Albertkanaal verhoogd. Ook dat maakt deel uit van het Masterplan", beklemtoonde ze.
"Onzekerheid over financiering"
Ook het Rekenhof stelde woensdag zijn derde rapportage van het Masterplan voor en kon niet anders dan concluderen dat er veel onzekerheid over de financiering blijft. "Het is wachten op de Europese standpunten, onder meer rond de mogelijkheid van een tolheffing, en het MER", zei Jan Debucquoy van het Rekenhof.
In dat MER wordt momenteel rekening gehouden met verschillende alternatieven, waaronder het Meccanotracé en een centrale tunnel onder de stad.
WO 14 NOV - INBRAAK IN KINDERDAGVERBLIJF SCHOONBROEK - 15:46
ngezonden door: Louis van Looy
Toen een medewerkster van kinderdagverblijf Schoonbroek, Groot Hagelkruis 165, daar gisterenmorgen toekwam zag ze dat er was ingebroken. Er lagen in het keukentje van de kribbe spullen op de grond die normaal in een grote koffer zitten opgeborgen. De koffer zelf was verdwenen.
De politie kwam ter plaatse, een onderzoek werd opgestart. Vermoedelijk is de dader binnengeraakt via een zijdeur van het dagverblijf. Die deur vertoonde sporen van braak. Wat er precies werd gestolen was niet meteen duidelijk. Er zou een volledige inventaris worden opgemaakt en aan de politie worden bezorgd. Dit meldt de Ant(werpse lokale politie.
Verschillende nutsbedrijven voeren werken uit in het Laar, van de Burgemeester Waghemansbrug tot aan de Wielseweg.
Hierdoor is de volledige rijweg afgesloten voor verkeer tot 21 november. U kan in beide richtingen de omleidingsroute volgen langs Hof van Delftlaan, Sint-Lucaslaan en Gerardus Stijnenlaan. Ook lijnbus 33 volgt dit traject, waardoor de halte aan de Wielseweg wordt vervangen door een tijdelijke halte in de Gerardus Stijnenlaan.
Alle leden van de verschillende Ekerse verenigingen die gebruik maken van parochiezaal Nobele Donk zullen in de toekomst, bovenop het lidgeld van hun vereniging, jaarlijks nog eens 10 euro extra moeten betalen als gebruiksrecht voor de parochiezaal. Met het systeem moeten de kostelijke aanpassingswerken aan de parochiezaal mee betaald worden. Deze nieuwe regeling zorgt voor heel wat wrevel. De ,,Nobele Donk is een vaste stek voor het plaatselijke KWB, de bridgeclub, Vrouwengilde, Ziekenzorg, Okra en de harmonie Sint Cecilia. Samen goed voor ongeveer 750 leden. Het parochiecentrum kreeg een opfrisbeurt en er gebeurden moderniseringswerken. Die uitgave moet nu gedeeltelijk betaald worden door alle leden van de verschillende Ekerse verenigingen die er over de vloer komen. Dat liet het parochiecentrum weten in een brief. De beheerders rekenen op een jaarlijkse bijdrage van 10 euro per aangesloten lid bij alle verenigingen. Ludo Ooms, van Okra, is het daar helemaal niet mee eens. ,,Onze vereniging zal jaarlijks 2.700 euro uit de mouw moeten schudden. Bovendien hebben onze vrijwilligers jarenlang de Nobele Dagen ingericht om de werking van het parochiecentrum mee te financieren. Sommige jaren leverde dat tot 7.500 euro op. Nu moeten diezelfde vrijwilligers nog eens betalen om binnen te mogen en dat kan niet. Ludo Ooms wijst er op dat in de drie andere Ekerse parochiecentra ook aanpassing- en moderniseringswerken gebeurden maar daar moeten de leden niet extra betalen. Volgens de beheerders van de Nobele Donk is de bijdrage nodig om de toekomst van hun vertrouwde ontmoetingsplaats veilig te stellen en hebben niet enkel de aanpassingswerken geld gekost maar zijn ook de energieprijzen alsmaar gestegen.
De verkiezingen hebben een ware revolutie veroorzaakt in het Ekerse politieke leven. De overweldigende overwinning van N-VA (42% der stemmen) zal voor een omwenteling zorgen in de districtsraad waar de partij vanaf volgend jaar 9 van de 19 zetels zal bezetten, vanuit het niets. Weliswaar was er in 2006 een kartel CD&V-N-VA maar de inbreng van deze laatste was toen quasi verwaarloosbaar. Overwinnaars Ook Groen mag zich bij de overwinnaars rekenen met 11 % der stemmen, een winst van 38 % ten opzichte van vorige verkiezingen wat 2 zetels oplevert in plaats van 1. En eigenlijk is PVDA+ procentueel de grootste winnaar want die partij steeg van 0.7 % naar 2.68 %, een winst van 274.5 % die evenwel geen zetel oplevert. Verliezers Alle andere partijen kregen klappen, Open VLD op kop : van 12.5 % naar 5.9 % hetzij een verlies van 54 % met nog 1 zetel in plaats van 2. Vlaams Belang deed het ongeveer even slecht en ging van 46.3 % naar 15.8 % of 53.7 % verlies met als gevolg slechts 3 zetels in plaats van 7. CD&V zakte van 15.8 % naar 8 % of een verlies van 50.4 % met nog slechts 1 zetel in plaats van 3. SP.A beperkte het verlies tot 19 % want ging van 17.7 % naar 14.6 % maar behield 3 zetels (bij vorige verkiezing haalde het kartel SP.A-Spirit 4 zetels waarvan 3 voor SP.A).
N-VA aan zet Door deze resultaten is N-VA natuurlijk incontournable in een coalitie maar hoe die er uiteindelijk zal uitzien, blijft alsnog een open vraag. Een logische combinatie zou N-VA SP.A zijn (12 zetels op 19) maar ook N-VA CD&V Open VLD is mathematisch mogelijk (11 zetels op 19 precies zoals de situatie nù is). Hoe dan ook zal Koen Palinckx (N-VA) de nieuwe districtsburgemeester worden, precies zoals zijn beide grootvaders in het zelfstandige Ekeren waren, te weten Frans Palinckx en Frans Tiest. Het zit dus misschien toch enigszins in de genen. (jdh)
Ekerse voorkeurstemmen Zonder enige discussie is N-VA-lijsttrekker en huidig districtsschepen Koen Palinckx in Ekeren de stemmenkampioen met 2070 voorkeurstemmen tegen 521 in 2006. Vlaams Belang-lijstduwer Filip De Winter komt op twee met 1032 stemmen tegen 1993 in 2006 maar zal niet zetelen in Ekeren. Lijsttrekkersscores Zittend districtsburgemeester en SP.A-lijsttrekker Ronny Kruyniers is een goede derde met 946 (830 in 2006). Overigens gaan alle lijsttrekkers er op vooruit. Marc Elseviers van CD&V gaat van 407 naar 422, Ilse De Schutter van Groen van 355 naar 406, Kurt Van Noten van VB van 182 naar 315 en Pol Bruyninckx van Open VLD van 103 naar 208. Opvallend zijn ook de scores van de twee overige districtsschepenen. Sabine Coene (N-VA) die de lijst duwde, surft mee op het succes van haar partij maar haalt wel minder stemmen dan in 2006 (426 tegen 509, toen voor 2070 EKEREN). Benoit Mores (Open VLD) haalde als lijstduwer 59 stemmen tegen 55 in 2006. Er niet meer bij Zullen zeker uit de districtsraad verdwijnen : Benoit Mores (Open VLD), Chris Luyckx, Cecilia Van den Sande, Louis Van Gasse (allen VB), Freddy Wens, Erik Bernard (beide CD&V), Luc Van Berlo (nu Groen, eerder Spirit), Emilie Smits (SP.A) en Steven De Schepper (2070 EKEREN). Wie hun vervangers worden is nog niet helemaal duidelijk. Enkel VB maakte de toekomstige raadsleden officieel bekend : Kurt Van Noten, Yolande Boudewijns en Freddy Geens. Voor Open VLD en CD&V zullen lijsttrekkers Pol Bruyninckx en Marc Elseviers normaliter zetelen. (jdh)
03/11 EKEREN (2180) Een 45-jarige Duitser is zaterdagnamiddag in kritieke toestand afgevoerd na een duikongeval aan de Ekerse putten.
Zijn instructrice merkte op dat de man in moeilijkheden verkeerde en riep enkele andere duikers te hulp. Het slachtoffer kon nog voor de aankomst van de brandweer aan land geholpen worden, maar moest wel ter plekke gereanimeerd worden.
Naast een ziekenwagen en een MUG-team kwam ook de brandweer van Antwerpen ter plaatse met het duikteam.
Na een geslaagde reanimatie werd het slachtoffer in kritieke toestand naar een ziekenhuis gebracht.
ANTWERPEN - Groen kan in Antwerpen niet verder onderhandelen op basis van de formatienota over mobiliteit die ze van informateur Bart De Wever (N-VA) gekregen heeft. Dat zegt lijsttrekster Meyrem Almaci. Het BAM-tracé blijft een breekpunt voor de groenen, en De Wever wil niet afwijken van het akkoord met de Vlaamse regering.
De Antwerpse groenen hadden op voorhand laten weten dat het verlaten van het BAM-tracé in het dossier van de Oosterweelverbinding een voorwaarde was om mee te stappen in een coalitie. Uit de passage over mobiliteit in de formatienota die De Wever deze week aan de mogelijke coalitiepartners gaf, blijkt dat de N-VA'er niet wil afwijken van het akkoord met de Vlaamse regering en dus geen toegevingen doet aan Groen.
Almaci betreurt naar eigen zeggen dat De Wever het verkeer via de ring dwars door Antwerpen wil blijven sturen én op die manier ook een stappenplan richting overkapping van die ring onmogelijk lijkt te maken. Ze noemt die keuze 'onaanvaardbaar', weliswaar zonder expliciet te stellen dat Groen uit de onderhandelingen stapt.
'Enkel CD&V kan hiermee akkoord gaan'
Maar over de gekregen nota is ze formeel: 'Voor ons is het duidelijk, het BAM-tracé is een breekpunt en daar stappen we niet van af. Wat nu belangrijker is: wat hebben de andere partijen gezegd op de nota? Ik hoop alleszins hetzelfde als wij.'
'Al weet ik natuurlijk niet zeker of zij dezelfde passage ontvangen hebben. Maar wat dit punt betreft kan ik me niet voorstellen dat de rest het er wél mee eens zou zijn, tenzij misschien CD&V', analyseert ze.
'We doen nogmaals een oproep aan meneer De Wever om het BAM-tracé te laten varen', aldus nog Almaci. 'Ons standpunt is duidelijk, maar als hij wil dat we dat nog eens komen uitleggen, zijn we daar zeker toe bereid.'
'Niet meer dan eerste tekst'
De overige partijen hebben nog geen officieel standpunt ingenomen. Bij de Stadspartij zou te horen zijn dat de formatienota, die één A4'tje lang zou zijn, hoogstens een basis kan zijn voor onderhandelingen, zo meldt de VRT. Open VLD zou dan weer mogelijkheden zien om vooruitgang te boeken in het mobiliteitsdossier, maar ook de liberalen spreken van 'niet meer dan een eerste tekst'.
Uittredend burgemeester Patrick Janssens (SP.A) van de Stadslijst had eerder aangegeven dat hij niet in een coalitie met de N-VA wil stappen zonder Groen. Het is nu dus de vraag of hij zich daar aan houdt, mocht Groen nu inderdaad aan de kant gaan staan.
De Wever start normaal gezien volgende week met de inhoudelijke onderhandelingen over een nieuwe coalitie en een bestuursakkoord in Antwerpen.