Cynische humor, ik hou er
wel van. En Rik Mercelis, gitarist van Eddy en de Schellekens,
blijkbaar ook. "Véél plezier met deze film'
fluisterde hij me toe in zaal 8, waar "Dawson, Isla 10"
begon: een film over een concentratiekamp in Chili, gebaseerd op
waargebeurde feiten.
29-04-2010
Niet zomaar een gevangenisfilm
Bloggers hebben glijdende
uren. Dat heeft het grote voordeel dat je 's nachts al eens zwaar in
de Gageleer kan vliegen zonder dat je 's morgens moet vrezen dat Marc
Boonen aan de lijn hangt om te vragen waar je artikel blijft.
Gisteren was het van dattum. Te veel Gageleer en te weinig karakter:
een dodelijke combinatie. Maar het gaat al beter, dank u. Er is niet
eens een Dafalgan Forte bij te pas moeten komen. Een boterham met
Camembert en appel-rabarbersap in Kaffee Kopenhagen volstond. En het
zien van een goeie film kan natuurlijk ook nooit kwaad.
'The loners' is veel meer
dan zomaar een gevangenisfilm. Twee Russische soldaten in het
Israelisch leger belanden in de cel omdat ze ervan worden verdacht
wapens te hebben verkocht. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is een
van de geweren terechtgekomen bij de Palestijnse militante
verzetsbeweging Hamas, die het gebruikte voor een aanslag waarbij
vijf Israelische slachtoffers vielen.
De Russische vrienden
gaan van de ene seconde op de andere van hemel naar hel. Terwijl ze
wilden strijden en vechten voor hun vaderland, worden ze nu plots
beschuldigd van landsverraad. Ze doen alles om aan hun lot -een
strenge veroordeling voor een burgerlijke rechtbank- te ontkomen,
maar bij elke stap die ze zetten, werken ze zichzelf dieper in de
miserie, tot er zelfs in de verste verte geen uitweg meer te zien is.
Schitterende film, mooi
-op waargebeurde feiten gebaseerd- verhaal, prachtig uitgetekende
karakters van de hoofdpersonages. Ja, 'The loners' is veel meer dan
zomaar een gevangenisfilm. Of had ik dat al gezegd?
Correctie
Ik vind het altijd erg
moeilijk om films te beoordelen meteen nadat ik ze gezien heb. Soms
moet een film de tijd krijgen om te bezinken. Soms gaat-ie een eigen
leven leiden, lang nadat je hem gezien hebt. Bij middelmatige of
slechte films heb je dat niet. Die ben je na een dag al vergeten.
Goeie films spoken rond in je hoofd. Blijven even nazinderen.
Vandaag heb ik gemerkt
dat dat het geval is met de film 'Honey' die ik gisteren heb gezien.
Die is blijven hangen. Mag ik bij deze mijn recensie van gisteren nog
corrigeren en mijn fout rechtzetten?
Ik, de ondergetekende
Roel Sels, verklaar bij deze officieel dat ik de film 'Honey' niet
middelmatig vind, maar goed. En nu ik toch bezig ben met correcties:
ik verklaar ook dat festivalmeter Tine Van den Brande niet lichtjes
beneveld was na de openingsreceptie, maar bloednuchter. Tot slot wens
ik ook officieel mede te delen dat je niet alles moet geloven wat ik
zeg. Wie dat nog niet wist, weet het nu.
Leve de vrolijkheid
"Vrolijker word je
er niet van, van die films van Open Doek. Ze hebben bijna nooit een
happy end". Het is een opmerking die je vaak hoort. Ze is niet
onterecht, maar moet toch wel genuanceerd worden.
Ten eerste snap ik de
kritiek niet. Heel de wereld houdt van tearjerkers. Hoe meer
zakdoeken er bovengehaald moeten worden, hoe beter de film. Er mag
een hele film lang gesnotterd en gebleit worden, als het maar niet op
het einde is. Dan moet alles ineens wel koek en ei zijn.
Ten tweede vind ik de
kritiek niet echt kritiek. Geef mij maar een tragisch einde of een
'open einde' in plaats van een geforceerd en ongeloofwaardig happy
end dat er nog snel aan gebreid werd omdat het nu eenmaal zo hoort.
In het dagelijks leven is het ook niet altijd dolle pret, en voor
mijn part mag een film daar gerust een weerspiegeling van zijn. De
harde realiteit hoeft niet altijd verbloemd te worden met een
'en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig'-slot. Bovendien kan je het
regisseurs moeilijk kwalijk nemen dat ze via het medium film
wantoestanden in hun land onder de aandacht willen brengen.
Maar ik laat me afleiden.
Wat ik eigenlijk maar wilde zeggen, is dat in het Open Doek-aanbod
ook een hoop films zitten waar je wél vrolijk van wordt.
'Unmade beds' is er zo eentje. Een jonge knaap gaat op zoek naar zijn
vader en komt in een feestende jongerengemeenschap terecht in
bruisend Londen.
Leuk, fris, speels, jong,
vrolijk. Genieten van begin tot eind. Een feelgoodmovie volgens het
boekje. En weet je wat je dan meemaakt? Dat je bij het verlaten van
de zaal beseft dat het al een halve eeuw geleden is dat je zelf nog
zo zorgeloos feestend door het leven ging en dat je een ouwe knar
bent geworden. Eigenlijk word ik van die feelgoedmovies véél
slechter dan van die dieptragische verhalen.
Dag van de middelmaat
Maandag is de dag van de
middelmaat geworden. Drie films heb ik gezien, toevallig allemaal in
dezelfde zaal. Ik heb vandaag meer tijd doorgebracht in Zaal 6 van
Utopolis dan thuis. Eerst 'Liberté', dan 'Rabia' en tot slot
'Honey'.
Drie goeie films. Niet
minder maar ook niet meer dan dat. Daarmee bedoel ik dat ik geen
spijt heb dat ik ze gezien heb, maar dat ze niet in mijn geheugen
gegrift staan als memorabele prenten. 'Honey' van de Turk Semih
Kaplanoglu kwam wellicht nog het meest in de buurt. Het is een
bijzonder trage film en daar hou ik wel van. Niet alleen ontbreekt
elke vorm van actie, er is bovendien ook geen filmmuziek om de
beelden te ondersteunen. Een film in al zijn naaktheid, dus. Niet
geschikt voor iedereen. Je moet daar voor open staan, vandaar dat de
Open Doekers er ook de kwalificatie 'discovery' aan gegeven hebben.
'Film voor gevorderden', vrij vertaald.
'Honey' kwam wel degelijk
in de buurt van een fantastische film, maar voor een film die het
vooral moet hebben van de prachtige beelden had ik net iets meer ...
euh ... prachtige beelden verwacht. En dan heb ik het over de
indrukwekkende Turkse natuur. Die kwam wel aan bod, maar niet
nadrukkelijk genoeg. Er werd naar mijn goesting te veel binnenshuis
en in de school gefilmd en te weinig buiten.
Het zal wel aan mij
liggen. Te veel in de school, te weinig buiten. Dat vond ik vroeger
ook al.
27-04-2010
Toeristen en kenners
Maandag. Een speciale
dag. Vandaag krijgt Open Doek een ander karakter. Het wordt niet
beter of slechter. Het wordt gewoon anders. Het openingsweekend zit
erop. De bezoekersaantallen worden, op de schoolvoorstellingen na,
zowat gehalveerd. Met een beetje zin voor overdrijving zou je kunnen
zeggen dat de weekendtoeristen weg zijn en dat de cinefielen
overblijven. De sfeer verandert daardoor lichtjes. Wie op een
zaterdagavond naar de film komt, heeft niks anders omhanden. Wie op
een dinsdagnamiddag naar de film gaat, heeft een missie. 't Is een
ander niveau van beleving. Maar er zijn meer verschillen. De
filmtoerist opereert doorgaans in groepjes van vier, de filmkenner is
alleen of per uitzondering met twee. De filmtoerist maakt er na de
film een gezellig onderonsje van met zijn vrienden; de filmkenner
blijft gefocust, in afwachting van zijn volgende film. De kenner
vindt pas rust na de laatste vertoning van de dag en is te moe om dan
nog lang te blijven hangen. Filmtoeristen begroeten mekaar hartelijk,
filmkenners geven mekaar beleefde knikjes van herkenning. Wie de
bezoekers van Open Doek even gadeslaat, kan ze er zo uithalen: de
toeristen en de kenners. En dat leidt onvermijdelijk tot
misverstanden. Want er zijn altijd uitzonderingen die de regel
bevestigen: ik, bijvoorbeeld. Ik ga heel graag op een doordeweekse
namiddag naar Open Doek. Maar dat maakt van mij nog geen filmkenner.
Ik ben gewoon een filmtoerist met veel tijd, al zal je dat aan mij
niet zien: ik laat me de beleefde knikjes van herkenning welgevallen
en knik hoffelijk terug.
26-04-2010
Ode aan de vreugde
Een mens maakt keuzes in
zijn leven. Soms de juiste, soms de verkeerde. Tot op het laatste
moment heb ik getwijfeld of ik zondag om halfzes naar 'From a
whisper' zou gaan of naar 'The loners'. Het verhaal van 'The loners'
sprak me meer aan, maar als onvoorwaardelijk Afrikaliefhebber koos ik
uiteindelijk toch voor het Keniaanse alternatief. En daar heb ik nu
spijt van, want ik vond 'From a whisper' 'gene vette' om het maar
eens veel te bruut te zeggen, want zo erg was het nu ook weer niet.
Ik denk gewoon dat 'The loners' beter was geweest, valla. Kiezen met
het hart en niet met het hoofd: het is wel dapper, maar veel schiet
je er niet mee op. Die les heb ik ooit nog eens gehad, maar ik was ze
alweer vergeten. Een mens leert nooit.
Niet getreurd overigens,
want om acht uur zag ik een documentaire waar ik zo vrolijk van werd
dat ik nog dagen fluitend door het leven zal gaan. 'Kinshasa
Symphony' is zo opgewekt, relativerend, frivool, humoristisch en
hoopgevend dat je er met plezier een zonnige lenteavond voor
opoffert. De camera volgt het 'Orchestre Symphonique Kimanguiste' in
Kinshasa. Het orkest bereidt zich voor op de grootste happening uit
zijn geschiedenis: een openluchtconcert in thuishaven Kinshasa voor
enkele duizenden bezoekers.
De repetities verlopen
niet van een leien dakje. De violist is tegelijkertijd de electricien
die zijn instrument moet weg zetten als de stroom weer eens uitvalt.
De orkestleider -een autodidact die nooit muziek gestudeerd heeft-
maakt en herstelt zelf instrumenten, maar is het beu om gaten in een
contrabas te moeten dichten met stopverf. En violen met remkabels van
fietsen klinken niet zo goed als violen met échte snaren. De
koorleden hebben het al niet makkelijker. Waar haal je de kracht
vandaan om 's avonds te gaan zingen als je vijftien uur gewerkt hebt,
je uitgemolken wordt door je huisbaas en je je zoontje naar het
ziekenhuis hebt gebracht voor een herniaoperatie?
Toch is het niet de
armoede die regeert, maar de hoop en de vastberadenheid om er ondanks
alles iets van te maken. Op en top Afrikaans is dat. Als er problemen
zijn, moet je er niet over zagen; je moet ze oplossen. Met de
middelen die je hebt, ook al zijn er dat bijna geen.
Regisseur Claus Wishmann
volgt vooral het instuderen van de Negende Symfonie van Beethoven.
Dat zal wel een bewuste keuze geweest zijn, want de Negende is de
'Ode aan de vreugde'. Een toepasselijker lied was voor deze film
simpelweg niet denkbaar. Hoewel de orkestleden die logica niet
volgen; maak je geen illusies. Of zoals een van de koorleden het
treffend formuleert: "Ze noemen de Negende Symfonie van
Beethoven een 'Ode aan de vreugde'. Ik vind het gewoon een schoon
liedje."
25-04-2010
Een kwestie van doseren
Zondag 25 april. De
langste dag van het festival. Wie zin heeft om zich eens goed te
laten gaan, kan vandaag zes films zien: om halfelf, halftwee,
halfvier, halfzes, acht en halfelf. Ik ken niemand die dat doet. Vier
wel. Da's voor zo ver ik weet het record.
Zelf hou ik het bij twee
films. 'From a whisper' om halfzes en aansluitend 'Kinshasa Symphony.
Afrika boven, vandaag! Joepie!
Ik zou er gemakkelijk nog
een derde filmpje kunnen bijnemen, maar ik doe het niet. Een
tiendaags festival is een beetje zoals een wielerklassieker van bijna
300 kilometer. Je moet doseren. Niet te veel krachten verspelen in
het begin. 't Is nog lang. Wie na tien dagen Open Doek zegt dat hij
toch wel blij is dat het gedaan is, heeft het volgens mij niet goed
aangepakt: te enthousiast geweest in het begin en nadien leeggelopen
als een platte 'tuup'.
Alleen de organisatoren
en de vrijwilligers mogen op zondagavond 2 mei moegestreden zeggen
dat ze content zijn dat het erop zit. De rest heeft geen recht van
spreken.
Argentijnse normen
Ik heb nog nooit een
slechte Argentijnse film gezien. Je kunt dat toeval noemen, maar daar
geloof ik niet in. Er is altijd wel iets dat de Argentijnse film
verheft tot een ferm stuk boven de middelmaat: als het niet de
overweldigende natuur is (de pampa's, de Andes, het regenwoud, Buenos
Aires, Patagonië, ...) dan is het wel de passionele muziek of de
tragische recente geschiedenis (de gevluchte nazi's, de dictatuur, de
Falklandoorlog, de Dwaze Moeders, Evita Perron, de economische
crisis, ...).
In Argentinië liggen
de dramatische verhalen, de zwoele muziek en de schitterende beelden
zomaar voor het oprapen. Ik denk dat zelfs Jan Verheyen daar een
goeie film zou kunnen maken, al steek ik er mijn hand niet voor in 't
vuur.
Ik heb al jaren de
gewoonte om naar elke Argentijnse film te gaan kijken die Open Doek
programmeert en daar wijk ik op dit festival niet van af. 'El secreto
de sus ojos', 'La cantate de tango' en 'El último verano de la
boyita' staan dus op het menu.
Daarnet heb ik 'El
secreto de sus ojos' gezien, over hoe een misdaad als een rode draad
door een (liefdes)leven kan lopen. Goed gevonden, die dubbele bodem,
want het maakt van 'El secreto' een thriller en een romantisch drama
tegelijkertijd.
Knappe film, sterk
geacteerd, mooi verhaal, verrassend slot... Naar Argentijnse normen
mag deze film van mij een 7 op 10 krijgen. En voor u gaat denken dat
ik niet bijzonder gul ben met mijn punten ... omgerekend naar de
normen die in de rest van de wereld gelden, is dat 9,5 op 10.
Onvoorziene omstandigheden
Wat een festivalbezoeker
al niet lijden kan. Het filmfestival is nog geen volledige dag bezig
en mijn minutieus uitgestippelde filmschema kan al integraal naar de
prullenmand.
Om halfzes naar de film
gegaan. Niet gezien dat er een zaalwissel was. In de verkeerde zaal
gezeten. Naar buiten gewandeld. Juiste zaal binnen gelopen. Te laat
gekomen. Terug buiten gelopen. Filmticketje gehaald voor een film om
acht uur. Frietje gaan eten.
En gelieve nu even goed
op te letten. Omdat ik door deze onverwachte omstandigheden vanavond
om acht uur 'El secreto de sus ojos' zal zien, kan ik die film
donderdagavond van mijn lijstje schrappen. En omdat ik donderdag niet
naar 'El secreto de sus ojos' moet, kan ik dan wél naar
'Lebanon' gaan kijken, die ik eigenlijk voor woensdagavond had
gepland. En omdat ik woensdagavond niet naar 'Lebanon' moet, kan ik
dan naar 'Dawson 10'. Volgt u nog? Goed, we zijn er bijna. Omdat ik
woensdagavond naar 'Dawson 10' kan, hoef ik die zondagnamiddag om
halfvier niet te zien. En als ik zondagnamiddag niet naar de cinema
moet, kan ik thuis naar Luik-Bastenaken-Luik kijken.
Heerlijk, die onvoorziene
omstandigheden die zo af en toe opduiken tijdens het filmfestival.
24-04-2010
Niet zo Brillante Mendoza
Zaterdagnamiddag. Het is lente in Turnhout. De zon schijnt, de vogels fluiten, de kat is krols en de buurman maait met een gezonde dosis tegenzin, maar onder goedkeurend oog van zijn vrouw, het gras. Er zijn, kortom, een heleboel dingen om vrolijk van te worden. En toch ga ik mijn tijd verdoen in een pikdonkere cinemazaal. Je moet er niet gek voor zijn, maar het helpt wel. De prent die ik zal zien, is 'Lola' van Brillante Mendoza. Geen familie trouwens van Andres Mendoza, de vroegere linksbuiten van Club Brugge die tot groot ongenoegen van alle spelers en supporters een heel seizoen stond te neuspeuteren op de linkerflank om dan -juist als zijn C4 in de enveloppe werd gestoken- met buitenkantje links een bal in de rechterwinkelhaak te jassen tegen AC Milan. Even getalenteerd is-ie wel, naar 't schijnt, die Brillante Mendoza. Maar dus geen familie. 'Lola' is een film over twee hoogbejaarde vrouwen en alsof dat nog niet genoeg is, regent het nog de helft van de tijd oudewijven ook. Het verhaal op zich deugt wel: twee oma's proberen om te gaan met hun verdriet en verder te gaan met hun sombere leven in de sloppenwijken van de hoofdstad. De ene zoekt geld om haar vermoorde kleinkind een menswaardige begrafenis te kunnen geven. De andere heeft geld nodig om haar kleinzoon, die de moord pleegde, vrij te krijgen en de nabestaanden van de slachtoffers te vergoeden. Mendoza neemt geen standpunt in en registreert beide verhalen objectief. De film is bijna een documentaire. Maar naar mijn gevoel net iets té. Net iets te traag. Een net iets te zenuwachtige handcamera. Net iets te veel 'Het Leven Zoals Het Is'. Net iets teveel regen. Of net iets teveel oudewijven in het algemeen. Enfin: niet helemaal mijn ding dus, deze film, maar laat dat je vooral niet afschrikken. Ik heb nog minder verstand van film dan van voetbal. En nu we het daar toch over hebben: Andres Mendoza was geniaal, maar hij koos zijn momenten zorgvuldig. Ik denk dat het ook voor Brillante geldt. Trouwens: kan iemand mij vertellen waarom deze film 'Lola' heet?
Vriend van Zrinka
Als eerste daar en als laatste terug buiten: de openingsreceptie van Open Doek was in orde. Er was veel schoon volk, drank genoeg en navenant geen zatlapperij. Zelfs Jos Geysels en Tine Van Den Brande geraakten nog veilig de trappen af, toen ze om een uur of twee de tent verlieten; de hoofden rechtop, maar lichtjes beneveld. Tine vertrouwde de zaak toch niet helemaal, zag ik. Ze was Kaffee Kopenhagen (de officiële naam van het festivalcafé) nog maar net buiten en ze vroeg een pitstop. Even van schoenen wisselen voor ze de trap af ging. De hoge hakken uit, de botinnen aan. Ik zou nu grapjes kunnen maken over Botinne Van Den Brande, maar ik ga dat niet doen. De bevallige meter van het festival verdient beter. Laat ik het dus maar over de openingsfilm hebben. 'Na putu' heette die en de regisseuse kwam vóór de film vertellen dat dat 'Onderweg' betekent. En na de film zong ze een liedje. Om eerlijk te zijn, hou ik mijn hart altijd vast bij die openingsfilm van Open Doek. Logisch ook: de overige negen festivaldagen kies je je films zelf uit, maar op de openingsavond moet je eten wat de pot schaft. En dus valt het altijd maar af te wachten of de door de organisatie uitgekozen openingsfilm jou iets zal zeggen. Geloof me: het is ooit anders geweest, maar dit jaar vond ik de openingsfilm bijzonder goed. Ik ben absoluut geen filmkenner (ik vraag me nog altijd af waarom ze mij gevraagd hebben om een filmblog te schrijven), maar dat is het nu juist. Als zelfs een compleet filmanalfabeet als ik kan zien dat er werkelijk onwaarschijnlijk goed geacteerd wordt, dan wil dat iets zeggen. Hoofdrolspeelster Zrinka Cvitesic (leve Google) was verdorie straf. De rest van de cast trouwens ook, maar vooral Zrinka -ik mag Zrinka zeggen- blies me zowat van mijn sokken. Een karakteractrice van amper 30 jaar oud; ik heb nooit geweten dat dat bestond. Ik dacht dat je daar rimpels voor moest hebben. Ik zou ook nog kunnen schrijven over het aangename tempo van de film, over de mooie beelden en over de thematiek. Maar ik ga dat niet doen. Een mens moet prioriteiten stellen. Ik ga Facebooken. Vriend worden van Zrinka Cvitesic.
Open Doek
Ik kampeer tien dagen in Utopolis, voor filmfestival Open Doek. De organisatie heeft me gevraagd om er dagelijks over te bloggen. De dagboekstukjes zullen terechtkomen op www.opendoek.be, maar ik zal ze ook hier posten. Kwestie van mijn eigen blog geen tien dagen lam te leggen. Hou er dus wel rekening mee dat het de komende tien dagen al cinema is wat de klok slaat, op deze blog.
Een gouden tip voor wie overdag tijd heeft. In Suiker nummer 7 (dat is de 'blauwe' editie van april) staat helemaal onderaan blz 14 een bon waarmee je gratis naar een filmvoorstelling kan komen. In Utopolis zélf liggen nog honderden van die Suikers. De bon is geldig voor alle films die van maandag tot en met vrijdag gespeeld worden, om halfvier. Nog nooit het filmfestival bezocht? Dan is zo'n gratis filmticket de ideale manier om te zien of het iets voor jou is. Wat heb je te verliezen?
19-04-2010
Lachwekkend
Anderlechtvoorzitter Roger Vanden Stock tijdens de kampioenenviering zondagavond: "We zijn het natuurlijk gewoon om kampioen te spelen, maar toch doet het nog altijd deugd. Vorig jaar verdienden we de titel ook al." Soms wordt het gewoon lachwekkend, die arrogantie van Anderlecht.
18-04-2010
Beste platendraaier
Gisteren naar de uitreiking van de 3FM Awards gekeken op Nederland 3. In de categorie "Beste Live Act" werd onder anderen Armin Van Buuren genomineerd. Hij kwam gelukkig niet als winnaar uit de bus, maar dan nóg. Dat een disc jockey in aanmerking komt om de prijs voor de beste live act in de wacht te slepen, is toch wel van de zotte. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Als je per se een discjockey wil nomineren, mij niet gelaten. Maar verzin er dan een aparte categorie voor. Die van "Beste Platendraaier", bijvoorbeeld.
12-04-2010
Ik denk het niet
Ik denk niet dat Cancellara doping gebruikt. Een brommer inslikken staat volgens mij niet op de verboden lijst.
04-04-2010
Een dag te vroeg
Dat ze de laatste 50km van een wielerwedstrijd uitzenden op tv vind ik normaal. Dat ze de laatste 100km uitzenden, kan ik ook nog begrijpen:: dat kost immers nauwelijks of niet meer tijd, moeite en geld. Dat ze de belangrijkste wielerwedstrijden -zoals bijvoorbeeld het wereldkampioenschap- zelfs van bij de start uitzenden: kan ik inkomen. Maar dat ze een koers, zelfs al gaat het om de Ronde van Vlaanderen, een dag voordien al beginnen uitzenden? Dat gaat mijn verstand te boven.
01-04-2010
De kans is kleiner dan dat ze groot is
Stijn Devolder vandaag, op de vraag of hij de Ronde Van Vlaanderen kan winnen: "Ik denk dat de kans kleiner is dan dat ze groot is". Vroeger waren koereurs duidelijker. In 1992 beweerde Hendrik Redant: "In mijn eerste Tour werd ik 150ste, in de tweede 140ste en nu 130ste. Over twaalf jaar kan ik de Tour winnen." Een foute berekening, dat wel. Want over 12 jaar zou hij nog altijd maar tiende zijn. Maar het was tenminste duidelijk.
21-03-2010
De redactiekroeg
Het VPRO-programma 'Buitenhof' ging zondagmiddag over 'de toekomst van de krant'. Ook in Nederland hebben dagbladen het steeds moeilijker om de kop boven water te houden. Minder reclame-inkomsten, minder lezers, duurder papier en meer concurrentie van nieuwe media zorgen ervoor dat kranten steeds minder rendabel worden. Ondernemers, investeerders en/of uitgeverijen zijn steeds minder geneigd om te investeren in een krant. Of zoals mediaondernemer Willem Sijthoff het stelde: "Investeren in een papieren krant moet je beschouwen als een risicovolle investering. En de intresten op risicokapitaal zijn nu eenmaal hoog. Ik vind 15% intrest om het risico te compenseren zeker niet overdreven". Anders gezegd: geldschieters willen een krant nog wel 'sponsoren', maar de return moet hoger zijn dan ze ooit was... Waardoor de kranten in een vicieuze cirkel terechtkomen, natuurlijk. Ze moeten nog meer van hun omzet (niet eens van hun winst, want die is er niet altijd) afgeven aan hun geldschieter. En daardoor krijgen ze het alleen nog moeilijker. Het is moeilijk om die negatieve spiraal te doorbreken, maar Bart Brouwers (verantwoordelijke voor de onlineversie van de Telegraaf) had op studiereis in Tsjechië een heel creatieve oplossing gezien voor het probleem. Een Tsjechische krant overweegt om 90 cafés te kopen in Tsjechie. De 90 cafés zijn strategisch gekozen: ze staan netjes verdeeld over heel het land en ze coveren dus heel Tsjechië. Elke kroeg wordt een plaatselijke afdeling van de krant en overal worden vijf redacteurs tewerkgesteld. Het is nog maar een denkpiste, maar volgens Brouwers zijn de plannen al ver gevorderd en gaat het er ook écht van komen. Hij zag er ook de voordelen wel van in. De 'redactielokalen' betalen zichzelf terug door de inkomsten van het café, de journalisten komen uit hun ivoren toren en weten perfect wat er gebeurt en wat er leeft, er ontstaat een rechtstreekse band tussen de lezer en de krant, er is geen dure hoofdredactie voor 500 personeelsleden meer nodig in Praag, ... Kortom: de krant zou inhoudelijk sterker worden, een band smeden met zijn publiek én ook nog eens winstgevender zijn. Alles hangt natuurlijk af van de discipline van de journalisten. Dat aspect werd in Buitenhof buiten beschouwing gelaten. Het journalistengild in België kennende denk ik dat het idee van de 'redactiekroegen' bij ons niet zou werken. Zet vijf journalisten samen in een kroeg en je kan de polonaise inzetten. Van schrijven komt gegarandeerd niks meer in huis. De inkomsten van de kroeg zouden voor 90% van de journalisten zelf komen, die dus in feite hun eigen redactielokaal zouden betalen. Nee, in België zou het niet werken, dat systeem.
18-03-2010
De kopjes naar beneden met opgeheven hoofd
De VRT zal volgend jaar geen verslag uitbrengen van de Belgische voetbalcompetitie. Dat heeft een hoop nadelen, maar ook één groot voordeel: we zullen niet meer moeten luisteren naar livecommentaar van Frank Raes. Tijdens de wedstrijd Anderlecht - Hamburg maakte hij het weer bont. Toen de uitgeschakelde thuisploeg moe en ontgoocheld van het veld stapte, bestond Raes het om dat te omschrijven als: "Met de kopjes naar beneden verlaten ze het veld. Maar ze doen dat letterlijk en figuurlijk met opgeheven hoofd."