Bij elk einde horen ook lijstjes. Daar
heb ik het altijd moeilijk mee, want in feite is het onzin om films
met mekaar te vergelijken. Zeker bij dit festival, waar de films
juist zo verscheiden zijn dat je per definitie appels met citroenen
aan het vergelijken bent als je de films tegenover mekaar afweegt.
Maar goed: lijstjes horen er nu eenmaal
bij. Dus, for what it's worth: hier is het mijne. De beste films vond
ik 'Na Putu' (proficiat voor het kiezen van deze openingsfilm: een
schot midden in de roos!), 'El secreto de sus ojos' (Oscarwinnaar, en
terecht), 'Min Dit' (subliem), 'Lebanon' (beklemmend) en 'Dawson,
Isla 10' (schrijnend).
Da's mijn top vijf, in willekeurige
volgorde. Vraag me niet om die films ook nog eens te rangschikken van
goed naar slecht. Mijn hart bloedt nu al omdat ik 'Mother', 'The
loners', 'For a moment, freedom', 'Rabia', 'Honey' en 'El vuelco del
cangrejo' niet in die top vijf heb gezet. En dan heb ik het nog niet
eens over de documentaires gehad. Zowel 'Contact' als 'Kinshasa
Symphony' hebben voorgoed beelden in mijn geheugen gebrand.
Jammer dat het voorbij is, maar zoals
het spreekwoord zegt: mooie liedjes duren maar tien dagen. Ik ga nu
een week of vier cinemaloos door het leven en vanaf juni stel ik me
tevreden met een wekelijkse Open Doek-film op dinsdagavond.
See you around.
|