De Zuid-Afrikaanse leider Eugène Terreblanche, die afgelopen weekeinde werd vermoord, werd op handen gedragen door leden van de Afrikaner Weerstandsbeweging. Hij knokte tot het bittere einde tegen de afschaffing van de apartheid. Afrikaners hebben het recht op zelfbeschikking.
Ze maken me altijd uit voor racist, iemand die zwarte mensen haat. Ik haat ze niet. Ik groeide met ze op. Ik weet alleen dat er veel verschillen zijn tussen blank en zwart en dat zal ik altijd geloven.
Johan Lubbe, voormalig actieverantwoordelijke van Voorpost Zuid-Afrika is nog actief gewest bij de AWB en heeft daarvoor in de gevangenis gezeten. Kort na zijn vrijlating is hij overleden aan een hartinfarkt (?). Terreblanche zelf heeft ooit bijna gastspreker geweest op een van de Radicale Sporenherdenkingen van Voorpost. Heeft toen wegens dringende politieke activiteiten op het laatste moment moeten afzeggen. Ons vir jou Suid-Afrika blijft ons moto!
Hoe blind kan je zijn? Het is de gedachte die mij overvalt als ik lees wat zelfs vrienden schrijven en zeggen over de heisa met Benno Barnard en de jongens van Sharia4Belgium. Natuurlijk! Als dit incident alleen stond, dan is het effectief nauwelijks het melden waard. Maar je moet klei in de ogen hebben om de context niet te zien, en om niet minstens een beetje ongerust te worden. En natuurlijk! De overgrote meerderheid van onze landgenoten-moslims hebben met die sharia-toestand niets van doen. Maar van de andere kant klopt het wel dat ze dat niet al te luid durven/willen zeggen. Zelfs als hen dat door een Selahatin Koçak bijvoorbeeld wordt gevraagd.
Om ter strafst recht in de leer
En dat verwondert mij ook niet, want als ik met moslims praat, dan valt me op hoe ze bijna allemaal aangestoken zijn door het idee dat ze vooral een goede moslim moeten zijn. Er is een competitie aan de gang in om ter strafst recht in de leer te zijn. En vandaar dat al die meisjes met relatief groot gemak tot de hoofddoek kunnen worden gebracht.
Aan de andere kant, onze kant, is er een soort Vichy-mentaliteit: zo erg is het allemaal niet, het zal wel meevallen. Of erger: feministen die vinden dat het boerka-verbod niet kan. Dat (zie Etienne Vermeersch vorige week in Bracke op Vrijdag) tientallen staten zeggen dat de sharia voorrang heeft op de mensenrechten, wordt voor het gemak over het hoofd gezien. Dat die staten (zie de allereerste aflevering van In Godsnaam) hier ook actief zijn, ach ja Dat ook hier, zeggen topmensen van de politie, mensen aanslagen voorbereiden (die we gelukkig alsnog te snel af zijn geweest), ach ja
Politieke correctheid
Ik kan al dat minimalisme, al dat negationisme van geen kanten begrijpen. Of toch Het is hetzelfde soort politieke correctheid die een Nederlandse wetenschapper heeft ondervonden. Op de site van de Nederlandse Wereldomroep is daar een merkwaardig stuk over te vinden. De man wou berekenen wat immigratie heeft gekost/opgebracht? Alleen al de vraag stellen leverde hem scheldpartijen op over fascisme, nazisme en extreem-rechtse sympathieën.
Tegelijk stelde hij vast dat alle economische data over migratie doelbewust niet werden verzameld. Men wilde extreem-rechts de Centrumpartij van Janmaat niet in de kaart spelen. En dus GEEN data, geen onderzoek, geen waarheid. Misschien kon daaruit wel blijken dat immigratie vanuit economisch standpunt bijzonder interessant en zelfs geraden was/is, maar uit vrees dat het omgekeerde zou kunnen blijken, wou men dat niet weten Dat is heel erg.
Dat is even erg als de conclusie van Benno Barnard zelf. In De Gazet van Antwerpen zegt hij, zichzelf omschrijvend als oude linkse jongen: Ik heb twintig jaar lang Filip Dewinter uitgemaakt voor fascist. Ik was fout. De fascisten zitten bij de moslims. Dewinter had dus altijd al gelijk.
Buiten de democratie
Barnard is kennelijk vergeten dat, net als voor de jongens van Sharia4Belgium, ook voor Dewinter de principes van het Eigen Volk Eerst voorgaan op de mensenrechten. Hij zei het ooit letterlijk in De Zevende Dag.
Op dat moment heeft hij zich buiten de democratie geplaatst. En een democratie heeft limieten: onwrikbare principes, waarover zelfs geen discussie kan worden gevoerd. De scheiding van religie en de staat is er een van.
Uit een antwoord van minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx op een vraag van Vlaams Belang-Kamerlid Alexandra Colen is gebleken dat in 2008 20.173 niet-Belgen kinderbijslag ontvingen uit de staatskas hoewel hun kinderen (38.885 in totaal) in het buitenland verblijven. Totale kostenplaatje: 53,8 miljoen euro.
In de meerderheid van de gevallen verblijven de kinderen in de EU, met als koploper Frankrijk. Van de niet-EU-landen staat Marokko op 1, gevolgd door Turkije. Alexandra Colen wees erop dat Nederland een eigen controle-orgaan naar de desbetreffende landen stuurt, om na te gaan of de uitkering van kinderbijslag aan ouders van in het buitenland verblijvende kinderen gewettigd is. Vaak wordt er immers dubbele kinderbijslag toegekend. Minister Onkelinx gaf echter toe dat België dergelijke controles niet uitvoert, omdat de Belgische inspectiedienst geen bevoegdheid heeft buiten het eigen grondgebied en omdat dat type van controle een aanzienlijke investering zou vergen
De enige controles die plaatsvinden, worden gedaan door de overheid van het bevoegde land. Op te merken valt echter dat sommige landen niet beschikken over een even performant Rijksregister als het onze, aldus Onkelinx
De figuur Mohammed heeft hoogstwaarschijnlijk niet bestaan
Veel publiciteit was er tot nu toe niet voor. In kringen van Westerse islamogen wordt er nog nauwelijks in het openbaar over gedebatteerd. Onder academici in moslimlanden is het zwijgen totaal. Maar vier Duitse wetenschappers kwamen, verschillende soorten oude bronnen bestuderend, de afgelopen zeven jaar, tot verstrekkende conclusies over het waarheidsgehalte van de islam, die ze vastlegden in niet eenvoudig te verwerpen academische studies. De conclusies zijn onthutsend: De figuur Mohammed heeft hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. De islam komt niet uit Mekka en Medina. De Koran kent verschillende versies, en is op essentiële punten christelijk van aard. Trouw journalist en Arabist Eildert Mulder en taalkundige Thomas Milo schreven een spannende geschiedenis over de recente ontdekkingen van deze Duitse wetenschappers, gebaseerd op uitvoerige gespreken met hen. Vorige week verscheen dit boek: "De omstreden bronnen van de islam". De belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde vaststellingen die aan de orde komen in het boek De omstreden bronnen van de islam zijn de volgende:
Delen van de Koran zijn overgeschreven uit een christelijk lectionarium (een lithurgisch boek) uit de voor-islamitische tijd.
De naam Mohammed is oorspronkelijk een bijvoeglijk naamwoord bij Jezus.
Volgens de officiële geschiedenis van de islam ontstond het Arabische imperium uit de opkomst van de islam na de dood van Mohammed. In werkelijkheid ontstond eerst het Arabische imperium, en pas na twee eeuwen de islam.
De islam is geleidelijk gegroeid uit een vete tussen christenen. Onder christenen bestond een langdurige polemiek over de status van Jezus: was hij de zoon van God? Deze polemiek verscheurde het Byzantijnse rijk. Uit een van die afscheuringen ontstond de islam.
Er is geen bewijs dat Mohammed bestaan heeft. De moslimbiografieën over Mohammed zijn van eeuwen later en niet gebaseerd op primaire bronnen.
De Koran, geschreven in het Arabisch, kent veel invloeden uit het Aramees, de taal waarin delen van de bijbel in geschreven zijn. Alleen met behulp van het Aramees zijn onbegrijpelijke koranpassages op te lossen.
In de Koran raakte door fouten ondergesneeuwd dat er eigenlijk in staat dat Jezus is opgestaan uit de dood.
De stilistische verschillen in de Koran zijn zo groot dat er door verschillende groepen schrijvers aan gewerkt moet zijn.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de islam in Mekka en Medina ontstaan is, zoals de islamitische overlevering luidt. Perzië ligt meer voor de hand.
Een belangrijk deel van de Koran is in feite een collage van uitspraken over Jezus.
Deze vaststellingen zijn zo schokkend omdat voor iedere goede verstaander duidelijk wordt wat de onderliggende gevolgtrekking moet zijn: De essentie van de islam, namelijk dat Allah aan Mohammed de Koran heeft gedicteerd in 23 jaar in Medina en Mekka, wordt ondergraven. Wat blijft er dan nog over van de moslimwaarheid dat de Koran het woord van Allah is? Nou misschien kun je dat nog net als waarheid aannemen, als moslim zijnde, maar dan moet Allah er wel een heel ingewikkelde weg voor hebben afgelegd. Bijvoorbeeld dwars door het christendom heen. Niet voor niets vergelijken Mulder en Milo het werk van een van de Duitse wetenschappers met dat van Darwin. Christenen die de waarheid van de evolutietheorie inzien, zien zich verplicht om door het leven te moeten met een zeer verdunde, en complexe, versie van het christendom. De verklaringspretentie van hun geloof over het universum moeten ze laten vallen en God krijgt slechts een symbolische rol. Dan is het nog maar een kleine stap naar het "ietsisme", de grootste godsdienst in Nederland: "Ik denk dat er ergens toch wel iets moet zijn." Harde conflicten tussen christenen zijn het gevolg geweest van het loslaten van de waarheidspretentie van de bijbel, met als een van de meest recente André Knevel die Darwin niet verwierp, of niet geheel, en toen door het stof moest bij zijn EO achterban. Niet-gelovigen kijken naar die conflicten als niet-communisten naar de slachtpartijen binnen de CPN en zijn vele splinters: Je kan je nauwelijks voorstellen dat er zoveel op het spel staat. Maar voor gelovigen is dat wel zo. Nu heeft het wetenschappelijke onderzoek naar de bijbel en de historiciteit van Jezus al een voorsprong van eeuwen op het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de islam. Het verbijsterde mij, als buitenstaander, maar ook Westerse wetenschappers nemen het nog steeds voor waar aan dat Allah zijn woord dicteerde aan Mohammed, en dat dit in 23 jaar gebeurde in Medina en Mekka. Een wetenschappelijke discussie met de vier Duitse dissidenten wordt goeddeels uit de weg gegaan, zo constateerden Mulder en Milo dan ook. Mulder en Milo lazen een subsidieaanvraag voor een miljoenen kostend omvangrijk Koranproject van de Freie Universität in Berlijn, onder de versluierende naam Corpus Coranicum, dat momenteel plaatsvindt. Daarin worden de moslimmythen over Mekka, Mohammed en de Koran als waarheid aangenomen. Waarom doen wetenschappers zo raar? Het kan alleen met angst te maken hebben. Waar die angst vandaan komt, zeggen Mulder en Milo er helaas niet bij. Maar dat valt makkelijk te bedenken. Het Duitse islamonderzoek had, schrijven Mulder en Milo elders, in de loop der eeuwen een grote voorsprong op dat in andere Europese landen en dit kon verklaard worden uit het feit dat Duitsland geen moslim koloniën had en dus ook niet hoefde te vrezen voor interne moslim gevoeligheden. Inmiddels is Berlijn qua bevolkingssamenstelling, de tweede Turkse stad ter wereld. De druk op de Duitse wetenschap is nu een, heel concrete, interne druk geworden. Zo ver is het dus met de wetenschapsbeoefening in Europa. Mulder en Milo willen niet op die polemische toer. Wel hebben ze geen goed woord over voor de zelfcensuur die de Duitse islamwetenschap zich heeft opgelegd. Ze schrijven: "Een vergelijkbare subsidie-aanvraag voor een project met als "wetenschappelijk uitgangspunt" dat de eerste vijf boeken van het Oude Testament allemaal het werk van één auteur, Mozes, zouden zijn, zou in de moderne tijd eerder met hoongelach dan met geld worden beloond. Maar de islamologie heeft kennelijk haar eigen wetten waarvoor ook de Berlin Brandenburgische Akademie der Wissenschaften het hoofd buigt." Over de waarheden in de islam verschenen recentelijk zeer populaire boeken, waarin geen enkel waarheidsonderzoek wordt gedaan, zoals die van Karen Armstrong, gevreten door de Nederlanders. Voor meer intellectuele kringen bestaat er het zoetsappige flutwerk, "In de voetstappen van de Profeet" van de omstreden Tariq Ramadan. Paul Scheffer hierover in NRC Handelsblad: "Een hartstochtelijk portret." Ramadan is, zoals bekend ook wetenschapper, maar de omstreden biografieën over Mohammed, van eeuwen later, worden door Ramadan "klassieke bronnen" genoemd. Hij heeft het in dit verband over "feitenmateriaal" en "basismateriaal" waaraan hij, stelt hij met nadruk in de inleiding, niets nieuws wil toevoegen. Hij past wel op. Dat zou het einde zijn van zijn status als moslimhoofdman en subsidiekoning. De islamoloog Hans Jansen, bepaald niet bang aangelegd, schreef wel een kritisch boek over Mohammed, het in 2005 geschreven "De historische Mohammed. De Mekkaanse verhalen". Hij concludeert dat de "klassieke verhalen" elkaar tegen spreken en dat dit vragen oproept over het waarheidsgehalte ervan. Maar zelfs Jansen lijkt te beseffen dat hij met het onderzoek van de vier Duitse wetenschappers, komt te staan voor een duizelingwekkende afgrond en dan deinst ook hij terug. Lijkt het. Jansen schrijft dat de invloed van het Syrisch (dezelfde taal die door Mulder en Milo het Aramees wordt genoemd) op de Koran niet past in het islamitische wereldbeeld, maar ook niet in het wereldbeeld van de meeste Westerse wetenschappers die zich met de islam en zijn bronnen hebben bezig gehouden. Heel diplomatiek en voorzichtig schrijft Jansen dan: "Er zit dus ergens een fout, maar het is moeilijk te zeggen waar die fout zit. Het is maar te hopen dat de onderzoekers die dit probleem willen oplossen niet al te fantasierijk zijn, dat er meer materiaal wordt ontdekt dat kan bijdragen aan de oplossingen van de puzzel, en vooral dat moslims er vrede mee zullen hebben dat wetenschappers in de toekomst mogelijke oplossingen (in het meervoud) zullen aandragen die misschien niet alle gevoeligheden van de islamitische orthodoxie zullen ontzien." Poeh! Kon het nog omzichtiger? De wetenschap die maar het best meerdere oplossingen kan aandragen? Is dat een taak van de wetenschap dan? Jansen, die de gevoeligheden in de islam erg goed kent, moet hier heel goed beseft hebben in wat voor mijnenveld we nu zijn terecht gekomen. Maar Jansen doet wel raar. Want waarom zou er in het nieuwe onderzoek van de Duitse wetenschappers "ergens een fout" moeten zijn, als dit niet overeenkomt met wat in de islam en de wetenschap altijd werd aangenomen? Zou het niet een revolutionaire stap kunnen zijn? Daar lijkt Jansen niet aan te durven. Althans, niet in 2005, want hij neemt in hoog tempo afstand van zijn aanvankelijke politieke correctheid. Zo lijkt hij er ook in dit boek uit 2005 nog steeds vanuit te gaan dat de islam vanuit Mekka en Medina een zegetocht over de wereld begon. Ben benieuwd hoe hij daar nu over denkt. Want waar hebben we het eigenlijk over met dit wetenschappelijk onderzoek. Over iets zeer verstrekkends, zoals gezegd. Wilders stelde: De islam is een fascistisch boek. Maar Mulder en Milo beschrijven een werkelijk ondergravende operatie van de vier Duitse wetenschappers, Luxenberg (een pseudoniem), Puin, Ohlig en Popp. Namelijk: De Koran is niet wat de islam beweert dat die is. Mohammed is dus geen pedofiel, zoals Hirsi Ali stelde. Nee, Mohammed heeft nooit bestaan. Wie dat doet, ziet de islam simpelweg niet meer als een serieus te nemen gesprekspartner. De waarheidpretenties zijn vervallen, net zoals de waarheidpretenties van het christendom na Darwin. Wilders, Hirsi Ali en anderen nemen de islam juist wel serieus, door er zo hard tegenin te gaan. Zij zien zich als gesprekspartners. Daarin hebben ze overigens ook een punt. Want wie moslim is, heeft niet de vrijheid een moreel oordeel te vellen over de dogma's die hem opgelegd zijn. Ook als hij dat oordeel, of dat voorgevoel, wel degelijk heeft. Een moslim mag Allah of Mohammed geen wreedheid of sadisme of perversie toedichten. Doet iemand dat wel, dan kan dit als een mokerslag inslaan. Hoe moet je er dan nog in geloven? Dan openen de ogen zich. Wie dus de islam wil aanvallen, moet de dogma's ervan juist serieus nemen, anders zal de kritiek niet gehoord worden onder moslims. Hoe moet je anders in discussie met iemand die zegt: Voor mij bestaat u niet? In hun boek De omstreden bronnen van de islam vallen Mulder en Milo Hirsi Ali (en ook Salman Rushdie) op dit punt aan, door te stellen dat zij ten onrechte uitgaat van de historiciteit van de biografieën van Mohammed. Strikt genomen is dat natuurlijk waar. Maar het is ook wat fijnslijperig. Want het punt is nu juist dat het leven van Mohammed, zoals overgeleverd in de biografieën (en dus niet, voor alle duidelijkheid, in de Koran) voor de moslims een heilig dogma is. Elke discussie over de islam moet daarbinnen plaatsvinden. Hirsi Ali zegt dus: "Nou, mooi mannetje, die Mohammed van jullie. " Dan heb je een discussiepunt. En dat is wat Hirsi Ali wil. Wat niet wegneemt dat de kritiek van de Duitse wetenschappers over het waarheidsgehalte van de islam an sich, natuurlijk veel dieper graaft. Dat ondergraaft op den duur alles aan de islam, en zal dus alle mogelijke tegenwind krijgen. Om het nog maar mild uit te drukken. Dat bleek wel uit de vaststelling van een van die wetenschappers, Luxenberg, dat de beloofde maagden in de moslimhemel eigenlijk druiven waren. Die maagden, dat was een vertaalfout, ontdekte Luxenberg. Mogen ze dat in de moslimwereld al weten? Dacht het niet. Terwijl het toch menige zelfmoordaanslagpleger aan het denken zou moeten brengen. Druiven genoeg hier op aarde tenslotte. Why bother.
Ik vroeg de Arabist Hans Jansen om een reactie op dit stuk en hij liet me het volgende weten: Inmiddels is er meer materiaal (her)ontdekt, en er kan geen twijfel meer zijn dat Luxenberg gelijk heeft, zie bv. mijn voor ingewijden bedoelde verhaal in het Engels "Worden de doden uitgehuwelijkt of te ruste gelegd", op mijn website. Ik probeerde tot voor kort zo te schrijven dat mijn collega's mogelijkerwijs zouden willen overwegen of het waar kon zijn. Luxenberg heeft een hypothese gegeven over hoe de korantekst, zonder de puntjes, begrepen moet/kan worden, en o wonder, er zijn al decennia lang inscripties bekend die nagenoeg dezelfde woordkeus gebruiken als de hypothetische koran-zonder-puntjes.....
14,5 miljoen euro voor onderhoud Oost-Vlaamse waterlopen
GENT 02/04 (BELGA) = In 2010 wordt 14,5 miljoen euro geïnvesteerd voor het baggeren, slibruimen en onderhouden van dijken van de Oost-Vlaamse onbevaarbare waterlopen. Dat maakte minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) aan haar partijgenoot en volksvertegenwoordiger Jos De Meyer bekend. Uitschieters zijn het ruimen van de Zuidlede in Wachtebeke voor 3,5 miljoen euro. Daarnaast wordt ook 1,4 miljoen euro gespendeerd aan het ruimen van de Caelene in Gent en Evergem. De Lieve in Lovendegem, Waarschoot en Zomergem wordt voor 600.000 euro geruimd. In het Denderbekken wordt een gecontroleerd overstromingsgebeid gebouwd voor de Molenbeek in Zandbergen en de Ophasseltbeek. Die investeringen zijn goed voor 1,6 miljoen euro. Ook op de Molenbeek in Brakel en in Erpe-Mere en Herzele worden overstromingsgebieden aangelegd. Iets minder dan 1 miljoen euro wordt uitgegeven voor het vervangen van de elektromechanische uitrusting van het gemaal in Boekhoute. "In de provincie Oost-Vlaanderen hebben we de laatste decennia meerdere ernstige overstromingen meegemaakt. Deze overstromingen tonen aan dat het gevaar niet alleen van de zee komt, maar ook uit het binnenland. Met de vraag wil ik de problematiek van het onderhoud van de onbevaarbare waterlopen bij de minister warm houden," aldus Jos De Meyer. (VEK)/
Volgens minister Turtelboom was het geweld toch voorbij?
Terug amokmakers in Anderlecht
De Brusselse politie van de zone Zuid is gisteren een paar keer moeten tussenkomen voor problemen met jongeren aan het Lemmensplein in Anderlecht.
Daarbij werden een aantal spullen gevonden die erop wezen dat de jongeren een hinderlaag voor de politie aan het voorbereiden waren. Het ging ondermeer om opeengestapelde autobanden, benzinebidons en molotov-cocktais.
Zes personen zijn opgepakt. Dat meldt het Brusselse parket. De politie moest een eerste keer tussenkomen toen een anonieme beller rond 23.30 uur meldde dat een groep jongeren een elektriciteitscabine aan het vernielen was en dat een deel van de straatverlichting was uitgevallen.
Toen de agenten op het plein aankwamen, stoof een groepje jongeren uiteen. Enkelen van hen droegen bivakmutsen. Na een korte achtervolging kon de politie zes jongeren oppakken.
Anderhalf uur later moest de politie opnieuw tussenkomen omdat buurtbewoners meldden dat jongeren molotov-cocktails aan het maken waren en er een verlichtingspaal in brand stond. Ter plekke bleek dat de straten rond het Lemmensplein met olie spekglad waren gemaakt.
De politie vond er vijf olievaten van 5 liter, een bidon benzine en houtblokken. Op het Lemmensplein zelf lagen twee bidons benzine, een plastic zak met glazen flessen gevuld met benzine en een snijbrander. In een voetweg vond de politie nog eens 25 opeengestapelde autobanden.
Van de zes opgepakte verdachten zijn er twee aan het parket overgedragen. De twee 19-jarigen worden verdacht van weerspannigheid en het voorbereiden van een aanslag. De vier anderen werden administratief aangehouden.
Het is algemeen bekend dat er heel wat drugs op de markt zijn en dat iedere jongeling er ooit mee geconfronteerd wordt. Dagelijks vallen er nog slachtoffers met dodelijke afloop. Zelzate als grensgemeente krijgt ook veel drugtrafiek te verduren. Alsook met het wegvallen van de coffeeshop te Terneuzen wordt hier ook heel wat verhandeld.Hoe moet men ermee omgaan wanneer je zelf of je kind ermee te maken krijgt. En wat kunnen de gevolgen hier van zijn en hoe ernstig.Op deze vragen kan je een antwoord krijgen door mensen die zwaar verslaafd waren en hulpverleners welke er dagelijks mee omgaan op onze preventie namiddag te Zelzate in Café BECK'S INN, Grote Markt 83. Bart Debie: ex-hoofdcommisaris en medewerker van het Vlaams Belang ontvangt er Mevr Anja Mielonen een ex verslaafde, De Heer Van den Berge directeur van de ontwenningskliniek "De Pelgrim, Mevr Josephine Smits initiatiefneemster van de organisatie ouders tegen drugs, de plaatselijke ambtenaar voor drugpreventie Brigite Lahousse en Hoofdinspecteur Gert De Smet de drijvende kracht achter een plaatselijk drug preventie project voor 11 à 12 jarigen; Bart zal met deze mensen een panel gesprek trachten te organiseren. Iedereen is hier welkom!! vertel het verder!!!
Onlangs stelde het Vlaams Belang een grootscheepse voorjaarscampagne voor met als slogan Omdat we de Vlaming verdedigen. Daarmee plaatst onze partij haar kernthemas opnieuw in het centrum van het politieke debat. Het zijn immers de themas van het Vlaams Belang van staatsvorming over recht op veiligheid tot verzet tegen de toenemende islamisering die vandaag brandend actueel zijn, aldus partijvoorzitter Bruno Valkeniers tijdens de persconferentie. Zelfs politieke tegenstanders moeten schoorvoetend toegeven dat het Vlaams Belang gelijk heeft, denken we maar aan het jarenlange pleidooi van onze partij voor nultolerantie in probleemwijken.
Valkeniers: Het mag dan wel zo zijn dat andere partijen delen van onze analyse hebben overgenomen - het bewijst enkel dat we al die tijd gelijk hadden - het betekent nog niet dat de traditionele politici ook in de feiten voor een ommekeer in het beleid zorgen. A zeggen maar B niet durven toepassen, leidt tot heilloos immobilisme. Het is net dat Belgisch immobilisme dat het Vlaams Belang wil doorbreken.
Vlaming verdedigen
Filip Dewinter verduidelijkte dat het Vlaams Belang zich met deze opmerkelijke campagne stevig positioneert in het politieke landschap: Met deze campagne concentreren we ons op de essentie: het Vlaams Belang verdedigt de Vlamingen. Wij blijven de stem van het volk en zullen blijven spreken waar anderen zwijgen.
Frans, Arabisch en Chinees
De affiche Omdat wij de Vlaming verdedigen wordt in een eerste aanplakgolf voorafgegaan door drie affiches. Met een knipoog worden de woorden waarom en Vlaams Belang op die affiches afgebeeld in het Frans, het Arabisch en het Chinees. Wij geven een antwoord op de problemen van deze tijd, stelt Dewinter. De drie teasers raken inderdaad de kern van de Belgische problematiek. De affiche met het Chinese opschrift refereert naar het verlies van Vlaamse jobs aan lageloonlanden. Pourquoi is uiteraard een knipoog naar de Belgische blokkering die elk goed bestuur onmogelijk maakt. En het Arabische opschrift met islam-groene achtergrond verwijst naar de toenemende islamisering en de strijd voor het behoud van onze identiteit.
Congres op 18 april
De campagne, die vandaag start en loopt tot half april, culmineert in een actualiteitscongres op 18 april in de Antwerpse Zuiderkroon. Daar zal duidelijk worden dat het Vlaams Belang als enige partij écht het verschil maakt, preciseerde Partijraadsvoorzitter Filip De Man: Het congres vormt bovendien het startsein voor een aangehouden inspanning om de Vlaamsgezinde en rechtse kiezer uit te leggen dat het Vlaams Belang het enige alternatief is. De intrede van de N-VA in de Vlaamse regering brengt de realisatie van de resoluties van het Vlaams parlement geen stap dichterbij, terwijl de hype van Lijst Dedecker intussen duidelijk voorbij is. Alleen een sterk Vlaams Belang kan voldoende druk zetten op de traditionele partijen.
Vanaf 2011 subsidie in Lovendegem voor professionele security
Op voorstel van de Vlaams Belang-fractie zal het College een reglement opstellen om in een subsidie te voorzien voor professionele security op jeugdfuiven.
Geert Neirynck motiveerde het voorstel door te stellen dat in veel gevallen de professionele security er komt na incidenten maar dat na de afrekening van alle kosten in veel gevallen hierop teruggeschroefd wordt. Dat is onwenselijk. Het is onmogelijk om politie te voorzien voor alle fuiven en ook omdat heel wat incidenten kunnen voorkomen worden door getrainde professionelen. Een situatie zoals in Waarschoot, waar op oudejaar zowat alle beschikbare materieel moest uitrukken bij zeer zware rellen, is niet altijd te vermijden maar moet in de mate van het mogelijke vermeden worden.
Voor een harde aanpak van die herrieschoppers zal er toch eerder een beroep moeten gedaan worden op de federale wetgeving. De problematiek is immers niet streekverbonden. Er zijn onder meer op Facebook een heel aantal groepen actief die zich afzetten tegen het toenemend geweld op fuiven.
We hopen hiermee een eerste stap kunnen zetten naar wat de bedoeling is: onze jeugd heeft het recht op veilig fuiven. En de ouders recht op hun nachtrust.
Over de islam worden geen grapjes gemaakt. Laat dat nu maar eens duidelijk zijn! Dat zegt Abu Imram, woordvoerder van Sharia4Belgium vandaag in een interview met De Standaard (02.04.10). Dat je beter geen grappen maakt over de islam en profeet Mohammed wisten we eigenlijk al na de Deense cartoonrel, na de rituele moord op Theo van Gogh en de vele doodsbedreigingen aan het adres van mondige islamcritici als Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian en Geert Wilders. Maar intussen is het grimmige gelaat van het moslimfundamentalisme ook in België opgedoken. De actie van enkele tientallen fanatieke moslims die in de universiteitsaula van Antwerpen een lezing van Benno Barnard verstoorden, moet dan ook niet geminimaliseerd worden tot een onschuldig akkefietje, want dat is het jammer genoeg niet.
Sommige krantencommentatoren aarzelen niet om de intimidatie van islamitische heethoofden op gelijke voet te stellen met studentikoze acties van NSV, KVHV of Vlaams Belang. Een vergelijking die nergens op slaat. Eén voorbeeld: als studenten of Vlaams-nationalisten de blijde intrede van Albert of Filip opvrolijken met Vlaams en republikeins protest, worden die vreedzame actievoerders door de politie met geweld tegen de grond en in de boeien geslagen, gearresteerd wegens ordeverstoring en voor enkele uren opgesloten. Moslimextremisten daarentegen laat men begaan, niemand werd opgepakt, het debat werd meteen gestopt. Het resultaat laat zich raden. Op de website van Sharia4Belgium werden vol trots de beelden van de actie geplaatst, met de veelzeggende titel: Moedige moslims verhinderen godslastering.
Schrijver Benno Barnard is geschrokken, geschokt en verontwaardigd: De moslims die mijn lezing verhinderden, formuleerden mijn stelling nog het best van al. De islam kan niet omgaan met provocatie en debat. Dit was de beste lezing die ik kon geven. Ik spreek twee zinnen en geraak niet verder omdat ze Allahoe Akbar (God is groot) beginnen te roepen. Welkom in de toekomst!
het zal hoogstwaarschijnlijk een allochtoon tintje krijgen,onze grootouders draaien zich om in hun graf !!
Het IJzerbedevaartcomité slaat een nieuwe weg in. Een nieuwe vzw moet via de verschillende activiteiten de inhoudelijke boodschap van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid meer invulling geven, terwijl met de traditionele IJzerbedevaart voortaan alle slachtoffers van oorlog en geweld zullen herdacht worden.
Het "nieuwe" IJzerbedevaartcomité werd donderdag voorgesteld in het Vlaams Parlement. De vzw "Bedevaarten naar de Graven van de IJzer" blijft de jaarlijkse IJzerbedevaart inrichten, legde voorzitter Paul De Belder uit. "Maar dit wordt voortaan een serene herdenking van àlle slachtoffers van oorlog en geweld. We vertrekken vanuit de Eerste Wereldoorlog, maar trekken het geheel verder open."
Het IJzerbedevaartcomité wil ook niet langer dat de IJzerbedevaart gezien wordt als een politieke manifestatie. "Door de onelinercultuur in de media wordt elk jaar opnieuw het beeld bevestigd dat de IJzerbedevaart een politieke manifestatie is. Dat willen we doorbreken door er een herdenkingsplechtigheid van te maken", zegt De Belder.
Het communautaire aspect zal wel niet helemaal sneuvelen, maar "we gaan niet langer op alle communautaire slakken zout leggen. Als legitieme vertegenwoordiging van de Vlamingen krijgt het Vlaams Parlement de kans een boodschap te brengen op de IJzerbedevaart." Dit jaar zal parlementsvoorzitter Jan Peumans (foto) dit doen.
Een nieuwe, nog op te richten vzw, zal zich binnen het IJzerbedevaartcomité bezighouden met de andere activiteiten die de klassieke boodschap van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid uitdragen. "We moeten de boodschap van Diksmuide op een nieuwe manier brengen", luidt het. Zo moet tijdens het kunstenfestival Ten Vrede de vredesthematiek nog centraler staan.
Naar aaleiding van artikel Strengere maatregelen voor fuiven in de Lowazone, half maart verschenen in een regionaal reclameblad, een vraaggesprek met de leden van het politiecollege van de LoWaZoNe, vinden wij dat er toch enige vragen rijzen .
De problemen op de uit de hand gelopen eindejaarsfuif van de KLJ te Waarschoot en deze van de Chiro onlangs te Zelzate waren toch niet de schuld van de organisatoren, maar wel te wijten aan een groep relschoppers.
Keer op keer stellen we immers vast dat dezelfde kleine groep herrieschoppers het fuiven verziekt, moeilijkheden uitlokt, zelfs de hulpdiensten bedreigt Het zijn zeker geen doetjes, ze hebben al een waslijst feiten gepleegd stelt de korpschef in voornoemd artikel.
OK, als je teveel volk opeen pakt in een te kleine zaal of tent dan vraag je om moeilijkheden
Maar nu de organisatoren strengere maatregelen opleggen en de amokmakers er met een vingerwijzing laten van afkomen sorry, dat is wat te vlug door de bocht gaan!
Of het nu een grote of een kleine fuif is, veel of weinig volk indien er relschoppers op pad zijn maakt dit alles weinig uit
Ook die hard aanpakken is de boodschap!! Voor alles kan een gepaste straf gevonden worden, niet straffen is gelijk aan aanmoedigen!!
Politie die van bij het begin tot het einde van de fuif aanwezig is, is niet haalbaar Meer en meer zal dan door de organisatoren een beroep gedaan worden op professionele security voor jeugdverenigingen ongetwijfeld een zware financiële dobber
Om het financiële plaatje enigszins te milderen, en aan de andere kant de veiligheid voor de fuifgangers te verhogen door het inschakelen van professionele security, stelt het Vlaams Belang Zelzate voor om vanaf het begrotingsjaar 2011 aan de jeugdverenigingen aangesloten bij de jeugdraad, mits het voorleggen van de factuur van het erkend security-bedrijf, ter gelegenheid van een volledig volgens het feestcharter ingerichte fuif, de kostprijs van één security-agent terug te betalen.
De Vlaamse overheid heeft een nieuw 'wapenfeit' toegevoegd aan z'n steeds dikker wordende blunderboek. De flitspalen in Vlaanderen blijken immers niet beveiligd. De sloten en sleutels zijn gewoon vrij te koop in de handel. Op die manier kunnen alle flitspalen in gans Vlaanderen onklaar worden gemaakt zonder risico op vervolging. Want de flitspaal wordt niet beschadigd. Althans, dat zegt Vlaams parlementslid Jurgen Verstrepen (LDD).
Verstrepen, die nooit om een stunt verlegen zit, pakte hiermee uit tijdens de eerste aflevering van 'Verstrepen & Hermans', het eigen programma dat beide politici sinds kort hebben op GunkTV. "Het is onvoorstelbaar dat de Vlaamse overheid zo nalatig en amateuristisch is," aldus Verstrepen. "Omdat de sloten en sleutels vrij te koop zijn, kan iedereen die het typenummer kent het sleuteltje gewoon kopen, bestellen of op eenvoudig verzoek laten namaken. Er is geen enkele veiligheidscode vereist".
Verstrepen heeft zich zo'n sleuteltje aangeschaft en demonstreerde in het programma hoe je de flitspalen buiten werking zet. Openen met het sleuteltje en de zekering afzetten, meer is er niet nodig om alle palen onklaar te maken. De installaties worden dus niet vernield of beschadigd. Verstrepen maakt zich daarom sterk dat hij -en al wie zijn voorbeeld volgt- niet vervolgd kan worden.
Daar is Jan Peumans (N-VA), voorzitter van het Vlaams parlement, nochtans niét zo van overtuigd. Net zoals het Agentschap Wegen en Verkeer, dat bekijkt of er klacht kan worden ingediend tegen het parlementslid. Zich toegang verschaffen tot eigendommen van de Vlaamse overheid blijkt immers wél strafbaar. De kans bestaat dus dat Verstrepen zal worden aangeklaagd wegens onrechtmatige handelingen. In dat geval kan de parlementaire onschendbaarheid van Verstrepen worden opgeheven. Peumans liet alvast noteren dat hij het gedrag van Verstrepen totaal ongepast vindt en dat het parlementslid de kwestie had moeten aankaarten bij de bevoegde minister, Hilde Crevits, in plaats van te stunten.
De schone slaper ziet dan uiteindelijk toch nog een lichtje branden.
Bourgeois bant Arabische folder offerfeest in Mechelen
De stad Mechelen mag geen Arabische folders verspreiden naar aanleiding van het offerfeest. Dat stelt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) in een schriftelijk antwoord op een klacht van partijgenoot Marc Hendrickx, gemeenteraadslid in Mechelen.
Contraproductief In november vorig jaar verspreidde de stad Mechelen een eentalig Arabische folder naar aanleiding van het offerfeest. Dat was niet naar de zin van Marc Hendrickx (N-VA), die vond dat Nederlands de voertaal moet blijven en die prompt klacht indiende. "Dat is contraproductief in de context van alle inspanningen die de Vlaamse regering doet om inburgering te bevorderen."
Te veel Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois geeft hem nu gelijk. De reden daarvoor is dat de Arabische folder niet meldde dat het om een vertaling van een Nederlandstalige folder ging, zoals de Vaste Commissie voor Taaltoezicht voorschrijft. Ook werd de Arabische versie niet samen het Nederlandstalige origineel verdeeld. De oplage van 2.200 exemplaren vindt de minister ook te veel om aan te halen dat de folder voor nieuwkomers in de stad moest dienen. Ten slotte roept Bourgeois op creatiever te zijn, maar daarbij de bestuurstaal te gebruiken. (belga/adv)
VBJ en Vlaams Belang voert actie aan Zelzaatse schoolpoorten
VBJ en Vlaams Belang voert actie aan Zelzaatse schoolpoorten (22.03.2010)
Net zoals in Eeklo enkele maanden terug, voerde het Vlaams Belang deze morgen actie aan de schoolpoorten maar deze keer in Zelzate. Zowel aan het Atheneum als aan Sint-Laurens kregen de leerlingen de standpunten over veilig fuiven in handen.
Dat Zelzate bezocht wordt is geen toeval. Bij de zware rellen in Waarschoot op oudejaar was er al melding van een groepje herrieschoppers uit Zelzate maar op vrijdag 12 maart voerde dat clubje een aanval uit op een Chiro-fuif in Zelzate. De onbeschaamdheid ging zelfs zo ver dat ze een persfotograaf enkele dagen later achtervolgden tot in het kabinet van de Burgemeester en een band van de motor van de fotograaf lek staken.
Het zorgde voor heel wat commotie in de Kanaalgemeente.
De Vlaams Belang Jongeren hebben een heel eisenpakket, gaande van infrastructuur, administratie tot een harde aanpak van fuifhooligans.
Vele honderden pamfletten werden verdeeld met overigens heel wat instemming van de scholieren.
Het Vlaams Belang zal de problematiek van het geweld op fuiven aan de agenda blijven zetten, zowel in de regio als op nationaal niveau. Want het kan niet dat fuiven onmogelijk gemaakt worden door kleine groepjes herrieschoppers.
De Antwerpse moslim Moussa Zemmouri, die in 2001 werd opgepakt in de Afghaans-Pakistaanse grensstreek en op verdenking van terrorisme tot 2005 in de Guantánamo-gevangenis verbleef, maakt furore bij extremistische moslimgroeperingen.
In mei vorig jaar werd Zemmouri buiten vervolging gesteld door het Belgische gerecht, dat de Amerikaanse aantijgingen van terrorisme onderzocht. Prompt eiste hij een schadevergoeding van de Belgische staat voor zijn vierjarig verblijf in Guantánamo. Hoewel Zemmouri vrijgepleit is van terrorisme, houdt hij zich op in hoogst verdachte kringen. Zo was hij in 2008 gebedsleider op een benefietavond van een Britse extremistische moslimgroep. Ook van de partij was de imam Anwar Al-Awlaki, het brein achter de verijdelde aanslag op een vliegtuig van Schiphol naar Detroit op kerstdag vorig jaar en door velen beschouwd als de nieuwe Osama Bin Laden. Zemmouri woonde eveneens een tijdje in Maaseik, in het appartement van een veroordeeld lid van de islamitische terreurgroep GICM, een groepering waar ook Zemmouris broer en neef toe behoren. Beide heren werden overigens ook veroordeeld voor terroristische activiteiten.
De aanwezigheid van extremistische moslims in onze contreien is al langer bekend. Zo werd er onlangs een Belgische tak opgericht van een Britse fundamentalistische organisatie, Sharia4Belgium. Vlaams Belang-Kamerlid Bart Laeremans ondervroeg hierover minister van Justitie De Clerck (CD&V), die verklaarde dat er een onderzoek loopt naar de organisatie, maar we weten nog niet wie er achter zit. Bart Laeremans eiste dat buitenlanders die lid zijn van Sharia4Belgium uit het land worden gezet en dat tot Belg genaturaliseerde buitenlanders die de organisatie aanhangen, hun nationaliteit verliezen.
Mannen aangehouden die dreigden in te rijden op agenten in Zelzate
De onderzoeksrechter in Gent heeft zaterdagavond twee Noord-Franse mannen aangehouden die 's ochtends in Zelzate dreigden in te rijden op agenten van de lokale politie Puyenbroeck. Dat meldt het parket van Gent. De twee, 23 en 25 jaar oud, kwamen op het kruispunt van de Kennedylaan en de Traktaatweg in Zelzate in de sloot terecht na een wilde achtervolging die startte op de E17. Het ongeval gebeurde nadat een agent vuurde in de richting van het voertuig. De kogels raakten de auto niet. Achteraf bleek het om dealers te gaan. In Kruishoutem werd een zak met 300 gram cannabis gevonden die tijdens de achtervolging door het raam werd gegooid.
Gisteren had in het Crowne Plaza Hotel te Antwerpen de uitreiking plaats van de Prijs van de Vrijheid, ooit een initiatief van de liberale denktank Pro Civitas, die twee jaar geleden nog Urbain Servranckx alias Urbanus huldigde, met ondergetekende als hulderedenaar. Heden hebben de klassiek-liberalen van Cassandra (de zieltogende drinktank van LDD), het aloude Nova Civitas,en het tamelijk schimmige Work For All zich verenigd in Libera! Vooral willen zij samen het echte, diepblauwe liberalisme in ere herstellen, als doctrine van het pur sang kapitalisme, zich duidelijk onderscheidend van het warrige linksliberalisme à la Verhofstadt. Lauraat van de avond was Frits Bolkestein, gewezen EU-commissaris voor de interne markt. Europarlementslid Derk Jan Eppink, lid van het LDD-partijbureau, mocht de laudatio uitspreken.
Om kwart na zes, het uur van aanvang volgens de uitnodiging, stonden zowat vijf mensen in de ontvangsthal te drentelen, waaronder uw dienaar. Waarom toch altijd op tijd willen zijn? Dit wordt een flop van jewelste, dacht ik, vergetende dat libertariërs er ook elk een persoonlijk tijdsbesef op nahouden: tegen 19h was iedereen present, zon paar honderd man, en kon het feest beginnen. Luk Van der Kelen, commentator van Het Laatste Nieuws, moest de tafelrede houden maar had zijn kat gestuurd, wellicht in het besef dat dit gebeuren wat al te sterk een LDD-stempel droeg, met de springerige Boudewijn Bouckaert als bezieler.
De laureaat zelf dan. We kennen Frits Bolkestein uiteraard allemaal als de architect van de Europese dienstenrichtlijn uit 1999 die zijn naam draagt, en die een drastische deregulering van de dienstensector (arbeid, maar ook onderwijs, gezondheidzorg, cultuur ) in de EU aanbeveelt. Links is blijven wijzen op de keerzijde van deze medaille: als het vrije-concurrentie-principe wordt ingevoerd in sectoren zoals onderwijs en gezondheidszorg, dan gaan we naar Amerikaanse toestanden waar je een ziekenhuis gewoon niet meer binnengeraakt zonder geldige betaalkaart: ze laten je gewoon op de stoep creperen. Dat deregulering niet zomaar tot kwaliteitsverbetering leidt, weten ze in Engeland ook, sinds de privatisering van de spoorwegen het aantal dodelijke ongevallen drastisch deed stijgen. En een onderwijssysteem waar de overheid niets in de pap te brokken heeft (en dus bv. ook geen hoofddoekenverbod kan opleggen ), gesponsord door Microsoft, Het Laatste Nieuws en koekjes van Prince,- ik mag er niet aan denken.
Soit, leve de concurrentie dus, in het liberalisme staat het individu centraal, en iedereen moet het maar zien te redden, met zo min mogelijk sociale vangnetten. Take it or leave it, het is een filosofie zoals een ander.
Maar wat bleek nu gisteren tot onze verrassing? Dat die ouwe Frits, door Libera! vooral gelauwerd omwille van die beruchte richtlijn, het vooral had over de superioriteit van onze Christelijke cultuur en de daaraan verbonden waarden zoals mededogen, verdraagzaamheid, bescheidenheid,- inbegrepen de Christelijke erfzondemoraal en het idee dat we hier op aarde vooral rondlopen om schuld af te betalen. Uit gesprekken achteraf bleek ik niet de enige te zijn die hier een spreidstand ontwaarde bij de hoogbejaarde professor economie. Even haalde hij Nietzsche tevoorschijn, als doodgraver van de Christelijke Sklavenmoral, maar even later kwamen we weer uit op de Bergrede uit het Mattheüs-evangelie, het meest ethische luik van het Nieuw Testament, en vooral opgebouwd rond de noties naastenliefde, onbaatzuchtigheid, het aanbieden van de andere wang
De consistentie was helemaal zoek, toen Bolkestein ook nog eens het anti-islamverhaal wilde inpassen in de neoliberale premisse, waardoor ineens het idee ontstond dat een gedereguleerde economie moest geleid worden door een ethisch-dirigerende overheid, in naam van een Christelijke leidcultuur die vooral tolerantie predikt. Men kon op dat moment vele hersenen horen kraken.
Want alle drie afzonderlijk zijn ze perfect consistent: het liberalisme, het christelijk solidarisme, en het anti-islamdiscours à la Wilders. Maar zet ze alledrie samen, en je krijgt een ideologische hutsepot van jewelste, die ik van een helder denker niet verwachtte.
Wie in al haar stupiditeit de Bolkesteinparadox genadeloos ontmaskerde, was Patricia Ceysens, Vlaams parlementslid, ondervoorzitter van de VLD en meter van Kai-Mook, de in de Antwerpse zoo geboren baby-olifant. Hoe meer ze tetterde over het ontsluiten van de markten en de grote voordelen van het vrije ondernemersschap, des te duidelijker werd het spagaat van de laureaat: men kan niet de vrijheid verabsoluteren én een discours van waarden en normen houden. Zowat elke liberale denktank, van het Verhofstadt-vehikel Liberales tot Libera!, probeert een ethische dimensie aan het liberalisme te breien, dikwijls met de filosoof Karl Popper als passé-partout. Maar la Ceysens demonstreerde, in haar ééndimensioneel gekakel, genadeloos dat de totale vermarkting ook de totale nivellering inhoudt, een geïnfantiliseerde wereld als speeltuin-zonder-regels, en dat een universum van de algehele verwisselbaarheid en uitwisselbaarheid op geen enkel ethos kan steunen, behalve op het cynisme, als een expressie van de posthumanistische ontnuchtering.
Vraag blijft dan: was het sublieme maar complexe vertoog van professor Bolkestein een pareltje van cynisme, het motto indachtig dat het vrije verkeer van goederen, diensten en personen ook uitzicht biedt op een postmoderne mix van onsamenhangend ideeëngoed? Of, bespeuren we hier toch een schuldcomplex dat de mercantiel-practische handelsgeest van het vrije gewin moet compenseren, naar calvinistisch model? Of is dit tenslotte een pijnlijke manifestatie van de hersenverweking die ons allemaal te wachten staat als we oud genoeg worden? Uit respect voor de laureaat mik ik op de tweede mogelijkheid: Frits Bolkestein heeft last van nachtmerries. Zijn economisch model veroorzaakt zoveel menselijke schade,- en dat beseft de professor en ex-EU commissaris heel goed- dat de geproduceerde ongelijkheid de winnaars met een schuldgevoel opzadelt. Daar komen vervolgens de normen-en-waarden te hulp: zelf-restrictieve regels (die uiteraard ook weer overtreden worden, zoals deze van de tolerantie) die men zich oplegt zoals een boeteling zichzelf geselt. De bergrede was dus niét zomaar een zijsprongetje: Bolkestein heeft de religie nodig om zijn meritokratisch wereldbeeld in evenwicht te houden. Het kan leiden hoeft niet- tot een echte persoonsverdubbeling, een Jekyll & Hyde syndroom.
De wanhopige zoektocht naar een ethisch fundament voor de vrije markt brengt mensen dus op ideeën, dat is alvast een pluspunt. De nieuwe denktank zal er zijn handen aan vol hebben. Hoe zat dat trouwens ook weer met het strenge protestantisme en de fameuze Hollandse koopmansgeest? Het Calvinisme (dat hier overigens sterk verwant is met de Joodse levensfilosofie) vertrekt van de onuitwisbare erfzonde, die ons verplicht tot hard werken, waarvan je echter rijk kunt worden en de anderen dus armer, hetgeen het individueel ethisch deficit doet toenemen, quod erat demonstrandum: we willen het goede, maar doen het kwade. Ergo: de mens is zondig, moet hard werken en zijn centen opnieuw investeren in plaats van ze in allerlei levensgeneugten te laten verdampen. Deze vicieuze cirkel is de oplossing van de Bolkesteinparadox. Het is eigenlijk een handig ding, waardoor men zichzelf een enorme vrijheid toeëigent, in het besef dat er achteraf moet betaald worden. Het is een verhaal van gespletenheid, van zondiging en zelfkastijding. Van deregulering én zich onderwerpen aan normen. Van de hoerenloper die s zondags met zijn vrouw en kinderen naar Walibi gaat. Van predatorsinstinct versus tristitia post coitu. Kortom: van het rechtsliberalisme dat tegelijk vrijheid opeist en ze weerom inperkt. Ene Bernard Mandeville, peetvader der libertariërs, heeft uit die dubbelheid zelfs een transsubstantietheorie gebrouwen, volgens dewelke individuele, aangeboren ondeugden juist de bron zouden vormen van maatschappelijk welzijn (private vices, public benefits). Als je dat gelooft, is het natuurlijk gemakkelijk om de slechterik uit te hangen.
Enfin, ongewild heeft Bolkestein aangetoond hoe moeilijk het begrip vrijheid concreet is in te vullen, zeker als je dan nog eens het vrijemarktprincipe koppelt aan het principe van de vrije meningsuiting. Een gevaarlijke link, die Voltaire al had opgemerkt: als je alle meningen toelaat, zal alleen de sterkste overleven,- deze dus met de meeste macht, hetzij door manifest geweld, hetzij verbaal, door opleiding, sociaal, financiële middelen, mediatiek.
Dat is overigens de oorzaak van de (ook weer door Bolkestein vervloekte) political correctness en het mainstream-denken: de commercialisering van de media hebben niet tot diversiteit geleid maar, integendeel, tot een smakeloze eenheidsworst.
Maar de humor van Eppinck en de vertoning van Ceysens maakten veel goed. Ook de schuimwijn en de hapjes mochten er zijn. Weliswaar à 25 Euro,- wie ook bij het diner wou aanschuiven moest 75 Euro afdokken. Vrijheid heeft zijn prijs. Want voor niets gaat de zon op, daar waren de klassieke liberalen dan weer wél onnoemelijk consequent.
De Zuid-Afrikaanse leider Eugène Terreblanche, die afgelopen weekeinde werd vermoord, werd op handen gedragen door leden van de Afrikaner Weerstandsbeweging. Hij knokte tot het bittere einde tegen de afschaffing van de apartheid. Afrikaners hebben het recht op zelfbeschikking.
Ze maken me altijd uit voor racist, iemand die zwarte mensen haat. Ik haat ze niet. Ik groeide met ze op. Ik weet alleen dat er veel verschillen zijn tussen blank en zwart en dat zal ik altijd geloven.