30.12.2010 Op zondag 27 februari 2011 organiseert het Algemeen Nederlands Zangverbond het -inmiddels- 74ste Vlaams Nationaal Zanfeest in de Lotto-Arena te Antwerpen onder het motto ONZE TOEKOMST IN EIGEN HANDEN.
Het ANZ staat opnieuw garant voor een mooi en strijdbaar Zangfeest waar we ons in verbondenheid met elkaar de longen uit het lijf kunnen zingen met onze liederenschat.
VZW Flandria en VVB Gent slaan de handen in elkaar en organiseren opnieuw deelname in groep aan het Zangfeest aan sterk verminderde prijs. Voor 18 euro heeft u een plaats op de bus, een genummerde zitplaats rang 2 en een programmabrochure. Kinderen en jongeren tot 18 jaar betalen 8 euro (bus + zitplaats of apart kinderprogramma).
De bus vertrekt op zondag 27 februari om 13 u van de P+R Parking onder het viaduct te Gentbrugge (kant tramhalte).
Wees op tijd, de bus vertrekt stipt.
U bent ingeschreven na storting van 18,00 euro op rek. BE81 979 3997971 24 van VVB Gent met vermelding van (aantal) x Zangfeest en dit vóór 10 februari.
U ontvangt uw kaarten dan op de bus.
Verdere inlichtingen bekomt u bij vzw Flandria, Guido Dekeyser, tel 09 225 09 08 of bij VVB Gent, e-post: gent@vvb.org.
Houdt het dan nooit op met die halalisering van ons voedingswezen? Met het bericht dat vieskaasjes van FrieslandCampina STIEKEM halal gecertificeerd zijn lijkt een heuse beerput geopend. De politie IJsselland is inmiddels 100% halal, en zelfs de allerkleinsten worden niet gespaard bij deze terreur van godsdienstbestendig voedsel. Neem bijvoorbeeld DIT babyproduct voor baby's met koemelkallergie. 100% halal. De profeet weet ervan. Tijdens de productie van de melk zijn geen moslims gekwetst. Is geen vrouwenhand aan te pas gekomen en als homo's het spul drinken gaan ze automatisch over hun nek. Maar dat hoeft verder niet aan de grote klok. De mensen die het aangaat weten het zelf wel. Vandaar dat het AMC (dat onderzoek naar het melkje deed) de zin 'Dit nieuwe product is Halal, waardoor het ook gebruikt kan worden door Moslims' maar even van de site gejorist heeft. Bewijs VOOR en NA. Mensen. Waarom? Veel liefde en respect gaan uit naar alle halalkroketten en niqaab dragende shoarmabroodjes, maar mogen we dat dan wel gewoon weten? Soms wil een mens nu eenmaal eens religieneutraal tafelen en dat moet kunnen. Want we leven in een vrij land.
Naam: de Winde Voornaam: Juul Geboren te: Merchtem Op: 13 mei 1893 Overleden te: Westrozebeke Op: 28 september 1918
Jonge jaren
Juul de Winde liep lagere school in zijn geboortedorp Merchtem, en volgde nadien middelbare studies aan het St. Aloysiuscollege te Brussel. Het Vlaams Bewustzijn en de prille dichtkunst van Juul de Winde komen tot ontplooiing binnen de, in 1909 door toondichter August Deboeck gestichte, cultuurvereniging De Vlaamsche Kring. Binnen zijn vertrouwde omgeving is hij ook lid van het toneelgezelschap De Leie en de harmonie St. Cecilia. Nog voor het uitbreken van Den Grooten Oorlog publiceert hij zijn eerste verzen in de Gazet van Merchtem, een publicatie van zijn dorpsgenoot Maurits Sacre, die tevens geschiedsschrijver en drukker is.
Militaire loopbaan
Op 16 september 1913 vat de Winde zijn militaire dienstplicht aan, waarbij hij ingedeeld wordt bij het 1e Regiment Karabiniers. Het wordt al vlug duidelijk dat de Winde een uitmuntend soldaat is, en aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, op 5 april 1914, wordt hij al tot korporaal bevorderd.
Op 18 november 1914, enkele maanden na het uitbreken van wat men dacht een kortstondig incident te zullen zijn maar uiteindelijk de Grote Oorlog werd, klimt hij op tot de rang van sergeant.
Hierna komen nog volgende promoties: op 15 november 1915 wordt hij adjudant; op 8 september 1916 wordt hij onder-luitenant; in die hoedanigheid wordt hij toegevoegd aan de legerstaf; en, ten slotte, op 26 september 1917 bereikt hij de rang van luitenant.
Binnen de legerstaf krijgt hij het echter moeilijk met het Vlaamsvijandig karakter van het officierenkorps, en, met het bevrijdingsoffensief in zicht, vraagt hij zijn ontslag, om zich bij zijn kameraden in de frontlinie te voegen. Hij wordt hierop ingedeeld bij het 3e Regiment Karabiniers, dat deel uitmaakt van de 6e Infanterie Divisie.
Op 28 september 1918, zes weken voor de wapens zwijgen en nauwelijks 25 jaar oud, sneuvelt luitenant de Winde te Westrozebeke. Op hetzelfde veld van eer sneuvelde, in de Slag bij Westrozebeke (tijdens dewelke Filips het verzet tegen graaf Lodewijk van Male leidde), in 1382 ook de Gentse volksleider Filips van Artevelde, zoon van Jacob van Artevelde.
Juul de Winde is de enige Vlaamsgezinde officier die tijdens de Eerste Wereldoorlog, in bevolen dienst, het leven laat.
Culturele activiteiten aan het front
Aan het IJzerfront zet Juul de Winde zijn vooroorlogse culturele activiteiten verder. Dit vanuit de gedachte om zijn kameraden-frontmakkers, die hij in de loopgraven aanvuurt met de strijdkreet Vliegt den Blauwvoet, Storm op Zee, bewust te maken van hun Vlaamse aard. Dit vertaalt zich o.a. in het organiseren van muzikale manifestaties, waarbij hijzelf als dirigent optreedt.
Achter de frontlinies komt hij in contact met kapelaan Cyriel Verschaeve en Jan Bernaerts, wat hem ertoe aanzet opnieuw de pen ter hand te nemen. In april 1917 resulteert dit in het uitbrengen van een aantal oorlogsgedichten, gebundeld onder de titel : Granaatscherven. Deze bundel; met voorwoord van Cyriel Verschaeve, verschijnt onder zijn pseudoniem Juul Liseron.
Samen met zijn dorpsgenoot, onder-luitenant Pol Knaeps, publiceert hij, opnieuw onder zijn schuilnaam, in augustus 1918 het frontblaadje Merchtem Boven. Het zal echter bij een eenmalige editie blijven.
Ook liggen er nog heel wat verzen op de plank, maar ondanks vijf jaar actieve dienst, waarvan vier oorlogsjaren, beslist de voorzienigheid hier anders over.
Symbool van de Vlaamse strijd
Juul de Winde wordt, met de opeenvolgende Bedevaarten naar de Graven van de IJzer en het bouwen van de IJzertoren, een van de symbolen van de Vlaamse Strijd. Op maandag 16 augustus 1937 wordt zijn stoffelijk overschot in zijn geboortedorp Merchtem ontgraven, en op zondag 22 augustus 1937, tijdens de 18e IJzerbedevaart, wordt hij in de crypte van de IJzertoren bijgezet. Hier rustten ondertussen al o.a. Renaat De Rudder, Joe English en de gebroeders Edward en Frans Van Raemdonck, die, naast zo vele anderen, eveneens hun jonge leven veil hadden op de IJzervlakte.
Op 22 april 1938 beslist de gemeenteraad van Westrozebeke het plein voor het gemeentehuis om te dopen tot Lt. J. de Windeplaats. Dit gebeurt op 8 mei 1938, samen met het onthullen van een gedenkplaat aan het gemeentehuis. Ook nog diezelfde dag vindt, buiten de dorpskern, de inhuldiging plaats van het monument dat ontworpen is door Karel Aubroeck: het stelt de Goudberg voor, waar; zoals hoger vermeld, Filips van Artevelde sneuvelde. Dit gebeurt in aanwezigheid van o.a. Germain Lefever, algemeen voorzitter van de VOS, en Juliaan Platteau, namens het IJzerbedevaartkomitee. Karel Aubroeck is tevens de ontwerper van de beelden, die op dat moment de 4 hoeken van de IJzertoren te Kaaskerke sieren.
Naar Juul de Winde werd de gelijknamige Lt. de Winde-kring genoemd. Deze kring werd in september 1940 in het krijgsgevangenkamp van Tibor, door Vlaamse beroepsofficieren in gevangenschap, opgericht, en had als doel d.m.v. studie-en ontspanningsmogelijkheden het cultuurleven in het kamp te stimuleren. Het aanplakbiljet, dat de stichting van deze kring aankondigde, beeldde een gestileerd Heldenhuldezerkje uit.
Ondanks de grafschennis, die in de nacht van 15 op 16 maart 1946, gepleegd werd, rust Lt. Juul de Winde nog steeds onder de boodschap van het IJzerkruis : Hier liggen hun lijken als zaden in t zand, hoop op de oogst O, Vlaanderland.
Martin Gyselinck, Mariakerke 18 oktober 2010.
Bronnen :
Encyclopedie van de Vlaamse Beweging, Lannoo, Tielt, 1973; Het taboe van Vlaanderen, 40 jaar na de aanslag, Willy Moons, Antwerpen,1986; Duurzamer dan graniet, over monumenten en Vlaamse beweging, Lannoo Perspectief Uitgaven, Tielt, 2003; Van IJzerfront tot Zelfbestuur, Frank Becuwe en Louis De Lentdecker, De Klaproos, Veurne, 1993; nl.www.wikipedia.org
Voorpostkring Leuven voert actie aan repatriëringscentrum 127 bis
De personeelsleden van repatriëringscentrum 127 bis proberen er in moeilijke omstandigheden zorg voor te dragen dat onze samenleving ook ónze samenleving zal blijven. Leefbaar, veilig en sociaal. Waar wij ons nog steeds thuis voelen en onze identiteit niet verdrukt wordt.
Dat doen ze terwijl ze door linkse politieke vandalen en geweldenaars in opruiende pamfletten voor het ergste worden uitgescholden.
Dat doen ze terwijl de humanitaire catastrofe voor asielmisbruikers wordt overbelicht, hoewel dit geen enkele duurzame oplossing tot stand zal helpen komen en men in de plaats beter eens aan bijkomende beschermingsmaatregelen en juridische middelen zou denken voor het personeel van het repatriëringscentrum.
De militanten van de nationalistische actiegroep Voorpost hebben daarom een grenzeloos respect voor de medewerkers van het repatriëringscentrum 127 bis en de aanverwante diensten, en willen dat minstens eens per jaar ook tonen.
Daarom kregen die medewerkers vandaag, op Tweede Kerstdag, een kleine attentie van Voorpostkring Leuven. Een hartverwarmend drankje en een symbolisch schouderklopje voor het goede werk dat ze dag in, dag uit, met veel moed en doorzettingsvermogen uitvoeren in het belang van onze maatschappij!
Een vijftal militanten stelde zich rond 17.30 uur met een spandoek Illegaliteit = criminaliteit en gewapend met warme chocomelk, chocoladetruffels en speculaas op aan de ingang van het repatriëringscentrum. De medewerkers kregen naast de warme drank en het snoepje een pamfletje overhandigd waarin Voorpost zijn sympathie voor hen uitsprak. Dat werd, zo bleek uit de reacties, zeer gewaardeerd.
Het Vlaams Belang is niet te vinden voor uitzendtijd op de openbare omroep voor de Moslim Televisie- en Radio-omroep, kortweg de MTRO, die vanaf januari 2011 ingaat. Dat bleek uit een heftig debat in het Vlaams Parlement vorige week.
De VRT stelt elk jaar een aantal uitzenduren ter beschikking van derden. Het voorbije jaar leverde dat meer dan zestig uur radio en vijftig uur televisie op, verdeeld onder een protestantse, vrijzinnige, katholieke, orthodoxe en joodse organisatie en de Gezinsbond. Vanaf 1 januari vult de MTRO het lijstje aan.
Het Vlaams Belang vindt dat er geen plaats is voor een religie, die enkele fundamentele rechten miskent, op de openbare omroep. Mediaminister Ingrid Lieten sprak die idee tegen en zei dat de omroep zich aan dezelfde regels moet houden dan de andere leden.
De uitzendingen van MTRO mogen dus niet aansporen tot haat en geweld, ze moeten rekening houden met de bescherming van minderjarigen en ze moeten conform zijn met de openbare orde en zeden, aldus Lieten in het Radio 1-programma Vandaag. Ze vult de kritiek aan met de gedachte dat als er klachten zijn zodra de uitzendingen te zien zijn, zij die verder zal behandelen.
De meningen in het Parlement over de MTRO zijn verdeeld. Vlaams parlementslid Veli Yüksel (CD&V) ziet alvast kansen weggelegd voor de integratie van moslims. In elk geval is in 2011 de eerste kans voor de moslimgemeenschap om uit te zenden op de VRT, dertig jaar na datum, een feit.
bron zie bijlage
Hopelijk verplicht men ze de nederlandse taal te gebruiken. Zodat we kunnen horen of ze jhihad verkondigen tegen het westen.
Vlaams Belang Jongeren Antwerpen brengen Kerstmis opnieuw in het straatbeeld.
In deze periode van het jaar duiken in het Antwerpse straatbeeld onder het mom van de neutraliteit alsmaar meer boodschappen op in de trend van prettige eindejaarsfeesten, prettige winterfeesten en andere. De boodschap Zalig Kerstfeest wordt meer en meer uit het straatbeeld verbannen, alsof men haar wil wegcamoufleren om toch maar niemand tegen het hoofd te stoten. Terwijl Kerstmis meer en meer is verworden tot een pluralistisch, multicultureel feest van cadeautjes waarbij de eigenlijke betekenis wordt verzwegen, worden andere feesten zoals het islamitische Suikerfeest, Offerfeest en consoorten hier hartelijk verwelkomd met de nodige toeters en bellen. Dit is een gevaarlijke evolutie, aangezien het neutraliseren van Kerstmis in de praktijk neerkomt op regelrechte geschiedenisvervalsing.
Nochtans zouden we fier moeten zijn op ons westers erfgoed. In onze westerse maatschappij is Kerstmis reeds twee millennia lang één van de belangrijkste feesten van het jaar. Op deze dag wordt door de Christenen de geboorte van Jezus Christus gevierd. Dat het feest onlosmakelijk verbonden is met onze westerse Europese cultuur en identiteit, behoeft geen twijfel. Europa staat voor Rome, Griekenland, verlichting en christendom. Bepaalde symbolen en tradities in dit verband mogen dan ook onder geen beding onder het mom van de neutraliteit overboord worden gegooid! Neutraliteit betekent niet dat men twintig eeuwen Europese beschaving met al zijn tradities en symbolen naar de prullenmand moet verwijzen!
Om deze boodschap kracht bij te zetten dringen de Vlaams Belang Jongeren Antwerpen in het belang van deze en de komende generaties aan op een herwaardering van het Kerstfeest. Ze willen de kerst-tradities niet verloren laten gaan maar willen ze opnieuw in ere herstellen. Daarom werd een affichecampagne in de Antwerpse straten op touw gezet waarin klaar en duidelijk de traditionele kerstboodschap wordt geherwaardeerd. Op de affiches wordt dan ook verwezen naar onze twee traditionele westerse symbolen voor kerstmis: de kerstboom en het kerststalletje.
Nieuwe a-sociale meerderheid in de maak te Zelzate? PvdA en SP.a blokkeren lonen medewerkers
Met verstomming nam het Vlaams Belang kennis van de rood-rode coup op het OCMW van deze week. De interne strijd in de Zelzaatse coalitie, die in 2000 onder druk van de nationale partijleidingen van SP en VLD werd gesloten, laat nu zijn meest asociale kant zien.
Het resultaat van de beslissing om de OCMW-secretaris bevoegheden aangaande personeel te ontnemen is dat die niet meer kan tekenen voor de wedde van de werknemers. Om dit te regelen diende de OCMW-raad vanavond terug bij een te komen. Wat hoe dan ook een totaal onnodige kost is voor de belastingbetaler.
Het is wel duidelijk dat de pogingen om Open VLD politiek te marginaliseren op de kap van de Zelzaatse bevolking en op de kap van de medewerkers van het OCWM gevoerd worden.
Met deze stap heeft de SP.a duidelijk gemaakt dat wat hen betreft de PvdA een volwaardige vervangploeg is voor Open VLD en dat de partij zelfs bereid is bestuursdaden te stellen met een partij die twintig jaar na de val van het Ijzeren Gordijn nog steeds gelooft dat het communisme dé bestuursvorm is waar er moet naar gestreefd worden. De willekeur van het communisme hebben we nu ook gezien.
Het Vlaams Belang besluit hieruit dat politiek Zelzate zich opmaakt voor de verkiezingen van 2012 en dat een stem voor de SP.a een stem is voor de PvdA. En ja, zelfs een stem voor de CD&V is een stem voor deze donkerrode combinatie. Als Vlaams Belang willen wij een alternatief vormen voor deze combine die aan de ene zijde de problemen niet bij naam wil noemen en er geen oplossingen voor bieden en anderzijds op kap van het personeel beslissingen neemt om het eigen gelijk te halen.
De campagneleider : Patrick De Roo De voorzitter : Guy D'Haeseleer
Ook N-VA wil een inspanning leveren voor de vijfde editie van Music for Life. Meer dan twintig parlementsleden veilen zichzelf tot donderdag op de veilingsite eBay. De hoogste bieder mag mee naar zijn of haar favoriete frituur. Het totale bedrag van de hoogste bieders gaat naar de benefietactie van Studio Brussel.
Bieden kan tot donderdag 17 uur. Partijvoorzitter Bart De Wever, van wie geweten is dat hij zelf al eens een frietje lust, en senaatsfractieleider Liesbeth Homans zullen vrijdag de opbrengst gaan overhandigen aan het Glazen Huis in Antwerpen. Volgens een mededeling zal De Wever "ook nog een extra inspanning leveren". Wat daarmee wordt bedoeld, is niet duidelijk. (belga/svm)
Ik denk dat hiermee bedoeld word dat hun eigen persoontje in de belangstelling zetten is natuurlijk belangrijker is dan opkomen voor de minder bedeelde Vlaming!. Aan solidariteitsacties zoals "Z11.Z11.Z11." van Voorpost of de hieraan verbonden actie van Radio Rapaille "SOS Solidariteit" namen ze geen deel. Daar dit om nood aan Vlaamse gezinnen gaat zullen ze als Psuedonationalistische partij nog nooit hiervan gehoord hebben. Deze actie's halen geen pers genoeg om hen in een goed daglicht te stellen!! Zo zie je nog maar eens voor wie het hart van de N-VA klopt!
VBJ voert te Gent actie: Armoede bestaat ook bij ons
Stilaan gaan we naar de traditionele feesten van het jaar waarbij de tafels en borden overvloedig gevuld worden en er genoten wordt van een familiale en hartelijke sfeer. Maar dat is lang niet bij iedereen zo.
Ondanks het bar slechte weer voerden de Vlaams Belang Jongeren opnieuw actie in het kader van 'Armoede ook bij ons', dit keer aan het Shoppingcentrum Zuid in Gent. Een boodschap die ook in deze dagen moet gegeven worden.
Armoede in Vlaanderen is en blijft immers een prangend probleem. Zowat 1 op 7 Vlamingen leeft onder de armoedegrens en al maar meer mensen moeten aankloppen bij het OCMW omdat ze niet langer basisuitgaven als energie en huishuur kunnen betalen. Bij de diensten van het OCMW worden de wachtlijsten met aanvragen echter alsmaar langer, omdat ze voorrang moeten verlenen aan de massale instroom van asielzoekers, en dit ten koste van de Vlamingen die hierdoor letterlijk en figuurlijk in de kou blijven staan.
Om die reden deelden de Vlaams Belang Jongeren pamfletten uit en deelden ze in een tweetal uren 10 liter hartelijke erwtensoep met spek. Heel wat passanten bleven - ondanks de bittere kou en sneeuw - staan voor een gesprek over de actie en namen een kopje soep. Ook een aantal daklozen konden de actie zeer smaken.
BRUSSEL 16/12 (BELGA) = De Belgische bevolking is vorig jaar gestegen. Op 1 januari 2010 telde ons land 10.839.905 inwoners, een stijging met 86.825 personen tegenover dezelfde datum een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van de Algemene Directie Statistiek. Vlaanderen is goed voor 6.251.983 inwoners, of 57,7 procent van het totaal. Wallonië telt 3.498.384 inwoners en het Brussels gewest 1.089.538. De gemeente Sint-Joost-ten-Node kende de sterkste bevolkingstoename (4,6 procent), gevolgd door Anderlecht (3,2 procent), Tinlot (3,1 procent), Baarle-Hertog (3,0 procent) en Sint-Jans-Molenbeek (2,9 procent). Ook de vijf grootste steden kennen een toename van het bevolkingsaantal. De stijging was het grootst in Brussel (2,8 procent), gevolgd door Gent (1,4 procent), Antwerpen (1,2 procent), Luik (0,9 procent) en Charleroi (0,2 procent). In 2009 kwamen 116.950 mensen naar ons land, terwijl 52.056 personen België verlieten. Er werden 127.297 geboorten geregistreerd en 104.509 overlijdens. KWO/SVR/
België telt 10.839.905 inwoners
Op 1 januari 2010 telde België 10.839.905 inwoners: 5.527.684 vrouwen en 5.312.221 mannen.
Vlaanderen is goed voor 6.251.983 inwoners (57,7% van het totaal), Wallonië telt er 3.498.384 (32,3%) en 1.089.538 mensen leven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (10,0%).
Tussen 1 januari 2009 en 1 januari 2010 steeg het inwonertal van ons land met 86.825 eenheden. De gemeente Sint-Joost-ten-Node kende de sterkste bevolkingstoename (plus 4,6%), gevolgd door Anderlecht (plus 3,2%), Tinlot (plus 3,1%), Baarle-Hertog (plus 3,0%) en Sint-Jans-Molenbeek (plus 2,9%).
De 5 grootsteden kennen stuk voor stuk een toename. Zowel in Antwerpen (plus 1,2%), Gent (plus 1,4%), Charleroi (plus 0,2%), Luik (plus 0,9%) als Brussel (plus 2,8%) steeg het aantal ingezetenen.
In 2009 kwamen 116.950 mensen naar ons land terwijl 52.056 personen België verlieten. Er werden 127.297 geboorten geregistreerd en 104.509 overlijdens.
Zoals we eerder berichtten, diende de Turkse vzw 'Diyanet de Belgique' in Lier een aanvraag in voor de bouw van een supermoskee, die plaats biedt aan enkele honderden personen en voorzien is van een minaret van meer dan 18 meter. Het Vlaams Belang tekend verzet aan hiertegen en betoogde aan de Donk te Lier tegen de toenemende Islamisering : Een politieke godsdienst.
Binnenkort verplichte hoofddoek voor alle OCMW personeel???
Hoofddoek op de werkvloer
Het Mechelse OCMW heeft nieuwe arbeidskledij aangekocht, inclusief hoofddoek. De directie vond dit noodzakelijk omdat er te veel verschillende hoofddoeken opdoken onder het personeel. Met de uniforme hoofddoeken vermijden we dat de ene een lange hoofddoek tot op de hals draagt en de andere een kortere. Onze werknemers moeten zich neutraal opstellen, luidt de wel erg bizarre redenering van OCMW-voorzitter Koen Anciaux (Open VLD).
Nog in Mechelen heeft ook het AZ Sint-Maarten een uniforme hoofddoek aangekocht. Het dragen van de hoofddoek was er al toegelaten, behalve in sommige gevallen waarbij de hygiëne in het gedrang komt. Omdat het klachten regende, besloot de directie het islamitische personeel tegemoet te komen en werd een soort van ziekenhuiskapje ingevoerd dat dienst doet als hoofddoek en ten allen tijde gedragen mag worden. Ik ben pas in het AZ Sint-Maarten aan de slag gegaan toen ze met het voorstel van het kapje kwamen. Werken zonder hoofdbedekking in ondenkbaar, luidt het bij een tevreden personeelslid (De Morgen, 14.12.10).
Het hoeft overigens niet te verbazen dat uitgerekend in Mechelen dergelijke maatregelen genomen worden. Het was namelijk Mechels burgemeester Bart Somers (Open VLD) die vorig jaar fier verklaarde dat Mechelen de enige Vlaamse stad is met een liberale burgemeester en bij ons mag je achter het loket een hoofddoek dragen (Knack, 11.03.09).
Uit een studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) is gebleken dat tal van werkgevers geconfronteerd worden met religieuze eisen van hun personeel, zoals een gebedslokaal op de werkvloer, aangepaste menus, verlengd verlof voor religieuze feestdagen en bezoek aan de familie in het land van herkomst, enz. In sommige gevallen vormt de man-vrouwverhouding een probleem. Zo zijn er werknemers die wegens hun culturele achtergrond zoals De Morgen het weer mooi verwoordt het gezag van hun vrouwelijke overste weigeren te aanvaarden.
De islamitische eisen en grillen hebben een steeds grotere invloed op onze manier van leven, gaande van halalvoedsel over aparte zwemuren voor mannen en vrouwen tot aangepaste lees: gecensureerde onderwijspakketten. En nu dus werkgevers die overgaan tot de aankoop van een hoofddoek voor elk van hun personeelsleden. Wat zal het volgende zijn?
P-Magazine publiceert deze week een uitgebreid interview met Filip Dewinter. Actuele themas zoals de asielcrisis, de multiculturele samenleving, de islamisering en de institutionele impasse komen uitgebreid aan bod.
De Vlaams Belang-fractieleider heeft het onder meer over de asielchantage, zoals de oproep van Yves Leterme vorige kerst om asielzoekers onderdak te verlenen. Wie dat niet deed, was een onmens. Wie zegt dat we minder asielzoekers nodig hebben in plaats van meer opvang, pleit ervoor om die mensen in de kou te laten staan ( ) Mijn maag keert om van dat soort argumenten, aldus Filip Dewinter, die er in één adem aan toevoegde dat dat soort politici beter zelf hun grote villas zou openzetten voor asielzoekers. Zoals bekend, is onze partij uiteraard niet van mening dat asielzoekers op straat moeten slapen, maar de oorzaken van het probleem moeten wel aangepakt worden. Filip Dewinter herhaalde dan ook ons pleidooi voor een lijst met veilige landen, een verkorting van de procedures zonder de mogelijkheid tot beroep en de effectieve repatriëring van afgewezen asielzoekers.
De immigratiestroom is overigens onlosmakelijk verbonden met de toenemende islamisering. De islam is een roofdier en dat gaat altijd voor het zwakste dier van de kudde. Op dit moment is dat Europa, vervolgt Dewinter. Wij durven niet eens meer zeggen dat onze beschaving superieur is. Daar is niks schokkend aan! We moeten toch durven zeggen dat de scheiding tussen Kerk en Staat beter is dan een staat die geleid wordt door geestelijken? Dat de gelijkheid tussen man en vrouw superieur is aan de discriminatie van de vrouw in de islam? En dat democratie en vrije meningsuiting te verkiezen zijn boven een dictatuur waarin godsdienst alles en iedereen de mond snoert? Maar als je dat doet, ben je meteen een racist of een nazi.
Net zoals meer en meer mensen beseffen dat de multikul gefaald heeft, is het intussen ook duidelijk geworden dat er binnen België geen oplossing meer mogelijk is. Dewinter pleit dan ook voor een fluwelen boedelscheiding: Het is perfect mogelijk dat Vlamingen en Franstaligen samen vaststellen dat het genoeg is geweest, omdat het gewoon niet meer gaat. En dat men daarna tussen twee regeringen op een rustige manier de boedelscheiding regelt. Daarom zeg ik al geruime tijd aan Kris Peeters en zijn regering dat ze de onafhankelijkheid moeten voorbereiden. Ze moeten ervoor zorgen dat de plannen en de voorzorgsmaatregelen klaar liggen om alles smooth and easy te laten verlopen. Er zijn de jongste jaren tientallen staten onafhankelijk geworden. Ook in Europa! En die zijn daar allemaal beter van geworden.
Beste Nederlandse politicus van het jaar 2010. Het is een hele eer die prijs toegekend te krijgen door 30.000 leden van het panel van Eén Vandaag.
Ik ben er trots op, maar ik ben vooral trots op de anderhalf miljoen PVV-kiezers en de hele PVV-fractie. Het is een eer die kiezers te mogen vertegenwoordigen, het is een eer met dit team te mogen samenwerken.
2010 was een historisch jaar voor de PVV, én een historisch jaar voor Nederland. De PVV won 24 zetels in de Tweede Kamer. Nederland kreeg met de gedoogsteun van de PVV eindelijk een rechts kabinet.
De prijs Politicus van het Jaar is daarom een beloning voor de hele PVV.
En vooral voor onze kiezers, maar zeker ook voor de leden van de fracties in de Tweede Kamer, Europees Parlement en Gemeenteraden in Almere en Den Haag en al hun medewerkers.
Ik draag deze prijs dan ook aan hen op.
De prijs is een mooie afsluiting van een fantastisch jaar en een bemoediging voor een nieuw jaar. In maart zijn er Provinciale Statenverkiezingen. Die bepalen mee de samenstelling van de Eerste Kamer. De PVV is een partij die knokt voor Nederland. Wij deden het in 2010. En wij blijven het doen in 2011.
Vrienden en vriendinnen, nogmaals hartelijk dank voor uw steun. Het is vooral uw prijs!
Vlaams Belang voert actie tegen straatterreur op wijk Sluizeke âMuide âGeen Far West, wel kordate sheriff !â
De angst moet eindelijk van kamp veranderen !
Naar aanleiding van de recente schietpartij in de Gentse Sleepstraat, heeft een delegatie van Vlaams Belang Koepel Gent deze ochtend een opvallende actie gevoerd in de getroffen wijk. De actie kwam er op vraag van verontruste buurtbewoners die naar het Vlaams Belang stapten, waarbij een aantal onder hen zelfs van Turkse origine waren. Na het aanbrengen van waarschuwingsbordjes Betreden op eigen risico in de Sleepstraat, werd post gevat met het spandoek Geen Far West, wel kordate Sheriff !. De komende dagen zal in de wijk ook een pamflet worden verspreid (zei bijlage).
Het gewelddadige schietincident van 27 november ll. is immers spijtig genoeg geen primeur. In 2006 al vuurden twee Turken in de Sleepstraat bijna twintig kogels af op een landgenoot, omdat ze vernederd waren. En vorig jaar nog vielen er bij een bloedig treffen uitgerekend in dezelfde straat - tussen twee Turkse clans zelfs een dode en twee zwaargewonden.
Dit zijn dan ook toestanden die je misschien kunt verwachten in Chicago, maar toch niet in de Sleepstraat of in de wijk Sluizeke-Muide. Voor geen enkele Gentenaar kan dit door de beugel. Gentenaars willen zich veilig voelen in hun stad en niet met schrik rondwandelen in een soort Far West, waar de kogels je rond de oren kunnen vliegen.
Door de slappe houding van het stadsbestuur en de onwil van burgemeester Daniël Termont om kordaat op te treden, worden de Gentenaars in de steek gelaten. Termont heeft dan wel de mond vol van het gastvrije en gezellige Gent, maar zou beter de veiligheid garanderen van de inwoners van zijn stad.
Het Vlaams Belang eist met deze actie dan ook duidelijke en strenge maatregelen, door bijvoorbeeld het effectief invoeren van een nultolerantiebeleid en desnoods het instellen van een avondklok voor bepaalde straten en wijken als dat nodig is.
De angst moet eindelijk van kamp veranderen !
Tegenover Far West-toestanden moet een sheriff staan in plaats van een socialistische struisvogel !
Johan Deckmyn Voorzitter Vlaams Belang Koepel Gent
De bekende criminologe Marion Van San maakt in een uitgebreid opiniestuk in De Standaard (08.12.10) brandhout van het in de media bejubelde onderzoek van professor Hooghe waarin elk verband tussen vreemdelingen en criminaliteit wordt ontkend. Pijnpunt is dat er in België nog altijd geen bruikbare en betrouwbare cijfers voorhanden zijn om een goed onderzoek te kunnen voeren over allochtone criminaliteit. In Nederland daarentegen, waar ik al meer dan 15 jaar onderzoek doe, hebben wij goed zicht op de betrokkenheid van verschillende etnische groepen bij de criminaliteit en kunnen we zelfs een onderscheid maken tussen eerste- en tweede-generatiemigranten, wat bij bepaalde groepen van groot belang is, aldus Van San.
Criminaliteit heeft zo beweren Hooghe en co. niet zozeer te maken met allochtoon-zijn, maar met werkloos-zijn. Van San betwist de invloed van sociaal-economische factoren niet, maar zelfs als die mee in rekening worden gebracht, is de kans om verdacht te worden van een misdrijf nog steeds aanzienlijk groter voor de vier grote klassieke niet-westerse allochtone herkomstgroepen: Antillianen en Surinamers (vooral in Nederland), Marokkanen en Turken (in Nederland, maar ook bij ons). Hooghe beweert met veel aplomb dat hoe meer werklozen er zijn in een gemeente hoe meer criminaliteit er is in die gemeente. Maar, wat hier oorzaak en gevolg zijn, kan hij op basis van zijn analyse niet aangeven omdat hiervoor gegevens op individueel niveau noodzakelijk zijn.
Marion Van San vergelijkt de mogelijke link tussen werkloosheid en criminaliteit met de bekende vraag van de kip of het ei. Divers onderzoek toont aan dat (allochtone) jongeren, voordat ze aan een actieve loopbaan beginnen, in contact zijn gekomen met de politie (want de meesten beginnen op heel jonge leeftijd hun eerste passen op het criminele pad te zetten). En de vraag is of zij daarna nog gemakkelijk aan een baan kunnen komen. In die zin is het net zo goed denkbaar dat criminaliteit werkloosheid veroorzaakt en niet andersom
Hooghe en zijn collegas komen op basis van een veel te grove analyse tot verregaande uitspraken die, toeval of niet, hen blijkbaar welgevallig zijn. Dit versterkt het vermoeden dat hun conclusies, zoals zij die in de media hebben geventileerd, eerder ingegeven zijn door ideologische overwegingen dan door empirisch bewijs. In bokstermen noemen ze dat K.O.
Van San tikt terloops collega Jan Blommaert nog even om de oren. Ook zij klaagt aan dat in zijn opiniebijdrage geen enkel empirisch bewijs wordt aangedragen, maar alleen gescholden wordt op onderzoekers die resultaten presenteren die wereldverbeteraars zoals Jan Blommaert onwelgevallig zijn. Van San besluit dan ook dat het zo noodzakelijke debat in dit land nog steeds niet gevoerd wordt op basis van feiten maar op basis van ideologie. En daarmee is het failliet van het debat in België nog maar eens onderstreept.
Zijn venijnige essays over de islam hebben hem de reputatie van een afvallige bezorgd, een nestbevuiler. En op websites als Maroc.nl figureert hij als het schandknaapje van Pim Fortuyn. Over het multiculturalisme: 'De islam is middeleeuws en heeft Nederland niets te bieden. Maagdenvliesherstel - het is 2003!' April, lente in Amsterdam. De zon schijnt feestelijk, maar voor blote benen op straat waait het nog te hard. In zijn comfortabele, maar door muizen geplaagde appartement in Oud-West begint Hafid Bouazza (33) ongeduldig te worden. 'Ik zit te wachten op de meisjes met korte rokjes.' Maar het enige wat hij voorlopig op de straat ziet, zegt hij met dezelfde adem, is: steeds meer gesluierde vrouwen. 'Ik ga er tenminste vanuit dat het allemaal verschillende vrouwen zijn,' zegt hij ironisch. 'Er loopt steeds een andere man bij.' Praat je over de lente, gaat het toch weer over de islam - het is een beetje Bouazza's noodlot. Het liefst zou de schrijver, vertaler en essayist zich weer volledig wijden aan de letteren en niet meer aan de islam, het geloof van zijn jeugd dat hij nu al geruime tijd in woord en geschrift scherp kritiseert. 'Het is een eindig onderwerp, de islam. En nu wel uitgemolken. We zijn bij de droesem beland.'
Maar niet over de islam denken en praten, zit er dezer dagen niet in. Is het niet de Frankfurter Allge-meine Zeitung die belt om een essay over de islam, dan is het wel de oorlog in Irak die de gedachten beheerst.
De islamitische volkswoede jegens Ayaan Hirsi Ali is nog niet uit het nieuws of de Arabisch Europese Liga (AEL) - door Bouazza consequent 'die schreeuwlelijkerds' genoemd - trekt de aandacht met brandende vlaggen en pleidooien voor lijfstraffen. En anders zijn er wel de berichten over Nederlandse moskeeën die onder invloed staan van het Saudisch fundamentalisme, net als de nieuwe leider van de Nederlandse AEL, de 25-jarige Mohammed Cheppih. Never a dull moment met de islam. Elke dag is er wel iets dat zorgelijk stemt.
En dus, droesem of niet, praat Hafid Bouazza op een mooie lentedag in april toch weer uren over de sluiers en niet over de rokjes. Thee met honing drinkend, Davidoff-sigaretten rokend. En, vooral, radicaal denkend en met een vilein gevoel voor humor dat ook zijn essays kenmerkt en dat polemischer is dan de woedendste woede. 'De verblindheid van die AEL treft mij nog wel het meest. Pleiten voor invoering van de sharia, maar je niet bedenken dat juist moslimjongeren verantwoordelijk zijn voor de meeste kleine criminaliteit. Dus die zijn het die straks rondlopen met een afgehakte hand!'
Bouazza's venijnige essays over de islam, verschenen in NRC Handelsblad, hebben hem in delen van de moslimgemeenschap de reputatie van een afvallige bezorgd, een nestbevuiler. AEL-leider Abou Jahjah noemde hem een moslim met zelfhaat, eraan toevoegend: 'Zoals je ook joden met zelfhaat hebt.' Bouazza, fijntjes: 'Altijd even de joden erbij halen.' Een Marokkaanse krant doopte hem de 'Salman Rushdie van Nederland', wat leidde tot een bezorgd telefoontje van zijn geliefde moeder. Op websites als Maroc.nl figureert Bouazza in hatelijke chatsessies als het schandknaapje van Pim Fortuyn, hoewel die twee elkaar nooit hebben ontmoet en Bouazza bovendien, zoals gezegd, op vrouwen valt.
Leuk kan het allemaal niet zijn, maar hij lacht het weg met een grap over Abou Jahjah die naar de politie belt om Abou Jahjah te bedreigen. Misschien, zegt hij met een brede grijns, moet ik net als hem maar eens een lijfwacht nemen. Een schrijver die omringd door bodyguards door de literaire salons van de hoofdstad trekt: gaaf gezicht. Maar zijn ernst is er niet minder om. Humor is de voortzetting van ernst met andere middelen - het zou Bouazza' s motto kunnen zijn. 'Er moet, vind ik, meer gescholden worden op de islam en meer gelachen om de islam. We moeten die hoofddoekjes belachelijk maken! Ik ben het gegrom van die baarden zo ontzettend zat. Er moet meer worden gelachen!' Het enige lichtpuntje van de hele oorlog in Irak, zegt hij met een twinkeling in zijn ogen, was de Iraakse minister van Informatie Al-Sahaf. Televisiebeelden van de oorlog heeft hij zo veel mogelijk gemeden, maar het scheldende opdondertje in uniform heeft hij geprobeerd zo veel mogelijk te zien.
'Zo'n man die weet dat hij daar staat te liegen dat hij barst en Rumsfeld "ayatollah Rumsfeld" noemt -zo' n man heeft humor.' Verder viel er weinig te lachen. De oorlog heeft Bouazza in zijn treurigste indrukken gesterkt: 'De islam zit op een dood spoor. Cultureel, op de eerste plaats. De toespraken van Saddam Hoessein heb ik aandachtig gevolgd: alleen maar citaten uit de Koran. Dat tekent de totale culturele leegte van de islam, de stilstand. Als je in 2003 louter in Koranteksten spreekt, ben je als cultuur failliet.'
Hetzelfde fenomeen ziet hij bij de AEL en haar volgelingen. 'Nog afgezien van het feit dat hun pan-arabisme een volkomen versleten ideaal uit de jaren vijftig is... die taal van ze! Als ze het over de staat Israël hebben, spreken ze van de zionistische entiteit. Dan is je referentiekader niet meer de dagelijkse, Belgische of Nederlandse werkelijkheid. Dan heb je je uitgeleverd aan de retoriek van Arabische leiders uit het Midden-Oosten. Een taal leeft bij de gratie van mensen, maar de islam put nog maar uit één bron. Totale lethargie dus.'
Bouazza heeft recht van spreken: taal is zijn biotoop. Sinds zijn debuut in 1996, de verhalenbundel De voeten van Abdullah, geldt hij als een van de meest onorthodoxe en weelderige woordsmeden van de Nederlandse literatuur - soms iets te weelderig, naar de smaak van sommige critici. Onpuriteins is hij ook in zijn bronnen. Hij studeerde Nederlands en Arabische taal- en letterkunde in Amsterdam; zijn boekenkasten staan vol klassieken uit de Arabische, de Angelsaksische en de Nederlandse literatuur. Zijn favorieten lopen van Gerrit Komrij tot Constantijn Huygens. Enthousiast: 'Ik heb net P.C. Hooft herlezen. Geweldige poëzie is dat!'
Voor Toneelgroep Amsterdam bewerkte hij onlangs Shakespeare's Othello. Zijn vertalingen van oude Arabische erotische poëzie kwamen onlangs al uit, later verschijnt een bundel met vertaalde pre-islamitische bedoeïenenpoëzie. In mei gaat een kameropera van zijn hand in première, in november komt zijn nieuwe roman uit. Een man van de letteren dus - van de kennis, zegt hijzelf. 'Kijk, je hoort nu alleen de grote monden. Misschien is er wel een heel grote groep moslims in Nederland die zich in alle stilte aan het emanciperen is. De individualisering is gewoon niet tegen te houden, ook niet onder moslims. Maar dat betekent niet dat je die grote monden moet accepteren. Ik wil me van de schreeuwlelijkerds onderscheiden door kennis te brengen, zoals die van oude Arabische poëzie. Ik weet wel: kennis is niet populair. Je moet een mening hebben - meningsvorming is tegenwoordig zelfs een vak op school, geloof ik.'
Met die kennis is het dezer dagen goed, zij het een beetje bitter lachen om de meningen. 'Ik heb Mohammed Cheppih zelf horen zeggen dat de islam ouder is dan het jodendom en het christendom, want in de Koran staat dat de islam er bij Adam en Eva al was. Of zo'n claim van de AEL dat de verlichting dankzij de islam is ontstaan. De verlichting is door de islam uitgevonden - tüüüürlijk!' Zelf individualist in hart en nieren, geldt zijn grootste zorg: het individu. De pogingen van sommige moslimleiders en islamitische stromingen om de individualisering die zich bij westerse moslims voltrekt terug te draaien, verontrusten hem zeer. Ik denk dus ik ben - bijna vier eeuwen na Descartes is dat weer ketterse taal.
'Ik weet wel zeker dat de AEL, net als sommige moskeeën, met Saudisch geld wordt gefinancierd. Eén van de twee grootste angsten van het Saudisch wahabisme is: westerse moslims die zich individualiseren. Ze willen de boel bij elkaar houden en dat streven is strijdig met moslims die zelfstandig denken. Moslims die een eigen invulling aan de islam geven: dat kunnen ze niet hebben. De boodschap van de AEL past in dat verhaal. De Arabische "identiteit" die zij voor ogen hebben, bestaat helemaal niet. Het is een hardvochtig-nostalgische abstractie, maar toch benadrukken ze steeds dat Arabische collectief.'
Het is, zegt Bouazza, net als in Shakespeare's Othello. Othello is zich van zijn neger- en vreemdeling-zijn niet bewust. Dat wordt hij pas doordat Jago hem steeds weer influistert: je bent een moor, je bent een moor. Bouazza: 'Abou Jahjah is de Jago van deze tijd. Hij fluistert moslims hier steeds weer in: je bent een Arabier, je bent een Arabier.
Ik ben daar fel tegen. Je kunt niet altijd vreemdeling blijven. En politiek bedrijven met je vreemdeling-zijn vind ik al helemaal fout.' De tweede grote nachtmerrie van de islam is de vrouwenemancipatie. 'De islam zal dood blijven zolang hij niet de helft van zijn volgelingen de vrijheid gunt.' De omwenteling zal van vrouwen moeten komen, maar het lijkt wel, zegt hij, of die zelf de vrijheid niet willen. 'Ik heb me werkelijk diep geschaamd toen in Marokko een half miljoen mensen de straat opgingen om te demonstreren tegen de voorstellen van koning Mohammed voor een gelijkwaardige positie van de vrouw.'
Ook schaamt hij zich voor Nederlandse moslima's die 'met een hoge stem mannelijke moslimteksten uitspreken. Zo iemand als Fatima Elatik die een naaicursus en een fietscursus als bijdrage aan de emancipatie van moslimvrouwen ziet, dat is toch een schande!' Toen hij vorige maand voorstelde om Ayaan Hirsi Ali uit te roepen tot vrouw van de eeuw, was de hate mail aan zijn (en haar) adres niet van de lucht. Vooral van moslima's. Droevig: 'Vrouwen die vrouwen onderdrukken, dat is wel het treurigste tafereel. Moslims roepen steeds dat ze worden onderdrukt, maar ze onderdrukken zichzelf.'
Geboren in Oujda, Marokko en opgegroeid in Arkel, Zuid-Holland. De koranschool doorlopen als kind, 'afvallige' geworden in zijn puberteit. 'De beste manier om afvallige te worden, is de Koran lezen en naar de moskee gaan. Als 15-, 16-jarige was ik enorm met godsdienst bezig. Ik verwachtte een soort spirituele bevrijding, maar met het meeste wat ik las of hoorde, kon ik niks. "Omdat het in de Koran staat," vond ik geen antwoord. En de agressie begon me tegen te staan. Die preken met "de dochter van die en die loopt ongesluierd over straat" - dan dacht ik: waar zijn we in godsnaam mee bezig?'
Hetzelfde gold voor de pogingen die in preken werden gedaan, zegt Bouazza, 'om je mentaal weg te halen uit het land waar je woont'. Wel oproepen tot het helpen van je naaste, maar alleen als die naaste een moslim is. Of: actief oproepen om 'niet voor de ongelovigen te werken' - liever een uitkering. 'Het voortdurende gescheld op de ongelovigen, maar daar wel je geld vandaan halen: daar kon ik op een gegeven moment niet meer tegen. En dat de vrijheid voor jongens veel groter was dan voor meisjes, ging me ook steeds meer tegenstaan.' Dat hij afvallig werd in zijn puberteit is niet eens zo bijzonder: iedere puber is een afvallige. Bijzonder is dat hij het bleef. Met dank, misschien wel, aan zijn moeder, nu zestig jaar. 'Ze is een vrouw met humor en geen hokjesdenker. Het was voor haar vanzelfsprekend dat het leven anders zou worden, omdat we niet meer in Marokko maar in Nederland woonden. Als mijn vader aankwam met van die bandjes waarop een imam riep dat vrouwen de valstrik van satan zijn, kon ze dat niet aanhoren.
Hij weet nog dat hij een keer thuiskwam en tegen zijn moeder zei: weet je wel dat jullie de helft van de man waard zijn? 'Ze zei: "Ik hoop maar datje dat later ook nog belanchelijk vindt. De meeste jongens beginnen net als jij nu, maar worden later toch een vrome moslimman.'" Een vrome, aangepaste Nederlander is Bouazza evenmin geworden. Zijn grootste boosheid geldt nog wel de slapte van de Nederlandse politiek en samenleving om de eigen waarden te verdedigen. 'Ik vind dit een geweldig land. Als de vrijheid hier niet zo groot was, hadden we die schreeuwlelijkerds helemaal niet gehoord! Die vrijheid moeten we niet uitverkopen onder de noemer van het multiculturalisme. De islam is middeleeuws en heeft Nederland niks te bieden. Maagdenvliesherstel - het is 2003!'
Nederland moet patriottischer worden, vindt hij, in het uitdragen van de boodschap dat dit géén islamitisch land is. Godsdienst is voor het privédomein, publieke instituties met een islamitisch karakter zijn hem een doorn in het oog. Zoals islamitische scholen. 'Basisscholen waar jongens en meisjes gescheiden spelen, en waar meisjes van 7 jaar al een hoofddoekje moeten dragen, dat is toch niet te accepteren? Op die leeftijd zijn kinderen zich er toch nog helemaal niet van bewust dat ze een seksueel object zijn? Met zo'n hoofddoekje maak je ze ervan bewust.'
Maar vooral moet Nederland ophouden allerlei kwalijke praktijken te vergoelijken met de redenering dat die passen in de emancipatie van moslims. Ten eerste is dat schijnheilig, vindt Bouazza. 'Janmaat is weggepest, maar als de AEL "Arabieren eerst" roept, wordt dat gedoogd onder het mom van moslimemancipatie. Extreem-rechts is toch ook niet gezien als de emancipatie van skinheads?' Ten tweede is het een denkfout. 'De gedachte is dat groeperingen als de AEL gelijkheid opeisen. Maar dat is niet zo: wat ze opeisen, is de superioriteit van de islam.' En ten derde zou Nederland beter moeten weten. 'Het is toch godgeklaagd dat we na drie generaties nog zitten te wachten op die emancipatie? Ik geloof niet in evolutie. Evolutie gaat veel te langzaam. De beuk erin, revolutie! Maar eerst verhuizen. Per 1 mei betrekt Bouazza een appartement in een chique Amsterdamse straat. Nederlandse onderhuren, Nederlandse bovenburen. Hij heeft de indruk dat ze een beetje onrustig worden van de nieuwe buurman. Lachend: 'Dus ik denk dat ik maar eens een schotelantenne koop.'
Bart De Wever: âLuister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn dadenâ
Discours over asiel en migratie van de N-VA in schril contrast met het N-VA-beleid in de Vlaamse Regering
Roma-plan van Minister Bourgeois is open uitnodiging voor Roma-zigeuners om massaal naar Vlaanderen te komen!
De Vlaams Belang-fractie in het Vlaams Parlement stelt vast dat de intenties van N-VA-voorzitter Bart De Wever om de immigratie in te perken in schril contrast staan met het N-VA beleid in de Vlaamse Regering. Het Roma-plan van N-VA-Minister Bourgeois is immers een open uitnodiging voor Roma-zigeuners om naar ons land te komen.
Dit weekend verscheen op de website van de Bulgaarse krant Standart: 'Bulgaarse Roma welkom in België'. Het blad laat weten dat er werk is in ons land voor de Bulgaarse Roma-zigeuners. Hierbij wordt uitdrukkelijk verwezen naar het plan van aanpak van de Vlaamse Regering rond het probleem van de Roma-migratie naar Vlaanderen dat eergisteren werd goedgekeurd op de Vlaamse Ministerraad. Eén van de actiepunten uit dit plan is dat Roemenen en Bulgaren voortaan ook zullen toegelaten worden tot knelpuntberoepen, iets wat voorheen nog niet kon omwille van de overgangsmaatregelen ten aanzien van nieuwe EU-lidstaten.
De Vlaams Belang-fractie in het Vlaams Parlement stelt vast dat de bevoegde Vlaams Minister voor Inburgering Geert Bourgeois de wereld op zijn kop zet en hiermee steden als Gent, Antwerpen en Sint-Niklaas - die al geruime tijd hebben af te rekenen met een grote instroom van Midden- en Oost-Europese Roma-zigeuners - niet alleen in de steek laat, maar zelfs dreigt op te zadelen met nog grotere problemen.
In Bulgarije wordt het plan van Bourgeois immers geïnterpreteerd als een open uitnodiging en zelfs oproep voor de Bulgaarse en Roemeense Roma-zigeuners om naar België te migreren want dat ze hier zullen werk krijgen in sectoren waar een personeelstekort heerst. Geert Bourgeois wordt in de Bulgaarse pers zelfs uitdrukkelijk geciteerd: 'We willen aan de Bulgaarse en Roemeense Roma laten weten dat wie naar België komt, klaar moet zijn om te werken.' De Vlaams Belang-fractie eist dan ook een actualiteitsdebat over het Roma-plan van de Vlaamse Regering teneinde Minister Bourgeois kritisch te ondervragen over dit plan.