Ze zijn tussen 46 en 64 jaar oud, actief, relatief hoog opgeleid en hebben wat geld te spenderen en tijd te verdrijven. Maak kennis met: de medioren, de hippe marketingbenaming voor 'babyboomers' of 'pre-senioren'.
Marketingprooi Vooral hun beschikbare inkomen maakt de groep medioren interessant voor adverteerders. Ze zijn de eerste generatie die volop met twee aan het verdienen was, waardoor er meer financiële ruimte is om voor zichzelf te zorgen. Zeker als hun kinderen het huis al uit zijn, kijken medioren uit naar manieren om het leven meer dan werken alleen te maken. Deze groep geeft het geld dan ook graag uit, maar nemen geen impulsieve beslissingen en ze blijven kritisch en veeleisend.
Specifiek voor hen Voor medioren bestaat ondertussen het tijdschrift Milo, de mediobox (met proucten en kortingsbonnen) en ze zijn de doelgroep van het nieuwe tv-project van Dirk Thielemans, Jan Van Rompuy en Jan Van Hoof. Zelfs de politiek heeft hen ontdekt: Marino Keulen lanceert een campagne om jongeren zowel als medioren naar de centrumsteden te lokken.
Familie & gezondheid Medioren vinden hun familie het allerbelangrijkst, en wie niet (meer) werkt toont veel interesse in de kleinkinderen. Ook gezondheid krijgt een hoge prioriteit: lang én fit en gezond leven, gezond eten: het wekt hun interesse, net als geschiedkundige en archeologische onderwerpen. Reizen, kunst en cultuur, daar zijn de medioren ook wel voor te vinden, net als de geheimen van websites en digitale fotografie.
Cursussen Hun honger naar kennis wordt gestild door cursussen, maar die mogen vooral niet te dwingend zijn of te veel tijd opeisen. Een avond per week is voldoende, en daarna nog iets drinken: dat is ideaal.
Dat blijkt uit een studie van Vormingsplus die de krant De Standaard onder de aandacht bracht. Volgens de studie zullen medioren in 2010 de helft van de groep niet-werkenden uitmaken. "Wie niet werkt, heeft veel vrije tijd. Cursussen kunnen maar beter voorbereid zijn op deze kritische groep: goed georganiseerd en op maat, anders haken ze af." edp
|