Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ol_fosse_douth_houffalize
    www.bloggen.be/ol_foss
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    07-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen).

    PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN

    Vergadering van 28 februari 2013

     

    Motie

     

    Agenda nr. 13/1 Motie voor de onmiddellijke invoering van

    noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de

    fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de

    heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.

     

    Geachte voorzitter, geachte collega’s

    De Antwerpse ring is de drukste verkeersader in Vlaanderen. De Kennedytunnel

    trekt het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel is het enige volwaardige

    alternatief. Maar daar geldt een tolheffing die een ontradend effect heeft. De

    Liefkenshoektunnel wordt dan ook zwaar onderbenut: er passeren slechts 19.000

    voertuigen per dag, tegenover 27.000 wagens per dag in de Waaslandtunnel en

    maar liefst 123.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel.

    Over de Oosterweelverbinding bestaat intussen nog veel discussie. De milieueffecten van het oorspronkelijke 

    tracé en van de verschillende alternatieve tracés die opgenomen werden in de zogenaamde Trechternota, zijn in onderzoek. 

    Dit MER zou in de loop van dit jaar rond moeten zijn. Maar of met de MER-studie alle

    problemen opgelost zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. De kans is veel groter

    dat bij alle tracés vragen en problemen zullen opduiken of forse milderende

    maatregelen zullen worden voorgesteld. Bovendien zal opnieuw de vraag opduiken

    naar verbanden met andere grote dossiers uit het Masterplan 2020, zoals de A102

    Ekeren-Wommelgem of de R11 bis Wommelgem-Wilrijk. En vermits deze dossiers

    zich nog in een veel priller stadium bevinden, er nog geen definitieve keuzes

    gemaakt zijn en al zeker geen milieu-effectrapportering gebeurd is, is de kans op

    verdere vertraging zeer groot. Ondertussen gaat het kostenplaatje voor de

    Oosterweelverbinding enerzijds en voor het hele Masterplan anderzijds serieus de

    hoogte in. Volgens het Rekenhof gaat het inmiddels om een totale kost van meer

    dan 7 miljard € – de vraag is of het uitgeven van zoveel geld gewenst is, maar ook

    of dit nog mogelijk is. Los van de technische vragen en voorbereiding, is er ook het

    politieke debat. Velen verwachten geen echte doorbraak voor de verkiezingen van

    2014, zoals ook de verkiezingen van 2012 voor uitstel hebben gezorgd.

    Hoe dan ook resten er ons dus nog ettelijke maanden, misschien zelfs jaren, voor

    aan de bouw van de Oosterweelverbinding effectief begonnen wordt.

    En dat is een probleem, want het mobiliteitsprobleem op de ring neemt niet af,

    maar eerder toe. Terecht vragen veel Antwerpenaars én mensen die voorbij

    Antwerpen moeten, dat er op korte termijn iets zou ondernomen worden om het

    congestieleed aan te pakken. Vandaar ons voorstel om een reeks noodmaatregelen

    te nemen die onmiddellijk kunnen ingevoerd worden. Zodat op heel korte tijd

    soelaas kan geboden worden. Tegelijk kan dan het effect van deze

    noodmaatregelen bestudeerd worden en meegenomen worden in de verdere

    uitwerking van definitieve maatregelen. Eén van de vragen die steeds meer gesteld wordt, 

    is of de Liefkenshoektunnel niet tolvrij kan worden gemaakt, zeker nu de tunnel afbetaald is. 

    Velen zien dit als een definitieve oplossing.

    In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het

    Vlaams Parlement vond al in 2010 een gedachtewisseling plaats waar de Leuvense

    transporteconoom Stef Proost de maatschappelijke kosten-batenanalyse toelichtte

    die hij maakte over de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen (Parl. St.

    Vl. Parl. 2009-10, nr. 54/8). Volgens hem zou een nulscenario zonder aanleg van

    een Oosterweelverbinding, maar met een optimale aanwending van de Kennedy- en

    de Liefkenshoektunnel en met inzet van een slimme verkeerssturing beter scoren.

    Ook als men dit niet gelooft, lijkt het toch wijs om het schrappen van de tol op het

    terrein uit te testen. Vandaar het voorstel op 15 maart 2011 van Vlaams

    parlementslid van Groen, Dirk Peeters, om ten minste gedurende een proefperiode

    de tol aan de Liefkenshoektunnel op te schorten. De meerderheid in het Vlaams

    Parlement wou echter niet ingaan op ons voorstel in die richting. Onze resolutie ter

    zake werd weggestemd.

    Een van de argumenten om de opheffing van de tol te verwerpen, was toen dat uit

    studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) zou blijken dat een tolvrije

    Liefkenshoek weinig effect heeft op het fileleed op de Ring. Dat is althans wat

    Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits lange tijd beweerd heeft. Maar intussen

    is de studie (uit maart 2010) echt boven water gekomen en nu blijkt dat ze net het

    tegendeel aantoont. “Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de

    Kennedytunnel”, is de eerste zin van de samenvatting van het rapport. In daluren

    leidt dit tot minder incidenten op de zuidelijke Ring en in de ochtendspits

    verminderen ook de zogenaamde “voertuigverliesuren” (files dus). Verderop in de

    tekst lezen we ook nog: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de

    file in de Kennedytunnel.” Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot

    vier maal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing.

    Alle excuses om een experiment met een tolvrije Liefkenshoektunnel af te wijzen,

    zijn nu dus van tafel geveegd. Vandaar dat we ons voorstel opnieuw willen

    voorleggen, ditmaal in de Antwerpse provincieraad.

    Collega’s, kan het debat niet best beslecht worden, door de tolvrijstelling effectief

    uit te testen? In een eerste fase kan worden onderzocht wat de mobiliteitseffecten

    zijn van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. In een tweede fase kan

    worden onderzocht wat daarbovenop het effect is van de invoering van een

    snelheidsbeperking op de ring. En ten slotte kan ook onderzocht worden wat het

    effect is van een slimme kilometerheffing op de ring, waarbij verkeersstromen

    zodanig worden gestuurd dat het verkeer wordt gespreid. Antwerpen kan zich

    kandidaat stellen voor het proefproject met een kilometerheffing voor

    personenwagens dat de Vlaamse regering sowieso plant. Temeer daar bij de

    invoering van een kilometerheffing (voor vrachtwagens en/of personenwagens)

    bestaande of geplande tolheffingen sowieso moeten worden herdacht.

    De evaluatie van deze experimenten kan dan worden meegenomen in de definitieve

    besluitvorming over de nog aan te leggen nieuwe infrastructuur. Als tegelijk de

    plannen voor een degelijk en uitgebreid openbaar vervoer, voor extra fietswegen

    én voor extra investeringen voor goederenvervoer over spoor en over water worden

    uitgevoerd, zou het best kunnen dat de nog aan te leggen weginfrastructuur veel

    beperkter kan zijn dan wat nu voorligt. Dat zijn belangrijke keuzes, aangezien een

    euro maar eenmaal kan worden uitgegeven.

     

    Collega’s, het is duidelijk dat de congestieproblemen op de Antwerpse ring alleen

    nog maar zullen toenemen in de huidige omstandigheden. Ondertussen zal de

    uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich laten wachten. Daartegenover staat dat het wenselijk is de effecten van het tolvrij maken

    van de Liefkenshoektunnel op het terrein te onderzoeken, omdat dit aanzienlijke

    efficiëntiewinsten zou kunnen opleveren. De Vlaamse regering zou voor de gederfde

    inkomsten met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kunnen

    overeenkomen, in het verlengde van wat ook vroeger al gesuggereerd werd

    (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de tijdelijke

    vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten.

     

    Daarom denkt onze fractie dat het zinvol is om als Antwerpse provincieraad hier

    een duidelijk standpunt over in te nemen en aan de Vlaamse regering voor te

    stellen om

    • bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op

    te schorten;

    • de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te

    meten en te evalueren;

    • te onderzoeken of ook andere ingrepen kunnen uitgetest worden (zoals een

    snelheidsbeperking of een kilometerheffing op bepaalde trajecten);

    • over de resultaten van deze experimenten in volle openheid te berichten en

    deze mee te nemen in de uitwerking van definitieve oplossingen;

    • in elk geval versneld werk te maken van duurzame modi, zoals het openbaar

    vervoer, fietswegen en goederenvervoer over spoor en over water.

    Diederik Vandendriessche,

    Provincieraadslid (Groen).



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jw8mr
    www.bloggen.be/jw8mr
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs