Infomarkt op 12 februari in CC Podium in Deurne
INFO GROEN HEEFT REEDS IN JANUARI AAN HET DISTRICTSBESTUUR GEVRAAGD OM EEN INFOVERGADERING IN EKEREN VANUIT HET DISTRICT TE ORGANISEREN. TOT OP HEDEN (1/2/2012) HEEFT MEN HIERAAN NOG GEEN GEVOLG GEGEVEN. NIET BELANGRIJK GENOEG????
Nieuwsbericht gepubliceerd op 24/01/2012
De Antwerpse haven verwacht tegen 2030 een stijging van de trafiek. Die extra stroom goederen wordt opgevangen via het spoor en het water. Om de haven nationaal en internationaal vlot bereikbaar te houden, komt er een tweede spoorverbinding. De nieuwe goederenlijn vertrekt aan de Oude Landen in Ekeren. Ten oosten van Lier sluit ze aan op de bestaande spoorlijnen richting Aarschot en Herentals. Vandaag loopt alle goederenverkeer uit Antwerpen over één drukke spoorlijn langs Berchem en Mortsel naar Lier. Omdat goederen- en reizigerstreinen vaak dezelfde sporen gebruiken, is dat op termijn onhoudbaar. Stad en haven kiezen bovendien voor meer milieuvriendelijk transport: er komen minder vrachtwagens op de weg en meer vervoer via spoor en water. Een tweede spoortoegang voor de haven zorgt ook voor heel wat minder treinen door verschillende Antwerpse woonwijken.
De keuze tussen twee tracés
Het nieuwe goederenspoor start in Ekeren en volgt daar het traject van de nieuw aan te leggen A102. Voor het vervolg worden twee mogelijke tracés onderzocht.
-
Het eerste tracé wordt een lange boortunnel en gaat volledig ondergronds. Deze tunnel van 16 kilometer verbindt Merksem of Schoten met de spoorlijnen 15 en 16 ten oosten van Lier.
-
Het tweede tracé zou vanaf Wommelgem ondergronds de Krijgsbaan (R11 bis) volgen. Vanaf Morstel zou het spoor bovengronds aansluiten op de bestaande spoorlijn 15, Berchem-Lier. Deze lijn wordt dan ontdubbeld.
Impact voor Ekeren
De nieuwe spoorverbinding is absoluut noodzakelijk om de haven bereikbaar te houden en meer goederen te kunnen vervoeren. Maar die nieuwe spoorverbinding heeft ook een grote impact op de leefbaarheid van de wijken Donk en het Laar in Ekeren.
Stad, havenbedrijf en district willen de woonwijken in Ekeren leefbaar houden.
Daarom gaf de stad in oktober 2011 een ongunstig advies voor de stedenbouwkundige vergunning voor een nieuwe spoorvertakking aan de rand van Ekeren. Ze vraagt Infrabel om de plannen te herzien en de sporen ondergronds te laten kruisen in plaats van bovengronds. Dat zou veel geluidshinder vermijden. De stad verkiest een tunnel, in plaats van een spoorwegberm van 14
meter hoog op enkele honderden meters van de woonwijk.
Ten laatste begin februari beslist Vlaanderen of er al dan niet een bouwvergunning wordt verleend, en onder welke voorwaarden.
Milieueffectrapport: ook u kan suggesties geven
Er komen twee onderzoeken voor milieueffectrapporten (MER ).
-
In opdracht van Infrabel wordt de aanleg van de ‘2de spoortoegang van de Antwerpse haven’ onderzocht.
-
In opdracht van het Vlaamse Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) wordt de ‘vernieuwing van de E313’ bestudeerd.
Van 27 februari tot 27 maart kan u het kennisgevingsdossier voor beide onderzoeken inkijken bij de elf betrokken steden en gemeenten.
In Antwerpen ligt het dossier in de districtshuizen van Ekeren, Merksem, Deurne, Berchem, Borgerhout en Antwerpen, en in Den Bell aan het Francis Wellesplein..
U kan dertig dagen lang suggesties doen over wat er onderzocht moet worden, extra aandachtspunten meegeven of alternatieven voorstellen. Formele bezwaarschriften indienen tegen de projecten kan dan niet.
Eind 2012 maakt de Vlaamse Regering op basis van het definitieve milieueffectrapport
een keuze.
Meer info
Op zondag 12 februari is er tussen 10 en 17 uur een infomarkt in Cultuurcentrum
Deurne, Frans Messingstraat 36.
De Haven van Antwerpen heeft er een infostand en u kunt vragen stellen aan de
projectverantwoordelijken van Infrabel en AWV. Er komen ook infomarkten in Schoten, Lier, Ranst en Boechout.
Hebt u nu al vragen, dan kan u terecht op:
www.wegenenverkeer.be/ voor vragen over de plannen met de E313
www.infrabel.be/, info.projecten@infrabel.be of 0800 55 000 voor vragen over het nieuwe goederenspoor voor de haven
www.poortoost.be voor meer informatie over alle plannen.
|