- ZATERDAG 11 FEBRUARI 2012, 03U00
- AUTEUR:JAN AUMAN
Bron : Nieuwsblad

SCHOTEN - Het is technisch best mogelijk om zowel de autoweg A102 als de nieuwe goederenspoorlijn vanuit de Antwerpse haven onder elkaar in dezelfde grote boortunnel aan te leggen, onder Merksem, Schoten, Deurne en Wijnegem door tot in Wommelgem.
Dat bleek gisteren op de eerste van vijf infomarkten die spoorwegbeheerder Infrabel en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer samen organiseren over de Tweede Spoortoegang tot de Antwerpse haven en de vernieuwing van de E313 tussen het knooppunt in Ranst en de Antwerpse Ring. De opkomst in het Cogelshof in Schoten was groot. Zo'n 500 mensen kregen een goed beeld van de stand van zaken via fotosimulaties, plannen, filmpjes en veel infopanelen.
Eén van de blikvangers was de maquette van Dante, de grote boormachine die werd ingezet voor het graven van de spoortunnel onder de luchthaven van Zaventem. De bewoners van de Schotense wijken Winkelstap, Deuzeld en De Lek hopen dat dergelijke boormachine ooit ook zal worden ingezet om hun regio de minst mogelijke hinder te berokkenen bij de aanleg van de nieuwe goederenspoorlijn.
Tien jaar geleden, toen het project voor de Tweede Spoorontsluiting voor het eerst opdook, was de techniek nog niet zover, maar vandaag is er zelfs sprake van een 16 km lange boortunnel van Merksem tot in Lier.
'In Schoten gaat de spoorlijn sowieso ondergronds. Er zijn zes mogelijke technische varianten voor de manier waarop dit zal gebeuren', aldus Katlein Torfs van Infrabel. 'Sommige scenario's gaan uit van een van bovenaf gegraven sleuf, die later opnieuw afgedekt wordt. Maar ook een boortunnel is mogelijk. Het is daarbij zelfs denkbaar dat zowel spoorlijn als A102, die ook via dit tracé moet rijden, in dezelfde 15 m hoge koker worden gestopt. Dat is dubbel zo hoog dan een normale boortunnel.'
Momenteel worden de milieu-effecten van deze en andere scenario's in kaart gebracht. Begin maart worden de rapporten officieel ter inzage gelegd en verwacht Infrabel nog aandachtspunten en tips van omwonenden. Eind 2012 zal de Vlaamse regering de knoop over de wijze van aanleg van de spoorlijn en de vernieuwing van de E313 doorhakken.
Alternatief
Deuzeld Leeft!, het buurtcomité met als locomotief de voormalige notarisklerk Jef Rombouts, liet gisteren via een pamflet en spandoek alvast duidelijk blijken dat een boortunnel van Lier tot helemaal in Ekeren, langer dan de voorziene 16 km dus, voor haar de enige mogelijke optie is. Ook burgemeester Harrie Hendrickx kwam pleiten voor een boortunnel. De schrik voor lawaaihinder en verwoeste natuur is groot. Jef Rombouts, die de mobiliteitsproblematiek al jaren volgt, is trouwens niet overtuigd van de noodzaak van de investering en wijst ook op de aanpassing van de bestaande goederenspoorlijn langs de stadsring, Mortsel en Boechout als valabel alternatief.
Volgende Infomarkt over Spoorontsluiting en E313 vindt plaats op zondag 12 februari in CC Deurne van 10 tot 17 uur.
|