Infrabel heeft bouwvergunning op zak
EKEREN - Infrabel heeft de bouwvergunning op zak voor de aanleg van de nieuwe spoorvertakking Oude Landen. Het Antwerpse stadsbestuur had gevraagd de kruising van de sporen in tunnels aan te leggen, maar daar is de Vlaamse dienst Ruimtelijke Ordening niet op ingegaan.
Infrabel zal langs het volledige traject van de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren geluidswerende wanden dienen te plaatsen. De aanleg van de tweede spoorvertakking is nodig omdat de bestaande vertakking aan haar limiet zit.
Infrabel plant daarom een ‘ongelijkgrondse kruising' in het gebied Oude Landen. De buurtbewoners vrezen geluidsoverlast en ijverden ervoor om de sporenbundel aan te leggen in een tunnel. Ze werden daarin gesteund door het Ekerse districtsbestuur en de stad Antwerpen.
Het stadsbestuur adviseerde om de vertakking in een tunnel aan te leggen, en wanneer dit technisch niet mogelijk zou zijn, toch minstens bijkomende geluidswanden te plaatsen.
‘Er zullen nu geluidsschermen worden geplaatst langs het hele traject, ook langs het natuurpark en het sportpark dat ter hoogte van de spoorvertakking zal worden aangelegd', verduidelijkt Katlein Torfs namens Infrabel.
A12
‘Een tunnel of een sleuf voor de spoorwegvertakking is blijkbaar niet mogelijk door de hellingsgraden, maar gelukkig komen er dan toch zeker geluidsschermen', zegt de Ekerse districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Ruimtelijke Ordening heeft ook aan Infrabel gevraagd om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en met het district Ekeren een alternatief uit te werken voor de vervanging van de Leugenbergbrug.
‘Infrabel wilde de brug vervangen door een nieuwe brug, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om de brug weg te halen en het verkeer mee door de spoortunnel onder de A12 te sturen, die dan wel moet worden verbreed. Er zou zo veel ruimte vrijkomen, waar een stukje park zou kunnen worden aangelegd, of in een later stadium een park and ride mocht de tram worden doorgetrokken naar Ekeren. Ook het gevaarlijke kruispunt aan de Edisonwijk zou eindelijk fatsoenlijk kunnen worden aangelegd.'
Volgens de districtsvoorzitter is die oplossing ook goedkoper. ‘Of de Leugenbergbrug al dan niet verdwijnt, daar moet nog grondig over worden overlegd', zegt Erika Decorte, woordvoerster van Wegen en Verkeer.
‘Wanneer Infrabel met de aanleg van de spoorvertakking van start gaat? De besprekingen rond de Leugenbergbrug leiden tot een vertraging. De landbouwers mogen in elk geval hun gronden nog zeker tot aan de zomer bewerken', zegt Katlein Torfs van Infrabel nog. De nieuwe spoorvertakking zal later perfect kunnen aansluiten op de geplande tweede spoortoegang.
|