Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
22-08-2016
Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
door Marc Wouters
EKEREN - De Jaak van Haesendonckstraat is een buurtstraat, waar een snelheidsregime geldt tot 30 km per uur. Uit metingen is echter gebleken dat er gemiddeld 10 km te snel wordt gereden.
Enkele kilometers teveel heeft echter een grote impact bij een ongeval. Bij een aanrijding met een wagen die 50 km per uur rijdt, heeft een zwakke weggebruiker slechts 15 procent kans op overleven. Bij een snelheid van 30 km per uur stijgt de overlevingskans tot 90 procent, zegt Tamara Heyen (CD&V), districtsschepen van mobiliteit. "Het districtscollege heeft dan ook snelheidsremmende maatregelen goedgekeurd."
Aan beide zijden van het verkeersplateau worden ter hoogte van de huisnummers 29 en 79 betonnen rijbaankussens gelegd. Paaltjes naast de rijbaankussens zorgen ervoor dat de wagens niet naast de kussens rijden. Bij deze ingreep verdwijnen geen parkeerplaatsen, zegt Heynen.
Na zes maanden evalueert de dienst mobiliteit de ingreep en wordt er nagegaan of er effectief trager wordt gereden en de verkeersveiligheid is verbeterd. De aannemer start op 16 augustus met de werken.
Buurt wil tunnel voor goederenspoor: âInfrabel liegt in bouwaanvraagâ
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
EKEREN -
De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (BOLSE) pleit voor een tunnel. Spoorwegbeheerder Infrabel plant een ongelijkgrondse kruising.
Niemand betwist de noodzaak van een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Nu is de haven aan de oostkant slechts met één goederenspoor verbonden met het hinterland. Infrabel werkt aan een tweede spoorverbinding vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord in de haven.
In 2008 stelde Tuc Rail, een dochteronderneming van spoorwegbeheerder Infrabel, de plannen voor. Ter hoogte van de Oude Landen zou het spoor op een verhoogd talud komen. Protest alom. Het buurtcomité dat aan de alarmbel trok, werd in 2011 ontbonden. Enkele comitéleden zetten de strijd voort en richtten BOLSE op. Wij menen dat Infrabel steeds meer een loopje neemt met de waarheid, zegt voorzitter Philippe Deleu.
Terug Nutswerken in Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat van start
Bron : District Ekeren
2 augustus 2016, 0 uur
In het najaar 2016 gaat de heraanleg van de Kloosterstraat/Dorpstraat/Blarenstraat van start. De straten worden aangepakt waardoor de buurt verkeersveiliger wordt.
Vooraleer de aannemer start met de heraanleg van de Kloosterstraat/Dorpstraat/Blarenstraat krijgen de nutsbedrijven (Eandis, Waterlink, ) de kans om werken uit te voeren. Omdat deze een zekere impact hebben op de verkeersafwikkeling in de buurt, vindt u hier een overzicht van alle uit te voeren nutswerken.
Algemene informatie
Gedurende de nutswerken blijven alle voetpaden toegankelijk aan minstens één zijde van iedere straat. Fietsers kunnen de werken steeds passeren, eventueel met de fiets aan de hand over het voetpad. Vanaf 8 augustus wordt de volledige Kloosterstraat enkelrichting van noord naar zuid (dus van Leugenberg naar Dorpstraat). Alle verkeer dat uit de zijstraten van de Kloosterstraat komt, moet dus richting Dorpstraat rijden.
Informatie per straat (in alfabetische volgorde)
Bilderdijkstraat week 22 t.e.m. 26 augustus | werken aan de kant van de even huisnummers in Kloosterstraat, tussen Boerendijk en Blarenstraat
Tijdens deze week zal het kruispunt Bilderdijkstraat/Kloosterstraat gedurende één dag niet toegankelijk zijn. Omdat deze werken sterk weersafhankelijk zijn, is het moeilijk vooraf te bepalen welke dag dit zal zijn.
Blarenstraat week 1 t.e.m. 5 augustus | boring onder Driehoekstraat, ter hoogte van Blarenstraat en werken aan de kant van de oneven huisnummers in Blarenstraat
Blarenstraat volledig afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf 1 augustus om 9 uur (in de mate van het mogelijke wordt de straat na de werkdag opnieuw opengesteld, vanaf 2 augustus wordt de straat reeds om 7 uur afgesloten)
Tijdens de werken geldt in de hele straat een verbod op parkeren en stilstaan.
week 16 t.e.m. 19 augustus (15 augustus is een feestdag en dan wordt er niet gewerkt) | werken aan de kant van de even huisnummers in de Blarenstraat
De Blarenstraat is volledig afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.
Tijdens de werken geldt in de hele straat een verbod op parkeren en stilstaan.
Heeft u in deze twee weken een specifieke levering of absoluut toegang nodig tot de straat? Neem dan contact op met Yonus bvba op het nummer 0475 78 20 95.
Dorpstraat week 12 t.e.m. 16 september | werken in de Dorpstraat
week 19 t.e.m. 23 september | werken ter hoogte van het kruispunt Dorpstraat/Groothagelkruis
Op dit moment zijn de exacte gevolgen voor het verkeer nog niet geweten. Wanneer hier meer duidelijkheid over bestaat, leest u het hier.
Driehoekstraat week 1 t.e.m. 5 augustus | boring onder Driehoekstraat ter hoogte van Blarenstraat
Deze werken hebben geen effect op het gemotoriseerd verkeer.
De werkzone ligt in het fietspad aan beide kanten van de straat en in ze parkeerzone van (ongeveer) huisnummer 75 tot 87 en aan huisnummer 86.
donderdag 4 augustus | verwijderen verkeerseiland aan het kruispunt met Dorpstraat
Alle gemotoriseerd verkeer richting Dorpstraat ter hoogte van het kruispunt met Geestenspoor (bibliotheek) is onmogelijk. Vanuit Dorpstraat kan u wel de Driehoekstraat inrijden. Tussen Dorpstraat en Geestenspoor is de Driehoekstraat dus enkelrichting.
Heeft u vragen over deze werken? Neem dan contact op met Verbruggen bvba op het nummer 03 227 29 83.
Kloosterstraat week 8 t.e.m. 12 augustus | werken aan de kant van de oneven huisnummers in Kloosterstraat, tussen Boerendijk en Blarenstraat
Vanaf nu tot het einde van de werken is Kloosterstraat enkelrichting, richting Sint-Lambertuskerk.
Moretuslei en Lange Sterrestraat zijn niet bereikbaar voor alle gemotoriseerd verkeer vanuit Kloosterstraat wanneer de werken deze kruispunten passeren:
Moretuslei op 10 augustus
Lange Sterrestraat op 11 augustus
week 22 t.e.m. 26 augustus | werken aan de kant van de even huisnummers Kloosterstraat, tussen Boerendijk en Blarenstraat
Molenstraat blijft altijd toegankelijk
Verkeer uit NSB-straat blijft steeds mogelijk
week 29 augustus t.e.m. 2 september | werken aan de kant van de oneven huisnummers Kloosterstraat, tussen Blarenstraat en Driehoekstraat
geen extra gevolgen
enkelrichting Kloosterstraat blijft van kracht
week 5 t.e.m. 9 september | werken aan de kant van de even huisnummers Kloosterstraat, tussen Blarenstraat en Driehoekstraat
geen extra gevolgen
enkelrichting Kloosterstraat blijft van kracht
Lange Sterrestraat week 8 t.e.m. 12 augustus | werken in Kloosterstraat aan de kant van de oneven huisnummers, tussen Boerendijk en Blarenstraat
Vanaf 11 augustus wordt de Lange Sterrestraat afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf Kloosterstraat tot huisnummer 7 en is de straat ter hoogte van dit huisnummer doodlopend.
De Lange Sterrestraat wordt tijdelijk dubbelrichting.
Molenstraat week 22 t.e.m. 26 augustus | werken in Kloosterstraat aan de kant van de even huisnummers, tussen Boerendijk en Blarenstraat
geen gevolgen
Molenstraat blijft steeds toegankelijk in beide richtingen
Moretuslei week 8 t.e.m. 12 augustus | werken in Kloosterstraat aan de kant van de oneven huisnumers, tussen Boerendijk en Blarenstraat + enkele meters in Moretuslei
Op 10 augustus wordt de Moretuslei afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf Kloosterstraat to huisnummer 5 en is de straat doodlopend ter hoogte van dit huisnummer.
Moretuslei wordt tijdelijk dubbelrichting.
NSB-straat en Gebroeders Leemansstraat week 22 t.e.m. 26 augustus | werken in Kloosterstraat aan de kant van de even huisnummers, tussen Boerendijk en Blarenstraat
U kan steeds vanuit NSB-straat de Kloosterstraat inrijden maar enkel richting Sint-Lambertuskerk gedurende de volledige werkperiode.
Wilgehoevestraat week 1 t.e.m. 5 augustus | werken in eerste deel van Wilgehoevestraat (tot aan Kouter) in de rijbaan aan de zijde van de woningen
Wilgehoevestraat wordt enkelrichting richting Kouter.
U kan de wijk enkel verlaten via Andernachstraat - Alfons Wensstraat en Jozef Aertsensstraat.
Vanaf 1 augustus plaatst de aannemer een werfkeet op de parkeerstrook aan de zijde van de burg. Hier wordt ook alle nodige materiaal gestockeerd. De werfkeet blijft hier staan tot het einde van de werken (laatste week september 2016).
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
Stad gaat onderhandelen over aanpassing plannen goederenspoor Oude Landen
door
Marc Wouters
EKEREN -
De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (BOLSE) pleit voor een tunnel. Spoorwegbeheerder Infrabel plant een ongelijkgrondse kruising.
Niemand betwist de noodzaak van een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Nu is de haven aan de oostkant slechts met één goederenspoor verbonden met het hinterland. Infrabel werkt aan een tweede spoorverbinding vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord in de haven.
In 2008 stelde Tuc Rail, een dochteronderneming van spoorwegbeheerder Infrabel, de plannen voor. Ter hoogte van de Oude Landen zou het spoor op een verhoogd talud komen. Protest alom. Het buurtcomité dat aan de alarmbel trok, werd in 2011 ontbonden. Enkele comitéleden zetten de strijd voort en richtten BOLSE op. Wij menen dat Infrabel steeds meer een loopje neemt met de waarheid, zegt voorzitter Philippe Deleu.
Ook het stads- en districtsbestuur hebben vragen bij de plannen. Als ze ongewijzigd worden doorgevoerd, kijken de wijkbewoners aan tegen een 1.800 meter lang talud van 13 meter hoog. Bovendien zouden ze er een flinke portie geluidsoverlast bovenop de al bestaande hinder bijkrijgen.
De bouwvergunning werd uiteindelijk toch in 2012 afgeleverd. Bij de Raad voor Vergunningsbetwisting wordt een bezwaarschrift ingediend dat door 1.400 mensen is ondertekend en de steun heeft van de stad. De verwachting is dat de Raad voor Vergunningsbetwisting zich nog dit jaar uitspreekt over de klachten.
Philippe Deleu en Fons Ivens van Bolse op het kruispunt van de Prinshoeveweg en de Oude Landen waar het talud zou beginnen.Foto: W&F
Het buurtcomité schuift een tunnel onder de E19 in de zone Oude Landen als alternatief voor het talud naar voor. Vanaf Merksem tot Lier komt het nieuwe goederenspoor in een geboorde tunnel. Ons voorstel zou fair en rechtvaardig zijn en niet noodzakelijk abnormaal veel kosten, stelt Deleu.
Ook wij wilden weten waarom een tunnel door Infrabel en Tuc Rail niet werd weerhouden, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De stad liet daarom zelf de mogelijkheden voor een tunnel onderzoeken. Een tunnel blijkt niet mogelijk vanwege de hellingsgraad, luidde het verdict. Bovendien zou een tunnel de kosten erg opdrijven, zouden een aantal doorgangen in Ekeren voor lange tijd worden onderbroken en zouden alle spoorbruggen in het district moeten worden aangepast.
Winkelcentrum Kloosterstraat en Dorpstraat worden gezelliger en veiliger
Bron : GVA
door Marc Wouters
EKEREN - Na de heraanleg van het Kristus Koningplein zijn nu de Dorpstraat, de Kloosterstraat en de Blarenstraat aan de beurt. Bij de heraanleg staat een veiliger schoolomgeving en het opwaarderen van de winkelstraten centraal.
Om het verkeer en de handelsactiviteiten niet al te veel te hinderen, wordt in fases gewerkt. Deze week nam de aannemer het verkeerseilandje aan het kruispunt Dorpstraat, Kloosterstraat en Driehoekstraat onder handen. Het kruispunt werd aangepast aan de toekomstige situatie. De Kloosterstraat wordt vanaf volgende week definitief een eenrichtingsstraat. Verkeer vanuit de Dorpsstraat wordt voortaan via de Driehoekstraat en de Boerendijk naar Hoevenen geleid. Met de heraanleg van de Kloosterstraat en de Dorpstraat nemen we een nieuwe stap in de opwaardering van het winkelcentrum, zegt Ludo Van Reusel (N-VA), districtsschepen voor openbaar domein. De nutsmaatschappijen werken tot eind september. In oktober of november gaat de aannemer aan de slag.
* Het Laatste Nieuws/Antwerpen Stad, Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet, Het Laatste Nieuws/Vakantie
Het Antwerpse schepencollege keurde het concept goed voor de verbetering van de fietsverbinding op de Ekersesteenweg tussen de Noorderlaan en het centrum van Ekeren. Aan de kant van de Oude Landen komt een dubbelrichtingsfietspad dat is afgescheiden van het autoverkeer door een groenstrook. Aan de kant van de woonwijk Rozemaai komt een enkelrichtingsfietspad dat voor een deel door de wijk loopt. Ter hoogte van de volkstuintjes en de wijk Rozemaai komen er veilige verbindingen met het dubbelrichtingsfietspad en met de fietspaden die verder doorlopen naar de Noorderlaan. Met het nieuwe, en veilige, fietspad kunnen fietsers nu op een klein half uurtje van Ekeren naar Antwerpen. (FSE)
Groot Hagelkruis zal nog tot en met vrijdag 12 augustus afgesloten zijn voor het verkeer vanaf het kruispunt met de Dorpstraat tot aan het Ekers Hof. Vrijdag brak een waterleiding in het eerste deel van het Groot Hagelkruis in Ekeren. Alle betrokken partijen hebben nu bekeken wat er nog moet gebeuren voor een degelijke herstelling. Een deel van de parking zal gebruikt worden voor opslag van materiaal. De minder-hinder-parking in het Hagelkruispark blijft bereikbaar. De aannemer gaat nadien verder met het aanbrengen van verkeerskussens in het Groot Hagelkruis. Daarvoor zal een enkelrichting ingevoerd worden tussen de Dorpstraat en F. Verbieststraat. Die werken zijn klaar eind augustus. (FSE)
Opnieuw waterlek in Ekeren: Lijnbus rijdt zich vast
Bron : GVA
EKEREN -
In Ekeren waren er vrijdagavond opnieuw grote problemen door een waterlek nadat een waterleiding was gesprongen. De brandweer moest Groot Hagelkruis tot aan het centrum volledig afsluiten. Een bus van De Lijn reed zich vast in een groot gat in het wegdek. Overal lag er slijk en kwamen stenen omhoog.
De problemen deden zich voor ter hoogte van de Steenstraat, de Frans Lenaertsstraat en Groot Hagelkruis. Die laatste straat was afgesloten tot aan het centrum van Ekeren.
Het gat situeerde zich onder de bus en was zon twee meter diep en een meter lang. De bus zat volledig klem. Het wegdek was over een afstand van zon 60 meter omhoog gekomen, overal waren er bulten in het asfalt. Experten onderzochten de stabiliteit van het wegdek.
Watermaatschappij Water-link zorgde voor de herstelling. Enkele bewoners hadden even geen leidingwater.
Na de leidingbreuk op het kruispunt Ferdinand Pauwelsstraat Jaak van Haesendonckstraat twee weken geleden heeft opnieuw een breuk in een waterleiding voor overlast gezorgd in het centrum. Dit keer was de plek des onheils Groot Hagelkruis tussen Markt en Frans Lenaertsstraat. Op vrijdagavond zakte een bus van De Lijn er door het wegdek en liep de hele straat onder water. Het vergde uren werk om de bus, waarop geen passagiers zaten, te takelen terwijl arbeiders van Waterlink natuurlijk de watertoevoer afsloten. Zaterdagmorgen kwamen ploegen van Waterlink ter plaatse om de leiding te herstellen maar daarmee blijkt de zaak nog niet van de baan. Onderzoek van de leiding over de hele lengte van de straat tot Oorderseweg zou noodzakelijk zijn zodat de buurt nog wel een aantal dagen hinder zou ondervinden en periodiek zonder drinkwater zal komen zitten. Geen cadeau voor horecazaken als Perfect Present en Ekers Hof, voor Oxfam-wereldwinkel en kapsalon Elegance. Uiteraard wordt alle verkeer, uiteraard ook de bussen van De Lijn, omgeleid via Dorpsstraat. (jdh)
Een jongen van 17 uit Brasschaat raakte donderdagochtend rond 10.15 uur zwaargewond op de Kapelsesteenweg te Ekeren. Een getuige zag het ongeval gebeuren, toen ze met haar wagen richting Antwerpen reed. Aan de overkant van de straat, maakte de fietser aanstalten om de rijbaan over te steken richting de Bist. De vrouw remde af, maar op het ogenblik dat de jongen overstak, werd hij plots gegrepen door een tegenligger. De fietser belandde op de voorruit en viel vervolgens op de grond. De MUG-dienst voerde het slachtoffer af naar het Jan Palfijnziekenhuis. Hij verkeerde aanvankelijk in levensgevaar. Door de ernstige verwondingen is hij alvast één week werkonbekwaam. Hij blijft voorlopig op de dienst intensieve zorgen.
Heraanleg Jozef Ickxstraat en Prinshoeveweg start na de zomer
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
EKEREN - Na de zomer start aannemer DCA uit Beerse met de werkzaamheden in de Jozef Ickxstraat en in een deel van de Prinshoeveweg. Beide straten worden van gevel tot gevel vernieuwd. Er komt ook een nieuwe riolering.
Districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA) maakt zich sterk dat de aannemer in september of ten laatste begin oktober met de werken kan starten. De werken gebeuren in fases. De Jozef Ickxstraat en het deel tussen de Baljuwlaan en huisnummer 114 in de Prinshoeveweg worden volledig heraangelegd.
Rio-link is bouwheer van het projecten. Zij vernieuwt de riolering en de regenwaterafvoer in de Jozef Ickxstraat en de Prinshoeveweg tussen de Jozef Ickxstraat en de Kruidenlaan. De afvoerbuizen van het regenwater worden rechtstreeks aangesloten op de Donkse Beek.
Om de snelheid van de voertuigen in de Jozef Ickxtraat te temperen komen er twee verkeersplateaus, gecombineerd met een asverschuiving. De rijweg wordt aangelegd in asfalt, de trottoirs in betonstraatstenen en de parkeerstroken in kasseien.
Aan de noordzijde van het vernieuwde deel in de Prinshoeveweg komt een strook waar autos schuin haaks kunnen parkeren. Aan de zuidzijde komt een strook voor langparkeerders. In een eerste fase wordt de Prinshoeveweg van huisnummer 113 tot aan de Baljuwlaan aangepakt.
Havanasite staat te koop voor 20 miljoen, parking inbegrepen
Bron : GVA
door REBECCA VAN REMOORTERE
ANTWERPEN / LUCHTBAL-ROZEMAAI / EKEREN -
De Havanasite op de grens tussen Antwerpen en Ekeren staat te koop voor een minimumbedrag van 11,5 miljoen euro. Op termijn komt er een grote detailhandel. Ikea bekijkt alvast de verkoopsvoorwaarden.
De Havanasite, de ruimte tussen de Havanastraat, de Noorderlaan, de A12 en de spoorweg wordt in de toekomst heringericht om een gloednieuw stadsdeel te vormen. Een groot deel van de site wordt ingevuld door een grootschalige detailhandel. Een combinatie van verschillende zaken is niet toegelaten.
Voor de site werden het prijskaartje en de verkoopsvoorwaarden recent vastgelegd. Een toekomstige detailhandelaar zal een minimale biedingsprijs van 11,5 miljoen euro exclusief verkooprechten en aktekosten betalen. De oppervlakte is geschikt voor de realisatie van één grootschalige detailhandel met een oppervlakte van 20.000 tot 45.000 vierkante meter.
1700 parkeerplaatsen
Aan de site komt uiteindelijk ook een ruim parkeergebouw, goed voor minimum 1700 plaatsen. 750 daarvan worden verplicht opgekocht door de toekomstige retailer. Voor die plaatsen betaalt de koper 8,5 miljoen. Dat brengt de prijs voor de site op een totaal van 20 miljoen. De bouw van het parkeergebouw gaat volgend al jaar van start.
Ikea
Eerder was er al sprake dat de Havanasite een geschikte handelsoppervlakte zou zijn voor de Zweedse meubelgigant Ikea. Ikea laat weten dat ze de verkoopsvoorwaarden aan het bekijken is. De biedingen voor de Havanasite lopen nog tot 21 oktober.
ma 25/07/2016 - 21:07 Marnik AertsDe Jaak van Haesendonckstraat in Ekeren, in Antwerpen, stond vanavond onder water na een waterleidingbreuk onder een voetpad en een verkeersdrempel. De klinkers zijn er omhoog gekomen, onder de klinkers is het zand weggespoeld. Het water loopt weg in de riolering. Er zijn geen huizen bedreigd, de straat werd wel afgesloten voor alle verkeer.
Het district Ekeren maakt de volgende jaren een plan op om van Ekeren-Centrum een aangename ontmoetingsplek te maken voor iedereen. Samen met de stad Antwerpen zet het districtsbestuur zijn schouders onder een masterplan. Dat plan geeft een beeld van hoe het centrum zich in de toekomst kan ontwikkelen.
Wat is een masterplan?
Een masterplan is een globale visie voor een groot gebied of wijk in de stad, in dit geval Ekeren-Centrum. Het is geen kant-en-klaar plan dat tot in de puntjes vastlegt hoe een wijk of gebied eruit zal zien. Het brengt wel de troeven en noden in kaart, maakt keuzes en geeft mogelijkheden aan. Het is een soort ruwe schets die de grote lijnen voor verdere ontwikkeling vastlegt en aangeeft hoe die grote lijnen achteraf uitgewerkt kunnen worden.
Lees hier meer over het masterplan Ekeren-Centrum.
Participatie voor Ekerenaars
Het masterplan is voor het districtsbestuur één van de belangrijkste acties van deze legislatuur. Het is de wens om in het kader van dit plan intensief te communiceren met de inwoners van Ekeren. Daarom organiseerde het enkele participatiemomenten:
Ekeren Luistert | het district Ekeren organiseerde in 2014 vier bewonersvergaderingen
Wandelingen| in 2014 konden inwoners deelnemen aan 2 inspraakwandelingen
Wil van Ekeren | introductie masterplan op een begrijpelijke manier + voorkeur bewoners wordt duidelijk
Er moet een einde komen aan de obstructie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt minister-president Geert Bourgeois. Hij reageert daarmee op de uitspraken van Wouter Van Besien. De voorzitter van Groen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er niet komt. En dat is niet naar de zin van Bourgeois.
Het district Ekeren wil graag Velokes, de populaire deelfietsen van de stad, op haar grondgebied. Onlangs kondigde het Antwerpse stadsbestuur een grote uitbreiding aan van de deelfietsen, tot in de districten. Maar Ekeren is daarbij vergeten. En ook de stad Mortsel wil graag Velokes. Tenminste, als ze daarvoor kan aantakken op het netwerk van Antwerpen.
Dinsdag 17 mei opende de eerste cambio-standplaats in de Frans Harrewijnlaan te Ekeren in aanwezigheid van Koen Kennis, schepen voor mobiliteit; Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren; Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit, en Geert Gisquière, verantwoordelijke cambio Vlaanderen. Cambio is nu in acht van de negen Antwerpse districten aanwezig, behalve in Berendrecht-Zandvliet-Lillo. In 2006 startte cambio-autodelen in samenwerking met het stadsbestuur op in Antwerpen. Om Antwerpen actief en bereikbaar te houden, moeten we kijken naar alternatieve vervoersmiddelen zoals autodelen. Een deelauto kan een perfect alternatief zijn voor mensen zonder eigen auto of voor gezinnen die af en toe een tweede auto gebruiken. Als stad hebben we samen met het district aangedrongen om ook de Ekerenaar toegang te geven tot dit alternatief. We verwachten dat cambio ook in Ekeren aanslaat en kijken uit naar extra plaatsen in Ekeren-centrum. aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis: Met deze cambioplaats onderstrepen we de keuze voor slimme mobiliteit. Eén deelwagen kan tot 14 andere wagens van de baan nemen. Dat is goed voor het leefmilieu én voor de parkeerdruk benadrukt Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren. Een leefbaar, duurzaam en sociaal Ekeren, daar past cambio perfect in. Dankzij autodelen verlaagt de druk op ons publiek domein, bovendien behoort zoeken naar een parkeerplaats tot het verleden. Cambio krijgt dan ook onze volledige steun en hopelijk kunnen we snel een tweede standplaats bijplaatsen., Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit district Ekeren.
EKEREN - Vandalen hebben in Sint-Mariaburg-Ekeren minstens een viertal autos beschadigd. De vandalenstreken gebeurden vermoedelijk in de nacht van zaterdag op zondag.
Zaterdag was het feest in de Vrije Basisschool Mariaburg. Er stonden dan ook heel wat wagens geparkeerd in de nabijgelegen straten. Pas zondag ontdekte een aantal buurtbewoners dat hun auto van kleur was veranderd. Vandalen beschadigden minstens vier autos die geparkeerd stonden op het Van de Weyngaertplein, in de Van de Weyngaertlei en de Oudstrijderslei. Mogelijk werden ook wagens beklad van feestvierders die elders wonen en dat pas zondag in de latere namiddag de schade hebben ontdekt. De vandalen spoten hun groene verfbus (verfbusjes) op de wagens uit. Voor de splinternieuwe auto van Bavo Sybers uit de Van de Weyngaertlei is de schade beperkt. Hoewel, als de verf niet kan worden verwijderd, moet een deel van de auto opnieuw bespoten worden.
De slachtoffers doen een oproep naar eenieder die in de nacht van zaterdag op zondag verdachte bewegingen hebben gezien. De politie stelde een proces verbaal op.
De stad Antwerpen en het district Ekeren zoeken een uitbater voor een nieuwe zomerbar in en aan het poortgebouw van kasteel Veltwijck. Geïnteresseerden kunnen tot 15 juni een bod doen om deze historische ruimte om te vormen tot een zomerbar met terras, van 1 juli tot 25 september 2016.
De nieuwe bar zal zich op het gelijkvloers van de lege vleugel van het poortgebouw situeren. De concessiehouder staat zelf in voor het gebruiksklaar maken van deze ruimte. Dit houdt onder andere in dat er schilder- en opfriswerken moeten gebeuren. Voor en naast het poortgebouw ligt een buitenzone met volledig zicht op het park, die - onder voorwaarden van Onroerend Erfgoed - als terras gebruikt mag worden.
Wie interesse heeft, kan terecht op www.antwerpen.be/zomerbarveltwijck voor meer informatie en het biedingsformulier. Biedingen moeten ten laatste op 15 juni 2016 om 14 uur ingediend zijn aan het onthaal van Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen.
Over verkeersellende kan iedereen ten noorden van Antwerpen meepraten De werken aan de Noorderlaan, weet U wel Dichterbij, een ander heet angeltje: de situatie ter hoogte van het Sint-Michielscollege Vriesdonk-Brasschaat. Files de godganse dag. De Kapelsesteenweg richting Merksem levert amper een smalle rijstrook met bulten: een hobbelbaantje. Om Kapellen vanuit Merksem te bereiken mag je half Brasschaat en de residentiele villas voorbij. Gelukkig staan er langs Voshollei en Donksesteenweg borden die je snelheid duidelijk aangeven. Zonder die waarschuwingsborden vlogen Jan en Klein Pierke gewoon doorheen deze toch grote omleiding . Voorzichtigheid is ook geboden aan de Sint Lutgardisschool, Donksesteenweg. Er staat een 30km bord maar Jan noch Klein Pierke houden er zich aan die snelheid. Zelfs de bussen van lijn 65.0 rijden er gezwind doorheen. Problemen bijna voorbij? Vergeet het maar. Tot diep in het najaar kan er nog gesakkerd worden. Bij aanvang van de werken, einde maart, reed het zwaar verkeer zich reddeloos verloren op het Laar en de aangrenzende Sint-Lucaswijk. Gelukkig, dat is voorbij. Die eerste dagen reed een trucker met oplegger en fameus geladen zich vast in de Hof van Delftlaan. Voor ofwel achteruitrijden zat er niet meer in. De GPS van de Roemeense chauffeur liet het gewoonweg afweten en ook de man zelf was de kluts kwijt Enkele buurtbewoners, ze zijn er meestal lief,hielpen de trucker die geen halve letter Nederlands begreep uit zijn netelige situatie. Ook voor de middenstanders op de Kapelsesteenweg is het geen lachertje. De meesten berusten maar hopen op spoedige.. beterschap Beterschap? Toch nog enkele maanden engelengeduld beoefenen. Op grote borden staat duidelijk aangegeven dat alle handelaars bereikbaar zijn. Een goed teken alleszins. Want zie je tegenwoordig wegenbouwers opdagen, hou dan je hartje vast dan is de miserie nog niet voorbij ! erjee.