EKEREN -
De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (BOLSE) pleit voor een tunnel. Spoorwegbeheerder Infrabel plant een ongelijkgrondse kruising.
Niemand betwist de noodzaak van een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Nu is de haven aan de oostkant slechts met één goederenspoor verbonden met het hinterland. Infrabel werkt aan een tweede spoorverbinding vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord in de haven.
In 2008 stelde Tuc Rail, een dochteronderneming van spoorwegbeheerder Infrabel, de plannen voor. Ter hoogte van de Oude Landen zou het spoor op een verhoogd talud komen. Protest alom. Het buurtcomité dat aan de alarmbel trok, werd in 2011 ontbonden. Enkele comitéleden zetten de strijd voort en richtten BOLSE op. Wij menen dat Infrabel steeds meer een loopje neemt met de waarheid, zegt voorzitter Philippe Deleu.