Een jongen van 17 uit Brasschaat raakte donderdagochtend rond 10.15 uur zwaargewond op de Kapelsesteenweg te Ekeren. Een getuige zag het ongeval gebeuren, toen ze met haar wagen richting Antwerpen reed. Aan de overkant van de straat, maakte de fietser aanstalten om de rijbaan over te steken richting de Bist. De vrouw remde af, maar op het ogenblik dat de jongen overstak, werd hij plots gegrepen door een tegenligger. De fietser belandde op de voorruit en viel vervolgens op de grond. De MUG-dienst voerde het slachtoffer af naar het Jan Palfijnziekenhuis. Hij verkeerde aanvankelijk in levensgevaar. Door de ernstige verwondingen is hij alvast één week werkonbekwaam. Hij blijft voorlopig op de dienst intensieve zorgen.
Heraanleg Jozef Ickxstraat en Prinshoeveweg start na de zomer
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
EKEREN - Na de zomer start aannemer DCA uit Beerse met de werkzaamheden in de Jozef Ickxstraat en in een deel van de Prinshoeveweg. Beide straten worden van gevel tot gevel vernieuwd. Er komt ook een nieuwe riolering.
Districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA) maakt zich sterk dat de aannemer in september of ten laatste begin oktober met de werken kan starten. De werken gebeuren in fases. De Jozef Ickxstraat en het deel tussen de Baljuwlaan en huisnummer 114 in de Prinshoeveweg worden volledig heraangelegd.
Rio-link is bouwheer van het projecten. Zij vernieuwt de riolering en de regenwaterafvoer in de Jozef Ickxstraat en de Prinshoeveweg tussen de Jozef Ickxstraat en de Kruidenlaan. De afvoerbuizen van het regenwater worden rechtstreeks aangesloten op de Donkse Beek.
Om de snelheid van de voertuigen in de Jozef Ickxtraat te temperen komen er twee verkeersplateaus, gecombineerd met een asverschuiving. De rijweg wordt aangelegd in asfalt, de trottoirs in betonstraatstenen en de parkeerstroken in kasseien.
Aan de noordzijde van het vernieuwde deel in de Prinshoeveweg komt een strook waar autos schuin haaks kunnen parkeren. Aan de zuidzijde komt een strook voor langparkeerders. In een eerste fase wordt de Prinshoeveweg van huisnummer 113 tot aan de Baljuwlaan aangepakt.
Havanasite staat te koop voor 20 miljoen, parking inbegrepen
Bron : GVA
door REBECCA VAN REMOORTERE
ANTWERPEN / LUCHTBAL-ROZEMAAI / EKEREN -
De Havanasite op de grens tussen Antwerpen en Ekeren staat te koop voor een minimumbedrag van 11,5 miljoen euro. Op termijn komt er een grote detailhandel. Ikea bekijkt alvast de verkoopsvoorwaarden.
De Havanasite, de ruimte tussen de Havanastraat, de Noorderlaan, de A12 en de spoorweg wordt in de toekomst heringericht om een gloednieuw stadsdeel te vormen. Een groot deel van de site wordt ingevuld door een grootschalige detailhandel. Een combinatie van verschillende zaken is niet toegelaten.
Voor de site werden het prijskaartje en de verkoopsvoorwaarden recent vastgelegd. Een toekomstige detailhandelaar zal een minimale biedingsprijs van 11,5 miljoen euro exclusief verkooprechten en aktekosten betalen. De oppervlakte is geschikt voor de realisatie van één grootschalige detailhandel met een oppervlakte van 20.000 tot 45.000 vierkante meter.
1700 parkeerplaatsen
Aan de site komt uiteindelijk ook een ruim parkeergebouw, goed voor minimum 1700 plaatsen. 750 daarvan worden verplicht opgekocht door de toekomstige retailer. Voor die plaatsen betaalt de koper 8,5 miljoen. Dat brengt de prijs voor de site op een totaal van 20 miljoen. De bouw van het parkeergebouw gaat volgend al jaar van start.
Ikea
Eerder was er al sprake dat de Havanasite een geschikte handelsoppervlakte zou zijn voor de Zweedse meubelgigant Ikea. Ikea laat weten dat ze de verkoopsvoorwaarden aan het bekijken is. De biedingen voor de Havanasite lopen nog tot 21 oktober.
ma 25/07/2016 - 21:07 Marnik AertsDe Jaak van Haesendonckstraat in Ekeren, in Antwerpen, stond vanavond onder water na een waterleidingbreuk onder een voetpad en een verkeersdrempel. De klinkers zijn er omhoog gekomen, onder de klinkers is het zand weggespoeld. Het water loopt weg in de riolering. Er zijn geen huizen bedreigd, de straat werd wel afgesloten voor alle verkeer.
Het district Ekeren maakt de volgende jaren een plan op om van Ekeren-Centrum een aangename ontmoetingsplek te maken voor iedereen. Samen met de stad Antwerpen zet het districtsbestuur zijn schouders onder een masterplan. Dat plan geeft een beeld van hoe het centrum zich in de toekomst kan ontwikkelen.
Wat is een masterplan?
Een masterplan is een globale visie voor een groot gebied of wijk in de stad, in dit geval Ekeren-Centrum. Het is geen kant-en-klaar plan dat tot in de puntjes vastlegt hoe een wijk of gebied eruit zal zien. Het brengt wel de troeven en noden in kaart, maakt keuzes en geeft mogelijkheden aan. Het is een soort ruwe schets die de grote lijnen voor verdere ontwikkeling vastlegt en aangeeft hoe die grote lijnen achteraf uitgewerkt kunnen worden.
Lees hier meer over het masterplan Ekeren-Centrum.
Participatie voor Ekerenaars
Het masterplan is voor het districtsbestuur één van de belangrijkste acties van deze legislatuur. Het is de wens om in het kader van dit plan intensief te communiceren met de inwoners van Ekeren. Daarom organiseerde het enkele participatiemomenten:
Ekeren Luistert | het district Ekeren organiseerde in 2014 vier bewonersvergaderingen
Wandelingen| in 2014 konden inwoners deelnemen aan 2 inspraakwandelingen
Wil van Ekeren | introductie masterplan op een begrijpelijke manier + voorkeur bewoners wordt duidelijk
Er moet een einde komen aan de obstructie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt minister-president Geert Bourgeois. Hij reageert daarmee op de uitspraken van Wouter Van Besien. De voorzitter van Groen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er niet komt. En dat is niet naar de zin van Bourgeois.
Het district Ekeren wil graag Velokes, de populaire deelfietsen van de stad, op haar grondgebied. Onlangs kondigde het Antwerpse stadsbestuur een grote uitbreiding aan van de deelfietsen, tot in de districten. Maar Ekeren is daarbij vergeten. En ook de stad Mortsel wil graag Velokes. Tenminste, als ze daarvoor kan aantakken op het netwerk van Antwerpen.
Dinsdag 17 mei opende de eerste cambio-standplaats in de Frans Harrewijnlaan te Ekeren in aanwezigheid van Koen Kennis, schepen voor mobiliteit; Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren; Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit, en Geert Gisquière, verantwoordelijke cambio Vlaanderen. Cambio is nu in acht van de negen Antwerpse districten aanwezig, behalve in Berendrecht-Zandvliet-Lillo. In 2006 startte cambio-autodelen in samenwerking met het stadsbestuur op in Antwerpen. Om Antwerpen actief en bereikbaar te houden, moeten we kijken naar alternatieve vervoersmiddelen zoals autodelen. Een deelauto kan een perfect alternatief zijn voor mensen zonder eigen auto of voor gezinnen die af en toe een tweede auto gebruiken. Als stad hebben we samen met het district aangedrongen om ook de Ekerenaar toegang te geven tot dit alternatief. We verwachten dat cambio ook in Ekeren aanslaat en kijken uit naar extra plaatsen in Ekeren-centrum. aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis: Met deze cambioplaats onderstrepen we de keuze voor slimme mobiliteit. Eén deelwagen kan tot 14 andere wagens van de baan nemen. Dat is goed voor het leefmilieu én voor de parkeerdruk benadrukt Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren. Een leefbaar, duurzaam en sociaal Ekeren, daar past cambio perfect in. Dankzij autodelen verlaagt de druk op ons publiek domein, bovendien behoort zoeken naar een parkeerplaats tot het verleden. Cambio krijgt dan ook onze volledige steun en hopelijk kunnen we snel een tweede standplaats bijplaatsen., Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit district Ekeren.
EKEREN - Vandalen hebben in Sint-Mariaburg-Ekeren minstens een viertal autos beschadigd. De vandalenstreken gebeurden vermoedelijk in de nacht van zaterdag op zondag.
Zaterdag was het feest in de Vrije Basisschool Mariaburg. Er stonden dan ook heel wat wagens geparkeerd in de nabijgelegen straten. Pas zondag ontdekte een aantal buurtbewoners dat hun auto van kleur was veranderd. Vandalen beschadigden minstens vier autos die geparkeerd stonden op het Van de Weyngaertplein, in de Van de Weyngaertlei en de Oudstrijderslei. Mogelijk werden ook wagens beklad van feestvierders die elders wonen en dat pas zondag in de latere namiddag de schade hebben ontdekt. De vandalen spoten hun groene verfbus (verfbusjes) op de wagens uit. Voor de splinternieuwe auto van Bavo Sybers uit de Van de Weyngaertlei is de schade beperkt. Hoewel, als de verf niet kan worden verwijderd, moet een deel van de auto opnieuw bespoten worden.
De slachtoffers doen een oproep naar eenieder die in de nacht van zaterdag op zondag verdachte bewegingen hebben gezien. De politie stelde een proces verbaal op.
De stad Antwerpen en het district Ekeren zoeken een uitbater voor een nieuwe zomerbar in en aan het poortgebouw van kasteel Veltwijck. Geïnteresseerden kunnen tot 15 juni een bod doen om deze historische ruimte om te vormen tot een zomerbar met terras, van 1 juli tot 25 september 2016.
De nieuwe bar zal zich op het gelijkvloers van de lege vleugel van het poortgebouw situeren. De concessiehouder staat zelf in voor het gebruiksklaar maken van deze ruimte. Dit houdt onder andere in dat er schilder- en opfriswerken moeten gebeuren. Voor en naast het poortgebouw ligt een buitenzone met volledig zicht op het park, die - onder voorwaarden van Onroerend Erfgoed - als terras gebruikt mag worden.
Wie interesse heeft, kan terecht op www.antwerpen.be/zomerbarveltwijck voor meer informatie en het biedingsformulier. Biedingen moeten ten laatste op 15 juni 2016 om 14 uur ingediend zijn aan het onthaal van Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen.
Over verkeersellende kan iedereen ten noorden van Antwerpen meepraten De werken aan de Noorderlaan, weet U wel Dichterbij, een ander heet angeltje: de situatie ter hoogte van het Sint-Michielscollege Vriesdonk-Brasschaat. Files de godganse dag. De Kapelsesteenweg richting Merksem levert amper een smalle rijstrook met bulten: een hobbelbaantje. Om Kapellen vanuit Merksem te bereiken mag je half Brasschaat en de residentiele villas voorbij. Gelukkig staan er langs Voshollei en Donksesteenweg borden die je snelheid duidelijk aangeven. Zonder die waarschuwingsborden vlogen Jan en Klein Pierke gewoon doorheen deze toch grote omleiding . Voorzichtigheid is ook geboden aan de Sint Lutgardisschool, Donksesteenweg. Er staat een 30km bord maar Jan noch Klein Pierke houden er zich aan die snelheid. Zelfs de bussen van lijn 65.0 rijden er gezwind doorheen. Problemen bijna voorbij? Vergeet het maar. Tot diep in het najaar kan er nog gesakkerd worden. Bij aanvang van de werken, einde maart, reed het zwaar verkeer zich reddeloos verloren op het Laar en de aangrenzende Sint-Lucaswijk. Gelukkig, dat is voorbij. Die eerste dagen reed een trucker met oplegger en fameus geladen zich vast in de Hof van Delftlaan. Voor ofwel achteruitrijden zat er niet meer in. De GPS van de Roemeense chauffeur liet het gewoonweg afweten en ook de man zelf was de kluts kwijt Enkele buurtbewoners, ze zijn er meestal lief,hielpen de trucker die geen halve letter Nederlands begreep uit zijn netelige situatie. Ook voor de middenstanders op de Kapelsesteenweg is het geen lachertje. De meesten berusten maar hopen op spoedige.. beterschap Beterschap? Toch nog enkele maanden engelengeduld beoefenen. Op grote borden staat duidelijk aangegeven dat alle handelaars bereikbaar zijn. Een goed teken alleszins. Want zie je tegenwoordig wegenbouwers opdagen, hou dan je hartje vast dan is de miserie nog niet voorbij ! erjee.
De wijk De Oude Landen in Ekeren gaat opnieuw mobiliseren tegen de komst van een tweede goederenspoor. Vijf jaar geleden was daar al protest tegen, waarna de NMBS haar plannen uitstelde. Nu heeft Infrabel opnieuw een procedure opgestart.
De spoorvertakking, ongeveer 1.800 meter lang en 13 meter hoog, in het gebied tussen de Oude Landen en de Prinshoeveweg komt opnieuw op de agenda. Na een jarenlange juridische procedure, en een vernietigend oordeel door de Raad van State en het Grondwettelijk Hof, is de Vlaamse Regering verplicht het Milieu Effecten Rapport (MER) terug voor te leggen aan de bevolking en moet de inspraakronde worden overgedaan. Bewoners van Ekeren Donk zijn ronduit tegen en kregen al steun vanuit het Antwerpse stadsbestuur. Die staat nog altijd achter een ondergronds tracé. Als een tunnel technisch toch niet mogelijk zou zijn, eist de stad van Infrabel bijkomende geluidswanden. De aanleg van nieuwe spoorbundels is een onderdeel van de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven. Van begin 2012 heeft Infrabel al een bouwvergunning op zak en de meeste onteigeningen zijn al uitgevoerd. Maar voorlopig kon Infrabel nog niet starten met de werken. Reden was een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ingediend door de stad en de buurtbewoners. Ook de Ekerse burgemeester Koen Palinckx (N-VA) volgt het dossier op de voet. Samen met de inwoners, en het actiecomité, ijveren we voor maximale maatregelen om het mogelijk toekomstige spoorproject voor de Oude landen aanvaardbaar te maken op vlak van geluid, trillingen, uitzicht, doorsteekbaarheid en algemene veiligheid. Het is wellicht nog niet voor morgen, maar je kan maar beter goed voorbereid zijn. We volgen het alert en proactief op vanuit het districtsbestuur. Het buurtcomité organiseert dinsdag 26 april, om 20 uur, in het parochiecentrum Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 12 een infoavond en roept bewoners op om bezwaarschriften in te dienen. Uiterste datum van indienen is 3 mei.
Niet
alleen de bewoners van de Jozef De Weerdstraat, maar ook vele bezoekers
en standhouders vinden de straat te smal om een markt te houden.Foto: W&F
Ekeren -
Het verbaast de bewoners van de Jozef De Weerdtstraat
helemaal niet dat de problemen rond de wekelijkse markt nog niet zijn
opgelost. De chaotische toestand is exact wat wij voorspeld hebben,
zegt Jo Van Hertbruggen namens het Actiecomité Jozef De Weerdtstraat
(JDW).
Van Hertbruggen reageert op het artikel dat donderdag in onze krant
verscheen. Een maand na de verhuis van de markt van de Driehoekstraat
naar het Kristus Koningplein en de Jozef De Weerdtstraat, stelde onze
krant vast dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. Van in het
begin hebben wij het district erop gewezen dat de plaatsing van de markt
voor problemen zou zorgen, zegt Van Hertbruggen. Ons actiecomité werd
steeds met een kluitje in het riet gestuurd.
Ook vele marktkramers zijn ontevreden.Er is nooit contact geweest
tussen de marktkramers en de bewoners van de Jozef De Weerdtstraat. Dit
zou een heel ander perspectief aan de zaak hebben gegeven. Helaas hebben
wij vernomen dat de marktkramers van het district verbod hadden
gekregen om met ons te praten, weet de woordvoerder van JDW.
Als districtsschepen Sabine Coene in het artikel beweert dat de
politiek een antwoord moet bieden aan alle verzuchtingen, vragen wij ons
af waarom de politiek dan niet vooruitziender is geweest. Voor JDW is
het duidelijk: de markt hoort niet thuis in de Jozef De Weerdtstraat.
Het is druk op de woensdagmarkt. De meeste zijn niet tevreden over de samenstelling van de markt.Foto: W&F
Ekeren -
Eén maand na de verhuis van de woensdagmarkt naar het
Kristus Koningplein en de Jozef De Weerdtstraat, is de toestand nog
steeds chaotisch. We konden tevreden marktkramers en bezoekers op één
hand tellen. Districtsschepen Sabine Coene (N-VA) weet waar het
schoentje knelt
Ik had de verhuis van de markt mij helemaal anders voorgesteld,
zegt Coene. We waren voorbereid op een aantal ongemakken, maar wat nu
gebeurt, tart elke verbeelding. De districtsschepen begrijpt de
frustraties van de handelaars en de opmerkingen van de klanten. We gaan
er zeker wat aan doen, zegt ze krachtdadig. Dinsdag 12 april zit het
districtscollege samen aan tafel met de ambtenaren van het
Bedrijvenloket.
Het districtscollege staat dinsdag 12 april voor een moeilijke
opdracht. Hoe kunnen ze de ambtenaren ertoe bewegen om tegemoet te komen
aan de verzuchtingen van de marktkramers en de bezoekers? Het is voor
de ambtenaren eigenlijk ook niet zo eenvoudig, zegt Sabine Coene. Het
district is bevoegd voor de markt, maar het reglement is een stedelijke
aangelegenheid. En dan heb nog Vlaamse richtlijnen. Probeer dat maar
eens te verzoenen?
Coene beseft dat dat niet de zorg is van de marktkramers. Het is aan
de politiek om hier snel een antwoord op te vinden, besluit ze
Hier worden de foutrijders aangemaand om te keren. Onmogelijk voor vrachtwagens.Foto: W&F
Ekeren -
De werkzaamheden aan de Kapelsesteenweg ter hoogte van het
Sint-Michielscollege blijven na één maand voor verkeersproblemen zorgen
in de Ekerse wijk Donk. Het versneld sluiten van het Laar zou een
oplossing zijn. Dat gebeurt sowieso half mei, wanneer de aannemer het
kruispunt aanpakt.
Het verkeer naar Kapellen wordt via Brasschaat omgeleid, maar niet
alle bestuurders volgen de borden. De verkeersborden op de Bredabaan aan
de splitsing Kapellen-Brasschaat zorgen voor verwarring.
Een van de grote problemen blijkt de communicatie te zijn tussen de
verschillende diensten en besturen. Het kruispunt Bredabaan met de
Kapelsesteenweg ligt op drie gemeenten: Brasschaat, pilootgemeente van
het project, Schoten en Ekeren (Antwerpen). Ook drie politiezones zijn
erbij betrokken en hebben hun zeg over de verkeersstroom.
Mogelijks misleidt de gps vooral vrachtwagens en jaagt hen de wijk
Donk in. Op initiatief van Ekeren werd met een van de betrokken firmas
contact genomen om hun reisroute aan te passen. Sinds kort controleert
de verkeerspolitie de verkeersstroom in Ekeren-Donk. Wie er niet moet
zijn, mag zich aan een pv verwachten
Op maandag 4 april gaan de werken aan de Boerendijk in Ekeren
van start. Om de bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk te
garanderen, verlopen de werken gefaseerd. Begin mei zijn de werken in
principe rond. Gedurende die hele periode is de Boerendijk doodlopend.
Doorgaand verkeer volgt een omleiding via de Driehoekstraat en de
Kloosterstraat.
Later dit jaar start de heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat
en Blarenstraat in het district Ekeren. Omdat de Kloosterstraat na de
werken enkelrichting wordt vanaf de Moretuslei tot aan de Dorpstraat,
zal verkeer richting het noorden vanaf de start van de heraanleg via de
Driehoekstraat en de Boerendijk rijden. Ook de bussen van De Lijn zullen
deze nieuwe route volgen. Dat betekent dat de drempels van alle
verhoogde kruispunten in de Boerendijk verlengd moeten worden. De
verkeersplateaus blijven even hoog maar het oprijden zal iets minder
bruusk gebeuren.
De werken aan de plateaus verlopen in meerdere fasen zodat de
bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk gegarandeerd wordt. De
Boerendijk is gedurende elke fase doodlopend. Doorgaand verkeer volgt
een omleiding via de Driehoekstraat en de Kloosterstraat. Per fase werkt
de aannemer één dag. De rest van de dagen blijft het kruispunt
afgesloten zodat de drempels voldoende kunnen uitharden.
fase 1: 4 tot 11 april kruispunt met Jozef Aertssenstraat
fase 2 : 11 tot 18 april kruispunt met Vic Heymanstraat (kant Kloosterstraat)
fase 3: 18 tot 25 april kruispunt met Vic Heymanstraat (kant Driehoekstraat)
fase 4: 25 april tot 2 mei kruispunt met Bosstraat
Meer informatie over de werken tijdens elke fase is te vinden op www.ekeren.be.
Ter hoogte van Boerendijk 27 komt later een bushalte. De plaatsing hiervan heeft een minimale impact op het verkeer.
MOGELIJK LIGT ZELFONTBRANDING GEOLIED PARKET AAN DE BASIS
Nog voor de hulpdiensten arriveerden was het dak al verteerd door de vlammen. - Marc De Roeck
Een woningbrand heeft
gisterenochtend de droom van familie Minnaert aan diggelen geslagen. Het
huis waar Piet een jaar lang aan had gewerkt, werd in nog géén uur tijd
volledig verteerd door de vlammen. Vermoedelijk gaat het om
zelfontbranding van net geolied parket. "We voelen ons zo moedeloos."
LAURANNE STAPPERS
De brandweer probeert met man en macht de brand te blussen. - Marc De Roeck
Iets meer dan een jaar geleden kochten Piet Minnaert en zijn
vrouw samen de woning in de Veltwijcklaan in Ekeren. Een prachtige
woning uit 1890. "Ik zou het zelfs een monument durven noemen", vertelt
Piet. "De perfecte woning met heel wat groen rondom. Het was de droom
van mijn vrouw die uitkwam."
Maar die droom werd gisteren in minder dan een uur tijd verwoest. Rond
5.00u gisterenochtend brak er brand uit aan het dak in de woning. Toen
de hulpdiensten ter plekken aankwamen kwamen de vlammen al uit het dak
geschoten. "Het huis is volledig verwoest."
Geen huis en geen geld
Een jaar geleden begon Piet eigenhandig het huis te
strippen. Het was 'zijn project'. "Van muren uitbreken tot nieuwe
elektriciteit leggen, alles hebben we opnieuw gedaan." In de tussentijd
woonde het jonge gezin even terug bij de ouders van Piet. "Maar dat was
enkel ter overbrugging. Volgende week moeten we daar weg. En nu ons huis
er niet meer is, zitten we echt met de handen in het haar. "Tijdens de
werken werd Piet vader. "Wij hebben een dochtertje van 7 maanden oud. We
keken er zo naar uit om met ons drieën in dat huis te wonen. Nu hebben
we geen huis en geen geld meer. Al ons geld hebben we in de woning
gestoken. Er is geen andere optie dan het huis helemaal opnieuw op te
knappen, maar hoe of met welk geld, dat is nog maar de vraag."
Met handen in het haar
Piet zit echt met de handen in het haar. "Toen ik met de
brandweer de schade in de woning ging bekijken, zakte de moed me echt in
de schoenen. Zonder hulp om onze thuis herop te bouwen, geraken we hier
niet door." Ondanks het verdriet beseft Piet wel dat het een goede zaak
is dat ze nog niet in het huis waren ingetrokken. "Omdat we er nog niet
woonde, was er niemand in de woning aanwezig. Gelukkig, want anders had
het slechter kunnen aflopen."
Hoe de brand in de woning ontstaan is, is voorlopig onduidelijk. Maar
vermoedelijk gaat het om zelfontbranding. Het parket op de
bovenverdieping werd nog maar net geolied en kan uit het niets in brand
gevlogen zijn. Ook voor de hulpdiensten was het een moeilijke ochtend.
De woning ligt vlak naast de spoorweg die Ekeren en Brasschaat met
elkaar verbindt. Het was niet gemakkelijk om met de brandweervoertuigen
tot bij de woning te geraken en dus diende ze het anders op te lossen.
De voertuigen gingen aan de andere kant van de spoorweg staan, legde de
de brandweerslangen over de sporen en bestreden zo het vuur.
Het treinverkeer tussen kapellen en Antwerpen moest tussen 5.15u en
7.35u worden stilgelegd. Er werden pendelbussen ingezet om de hinder te
beperken.
Zoals aangekondigd wordt momenteel werk gemaakt van de aanleg van een
minder-hinder-parking in de punt van het Hagelkruispark, dit ter
voorbereiding van de module-10-werken van de heraanleg van Dorps- en
Kloosterstraat. Er wordt een ruimte voor twintig parkeerplaatsen
afgebakend die bereikbaar zal zijn vanuit Groot Hagelkruis, iets voorbij
het kruispunt met Van de Wouwerstraat en Oorderseweg. Na het
verwijderen van een deel van de bestaande haag en het verlagen van de
boordsteen worden er op het terrein kunststofplaten gelegd bovenop een
laag steenslagfundering. De platen laten een snelle opbouw en afbraak
toe en zijn geschikt voor de belasting door autos. De parkeerplaatsen
komen zo ver mogelijk van de aanpalende woningen. De bomen vooraan op
het terrein worden tijdelijk verplant. Een afsluiting aan het einde van
de parking zorgt ervoor dat automobilisten het park niet in kunnen
rijden.
Vanaf midden 2017 zullen de nieuwe parkeerstroken langs de
Kloosterstraat/Dorpstraat beschikbaar zijn. Koen Kennis, Antwerps
schepen voor mobiliteit: Als stad ondersteunen we deze tijdelijke
parking, een initiatief van het district. We nemen deze mee op in de
parkeergeleiding van centrum Ekeren.
Het is de bedoeling dat deze parking inderdaad een tijdelijk karakter
krijgt en dus verdwijnt na afloop van de werken in het centrum. Tenzij
na evaluatie zou blijken dat die bijkomende parking best blijvend zou
zijn, je weet maar nooit.
Het is de bedoeling dat ook op het grasveld naast het viaduct naar
Leugenberg zon tijdelijke parking zal aangelegd worden. (jdh)
Op
maandag 4 april gaan de werken aan de Boerendijk in Ekeren van start.
Om de bereikbaarheid van de woningen zoveel mogelijk te garanderen,
verlopen de werken gefaseerd. Begin mei zijn de werken in principe rond.
Gedurende die hele periode is de Boerendijk doodlopend. Doorgaand
verkeer volgt een omleiding via de Driehoekstraat en de Kloosterstraat.
Later
dit jaar start de heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en
Blarenstraat in het district Ekeren. Omdat de Kloosterstraat na de
werken enkelrichting wordt vanaf de Moretuslei tot aan de Dorpstraat,
zal verkeer richting het noorden vanaf de start van de heraanleg via de
Driehoekstraat en de Boerendijk rijden. Ook de bussen van De Lijn zullen
deze nieuwe route volgen. Dat betekent dat de drempels van alle
verhoogde kruispunten in de Boerendijk verlengd moeten worden. De
verkeersplateaus blijven even hoog maar het oprijden zal iets minder
bruusk gebeuren.
Meer informatie over de werken tijdens elke fase is te vinden op www.ekeren.be.
Ter hoogte van Boerendijk 27 komt later een bushalte. De plaatsing hiervan heeft een minimale impact op het verkeer.
In de straat Akker deden een tiental bewoners
zondagochtend een nare ontdekking. Iemand had telkens één of twee banden
van hun voertuigen lek gestoken.
De feiten moeten gebeurd zijn in de nacht van zaterdag op zondag. Geen
van de eigenaars heeft een vermoeden naar de dader(s). De politie is een
onderzoek gestart.