Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
06-08-2016
Stad gaat onderhandelen over aanpassing plannen goederenspoor Oude Landen
door
Marc Wouters
EKEREN -
De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (BOLSE) pleit voor een tunnel. Spoorwegbeheerder Infrabel plant een ongelijkgrondse kruising.
Niemand betwist de noodzaak van een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Nu is de haven aan de oostkant slechts met één goederenspoor verbonden met het hinterland. Infrabel werkt aan een tweede spoorverbinding vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord in de haven.
In 2008 stelde Tuc Rail, een dochteronderneming van spoorwegbeheerder Infrabel, de plannen voor. Ter hoogte van de Oude Landen zou het spoor op een verhoogd talud komen. Protest alom. Het buurtcomité dat aan de alarmbel trok, werd in 2011 ontbonden. Enkele comitéleden zetten de strijd voort en richtten BOLSE op. Wij menen dat Infrabel steeds meer een loopje neemt met de waarheid, zegt voorzitter Philippe Deleu.
Ook het stads- en districtsbestuur hebben vragen bij de plannen. Als ze ongewijzigd worden doorgevoerd, kijken de wijkbewoners aan tegen een 1.800 meter lang talud van 13 meter hoog. Bovendien zouden ze er een flinke portie geluidsoverlast bovenop de al bestaande hinder bijkrijgen.
De bouwvergunning werd uiteindelijk toch in 2012 afgeleverd. Bij de Raad voor Vergunningsbetwisting wordt een bezwaarschrift ingediend dat door 1.400 mensen is ondertekend en de steun heeft van de stad. De verwachting is dat de Raad voor Vergunningsbetwisting zich nog dit jaar uitspreekt over de klachten.
Philippe Deleu en Fons Ivens van Bolse op het kruispunt van de Prinshoeveweg en de Oude Landen waar het talud zou beginnen.Foto: W&F
Het buurtcomité schuift een tunnel onder de E19 in de zone Oude Landen als alternatief voor het talud naar voor. Vanaf Merksem tot Lier komt het nieuwe goederenspoor in een geboorde tunnel. Ons voorstel zou fair en rechtvaardig zijn en niet noodzakelijk abnormaal veel kosten, stelt Deleu.
Ook wij wilden weten waarom een tunnel door Infrabel en Tuc Rail niet werd weerhouden, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De stad liet daarom zelf de mogelijkheden voor een tunnel onderzoeken. Een tunnel blijkt niet mogelijk vanwege de hellingsgraad, luidde het verdict. Bovendien zou een tunnel de kosten erg opdrijven, zouden een aantal doorgangen in Ekeren voor lange tijd worden onderbroken en zouden alle spoorbruggen in het district moeten worden aangepast.
Winkelcentrum Kloosterstraat en Dorpstraat worden gezelliger en veiliger
Bron : GVA
door Marc Wouters
EKEREN - Na de heraanleg van het Kristus Koningplein zijn nu de Dorpstraat, de Kloosterstraat en de Blarenstraat aan de beurt. Bij de heraanleg staat een veiliger schoolomgeving en het opwaarderen van de winkelstraten centraal.
Om het verkeer en de handelsactiviteiten niet al te veel te hinderen, wordt in fases gewerkt. Deze week nam de aannemer het verkeerseilandje aan het kruispunt Dorpstraat, Kloosterstraat en Driehoekstraat onder handen. Het kruispunt werd aangepast aan de toekomstige situatie. De Kloosterstraat wordt vanaf volgende week definitief een eenrichtingsstraat. Verkeer vanuit de Dorpsstraat wordt voortaan via de Driehoekstraat en de Boerendijk naar Hoevenen geleid. Met de heraanleg van de Kloosterstraat en de Dorpstraat nemen we een nieuwe stap in de opwaardering van het winkelcentrum, zegt Ludo Van Reusel (N-VA), districtsschepen voor openbaar domein. De nutsmaatschappijen werken tot eind september. In oktober of november gaat de aannemer aan de slag.
* Het Laatste Nieuws/Antwerpen Stad, Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet, Het Laatste Nieuws/Vakantie
Het Antwerpse schepencollege keurde het concept goed voor de verbetering van de fietsverbinding op de Ekersesteenweg tussen de Noorderlaan en het centrum van Ekeren. Aan de kant van de Oude Landen komt een dubbelrichtingsfietspad dat is afgescheiden van het autoverkeer door een groenstrook. Aan de kant van de woonwijk Rozemaai komt een enkelrichtingsfietspad dat voor een deel door de wijk loopt. Ter hoogte van de volkstuintjes en de wijk Rozemaai komen er veilige verbindingen met het dubbelrichtingsfietspad en met de fietspaden die verder doorlopen naar de Noorderlaan. Met het nieuwe, en veilige, fietspad kunnen fietsers nu op een klein half uurtje van Ekeren naar Antwerpen. (FSE)
Groot Hagelkruis zal nog tot en met vrijdag 12 augustus afgesloten zijn voor het verkeer vanaf het kruispunt met de Dorpstraat tot aan het Ekers Hof. Vrijdag brak een waterleiding in het eerste deel van het Groot Hagelkruis in Ekeren. Alle betrokken partijen hebben nu bekeken wat er nog moet gebeuren voor een degelijke herstelling. Een deel van de parking zal gebruikt worden voor opslag van materiaal. De minder-hinder-parking in het Hagelkruispark blijft bereikbaar. De aannemer gaat nadien verder met het aanbrengen van verkeerskussens in het Groot Hagelkruis. Daarvoor zal een enkelrichting ingevoerd worden tussen de Dorpstraat en F. Verbieststraat. Die werken zijn klaar eind augustus. (FSE)
Opnieuw waterlek in Ekeren: Lijnbus rijdt zich vast
Bron : GVA
EKEREN -
In Ekeren waren er vrijdagavond opnieuw grote problemen door een waterlek nadat een waterleiding was gesprongen. De brandweer moest Groot Hagelkruis tot aan het centrum volledig afsluiten. Een bus van De Lijn reed zich vast in een groot gat in het wegdek. Overal lag er slijk en kwamen stenen omhoog.
De problemen deden zich voor ter hoogte van de Steenstraat, de Frans Lenaertsstraat en Groot Hagelkruis. Die laatste straat was afgesloten tot aan het centrum van Ekeren.
Het gat situeerde zich onder de bus en was zon twee meter diep en een meter lang. De bus zat volledig klem. Het wegdek was over een afstand van zon 60 meter omhoog gekomen, overal waren er bulten in het asfalt. Experten onderzochten de stabiliteit van het wegdek.
Watermaatschappij Water-link zorgde voor de herstelling. Enkele bewoners hadden even geen leidingwater.
Na de leidingbreuk op het kruispunt Ferdinand Pauwelsstraat Jaak van Haesendonckstraat twee weken geleden heeft opnieuw een breuk in een waterleiding voor overlast gezorgd in het centrum. Dit keer was de plek des onheils Groot Hagelkruis tussen Markt en Frans Lenaertsstraat. Op vrijdagavond zakte een bus van De Lijn er door het wegdek en liep de hele straat onder water. Het vergde uren werk om de bus, waarop geen passagiers zaten, te takelen terwijl arbeiders van Waterlink natuurlijk de watertoevoer afsloten. Zaterdagmorgen kwamen ploegen van Waterlink ter plaatse om de leiding te herstellen maar daarmee blijkt de zaak nog niet van de baan. Onderzoek van de leiding over de hele lengte van de straat tot Oorderseweg zou noodzakelijk zijn zodat de buurt nog wel een aantal dagen hinder zou ondervinden en periodiek zonder drinkwater zal komen zitten. Geen cadeau voor horecazaken als Perfect Present en Ekers Hof, voor Oxfam-wereldwinkel en kapsalon Elegance. Uiteraard wordt alle verkeer, uiteraard ook de bussen van De Lijn, omgeleid via Dorpsstraat. (jdh)
Een jongen van 17 uit Brasschaat raakte donderdagochtend rond 10.15 uur zwaargewond op de Kapelsesteenweg te Ekeren. Een getuige zag het ongeval gebeuren, toen ze met haar wagen richting Antwerpen reed. Aan de overkant van de straat, maakte de fietser aanstalten om de rijbaan over te steken richting de Bist. De vrouw remde af, maar op het ogenblik dat de jongen overstak, werd hij plots gegrepen door een tegenligger. De fietser belandde op de voorruit en viel vervolgens op de grond. De MUG-dienst voerde het slachtoffer af naar het Jan Palfijnziekenhuis. Hij verkeerde aanvankelijk in levensgevaar. Door de ernstige verwondingen is hij alvast één week werkonbekwaam. Hij blijft voorlopig op de dienst intensieve zorgen.
Heraanleg Jozef Ickxstraat en Prinshoeveweg start na de zomer
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
EKEREN - Na de zomer start aannemer DCA uit Beerse met de werkzaamheden in de Jozef Ickxstraat en in een deel van de Prinshoeveweg. Beide straten worden van gevel tot gevel vernieuwd. Er komt ook een nieuwe riolering.
Districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA) maakt zich sterk dat de aannemer in september of ten laatste begin oktober met de werken kan starten. De werken gebeuren in fases. De Jozef Ickxstraat en het deel tussen de Baljuwlaan en huisnummer 114 in de Prinshoeveweg worden volledig heraangelegd.
Rio-link is bouwheer van het projecten. Zij vernieuwt de riolering en de regenwaterafvoer in de Jozef Ickxstraat en de Prinshoeveweg tussen de Jozef Ickxstraat en de Kruidenlaan. De afvoerbuizen van het regenwater worden rechtstreeks aangesloten op de Donkse Beek.
Om de snelheid van de voertuigen in de Jozef Ickxtraat te temperen komen er twee verkeersplateaus, gecombineerd met een asverschuiving. De rijweg wordt aangelegd in asfalt, de trottoirs in betonstraatstenen en de parkeerstroken in kasseien.
Aan de noordzijde van het vernieuwde deel in de Prinshoeveweg komt een strook waar autos schuin haaks kunnen parkeren. Aan de zuidzijde komt een strook voor langparkeerders. In een eerste fase wordt de Prinshoeveweg van huisnummer 113 tot aan de Baljuwlaan aangepakt.
Havanasite staat te koop voor 20 miljoen, parking inbegrepen
Bron : GVA
door REBECCA VAN REMOORTERE
ANTWERPEN / LUCHTBAL-ROZEMAAI / EKEREN -
De Havanasite op de grens tussen Antwerpen en Ekeren staat te koop voor een minimumbedrag van 11,5 miljoen euro. Op termijn komt er een grote detailhandel. Ikea bekijkt alvast de verkoopsvoorwaarden.
De Havanasite, de ruimte tussen de Havanastraat, de Noorderlaan, de A12 en de spoorweg wordt in de toekomst heringericht om een gloednieuw stadsdeel te vormen. Een groot deel van de site wordt ingevuld door een grootschalige detailhandel. Een combinatie van verschillende zaken is niet toegelaten.
Voor de site werden het prijskaartje en de verkoopsvoorwaarden recent vastgelegd. Een toekomstige detailhandelaar zal een minimale biedingsprijs van 11,5 miljoen euro exclusief verkooprechten en aktekosten betalen. De oppervlakte is geschikt voor de realisatie van één grootschalige detailhandel met een oppervlakte van 20.000 tot 45.000 vierkante meter.
1700 parkeerplaatsen
Aan de site komt uiteindelijk ook een ruim parkeergebouw, goed voor minimum 1700 plaatsen. 750 daarvan worden verplicht opgekocht door de toekomstige retailer. Voor die plaatsen betaalt de koper 8,5 miljoen. Dat brengt de prijs voor de site op een totaal van 20 miljoen. De bouw van het parkeergebouw gaat volgend al jaar van start.
Ikea
Eerder was er al sprake dat de Havanasite een geschikte handelsoppervlakte zou zijn voor de Zweedse meubelgigant Ikea. Ikea laat weten dat ze de verkoopsvoorwaarden aan het bekijken is. De biedingen voor de Havanasite lopen nog tot 21 oktober.
ma 25/07/2016 - 21:07 Marnik AertsDe Jaak van Haesendonckstraat in Ekeren, in Antwerpen, stond vanavond onder water na een waterleidingbreuk onder een voetpad en een verkeersdrempel. De klinkers zijn er omhoog gekomen, onder de klinkers is het zand weggespoeld. Het water loopt weg in de riolering. Er zijn geen huizen bedreigd, de straat werd wel afgesloten voor alle verkeer.
Het district Ekeren maakt de volgende jaren een plan op om van Ekeren-Centrum een aangename ontmoetingsplek te maken voor iedereen. Samen met de stad Antwerpen zet het districtsbestuur zijn schouders onder een masterplan. Dat plan geeft een beeld van hoe het centrum zich in de toekomst kan ontwikkelen.
Wat is een masterplan?
Een masterplan is een globale visie voor een groot gebied of wijk in de stad, in dit geval Ekeren-Centrum. Het is geen kant-en-klaar plan dat tot in de puntjes vastlegt hoe een wijk of gebied eruit zal zien. Het brengt wel de troeven en noden in kaart, maakt keuzes en geeft mogelijkheden aan. Het is een soort ruwe schets die de grote lijnen voor verdere ontwikkeling vastlegt en aangeeft hoe die grote lijnen achteraf uitgewerkt kunnen worden.
Lees hier meer over het masterplan Ekeren-Centrum.
Participatie voor Ekerenaars
Het masterplan is voor het districtsbestuur één van de belangrijkste acties van deze legislatuur. Het is de wens om in het kader van dit plan intensief te communiceren met de inwoners van Ekeren. Daarom organiseerde het enkele participatiemomenten:
Ekeren Luistert | het district Ekeren organiseerde in 2014 vier bewonersvergaderingen
Wandelingen| in 2014 konden inwoners deelnemen aan 2 inspraakwandelingen
Wil van Ekeren | introductie masterplan op een begrijpelijke manier + voorkeur bewoners wordt duidelijk
Er moet een einde komen aan de obstructie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt minister-president Geert Bourgeois. Hij reageert daarmee op de uitspraken van Wouter Van Besien. De voorzitter van Groen is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding er niet komt. En dat is niet naar de zin van Bourgeois.
Het district Ekeren wil graag Velokes, de populaire deelfietsen van de stad, op haar grondgebied. Onlangs kondigde het Antwerpse stadsbestuur een grote uitbreiding aan van de deelfietsen, tot in de districten. Maar Ekeren is daarbij vergeten. En ook de stad Mortsel wil graag Velokes. Tenminste, als ze daarvoor kan aantakken op het netwerk van Antwerpen.
Dinsdag 17 mei opende de eerste cambio-standplaats in de Frans Harrewijnlaan te Ekeren in aanwezigheid van Koen Kennis, schepen voor mobiliteit; Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren; Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit, en Geert Gisquière, verantwoordelijke cambio Vlaanderen. Cambio is nu in acht van de negen Antwerpse districten aanwezig, behalve in Berendrecht-Zandvliet-Lillo. In 2006 startte cambio-autodelen in samenwerking met het stadsbestuur op in Antwerpen. Om Antwerpen actief en bereikbaar te houden, moeten we kijken naar alternatieve vervoersmiddelen zoals autodelen. Een deelauto kan een perfect alternatief zijn voor mensen zonder eigen auto of voor gezinnen die af en toe een tweede auto gebruiken. Als stad hebben we samen met het district aangedrongen om ook de Ekerenaar toegang te geven tot dit alternatief. We verwachten dat cambio ook in Ekeren aanslaat en kijken uit naar extra plaatsen in Ekeren-centrum. aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis: Met deze cambioplaats onderstrepen we de keuze voor slimme mobiliteit. Eén deelwagen kan tot 14 andere wagens van de baan nemen. Dat is goed voor het leefmilieu én voor de parkeerdruk benadrukt Koen Palinckx, districtsvoorzitter Ekeren. Een leefbaar, duurzaam en sociaal Ekeren, daar past cambio perfect in. Dankzij autodelen verlaagt de druk op ons publiek domein, bovendien behoort zoeken naar een parkeerplaats tot het verleden. Cambio krijgt dan ook onze volledige steun en hopelijk kunnen we snel een tweede standplaats bijplaatsen., Tamara Heynen, districtsschepen voor mobiliteit district Ekeren.
EKEREN - Vandalen hebben in Sint-Mariaburg-Ekeren minstens een viertal autos beschadigd. De vandalenstreken gebeurden vermoedelijk in de nacht van zaterdag op zondag.
Zaterdag was het feest in de Vrije Basisschool Mariaburg. Er stonden dan ook heel wat wagens geparkeerd in de nabijgelegen straten. Pas zondag ontdekte een aantal buurtbewoners dat hun auto van kleur was veranderd. Vandalen beschadigden minstens vier autos die geparkeerd stonden op het Van de Weyngaertplein, in de Van de Weyngaertlei en de Oudstrijderslei. Mogelijk werden ook wagens beklad van feestvierders die elders wonen en dat pas zondag in de latere namiddag de schade hebben ontdekt. De vandalen spoten hun groene verfbus (verfbusjes) op de wagens uit. Voor de splinternieuwe auto van Bavo Sybers uit de Van de Weyngaertlei is de schade beperkt. Hoewel, als de verf niet kan worden verwijderd, moet een deel van de auto opnieuw bespoten worden.
De slachtoffers doen een oproep naar eenieder die in de nacht van zaterdag op zondag verdachte bewegingen hebben gezien. De politie stelde een proces verbaal op.
De stad Antwerpen en het district Ekeren zoeken een uitbater voor een nieuwe zomerbar in en aan het poortgebouw van kasteel Veltwijck. Geïnteresseerden kunnen tot 15 juni een bod doen om deze historische ruimte om te vormen tot een zomerbar met terras, van 1 juli tot 25 september 2016.
De nieuwe bar zal zich op het gelijkvloers van de lege vleugel van het poortgebouw situeren. De concessiehouder staat zelf in voor het gebruiksklaar maken van deze ruimte. Dit houdt onder andere in dat er schilder- en opfriswerken moeten gebeuren. Voor en naast het poortgebouw ligt een buitenzone met volledig zicht op het park, die - onder voorwaarden van Onroerend Erfgoed - als terras gebruikt mag worden.
Wie interesse heeft, kan terecht op www.antwerpen.be/zomerbarveltwijck voor meer informatie en het biedingsformulier. Biedingen moeten ten laatste op 15 juni 2016 om 14 uur ingediend zijn aan het onthaal van Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen.
Over verkeersellende kan iedereen ten noorden van Antwerpen meepraten De werken aan de Noorderlaan, weet U wel Dichterbij, een ander heet angeltje: de situatie ter hoogte van het Sint-Michielscollege Vriesdonk-Brasschaat. Files de godganse dag. De Kapelsesteenweg richting Merksem levert amper een smalle rijstrook met bulten: een hobbelbaantje. Om Kapellen vanuit Merksem te bereiken mag je half Brasschaat en de residentiele villas voorbij. Gelukkig staan er langs Voshollei en Donksesteenweg borden die je snelheid duidelijk aangeven. Zonder die waarschuwingsborden vlogen Jan en Klein Pierke gewoon doorheen deze toch grote omleiding . Voorzichtigheid is ook geboden aan de Sint Lutgardisschool, Donksesteenweg. Er staat een 30km bord maar Jan noch Klein Pierke houden er zich aan die snelheid. Zelfs de bussen van lijn 65.0 rijden er gezwind doorheen. Problemen bijna voorbij? Vergeet het maar. Tot diep in het najaar kan er nog gesakkerd worden. Bij aanvang van de werken, einde maart, reed het zwaar verkeer zich reddeloos verloren op het Laar en de aangrenzende Sint-Lucaswijk. Gelukkig, dat is voorbij. Die eerste dagen reed een trucker met oplegger en fameus geladen zich vast in de Hof van Delftlaan. Voor ofwel achteruitrijden zat er niet meer in. De GPS van de Roemeense chauffeur liet het gewoonweg afweten en ook de man zelf was de kluts kwijt Enkele buurtbewoners, ze zijn er meestal lief,hielpen de trucker die geen halve letter Nederlands begreep uit zijn netelige situatie. Ook voor de middenstanders op de Kapelsesteenweg is het geen lachertje. De meesten berusten maar hopen op spoedige.. beterschap Beterschap? Toch nog enkele maanden engelengeduld beoefenen. Op grote borden staat duidelijk aangegeven dat alle handelaars bereikbaar zijn. Een goed teken alleszins. Want zie je tegenwoordig wegenbouwers opdagen, hou dan je hartje vast dan is de miserie nog niet voorbij ! erjee.
De wijk De Oude Landen in Ekeren gaat opnieuw mobiliseren tegen de komst van een tweede goederenspoor. Vijf jaar geleden was daar al protest tegen, waarna de NMBS haar plannen uitstelde. Nu heeft Infrabel opnieuw een procedure opgestart.
De spoorvertakking, ongeveer 1.800 meter lang en 13 meter hoog, in het gebied tussen de Oude Landen en de Prinshoeveweg komt opnieuw op de agenda. Na een jarenlange juridische procedure, en een vernietigend oordeel door de Raad van State en het Grondwettelijk Hof, is de Vlaamse Regering verplicht het Milieu Effecten Rapport (MER) terug voor te leggen aan de bevolking en moet de inspraakronde worden overgedaan. Bewoners van Ekeren Donk zijn ronduit tegen en kregen al steun vanuit het Antwerpse stadsbestuur. Die staat nog altijd achter een ondergronds tracé. Als een tunnel technisch toch niet mogelijk zou zijn, eist de stad van Infrabel bijkomende geluidswanden. De aanleg van nieuwe spoorbundels is een onderdeel van de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven. Van begin 2012 heeft Infrabel al een bouwvergunning op zak en de meeste onteigeningen zijn al uitgevoerd. Maar voorlopig kon Infrabel nog niet starten met de werken. Reden was een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ingediend door de stad en de buurtbewoners. Ook de Ekerse burgemeester Koen Palinckx (N-VA) volgt het dossier op de voet. Samen met de inwoners, en het actiecomité, ijveren we voor maximale maatregelen om het mogelijk toekomstige spoorproject voor de Oude landen aanvaardbaar te maken op vlak van geluid, trillingen, uitzicht, doorsteekbaarheid en algemene veiligheid. Het is wellicht nog niet voor morgen, maar je kan maar beter goed voorbereid zijn. We volgen het alert en proactief op vanuit het districtsbestuur. Het buurtcomité organiseert dinsdag 26 april, om 20 uur, in het parochiecentrum Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 12 een infoavond en roept bewoners op om bezwaarschriften in te dienen. Uiterste datum van indienen is 3 mei.
Niet
alleen de bewoners van de Jozef De Weerdstraat, maar ook vele bezoekers
en standhouders vinden de straat te smal om een markt te houden.Foto: W&F
Ekeren -
Het verbaast de bewoners van de Jozef De Weerdtstraat
helemaal niet dat de problemen rond de wekelijkse markt nog niet zijn
opgelost. De chaotische toestand is exact wat wij voorspeld hebben,
zegt Jo Van Hertbruggen namens het Actiecomité Jozef De Weerdtstraat
(JDW).
Van Hertbruggen reageert op het artikel dat donderdag in onze krant
verscheen. Een maand na de verhuis van de markt van de Driehoekstraat
naar het Kristus Koningplein en de Jozef De Weerdtstraat, stelde onze
krant vast dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. Van in het
begin hebben wij het district erop gewezen dat de plaatsing van de markt
voor problemen zou zorgen, zegt Van Hertbruggen. Ons actiecomité werd
steeds met een kluitje in het riet gestuurd.
Ook vele marktkramers zijn ontevreden.Er is nooit contact geweest
tussen de marktkramers en de bewoners van de Jozef De Weerdtstraat. Dit
zou een heel ander perspectief aan de zaak hebben gegeven. Helaas hebben
wij vernomen dat de marktkramers van het district verbod hadden
gekregen om met ons te praten, weet de woordvoerder van JDW.
Als districtsschepen Sabine Coene in het artikel beweert dat de
politiek een antwoord moet bieden aan alle verzuchtingen, vragen wij ons
af waarom de politiek dan niet vooruitziender is geweest. Voor JDW is
het duidelijk: de markt hoort niet thuis in de Jozef De Weerdtstraat.
Het is druk op de woensdagmarkt. De meeste zijn niet tevreden over de samenstelling van de markt.Foto: W&F
Ekeren -
Eén maand na de verhuis van de woensdagmarkt naar het
Kristus Koningplein en de Jozef De Weerdtstraat, is de toestand nog
steeds chaotisch. We konden tevreden marktkramers en bezoekers op één
hand tellen. Districtsschepen Sabine Coene (N-VA) weet waar het
schoentje knelt
Ik had de verhuis van de markt mij helemaal anders voorgesteld,
zegt Coene. We waren voorbereid op een aantal ongemakken, maar wat nu
gebeurt, tart elke verbeelding. De districtsschepen begrijpt de
frustraties van de handelaars en de opmerkingen van de klanten. We gaan
er zeker wat aan doen, zegt ze krachtdadig. Dinsdag 12 april zit het
districtscollege samen aan tafel met de ambtenaren van het
Bedrijvenloket.
Het districtscollege staat dinsdag 12 april voor een moeilijke
opdracht. Hoe kunnen ze de ambtenaren ertoe bewegen om tegemoet te komen
aan de verzuchtingen van de marktkramers en de bezoekers? Het is voor
de ambtenaren eigenlijk ook niet zo eenvoudig, zegt Sabine Coene. Het
district is bevoegd voor de markt, maar het reglement is een stedelijke
aangelegenheid. En dan heb nog Vlaamse richtlijnen. Probeer dat maar
eens te verzoenen?
Coene beseft dat dat niet de zorg is van de marktkramers. Het is aan
de politiek om hier snel een antwoord op te vinden, besluit ze