Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
27-05-2010
PARKEERPROBLEMEN MARIABURG
Mariaburg is een rustige wijk en heeft enkele kleine parkeerproblemen op de zachte berm die eenvoudig op te lossen zijn!
Afgelopen dinsdagavond (25/05/10) organiseerde het districtscollege in de basisschool aan het Van De Weyngaertplein een overleg met de Mariaburgers over de parkeerproblematiek . Ze toonde daar haar oplossing voor het deel Mariaburg boven Schriek tot Delhaize: Frans Standaertlei, Gerarduslei, Schepersveldlei, Maria-Theresialei, Oudstrijderslei en Lodewijk Andersonstraat.
De oplossing bestaat erin om voor dit deel van de wijk een heel betwist circulatieplan uit te voeren. Een plan dat een half jaar terug enkel voor ontvangst is goedgekeurd, maar niet naar inhoud door de meerderheid, enkel om het studiebureau Tritel te kunnen betalen... Desondanks heeft de bevoegde districtsschepen geoordeeld dat dit circulatieplan toch mocht genomen worden als leidraad bij het uitwerken van deze parkeeroplossing.
Het college was toen in december zeker niet goed wakker en nam de foute beslissing om dit (niet door de meerderheid gedragen) circulatieplan als een leidraad aan de stedelijke parkeercel Gapa aan te reiken om zo een oplossing voor het parkeerprobleem uit te werken. De oplossing gaat uit van de verplichting om enkel op het verharde deel langs de rijbaan te parkeren. Logisch : Gapa past geen wegen aan, het district zou dit anders wel kunnen doen. Gapa stelt voor om via een creatie van zeven enkelrichtingstraten meer ‘officiële’ parkeerplaatsen creëren. Via deze twee lussen probeert men het doorgaand autoverkeer, lees sluipverkeer, te ontmoedigen om via onze wijk naar de Delhaize of Schriek te rijden.
Onnodig want uit de tellingen van Tritel bleek dit maar over een 5 tot max. 14 auto’s extra per dag te gaan…
Zo'n maatregelen heeft dit deel van Mariaburg echt niet nodig. Om de overtreding van met twee wielen op de zachte berm parkeren in regel te brengen stellen we voor: Breng kunststof roosters op de grond tussen de bomen aan, dan stoort het niemand als er twee wielen van de auto op de berm staan en kan het gras mooi doorgroeien... Zie maar eens op http://www.bosrubber.nl/producten/paard/manegebak/kunststofroosters.php. Zo lossen we tegelijk al op vele plaatsen het probleem van te smalle doorgang op. En waar dit niet aangewezen is zoals op het Van de Weyngaertplein kan je dit soort parkeren beter gewoon verbieden door een goed geplaatst verkeersbord. Maar al de betrokken straten enkel richting maken om op de weg te kunnen parkeren zijn volgens ons echt overbodige maatregelen. Zo verhoog je enkel het verkeer in de andere nu rustige straten en zeker rond het plein. Dit parkeerbeleid is er echt over, een draak van een maatregel voor een eerder klein probleem. Als er in deze zeven straten door de vooropgestelde enkel richting nog maar aan één zijde geparkeerd kan worden, zal de snelheid van doorrijdende auto’s eerder verhogen, wat niet echt de bedoeling kan zijn.
Plus hoe geraakt de buurtbewoner als een kerkganger bij zijn kerk, als zieke bij zijn apotheker, met de schoolbus bij zijn school, laat staan nog bij de bakker in de Leopoldlei?
Rondrijden maar, nog meer fijn stof in deze toch tot nu relatief verkeersarme wijk… Het sluit Mariaburg te veel op, eigen verkeer zal onnodig veel lussen moeten rijden om zelf thuis te geraken.
Dit deel van onze wijk heeft meer nood aan kleine ingrepen, zoals met kunststofroosters het bermparkeren in regel te brengen, dan aan grote nodeloze circulatieplannen.
# dinsdag 18 mei 2010 # Bron het Nieuwsblad # Auteur: (env)
ANTWERPEN/EKEREN - Het beplakken van de officiële verkiezingsborden in Antwerpen zou dit keer veel ordentelijker moeten verlopen dan de voorgaande jaren. Het stadsbestuur plaatst dit jaar de lijstnummers van de verschillende partijen bovenaan de borden, zodat elke partij netjes binnen de toegemeten ruimte kan blijven. Enkele dagen geleden stuurde de Ekerse CD&V-fractie al een mail rond naar de voorzitters van de andere Ekerse politieke partijen met de vraag het netjes te houden dit jaar.
Ilse De Schutter van Groen! is blij met het initatief. 'Vorig jaar stelde ik al voor om in navolging van andere gemeenten de ruimte op de borden netjes te verdelen. Ik wilde zelfs nog een stapje verder gaan en stadsambtenaren de affiches laten plakken zodat er niet in het wilde weg wordt overplakt', stelt ze.
Blijkbaar heeft CD&V Ekeren het kabinet van bevoegd schepen Guy Lauwers (SP.A) in snelheid gepakt. 'We hadden al gezien dat het plakken netter kon. We hebben eerst de borden geplaatst en de volgende dagen bevestigen we op alle borden de lijstnummers, waarbij we tussen de latten een meter ruimte laten.'
Antwerpen maakt zich op voor âDe Grote Doortocht'
dinsdag 18 mei 2010
bron De Standaard
Auteur: Nicole Verstrepen
De provincie is volop bezig met de voorbereidingen van ‘De Grote Doortocht' van de Ronde van Frankrijk, op zondag 4 juli. De Tourpassage moet één groot volksfeest worden. Het provinciebestuur ondersteunt de festiviteiten en schenkt 2.000euro aan elke gemeente waar de Tour passeert. ‘De Tourdoortocht moet een absolute hoogdag worden voor onze provincie', stelt gedeputeerde voor Sport Koen Helsen (Open VLD). Na de proloog op 3 juli begint de Tour op 4 juli écht met de eerste rit, 230 kilometer lang, van Rotterdam naar Brussel. De Tourkaravaan steekt in Putte de Nederlands-Belgische grens over en rijdt vervolgens via Kapellen, Ekeren/Brasschaat, Merksem, Antwerpen, Edegem, Kontich, Rumst en Mechelen naar Brussel. Er worden meer dan een half miljoen toeschouwers langs het parcours verwacht.
Forum 2020, de groep van Antwerpse ondernemers en actievoerders die een alternatief voorstel had uitgewerkt voor de Antwerpse mobiliteit, reageert vandaag voor het eerst op de keuze van de Vlaamse regering voor een tunnelcombinatie in plaats van het BAM-viaduct voor de Oosterweelverbinding. De conclusie: het politieke compromis is beter voor Antwerpen dan het BAM-plan, maar Forum 2020 maakt zich wel zorgen over de integrale oplossing voor de mobiliteit.
Even het geheugen opfrissen. Forum 2020 had een plan voorgesteld met twee bretellen: in het westen een verbinding tussen de E17 (Melsele) en de E34 (Liefkenshoektunnel), in het oosten een verbinding tussen Ekeren (E19/A12) en Wommelgem (E313). Op die manier zou het doorgaand verkeer grotendeels van de Ring en dus van Antwerpen worden weggehouden.
De regering heeft de oostelijke bretel van Forum 2020 overgenomen, maar kiest in het westen voor een alternatief dat veeleer het lokaal verkeer in het Waasland lijkt te dienen dan dat het de Antwerpse verkeersknoop ontwart. In een politiek compromis moet nu eenmaal rekening worden gehouden met alle belangen.
Het grote gevaar van het recente politieke besluit is dat het geheel van afspraken maar half wordt afgewerkt. De Oosterweelverbinding met vier tunnels en het neerhalen van het viaduct aan het Sportpaleis is een mooie zaak voor de stad Antwerpen, maar ze houdt het verkeer niet van de Ring weg. Om het verkeersinfarct te behandelen, zouden eerst de twee bretellen moeten worden aangelegd en zou de Oosterweel het sluitstuk van de operatie moeten zijn. De regering heeft gekozen voor de omgekeerde volgorde, wellicht om tegemoet te komen aan het ongeduld van de betonlobby. Laten we vooral hopen dat deze en de volgende regering(en) de bretellen niet vergeten.
Forum 2020 stelt zich ook nog een andere vraag: als de tunnelcombinatie er komt en het viaduct aan het Sportpaleis verdwijnt, dan is dat onmiskenbaar een politiek succes voor Patrick Janssens. Zullen zijn rivalen hem dat wel gunnen in de aanloop naar de lokale verkiezingen van 2012? Blijkbaar hebben de Antwerpse ondernemers en academici niet veel vertrouwen in de oprechtheid van Kris Peeters en Bart De Wever.
Laten we er toch maar van uitgaan dat op het Vlaamse niveau nog steeds op een correcte manier aan politiek wordt gedaan.
EKEREN - In de nacht van dinsdag op woensdag heeft een grafittispuiter verschillende wagens, garagepoorten en elektriciteitscabines in de buurt van de Laathoflaan beklad met verf.
donderdag 06 mei 2010 bron Nieuwsblad Auteur: (env) EKEREN - Vlott-districtsraadlid Erik Bernard klaagde op de jongste districtsraadszitting de situatie in het Klein Hagelkruis aan. Een tijdje geleden kwam de brandweerwagen bij een interventie in deze straat vast te zitten. Districtsschepen voor Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD) had nu goed nieuws. ‘We krijgen een toelage van 339.605euro uit het stoepenplan. Daarmee pakken we prioritair het Klein Hagelkruis aan. De stoepen zullen worden heraangelegd met schuine boorden zodat auto's met twee wielen op het voetpad zullen kunnen parkeren. De werken worden na het bouwverlof aangevat', aldus Thomas.
Er komen 1500 nestkasten voor gierzwaluwen in Antwerpse gebouwen. Bedoeling is om de vogels een permanente thuishaven te geven in Antwerpen.
Het eerste nestkastje werd op 28 april 2010 opgehangen in het cc Luchtbal. In die wijk is de broedende kolonie gierzwaluwen bedreigd. Daarom zullen daar in totaal 176 extra nestkasten bijkomen. Ook aan het technisch centrum in de Lindenlei 66 in Ekeren zijn er al 24 nestkasten opgehangen.
De gierzwaluw is een beschermde vogelsoort die ieder jaar eind april terugkeert uit Afrika om in onze streken te broeden. Hun broedruimte wordt wel beperkt doordat oude gebouwen meer en meer vervangen worden door nieuwe. Daarom is de stad gestart met een project, dat drie jaar duurt, om 1500 extra nestkasten te plaatsen. Voor dat project werkt de stad Antwerpen samen met Natuurpunt Antwerpen Noord en de Vlaamse Overheid departement Leefmilieu, Natuur en Energie.
ANTWERPEN - Vandaag kunnen de eerste bewoners hun flat in het appartementsgebouw in de Herman Vosstraat betrekken, nadat er maandagnacht brand uitbrak in het gebouw.
Na de zware brand maandagnacht werden tien appartementen tijdelijk onbewoonbaar verklaard. De huisvestingsmaatschappij Woonhaven Antwerpen bracht de getroffen gezinnen onder in transitappartementen. Vier personen echter hadden tot vandaag nog geen opvangplaats. ‘Dat probleem is intussen van de baan,' zegt Luc Casier van Woonhaven. ‘Het was moeilijk de vier personen te lokaliseren. Twee van hen hadden zelf opvang gezocht bij familie of vrienden, en de andere twee lagen in het ziekenhuis. Dat mogen ze vandaag verlaten. Ook voor hen hebben we inmiddels een oplossing klaar.'
Vele andere gezinnen kunnen intussen al naar hun woonst terug. ‘De meeste appartementen zijn intussen weer bewoonbaar. Er hangt enkel nog een sterke rooklucht,' aldus Casier. ‘Samen met de gezinnen bezoeken we de appartementen, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze terugkeren of nog even in hun transitwoning blijven. Maar eigenlijk wil iedereen gewoon weer naar huis. De getroffen gezinnen zijn momenteel ijverig aan het poetsen om hun woonst zo snel mogelijk weer leefbaar te maken.'
Het appartement waar de brand ontstond en een bovenliggend appartement zullen een langere tijd onbewoonbaar blijven. Het is zelfs nog niet duidelijk of de bewoners ooit naar de Herman Vosstraat kunnen terugkeren.
* donderdag 29 april 2010, 03u00 * bron : Nieuwsblad * Auteur: (env)
EKEREN - De middenstand en het districtscollege van Ekeren lijken elkaar stilaan te vinden wat betreft de heraanleg van het Kristus Koningplein.
Het Ekers Winkelcentrum vreesde namelijk dat er na de werken voor hun klanten onvoldoende parkeerplaats zou zijn in het centrum van het district en voerde verschillende acties.
‘Ik heb met de ondervoorzitter van het EWC een opbouwend gesprek gehad met het districtscollege. We zijn op de goede weg. De Blauwe Zone kan op onze goedkeuring rekenen. Er dienen nu nog wel goede oplossingen voor langparkeren gezocht worden', stelt voorzitter van de winkeliersregering ECW Rik Bossuyt.
Vijftien gewonden bij brand in appartementsgebouw Ekeren
Bron : HLN
Bij de brand die vanmorgen een appartementsgebouw in Ekeren opschrikte, vielen uiteindelijk vijftien gewonden. Dat laat de lokale politie van Antwerpen weten.
Rond 1 uur kregen brandweer en politie een melding voor een brand in een appartementsgebouw in de Herman Vosstraat 5. Het gebouw in kwestie telt negen verdiepingen, goed voor veertig appartementen, en is eigendom van huisvestingsmaatschappij "De Woonhaven" uit Antwerpen.
Bij aankomst van de hulpdiensten stonden reeds enkele tientallen bewoners buiten voor het gebouw. De brand woedde in een appartement op de tweede verdieping aan de achterzijde van het gebouw en breidde zich uit tot op de derde verdieping. Dat ging gepaard met een sterke rookontwikkeling tot op alle hogergelegen verdiepingen.
In shock Veertien bewoners raakten bevangen door de rook. Ze werden overgebracht naar diverse ziekenhuizen voor verzorging. Niemand verkeerde in levensgevaar. De 41-jarige bewoner van het appartement waar de brand is ontstaan, werd ter plaatse aangetroffen en had pijn over het ganse lichaam. Hij verkeerde in shock en werd eveneens overgebracht naar het ziekenhuis.
Tien appartementen werden tijdelijk onbewoonbaar verklaard, waarvan acht enkel voor de nacht zelf. De twee andere appartementen, waar zware brandschade werd vastgesteld, zullen vermoedelijk langer onbewoonbaar zijn.
De meeste bewoners konden via familie, vrienden of kennissen onderdak vinden. Voor drie personen werd onderdak gevonden in het Zeemanshuis. De andere bewoners konden om 03.40 uur naar de vrijgegeven woningen terugkeren. (belga/kh/sps) 27/04/10 12u37
14 mensen naar ziekenhuis bij brand in Ekeren (Bron: GVA)
11:43 In een appartementsgebouw in Ekeren is vannacht brand uitgebroken in een keuken op de derde verdieping. 14 mensen werden voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht.
Omstreeks 1.30 uur kreeg de brandweer een oproep binnen voor een uitslaande brand in een appartementsgebouw aan de Herman Vosstraat. Het gebouw in kwestie telt negen verdiepingen - in totaal 40 appartementen - en is eigendom van huisvestingsmaatschappij 'De Woonhaven' uit Antwerpen.
Brandweer evacueert bewoners uit brandend appartement in Ekeren
dinsdag 27 april 2010, 06u12 Bron: belga - De Standaard Auteur: sdg EKEREN - In de Pater Strackestraat in Ekeren is in de nacht van maandag op dinsdag brand uitgebroken in een appartementsgebouw. Verschillende bewoners werden geëvacueerd, een aantal onder hen raakte bevangen door de rook. Omstreeks 1.30 uur kreeg de brandweer een oproep binnen voor een uitslaande brand in een appartementsgebouw aan de Pater Strackestraat.
'Bij aankomst woedde er een felle brand op de tweede verdieping, die even is doorgeslagen naar de derde verdieping', zegt Stef Breesch van de brandweer. 'Op dat moment waren er nog verschillende mensen in het gebouw aanwezig. Alle inwoners van de bovenliggende verdiepingen werden geëvacueerd. Een deel van hen raakte bevangen door de rook. Daarop werd het medisch interventieplan afgekondigd om hen op te vangen in verschillende ziekenhuizen.'
De brandweer liet nog een extra pompwagen en een autoladder aanrukken. 'Precieze cijfers over het aantal geëvacueerden en het aantal mensen dat bevangen raakte, zijn nog niet gekend. Rond 2 uur was de brand praktische onder controle', besluit Breesch.
De districten willen van de stad weten waar ze nu eigenlijk aan toe zijn. Ze bereiden een groot colloquium voor waarop ze in juni grondig willen nadenken over hoe het nu verder moet met de bevoegdheden van stad en districten.
Provincie plant zorgcentrum voor gehandicapten in Ekeren
dinsdag 20 april 2010 Bron : Nieuwsblad Auteur: (env)
EKEREN - Het provinciebestuur wil grond aankopen op het Laar om er een centrum voor gehandicaptenzorg te bouwen. Vlaams Belang Ekeren vreest dat bouwen op die plek wateroverlast zal creëren voor de buurt.
De provincieraadsleden beraadslagen donderdag over de aankoop van een stuk grond van bijna 42.000 m² aan het Laar, ten westen van de voormalige Sint-Lucaskliniek. De vzw Gouverneur Kinsbergen wil op die plek voorzien in een ‘residentiële opvangcapaciteit voor zestig gehandicapte bewoners'. De gronden zijn eigendom van de Vlaamse Gemeenschap.
In 2003 opperde toenmalig minister Mieke Vogels (toen Agalev, nu Groen!) om er een instelling voor jeugdige delinquenten op te trekken. Dat project is toen niet doorgegaan. De buurtbewoners waren niet opgezet met de komst van een jeugdgevangenis, maar dat de plannen werden afgevoerd had vooral te maken met het feit dat de grond een risicogebied is voor overstromingen.
‘In 2003 heeft de districtsraad een studie besteld die uitwees dat er een overstromingsrisico is en dat er belangrijke investeringen nodig zijn. Er is ondertussen wel gebaggerd en er werd riolering aangelegd, maar we weten niet of dat voldoende is. Wij vragen garanties voor de buurt', stelt Wim Van Osselaer (VB).
‘De provincie wil de buurt niet opzadelen met wateroverlast', reageert provinciegedeputeerde voor Welzijn Marc Wellens (CD&V). ‘Bij de plannen van Mieke Vogels ging het over een veel groter gebouw, met flink wat verharde sportterreinen. Het gebouw dat wij willen optrekken, is veel kleiner en we willen het parkgebied grotendeels respecteren. Er werden trouwens al heel wat ingrepen ter voorkoming van wateroverlast uitgevoerd, zowel rond de Kaartse als rond de Laarse beek. Bovendien wordt momenteel op de grens tussen Kapellen en Brasschaat een retentiebekken aangelegd én als er nog ingrepen nodig zijn, is de provincie bereid die te doen.'
dinsdag 20 april 2010 Bron : Nieuwsblad Auteur: (ENV)
EKEREN - Districtsschepen voor Sport Christophe Thomas (Open VLD) kreeg maandag de eer om de eerste steen te leggen van de nieuwe sporthal voor tafeltennisclub Nodo.
De club, die bij de top van het Belgische tafeltennis behoort en volgend seizoen aantreedt in de Superafdeling, hoopt vanaf midden september in de nieuwe hal te kunnen spelen. ‘We zullen zes tafels met internationale afmetingen kunnen zetten en om te trainen kunnen er gemakkelijk acht tafels staan', vertelt voorzitter Bob Zwaenepoel niet zonder trots. De houten barakken waarin de club tot voor kort speelde, waren tot op de draad versleten. Midden maart werden ze dan ook afgebroken en begon aannemer Goudezeune met de bouw van de nieuwe hal. ‘Die zal 600 m² groot zijn, waarvan de cafetaria en de kleedkamers 200 m² in beslag zullen nemen', stelt de Ekerse architect Bert Blanckaert.
350.000 euro
De nieuwe sporthal kost 350.000 euro. De stad Antwerpen neemt daarvan 200.000 euro voor haar rekening. Het district legde 20.000 euro bij en de rest van het bedrag wordt opgehoest door de tafeltennisclub. ‘We zorgen in eigen beheer ook nog voor de afwerking van de hal', aldus nog Bob Zwaenepoel.
Brandweer moet wagen achterlaten en te voet verder
woensdag 21 april 2010 Bron : Nieuwsblad Auteur: (ENV)
EKEREN - Vlott-raadslid Erik Bernard vraagt dringend een aanpassing van de verkeerssituatie in het Klein Hagelkruis. Brandweerlieden moesten in het weekend bij een interventie hun wagen achterlaten en te voet verder.
Antwerpen.In de nacht van zaterdag op zondag brak rond 1.30 uur brand uit in een auto, die geparkeerd stond in het Klein Hagelkruis. Een buurtbewoner verwittigde de brandweer, die met twee wagens ter plaatse kwam. ‘Een brandweerwagen probeerde de straat in te rijden via de kant van eetcafé Ballantines, maar kwam vast te zitten tussen twee geparkeerde voertuigen en reed zelfs een spiegel van een van de wagens af. Voor de brandweerlui zat er niets anders op dan met hun poederblustoestellen onder de arm de rest van de straat te voet af te leggen', vertelt Erik Bernard.
Een tweede brandweerwagen probeerde via de Van de Wouwerstraat naar het Klein Hagelkruis te rijden, maar reed zich eveneens strop tussen de geparkeerde auto's. ‘Tussen de geparkeerde wagens blijft er maar 2,35 meter rijweg over, veel te smal. Ik hoop dat er geschrankt parkeren kan ingevoerd worden of dat de stoepen kunnen worden versmald.'
‘In het verslag van de interventie werd effectief opgenomen dat de doorgang zeer moeilijk was in het Klein Hagelkruis', stelt Johan Van Olmen van de Antwerpse brandweer. ‘Dat werd doorgegeven aan onze preventiedienst, die contact zal opnemen met de bevoegde stadsdiensten.'
Maandagnamiddag rond 16.45 uur zag een bewoonster van een woning in de Marcel De Backerstraat in Ekeren een onbekende man achterin haar tuin. Ze verwittigde de politie. Die kon uiteindelijk twee verdachten oppakken.
De vrouw zag ook nog een tweede onbekende man in de tuin van de buren. Kort nadien vertrokken de twee verdachten in de richting van de Veltwijcklaan.
Samen met de politie kamde de vrouw de omgeving uit. Uiteindelijk werden de twee gevonden. Eén van hen bleek in het bezit van een fiets die was gestolen uit het tuinhuis van de buren van de vrouw. Hij had ook inbrekersmateriaal bij zich.
De twee verdachten, een 31-jarige man uit Deurne en een 22-jarige man uit Ekeren, werden dinsdagmorgen voorgeleid op het gerechtshof
Op 12 april starten de werken voor de heraanleg van de NSB-straat. Ze zullen een 40-tal dagen duren.
De bewoners werden op 24 maart uitgenodigd voor een infoavond in het districtshuis. Een 20-tal ging hierop in, en kreeg tekst en uitleg over de definitieve plannen, de kosten van het project, welke aannemer werd aangeduid,...
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Actualisatie en gedeeltelijke herziening.Openbaar onderzoek Advies
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 2 april 2010 Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 4232 van vrijdag 2 april 2010
Stadsontwikkeling A-Punt
11 Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Actualisatie en gedeeltelijke herziening. Openbaar onderzoek. Advies. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 4232) Op 18 december 2009 heeft de Vlaamse regering de actualisatie en gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) voorlopig vastgesteld. Van 10 februari 2010 tot en met 11 mei 2010 loopt een openbaar onderzoek voor dit ontwerp van actualisatie en gedeeltelijke herziening. Het college neemt kennis van deze herziening en legt het advies voor goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Agendapunt, college, gewone zitting, 13/03/2009, jaarnummer 3336; Agendapunt, gemeenteraad, open, 23/03/2009, jaarnummer 351; Externe factor, vraag van (andere) overheid, 25/01/2010 Auteur: Katlijn Van der Veken Motivering Voorgeschiedenis Op 25 januari 2010 ontving stadsontwikkeling/beleid/ruimtelijke ordening een schrijven van de Vlaamse overheid, Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (met referentie 2.11/00004/053.34), dat het openbaar onderzoek voor de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen aankondigt. Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) werd goedgekeurd door het Vlaamse parlement op 19 november 1997. Voor deze goedkeuringsprocedure van het RSV werd geen plenaire vergadering georganiseerd. Met andere woorden werden de steden en gemeenten voor de eerste keer betrokken na voorlopige vaststelling van het plan, tijdens het openbaar onderzoek. Dit had te maken met het feit dat het decreet toen nog niet bestond. De juridische context toen was de oude wet van 1962 en het planningsdecreet van 1996. De gemeenteraad van Antwerpen adviseerde het plan op 25 februari 1997 in het kader van het openbaar onderzoek. Het departement voor ruimtelijke ordening baseerde zich destijds voor haar voorstel van advies op de principes van het ruimtelijk beleid die toen ingeschreven waren in het bestuursakkoord. Op de plenaire vergadering van 31 maart 2009 bracht het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen wel advies uit over het voorontwerp van actualisatie en gedeeltelijke herziening van het RSV. Dit advies van het college (zitting 13 maart 2009, jaarnummer 3336) werd in functie van deze plenaire vergadering ter kennis gegeven en toegelicht aan de gemeenteraad van 23 maart 2009 (jaarnummer 351). Op 18 december 2009 stelde de Vlaamse regering de gedeeltelijke herziening van het RSV voorlopig vast. Het openbaar onderzoek over deze herziening is aangekondigd en loopt van 10 februari 2010 tot en met 11 mei 2010. Op 29 maart 2010 heeft de Vlaamse regering een informatie- en inspraakvergadering vastgelegd voor de provincie Antwerpen (Elzenveld). Grond- en pandendecreet Het decreet betreffende het grond-en pandenbeleid is op zijn beurt een uitvoering van een bindende bepaling uit het RSV van 1997. Dit decreet werd door de Vlaamse regering definitief goedgekeurd op 27 maart 2009. Het decreet trad in werking op 1 september 2009 en verplicht de gemeentes ondermeer om een sociaal en bescheiden woonaanbod te creëren in het kader van "betaalbaar wonen voor iedereen". Voor volgende onderdelen keurde de gemeenteraad van 25 januari 2010 het bindend sociaal objectief goed op voorstel van de deputatie van de provincie Antwerpen: -1 519 sociale koopwoningen voor de ganse stad; -44 sociale kavels voor de ganse stad. De gemeenteraad kan ook steeds een gemeentelijk reglement sociaal wonen vaststellen en een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bescheiden wonen. Stadscontracten tussen Vlaamse regering en de 13 centrumsteden Op 20 juli 2006 werd de nota "Efficiëntere samenwerking tussen de Vlaamse regering en de 13 centrumsteden door de opmaak van strategische contracten" door de Vlaamse regering goedgekeurd. De 13 Vlaamse centrumsteden hebben via het addendum stadscontractdoelstellingen geformuleerd om een slagkrachtig stedelijk woonbeleid te kunnen voeren. De nadruk ligt op het verruimen en het faciliteren van de stedelijke regierol inzake het lokaal woonbeleid, met inbegrip van meer afgestemde maatregelen vanuit het Vlaams en federaal beleidsniveau. In het addendum stadscontractdoelstellingen werden de afspraken tussen de 13 centrumsteden en de toenmalige Vlaamse regering vastgelegd. Zodra de nieuwe Vlaamse regering in 2009 zou samengesteld zijn, zou een nieuw gesprek volgen tussen de centrumsteden en de Vlaamse regering dat kan resulteren in bijkomende afspraken. De gemeenteraad van Antwerpen keurde op 16 februari 2009 dit addendum stadscontract goed. Feiten en context De gedeeltelijke herziening van het RSV kadert in een globale aanpak die de Vlaamse regering volgt voor de evaluatie en herziening van het RSV. Enerzijds wordt een grondige integrale herziening van het RSV voorbereid. Daarvoor loopt momenteel onderzoek door het Steunpunt Ruimte en Wonen in samenwerking met de administratie. Anderzijds opteerde de Vlaamse regering op basis van een evaluatie van het huidige beleidsplan voor een beperkte, snellere herziening om gericht een aantal knelpunten aan te pakken en de planhorizon van het huidige RSV te verlengen tot 2012. Dit laatste gebeurt vanuit de vaststelling dat de basisprincipes van het RSV zeker op korte termijn geldig blijven. Deze gedeeltelijke herziening heeft de vorm gekregen van een addendum op het RSV (een aanvullende tekst voor het informatief deel op het RSV en een opsomming van wijzigingen aan het richtinggevend en bindend deel van het RSV). Het is dit addendum dat de Vlaamse regering voorlopig vaststelde en onderwerpt aan de wettelijke voorziene goedkeuringsprocedure. 1 Wonen Uit de evaluatie blijkt dat: - er een trend bestaat dat meer mensen in de stedelijke gebieden wonen sinds 2000. Voor de steden Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven blijft de suburbanisatie bestaan (behalve voor de leeftijdscategorie 18-26 jaar). De toename in deze steden is dan te wijten aan de migratie uit het buitenland; - de gezinnen kleiner worden en er meer ouderen zijn; - er een stijgende renovatiebehoefte is; - het bestaand aanbod in de woongebieden zoals momenteel voorzien in het gewestplan en de ruimtelijke uitvoeringsplannen ruimschoots zal volstaan om de behoefte op korte termijn op te vangen; - er nog een groot aanbod onbebouwde percelen is, ook in de steden. Het addendum RSV stelt het volgende: Het globaal kader voor wonen uit het RSV blijft geldig. De 60/40 verhouding kan gehaald worden (60% van de bevolking woont in de steden; 40% in het buitengebied). De verdeling van de behoefte aan bijkomende woningen (rekening houden met gezinsverdunning) is in de provincie Antwerpen het grootste (28%, ca 25.000 - 31.000 nieuwe woningen tussen 2007 en 2012). Dit aantal geldt als toetskader voor de ruimtelijke planningsprocessen (afbakening grootstedelijk gebied, gemeentelijke structuurplannen en uitvoeringsplannen). De dichtheid 25 woningen/ha in de stedelijke gebieden wordt genuanceerd. Er is nood aan "dichtheidsbeheer" waarbij evenwicht wordt nagestreefd tussen verdichting, ontdichting en het vrijwaren van gebieden. Belang wordt gehecht aan een evenwichtige ontwikkeling van het huisvestingsbeleid (grond- en pandenbeleid). Tot slot is een aanvulling gebeurd inzake de differentiatie van de woningvoorraad, vooral met betrekking tot de groep van ouderen waarbij het bundelen van zorg en diensten voorop staat. 2 Werken Uit de evaluatie blijkt dat: - het realiseren van de ijzeren voorraad ook de verantwoordelijkheid van de sector vraagt; - de specifieke categorieën "regionale bedrijventerreinen" weinig geïmplementeerd worden (weinig differentiatie haalbaar) en later zullen herzien worden (volledige herziening RSV); - er geen kwantitatieve behoeften voor grootschalige kleinhandel of kantoren zijn opgenomen maar wel de noodzaak aan een kwalitatief beleid: locatiebeleid; ook de impact van de dienstenrichtlijn zal later onderzocht worden; - de vraag aan ruimte voor niet-verweefbare bedrijvigheid voor de periode 2007-2012 opgevangen kan worden in het ruimtelijk beschikbaar aanbod en de lopende planningsinitiatieven. Het addendum stelt dat het globaal kader voor werken uit het RSV geldig blijft. Dat er aanvullingen inzake de differentiatie van bedrijventerreinen moeten komen voor kleinhandel en kantoren. Professionele locaties voor kleinhandel worden naar voor geschoven als alternatief voor moeilijk leesbare winkellinten of solitaire vestigingen. Deze zijn volgens het addendum mogelijk in het kernwinkelapparaat, door het hergebruik van oude (bedrijfs)sites, aan bestaande concentraties aan invalswegen en in "specifieke zones". Complementariteit met de handel en wandel in de binnensteden, het vermijden van ongewenste aanzuigeffecten ten nadele van de binnensteden, en duurzame mobiliteit zijn als nieuwe randvoorwaarden, op vraag van de stad, toegevoegd in het addendum. De klemtoon voor een aanbodbeleid aan kantoren ligt in de stedelijke gebieden. Hier behoren het stadscentrum, ringlocaties, stationslocaties, invalswegen, "randlocaties" en woonmilieus tot de mogelijkheden. Op vraag van de stad is toegevoegd dat de randvoorwaarden voor kantoorvestigingen verschillend zijn afhankelijk van de schaal van de locatie maar dat ze in elk geval bereikbaar moeten zijn met het gepaste niveau van openbaar vervoer. 3 Mobiliteit Uit de evaluatie blijkt dat - er nood is aan het oplossen van de missing links en aan een gerichte bijstelling en actualisatie van de selecties wegeninfrastructuur; - deze bijstelling moet gebeuren vanuit een gebiedsgericht ruimtelijk planningsproces om het draagvlak te vergroten; - deze bijstelling moet gebeuren voor zover een gewijzigde visie aanwezig is. Gesteld wordt immers dat bij het toepassen van de categorisering ervaren werd dat sommige selecties niet meer toereikend zijn of dat ze vanuit sommige (politieke) besluitvormingsprocessen dienen bijgestuurd te worden. Het addendum stelt dat het globaal kader voor mobiliteit uit het RSV geldig blijft. Wat betreft de selectie van het hoofdwegennet wordt de aan te leggen noordelijke sluiting van de ring, van A11/N49 tot R1 (de Oosterweelverbinding), als "hoofdweg" geselecteerd. Deze verbinding was in het huidige RSV bindend geselecteerd als "te ontwerpen primaire weg I". Dit is een categorie tussen een "hoofdweg" (de Ring) en een "primaire weg II" (de Singel). Voor de ontsluiting van het zeehavengebied Rechteroever wordt de selectie van de Noorderlaan in het noorden als primaire weg beperkt tot het op- en afrittencomplex op de A12 met de N111 (Stabroek). Met betrekking tot uitzonderlijk vervoer is in het addendum opgenomen dat reiswegen geleidelijk verschuiven naar wegen die vanuit hun functie over de nodige ruimte beschikken en de belangrijkste economische polen verbinden (primaire en deels secundaire wegen). Er dient daarom een netwerk uitgebouwd te worden (noord-zuid en oost-westverbindingen). De knelpunten moeten aangepakt worden in samenspraak met de federale overheid Wat betreft het spoorwegennet wordt lijn 25 (Antwerpen-Brussel) met de te ontwerpen ontsluiting van de luchthaven Zaventem nieuw geselecteerd als HSL- en hoofdspoorweg. Het voorstedelijk vervoer is opgenomen in het addendum RSV voor het gedeelte Pegasusplan 1e gordel (Leien, Deurne-Wijnegem, Deurne-Borsbeek, Mortsel-Boechout, Mortsel-Kontich, Hoboken-Hemiksem, Linkeroever Noord, en daarnaast ook de Singellijn). Inzake pijpleidingen en electriciteitsleidingen tot slot wordt gesteld dat het hoogspanningsnet 70 kV tot het Vlaams planningsniveau behoort, dat ruimtelijke bundeling met bestaand net en lijninfrastructuur moet nagestreefd worden. 4 Toerisme, recreatie en vrije tijd Uit de evaluatie blijkt dat: - de sector zich verder commercialiseert; - de geïndividualiseerde behoefte aan ontspannen groter wordt; - er een tendens is aan grootschalige multifunctionele projecten (bijvoorbeeld een voetbalstadion met bijbehorend programma). Dit betekent een aanzienlijke stijging in de behoefte aan "niet-verweven" vrije tijd Het addendum RSV neemt daarom volgende zaken op: Het globaal kader voor toerisme, recreatie en vrije tijd uit het RSV blijft geldig. Wel wordt een bijkomende ruimte voorzien (+2000 ha) voor gans Vlaanderen. De herbestemming van zonevreemde recreatie is een prioriteit voor het lokale niveau. Verweving moet gestimuleerd worden aan de hand van een ‘operationele beleidsstrategie'. Tevens zal ‘vrije tijd binnen niet - recreatieve gebieden' gestimuleerd worden. Hiervoor zullen ‘gerichte instrumenten' (Ruimtelijke Ordening (RO) en andere sectoren) geformuleerd worden op basis van een gebiedsgerichte aanpak. Het uitwerken van ontwikkelingsmogelijkheden voor golfsport worden verdeeld tussen Vlaanderen, provincies en gemeenten. Die voor lawaaisporten tussen Vlaanderen en provincies. 5 Landbouw, natuur en bos Uit de evaluatie blijkt dat: - de versnippering van natuur wordt afgeremd sinds 2000; - het aantal landbouwbedrijven daalt, het cultuurareaal wel een constante blijft; - de ontbossing toeneemt, vooral in niet-groene bestemmingen / vooral stedelijk gebied; - er afstemmingsproblemen zijn tussen het RSV en het decreet Natuurbehoud, waaruit ook blijkt dat de ruimteboekhouding te technisch is; - de kwantitatieve doelstelling inzake natuurverwevingsgebieden (NVWG) 150.000 ha moeilijkst haalbaar is. Hiervoor is dus een herziening van het RSV nodig In het addendum wordt gesteld dat de uitgangspunten uit het RSV geldig blijven maar dat de kwantitatieve opties aangepast moeten worden. Van de 150.000 ha NVWG (steeds als overdruk) worden 80.000 ha aangeduid als gebieden die niet tot de bestemmingscategorie "natuur, bos en groen" behoren zoals de landbouw- en recreatiegebieden, of zelfs in andere "niet-groene bestemmingen". De 10.000 ha. bosuitbreidingsgebieden worden wel binnen de bestaande categorieën "natuur, bos en groen" aangeduid. Een specifiek kwaliteitsobjectief met betrekking tot ‘connectiviteit' wordt opgenomen in het addendum. Dit betekent dat het onderliggend fysisch systeem bepalend is, dat samenhang en verbindingen gerespecteerd moeten blijven binnen de taakstellingen wonen, werken en mobiliteit en dat hiermee rekening mee gehouden moet worden bij groei, concentratie en verdichting binnen stedelijke gebieden. Wat dit betreft zal zich een "gebiedsgericht ruimtelijk beleid" binnen de stedelijke gebieden afspelen. 6 Grond en pandenbeleid en uitvoeringsagenda RSV Het doel is om het RSV af te stemmen op het inmiddels goedgekeurde decreet grond- en pandenbeleid. Het grond en pandenbeleid wordt gedefinieerd als "het aansturen, coördineren, ontwikkelen en aanwenden van ruimtelijke en sectorale beleidsstrategieën en instrumenten met het oog op het faciliteren en corrigeren van grond- en pandenmarkt". Dit is enerzijds faciliterend, anderzijds actief. Het Vlaams grond- en pandenbeleidsplan zal worden opgemaakt met volgende doelstellingen: - betaalbaar wonen ondersteunen via een sociaal / bescheiden woonaanbod en het gericht aansnijden van woonuitbreidingsgebieden (WUG); - leegstand bestrijden via aanpassing van registratie en fiscale acties en renovatieovereenkomsten; - herontwikkeling stadskankers via activeringsprojecten; - tegengaan van sociale verdringing door WUG's voor te behouden aan de lokale bevolking. Een maatschappelijk gewenst en kwaliteitsvol ruimtegebruik wordt nagestreefd via de instrumenten opgesomd in het decreet. In het kader van de doelstellingen voor natuur en bos zal een methodiek worden voorzien ter compensatie van de planologische initiatieven (bijvoorbeeld "landbouw" naar "groen"). Ook zal een instrumentarium tot activering van bedrijfsgronden en -panden moeten uitgewerkt worden, en een gelijkaardige techniek voor toerisme, recreatie en vrije tijd. Het Vlaams gewest is verantwoordelijk voor het grond- en pandenbeleid. De lokale overheden nemen aanvullende maatregelen. Een aantal instrumenten worden federaal geregeld. Een uitvoeringsagenda RSV zal worden opgemaakt. Hierin wordt een collectieve verantwoordelijkheid (alle beleidsdomeinen) gesteld. De kwantitatieve taakstellingen zullen gecoördineerd worden door het beleidsdomein RO. De activering van de projecten zal gebeuren door de sectoren (economie, natuur, ...). Bij nevenschikking heeft het beleidsdomein RO een integrerende rol. Deze uitvoeringsagenda RSV gebeurt in functie van de evaluaties van de Vlaamse regering. Een actieplan zal door alle beleidsdomeinen moeten worden opgemaakt, alsook een monitoring (ondersteund door Steunpunt Ruimte & Wonen) en een evaluatie. Het grond- en pandenbeleid (uitgebreid met initiatieven voor bedrijvigheid, toerisme, recreatie, vrije tijd, natuur, bos en landbouw) én de uitvoeringsagenda RSV zijn in het addendum RSV opgenomen als bindende bepaling. Juridische grond Artikel 2.1.3. §5 van de Codex Ruimtelijke Ordening, dat de procedure voor de opmaak van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen bepaalt en vastlegt dat de provincieraden, de gemeenteraden en de door de Vlaamse regering aan te wijzen gewestelijke diensten, in kader van het openbaar onderzoek, hun advies bezorgen aan de Vlaamse commissie voor ruimtelijke ordening binnen de termijn van dit openbaar onderzoek Argumentatie 1 Algemeen advies De stad Antwerpen ervaart de opmaak van een herziening bij het RSV als een gelegenheid om ambitieuze doelstellingen te formuleren die een duurzame ruimtelijke ontwikkeling kunnen nastreven. Het stadsbestuur begrijpt dat het voorliggende addendum enkel de kortetermijnactualisaties doorvoert, en wenst ook aan te geven dat zij een constructieve houding zal aannemen bij het overleg inzake de volledige herziening van het RSV. Het stadsbestuur stelt vast dat een aantal aanpassingen aan het addendum zijn gebeurd naar aanleiding van haar advies gegeven tijdens de plenaire vergadering. Het hiernavolgend advies benadrukt de punten waarbij geen rekening is gehouden met het eerder overgemaakte advies. Het bevat eveneens nieuwe punten waarover het beleid recent beslissingen heeft genomen. 2 Wonen Het addendum besteedt terecht een vernieuwde aandacht aan de gewijzigde doelgroep van de ouderen en het zorgbeleid en dat een afstemming is gebeurd met het grond- en pandenbeleid (zie verder). Positief is ook de gewijzigde visie op stedelijke dichtheden. 3 Werken Het addendum opent een aantal mogelijkheden om een locatiebeleid rond kantoren en kleinhandelsgebieden te voeren. Het is positief dat de opmerkingen van de stad aangaande de randvoorwaarden voor een dergelijk locatiebeleid, hoewel nog vrij eenvoudig, geïntegreerd zijn in het voorliggende addendum. 4 Mobiliteit Het addendum RSV schuift "het gebiedsgericht planningsproces" naar voor "als insteek bij het bijsturen van de wegencategorisering". In acht genomen: dit gevoerde planningsproces, inzake de noordelijke sluiting van de kleine Ring, de verschillende alternatievenonderzoeken die hierover inmiddels zijn gebeurd, de resultaten van het referendum van 18 oktober 2009 over de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding, de motie van de gemeenteraad hierover in zitting van 19 oktober 2009 met het oog op een negatief advies op de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag van de Oosterweelverbinding, het advies van de stad over de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding van 23 oktober 2009 waaruit blijkt dat een duurzame mobiliteitsoplossing niet meer maar minder verkeer op de kleine Ring moet beogen, de beslissing van de Vlaamse regering van 30 maart 2010 waarin gekozen is voor de actualisering van het Masterplan Antwerpen met ondermeer de omleiding van zowel het doorgaand als het havengericht verkeer verder van de stad (via A102 en westelijke ingrepen), een sluiting van de kleine Ring (onder voorwaarden) aan de hand van 4 tunnels en een uitbreiding van de openbaar vervoersverbindingen stelt de stad Antwerpen voor om volgende aanpassingen van de wegencategorisering in het RSV en in het addendum RSV door te voeren. 1. Schrappen van de condities vastgelegd bij de selectie van de A102 als hoofdweg (voetnoot 42, p. 485, RSV). Inmiddels zijn voldoende alternatieven onderzocht, is de Ring heraangelegd en geherstructureerd en is telematica en informatica structureel ingevoerd of zijn de budgetten gereserveerd. Dit laat toe de missing links voor doorgaand (langeafstands)verkeer als havengericht verkeer ten oosten van de stad op te lossen. 2. Selecteren van nieuwe missing links ten westen van de stad waardoor de omleiding van zowel doorgaand (langeafstands)verkeer als havengericht verkeer ten westen van de stad mogelijk wordt gemaakt en de Liefkenshoektunnel beter wordt gebruikt. 3. Categoriseren van de kleine Ring rond Antwerpen, met noordelijke sluiting, op basis van de hoofdfunctie die deze ringweg reeds vandaag heeft en ook in de toekomst meer en meer zal krijgen na realisatie van voormelde tangenten (cfr. beslissing Vlaamse regering dd. 30 maart 2010). Want in afwijking op het RSV wordt vandaag in de actualisering en gedeeltelijk herziening voorgesteld (p. 483 en verder, RSV en p.27 en verder, addendum RSV) de kleine Ring te categoriseren van primaire weg naar hoofdweg. In aansluiting op de beslissing van de Vlaamse regering van 30 maart 2010 vraagt het stadsbestuur de kleine Ring hoogstens als primaire weg I te categoriseren, op basis van de hoofdfunctie die deze ringweg reeds vandaag heeft en ook in de toekomst meer en meer zal krijgen. Door de tangenten heeft deze weg als hoofdfunctie een verbindingsfunctie op stedelijk niveau en een verzamelfunctie voor het grootstedelijk gebied, met meerdere aansluitingspunten op het hoofdwegennet. Onderzoek moet uitwijzen of de categorisering tot primaire weg I rechtstreekse "erfontsluitingen" kan toelaten. Want met het oog op randparkings bij de top- en kantoorlocaties (sportpaleis, stadion, Antwerp Expo, ..) langsheen de ringweg, waarbij deze best rechtstreeks op deze ringweg moeten ontsloten worden om het lager wegennet te ontlasten en de doorstroming openbaar vervoer te garanderen deze beleidsopties wel toelaat. Een verdere optimalisatie van de aansluitingen van deze ringweg op de stedelijke en territoriale boulevards is bovendien aangewezen. Dit stelt de huidige en in het addendum voorgestelde selectie van de R1 in vraag, en vergt aangepaste ontwerpuitgangspunten voor infrastructuur in een stedelijke context (oa. ontwerpsnelheid van 80 km/u cq. een gebruikssnelheid van 70km/u). 4. Schrappen van de selecties van de primaire wegen II R10 (Singel) en N180 (Noorderlaan, het gedeelte tussen de Groenendaallaan en het aansluitingscomplex Luithagen in Ekeren). 5. Het uitbreiden van het netwerk voorstedelijk vervoer met de nieuwe tramverbindingen naar Wilrijk, Beveren en Ranst, en de lightrail naar Oostmalle, zoals vastgelegd in het Masterplan 2020 dd. 30 maart 2010. Verder vraagt de stad om ook de potenties van de huidige spoorinfrastructuur in overweging te nemen als element van dit netwerk, zoals de huidige lijn 12 naar Essen en een lightrail voor het traject Antwerpen - Boom - Puurs - Mechelen. 6. Inzake het hoofdspoorwegennet stelt de stad voor om, naast de twee reeds geselecteerde treinstations in Antwerpen (Centraal en Berchem), ook het Luchtbalstation te selecteren als bijkomend hoofdstation. De omgeving op de kruising Noorderlaan en Groenendaallaan geldt hier als regionale verknoping van station, de buslijnen uit het noorden, de tramlijnen komende van Singel en Leien, Groenendaallaan, Noorderlaan (Luchtbal en Ekeren) en Eilandje, en de huidige Park & Ride ter hoogte van Metropolis en de geplande P&R ter hoogte van het Havanacomplex (Brabo 2). Station Zuid zou minder complex maar verder als IC-station uitgebouwd moeten worden om zo de ontwikkelingen in de onmiddellijke omgeving te kunnen bedienen (Stadion, Nieuw Zuid, scholencampus Zuid, ...). Station Luchthaven zou eveneens als IC-station uitgebouwd moeten worden omdat het RSV op dit punt de luchthaven als regionale poort behoudt. 5 Toerisme, recreatie en vrije tijd Het stadsbestuur heeft hierbij geen opmerkingen. 6 Landbouw, natuur en bos Het stadsbestuur heeft hierbij geen opmerkingen. 7 Grond- en pandenbeleid en uitvoeringsagenda RSV De stad ondersteunt een slagvaardig grond- en pandenbeleid, een evaluatie en activering ervan. Bovendien zorgt het inmiddels goedgekeurde decreet grond- en pandenbeleid er voor dat de stad een grondslag krijgt om een aantal zaken wettelijk af te dwingen (bijvoorbeeld sociale last). Echter belemmert de specifieke regelgeving ook het eigen stedelijke woonbeleid, dat per definitie hetzelfde doel nastreeft. Vooral bij de uitwerking van de geplande en eigen bestaande (contractuele) stadsvernieuwingsprojecten komen verschillende problemen naar voor. De voornaamste knelpunten zijn de problematiek van de fasering, het probleem van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten tussen de stad en ontwikkelaars voor grote lopende stadsprojecten, en het verschil in definitie van bescheiden en betaalbaar woonaanbod. De stad vraagt om in het RSV een principiële basis te verankeren voor een gedifferentieerd gronden pandenbeleid voor de stedelijke gebieden en de buitengebieden, dat rekening houdt met de specifieke noden, problematieken en vooral de inspanningen van de grote steden. Een marge om een spreidingsbeleid te voeren inzake sociale huisvesting in het bijzonder moet worden mogelijk gemaakt. Besluit Artikel 1 Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel: Ontvangst van de aanvraag 25 januari 2010 Uiterste uitspraakdatum van het college 2 april 2010 Goedkeuring advies gemeenteraad 26 april 2010 Artikel 2 Het college neemt kennis van het addendum herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en keurt het advies 1 tot 7, zoals voorgebracht in de argumentatie bij dit besluit, goed als advies aan de Vlaamse regering naar aanleiding van het openbaar onderzoek. Artikel 3 Het college beslist bovengenoemd advies voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Artikel 4 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
ANTWERPEN - Vrijdagmiddag houden Groen!, PVDA en Ademloos een dodenwake voor de Lange Wapper. 'We willen ervoor zorgen dat de Lange Wapper niet meer verrijst', zegt Dirk Van Duppen van PVDA.
'Het is symbolisch', zegt Dirk Van Duppen, dokter bij Geneeskunde voor het Volk en gemeenteraadslid voor PDVA in Deurne. 'De week na de volksraadpleging hebben we een begrafenisplechtigheid gehouden voor de Lange Wapper aan het Steen. Met deze dodenwake willen we ervoor zorgen dat hij niet herrijst.'
Tegelijk wil Van Duppen de druk op de Vlaamse regering verhogen. 'We zullen een groot houten kruis oprichten, waarop we onze eisen geschreven hebben als symbool.' Volgens het rouwbericht dat de actievoerders rondsturen willen ze dat het dubbelbesluit van de Vlaamse regering wordt verworpen, dat de Liefkenshoektunnel onmiddellijk tolvrij gemaakt wordt om de mobiliteit op de ring te verbeteren en dat het Meccanoplan van het Forum 2020 voort onderzocht en uitgewerkt wordt.
Het initiatief voor de dodenwake komt van Van Duppen, maar ook Groen! en de actiegroep Ademloos van Wim Van Hees sloten zich erbij aan. Allemaal roepen ze hun achterban op om vrijdag de dodenwake bij te wonen. Die vindt plaats aan het standbeeld van Lange Wapper aan de ingang van het Steen. De plechtigheid zal om 11uur beginnen.
ANTWERPEN - Vrijdagmiddag houden Groen!, PVDA en Ademloos een dodenwake voor de Lange Wapper. 'We willen ervoor zorgen dat de Lange Wapper niet meer verrijst', zegt Dirk Van Duppen van PVDA.
'Het is symbolisch', zegt Dirk Van Duppen, dokter bij Geneeskunde voor het Volk en gemeenteraadslid voor PDVA in Deurne. 'De week na de volksraadpleging hebben we een begrafenisplechtigheid gehouden voor de Lange Wapper aan het Steen. Met deze dodenwake willen we ervoor zorgen dat hij niet herrijst.'
Tegelijk wil Van Duppen de druk op de Vlaamse regering verhogen. 'We zullen een groot houten kruis oprichten, waarop we onze eisen geschreven hebben als symbool.' Volgens het rouwbericht dat de actievoerders rondsturen willen ze dat het dubbelbesluit van de Vlaamse regering wordt verworpen, dat de Liefkenshoektunnel onmiddellijk tolvrij gemaakt wordt om de mobiliteit op de ring te verbeteren en dat het Meccanoplan van het Forum 2020 voort onderzocht en uitgewerkt wordt.
Het initiatief voor de dodenwake komt van Van Duppen, maar ook Groen! en de actiegroep Ademloos van Wim Van Hees sloten zich erbij aan. Allemaal roepen ze hun achterban op om vrijdag de dodenwake bij te wonen. Die vindt plaats aan het standbeeld van Lange Wapper aan de ingang van het Steen. De plechtigheid zal om 11uur beginnen.