Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
06-09-2009
Spannendste seizoen ooit van topreeks 'Oosterweel'
Bron : De Standaard
dinsdag 25 augustus 2009
Auteur: Peter De Lobel
BRUSSEL - Vandaag begint het nieuwe seizoen van de 'Oosterweel', een van de meest bekeken soaps van de afgelopen legislatuur.
Van onze redacteur
Al in de eerste aflevering van de 'Oosterweel' staan de twee hoofdrolspelers, het consortium THV Noriant en het studiebureau Arup-Sum, lijnrecht tegenover elkaar. Vandaag komen ze tijdens een speciale commissievergadering elk hun tracé voor de Oosterweelverbinding toelichten. Noriant zal de troeven van zijn Lange Wapper uit de doeken doen, terwijl Arup-Sum zijn 'vierde tracé' komt voorstellen.
De cliffhanger waarmee het vorige seizoen eindigde -het plotse opduiken van een vierde tracé- beheerst de verhaallijn compleet. Arup-Sum heeft de plannen voor die geboorde tunnel van Linkeroever naar Ekeren intussen helemaal uitgewerkt. De nieuwe ministers in de Vlaamse regering zijn naar verluidt zulke diehard fans van 'Oosterweel' dat de presentatie van dat tracé speciaal werd uitgesteld tot vlak na de regeringsonderhandelingen.
Het verhaal herneemt net na een zware aardverschuiving in het land van 'Oosterweel'. Op 7 juni schudde die de Vlaamse regering helemaal overhoop. Nu het stof is opgetrokken, moet Open VLD proberen een nieuw leven op te bouwen in 'de oppositie'. Het is uitkijken hoe de grootste voorstander van de Lange Wapper zich daar zal gedragen.
N-VA is meteen na het verdwijnen van de liberalen een romance begonnen met zowel CD&V als SP.A. Enkele weken later gingen de drie een verstandshuwelijk aan, maar in hun huwelijkscontract reppen ze met geen woord over bruggen of tunnels. De nieuwe minister van Ruimtelijke Ordening, een rol vertolkt door Philippe Muyters (N-VA), dreigt zwaar in conflict te komen met zijn verleden als Voka-topman. Toen was hij een groot voorstander van de Lange Wapper, nu moet hij wachten op zijn partij. Daar valt te horen dat er nog ernstige bedenkingen zijn bij het 'vierde tracé'.
In de tweede aflevering van dit seizoen, die uitgezonden wordt op 3september, krijgen we vuurwerk. Dan wordt in de Antwerpse gemeenteraad het referendum van 18oktober vastgelegd. Als één partij daarna stemadvies geeft, zal de rest binnen de kortste keren ook kleur moeten bekennen.
Open VLD is vóór de Lange Wapper, maar heeft twee Antwerpse schepenen die tegenspartelen. SP.A kan dan weer niet om burgemeester Patrick Janssens heen, die vierkant tegen is. En omdat Kathleen Van Brempt (SP.A) door de makers van 'Oosterweel' uit het script is geschreven, heeft SP.A geen minister meer die direct betrokken is.
De ontknoping van dit seizoen belooft alleszins razend spannend te worden. Bij de Raad van State loopt namelijk nog een klacht met de vraag het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) van de Lange Wapper te vernietigen. Kijken!
do 09/07/2009 - 11:24 De transportsector (SAV en Febetra) waarschuwt voor mogelijk nieuwe vertraging in het dossier van de Antwerpse Oosterweelverbinding. Ook het districtsbestuur van Ekeren en de Antwerpse Kamer van Koophandel willen meer tekst en uitleg.
Welke keuze er ook wordt gemaakt, een brug of een tunnel, de mobiliteitsproblemen om en rond Antwerpen moeten nu zo snel mogelijk een oplossing krijgen, zegt Isabelle De Maegt sectororganisatie Febetra.
"Voor de Vlaamse regering is logistiek een belangrijk punt voor het economisch leven in Vlaanderen. Dus moet er snel een oplossing worden gevonden voor de mobiliteitsproblemen en moet er snel een knoop worden doorgehakt in dit dossier", voegt De Maegt eraan toe.
"Vlaanderen kan niet langer wachten en de mobiliteitsproblemen kunnen ook niet langer wachten", klinkt het nog.
Febetra vraagt ook dat de Kennedytunnel toch open zou blijven voor vrachtwagens na de opening van de Oosterweelverbinding. De vrachtvervoerders willen ook een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17 van Antwerpen en Gent. Vooral dat laatste dossier sleept al lang aan.
"We willen meer tekst en uitleg"
Het districtsbestuur van Ekeren wil meer tekst en uitleg van de studiebureaus over de tracés van de Oosterweelverbinding. Het studiebureau Arup-Sum stelde gisteravond een alternatief voor de Lange Wapperbrug voor, een tunnel van de Antwerpse Linkeroever tot de A12 in Ekeren. Daar is sprake van een verkeersknoopunt van 20 hectare. Ronny Kruyniers (SP.A), voorzitter van de Ekerse districtsraad, wil daarom voldoende inspraak krijgen.
Ook de Antwerpse Kamer van Koophandel, die de bedrijven vertegenwoordigt, heeft altijd aangedrongen op een snelle oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Antwerpen. Een verkeersinfarct op de Antwerpse wegen weegt nefast op de Vlaamse economie, met Antwerpen als kloppend hart.
Het nieuwe tracé mag een realisatie van de Oosterweelverbinding niet langer uitstellen en daar geeft dit tracé op het eerste gezicht weinig garanties voor, zegt Dirk Bulteel van de Antwerpse Kamer van Koophandel
EKEREN - De folder van de nieuwe actiegroep 'Oosterweel x Ekeren', waarin het alternatieve Arup/Sumtunneltracé voor de Oosterweelverbinding in vraag wordt gesteld, heeft zijn doel niet gemist.
Voor de raadscommissie rond dit onderwerp was de opkomst maandagavond massaal. De Ekerenaars stonden tot buiten voor de geopende ramen van het districtshuis mee te luisteren. Zowat alle politieke partijen vonden de uiteenzetting van de twee vrouwen van de Antwerpse begeleidingscommissie te onvolledig. Commissievoorzitter Luc Van Berlo (Spirit) vroeg dan ook om een herkansing met een duidelijk overzicht van de gevolgen dat dit tracé voor het district zal hebben op het gebied van geluidsoverlast en fijn stof. Ilse De Schutter van Groen! stak haar voorkeur voor het tunneltracé niet onder stoelen of banken. De andere partijen hielden zich op dit gebied op de vlakte.
De Ekerenaars kregen vorige week een keurig en kleurig foldertje in de bus waarin de nieuwbakken actiegroep ‘Oosterweel x Ekeren' opriep om op 24 augustus de zitting van de raadscommissie in het districtshuis bij te wonen.
De Polder - Jef De Hoon - 28-8-2009
Terloops, in de folder is er sprake van een vergadering maar het ging wel degelijk over een commissiezitting waarbij publiek in principe enkel mocht luisteren. Toch kwam er een massa opdagen. De actiegroep is duidelijk van Open Vld-signatuur: lokaal voorzitter Koen Dassen en raadslid Benoit Mores zijn de voorstrekkers; het tunneltraject van Arup/Sum voor de Ooserweelverbinding is de directe aanleiding tot het ontstaan.
Massale publieke belangstelling
De zitting van de raadscommissie in het districtshuis lokte meer dan 200 geïnteresseerde Ekerenaars die uiteraard onmogelijk in de raadzaal terecht konden. De meest creatieven volgden de zitting dan maar door de openstaande ramen, een behoorlijk aantal keerde op zijn stappen terug.
De aanwezigen aanhoorden een uiteenzetting van twee dames uit de Antwerpse begeleidingscommissie die wel een promocampagne leken de voeren voor het Arup/Sum voorstel.
Op pertinente vragen van raadsleden kwam daarentegen vaak een algemeen, weinig houtsnijdend antwoord of er werd verwezen naar later, als de begeleidingscommissie een antwoord zou formuleren op ‘moeilijke vragen'.
Onder meer in verband met schadelijke invloed van het tunneltraject op leefmilieu, geluid, fijn stof en verkeersdensiteit in en rond Ekeren werden blijkbaar in het Arup/Sum-ontwerp weinig of geen metingen uitgevoerd of modellen opgesteld.
Verschillende raadsleden twijfelde ook aan de objectiviteit van de uiteenzetting. Om het met commissievoorzitter Luc Van Berlo (SLP) te zeggen: "Deze vergadering was een maat voor niets, er blijven te veel vraagtekens en onbeantwoorde vragen."
In ieder geval zijn de aanwezige Ekerenaars niet veel wijzer geworden, als dat al mogelijk zou zijn in zo'n ingewikkeld dossier als de Schelde-oeververbinding.
29/06 Leuk of niet, de Oosterweelverbinding blijft het nieuws beheersen. Niet alleen de Lange Wapper over de Antwerpse wijk het Eilandje krijgt kritiek. Ook - en misschien wel vooral - het viaduct naast het Sportpaleis in Merksem is fel omstreden. Niet in het minst omdat dit stuk snelweg na de bouw van de Oosterweelverbinding maar liefst 120 meter breed zal zijn. Dat is dubbel zo breed als in de huidige situatie. En dat vlak naast een woonwijk.
Geloof het of niet, maar ook de architecten van het hele Oosterweelproject vinden dit niet kunnen en pleiten ervoor om de plannen voor het viaduct naast het Sportpaleis te hertekenen. Het is voor het eerst dat de architecten Poulissen en Robbrecht in de media over hun ontwerp praten, maar binnenskamers vragen ze naar eigen zeggen al vier jaar om de plannen voor het viaduct te herbekijken. En daar blijven ze ook nu bij.
Dat er ondertussen al een bouwaanvraag op tafel ligt, is voor de architecten geen argument. Dat kan altijd nog aangepast worden, zeggen ze. Dat deze architecten jarenlang hun mond hielden, is te begrijpen. Ze hadden zwijgplicht om juridische problemen met concurrerende projectontwikkelaars te vermijden. Dat Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die het Masterplan Mobiliteit Antwerpen uitvoert, al die tijd niets heeft gedaan met de kritiek van de architecten, roept vragen op.
Bij dit project, dat toch al zwaar onder vuur ligt bij een deel van de bevolking, halsstarrig vasthouden aan het grote gelijk is niet slim. Zeker als het de architecten zelf zijn die een kanttekening maken bij het project.
Misschien moet BAM deze opmerkingen toch maar ernstig nemen. Er is immers geen man overboord voor de verdedigers van het BAM-project. Poulissen en Robbrecht blijven de Oosterweelverbinding steunen en geloven dat het Lange Wapperviaduct wel degelijk een meerwaarde kan zijn voor de stad. Het enige wat ze willen, is dat er oplossingen worden gezocht voor de 18 rijstroken die straks aan het Sportpaleis komen te liggen.
Ongeacht of ze nu volledig ondergronds gaat of met een viaduct, de Oosterweelverbinding moet het best mogelijke antwoord bieden voor de mobiliteit én de leefbaarheid van de Antwerpenaars, die er dag in dag uit mee te maken krijgen. En dat kan alleen maar als er open kaart wordt gespeeld. Wie deze kritiek van de architecten niet ernstig neemt, ondergraaft daarmee de geloofwaardigheid van de hele Oosterweelverbinding.
Antwerpenaren kunnen tijdens de volksraadpleging op 18 oktober enkel stemmen over de Oosterweelverbinding met Lange Wapper-viaduct.
De Antwerpse gemeenteraad heeft donderdagavond tijdens een extra zitting de vraagstelling rond het geplande referendum over de Oosterweelverbinding met een grote meerderheid goedgekeurd. 46 Gemeenteraadsleden stemden voor de motie om slechts één vraag voor te leggen. Twee leden van Groen! stemden tegen.
De vraag luidt: "Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne? Ja of neen?"
De meerderheidspartijen Open Vld en N-VA en oppositiepartijen VB en LDD reageren tevreden op het besluit om slechts één vraag te stellen. Filip Dewinter roept de Antwerpenaren alvast op om de Lange Wapper weg te stemmen.
Volgens Annick De Ridder (Open Vld) betekent een 'neen' in het referendum tegen de Oosterweelverbinding met het Lange Wapper-viaduct niet het einde van de brug, "maar slechts een formele vraag om het tracé te wijzigen".
Coalitie
Sp.a legt zich neer bij één vraag. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens verkiest dus zijn coalitie boven twee vragen bij het referendum.
"De schijnbare consensus over de vraagstelling is slechts uitstel van executie", merkt Dewinter op.
"Janssens gaat plat op de buik"
Alleen oppositiepartij Groen! houdt vast aan twee vragen. Volgens Freya Piryns gaat burgemeester Janssens "plat op de buik voor zijn coalitiepartners".
Ook de vzw Ademloos, die het referendum afdwong, reageert teleurgesteld. De actiegroep is gekant tegen de bouw van de Lange Wapper en verzamelde de handtekeningen om een volksraadpleging af te dwingen.
De volksraadpleging over de Oosterweelverbinding met het Lange Wapper-viaduct wordt op 18 oktober georganiseerd
De gebouwen van de Ekerse Jeugddienst zijn dringend aan vernieuwing toe. Daarom starten er dit najaar nog werken.
In een eerste fase zal de achterbouw worden aangepakt, later het hoofdgebouw aan de straatkant.
We houden er aan alle Ekerenaars, en de buurtbewoners in het bijzonder, te informeren over deze werken. Daarom organiseren we op woensdag 16 september een infonamiddag in onze lokalen, Veltwijcklaan 19.
Van 15u00 tot 17u00 wordt de jeugd verwacht. De volwassenen hopen we te mogen begroeten van 17u00 tot 20u30. De verantwoordelijken van de jeugddienst, en van het district en de stad zullen, samen met de architecte, het project toelichten aan de hand van een infostand.
U bent van harte welkom.
Boerendijk en Vic Heymansstraat
Omdat de ophaling van het huisvuil in uw straat ook in de week na het bouwverlof nog voor problemen zorgde, zijn een paar afspraken met de aannemer nog eens herbevestigd:
- de ophaling gebeurt gewoon zoals voorzien op de normale ophaaldagen; de mensen die wonen aan de werf (momenteel: tussen Kloosterstraat en Vic Heymansstraat) bieden het huisvuil aan op het voetpad; de aannemer is verantwoordelijk om het huisvuil te plaatsen op een locatie waar de vuilkar er wel aan kan; de aannemer vraagt wel dat de bewoners hun huisvuil buiten zetten tussen vóór 8u00 ’s morgens; na 8u00 zullen bewoners zelf het nodige moeten doen om het huisvuil naar de verzamelplaats te brengen; op de dagen dat de aannemer niet werkt zal stadsreiniging zelf het huisvuil komen ophalen, eventueel met aangepast vervoer als de reguliere vrachtwagen de werf niet kan oprijden; dan kan het soms wel één of twee dagen later zijn dat het huisvuil opgehaald wordt;
- de Vic Heymansstraat zal steeds bereikbaar zijn langs één of andere kant van het kruispunt met de Boerendijk; moest dit om één of andere reden héél tijdelijk niet zo zijn, dan zullen de bewoners op tijd ingelicht worden, en zal een alternatief worden voorzien.
- de Vic Heymansstraat zal stééds bediend worden door stadsreiniging voor de huisvuilophaling.
03/09 Tenzij een van de politieke tenoren vandaag nog een wit konijn uit zijn hoed tovert, stevent Antwerpen af op een ernstige politieke crisis. De onenigheid over de vraag die in het referendum van 18 oktober moet worden gesteld - alleen een ’ja’ of ’nee’ over de Lange Wapper, of ook een oordeel over de tunnel - is gisteren niet opgelost. Drie van de vier partijen die deel uitmaken van de meerderheid (CD&V, N-VA en Open Vld) willen geen vraag over de tunnel. Daarmee is de sp.a van Patrick Janssens geïsoleerd.
En zo ontstaat voor het eerst in zes jaar Janssens vanavond tijdens de gemeenteraad een situatie waarin de oppositie een rol van betekenis kan spelen. Aan de steun van de tweekoppige fractie van Groen! heeft Janssens niet genoeg. Op LDD’er Jurgen Verstrepen hoeft hij niet te rekenen, want die is voor de Lange Wapper. Zo wordt het ineens heel interessant welke houding het VB van Filip Dewinter gaat aannemen.
Dewinter kijkt uit naar dit moment van glorie, waarop hij zo lang heeft moeten wachten. Hij zegt bereid te zijn om een wisselmeerderheid te leveren, maar hij weet nog niet aan wie. Op die manier hoopt hij aan het einde van de avond eindelijk zelf scherprechter te kunnen spelen, en nog wel in het allerbelangrijkste Antwerpse dossier.
CD&V, N-VA en sp.a betalen nu de prijs voor het feit dat er bij de vorming van de Vlaamse regering geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over het Oosterweeldossier. Door die hete aardappel voor zich uit te schuiven en te wachten tot na het referendum, hebben de drie partijen de Antwerpse coalitie in grote problemen gebracht. Dit kan het begin zijn van een tweedracht die de solide meerderheid helemaal uiteenspeelt.
Maar de huidige impasse roept ook zeer serieuze vragen op over het verdere verloop van het feuilleton. Als CD&V/N-VA en sp.a het in Antwerpen nu al zo fundamenteel oneens zijn over de vraag voor het referendum, hoe zullen ze elkaar dan ooit vinden in de Vlaamse regering over de keuze voor een tracé? Eens te meer doemt een visioen op waarin eerst de politieke besluitvorming en vervolgens al het verkeer in en rond Antwerpen compleet stilvallen. Als dat gebeurt, dan is de Oosterweel-nachtmerrie compleet.
Na jaren van slaapverwekkende zittingen van de gemeenteraad wordt het vanavond menens. Dat zou een feest voor de democratie moeten zijn, maar toch hebben we er absoluut geen feestelijk gevoel bij.
Vanaf maandag 5 oktober tot en met zaterdag 17 oktober 2009 is bib Driehoek in Ekeren gesloten. Er vinden dan werken plaats om de brandveiligheid te verbeteren.
Uiteraard kunt u nog tot en met zaterdag 3 oktober nieuwe bibliotheekmaterialen lenen of uw leentermijn verlengen. Wij passen uw leentermijn aan zodat u deze werken kunt terugbrengen wanneer de bibliotheek opnieuw open is.
Indien u vanaf 8 september de bibliotheek bezoekt en materialen leent of verlengt, ziet u 27 oktober als inleverdatum op uw ticket.
U kunt ook uw geleende items terugbrengen naar een andere bibliotheek van Antwerpen.
Voor bijkomende informatie of vragen over andere openbare bibliotheken in Antwerpen kunt u contact opnemen met onze klantendienst, van maandag tot donderdag tussen 9 en 20 uur en vrijdag tussen 9 en 17 uur, via het gratis nummer 0800 992 93 of via mail bib.klantendienst@stad.antwerpen.be.
We excuseren ons voor de hinder en hopen u terug te zien na de werkzaamheden.
Vriendelijke groeten,
klantendienst
openbare bibliotheken Antwerpen
Oosterweel x Ekeren' stelt alternatieve traject in vraag
Bron : Nieuwsblad 22/08/2009
EKEREN - Koen Dassen en Benoit Mores, twee mensen van de Ekerse Open VLD, hebben de actiegroep 'Oosterweel x Ekeren' opgericht. Die stelt het alternatieve Arup-Sumtracé (met tunnel in plaats van Lange Wapperbrug) in vraag. De groep is ook actief op Facebook.
De actiegroep werd boven de doopvont gehouden door Ekers Open VLD-voorzitter Koen Dassen, voormalig administrateur-generaal bij de Staatsveiligheid en door Ekers Open VLD-districtsraadslid Benoit Mores. 'Het betreft een apolitiek initiatief, waarbij we geen positie willen innemen. De Oosterweelverbinding belangt elke Ekerenaar aan. We willen dat de bevolking goed geïnformeerd wordt over de gevolgen van het nieuwe tracé, dat nu als een van de mogelijkheden voorligt, de zogenaamde Arup-Sumtunnel, een tracé met mogelijke gevolgen voor ons district', stelt Dassen. 'Waar het BAM-tracé voor zoveel problemen zorgt voor de Antwerpenaren, zou het tunneltracé plots totaal geen implicaties hebben voor de Ekerenaars. Wij denken dat dit traject wel degelijk consequenties voor Ekeren meebrengt', stelt Benoit Mores. De actiegroep verspreidde ondertussen een folder waarin de bevolking wordt opgeroepen om naar de vergadering te komen op 24augustus, om 20uur in het Ekerse districtshuis. Tijdens de samenkomst maandag zal de begeleidingscommissie de leden van de Ekerse districtsraad informeren over het tunneltracé. 'Let wel, het gaat maandag niet om een vergadering, maar om een commissieraadszitting, georganiseerd door het districtsbestuur', reageert districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). 'Die zitting staat weliswaar open voor het grote publiek, maar de aanwezige toeschouwers mogen niets zeggen en alleen luisteren.'Commissievoorzitter Luc Van Berlo (Spirit) neemt zich voor om het publiek tijdens de pauze toch de mogelijkheid te geven hun vragen door te spelen aan de districtsraadsleden, zodat die de vragen voor hen kunnen stellen.
Na meer dan twee jaar bereikte de regering Van Rompuy eindelijk een princiepsakkoord rond mensen zonder papieren. Het akkoord omhelst in eerste orde een soort regularisatieoperatie, maar is wel te weinig toekomstgericht.
SLP-voorzitter en senator Geert Lambert: "Het is een goede zaak dat gezinnen die al jarenlang in België verblijven, maar er niet in geslaagd zijn geregulariseerd te worden, eindelijk uitzicht krijgen op een nieuw leven in ons land. Bovendien zal het goed zijn voor onze economie omdat het zwartwerk waarin mensen zonder papieren tewerkgesteld zijn nu ook kan geofficialiseerd worden." Lambert betreurt echter dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat vele mensen zonder kinderen, net door hun precaire werksituatie, het bijzonder moeilijk zullen hebben om onder deze omstandigheden geregulariseerd te worden.
SLP betreurt dat de huidige regering er nog steeds niet in slaagt een coherente asielpolitiek uit te stippelen. "Het akkoord slaat enkel op het verleden en houdt geen rekening met de toekomst," aldus Lambert, "waardoor Van Rompuy nu reeds onzekerheid geeft aan nieuwe migranten". SLP pleit ervoor dat er dringend werk wordt gemaakt van een ernstig, coherent en duurzame asielpolitiek. Gezinshereniging, asiel, economische migratie, ... het moet allemaal in een coherent pakket uitgewerkt worden. "De fout van de regularisatie van 2000 was dat niet nagedacht werd over de toekomstige asielzoekers, het ziet ernaar uit dat Van Rompuy deze fout herhaalt," aldus Lambert.
18/08 Fotograaf Guy Van Look (69) gaat met pensioen en zoekt nog een overnemer voor zijn bekende fotozaak aan de Kapelsesteenweg. Dochter Sofie liet nooit interesse blijken en werd kleuterjuffrouw.
Guy vertelt: “In 1963 ben ik begonnen op dit adres, wat maakt dat ik al 46 jaar aan de slag ben als fotograaf. Maar de laatste tijd heb ik last van mijn rug en daarom heb ik samen met mijn echtgenote Viviane beslist om de winkel inclusief studio te verhuren.”
Geen reclame
Guy is geboren in Kapellen, maar een rasechte Mariaburger. Na zijn studies aan het Klein Seminarie in Hoogstraten liep hij drie tot vier jaar stage bij zijn schoonbroer, Eddy Strecker, waar hij het vak leerde.
In 1963 nam hij de zaak over. Guy trouwde met Viviane Van de Vloet in 1966 en het koppel verhuisde naar de woning boven de zaak. Ze kregen een dochter in 1969, Sofie. In 1976 verhuisden ze naar de Oudstrijderslei waar ze 32 jaar woonden. Het is pas sinds september vorig jaar dat Guy en Viviane terug boven de zaak zijn komen wonen.
Guy: “Veel reclame heb ik nooit moeten maken. Bij mij was het mondaan- mond reclame. Wat ik wel deed, was een bon toevoegen bij een afgeleverde reportage of draagbare televisies verloten. Ik was wel op van de stress na elke reportage, werkte nog met zwaar materiaal zoals Hasselblad, dat waren maar twaalf foto’s per keer en alles moest perfect zijn.”
Gaston & Leo
Hoeveel huwelijksreportages hij gemaakt heeft, is niet exact te bepalen, maar het moeten er zeker een kleine tweeduizend zijn.
Reportages, studiowerk (portretten) en retouches zijn zijn specialiteit. Ook verschillende vedetten kwamen over de vloer, zo waren er onder andere Rocco Granata, Wies Andersen, Fred De Bruyne en Gaston & Leo voor wie hij bijna alle platenhoezen fotografeerde.
Wanneer je al zoveel jaren op je actief hebt staan, is het logisch dat je een hele evolutie doormaakt. “Vroeger kon je nog met de mensen praten, nu komen de mensen vertellen hoe je het moet doen. Wij zijn als het ware overbodig geworden doordat iedereen tegenwoordig de foto’s zelf maakt en afdrukt via de computer. Ik had steeds een gemiddelde van zestig tot zeventig communies per jaar, terwijl ik er nu amper twee had.”
Hobby
Momenteel werkt Foto Artona al drie jaar samen met Leen, die de reportages voor haar rekening neemt. Guy houdt ondertussen de winkel open in afwachting van een nieuwe huurder. Maar zijn werk is nog steeds zijn hobby. Hiermee verdwijnt vast en zeker weer een vaste waarde uit het dorpscentrum van Mariaburg.
Smog komt bij mooi weer! 'Vreemd genoeg is het goed nieuws voor onze gezondheid dat het mooi weer hier nooit lang duurt. Toch heeft een mens nood aan mooie dagen. Zijn humeur zijn lichaam heeft deze zonnestralen broodnodig. Maar sommige van jullie zullen het al wel bij een verre reis naar bijvoorbeeld Afrika ondervonden hebben. Bij vele dagen zon blijft de luchtkwaliteit daar prima. Daar zijn geen piekdagen met te veel fijn stof en smog? Gedeeltelijk is dat omdat men deze gegevens daar niet meet. Maar ook omdat de atmosfeer daar gewoon veel minder bevuild is. Vlaanderen heeft een zeer grote aanvoer van fijn stof en vervuilde lucht uit Duitsland. Vlaanderen is zwaar geïndustrialiseerd en heeft veel autowegen?
Maar laat ons nu vooral aan dat laatste iets kunnen doen. Maar wat dan? Bent u ook zo verward over de aandrijving van de toekomst? U bent niet de enige. Autofabrikanten, milieudeskundigen politici en journalisten weten geen van allen wat de vervanger wordt van benzine en diesel. Zeker is dat niets zeker is. Even een overzicht van enkele milieuvriendelijke alternatieven.
LPG Autogas, oftewel LPG, is de minst vervuilende van de brandstoffen die over een landelijk dekkend distributienetwerk beschikken. LPG staat voor liquified petroleum gas oftewel vloeibaar gemaakte, gasvormige koolwaterstoffen.
Autogas is een mengsel van propaan en butaan in wisselende verhoudingen dat onder druk vloeibaar wordt gemaakt. Autogas heeft vergeleken met diesel aanmerkelijk lagere emissies van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof en vergeleken met benzine is de uitstoot van CO2 een stuk lager.
LPG is goedkoop omdat slechts 9% accijns wordt geheven tegenover 50% op benzine (en 36% op diesel). Dit is ingesteld omdat de overheid schonere brandstoffen wil stimuleren. Tegenwoordig komt LPG voor het grootste deel (60%) rechtstreeks uit de grond, terwijl het vroeger met name een restproduct van olie-raffinage was. De hoge kosten voor de inbouw van een LPG-tank, de hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's die geen G3-installatie hebben en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Aardgas We koken erop en stoken erop: aardgas is een vertrouwde brandstof en we hebben er in Nederland behoorlijk veel van in de grond zitten. Met enkele ingrepen kun je het, net als LPG, gebruiken om een benzinemotor op te laten lopen.
Het goedje, dat in het buitenland vaak met Compressed Natural Gas (CNG) wordt aangeduid, levert relatief schone uitlaatgassen op. Ook gunstig is dat veel fabrikanten zelf de aanpassingen van de motoren ontwikkelen, wat voor consumenten vaak vertrouwenwekkender klinkt dan de aanpassingen achteraf bij LPG. Merken als Citroën, Volvo, Mercedes, Fiat en Opel leveren modellen die ook op aardgas kunnen rijden.
Nadeel is de beperking van de hoeveelheid die je kunt meenemen. Dat is helemaal onhandig met het (nog) geringe aantal tankstations waar aardgas getankt kan worden. Dat is jammer, want aardgas is mede dankzij overheidssteun een stuk goedkoper dan benzine en diesel.
Waterstof Hoewel bijna alle grote autofabrikanten er aan werken, zijn waterstofauto's erg duur vanwege de kostbare techniek van de brandstofcel. In een brandstofcel wordt water omgezet in elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven. BMW kiest er dan voor om de waterstof in de huidige verbrandingsmotor te gebruiken, op dezelfde manier als LPG of aardgas.
Het probleem is dat waterstof geen energiebron is, maar een ?energiedrager'. Het wordt weliswaar gemaakt uit water, maar er is energie nodig om het op te wekken. Dat kan op milieuvriendelijk wijze, bijvoorbeeld met windmolens of zonne-energie. Maar wanneer deze elektriciteit wordt verkregen door het verbranden van fossiele brandstoffen in elektriciteitscentrales, wordt het probleem alleen maar verplaatst.
De opslag van het vluchtige goedje is eveneens een enorm probleem en het opzetten van een distributienetwerk kost miljarden. Bovendien staat de milieuvriendelijkheid van waterstof ter discussie. Waterstof en waterdamp zouden zelfs ergere broeikasgassen zijn dan koolstofdioxide en dus bijdragen aan het opwarmen van de aarde.
inmiddels heeft Honda in Canada een brandstofcelauto op waterstof gepresenteerd en heeft BMW aangekondigd dat een nieuwe versie van de 7-serie binnenkort ook op waterstof gaat rijden.
Pure Plantaardige Olie (PPO) Wordt rechtstreeks gewonnen uit plantaardige oliën en vetten. Deze kunnen afkomstig zijn uit zaden zoals koolzaad, zonnebloemen en palmolie. Het goedje is dikker dan diesel en de motor moet er voor worden omgebouwd, wat tussen de 2000 en 4000 euro kost.
Wel is pure plantaardige olie zo'n 0,15 cent per liter goedkoper dan biodiesel, dus voor veelrijders kan het op termijn een nuttige investering zijn. Helaas is het ook lang niet zo schoon en zuiver als biodiesel.
Er zijn ook nauwelijks fabrikanten die garanties afgeven voor het gebruik van PPO in hun dieselmotoren. Dit risico moet dan ook worden afgesloten bij een aparte verzekeringsmaatschappij en dat is fors duurder.
Het probleem is dat voor het kweken van koolzaad, zonnebloemen of palmolie veel landbouwgrond nodig is. Daarvoor worden in ontwikkelingslanden regenwouden gekapt en kan een ecologische ramp of zelfs hongersnood ontstaan doordat boeren niet langer graan of groenten willen produceren wanneer dit lucratiever blijkt.
Dat PPO in trek is bleek in februari 2007 toen SolarOil het MKB Energie Idee won.
Biodiesel In een chemisch proces worden pure plantaardige olie, dierlijke vetten of gerecycled frituurvet bewerkt (veresterd) tot er een dieselachtige brandstof, biodiesel genaamd, ontstaat.
Het belangrijkste milieuvoordeel van biodiesel is dat de basisgrondstof biologisch afbreekbaar is, niet giftig is en geen zwavel en aromaten bevat. De roetuitstoot is 50 procent minder dan bij gewone dieselolie en de motor hoeft er niet voor te worden omgebouwd.
Daarentegen zijn de benodigde chemicaliën voor de verestering dan wel weer giftig. De belangrijkste drijfveer voor het gebruik van biodiesel is de vermoedelijke neutralisering van de CO2-uitstoot. Als men echter ook de uitstoot en energieverbruik tijdens productie en transport meetelt, is het niet meer zo zeker dat biodiesel minder milieubelastend is dan gewone dieselbrandstof. Dit hangt sterk af van de gebruikte grondstof.
Een ander nadeel is dat biodiesel een iets lagere energiewaarde heeft dan diesel, daardoor kom je minder ver met een volle tank. In een groot aantal automerken kan zonder enige aanpassing biodiesel worden gebruikt. Het gaat onder meer om sommige types auto's van VW, Audi, Mercedes-Benz en BMW. Overigens zit er vanwege de garantie wel vaak een limiet aan het percentage biodiesel.
Bio-ethanol De meest gebruikte biobrandstof wereldwijd is bio-ethanol. Deze alcohol ontstaat door het vergisten van suikerriet (Brazilië), maïs (Verenigde Staten) of andere plantaardige grondstoffen als hout, suikerbieten of biomassa. Hierbij worden de suikers en het zetmeel door fermentatie en destillatie omgezet in alcohol.
In Zweden bevat alle benzine 5 procent bio-ethanol. Daarnaast staan er verspreid over het land zo'n 120 benzinestations waar de automobilist ook E85 kan tanken, benzine met 85% ethanol.
Autofabrikanten als Ford, Volvo en Saab brengen zogenaamde flexifuel auto's op de markt, die zowel op 100 procent benzine als op E85 (85 procent bijmenging) kunnen rijden en alles wat daartussenin zit. Zonder ingreep van de bestuurder past de motorsoftware zich aan de brandstof aan.
In Nederland heeft Nedalco vergevorderde plannen om een fabriek op te starten die bio-ethanol produceert uit afval van de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast waren er een jaar geleden geruchten dat het Britse Blue Ocean Associates plannen had om in Amsterdam een fabriek te bouwen. Probleem is ook hier dat de productie vaak meer kost aan fossiele brandstof dan aan schone brandstof wordt gewonnen.
Bovendien zijn enorme hoeveelheden maïs, suikerriet of suikerbieten nodig om ethanol te maken. Dat kan voedseltekorten veroorzaken, of zelfs een ecologische ramp tot gevolg hebben.
Cellulose-ethanol Cellulose-ethanol is ethanol gemaakt van het houtachtige gedeelte (cellulose) van gewassen. In het Zweedse Örnsköldsvik staat een proeffabriek, die op termijn uit houtachtig restmateriaal vloeibaar ethanol gaat fabriceren. Voorlopig gebeurt dit nog uit zaagsel.
Het verschil met bio-ethanol uit bijvoorbeeld suikerbiet en graan is dat cellulose-ethanol nog beter scoort qua milieuvriendelijkheid. Dat komt doordat de uitstoot van CO2 met 80 tot 90 procent vermindert, tegenover een reductie met zo'n 50 procent door bio-ethanol.
Biogas Biogas is een brandbaar gas, dat wordt gemaakt door het zonder zuurstof vergisten van biomassa of afval. Het ruwe gas bestaat voornamelijk uit methaan en koolstofdioxide. Na het verwijderen van de koolstofdioxide wordt het methaan samengeperst en kan het als brandstof voor aardgasauto's dienen.
De meeste automotoren moeten licht worden aangepast om biogas te kunnen gebruiken. Momenteel is veel van het commercieel verkrijgbare biogas in Europa afkomstig van stortplaatsen. Door het vrijwel ontbreken van tankstations voor biogas blijft de toepassing vooralsnog beperkt.
Elektriciteit Elektriciteit is een uiterst schone energiedrager als het duurzaam opgewekt is. Bij het gebruik ervan ontstaat dan geen enkel afvalproduct. Wanneer auto's op elektriciteit rijden, is de emissie van deze auto's nul en dus is het milieuvriendelijker dan waterstof.
Het nadeel van elektriciteit dat ?vieze' accu's nodig zijn voor de opslag, kan worden weerlegd door de zware metalen uit deze accu's te recyclen. Dit is haalbaar en gebeurt nu ook al. Bovendien worden op dit moment steeds compactere batterijen en accu's ontwikkeld met een grotere energiedichtheid. Deze zogenaamde lithium-ion accu's zijn bijna onbeperkt oplaadbaar. Met kernenergie opgewekte elektriciteit betekent geen uitstoot en dus een verlaging van het broeikaseffect.
Puur elektrische auto's zijn nog niet te koop. Wel zijn er de hybrides, waarin een elektromotor is gecombineerd met een benzinemotor. Bekendste voorbeelden zijn de Honda Civic IMA en de Toyota Prius (een half jaar geleden uitgeroepen tot zuinigste auto), maar ook het luxemerk Lexus verkoopt auto's met een hybridemotor en andere merken volgen snel. Chevrolet komt binnenkort met de Chevrolet Volt, die naar verluidt 1,6 liter benzine per 100 km gebruikt.
Nadelen? Maar hoe energiezuinig zijn deze auto's nou helemaal? De productie van een Prius blijkt schadelijker te zijn dan een de productie van een Hunmer.
Verder ligt Nederland achter op andere landen. En in andere landen, zoals in Brazilie (dat wereldmarktleider is op het gebied van bio-ethanol), worden zelfs demonstraties tegen bio-brandstoffen gehouden. Het verbouwen van gewassen gaat namelijk ten koste van het regenwoud. Ook in Indonesie worden oerwouden gekapt ten behoeve van biobrandstoffen .
Toch zullen bijna alle autofabrikanten de komende jaren hybrides uitbrengen. En ze zullen steeds vaker worden voorzien van een snoer en stekker, zodat je de accu's zelf thuis kunt opladen.
In de Marcel de Backerstraat, de Boterbloemlaan en de Kruidenlaan begint de Antwerpse Waterwerken(AWW) op 17 augustus met saneringswerken. Deze duren tot 18 september.
Die werkzaamheden gebeuren in het kader van een loodsanering.
Op de hoek van de Wilgenhoevestraat en de Neerhofstraat waren destijds de bureaus van de rijkswacht.
Er werden toen gele onderbroken wegmarkeringen aangebracht (verboden te parkeren voor particulieren). Ondertussen zit de rijkswacht er niet meer en is het gebouw verkocht aan particulieren.
De wegmarkeringen zijn dus niet meer van toepassing. Omwonenden klagen erover dat de verkeerspolitie toch parkeerboetes blijft uitschrijven.
17/08 Het gratis festival Cirque@taque heeft afgelopen zaterdag de Ekerse festivalwei in park Hof de Bist weer doen daveren. De Ekerse groep Humble Flirt mocht de spits afbijten.
Vooral bij het optreden van de Gentse Waxdolls barstte het feest los. Op deze elfde editie was er veel aandacht voor randanimatie.. De toeschouwers genoten in het zonnetje.
REGIO - Muziek in de Wijk heeft alles mee om een succes te zijn. Je komt niet alleen op de afspraak voor de artiesten. Het is ook een zomers buurtfeest.
Op zondagmiddag ziet het Kroonplein in Merksem zwart van het volk en op dinsdagvond kan je in park Hof De Bist in Ekeren (foto) op de koppen lopen. Ook op de Botermarkt in Zandvliet is er op zaterdagavond veel volk op de been. In Merksem zijn er nog voorstellingen op 23 en 30 augustus, in Ekeren op 25 augustus en in Zandvliet wuiven ze Muziek in de Wijk uit op 29 augustus. Programma: www.zomervanantwerpen.be.
Het is misschien een open deur intrappen maar 'leefmilieu is cruciaal voor ons bestaan op aarde!'. Toch is ons handelen er niet naar om deze planeet (zoals Louis Neefs ooit zong) nog een eeuwigheid mee te laten gaan.
Als raadslid en bestuurder van de Hooge Maey ben in een zeer grote voorstander van toepassingen in de biomassa. Antwerpen heeft jaarlijks gemiddelde van 38.000 ton Organisch-Biologisch Afval. Afval dat de Antwerpenaar grotendeels kent als GFT - GroetenFruitTuin afval. Toch verbranden wij dit afval grotendeels mee met het restafval. Spijtig want deze biomassa geeft bij een moderne vergistingverwerking veel meer energie voor stroom en verwarming af. Eigenlijk gooien wij zo zeer veel energie weg!
In de andere provincies denkt men daar anders over. Zo gaat Eneco België binnen een goede week haar eerste grote biomassaprojecten in België voltooien. De biogascentrale van 3MW in Roeselare is vorige maand opgestart en wordt nu 'gefinetuned'. Eneco laat het hier niet bij zitten want soortgelijke installaties in Aalter en Merkem zijn ook binnenkort operationeel. Zelfs Neerpelt zal tegen eind dit jaar met de bouw van een biomassacentrale starten. Deze centrales gaan draaien op een mix die voor 30% bestaat uit mest en 70% organisch-biologisch afval (of GFT). Deze zullen jaarlijks ieder 60.000 ton biomassa verwerken.
Waarom springt Antwerpen niet snel mee op deze 'energie'-trein? Deze bio-verwerkingen geven veel minder uitstoot en in tegenstelling tot wat vele denken zijn deze verwerkingen zonder geurhinder voor de omwonenden. Iets waar de Schepen kan over nadenken in deze warme dagen. Mijn GFT-bak in de tuin is alvast gestart met zijn biomassavergisting.... ;-))
1699 College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 17 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve mevrouwen Leen Verbist, Monica De Coninck, schepenen. collegebesluit: 9628 van vrijdag 17 juli 2009
Autonome Gemeentebedrijven A-Punt 5 Kristus-Koningplein. Verkoop onder voorwaarden. Opening der Biedingen. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9628) Bij de opening der biedingen blijkt geen enkele indiener aan de basisvoorwaarden te voldoen. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1798 Auteur: Koen Dockx Motivering Voorgeschiedenis Bij gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008, jaarnummer 1798 werd beslist tot verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein. In uitwerking van dit gemeenteraadsbesluit werd door de Raad van Bestuur van AG Vespa op 5 juni 2009, het bestek voor de bouw van een politiekantoor goedgekeurd en de prijs voor de aankoop van het politiekantoor vastgelegd. Voor de verkoop en de bouw en aankoop van het politiekantoor werd een informatiebundel en bestek opgemaakt en de nodige publicaties gedaan. De biedingen werden afgesloten op vrijdag 19 juni 2009. Feiten en context De verkoop onder voorwaarden betreft: een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus- Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door de landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro. Het te bouwen en aan te kopen politiebureel dient gebouwd te worden op voormelde grond waarbij het 25% zal innemen het gelijkvloers en de overige faciliteiten op de niveau’s +1 en -1 worden ingevuld. De koopprijs bedraagt 650 000,00 euro.
Argumentatie Er werden op vrijdag 19 juni 2009 2 biedingen ontvangen: 1/ NV Driehoek te Schoten, BVBA Luc Van De Wiel te Kapellen en THV Projectontwikkeling Park 2/ NV Van Roey Project te Rijkevorsel Uit het verslag van opening der biedingen blijkt dat de aanbieder sub 2 de opgelegde voorwaarden niet aanvaardt en eenzijdig zijn eigen voorwaarden formuleert en dit bod bijgevolg als ongeldig moet beschouwd worden: - aankoopaanbod: dit is niet het aankoopaanbod opgesteld door AG Vespa; dit document werd op verschillende punten gewijzigd, sommige paragrafen zijn doorgehaald en er wordt meermaals verwezen naar een nota van toelichting in het bijgevoegd projectdossier; - verkoopovereenkomst is getekend, maar elke bladzijde werd doorstreept met op de eerste bladzijde de vermelding NVT; Op 29 juni 2009 komt vervolgens de jury samen, samengesteld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008 aangevuld met 2 vertegenwoordigers van de politie ineen adviserende rol voor wat betreft het politiekantoor. Er wordt door de jury eenparig opgemerkt dat in tegenstelling tot wat bindend in de voorwaarden wordt opgelegd (het politiekantoor zal 25% op het gelijkvloers innemen) het politiekantoor meer dan de helft van het gelijkvloers inneemt. Op de eerste verdieping wordt geen ruimte voor de politie voorzien. Bovendien worden de minimaal opgelegde vierkante meters voor het politiekantoor niet gehaald. Hierdoor zal ook de andere doelstelling in de verkoopsvoorwaarden, namelijk 4 verschillende entiteiten voor zelfstandige activiteiten niet of zeer moeilijk gehaald kunnen worden. Deze tekortkoming wordt door de jury als essentieel beschouwd en op grond hiervan wordt geadviseerd het voorstel van de aanbieder sub 1 als ongeldig te beschouwen. De jury adviseert na eventuele verfijning van de randvoorwaarden een nieuwe verkoop, aankoop en offerteaanvraagprocedure te organiseren in september 2009. Besluit Artikel 1 Het college beslist de biedingen van NV Driehoek te Schoten en NV Van Roey Project te Rijkevorsel voor de verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein als ongeldig te beschouwen. Artikel 2 Het college beslist AG Vespa de opdracht te geven een nieuwe procedure voor de verkoop onder voorwaarden van het perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein te organiseren in september 2009