29/06 Leuk of niet, de Oosterweelverbinding blijft het nieuws beheersen. Niet alleen de Lange Wapper over de Antwerpse wijk het Eilandje krijgt kritiek. Ook - en misschien wel vooral - het viaduct naast het Sportpaleis in Merksem is fel omstreden. Niet in het minst omdat dit stuk snelweg na de bouw van de Oosterweelverbinding maar liefst 120 meter breed zal zijn. Dat is dubbel zo breed als in de huidige situatie. En dat vlak naast een woonwijk.
Geloof het of niet, maar ook de architecten van het hele Oosterweelproject vinden dit niet kunnen en pleiten ervoor om de plannen voor het viaduct naast het Sportpaleis te hertekenen. Het is voor het eerst dat de architecten Poulissen en Robbrecht in de media over hun ontwerp praten, maar binnenskamers vragen ze naar eigen zeggen al vier jaar om de plannen voor het viaduct te herbekijken. En daar blijven ze ook nu bij.
Dat er ondertussen al een bouwaanvraag op tafel ligt, is voor de architecten geen argument. Dat kan altijd nog aangepast worden, zeggen ze. Dat deze architecten jarenlang hun mond hielden, is te begrijpen. Ze hadden zwijgplicht om juridische problemen met concurrerende projectontwikkelaars te vermijden. Dat Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die het Masterplan Mobiliteit Antwerpen uitvoert, al die tijd niets heeft gedaan met de kritiek van de architecten, roept vragen op.
Bij dit project, dat toch al zwaar onder vuur ligt bij een deel van de bevolking, halsstarrig vasthouden aan het grote gelijk is niet slim. Zeker als het de architecten zelf zijn die een kanttekening maken bij het project.
Misschien moet BAM deze opmerkingen toch maar ernstig nemen. Er is immers geen man overboord voor de verdedigers van het BAM-project. Poulissen en Robbrecht blijven de Oosterweelverbinding steunen en geloven dat het Lange Wapperviaduct wel degelijk een meerwaarde kan zijn voor de stad. Het enige wat ze willen, is dat er oplossingen worden gezocht voor de 18 rijstroken die straks aan het Sportpaleis komen te liggen.
Ongeacht of ze nu volledig ondergronds gaat of met een viaduct, de Oosterweelverbinding moet het best mogelijke antwoord bieden voor de mobiliteit én de leefbaarheid van de Antwerpenaars, die er dag in dag uit mee te maken krijgen. En dat kan alleen maar als er open kaart wordt gespeeld. Wie deze kritiek van de architecten niet ernstig neemt, ondergraaft daarmee de geloofwaardigheid van de hele Oosterweelverbinding.
door Patrick VAN DE PERRE (bron GVA)
|