Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
19-08-2009
Antwerpen heeft nood aan een biogascentrale
Het is misschien een open deur intrappen maar 'leefmilieu is cruciaal voor ons bestaan op aarde!'. Toch is ons handelen er niet naar om deze planeet (zoals Louis Neefs ooit zong) nog een eeuwigheid mee te laten gaan.
Als raadslid en bestuurder van de Hooge Maey ben in een zeer grote voorstander van toepassingen in de biomassa. Antwerpen heeft jaarlijks gemiddelde van 38.000 ton Organisch-Biologisch Afval. Afval dat de Antwerpenaar grotendeels kent als GFT - GroetenFruitTuin afval. Toch verbranden wij dit afval grotendeels mee met het restafval. Spijtig want deze biomassa geeft bij een moderne vergistingverwerking veel meer energie voor stroom en verwarming af. Eigenlijk gooien wij zo zeer veel energie weg!
In de andere provincies denkt men daar anders over. Zo gaat Eneco België binnen een goede week haar eerste grote biomassaprojecten in België voltooien. De biogascentrale van 3MW in Roeselare is vorige maand opgestart en wordt nu 'gefinetuned'. Eneco laat het hier niet bij zitten want soortgelijke installaties in Aalter en Merkem zijn ook binnenkort operationeel. Zelfs Neerpelt zal tegen eind dit jaar met de bouw van een biomassacentrale starten. Deze centrales gaan draaien op een mix die voor 30% bestaat uit mest en 70% organisch-biologisch afval (of GFT). Deze zullen jaarlijks ieder 60.000 ton biomassa verwerken.
Waarom springt Antwerpen niet snel mee op deze 'energie'-trein? Deze bio-verwerkingen geven veel minder uitstoot en in tegenstelling tot wat vele denken zijn deze verwerkingen zonder geurhinder voor de omwonenden. Iets waar de Schepen kan over nadenken in deze warme dagen. Mijn GFT-bak in de tuin is alvast gestart met zijn biomassavergisting.... ;-))
1699 College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 17 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve mevrouwen Leen Verbist, Monica De Coninck, schepenen. collegebesluit: 9628 van vrijdag 17 juli 2009
Autonome Gemeentebedrijven A-Punt 5 Kristus-Koningplein. Verkoop onder voorwaarden. Opening der Biedingen. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9628) Bij de opening der biedingen blijkt geen enkele indiener aan de basisvoorwaarden te voldoen. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1798 Auteur: Koen Dockx Motivering Voorgeschiedenis Bij gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008, jaarnummer 1798 werd beslist tot verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein. In uitwerking van dit gemeenteraadsbesluit werd door de Raad van Bestuur van AG Vespa op 5 juni 2009, het bestek voor de bouw van een politiekantoor goedgekeurd en de prijs voor de aankoop van het politiekantoor vastgelegd. Voor de verkoop en de bouw en aankoop van het politiekantoor werd een informatiebundel en bestek opgemaakt en de nodige publicaties gedaan. De biedingen werden afgesloten op vrijdag 19 juni 2009. Feiten en context De verkoop onder voorwaarden betreft: een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus- Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door de landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro. Het te bouwen en aan te kopen politiebureel dient gebouwd te worden op voormelde grond waarbij het 25% zal innemen het gelijkvloers en de overige faciliteiten op de niveau’s +1 en -1 worden ingevuld. De koopprijs bedraagt 650 000,00 euro.
Argumentatie Er werden op vrijdag 19 juni 2009 2 biedingen ontvangen: 1/ NV Driehoek te Schoten, BVBA Luc Van De Wiel te Kapellen en THV Projectontwikkeling Park 2/ NV Van Roey Project te Rijkevorsel Uit het verslag van opening der biedingen blijkt dat de aanbieder sub 2 de opgelegde voorwaarden niet aanvaardt en eenzijdig zijn eigen voorwaarden formuleert en dit bod bijgevolg als ongeldig moet beschouwd worden: - aankoopaanbod: dit is niet het aankoopaanbod opgesteld door AG Vespa; dit document werd op verschillende punten gewijzigd, sommige paragrafen zijn doorgehaald en er wordt meermaals verwezen naar een nota van toelichting in het bijgevoegd projectdossier; - verkoopovereenkomst is getekend, maar elke bladzijde werd doorstreept met op de eerste bladzijde de vermelding NVT; Op 29 juni 2009 komt vervolgens de jury samen, samengesteld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008 aangevuld met 2 vertegenwoordigers van de politie ineen adviserende rol voor wat betreft het politiekantoor. Er wordt door de jury eenparig opgemerkt dat in tegenstelling tot wat bindend in de voorwaarden wordt opgelegd (het politiekantoor zal 25% op het gelijkvloers innemen) het politiekantoor meer dan de helft van het gelijkvloers inneemt. Op de eerste verdieping wordt geen ruimte voor de politie voorzien. Bovendien worden de minimaal opgelegde vierkante meters voor het politiekantoor niet gehaald. Hierdoor zal ook de andere doelstelling in de verkoopsvoorwaarden, namelijk 4 verschillende entiteiten voor zelfstandige activiteiten niet of zeer moeilijk gehaald kunnen worden. Deze tekortkoming wordt door de jury als essentieel beschouwd en op grond hiervan wordt geadviseerd het voorstel van de aanbieder sub 1 als ongeldig te beschouwen. De jury adviseert na eventuele verfijning van de randvoorwaarden een nieuwe verkoop, aankoop en offerteaanvraagprocedure te organiseren in september 2009. Besluit Artikel 1 Het college beslist de biedingen van NV Driehoek te Schoten en NV Van Roey Project te Rijkevorsel voor de verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein als ongeldig te beschouwen. Artikel 2 Het college beslist AG Vespa de opdracht te geven een nieuwe procedure voor de verkoop onder voorwaarden van het perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein te organiseren in september 2009
Oosterweelverbinding : de architecten aan het woord
De Lange Wapper of het Antwerpen van de toekomst
woensdag 22 juli 2009
bron : de Standaard
De tegenstanders van de Lange Wapper verliezen de leefomgeving van de Antwerpenaar volledig uit het oog, vinden de ontwerpers en architecten van de Lange Wapper Brug. 'Het betoog van de actiecomités bestaat uit populistische slogans. Maar erger nog: hun zogenaamde alternatief is angstwekkend en destructief.'
De leefbaarheid van een stad als Antwerpen wordt sterk belast door een gebrek aan verkeersontsluiting. De dagelijkse files in de binnenstad zijn bekend: de 'konijnenpijp', de Leien, de kaaien en de Groenendaallaan... Naast het gebrek aan afdoend openbaar vervoer en veilige infrastructuur voor de zwakke weggebruiker, is het feit dat de Ring nog steeds niet gesloten is daar mee de oorzaak van. Auto's wringen zich tot bij de Waaslandtunnel, terwijl ook grote vrachtwagens zich een weg banen naar het enige verkeersknooppunt aan de Groenendaallaan.
Die situatie is een onhoudbare vermenging van stadsverkeer en vervaarlijk vrachttransport in een gebied met nochtans veel mogelijkheden voor kwalitatieve stadsuitbreiding. Hét onderwerp dat de Antwerpen dan ook moet bezighouden is een stedelijke ontwikkeling die kansen creëert voor de toekomst. Dat, en niets anders, was de vraag van de overheid aan de grootste studiebureaus en aan een aantal toonaangevende architecten van ons land.
Voor het Antwerpse verkeersinfarct is de rechtstreekse verbinding van de haven en het Eilandje met het verkeersknooppunt aan het Noordkasteel volgens ons nog steeds de meest natuurlijke oplossing. Dat in combinatie met de afsluiting van de doorgang op Linkeroever richting kust geeft de Waaslandtunnel alleen de functie van lokale verbinding tussen de twee Schelde-oevers. Een agressieve verkeersas wordt zo uit de stad weggesneden.
Ook de reusachtige vrachtstroom op de Groenendaallaan zal door de rechtstreekse aansluiting met het Noordkasteel stilaan verdwijnen. Het stedelijke weefsel, zowel op Linker- als op Rechteroever, wordt op die manier gezuiverd van agressief verkeer. Daarom - en dus niet alleen om de haven efficiënter te ontsluiten - is het verkeersknooppunt aan het Noordkasteel absoluut noodzakelijk.
Met die noordelijke ontsluiting van de stad kan men bovendien zo efficiënt mogelijk de stad in en uit. Zo veilig mogelijk ook, met een minimum aan milieulasten én met zo weinig mogelijk kilometers. De ring rond Antwerpen krijgt ter hoogte van het Noordkasteel een tweede kruising van de Schelde: de korte Oosterweeltunnel. Hij definieert de ligging van de Schelde, haar breedte en haar oevers. Het is een elementair onderdeel van de structuur en de dimensies van de stad. Het is daarom een tunnel van en voor de stad, voor de Antwerpenaar, voor de passant én voor de fietser.
De Lange Wapperbrug, de sluitsteen van de Ring, verheft zich boven het Albertkanaal en het Straatsburgdok. Als stedenbouwkundig signaal bevestigt hij de plek waar ooit de haven is ontstaan en waar in vorige eeuwen de verdedigingsfortengordel rond de stad werd gebouwd. De pylonen accentueren de enige twee noordelijke toegangen tot de stad. Het is de brug van Antwerpen-in-evolutie, met respect voor zijn geschiedenis.
Het is deze combinatie - wegsnijden van agressieve verkeersaders, een tunnel voor de Antwerpenaar en het bevestigen van de rijke geschiedenis van de metropool door de brug - dat het huidige Oosterweelproject van en voor Antwerpen maakt: cultureel, geschiedkundig en functioneel.
De ontwerpers ervan hebben, samen met ruim honderd andere specialisten van het consortium THV Noriant en de studiebureaus, dit concept afgetoetst, uitgewerkt en gefundeerd. Vanuit hun persoonlijke ervaring met Antwerpen hebben zij dit project geïntegreerd in delicaat natuurgebied. Zij hebben bovendien suggesties aangereikt voor een kwalitatieve ontwikkeling van de stad. Maar misschien hebben de tegenstanders van hun project nooit de akoestische studie gezien, of de hoogtechnologische uitwerking van de brug, of de bestemmingsvoorstellen en de vele groenaanplantingen. En bijgevolg zijn ze te snel overgegaan tot schijnbare problemen te creëren, om die vervolgens te verschuiven naar de woongebieden Merksem en Ekeren.
De zogenaamde alternatieven - waaronder het vierde Oosterweeltracé van het studiebureau ARUP-Sum - zijn angstwekkend. Ze sluiten definitief de realisatie uit van de essentiële aansluitingen aan het Noordkasteel en dus van de daarbijhorende levensnoodzakelijke zuivering van de verkeersoverlast in de stad. Integendeel: hallucinante opstoppingen en sluipverkeer op beide oevers zullen het gevolg zijn. Het oriënterende karakter van een natuurlijk cirkelvormig sluiten van de Ring wordt totaal tenietgedaan door een onbestemde ellenlange tunnel. Het al een definitieve ontwrichting betekenen van een natuurlijk groeiproces. Los van de vertragingen en de extra kosten zal de Antwerpenaar het destructieve effect van deze onnatuurlijke ingreep vroeg of laat op de korrel nemen.
De schijnbare keuze tussen een tunnel of een brug is vernederend voor onze stad, beschamend voor de knowhow en ethiek van de ingenieurs en ongeoorloofd voor het maatschappelijk engagement van de vele betrokken ontwerpers. Uiteraard moeten de deskundigen de bevolking grondig informeren; alleen zo is constructieve participatie echt mogelijk. Maar het Oosterweelproject is gecreëerd op basis van onze eigen cultuur en vakmanschap.
Dit unieke en duurzame project is niet van voor- of van tegenstanders. Het is niet van de BAM. Het is wel een project van onze democratie en dus van iedereen.
Paul Robbrecht en Marleen Goethals, voor Robbrecht & Daem Architecten
Chris Poulissen en Laurent Ney, voor Ney-Poulissen Architecten & ingenieurs
Jean-Marie Cremer en Jean-Yves Del Forno, voor Studiebureau Greisch
Koen Vande Sompele en Christian Dierickx, voor Studiegroep Omgeving
Een vrouw uit Ekeren is op het nippertje ontsnapt aan een brand in haar huis. Toen ze haar donsdeken wilde verluchten, vloog dat in brand door een warme halogeenlamp.
De vrouw hing haar donsdeken even uit het raam, over een brandende halogeenlamp. Het deken kon de hitte niet verdragen en vloog in brand.
De brandweer had het vuur snel onder controle en de schade bleef al bij al beperkt. Enkel een muur, het raam, een rozelaar en het donsdeken zelf raakten verbrand.
De Lustige Gans organiseert voor de tweede maal het kindergansrijden op zaterdag 29 augustus aan zaal De Geesten in de Waterstraat.
Vertrek om 13.15u. Niet-leden mogen ook deelnemen, maar het stalen ros (fiets) van elke deelnemer moet in de Ekerse kleuren blauw en geel versierd zijn. Omstreeks 18u begint een hotdogfestijn en mosselsouper.
Een van de klokken uit de inkomhal van de Sint-Laurentiuskerk van Schoonbroek-Rozemaai werd eind juli in bruikleen gegeaven aan de kerkraad van Sint-Jozef in Hove.
Die wilden in hun wijk graag een kerkklok horen luiden.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 3 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen. collegebesluit: 8912 van vrijdag 3 juli 2009
Patrimoniumonderhoud B-Punt 23 Stormschade. Definitieve inventarisatie van de stormschade van 26 mei 2009. Kennisneming. (Jaarnummer 8912) De storm van 26 mei 2009 veroorzaakte schade aan stadspatrimonium en openbaar groen. Patrimoniumonderhoud inventariseerde de schade. Het college neemt kennis van de definitieve schadelijst. Agendapunt, college, gewone zitting, 12/06/2009, jaarnummer 7878 Auteur: Kris Wuyts Motivering Voorgeschiedenis Dinsdag 26 mei werd Antwerpen getroffen door een storm. Deze veroorzaakte schade aan diverse stadsgebouwen en openbaar groen. Het college gaf op 29 mei opdracht aan patrimoniumonderhoud om de schade te inventariseren. Onmiddellijk werd begonnen aan het voorkomen van verdere schade, opruimwerk, nemen van tijdelijke maatregelen en herstel van de schade. In sommige gevallen was er niet voldoende tijd om de normale procedures te doorlopen alvorens bestellingen te plaatsen. In andere gevallen werd prijs gevraagd aan aannemers. Sommige schade werd in eigen beheer hersteld. Op 12 juni nam het college kennis van de voorlopige inventaris van de schade en gaf opdracht aan patrimoniumonderhoud om de lijst te vervolledigen en te actualiseren tegen eind juni 2009. Feiten en context Aan navolgende gebouwen en bomen werd stormschade vastgesteld. De gebouwen staan geordend per stedelijk bedrijf. Ook de aard van de schade werd opgenomen. De lijst van 12 juni 2009 werd geactualiseerd door de ontbrekende ramingen aan te vullen. De aanvullingen worden in vet aangegeven.
Interne Audit Gildekamersstraat 5, Antwerpen 320,00 EUR in de lokalen van de interne audit zijn er zowel op de tweede verdieping alsook in de vergaderzaal op zolder ruiten gebroken Stadhuis Grote Markt 1, Antwerpen 350,00 EUR op de schone verdieping in het kabinet burgemeester (kant Suikerrui) is de hendel van de buitenraam door het loodglas van de binnenraam gevlogen. Schade aan het loodglas en aan de sluiting van de buitenraam. Schepenhuis Grote Markt 9-13, Antwerpen 275,00 EUR er is een deur + deurkader gesneuveld. Voormalig districtshuis Berendrecht Zandvliet Lillo Spaansemolenstraat 15, Zandvliet 1.650,00 EUR Ramen en koepels
Bibliotheekvestiging “Nieuwdreef” Nieuwdreef 135, Merksem 2.500,00 EUR Beschadiging door wateroverlast van nieuw gelegde lino-vloer. cafetaria sportschuur Hoofdfrontweg Sorghvliet, Hoboken 2.000,00 EUR Het dak was niet goed toegemaakt door de aannemer; door de storm waaide alles weg en is er zware schade toegebracht aan het plafond,verlichting en meubelen van het cafetaria zwembad Park van Merksem Van Heybeeckstraat 9, Merksem 1.450,00 EUR één van de panelen van de informatiepaal voor het zwembad met daarop onder andere de naam van ons zwembad (Park van Merksem) is gaan waaien. Het andere hebben we terug gevonden maar in slechte staat. CC De Schelde blok A en E De Keyserhoeve 66, Zandvliet 21.583,10 EUR Dakbedekking, PVC boenselplanken, PVC regenafvoerbuizen
School Jozef Balstraat, Berchem 5.844,30 EUR Zijplank (30 cm) van de goot is op de grond terecht gekomen. + schilderwerk goot. Schade aan de wagen is niet bewezen "volgens de mensen ter plaatse" School SM 12 Kleine Bredestraat 2a Berendrecht 1.570,25 EUR Lichtkoepels School Silo 45 Bremstraat 1, Zandvliet 5.950,41 EUR vier koepels kapot door hagelinslag School Belegstraat 62, Antwerpen 185,86 EUR Verlichtingstoestel is losgekomen (blijven hangen aan de elektriciteitsdraden) School Silo 43 Monnikenhofstraat 25, Berendrecht 3.388,43 EUR Lichtkoepels Pastorij Gaston Burssenslaan 17, Antwerpen Linkeroever 454,00 EUR een koepel weggewaaid Pastorij Lakborslei St Fredegandus, Deurne 500,00 EUR een van de luiken aan de straatkant is afgebroken Kerk Zandvliet Spaansemolenstraat 1, Zandvliet 65.000,00 EUR Ramen met loodglas
Disricthuis Ekeren Veltwijcklaan 27, Ekeren 730,00 EUR leienpannen op de grond thv het schepenkabinet hoek van de vijver Seniorenlokaal Armenstraatje, Zandvliet 550,00 EUR Glasbreuk en pvc afboerbuizen
De gedetailleerde lijst met schade aan bomen werd opgenomen in bijlage. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven met bijhorende waarden zoals voorgelegd aan het college op 12 juni 2009. De lijst werd aangevuld en geactualiseerd. Er werden 2 boomsoorten toegevoegd (sierpeer en meelbes) en er werd een bijkomende kolom toegevoegd met geactualiseerde waarden. De geactualiseerde waarden werden berekend door stads- en buurtonderhoud volgens de normen van de Vereniging voor openbaar groen (zie bijlage). Soort - waarde - geactualiseerde waarde acacia's 129,00 EUR 6.692,00 EUR Amerikaanse linde 58,00 EUR 1.181,00 EUR berken 134,00 EUR 3.372,00 EUR beuken raming nog niet gekend 23.136,00 EUR blauwe atlasceder 253,00 EUR 15.821,00 EUR Canadapopulieren raming nog niet gekend 52.624,00 EUR ceders raming nog niet gekend 14.095,00 EUR eik raming nog niet gekend 4.872,00 EUR essen 120,00 EUR 490,00 EUR esdoorns raming nog niet gekend 19.454,00 EUR gewone beuk 67,00 EUR 1.392,00 EUR hemelboom 28,00 EUR 399,00 EUR Italiaanse populieren 1 163,00 EUR 62.453,00 EUR kastanje 85,00 EUR 8.845,00 EUR kersen 550,00 EUR 20.915,00 EUR krentenboompje raming nog niet gekend 232,00 EUR linden raming nog niet gekend 66.107,00 EUR meidoorns raming nog niet gekend 669,00 EUR olm raming nog niet gekend 1.076,00 EUR paardenkastanjes raming nog niet gekend 16.329,00 EUR platanen raming nog niet gekend 9.919,00 EUR rode paardenkastanje 78,00 EUR 1.483,00 EUR ruwe berk 36,00 EUR 807,00 EUR schijnacacia 136,00 EUR 9.081,00 EUR sierkersen 154,00 EUR 3.657,00 EUR sierpruimen 109,00 EUR 4.884,00 EUR treurwilgen 348,00 EUR 39.095,00 EUR trompetboom 41,00 EUR 1.001,00 EUR valse acacias 404,00 EUR 36.632,00 EUR valse Christusdoorn 118,00 EUR 4.872,00 EUR walnoten raming nog niet gekend 9.420,00 EUR waterwilg 45,00 EUR 1.009,00 EUR wilde kastanjes 980,00 EUR 67.492,00 EUR wilgen raming nog niet gekend 5.024,00 EUR wintereik raming nog niet gekend 16.605,00 EUR witte abelen 116,00 EUR 4.518,00 EUR witte paardenkastanjes raming nog niet gekend 128.030,00 EUR zilveresdoorns raming nog niet gekend 21.837,00 EUR zilverlindes 252,00 EUR 15.315,00 EUR zomereiken 452,00 EUR 26.795,00 EUR zwarte populier raming nog niet bekend 11.253,00 EUR zwarte walnoot 202,00 EUR 16.832,00 EUR sierpeer 2.790,00 EUR meelbes 3.558,00 EUR Financiële gevolgen De kosten voor herstel van de gebouwen worden verrekend op de werkingskredieten van patrimoniumonderhoud. Het bedrijf financiën zorgt ervoor dat de uitgaven worden gecompenseerd bij begrotingswijziging door de te ontvangen verzekeringsgelden en of gelden van het rampenfonds. De huidige lijst is de definitieve lijst van de schadegevallen met bijhorende ramingen. Besluit Artikel 1 Het college neemt kennis van het definitieve verslag van het bedrijf patrimoniumonderhoud over de stormschade aan stadspatrimonium en openbaar groen, na de storm van 26 mei 2009.
De heraanleg van de Laaglandlaan komt in een nieuwe fase. Sinds 4 augustus wordt het kruispunt met de Maantjessteenweg aangepakt. Het verkeer wordt over één rijstrook geleid. Aannemer Vermetten neemt vanaf de week van 17 augustus het stuk tussen de Moeshofstraat en het Kastanjeboomplein onder handen. Het verkeer zal worden omgeleid via het Laar, de Kapelsesteenweg en de Bredabaan. Ook de bussen 33 en 660 zullen enkele omleidingen maken. Het einde van de werken is voor oktober.
Voor de uitbouw van haar net zal Eandis werken uitvoeren in het voetpad van de NSB-straat, ter hoogte van de huisnummers 1 tot 11. Normaal gezien zullen deze werken duren van 10 augustus tot 15 september.
Werken in Kapellen : 1 jaartje moeilijke doorstroming
Begin augustus starten in het centrum van Kapellen de werken voor het vernieuwen van de doortocht. De heraanleg van de N11 (Antwerpsesteenweg-Dorpsstraat-Kapelsestraat) loopt vanaf de spoorwegtunnel tot voorbij het park. Bedoeling is de verkeersdoorstroming en de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verbeteren.
Ovonde Vooral het centrum zal een grondige facelift ondergaan. Aan het Oud-Gemeentehuis wordt een grote ovonde aangelegd. Die moet de aansluitende kruispunten veiliger maken en het verkeer vlotter door het centrum loodsen. Ook voor fietsers en voetgangers wordt meer ruimte gemaakt met aan beide kanten van de Dorpsstraat een fietspad van minimaal 1,75 meter en een voetpad van 1,5 meter.
Vier fasen De werkzaamheden gebeuren in vier fasen. Een eerste fase loopt vanaf de Kerkstraat tot aan het centrumkruispunt. Daarna volgen het deel tussen de Kerkstraat en de Bloemenlei, het deel tussen het centrumkruispunt en de spoorwegtunnel en als laatste fase het deel tussen de Hoevensebaan en de Korte Vredestraat. In totaal mogen alle werken niet langer dan 1 jaar in beslag nemen. De kostprijs van het project wordt geraamd op 3,6 miljoen euro en wordt gedeeld door het Vlaams Gewest en de gemeente.
Voor de uitbreiding van haar net zal Eandis werken uitvoeren in het voetpad van het Geestenspoor, en in het voetpad van de Kannekeslaan (kant even huisnummers). Deze werken zullen normaal gezien duren van 3 tot 31 augustus.
Gouverneur Berx stelt dat Lange Wapperbrug de beste keuze is
27/07 Antwerps gouverneur Cathy Berx is voorstander van het BAM-tracé en dus voor een Lange Wapperbrug om de ring van Antwerpen te sluiten. "Vanuit het oogpunt veiligheid en de snelheid om het project te realiseren is het BAM-tracé het beste", aldus Berx.
"Zo wordt de Kennedytunnel verboden voor vrachtwagens en komen er gescheiden rijstroken. Ik ben als gouverneur verantwoordelijk als er iets misloopt. Daarom draagt dat tracé mijn voorkeur weg."
Enkele weken geleden kwam studiebureau Arup/Sum met een ‘vierde tracé' op de proppen: een vijf kilometer lange tunnel van Linkeroever naar Ekeren.
Nu de vzw Ademloos, een tegenstander van de Lange Wapperbrug, genoeg handtekeningen verzameld heeft, komt er heel waarschijnlijk een referendum over de Oosterweelverbinding. Die volksraadpleging zal doorgaan op 18 oktober.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging (bron Notulus)
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 10 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve de heren Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, schepenen, de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. De heer Manfred Vandewalle, waarnemend stadssecretaris, neemt het secretariaat waar. collegebesluit: 9080 van vrijdag 10 juli 2009
Stadsontwikkeling A-Punt 19 GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Collegiale brief. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9080) Het college keurt een collegiale brief goed waarbij de betrokken instanties worden verzocht rekening te houden met de noden van de stad Antwerpen bij de opmaak van het GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1870; Agendapunt, college, gewone zitting, 30/12/2008, jaarnummer 17210 Auteur: Klaas Meesters Motivering Voorgeschiedenis In zitting van 31 oktober 2001 (jaarnummer 11719) keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorwegemplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal. In zitting van 23 januari 2004 (jaarnummer 346) besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie. In zitting van 10 maart 2006 (jaarnummer 2610) keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS. Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) 'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd. In zitting van 9 februari 2007 (jaarnummer 1492) nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie). In zitting van 20 oktober 2008 (jaarnummer 1870) besliste de gemeenteraad het bestek 2008/8132 goed te keuren voor een raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool ontwerpers voor masterplannen. In zitting van 30 december 2008 (jaarnummer 17210) besliste het college dertien ontwerpbureaus op te nemen in de pool van ontwerpers voor het bestek 2008/8132. In zitting van 22 februari 2008 (jaarnummer 1660) adviseerde het college in het kader van de project-MER het college om volgende milderende maatregelen op de nemen: A. De dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te laten onderzoeken: A.a: de effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijke bergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereist en niet enkel over de zomermaanden; A.b: voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken; A.c: de geluidsoverlast voor de omliggende wijken; A.d: de mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel. B. Het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verder proces mee te laten nemen: B.a: de zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur; B.b: de structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd, overbruggingen worden volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost; B.c: er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP; B.d: de nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien, ook dit moet in het GRUP verankerd worden; B.e: er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers; B.f: de non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naar Antwerpencentrum doorgeschakeld worden; B.g: zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn. C. Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark). D. Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met: D.a: het natuurreservaat de Oude Landen; D.b: de vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19; D.c: het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis; D.d: het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai. Feiten en context Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. De eerste aanzet tot analyse voor dit plan en de de visie werden op een werkvergadering gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Ook twee districtsschepenen van Ekeren waren aanwezig. Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat de zone tussen de twee spoorlijnen (12 en 27A) momenteel de bestemming parkgebied heeft. Spoorweginfrastructuur past uiteraard niet in een parkgebied. In de beleidsnota ‘Oude Landen’ kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbos ontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark. Argumentatie Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft stad Antwerpen dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Uit telefonisch contact bleek dat aan deze vraag waarschijnlijk geen gehoor wordt gegeven. Met deze brief wil de stad deze vraag om de zone tussen lijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen het GRUP, herhalen en onder de aandacht brengen van de minister van ruimtelijke ordening. Besluit Artikel 1 Het college beslist om volgende collegiale brief te versturen aan dhr. Guy Braeckman, hoofd van de entiteit Department Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Ontroerend Erfgoed, en aan dhr.Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening. Geachte minister Van Mechelen Geachte heer Braeckman Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft de stad dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Met deze brief wil stad Antwerpen nogmaals vragen om de zone tussen de spoorlijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen de contour van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Hoogachtend Namens het college van burgemeester en schepenen de stadssecretaris de burgemeester Roel Verhaert Patrick Janssens
28/07 Wakkere buurtbewoners belden maandagochtend rond 1u naar de politie. Op een bouwwerf aan de Pater Strackestraat op de Rozemaai reed een auto met gedoofde lichten rond. Enkele patrouilles kamden de omgeving uit, maar vonden niemand meer.
Een halfuur later werd de politie opnieuw verwittigd. De auto was weer gesignaleerd in de buurt van de werf. Op de hoek van de Ferdinand Verbieststraat met het Groot Hagelkruis troffen de agenten de wagen in kwestie, een Ford Focus, aan.
Aan het stuur zat een 57-jarige vrouw, die in de onmiddellijke omgeving woont. In de Focus vonden de agenten zes isolatieplaten. De vrouw bekende onmiddellijk dat ze de platen, per stuk al gauw enkele tientallen euro waard, gestolen had. Ze gaf schoorvoetend toe dat ze niet aan haar proefstuk toe was.
Tientallen isolatieplaten
In een opbergruimte voor tuinmateriaal ontdekten de inspecteurs even laten nog eens 47 isolatieplaten. De vrouw, blijkbaar bedreven in doe-het-zelfkarweien, had haar buit de afgelopen twee maand verzameld.
De merkwaardige zaak wordt verder onderzocht. Dat onderzoek zal duidelijk moeten maken wat de vrouw met de platen wilde doen.
24/07 De Europeade-karavaan heeft zich voor de 46ste keer op gang getrokken met als bestemming de havenstad Klaipeda in Litouwen. Ook dertien Antwerpse groepen staan op het podium.
Het is de eerste keer dat de organisatie van de Europeade naar Klaipeda trekt. Nog tot zondag wordt de stad ondergedompeld in een sfeer van vriendschap als volksdansgroepen van alle windstreken uit Europa elkaar er vinden en terugvinden. Onder de deelnemers ook dertien Antwerpse groepen.
Pagadderkes
Kindergroep de Pagadderkes, van volksdansgroep de Uiltjes uit Ekeren, zijn ervaren Europeade-deelnemers. Als we aan groepsleidster Sophie Van Antwerpen vragen waarom het de moeite loont om deel te nemen, vooral als het gastland zo ver weg ligt, krijgt ze niet eens de kans om te antwoorden.
Pagadderke Eline Celen roept onmiddellijk uit: “Voor de sfeer natuurlijk!” Vasanthy Boddou is het helemaal met haar eens. Alle landen samen en ‘die vreemde taaltjes’ vindt ze heel leuk. Een andere groep die al heel wat Europeade-avonturen achter de rug heeft, is groep Elckerlyc uit Deurne. Die volksdansgroep van stichtendvoorzitter Mon De Clopper heeft nog geen enkele editie van dit Europese feest gemist.
Zelf betalen
Het engagement van de groepen en de gaststeden is erg groot. Zij dragen voor het grootste deel zelf de kosten van dit evenement waarbij verbroedering het hoofddoel is. En die verbroedering vindt volgens Raymond Mertens, dansend lid van de groep Elckerlyc, vooral plaats bij hetlogement van de groepen waar het feest en samen dansen gewoon voortgaan als het dagprogramma is afgewerkt.
Eerst nog even genieten dus van de Litouwse gastvrijheid en dan... denken aan volgend jaar: dan trekt de karavaan naar Bolzano, Italië.
EKEREN - De Sint-Jorisgilde heeft zaterdag zijn vernieuwd clublokaal feestelijk ingehuldigd. Het lokaal kreeg ecodakplaten, thermowoodwanden en een nieuwe vloer. In het lokaal kan er geschoten worden vanop 6 en 10 meter. Buiten zijn er schietstanden op 20 en 61 meter. (env) Nicole Verstrepen
10/07 De krijtlijnen voor de opmaak van het masterplan 'Sportpark Oude Landen' zijn gezet. De stad Antwerpen zal uit de pool van ontwerpers een ontwerpbureau selecteren om het masterplan uit te tekenen.
Het stadsbestuur en het district Ekeren willen de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen ontwikkelen tot een sportpark. Dit park wordt een buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk.
De nadruk zal liggen op buitensporten. Het masterplan 'Sportpark Oude Landen' moet de zone omvormen tot een aangename omgeving, waar de Antwerpenaar op een actieve en passieve manier kan ontspannen.
Groene speelruimte
Het masterplan zal groene speelruimte voorzien en de bestaande voetbalvelden krijgen in het ontwerp terug een plaats. Er zal ook ruimte zijn voor niet-georganiseerde sporters. Ook de aanleg van een loop- en fietsparcours behoort tot de mogelijkheden.
De ontwerpers zullen onderzoeken of overdekte sportinfrastructuur en bijkomende sport- en kunstgrasvelden een optie zijn. Bovendien wil de stad Antwerpen van het park een schakel van de groene zachte ruggengraat van Antwerpen maken en met het masterplan ook de plaatselijke missing links in het fietsnetwerk oplossen.
April 2010
Uit de pool van ontwerpers werden er drie bureaus geselecteerd die meedingen om de opdracht voor het ontwerp van het masterplan 'Sportpark Oude Landen' binnen te halen.
Tegen april 2010 zou er een masterplan en actieplan voor het Sportpark Oude Landen op tafel moeten liggen.
Gouverneur Berx: "Lange Wapperbrug is beste keuze"
Bron : GVA
27/07 Antwerps gouverneur Cathy Berx is voorstander van het BAM-tracé en dus voor een Lange Wapperbrug om de ring van Antwerpen te sluiten. "Vanuit het oogpunt veiligheid en de snelheid om het project te realiseren is het BAM-tracé het beste", aldus Berx.
"Zo wordt de Kennedytunnel verboden voor vrachtwagens en komen er gescheiden rijstroken. Ik ben als gouverneur verantwoordelijk als er iets misloopt. Daarom draagt dat tracé mijn voorkeur weg."
Enkele weken geleden kwam studiebureau Arup/Sum met een ‘vierde tracé' op de proppen: een vijf kilometer lange tunnel van Linkeroever naar Ekeren.
Nu de vzw Ademloos, een tegenstander van de Lange Wapperbrug, genoeg handtekeningen verzameld heeft, komt er heel waarschijnlijk een referendum over de Oosterweelverbinding. Die volksraadpleging zal doorgaan op 18 oktober.
Man voert actie om aandacht te vestigen op bizar dossier
BRON : GVA 7/7/2009
07/07 Met schragen, twee balken en een bordje ‘privé’ sloot Marcel Vanden Broek maandag zijn eigen straat af. Daarmee wilde hij aandacht vragen voor een conflict met Vespa over een stukje Blarenstraat.
Twee uur lang konden er geen auto’s door de Blarenstraat in Ekeren rijden door de afsluiting van schragen en balken die Marcel Vanden Broek (68) in elkaar had geknutseld. “De buren vonden dat niet erg hoor”, zegt Marcel. “Ze snappen wel dat ik een oplossing wil voor dit probleem.”
Tot er in 2006 iemand aan zijn deur stond die kwam vertellen dat Marcel eigenlijk tien centimeter van zijn huis moest afstaan, was er niets aan de hand. “Ze waren verderop appartementen aan het bouwen, naast het buurhuis dat ik had gekocht als appeltje voor de dorst. Omdat die architect dacht dat er nog tien centimeter bij de grond hoorde, zijn we gaan uitzoeken hoe dat zat.”
Na een paar excursies naar het kadaster kwamen Marcel en zijn vrouw Sophie Verhülsdonk (66) er achter dat het buurhuis dat ze hadden gekocht geen 270 vierkante meter maar 224 vierkante meter groot is. “Blijkbaar hoorde er nog een stukje straat van 50 vierkante meter bij ons huis. Ik heb het nagekeken en in alle koopaktes, sinds 1888, staat inderdaad dat het stukje grond bij ons perceel hoort.”
Toen Marcel bij AG Vespa, het vastgoedbedrijf van de stad, ging informeren wat er nu moest gebeuren, kreeg hij te horen dat hij het stukje grond zou moeten afstaan om de situatie te regulariseren. Maar Marcel is niet van plan om zomaar afstand te doen van de grond. “Vooral omdat we er al die jaren grondbelasting op hebben betaald”, zegt Marcel. “Een bedrag van 500 euro lijkt me reëel. Ik wil ook de onkosten van de landmeter terug, 242 euro.”
De Ekerse districtsvoorzitter Ronny Kruyniers heeft begrip voor de actie van Marcel Vanden Broek.
“Waarschijnlijk is dat stuk grond ooit een voortuintje geweest. Er zullen in Ekeren en in heel Vlaanderen veel van dit soort situaties zijn”, zegt hij. “Het district is niet bevoegd, maar ik denk wel dat die man een punt heeft. Er moet in ieder geval duidelijkheid komen, want die ontbreekt nu.”
Schragen in beslag genomen
De politie had minder begrip voor de actie. “Als die man toestemming had gevraagd voor een actie op de stoep, en hij had die gekregen, dan was er geen probleem geweest. Maar zomaar een stuk straat toe-eigenen en barricaderen kan niet”, zegt politiewoordvoerder Sven Lommaert.
De politie heeft het materiaal van de actievoerder meegenomen. Sven Lommaert: “Die schragen zijn in beslag genomen. In principe blijven die hier. Alleen als het parket anders beslist, krijgt hij zijn spullen terug.”
Reeds op 29 januari 2009 hebben wij gewaarschuwd voor wat er nu mogelijk kan gebeuren.
Wat voor Antwerpen Stad een oplossing biedt, is voor Ekeren een rampenscenario.
Hieronder het artikel dat U ook kan raadplegen op de site van SLP nationaal.
Het begin van de tunnel ?
29 januari 2009
Dankzij de inzet van Ademloos, stRaten-generaal plus vele petitieondertekenaars, komt het referendum over de Oosterweelverbinding er eindelijk. De Vlaamse regering had reeds in mei 2008, na lang aandringen (ook binnen onze partij), beslist dat er een onafhankelijke studie komt om de alternatieven voor de plannen van de BAM en de monumentale 'Lange Wapper' brug te onderzoeken.
De Ekerse SLP kern dringt erop aan dat men goed moet nadenken. Gezondheid en gezond verstand boven alles. Zo mogen mogelijke alternatieven de problemen niet verschuiven naar de noordrand van Antwerpen. Als men in het zuiden en centrum van de stad, en zeer terecht, een toename van fijn niet ziet zitten, moet men het probleem niet naar het noorden verschuiven. Misschien kan de ring-cirkel rond Antwerpen beter en groter, rond de dokken, onder de rond draaien, weg van alle bewoning...
Wij wensen geen grootschalig op- en afrittencomplex of tunnel in-en uitgang naast onze Ekerse kern. Welk plan het ook haalt, dit mag niet ten koste gaan van de Ekerse Putten en de gezondheid en leefbaarheid in Ekeren, Schoonbroek, Rozemaai en Luchtbal.
Bestuur Ekeren: Liliane Calluy (secretaris), Guido Staes (voorzitter) en Luc Van Berlo (raadslid)