Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
19-05-2009
SLP is voor de Vlaamse politiek zoals harissa voor de couscous
10/05/2009, 12:06 am Onder het motto “SLP is voor de Vlaamse politiek zoals harissa voor de couscous” organiseerden de West-Vlaamse sociaal-liberalen op maandag 4 mei in het Vetex-poortgebouw in de Pieter Deconincklaan in Kortrijk een gezellige couscous-avond met hun kandidaten voor de Vlaamse en Europese verkiezingen. De lekkere couscous werd klaargemaakt door Zara en haar moeder uit de Venning in Kortrijk. Saloa Sefrioui ofte Sally fungeerde als alomtegenwoordige gastvrouw van deze avond, Zij is kandidaat voor het Vlaams Parlement op plaats 17 bij de effectieven. Om 21 u. organiseerden we een publiek moment . Jamal, Yunes en andere mensen uit de buurt wilden hun waardering uitdrukken voor onze komst naar de Vetex en vergasten op een theeceremonie. Als voorzitter van de lokale afdeling mocht ik het welkomstwoordje doen, waarna ik al gauw het woord gaf aan Jamal, die op een krachtige manier de steun van hem en zijn vrienden vertolkte voor onze standpunten over integratie en onze partij. Voor hen was het een revelatie dat er een partij bestaat in Vlaanderen die het voor hen opneemt. Provinciaal voorzitter Peter Verloigne stelde daarop de West-Vlaamse SLP-kandidaten voor, waarna nationaal voorzitter Geert Lambert de slottoespraak hield. En neen, er was geen politie te paard, er waren geen waterkanonnen, geen opstootjes en er werd niet gegoten met witte verf. Dus was dit voor de media een non-event, want te weinig sensationeel. Maar voor SLP was dit een belangrijk statement naar de mensen uit de buurt. Namelijk dat je ook aan politiek kan doen zonder bevolkingsgroepen tegen elkaar in het harnas te jagen. Of het nu gaat om allochtonen versus autochtonen, arbeiders versus bazen, groene jongens versus je- m’en-foutisten, fietsers versus automobilisten, “echte” Vlamingen versus “luie” Walen, sossen versus tsjeeven, donkerblauwen versus populisten, jonge werklozen versus ouderen die hun pensioen uitstellen, … en wat je nog zoal hoort op dit moment, … wij van SLP hebben daar echt geen boodschap aan. De hele werking rond de Vetex is gericht op het vreedzaam en respectvol samenleven met mensen van verschillende leeftijd, afkomst, cultuur en temperament in één buurt. Zonder dat er veel ruchtbaarheid wordt aan gegeven, wordt hier al enkele jaren enthousiast aan deze weg getimmerd. Niet naïef en blind voor de problemen, maar kordaat en doeltreffend. Als politieke partij gaat SLP, het vroegere spirit, in haar beginselverklaring uit van dezelfde doelstellingen als de buurtwerking rond de Vetex. Dit vertaalt zich in een sterk programma met betrekking tot diversiteit, interculturaliteit, integratie en inclusie. Dit vertaalt zich ook in de samenstelling van onze lijsten voor de Vlaamse en Europese verkiezingen: een bonte mengeling van jong en oud, van hier en ooit van elders geweest, van hardwerkende Vlamingen en mensen uit kansengroepen, van ploegarbeidsters en truckchauffeurs, alleenstaande vrouwen met kinderen, universitairen, zelfstandigen, studenten en gepensioneerden, katholieken en moslims. Kortom, een mooie afspiegeling van onze samenleving.
In het Nieuwsblad van 18/05/2009 lezen we dit artikel : Ekerse middenstand wil meer parkeerplaatsen.
" EKEREN - Vorige week kon u in deze krant al lezen dat studiebureau Land het concept voor het nieuwe Kristus Koningplein aanpast en dubbel zoveel parkeerplaatsen intekent dan aanvankelijk gepland.
De middenstand van Ekeren wil dit nieuwe aantal van 28 echter nog optrekken. 'We hebben een enquête onder onze klanten georganiseerd waarop we liefst 1.726 ingevulde formulieren terug hebben gekregen. Daaruit blijkt dat 70 procent van onze klanten uit Ekeren komt en dat daarvan liefst 85 procent boodschappen doet met de wagen. 70 procent van dat aantal passeert op weg van en naar het werk', legt voorzitter Rik Bossuyt uit. Nog volgens de enquête parkeert 86 procent van alle Ekerse klanten zijn auto op het Kristus Koningplein.
'Het is te vroeg om nu reeds een finale richting te kiezen', reageert districtsschepen Christophe Thomas (Open VLD). 'We leveren al heel wat inspanningen. Op het plein verdubbelen we het aantal parkeerplaatsen en met de omliggende straten erbij verhoogt het aantal plaatsen van 35 naar 53. Verder creëren we in de onmiddellijke omgeving nog eens 67 parkeerplaatsen bij. Zo wordt de parking aan het Ekers Hof blauwe zone.' (env)"
Wat is versta onder nieuw is niet : "We zorgen dat er op 67 plaatsen in de onmiddellijke omgeving van het plein enkel nog met de parkeerschijf kan geparkeerd worden"
Het omvormen van de parking over het Ekers Hof tot een blauwe zone betekent voor sommigen blijkbaar hetzelfde als "nieuwe" parkeerplaatsen...
De logica is mij zoek! Blijkbaar wordt er nog steeds van uitgegaan dat de gegevens die werden verzameld in het parkeer"onderzoek" een getrouw beeld geven van de parkeersituatie in Ekeren, met een overschot aan plaats!
De studie op zich vind SLP niet slecht, maar de conclusies zijn niet in het verlengde hiervan. SLP heeft de indruk dat men wil veranderen om te veranderen, maar dat men vergeet wat de oorzaak is van het probleem. Bv. de oorsprong van het sluipverkeer. Daarbij vinden wij het een groot tekort dat de studie hierover geen cijfermateriaal heeft. Naar proefondervindelijk aanvoelen gaat dit volgens ons over een echt klein aantal wagens op het geheel aan mobiliteit in Mariaburg. Veel verkeer is immers eigen verkeer… Wij stellen ons dan ook de vraag of men hiervoor echt al deze grootse aanpassingen moet doorvoeren.
1. Ten noorden van Schriek. oorzaak is hier vooral sluipverkeer naar parking Delhaize. De invoering van al de enkelrichtingen zal enkel maar zorgen voor meer verkeer (rondrijden) met alle gevolgen van dien. Enkelrichting doet zeker niet trager rijden ! Bereikbaarheid van school, bib en bakker vragen een Leopoldslei met dubbelrichting. Om van het sluipverkeer ineens verlost te zijn is een simpele oplossing voorhanden. SCHAF DE PARKINGINRIT VAN DELHAIZE AF in de M. Theresialei. Zo heeft sluipverkeer geen zin meer. De inrit van de parking thv de Quick bestaat reeds.
2. SLP begrijpt niet waarom de Leopoldslei een enkele richting moet worden, voor een klein aantal auto's die een stuk Kapelsesteenweg willen afsnijden is dit wel wat overdreven. De weinige middenstand (bakker en apotheker) die Mariaburg daar nog heeft zal hiervan zeker veel nadeel ondervinden.
3. Brug Schriek. Wat is eigenlijk het voordeel van dubbelrichtingsverkeer onder de brug. De straat is te smal en is nu voor fietsers een alternatief om de schriek veilig te kruisen. Dit lijkt me dus eerder een achteruitgang ipv een vooruitgang.
4. Afschaffing van de overweg. Zonder volwaardig alternatief (tunnel) is dit niet toelaatbaar. Kinderen en senioren gaan met de fiets op de drukke Schriek terechtkomen.
5. Invoeren van enkelrichting in de Kapelstraat + enkelrichting in Korte Bist (richting bist) zorgt ervoor dat Mariaburg geen enkele verbinding meer heeft met Ekeren en Park De Bist. Iedereen moet dus rondrijden over de Kapelsesteenweg (waarvan in het verslag 100 keer gezegd wordt dat het een gevaarlijk kruispunt is), of rondrijden via Ekeren (echt rondrijden, want via Statiestraat kan niet meer in het scenario evenals gebruik overweg is niet meer mogelijk).
Enkele voorstellen.
1. inrit parking delhaize afschaffen in M. Theresialei. Zelfs een stukje enkelrichting durven invoeren in M. Theresialei tussen UITrit parking en Nijverheidslei (dus verkeer richting Kapelsesteenweg mogelijk). Op deze manier kan je huidige inrit van de parking nog wel gebruiken als ENKEL uitrit. Vanaf de parking delhaize moet je dan verplicht richting Kapelsesteenweg. Indien argument tegen enkelrichting is dat er een brouwer is in de straat, kan je voor het stukje enkelrichting nog steeds een uitzondering maken voor plaatselijk verkeer. Er zijn voorbeelden van dergelijke straten in Ekeren (bv. Kannekenslaan).
2. Graag tunnel voor fietser en voetganger indien overweg wordt afgesloten. Het gaat toch over een belangrijke treinverbinding (ik denk dit zelfs één van de drukste in België is). Zie ook de argumenten die ze aanhalen in het rapport. (aansluiting aan de perrons).
3. Geen enkelrichting in Kapelstraat. Anders is er geen enkele verbinding meer tussen regio Park De Bist en centrum Mariaburg.
4. De enkelrichting op de Bist tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg vind ik niet verkeerd. Enkel zou ik deze niet laten beginnen vanaf de Isabellalei, maar wel effectief pas vanaf de Korte bist. Dit geeft dan toch nog de mogelijkheid om vanaf Mariaburg op een fatsoenlijke manier richting Bist te kunnen.
5. Indien men toch de overweg wil afschaffen, lijkt het me fout om de enkelrichting in het stukje statiestraat in de voorgestelde richting in te voeren. In het voorstel is er verkeer mogelijk vanuit Mariaburg richting Ekeren station. Maar dit is in het voorstel eveneens mogelijk via de Kapelstraat en fortuinstraat. 'Daarom is het dan toch zeker een noodzaak om de richting van het stukje statiestraat om te draaien, zodat je in ieder geval een alternatief hebt om van het station Ekeren richting Mariaburg te rijden. Anders moet je echt wel kilometers omrijden om dit doel te bereiken ...
De Sociaal-Liberale Partij te Ekeren gaat dan ook niet akkoord met wensscenario van het studiebureau.
Het sluit Mariaburg te veel op, eigen verkeer zal onnodig veel lussen moeten rijden om thuis of bv bij de bakker of apotheker te geraken. Het gaat hier al bij al over erg weinig sluipverkeer. Alleen de slechte staat van het wegdek in wijk zorgt dikwijls voor onveilige fiets en andere toestanden. Men moet hierin investeren, met enkele enkelrichting borden en wat witte verf komt men er echt niet. Wij ijveren er dan ook binnen de meerderheid voor dat men dit plan grondig aanpassen zal. Zoniet kunnen wij dit niet steunen.
Kristus Koningplein : heraanleg herzien alsook controle blauwe zone opgestart
In het Nieuwsbald van vandaag lezen we dat de opmerkingen die werden gemaakt op de hoorzitting over de plannen voor de heraanleg van het Kristus Koningplein als gevolg hebben gehad dat ontwerpbureau LAND het concept bijstuurt.
Er zouden op het plein 18 parkeerplaatsen meer komen dan aanvankelijk gepland (18+15 = 33). Met de parkeermogelijkheden in de omliggende straten erbij geteld (volgens het parkeerduurtijdonderzoek), zijn dat er nu in totaal 55.
Het districtsbestuur zou momenteel op zoek zijn naar oplossingen om in de onmiddellijke omgeving een zestigtal extra parkeerplaatsen te creëren. 'We reserveren hiervoor 100.000euro in de begroting', stelt districtsschepen voor Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD).
Daarnaast voert het bestuur gesprekken om de blauwe zone op het plein te laten controleren, iets wat momenteel niet gebeurd.
Of er met de overige opmerkingen rekening werd gehouden, is nog een vraag.
a.Dient de heraanleg van het Kristus-Koningplein niet te kaderen in een veel breder project?
De impact van een heraanleg van het Kristus-Koningplein op de ingrijpende wijze zoals voorzien in het winnende project is zeer groot. Het probleem bij uitstek is het verdwijnen van een 100 parkeerplaatsen in het centrum van Ekeren.
Volgens de “parkeerstudie” zou het mogelijk zijn om bij een aanpassing van de huidige situatie de langparkeerders te doen uitwijken naar alternatieve parkeerlocaties in de ruimere omgeving. Hierbij werd echter nooit uitgegaan van het verdwijnen van (op 15 plaatsen na) alle parkeerruimte op het plein.
1.Wat met de heraanleg van de Dorpsstraat en Kloosterstraat?
2.Wat met de nog te realiseren projecten in de onmiddellijke omgeving van het plein?
-Rozentuin
-Steenstraat
-Tram
-Cultureel centrum
-Politiebureau en Vredegerecht
-Volwaardig gebouw jeugddienst en verhuis documentatiecentrum naar Kloosterstraat)
-Zwembad
Welke impact zullen deze projecten hebben op Ekeren Centrum? (bvb. Als het vredegerecht een uiteindelijke plaats krijgt, als het oude zwembad wordt afgebroken, als het woningproject van de Rozentuin doorgaat, als het cultureel centrum er komt,…)
Zulke projecten hebben wel degelijk een impact. Kijk maar naar de toegenomen parkeerdruk op de Veltwijcklaan na de komst van de nieuwe horecazaak “het Distrikt”
3.Wat met de activiteiten die doorgaan op het plein? Waar gaan die naartoe en wat is daarvan het gevolg?
4.Wat met de glascontainers?
5.Wat met het frituur?
b.Mobiliteit en verkeersstromen
1.Jozef De Weerdstraat
-bevoorrading van de Aldi : dubbelrichting autoverkeer blijft mogelijk, maar wat met vrachtwagens
-blijft dubbel richtingverkeer naar de Dorpsstraat een optie gezien enkel verkeer aan de kant van de optiek mogelijk is
2.Komt er een volwaardig fietspad op het plein en in de Dorps- en Kloosterstraat en de Alfons Jeurissenstraat?
3.Waar komt de inrit van de ondergrondse parking van de nieuwbouw (4de wand) gezien hier ook interventievoertuigen moeten kunnen in- en uitrijden (politiebureau zou komen in nieuwbouw)
4.Is er een mogelijkheid tot bijkomend openbaar vervoer (verbinding Ekeren Donk, Mariaburg, Rozemaai, parking Statiestraat? Dit zou een deel de parkeerproblematiek opvangen.
5.Wat betreft de school: blijft deze bereikbaar voor autobussen (bvb schooluitstap)
c.Parkeerproblematiek
1.Waar kunnen vervangende parkeerplaatsen komen?
2.Wat met de wekelijkse markt: waar kan dan worden geparkeerd?
3.Wat met evenementen in de Ekerse Theaterzaal, de Akerzaal, de kerk, de scholen (bvb. ouderavonden)
4.Wat met de langparkeerders en mensen die werken in het centrum van Ekeren?
5.Wat met de parkeerproblematiek in de Jozef De Weerdtstraat (die reeds op verschillende informatieavonden omtrent wijkcirculatieplannen, parkeerstudies, heraanleg straten,… is aangehaald)
6.Wat met de mogelijk komende projecten? Indien bvb. project Rozentuin doorgaat, verdwijnen een belangrijk aantal garageboxen die door buurtbewoners worden gebruikt
d.Uitzicht
Het enige groen op ons plein is de groene glascontainer, sporadisch aangevuld met bloembakconstructies en, af en toe, kerstbomen in de eindejaarsperiode. Elke boom is dan ook een verbetering.
1.Welke garantie zal er zijn voor het granieten middenplein?
Iedereen kent in Antwerpen de heraangelegde pleinen. De meeste ervan hebben een mooie estetische waarde bij de heraanleg, doch blijken al na enige tijd aan herstelling toe omdat de gekozen materialen te snel slijten of problemen meebrengen.
2.Wat met de infopanelen?
3.Misschien enige actieve mogelijkheden (bvb. Pétanquebaan voor de mensen van het verzorgingstehuis in de onmiddellijke omgeving)
SLP Ekeren vraagt een grondig “Bezint eer ge begint” aanpak. Een inspraakprocedure met voldoende terugkoppeling naar alle actoren : bewoners van de ruime omgeving, bezoekers, scholen, Ekerse Theaterzaal, Ekers Hof, de winkeliers.
Een grondig parkeer- en mobiliteitsplan.
Een volwaardig fietspad op de belangrijke verkeersassen.
Een parkeerplaats voor het autodelen en minder mobielen.
Een degelijke keuze van materialen.
Een uitbreiding van het openbaar vervoer op piekdagen (evenementen, markt,…) bvb. met belbussen naar de parking Statiestraat, Ekeren-Donk, Mariaburg, Rozemaai.
SLP-Ekeren gaat niet akkoord met de totale uitvoering van het wijkcirculatieplan Mariaburg. Het sluit Mariaburg te veel op en eigen verkeer zal onnodig vaak in lussen moeten rijden, denkt raadslid Luc Van Berlo.
Daarbij plant het studiebureau geen tunnel aan de overweg naar de Notenschelp. Ook de slechte staat van het wegdek in de wijk is een probleem. SLP ijvert voor een aanpassing van het plan.
Ann Schnaphauf correspondente GvA - Ekeren
Een van de voorname nalatigheden van het plan is het niet ondertunnellen van de overweg aan de Notenschelp. De NMBS heeft hier "geen geld" voor.
Misschien iets uitsparen op houten vloeren (Centraal Station parking) die terug moeten afgebroken worden of een kleine besparing op de HST?
We hebben reeds lang weet van kinderen die de sporen op allerlei plaatsen oversteken of weg van of naar school. Deze overweg wordt veel gebruikt en het afschaffen ervan zal aanleiding geven tot nog meer onveilige situaties.
Ruimtelijk plan voor het Ekerse Veltwijckpark in de maak
De stad wil het Veltwijckpark in Ekeren optimaliseren. De stad wenst het park uit te bouwen tot een levendig stedelijk park waar plaats is voor sport en cultuur en tegelijkertijd de historische structuur van het park versterken. Om dit te realiseren moet een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt worden voor dit gebied. Het college keurde alvast de procesnota goed, met daarin de voornaamste aandachtspunten voor het park en het planningsproces.
Het college gaf, met de goedkeuring van de procesnota, het startschot voor de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Veltwijckpark'. Een ruimtelijk uitvoeringsplan, kortweg RUP, is een plan dat aangeeft wat en hoe in een bepaald stadsdeel gebouwd en verbouwd mag worden: waar bijvoorbeeld woningen mogen komen, waar kantoren, waar groen, enz.
De aanleiding voor het opmaken van een RUP was de zonevreemde situatie van de twee schietclubs op het terrein en het leegstaande Germinal stadion. Bovendien kwam het Veltwijckpark als één van de meest geschikte locaties uit de bus om een cultureel centrum te vestigen.
De stad wil het park uitbouwen tot een volwaardig stedelijk park voor Ekeren. Daarom wordt het park verrijkt met infrastructuur voor sport, recreatie en cultuur. Voor het park werd een programma opgesteld, dat verder onderzocht zal worden.
Het stedelijk wijkoverleg wordt ingeschakeld om de inspraak van burgers in het planningsproces te organiseren.
Eenrichtingsverkeer tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg
Er werd gepland dat het doorgaand verkeer tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg binnenkort nog maar in één richting mag. Over welke richting wordt nog gedacht.
Momenteel zou de Leopoldlei worden gebruikt als sluipweg door autobestuurders die een stuk Kapelsesteenweg willen afsnijden.
Als gevolg van de verkeersstudie van het wijkcirculatieplan Mariaburg zou blijken dat het niet mogelijk is om de twee rijrichtingen te behouden.
Het district organiseert op 12 mei een hoorzittingen in zaal Elcks Thuis over het wijkcirculatieplan Mariaburg vanaf 20.00 uur.
Het district organiseert op dinsdag 12 mei een hoorzittingen in zaal Elcks Thuis over de heraanleg van het voetpad in de Lodewijk Andersonstraat, van 19 tot 20uur. De werken zijn gepland voor 2010. Om 20uur begint de infoavond over het wijkcirculatieplan Mariaburg.
Vandaag werd uitgebreid in het nieuws bericht over de ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Vooral de "dode hoek" is nog steeds een voorname factor.
De Ekerse basisscholen hebben recent (29/04/2009) een uitgebreide kennismaking gehad met de dode hoek.
Hierbij het artikel uit de GVA.
29/04 De Ekerse basisscholen zakten dinsdag onder politiebegeleiding met de fiets af naar de parking van tuincentrum Van Gastel aan de Kapelsesteenweg.
463 leerlingen maakten er kennis met de gevaren van de dode hoek. Ze leerden dat ze altijd moeten proberen oogcontact te maken met de chauffeur van een vrachtwagen en dat de veiligste en meest zichtbare plek, rechts achteraan de camion is. De kinderen mochten zelf ook even achter het stuur kruipen.
De dodehoektraining is een initiatief van het Verkeersplatform Ekeren. Omdat er een kermis staat op het Kristus-Koningplein en de parking op de Rozemaai weg is, klopte het Verkeersplatform aan bij Walter Van Gastel. “Uiteraard zei Walter ja”, vertelt pr-verantwoordelijke Elisabeth De Gendt. “Als we op deze manier één kind kunnen redden, loont het al de moeite.”
Politie focust op 'Bende van Rozemaai' na brandstichting (GVA)
De Bende van Rozemaai - zo’n twintig tieners tussen 10 en 17 jaar - maakt al sinds begin april Ekeren en omgeving onveilig. De politie neemt maatregelen.
De wijde buurt rond het Schindebad wordt al sinds het begin van de paasvakantie geteisterd door een twintigtal minderjarigen van gemiddeld 15 jaar. De jongsten zijn 10, de oudsten 17.
Vermoed wordt dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de brandstichting bij De Zonnepinkers. Vier auto’s van scoutsleiders werden het voorbije weekend beschadigd. Eentje brandde zelfs uit.
Escalatie
De ‘bende’ werkt in wisselende formaties. “De meeste van de minderjarigen, zowel allochtonen als autotochtonen, wonen op de Rozemaai”, stelt politiewoordvoerder Sven Lommaert. “Het begon in de paasvakantie met klein vandalisme, zoals spuwen op spiegels in appartementsgebouwen. Daarna volgde de ezel uithangen en mensen lastig vallen op de kermis.”
Maar het escaleerde dus tot brandstichting, mogelijk ook die bij De Zonnepinkers. De vier auto’s werden in beslag genomen voor sporenonderzoek. Bij eerdere incidenten werden al minderjarigen voor de jeugdrechter geleid.
Toezicht
Maandag volgde een spoedoverleg tussen politie, district Ekeren en buurtregisseurs. “De situatie is aan het ontsporen. Besloten werd met onmiddellijke ingang een verhoogd politietoezicht in te voeren, voor een langere periode”, weet districtsvoorzitter Ronny Kruyniers. “Er vertrekt ook een schrijven naar de burgemeester, waarin het district een onderhoud vraagt.”
Afgesproken werd ook samen te werken. Niet alleen politie - afdeling Noord en Jongerencriminaliteit - en district focussen op de Bende van Rozemaai, maar ook verschillende stadsdiensten. “Ik betreur dat het om minderjarigen gaat”, aldus Kruyniers. “Misschien moet de mentaliteitsverandering ook gebeuren aan de basis en moeten we de ouders hulp bieden.”
Sinds de ARUP studie uitkwam op 4 maart 2009 verklaarden enige tientallen "gezagsdragers" dat hiermee het fijn stof debat gesloten was.
Prof. Dr. Benoit Nemery, KULeuven, Dr Marc Goethals, cardioloog OLV ziekenhuis Aalst en Dr. Guido Verbeke, gynaecoloog leggen u uit waarom dit debat minder dan ooit gesloten is. In België sterven nl ca. 15,000 mensen per jaar vroegtijdig als gevolg van verkeersoverlast door fijn stof en lawaai. Dit debat dus niet willen voeren is geen goed bestuur, maar eerder schuldig verzuim.
Sinds dezelfde datum verklaarde Min. Dirk Van Mechelen dat het BAM tracé de studie "gewonnen" had. Peter Verhaeghe en Manu Claeys van Straten Generaal zullen de studieresultaten voorstellen die dit uitdrukkelijk tegenspreken. Zij zullen ook deel 2 van de studie toelichten.
Wim van Hees, voorzitter van Ademloos informeert ook over de laatste stand van zaken rond het Ademloos referendum.
Het afsluitende debat wordt geleid door Karl Van Den Broeck, hoofdredacteur Knack.
Zaal Horta vindt u op Hopland 2, dit ligt achter het Wapperplein. Zaal vanaf 19 uur, start van deel l om 20 uur.
Dit is een initiatief van vzw Ademloos. Een niet gesubsidieerde, apolitieke beweging.
EKEREN - Vandalen hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag de auto's van vier leiders van scoutsgroep De Zonnepinkers vernield. Een auto brandde volledig uit.
Acht leden van de leidingsploeg van De Zonnepinkers, een scoutsgroep voor andersvalide kinderen en jongeren, bleven van vrijdag op zaterdag overnachten in het scoutslokaal.
'Rond drie uur hoorde een van ons een toeter. Toen hij ging kijken, zag hij dat een van onze auto's in brand stond. Hij heeft onmiddellijk de brandweer gebeld', vertelt Anouk Wittock. Anouks wagen stond naast de uitgebrande Honda Civic en liep ernstige brandschade op. Van de twee andere auto's waren de ruiten ingeslagen. De politie heeft de vier auto's getakeld voor sporenonderzoek.
Brandende tuinkaars
'Van de daders ontbreekt elk spoor, maar we hebben wel een vermoeden. We worden de laatste maanden in elk geval geviseerd door een jongerenbende', vertelt Nele Vermeulen. Zo deinzen deze jongeren er niet voor terug om met stenen te gooien terwijl de Zonnepinkers een activiteit hebben. 'Een keer gooiden ze een brandende tuinkaars in ons lokaal', vertelt Anouk.
Ook de nabij gelegen atletiekclub kampt regelmatig met vandalisme en niet zo lang geleden werd een brandje gesticht in het in aanbouw zijnde zwembad. Wandelaars in het Hagelkruispark zouden ook lastiggevallen worden door de bende. 'We hebben al meermaals een pv laten opmaken, we zijn bij de overlastmanager en de buurtregisseur geweest, maar krijgen geen feedback.'
Bende van de Rozemaai
'Er is in Ekeren inderdaad een jongerenbende actief, gekend als de bende van de Rozemaai, met een twintigtal leden tussen 10 en 14 jaar. Zo waren er tijdens de kermis opstootjes en vechtpartijen. We gaan samen zitten met Buurtregie om dit tegen de grote vakantie op te lossen', stelt commissaris Paul Van den Bossche. 'Ik heb meer politietoezicht gevraagd en morgen (vandaag, nvdr) heb ik een gesprek met Buurttoezicht', reageert districtsvoorzitter Ronny Kruyniers.
Van 15 tot 29 mei zal Eandis nutswerken uitvoeren in het Laar, ter hoogte van de huisnummers 18-20 en in de Salaadweg Van 14 tot 18 mei wordt er gewerkt in Villapark op de hoek met de De Beukelaarlaan