De studie op zich vind SLP niet slecht, maar de conclusies zijn niet in het verlengde hiervan. SLP heeft de indruk dat men wil veranderen om te veranderen, maar dat men vergeet wat de oorzaak is van het probleem. Bv. de oorsprong van het sluipverkeer. Daarbij vinden wij het een groot tekort dat de studie hierover geen cijfermateriaal heeft. Naar proefondervindelijk aanvoelen gaat dit volgens ons over een echt klein aantal wagens op het geheel aan mobiliteit in Mariaburg. Veel verkeer is immers eigen verkeer… Wij stellen ons dan ook de vraag of men hiervoor echt al deze grootse aanpassingen moet doorvoeren.
1. Ten noorden van Schriek. oorzaak is hier vooral sluipverkeer naar parking Delhaize. De invoering van al de enkelrichtingen zal enkel maar zorgen voor meer verkeer (rondrijden) met alle gevolgen van dien. Enkelrichting doet zeker niet trager rijden ! Bereikbaarheid van school, bib en bakker vragen een Leopoldslei met dubbelrichting. Om van het sluipverkeer ineens verlost te zijn is een simpele oplossing voorhanden. SCHAF DE PARKINGINRIT VAN DELHAIZE AF in de M. Theresialei. Zo heeft sluipverkeer geen zin meer. De inrit van de parking thv de Quick bestaat reeds.
2. SLP begrijpt niet waarom de Leopoldslei een enkele richting moet worden, voor een klein aantal auto's die een stuk Kapelsesteenweg willen afsnijden is dit wel wat overdreven. De weinige middenstand (bakker en apotheker) die Mariaburg daar nog heeft zal hiervan zeker veel nadeel ondervinden.
3. Brug Schriek. Wat is eigenlijk het voordeel van dubbelrichtingsverkeer onder de brug. De straat is te smal en is nu voor fietsers een alternatief om de schriek veilig te kruisen. Dit lijkt me dus eerder een achteruitgang ipv een vooruitgang.
4. Afschaffing van de overweg. Zonder volwaardig alternatief (tunnel) is dit niet toelaatbaar. Kinderen en senioren gaan met de fiets op de drukke Schriek terechtkomen.
5. Invoeren van enkelrichting in de Kapelstraat + enkelrichting in Korte Bist (richting bist) zorgt ervoor dat Mariaburg geen enkele verbinding meer heeft met Ekeren en Park De Bist. Iedereen moet dus rondrijden over de Kapelsesteenweg (waarvan in het verslag 100 keer gezegd wordt dat het een gevaarlijk kruispunt is), of rondrijden via Ekeren (echt rondrijden, want via Statiestraat kan niet meer in het scenario evenals gebruik overweg is niet meer mogelijk).
1. inrit parking delhaize afschaffen in M. Theresialei. Zelfs een stukje enkelrichting durven invoeren in M. Theresialei tussen UITrit parking en Nijverheidslei (dus verkeer richting Kapelsesteenweg mogelijk). Op deze manier kan je huidige inrit van de parking nog wel gebruiken als ENKEL uitrit. Vanaf de parking delhaize moet je dan verplicht richting Kapelsesteenweg. Indien argument tegen enkelrichting is dat er een brouwer is in de straat, kan je voor het stukje enkelrichting nog steeds een uitzondering maken voor plaatselijk verkeer. Er zijn voorbeelden van dergelijke straten in Ekeren (bv. Kannekenslaan).
2. Graag tunnel voor fietser en voetganger indien overweg wordt afgesloten. Het gaat toch over een belangrijke treinverbinding (ik denk dit zelfs één van de drukste in België is). Zie ook de argumenten die ze aanhalen in het rapport. (aansluiting aan de perrons).
3. Geen enkelrichting in Kapelstraat. Anders is er geen enkele verbinding meer tussen regio Park De Bist en centrum Mariaburg.
4. De enkelrichting op de Bist tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg vind ik niet verkeerd. Enkel zou ik deze niet laten beginnen vanaf de Isabellalei, maar wel effectief pas vanaf de Korte bist. Dit geeft dan toch nog de mogelijkheid om vanaf Mariaburg op een fatsoenlijke manier richting Bist te kunnen.
5. Indien men toch de overweg wil afschaffen, lijkt het me fout om de enkelrichting in het stukje statiestraat in de voorgestelde richting in te voeren. In het voorstel is er verkeer mogelijk vanuit Mariaburg richting Ekeren station. Maar dit is in het voorstel eveneens mogelijk via de Kapelstraat en fortuinstraat. 'Daarom is het dan toch zeker een noodzaak om de richting van het stukje statiestraat om te draaien, zodat je in ieder geval een alternatief hebt om van het station Ekeren richting Mariaburg te rijden. Anders moet je echt wel kilometers omrijden om dit doel te bereiken ...
De Sociaal-Liberale Partij te Ekeren gaat dan ook niet akkoord met wensscenario van het studiebureau.
Het sluit Mariaburg te veel op, eigen verkeer zal onnodig veel lussen moeten rijden om thuis of bv bij de bakker of apotheker te geraken. Het gaat hier al bij al over erg weinig sluipverkeer. Alleen de slechte staat van het wegdek in wijk zorgt dikwijls voor onveilige fiets en andere toestanden. Men moet hierin investeren, met enkele enkelrichting borden en wat witte verf komt men er echt niet. Wij ijveren er dan ook binnen de meerderheid voor dat men dit plan grondig aanpassen zal. Zoniet kunnen wij dit niet steunen.
|