Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-10-2013
"Wij gaan niet zitten wachten als er levens op het spel staan"
Bron : GVA
25/10 EKEREN (2180) Het stads en districtsbestuur hebben beslist dat de verkeerslichten in de Driehoekstraat op het kruispunt met Geestenspoor worden weggehaald. Ze worden vervangen door een verkeersplateau. Districtsschepen voor verkeer, Marc Elseviers: "Door de tragere snelheid in de straat ontstaat er al een veiligere situatie waardoor de verkeerslichten hun nut verliezen. Er gaat een verkeersplateau aangelegd worden waarop de oversteek gemarkeerd wordt. Als deze werken voltooid zijn, verdwijnen de lichten."
Directeur Rudi Mennens van basisschool 3Hoek, dat aan de oversteek gelegen is, reageert furieus op het verdwijnen van de verkeerslichten. "Wij zijn een school met 400 leerlingen. Het merendeel hiervan komt langs de ingang op de Driehoekstraat en gebruikt de oversteek. Als de verkeerslichten weggehaald worden ontstaat er hier een heel chaotische situatie, waardoor er kinderen gevaar kunnen lopen. Nu is er een veilige situatie, die gewijzigd gaat worden in iets waarvan men gaat afwachten of het wel echt veilig is. Wij gaan niet zitten afwachten als er levens op het spel staan."
Directeur Mennens heeft zijn grieven bij het districtsbestuur per brief bekend gemaakt. Op 6 oktober 2013 ontvangt hij een antwoord waarin letterlijk staat: " het districtscollege kan zich vinden in uw opmerkingen en is ook van mening dat de verkeerslichten niet mogen verdwijnen." De school denkt een bondgenoot te hebben, maar op de districtsraad van 21 oktober, twee weken na het antwoord, verdedigt districtsschepen Marc Elseviers toch de verwijdering van de lichten. Vanwaar die ommezwaai? "Mijn eerste gevoel zei ook dat daar lichten moesten blijven staan, vandaar ook het eerste antwoord aan de 3Hoek." Licht Marc Elseviers toe. "Maar nadien heeft men mij gegarandeerd dat het ook veilig kan zonder verkeerslichten en dus zijn we bereid dit te proberen. Maar als het na verloop van tijd toch onveilig blijkt, ben ik de eerste om dit dossier terug op tafel te leggen en terug lichten te vragen. Wij steunen de school nog steeds, wij willen hetzelfde namelijk een veilige oversteek."
Basisschool 3Hoek is zeker niet van plan zich bij deze beslissing neer te leggen. "We hebben vrijdag terug een afspraak met de bevoegde instanties en we zullen zien wat daaruit voort komt. Moesten de lichten uiteindelijk toch verdwijnen, zullen wij verdere acties ondernemen." klinkt het bij directeur Mennens.
2013_CBS_03879 - Verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek - Procesnota - Goedkeuring
2013_CBS_05695 - Bestek GAC/2013/1890 - LABO XX, Ontwerpend onderzoek rond verdichting en stadsvernieuwing 20ste-eeuwse gordel Antwerpen. Bestek en procedure - Goedkeuring
17661 - Ecostudies. Bestek 2009/0180. Raamcontract voor de uitvoering van gebiedsgerichte ecostudies. Gunning. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn
Aanleiding en context
Op 11 december 2009 (jaarnummer 17661) gunde het college het raamcontract (besteknummer 2009/0180) voor de opmaak van gebiedsgerichte ecostudies in functie van stedelijke projecten aan Soresma nv.
Op 19 april 2013 (jaarnummer 3879) keurde het college de procesnota van het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek goed.
Op 7 juni 2013 (jaarnummer 5695) keurde het college het bestek (bestek GAC/2013/1890) van Labo XX goed, waardoor het ontwerpend onderzoek rond verdichting en stadsvernieuwing opgestart werd.
Argumentatie
In november 2011 bereikte Antwerpen de kaap van 500.000 inwoners en de groei blijft versnellen. Ook de samenstelling van de bevolking verandert sterk. Deze tendensen brengen belangrijke uitdagingen mee voor de stad. De beschikbare ruimte is beperkt en de bebouwde ruimte verandert traag, maar de stad Antwerpen wil toch snel, flexibel en kwaliteitsvol kunnen inspelen op deze uitdagingen.
Door de toenemende bevolking mag de leefbaarheid en de leefkwaliteit van de huidige en toekomstige bewoners niet naar beneden gaan. Het is van belang om niet overal te verdichten. Een ruimtelijk dichtgeslibde stad heeft onder andere negatieve gevolgen op vlak van ruimtelijke aantrekkelijkheid en leefbaarheid, mobiliteit, waterhuishouding, gezondheid en duurzaamheid. Het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek bekijkt in een intensief traject hoe en waar het best de bijkomende woningen, voorzieningen en werkplekken worden ingepland.
Om dit te bereiken werden er in de procesnota van het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek drie onderzoekshypotheses goedgekeurd:
1. verdichtingsprojecten moeten hefbomen zijn voor stadsvernieuwing;
2. de voorzieningengraad blijft minstens even hoog als vandaag;
3. de stad Antwerpen zet volop in op reconversie van het bestaande weefsel.
Reconversie van het bestaande stedelijke weefsel leidt tot de meest innovatieve oplossingen. We zetten in eerste instantie in op hergebruik van bestaande (leegstaande) gebouwen, onbebouwde percelen en brownfields. Bovendien zetten we maximaal in op stapelen en meervoudig
ruimtegebruik om de bestaande bebouwing op weloverwogen plaatsen te verdichten. Bij voorkeur worden daarom geen bijkomende gebieden aangesneden. De open ruimte is immers de vertrekbasis voor de organisatie van de ruimte.
De woonuitbreidingsgebieden zijn in de woningprogrammatie van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan opgenomen met bijhorende densiteiten en ruimtelijke randvoorwaarden. In de veranderende situatie op vlak van demografie, doorstroming en duurzaamheid moet dit verder onderzocht worden. Op grondgebied van de stad Antwerpen, binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen, bevinden zich 3 grote woonuitbreidingsgebieden: Hoekakker (EKkeren), Silsburg (Deurne), Middenvijver (Antwerpen) en 1 woonreservegebied Puihoek (Ekeren).
Op 21 juni 2013 (jaarnummer 6010) besliste het college de Vlaamse regering te verzoeken om voor de signaalgebieden op het grondgebied van de stad Antwerpen een actief beleid te voeren met daaraan gekoppeld de noodzakelijke mix van actieve instrumenten. Het college besliste eveneens
om advies uit te brengen over het gebied Schoon Schijn-Zwarte Beek (Puihoek, Ekeren) in het kader van de korte termijnactie signaalgebieden van het groenboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.
In zitting van 19 juli 2013 (jaarnummer 7143) gaf het college de opdracht om het nut en de noodzaak van de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) te onderzoeken voor het organiseren van onder meer evenementen en een stadscamping op Middenvijver, waaronder de
opmaak van een MER-screening en een 'passende beoordeling natuur'.
Het raamcontract voor het uitvoeren van gebiedsgerichte ecostudies in Antwerpen (besteknummer 2009/0180) laat de stad Antwerpen toe om in functie van andere planprocessen voor welbepaalde gebieden een ecologische studie uit te voeren. De opmaak van deze gebiedsgerichte ecostudies heeft als meerwaarde dat vroegtijdig in het planvormingsproces belangrijke waarden en potenties gesignaleerd kunnen worden.
Voor volgende drie woonuitbreidingsgebieden wordt bijgevolg voorgesteld om te starten met een gebiedsgerichte ecostudie: Hoekakker, Silsburg en Middenvijver.
Financiële gevolgen
Ja
Algemene financiële opmerkingen
De kosten worden verrekend binnen het raamcontract voor de opmaak van gebiedsgerichte ecologische studies (besteknummer 2009/0180). De kostprijs is geraamd op:
Hoekakker: 29.732,50 euro exclusief btw of 35.976,33 euro inclusief btw
Silsburg: 17.977,57 euro exclusief btw of 21.752,96 euro inclusief btw
Middenvijver: 24.994,10 euro exclusief btw of 30.242,86 euro inclusief btw
De geraamde kostprijs kan volledig verrekend worden op dit raamcontract.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de toewijzing aan Soresma nv (Antea Group) goed te keuren voor de opmaak van drie gebiedsgerichte ecostudies: de gebieden Hoekakker, Silsburg en Middenvijver. Dit in het kader van haar raamcontract gebiedsgerichte ecostudies Antwerpen.
Op vrijdag 8 november 2013 om 18u30 organiseert EVA i.s.m. Groen Ekeren een solidair restaurant.
Gastspreker tussen de soep en de patatten is Lutgard Vits met als thema
Gezond ouder worden ; Utopie of Mogelijkheid?
We vragen ons allen wel eens af of ouder worden steeds gepaard moet gaan met zware aftakeling en ziekte en of het niet mogelijk is om dit proces af te remmen, te stoppen of zelfs om te keren? Het antwoord is volmondig JA, maar het vraagt wel inzet om aan jezelf te willen werken, van levensstijl te veranderen en oude gewoonten los te laten. Wij zijn de makers van ons lichaam en ons leven! je hebt jezelfd WEL zelf gemaakt en zal dit verder blijven doen, bewust of onbewust, maar uiteraard met veel betere resultaten als je bewust je leven stuurt. Meer informatie over hoe je beter kan sturen zal geserveerd worden tussen de soep en de patatten.
Groen-leden zeggen ja aan sociaaleconomische verbreding
(21/10/2013) Dit weekend vond in Brugge het Impulscongres van Groen plaats. Zowat 500 leden daagden op om mee te debatteren en te stemmen over de vele voorstellen. Voorzitter Wouter Van Besien en congresvoorzitters Elke Van den Brandt en Kristof Calvo kijken tevreden terug: Het was een inhoudelijk sterk weekend waarbij Groen als partij resoluut heeft gekozen voor de verbreding. Eerst werd de partij hierin bevestigd door externen, dit weekend zijn de leden gevolgd via een rijk intern debat. Met haar voorstellen wil Groen het dagelijkse leven van mensen verbeteren door in te zetten op meer welvaart en minder vervuiling.
Dit land kan beter en Groen wil het beter maken, stelt Van Besien in zijn slotspeech: Er is nu een ruzie aan de gang tussen N-VA aan de ene kant en de klassieke partijen aan de andere over de term herstelregering. De N-VA wil een herstelregering. De klassieke partijen zeggen dat die er al is. Wat een vreemde discussie is dat. Ik wil helemaal geen herstelregering. Groen wil niet herstellen, Groen wil vernieuwen en de problemen waar mensen mee worstelen, vandaag ten gronde aanpakken.
Van Besien haalt in zijn speech enkele concrete voorstellen voor die vernieuwing aan die tijdens het impulscongres werden beslist: Groen wil ambitieuze, vernieuwende regeringen die niet met zichzelf of met de belangen van de banken en de grote vermogens bezig zijn maar regeringen die slimme oplossingen brengen voor de dagelijkse problemen van alle burgers. Dit land kan een land zijn waar alle mensen een kwaliteitsvolle job kunnen vinden, een land dat aan de top staat van de hernieuwbare energie. Dit land kan een land zijn met een eerlijk belastingsysteem zodat iedereen genoeg nettoloon overhoudt en een land met kinderopvang en ouderenzorg voor iedereen die dat nodig heeft. Aan dat land wil Groen bouwen. Met die daadkracht en die overtuiging gaat Groen vol zelfvertrouwen de verkiezingen in.
Met het afsluiten van het Impulscongres is de sociaaleconomische verbreding van Groen een feit, stelt voorzitter Wouter Van Besien. Het enthousiasme was groot. Meer dan 500 leden hebben een weekend lang gedebatteerd over hoe we het dagelijks leven van de Vlaming en de Brusselaar kunnen verbeteren. En met succes. Onze voorstellen koppelen meer welvaart met minder vervuiling en dat is een unieke combinatie die alleen Groen biedt.
Het Impulscongres vormde het sluitstuk van een intens participatief traject met als doel de partij sociaaleconomisch te verbreden. Meer dan 100 externe experten waren enthousiast om hun steentje hiertoe bij te dragen. De voorstellen die samen met hen werden uitgewerkt, werden voorgelegd aan de leden en sympathisanten die samen zorgden voor meer dan 5000 digitale interacties, honderden amendementen en tientallen nieuwe voorstellen om die verbreding concreet te maken.
Jongens redden bewusteloze man bij uitslaande brand in Ekeren
Bron : GVA
19/10 EKEREN (2180) In de Karel Candaelstraat in het Antwerpse district Ekeren is zaterdagmiddag brand uitgebroken op de vijfde verdieping van een appartementsgebouw.
Volgens de Antwerpse politie zagen twee jongens rook, gingen ze naar het getroffen appartement en haalden ze een bewusteloze man naar buiten. De man werd door de hulpdiensten in levensgevaar naar het Stuivenbergziekenhuis gebracht.
Ook de twee jongens werden meegenomen voor een controle op eventuele rookintoxicatie. Het gebouw telt in totaal zeven verdiepingen maar veel appartementen staan leeg.
Wat de oorzaak van de brand is, is nog niet duidelijk.
DI 15 OKT - OPTIEKZAAK PEARL AAN HET KRISTUS-KONINGPLEIN IN EKEREN OVERVALLEN - POLITIE PAKT ÃÃN VERDACHTE OP. - 13:47
Bron : 112 Antwerpen
Maandagmiddag rond 12.20 uur pleegden twee jongemannen, gewapend met een mes, een overval in optiekzaak Pearl aan het Kristus-Koningplein. Een 29-jarige verkoopster werd in een achterliggend lokaal gedwongen. De overvallers gingen ervandoor met een geldsom en een iPhone. Ze vluchhten weg richting domein Oude Landen. De politie startte ondmiddelijk een grote zoekactie. De twee verdachten werden gezien op de treinsporen ter hoogte van station Noorderdokken. Eén van de twee verdachten werd daar rond 13.15 uur door een politiepatrouille geklist.
Hij probeerde via het struikgewas te ontkomen. Het gaat om een 17-jarige. Hij wordt vandaag voorgeleid voor de jeugdrechter. De verkoopster was danig overstuur en werd opgevangen door de dienst slachtofferzorg van de politie. De tweede verdachte blijft op de sporen. Dat meldt de Antwerpse lokale politie.
15/10 STANDPUNT ANTWERPEN De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor de tweede fase van de heraanleg van de Leien en de aanleg van het Operaplein. Dat was al eens gebeurd, maar blijkbaar was het dossier politiek vastgeklikt aan een tramlijn in Limburg. Pas nu er eensgezindheid bestaat over beide dossiers, kan de zaak in gang worden gezet. Voor gewone mensen zoals u en ik is dat moeilijk te begrijpen, maar zo werkt het nu eenmaal in de politiek.
Het project van de Leien en het Operaplein is van groot belang voor Antwerpen. Over het aspect van de stadsvernieuwing is iedereen het eens. Door het verkeer in het hartje van de stad ondergronds te geleiden onder de Leien, kan met het Operaplein een centrale oase ontstaan die het Centraal Station en de De Keyserlei verbindt met de as van de Meir en de Groenplaats. Die operatie kan alleen maar pure winst opleveren voor het aanzicht van de binnenstad.
Maar op het gebied van de mobiliteit is er meer discussie. Het vorige stadsbestuur zag de heraanleg vooral in het teken van de vertramming van de stad: met de bus of de auto tot aan een parking aan de rand, en dan overstappen op de tram. Zo zou ook het aantal bussen op de Rooseveltplaats kunnen worden verminderd.
Het nieuwe stadsbestuur denkt er anders over. De stad moet ook bereikbaar blijven voor autos. In die visie zou de tunnel onder het Operaplein beter twee rijstroken in elke richting tellen dan één. Maar dan moeten de plannen weer allemaal worden herzien, met jaren vertraging als gevolg. En dat wil schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) niet op zijn geweten hebben.
Het verschil in visie leidt tot halfslachtige projecten. Er komt nu een tramverlenging richting Ekeren, maar die stopt op de Luchtbal, omdat het district Ekeren die tram niet in de kern van zijn district wil, in navolging van het gemeentebestuur van Brasschaat. De residentiële districten en gemeenten vrezen dat de komst van de tram een import van stedelijke problemen veroorzaakt, vandaar.
Ik begrijp dat een politieke aardschok nieuwe keuzes met zich meebrengt. Maar op het gebied van de mobiliteit zie ik op dit moment de globale visie niet meer. Wil Antwerpen, in navolging van vele andere Europese steden, consequent inzetten op het openbaar vervoer, met alle gevolgen van dien? Of blijven we hinken op twee gedachten?
(15/10/2013) Het Antwerps stadsbestuur lijkt meer en meer de adviesbevoegdheid van de districten te negeren. Gemeenteraadslid Joris Giebens (Groen): Op enkele dagen tijd kwamen er maar liefst 3 dossiers naar boven waar de bevoegde districten niet betrokken werden. Vreemd voor een stadsbestuur dat nog geen jaar geleden in haar bestuursakkoord de adviesbevoegdheid van de districten ging uitbreiden en de decentralisatie wou versterken.
Eerste voorbeeld: De tramlijn tot Ekeren komt er niet. Dit op vraag van het district Ekeren, maar aan het feit dat die tram grotendeels door het district Antwerpen zou rijden, wordt totaal voorbijgegaan. Zo krijgt de woonwijk Rozemaai nu ook geen tramverbinding, de tram zou stoppen aan de Havanasite. En het district Antwerpen is hierover gewoon niét geconsulteerd. Men is daar terecht bijzonder verontwaardigd over. Ik zou graag van de Stad horen waarom men dit district niet heeft betrokken.
Marij Preneel, districtsburgemeester van Borgerhout, haalt een tweede frappant voorbeeld aan: Al jaren hameren wij op de schrijnende achterstand in het wegwerken van zwarte punten op gewestwegen. Ik was dan ook blij toen Schepen Kennis ons in de zomer in de pers bijtrad en Minister Crevits vroeg waarop ze eigenlijk nog wachtte. Enkele maanden later blijkt dat de Vlaamse administratie toch in gang is geschoten en dat het nu de stad is die alles vertraagt! Het stadsbestuur wil om onbegrijpelijke redenen alles eerst zelf opnieuw screenen en bijsturen vooraleer het Agentschap Wegen en Verkeer mag starten. Maar de districten zijn daar blijkbaar niet bij nodig. We hebben de bevoegdheden wijkoverleg en publiek domein, dus we mogen het wel gaan uitleggen aan de inwoners van onze stad. Waarom worden we dan niet meer betrokken?
Zelfde verhaal op Linkeroever. Op de middenberm aan het F. Van Eedenplein worden 44 extra parkeerplaatsen voorzien. Ondanks het overduidelijk negatief advies van de commissie openbaar domein. Maar vooral: Hoewel dit overduidelijk een ingreep in de verkeerssituatie van de Beatrijlaan betreft, vroeg het college geen advies aan het district Antwerpen. Dit is nochtans verplicht, aldus Joris Giebens.
Is dit hoe het stadsbestuur de komende jaren de beslissingen wil nemen in Antwerpen?", vragen Joris Giebens en Marij Preneel zich af. Door de districten waar mogelijk te negeren of niet in te lichten, en hen enkel de kastanjes uit het vuur te laten halen wanneer burgers via bewonersvergaderingen op districtsniveau komen klagen? Vragen die Joris Giebens morgen alvast tijdens de raadscommissie aan de bevoegde schepen zal voorleggen.
Een projectontwikkelaar gaat een binnengebied aan de Veltwijcklaan, met een ingang aan restaurant Het District, verkavelen. Dit binnengebied staat bekend als De Rozentuin.
Hoewel het districtsbestuur hierbij niet rechtstreeks betrokken is, is het toch belangrijk dat u goed geïnformeerd wordt over de plannen.
Het district nodigt u daarom uit op een hoorzitting, die zal plaatsvinden in de raadszaal van het districtshuis, Veltwijcklaan 27, op woensdag 16 oktober, om 20 uur. De projectontwikkelaar zal in het bijzijn van het districtsbestuur u dan de nodige informatie geven en uw vragen beantwoorden.
Tram komt niet door Ekeren, ook niet tot aan 'mierenpleintje'
Bron : Nieuwsblad
EKEREN - De Vlaamse Regering heeft vrijdag twee dossiers goed gekeurd, goed voor 40 km nieuwe tramverbindingen in Limburg en Antwerpen. Daarbij werd ook een knoop rond de tramverbinding naar Ekeren doorgehakt. 'We zijn zeer tevreden met de beslissing van de Vlaamse regering. De tram zal tot aan de kazerne op de Luchtbal rijden en niet door Ekeren komen, ook niet tot aan het pleintje met de mieren', stelt districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA).
Nu de dossiers goedgekeurd zijn kunnen de kandidaat-bouwconsortia hun offerte indienen. De aanleg van de tramverbindingen gaat zowel in Limburg als in Antwerpen gepaard met een herinrichting van de omgeving.
'De tram naar Ekeren zal dus stoppen aan de kazerne van de Luchtbal. In de buurt van het containerpark daar zal een park & ride worden ingericht. Beslissingen waar we zeer tevreden mee zijn. Ze brengen niet alleen een besparing met zich mee, maar ook minder kans op files op de Ekersesteenweg. Een versmalling van deze weg zou tot een verkeersinfarct leiden en met wat voor nut? Die extra kilometer tramlijn zou niet veel zoden aan de dijk brengen', stelt districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) nog.
In het verkiezingsprogramma van N-VA Ekeren vinden we terug dat de partij samen met De Lijn en het district Antwerpen werk wilde maken van een mooie en veilige tramterminus met een keerlus ter hoogte van het 'mierenpleintje'.
'De Vlaamse Regering is teruggekomen op de beslissing om de tram te laten keren aan het mierenpleintje en dat vinden we goed. We kantten ons immers toen reeds tegen een versmalling van de Ekersesteenweg', aldus nog Koen Palinckx.
DO 10 OKT - INBRAAK BIJ DROOGKUISBEDRIJF AAN DE LEUGENBERG IN EKEREN - 15:27
Bron; 112 Antwerpen
Ingezonden door: Louis van Looy
Vannacht, om 2.28 uur, kwam de melding binnen dat er was ingebroken bij Gomoli, een droogkuisbedrijf aan de Leugenberg 140. Toen de politie ter plaatse kwam waren de daders al vertrokken. Er was wel degelijk ingebroken, een nooddeur en een schuifraam stonden open. Enkele burelen waren doorzocht. In een lokaal op de 1ste verdieping werd een geldkoffer opengebroken, een tweede koffer werd beschadigd. Een exacte inventaris van wat er werd gestolen zal later aan de politie worden bezorgd. De daders blijven op te zoeken.
12/10 EKEREN (2180) Na vier jaar renovatiewerken is vandaag het nieuwe Ekerse jeugdcentrum officieel geopend.
In 2009 werd de achterbouw al aangepakt en in een tweede fase werd het hoofdgebouw gerenoveerd en het binnenplein heraangelegd. In het vernieuwde jeugdcentrum is er plaats gemaakt voor allerlei activiteiten : er werden repetitielokalen gebouwd, er is een studieruimte, een speelzolder, een hang-out voor jongeren en nog veel meer.
Districtsschepen voor jeugd, Marc Elseviers, benadrukte tijdens het officiële gedeelte al deze mogelijkheden nogmaals en hoopte dat het echt een jeugdcentrum van, voor en door jongeren zou worden. Antwerps schepen voor jeugd Nabilla Ait Daoud zei dat ze nog vele gelijkaardige centra zou willen openen "zodat alle kinderen en jeugd voldoende ruimte hebben om jong en verantwoord onbezonnen te zijn."
Het jeugdcentrum kreeg tevens een nieuwe naam : 't Velt. Ekerse jongeren mochten zelf een naam bedenken voor hun centrum. Uit alle voorstellen selecteerde een jury er vijf, waarna iedereen via Facebook op hun favoriet kon stemmen. 't Velt kwam eruit als meest gegeerde naam. Die naam werd voorgesteld door Kirsten Van Uffelen, die hiervoor ook even in de bloemetjes werd gezet.
Foto: Schepen Nabilla Ait Daoud, districtsschepen Marc Elseviers en naambedenker Kirsten Van Uffelen.
Hieronder vindt u omleidingsberichten over uw lijn(en).
Lijn 730: Brasschaat - Ekeren - Antwerpen
wegens
wegen- of andere werken langs het traject.
Vanaf 10/10/2013 tot
14/10/2013
Plaats en reden voor de omleiding: Ekeren: werken in de Jos
Craeybeckxlaan Van 10 oktober 2013 tot en met 14 oktober
2013 Niet-bediende haltes: Ekeren - Geestenspoor en Station (richting
Antwerpen) Alternatieven: tijdelijke halte in Geestenspoor en de halte
'Ekeren - Station' (richting Brasschaat).
Lijn 720: Putte - Kapellen - Hoevenen -
Antwerpen
markt, festival, braderie, koers, ....
Vanaf
12/10/2013 tot 20/10/2013
Plaats en reden voor de omleiding: Kapellen:
Putsekermis Van 12 oktober 2013 tot en met 20 oktober 2013 Niet-bediende
haltes: Kapellen - Stabroeksteenweg, Lepelstraat en Stabroek -
Moretuslei Alternatieven: tijdelijke haltes in de Plantinlaan ter hoogte van
Hoogeind, in de Veldstraat ter hoogte van Driehoek en in de
Kasteeldreef.
Plaats en reden voor de
omleiding: Kapellen: wielerwedstrijd 'Nationale sluitingsprijs' Op 15
oktober 2013 tussen 12 uur en 17 uur Niet-bediende haltes richting Zandvliet:
Stabroek - Rode Hoevelaan, Molenber, Sigarenstraat, Dorp, Van De Poel,
Mispelaarlaan, Fabriek, Oud Broek, Berendrecht - Opstal, Viswater, Solftplaats,
Prelaatstraat, Steenweg op Stabroek, Zandweg en Kapelstraat Alternatieven:
tijdelijke haltes in de Steenhovenstraat ter hoogte van de rotonde en de haltes
gelegen op het omleidingstraject op aanvraag.
Met de nieuwe campagne Je snelheid vergeten ze niet snel wil het BIVV overdreven snelheid minder sociaal aanvaard maken.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft zijn nieuwe Go For Zero-campagne gelanceerd om autobestuurders die te snel rijden persoonlijk aan te spreken. De affiche met het beeld van een doodskruisje langs de weg, wijst de bestuurders erop dat bij ongevallen door overdreven of onaangepaste snelheid ook onrechtstreekse slachtoffers achterblijven, zoals familieleden en vrienden.
In 2012 waren er 44.193 letselongevallen in België, meldt het BIVV. Onderzoek toont aan dat overdreven of onaangepaste snelheid een rol speelt in één op de drie letselongevallen. Dit betekent dat er jaarlijks meer dan 14.500 ongevallen worden veroorzaakt door een bestuurder met haast.
Daarnaast blijkt uit metingen door het instituut in 2003, 2006, 2009 en 2012 dat de Belg te snel rijden niet veroordeelt. Voor de stelling snel rijden is voor mij sociaal onaanvaardbaar geldt dat we in 2012 op het laagste punt staan sinds de metingen: slechts 56 procent van de bestuurders gaat akkoord met de stelling.
Bij de metingen valt op dat naarmate de bestuurder ouder wordt, hij of zij meer instemt met de stellingen over overdreven of onaangepaste snelheid. Zo gaan 18-29-jarigen (35 procent) significant minder vaak akkoord met de stelling dat snel rijden sociaal onaanvaardbaar is, dan bestuurders ouder dan 63 jaar (71 procent).
De affichecampagne langs de autosnelwegen loopt van 30 september tot 27 oktober.
06:56 ANTWERPEN STAD Tot drie keer toe heeft Vlaams minister-president Kris Peeters het herhaald deze zomer: "In september zit ik samen met de bevoegde Europese commissaris. Dan zal er meer duidelijkheid zijn over Oosterweel." Een belofte die hij niet kon waarmaken.
De maand september zit er vandaag op. En gisteren kreeg uw krant de bevestiging van Europees commissaris voor de Interne Markt Michel Barnier dat er "nog geen ontmoeting is geweest. Een datum voor een gesprek kunnen we ook nog niet meedelen op dit moment."
Vreemd, want op 1 augustus leek Kris Peeters (foto) nog heel zeker: "Er zijn al een aantal technische vergaderingen met experts geweest en in september zijn er nog een aantal vergaderingen. Dan zit ik ook zelf samen met de commissaris." Begin en half september heeft hij nog eens hetzelfde herhaald.
De ontmoeting tussen Barnier en Peeters moet er komen omdat er wellicht een aanpassing van de aanbesteding voor het Oosterweel-project nodig is. Waarom? Bouwconsortium Noriant mag normaal de bouw uitvoeren. Maar zij kwamen wel als beste uit de bus voor de bouw van een viaduct, terwijl het - na het referendum in 2009 - om een tunnel gaat. De originele bouwopdracht is dus gewijzigd. En wie een viaduct moet bouwen, is niet per se de beste kandidaat om een tunnel te graven.
Op donderdag 3 oktober 2013 worden in Antwerpen en omgeving tussen 11.45 en 13.15 uur de elektronische alarmsirenes, opgesteld in risicozones rond nucleaire en Seveso-bedrijven, getest. De elektronische sirenes die door Binnenlandse Zaken worden opgesteld in welbepaalde risicozones rond nucleaire centra en Seveso-bedrijven worden dagelijks op hun gebruiksklaarheid getest. Dat gebeurt door middel van stille testen. Ze zijn niet hoorbaar voor de bevolking. Elke eerste donderdag van de eerste maand van ieder trimester worden er ook luide testen uitgevoerd, die meer vertellen over de hoorbaarheid van de signalen. In 2013 zijn er nog luide testen voorzien op 3 oktober.
Op het ogenblik van de test zal de sirene een NBC alarmsignaal (nucleair, biologisch, chemisch) geven. Dit is een gemoduleerde huiltoon die na een korte onderbreking herhaald wordt. Na dit signaal melden de luidsprekers van de sirene de gesproken boodschap 'Proefsignaal'. Bewoners hoeven dus niet ongerust te zijn als ze donderdag 3 oktober 2013 deze alarmsignalen horen. Wie vragen over de testen heeft, kan van 30 september tot en met 4 oktober 2013, tussen 9 en 16 uur, terecht op het gratis nummer 0800 94 113. Eventuele vragen of reacties naar aanleiding van de sireneproeven kunnen ook bezorgd worden aan alerte@ibz.fgov.be. Doven en slechthorenden kunnen zich inschrijven om een sms te ontvangen via www.telecontact.be. Bijkomende informatie over het alarmeringsnet van Binnenlandse Zaken kan u vinden op de site http://crisiscentrum.be.
De districtsraad van
30 september is in een zeer positieve
sfeer verlopen. Er stonden enkele voorname punten op de agenda.
Adviesraden en inspraak - Vernieuwd werkkader
inspraak en adviesraden cultuur, sport, jeugd en senioren. Advies Goedkeuring
Er diende advies te
worden uitgebracht omtrent de nieuwe werking van de adviesraden. Alle partijen, zowel oppositie als meerderheid, alsook de diverse
adviesraden hadden tot de ochtend van 30 september de mogelijkheid om hun
adviezen binnen te brengen. Hieruit werd
door het college, met de begeleiding van onze districtssecretaris, een synthese
gemaakt, waaruit een voorstel tot advies werd opgesteld. Dit voorstel werd gisterenavond voorgelegd.
Het advies was vooral
gericht op de nieuwe overkoepelende structuur op stedelijk niveau. De opmerkingen van de verschillende partners
die betrekking hadden op de aanpassingen voor de lokale adviesraden werden niet
in detail opgenomen. Het advies stelde
voor om deze op plaatselijk niveau, binnen de organisatie en statuten van de
lokale adviesraden op te nemen.
Het enige voorbehoud
dat Groen had, was dat sommige van de (gedetailleerde) voorstellen wel degelijk
betrekking hadden op het stedelijk niveau en dus niet als zodanig zijn
meegenomen.
bvb. de leeftijdsnorm
van de seniorenraad die recentelijk werd omgevormd naar de 55+ raad is op
stedelijk niveau 60 jaar. Wij hadden dit
graag aangepast gezien naar 55 jaar.
Toch werd het
voorliggende advies, gezien de positieve benadering vanuit de meerderheid tot
de behandeling van dit punt, door ons
goedgekeurd.
Interpellatie van
raadslid Ilse De Schutter: Verkeersveiligheid
Er werd door Groen een
analyse gemaakt omtrent de verkeersveiligheid in ons district en de rol van het
district bij de opmaak van de verkeersveiligheidsplannen en de analyse er
van. Vooral de interactie tussen de
verkeerspolitie en het districtsbestuur werd bevraagd.
We ontvingen een
omstandig antwoord ook al is deze materie hoofdzakelijk de bevoegdheid van de
Burgemeester op stedelijk niveau. Gezien
de notulen van de districtsraad niet langer de inhoud van de vragen en
antwoorden weergeeft, vroegen wij het gegeven antwoord op papier te kunnen
krijgen waar de districtsvoorzitter positief op antwoordde.
Voorstel tot advies van raadslid Ilse De
Schutter: Masterplan publiek domein Rozemaai Principe opmaak
Wij brachten de vraag
naar voor om het negatief advies van het districtscollege betreffende het
masterplan Rozemaai, terug voor te leggen op de districtsraad en om te vormen
tot een positief advies. Groen vond dat
het masterplan voor de wijk ook positief zou zijn voor de bevolking van Ekeren,
vooral op het gebied van mobiliteit en wateroverlast. Alhoewel dit niet direct
tot de bevoegdheden van de districtsraad behoort, werd ons voorstel positief
benaderd. De door Groen voorgelegde
tekst werd aangepast met een aantal bezorgdheden van de meerderheid. Het eerder uitgebrachte negatief advies
omtrent het masterplan Rozemaai werd een gunstig advies met enkele voorwaarden waarin
de bezorgdheden van de meerderheid tot uitdrukking brengen.
Mondelinge vraag Verkaveling Rozentuin
Deze vraag door onze
fractie werd omgezet in een schriftelijke vraag gezien de hoogdringenheid
volgens het college niet kon ingeroepen worden.
Besluit
Waar in mei 2013
kleine amendementen bvb. betreffende de busverbindingen niet werden opgenomen
en lachend werden afgedaan als onbelangrijk, werd deze districtsraad duidelijk
positiever omgegaan met de voorstellen en adviezen van Groen. Wij hopen dat
deze werkwijze en aandacht voor de
inhoud i.p.v. de partij dewelke het voorstel indient, verder kan uitgebouwd
worden zodat een positieve benadering
tussen meerderheid en oppositie de Ekerse bevolking enkel ten goede kan
komen.