Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
09-02-2009
PARKEERSTUDIE EKEREN : VERSPILLING VAN 30.000 EURO
Op 4 november 2008 werd de opdracht voor de parkeerstudie ter voorbereiding van de heraanleg van het Kristus Koningplein, uitbesteed aan de firma Vectris cvba. Waar eerst werd gesproken van een bedrag van 10.000 Euro werd, na beraadslaging en met een onderbouwde uitleg, besloten om het bestek van 31.307,54 Euro BTW inbegrepen, goed te keuren.
De motivatie wordt gegeven op blz 3 van het verslag van het districtscollege.
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 3803 van dinsdag 4 november 2008
Pagina 3 van 4
De opdracht kan gegund worden aan Vectris cvba, Decosterstraat 67A bus 201, 3000 Leuven, OND 0871.057.723.
De oorspronkelijke raming was gebaseerd op een offerteaanvraag in het kader van het opstellen van een wijkcirculatieplan voor Ekeren-centrum. Het gaat hier echter om een specifieke materie waarvan de onderzoekstechnieken anders zijn dan diegene die beschreven waren in het bestek van het wijkcirculatieplan.
In de beleidsnota die gevoegd werd bij de budgetwijziging 2009 staat dat er voor het parkeeronderzoek 20.000 € wordt voorzien. In het bestek voor de parkeerstudie werd gevraagd om het parkeerprobleem vanuit twee invalshoeken te bekijken, en daar een prijs voor op te geven. Enerzijds de opname op het terrein en de verwerking van de gegevens voor een parkeerduuronderzoek. Dit heeft tot doel het in kaart te brengen waar langparkeerders geconcentreerd zijn, en dus intrinsiek waar maatregelen kunnen genomen worden in het kader van de heraanleg van het Kristus-Koningplein.
De tweede invalshoek is deze waarbij gekeken wordt naar de parkeerbehoefte op basis van het bepalen van de attractiepolen en het Crow-model. Het theoretisch model wordt dan door steekproeven afgetoetst op het terrein. Uit de inschrijvingen bleek dat de kostprijs voor beide studies elk ongeveer 15.000 € bedraagt.
Belangrijkste factor hierin zijn de manuren die voor deze onderzoeken nodig zijn.
Het districtsollege is echter van oordeel dat beide onderzoeken noodzakelijk zijn. De heraanleg van het Kristus-Koningpleinzal immers een zeer grote impact hebben op het parkeren en de verkeerscirculatie in het centrum van Ekeren. Hiervoor is een wetenschappelijke objectivering nodig van de parkeerproblematiek in al zijn aspecten.
Financiële gevolgen
De uitgave bedraagt 31 307,54 EUR, btw inbegrepen en kan verrekend worden op de buitengewone begrotingscode 2008/42195/733/60/00/0800. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Nu ben ik maar ne simpele mens. 31.307,54 Euro incl. BTW is 25.874 Euro excl. BTW. Dat betekent toch een mooi bedrag voor zo een studie. Ik verwachte dan ook een serieus rapport.
Vooral omdat ik op 26/01/2009 nog las in een volgend verslag :
Britse bestsellerauteur dood terug gevonden in Ekeren
bron : GVA
23/01/'09 Britse media stellen dat bestsellerauteur en oplichter Tom Carew vermoord werd aangetroffen in een garage in antwerpen. de waarheid is net even anders: de man is effectief dood gevonden in een garagebox, in ekeren, maar stierf er door een Co-vergiftiging.
Tom Carew?
Onder dat pseudoniem schreef een Brit het boek Jihad! De geheime oorlog in Afghanistan. Daarin vertelt hij tot in de kleinste details over zijn geheime missies naar Afghanistan en Pakistan als lid van het Britse elitekorps Secret Air Service (SAS). En ook hoe hij moedjahedien (Afghaanse opstandelingen) opleidde in gevechtstechnieken en in het verzamelen van informatie over de wapens van de toenmalige Sovjets. Het boek werd met meer dan 50.000 verkochte exemplaren een bestseller, ook met dank aan de aanslagen op de WTC-torens in New York.
Ontmaskerd
Tot de BBC Tom Carew eind 2001 ontmaskerde. Zijn echte naam was Philip Sessarego en hij was nooit bij de SAS. Tot twee keer toe probeerde hij in de jaren zeventig toegelaten te worden tot dat elitekorps, maar hij werd telkens afgewezen. Hij was wel een tijdje huurling en in dienst van de Demonstration Troops, maar dat waren gewone soldaten die klusjes opknapten voor de SAS, zoals ’vijandje spelen’ tijdens oefeningen.
België
Te heet onder zijn voeten, verhuisde hij jaren geleden naar België. Hij veranderde zijn naam in Philip Stevenson en woonde onder meer in de Kempen en in Wilrijk. Dat bleef niet onopgemerkt. Hij werd in juli 2003 in Olen betrapt bij de diefstal van inox bij vleesbedrijf Ovi. In september 2001, net na de aanslagen in de VS, zaaide hij paniek in Meeuwen, toen hij er na een panne zijn auto met de nummerplaat J1HAD achterliet nabij een Amerikaanse school. En in 1999 werd hij hier veroordeeld voor valsheid in geschrifte en wapenbezit.
Dood gevonden
Stevenson huurde al geruime tijd een garagebox aan de Driehoekstraat 34 in Ekeren, tegenover de bibliotheek, toen de eigenaar op 4 november vorig jaar ter plaatse ging. Stevenson stond al maanden achter met de huur. De eigenaar trof in garagebox 11 een menselijk lichaam aan, in zeer verregaande staat van ontbinding. Het lijk lag er al enkele maanden.
Onderzoek
Het ging om een verdacht overlijden, dus werd een gerechtelijk onderzoek opgestart. Al snel was het voor 99,9% duidelijk dat het om de oplichter-bestsellerauteur ging. Dat werd onder meer afgeleid uit documenten die in de garagebox werden gevonden. Meer zelfs, Stevenson - hij werd 55 jaar - woonde in de garagebox. Er stonden onder meer een fornuis, een bed en een verwarmingselement. De autopsie leerde dat de Brit was overleden aan CO-vergiftiging. Het was een accidenteel overlijden.
Moord
Dat de Britse media toch over moord spreken - “Werd hij vermoord door echte SAS’ers?” - is omdat ze onbekend zijn met de Belgische procedures. Bij een verdacht overlijden komt steeds ook de Moordbrigade van de federale politie ter plaatse, maar dat wil niet zeggen dat het ook effectief om een moord gaat. Waarom dit alles nu pas aan het licht komt? De Antwerpse onderzoekers traceerden recentelijk Stevensons dochter. Zij stond DNA af als referentiemateriaal en zo ging de bal over het Kanaal aan het rollen.
Waarom moest burgemeester Janssens zolang wachten met zijn steun aan een volksraadpleging ?
De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen is zeker verheugd met de steun die Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de tracé-keuze voor de Oosterweelverbinding.
Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging.Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging.
Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen.Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum.
Met het voorstel van de burgemeester om nog voor de verkiezingen van 7 juni een volksraadpleging te houden heeft het er echter alle schijn naar dat hij wil voorkomen dat de Oosterweelverbinding een té belangrijk thema zal worden bij deze verkiezingen.
Als het Janssens écht menens is met zijn steun aan de volksraadpleging, dan zijn volgende voorwaarden van essentieel belang voor SLP-Antwerpen :
-het stadsbestuur zet zich rond de tafel met de initiatiefnemers van de petitie, met name Ademloos en Straten-Generaal, om gezamenlijk te komen tot een correcte vraagstelling aan de Antwerpenaar.
-de volksraadpleging wordt zo georganiseerd dat de verschillende actoren voldoende ruimte krijgen om de Antwerpenaar te overtuigen van zijn keuze.
De kans dat burgemeester Janssens nog een verborgen plannetje achter de hand houdt, is groot. Er rest immers nog maar weinig tijd om tegen 26 april een volksraadpleging correct te organiseren. Best mogelijk dat Janssens over enkele weken met een cynisch lachje verklaart: Ik wou echt wel een volksraadpleging organiseren. Maar ja, t is praktisch niet meer haalbaar.
VANAF 04-2009 GEEN FOOR MEER OP HET KRISTUS-KONINGPLEIN
Zitting van dinsdag 13 januari 2009.
bureaubesluit: 48 van dinsdag 13 januari 2009
Pagina 1 van 1
Ekeren B-Punt
4 District Ekeren. Exploitatieplaats en data foren 2009. Goedkeuring.
(Jaarnummer 48)
Externe factor, vraag van burger, 9/12/2008
Auteur: Kathleen Kuypers
Motivering
Voorgeschiedenis
De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht op 9 december 2008 om volgende lokale foren in te richten in het district Ekeren:
- Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 7 maart 2009 tot en met 9 maart; - Kristus-Koningplein – Jaarmarktfoor: 24 april 2009 tot en met 29 april 2009; - Driehoekstraat – Bossenfoor: 8 augustus 2009 tot en met 11 augustus 2009; - Kristus-Koningplein – Septemberfoor: 19 september 2009 tot en met 23 september 2009.
Juridische grond
In zitting van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) besliste de gemeenteraad ter verduidelijking van de oorspronkelijke besluiten op de gemeentelijke decentralisatie (collegebesluit van 16 maart 2000 en gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000) dat de districten bevoegd zijn voor het tijdstip en de plaats waar de lokale markt of foor plaatsvindt, alsook voor de toewijzing van de standplaatsen. Het stadsbestuur blijft voor het overige bevoegd (onder meer reglement, controle en procedures). Vanaf 1 januari 2001 behoort het beheer van de lokale foren tot hetbevoegdheidsniveau van de districten. Op 17 september 2007 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 1873) het reglement op “Fooractiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare foren en op openbaar domein” goedgekeurd. Volgens artikel 1 van het foorreglement bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale foren. Artikel4 van dit reglement bepaalt dat standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende twee opeenvolgende jaren. Artikel 8 van het foorreglement zegt dat het abonnement een duur heeft van vijf jaar.
Advies
Stadsontwikkeling/noord/wegen1,2,4 gaf op 27 augustus 2008 gunstig advies. Lokale politie gaf op 24 november 2008 gunstig advies.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 48 van dinsdag 13 januari 2009
Pagina 2 van 2
Argumentatie
Bovenstaande foren vinden jaarlijks plaats. De abonnementen van foornijveraars die in 2008 een abonnementsplaats op bovenstaande foren kregen toegewezen, lopen gewoon verder (volgens artikel 8 van het foorreglement).
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist om in 2009 volgende foren te laten doorgaan in het district Ekeren: - Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 7 maart 2009 tot en met 9 maart; - Kristus-Koningplein – Jaarmarktfoor: 24 april 2009 tot en met 29 april 2009; - Driehoekstraat – Bossenfoor: 8 augustus 2009 tot en met 11 augustus 2009; - Kristus-Koningplein – Septemberfoor: 19 september 2009 tot en met 23 september 2009.
Artikel 2
Voor de foren die vanaf april 2009 op het Kristus-Koningplein zullen plaatsvinden, moet er een alternatieve locatie gezocht worden. Deze locatie dient een permanent karakter te krijgen. (Beslissing districtscollege 2 december 2008, jaarnummer 4210).
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
In zitting van 26 mei 2008 adviseert de districtsraad om bij de opmaak van het RUP Veltwijckpark rekening te houden met volgende elementen : 1. het huidig B-veld, gelegen langsheen de Veltwijcklaan, te gebruiken voor de inplanting van een Cultureel Centrum en voor de loketwerking van de districtsdiensten. 2. De zone van het huidig A-terrein te gebruiken voor de uitbouw van een sportcomplex, waar ook andere sporten dan voetbal kunnen beoefend worden. 3. Het behoud van de huidige locatie voor de speeltuin en voor de wipmaatschappij De Hoop. 4. Het behoud van de huidige locatie voor de Ridderlijke Sint Jorisgilde.
De districtsraad verzoekt in dezelfde zitting het college van burgemeester en schepenen om het districtsbestuur nauw te betrekken bij het hele proces.
Met de brief van 23 december 2008 antwoordt het college :
"- Op 23 oktober vond over het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Veltwijckpark op mijn kabinet een overleg plaats met de betrokken partijen. - Tijdens de vergadering maakten we volgende afspraken :
Samen met Vlaanderen wordt nagegaan of naast een cultureel centrum en voetbalveld en - infrastructuur ook een lokettenzaal inpasbaar is op de site van het voormalige A-terrein. Bebouwing van de site B-terrein wordt afgewezen (dit na adviezen van Vlaanderen en de stadsbouwmeester).
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 72 van maandag 26 januari 2009
Pagina 2 van 2
Voor de schietclubs wordt onderzocht of er ruimte kan voorzien worden in Hof De Bist. De voortgang van dit dossier wordt nauwgezet opgevolgd. Het idee van een sportpark op de site Oude landen/Prinshoeveweg moet verder onderzocht worden. Er moet juridisch onderzoek naar de situatie huisvesting Sint-Jorisgilde gebeuren.
Wij stellen voor dat we afspreken elkaar op de hoogte te houden bij nieuwe evoluties in dit dossier."
6 Park Hof De Bist. Zone voor dagrecreatie. Vraag om ontwikkeling.
(Jaarnummer 82)
Dagrecreatie in Park Hof De Bist.
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 103
Auteur: Elsy De Backer
Motivering
Feiten en context
Op het Gewestplan Antwerpen is een zone, grenzend aan park Hof De Bist en Bist, ingekleurd als een gebied voor dagrecreatie. Deze zone is op dit moment slechts zeer gedeeltelijk als zodanig gerealiseerd.
Anderzijds wordt het district geconfronteerd met een aantal knelpunten die zich bevinden in de sfeer van dagrecreatie:
Lokalen voor jeugdverenigingen; De schuttersvereniging (en) die momenteel in het Veltwijckpark zijn gehuisvest, waarvan de werking zou kunnen geoptimaliseerd worden; De Koninklijke Doelmaatschappij De Drij Akers Ekeren die dringend een nieuwe locatie nodig hebben; De problemen rond de servitudeweg naar de Ekerse Korfbalclub
Het huidige advies gaat enkel over de zone zoals aangeduid op het plan in bijlage. Andere delen in de zone voor dagrecreatie zijn o.a. in beheer van natuurpunt of mee opgenomen in het park Hof De Bist. Deze zone's behouden hun huidige invulling.
Argumentatie
In de Ekerse beleidsnota wordt aandacht besteed aan de uitbouw van de sportinfrastructuur:
Er moet voldoende en kwalitatieve sportaccommodatie zijn in Ekeren, zodat iedereen de kans krijgt om in zijn buurt te sporten. Dit verlaagt de drempel en verhoogt de betrokkenheid. Het is een gegeven dat er algemeen te weinig sportaccommodatie is in Vlaanderen en dat dit fenomeen zich nog scherper stelt in Antwerpen en dus ook in Ekeren. Vele sportclubs wijken uit naar accommodatie buiten Ekeren of behelpen zich met infrastructuur die geen optimale kwaliteit biedt en niet steeds beschikbaar is.
Ook in het stedelijk sportbeleidsplan wordt de aandacht gevestigd op de voorwaardenscheppende rol van de stad die er voor wil zorgen dat er voldoende sportinfrastructuur aanwezig is in Antwerpen.
Niet alleen sportactiviteiten kunnen in een zone voor dagrecreatie worden ingeplant, ook jeugdlokalen zijn mogelijk omdat het als een vorm van actieve recreatie kan worden aanzien. In de beleidsnota van het district staat: Jongeren moeten een plaats hebben in Ekeren.
OD 4.1. Uitbouw van infrastructuur, ruimte voor activiteiten (opwaardering oude en investeren in nieuwe)
Ekeren wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en instandhouding van een infrastructuur die de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleert en beschermt. Het districtsbestuur dringt ook aan op een duurzame oplossing voor de huisvesting van de groendienst.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege verzoekt het stadsbestuur om zo snel mogelijk over te gaan tot een onderzoek voor de ontwikkeling van de zone voor dagrecreatie grenzend aan park Hof De Bist en aan Bist, en het districtscollege hierbij te betrekken.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Zoals U ongetwijfeld al hebt opgemerkt, zijn we met Vlaams Progressieven Ekeren van naam veranderd.
Naar aanleiding van al de voorbije perikelen, hebben wij besloten om niet over te gaan in een groter geheel. Onze onafhankelijke koers kon enkel worden gewaarborgd in een onafhankelijke partij. We hebben bewust hiervoor gekozen, ook al is dit een sprong in het ongewisse. We moeten immers tegen de volgende verkiezingen en ten laatste tegen 2011 bewijzen dat wij uw vertrouwen waard zijn en er plaats is voor een onafhankelijke alternatieve partij. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar we gaan er voor.
Met SLP Antwerpen waar de overgrote meerderheid van de leden en verkozenen zijn gebleven, willen wij conform de afspraken van de vorige gemeenteraadsverkiezingen, een loyale coalitiepartner blijven van SP-a. Dit natuurlijk zonder onze eigenheid te verloochenen en binnen de afspraken van het bestuursakkoord dat wij mee hebben onderschreven.
Wij zullen op een objectieve en kritische wijze onze eigen standpunten blijven verdedigen. Wij zullen de afspraken van het bestuursakkoord zo invullen dat dit steeds ten goede komt aan onze kiezers.
Onze strijdvaardigheid voor de wijkbudgetten, de wijkbibliotheken, de talrijke bouwdossiers, de volksgezondheid (GSM masten, fijn stof, Oosterweelverbinding), de loketwerking,... zal niet afnemen. Integendeel. Hierin zullen wij onze eigen standpunten onafgebroken blijven verdedigen, onafhankelijk van de besluiten van de meerderheid. Kritisch omgaan met de pogingen van andere partijen om onze inzet hiervoor in te perken zal onze gedrevenheid in deze dossiers niet afremmen.
In de beleidsnota 2001-2006 van het district Ekeren wordt als één van de ambities de heraanleg van het Kristus-Koningplein vermeld.
Op het Districtscollege van 16 juni 2005 werd beslist om de ontwikkeling van het Kristus-Koningplein te realiseren door inbreng van een perceel grond behorende tot het openbaar domein en AG Vespa de opdracht te geven een dossier op te starten.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 5 mei 2006 om het district Ekeren toe te laten de heraanleg van het Kristus-Koningplein te Ekeren te (mede) financieren door de verkoop van een perceel grond, momenteel behorend tot het openbaar domein, waarbij wordt afgeweken van het principe dat de opbrengsten van de verkoop van stadspatrimonium ten gunste komen van het Pensioenfonds van de stad.
Het college besliste er eveneens mee in te stemmen dat door het districtsbestuur van Ekeren een bestek voor de heraanleg van het plein zal worden opgemaakt, een architectuurwedstrijd georganiseerd en een stedenbouwkundig attest nummer 2 aangevraagd voor het te valoriseren perceel. Bij besluit van 13 maart 2008 keurde het districtscollege het rapport betreffende de heraanleg van het Kristus-Koningplein goed en werd opdracht gegeven tot het opmaken van een projectdefinitie. Het stedenbouwkundig attest werd bekomen op 28 juni 2007.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 2 van 9
Verder werd beslist dat zodra het dossier rond is aan AG Vespa de opdracht wordt gegeven om het perceel grond uit het openbaar domein te halen en vervolgens de verkoop ervan te organiseren. Bij besluit van 23 juni 2008, jaarnummer 843 adviseerde de districtsraad de verkoop gunstig. Bij besluit van 22 augustus 2008, jaarnummer 10 045 besliste het college tot de verkoop onder voorwaarden van het perceel grond.
Feiten en context
Het te verkopen onroerend goed betreft een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed hieronder in blauwe kleur aangeduidvoorkomt op onderstaand plan, ervan opgemaakt door landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008.
Heden maakt dit perceel deel uit van het openbaar domein. Het zal aan het openbaar domein ontrokken worden om gevoegd te worden bij het privaat domein. Er werd met betrekking tot het perceel door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar bij de Vlaamse Overheid op 28 juni een advies afgeleverd waarin gesteld wordt dat het eigendom in
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 3 van 9
aanmerking komt voor de bebouwing van een appartementsgebouw met een commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking. Bij inplanting van het gebouw dient de 45° regel te worden toegepast voor de afstand van de linkspalende woningen in de Jozef De Weerdtstraat en de woningen aan de overzijde van de straat in de Alfons Jeurissenstraat. Dezelfde regel dient te worden toegepast t.o.v. de achterste grensscheiding met het O.L.V. Lourdes instituut, te rekenen vanaf de hoogte van de bovenkant van het plat dak op het gelijkvloers (zoals in rood aangeduid op bijgaand plan). Het gebouw heeft 3 bouwlagen, met een kroonlijsthoogte tussen de 9 en de 9,50 meter. Het geheel wordt afgewerkt met een overwegend schuin dak, gedeelten met een plat dak zijn toegestaan op voorwaarde dat het gebruik van schuine daken overweegt.De stad zal in samenspraak met de nutsmaatschappijen de procedure van verplaatsing van eventueel zich op het te verkopen terrein bevindende leidingen en inrichtingen opstarten.
Advies
De landmeter-expert bepaalt de normale verkoopwaarde rekening houdend met de opgelegde voorwaarden bij schattingsverslag van 5 juni 2008 op 750 000,00 euro.
De landmeter-expert merkt verder op dat in de te bebouwen zone twee verlichtingspalen staan en dat er een ondergronds riolering ligt waarvan één inspectieput en enkele regenwaterslikkers in de bouwzone liggen. Daarnaast zullen er ook twee kasten voor nutsvoorzieningen verplaatst moeten worden.
De districtsraad van Ekeren adviseert bij besluit van 23 juni 2008, jaarnummer 843 de verkoop onder voorwaarden tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro gunstig. Inspectie Financiën heeft kennisgenomen van het ontwerpbesluit op 21 augustus 2008 (ref. 06/2008/07/498).
Argumentatie
Door het op de verkopen grond te realiseren bouwproject zal een vierde wand gecreëerd worden op het Kristus-Koningplein.
Gelet op de belangrijkheid van deze wand voor het Kristus-Koningplein en bijgevolg voor Ekeren, wenst het districtsbestuur aan deze verkoop voorwaarden te verbinden die verder uitgewerkt zijn dan de gebruikelijke voorwaarden bij de verkoop van stadseigendommen enerzijds en dan de bepalingen van de stedenbouwkundige voorschriften, zoals hoger vermeld in het stedenbouwkundig attest anderzijds.
A/ DE VERKOOPSVOORWAARDEN.
Wat de verkoopsvoorwaarden betreft worden in afwijking of aanvulling van de “Algemene verkoopsvoorwaarden toepasselijk op verkoop van stadseigendommen waarvoor AG Vespa gemachtigd is om op te treden en op verkoop van eigendommen toebehorende aan AG Vespa”volgende bepaling bijkomend opgenomen:
- het gebouw dient opgericht (dwz ruwbouw volledig afgewerkt) te zijn ten laatste op 31 december 2011.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 4 van 9
- op het commercieel gelijkvloers is enkel kwalitatieve kleinhandel (of een vrij beroep – kantoor) mogelijk , Het gelijkvloers zal hiertoe opgedeeld worden in 4 verschillende entiteiten waarin elk een zelfstandige activiteit (handel, vrij beroep) zal plaatsvinden
- Het gelijkvloers zal voor 25% worden ingevuld als politiekantoor waarbij op de niveaus -1 en +1 de overige faciliteiten nodig voor de werking van het politiekantoor worden ingericht
.Bij de verkoopsvoorwaarden zal hiertoe een eisenbundel voor de bouw van het politiekantoor worden gevoegd. Hierdoor zal een hoger prijs gerealiseerd kunnen worden voor de huidige projectgrond omdat de koper ervan een gegarandeerde afnemer heeft voor een gedeelte van het gebouw
- Een aantal van de parkeerplaatsen onder het gebouw, met eventueel een uitbreiding naar de ondergrond van het plein zullen door de projectontwikkelaar te koop worden aangeboden aan personen die geen eigenaar of bewoner zijn van de bovenliggende appartementen. De kandidaat-kopers worden verzocht hiervoor een voorstel uit te werken. Dit voorstel zal meewegen voor de toewijzing van het project. De kandidaat-kopers zullen zich verder bij het indienen van hun bod kunnen richten naar volgende voorschriften:
B/ STEDENBOUWKUNDIGE RANDVOORWAARDEN
Dit project kadert in de algemene toekomstvisie om het Kristus-Koningplein als een nieuw centrumplein voor Ekeren te ontwikkelen. Vandaag is het plein een betonnen vlakte met voornamelijk een parkeerfunctie. De sociale functie beperkt zich tot kermissen en enkele andere activiteiten. De ene functie sluit automatisch de andere functie uit. Een project op mensenmaat moet van dit plein opnieuw het centrum van Ekeren maken door een eigentijdse verblijfsfunctie te creëren. Dit project is daarom een onderdeel van een groter geheel. Enerzijds zal het plein zelf heraangelegd worden en anderzijds zal dit project een nieuwe volwaardige wand vormen waardoor de pleinfunctie wordt opgewaardeerd. De heraanleg van het plein is opgenomen in de Open Oproepprocedure 16 van 2008. In het voorjaar van 2009 zal de selectieprocedure rond zijn en de ontwerper worden aangesteld. Het ontwerp en de uitvoering van het plein zal afgestemd worden op dit project zodat beide projecten kunnen opgeleverd worden in 2012.
Er werd met betrekking tot het perceel door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar bij de Vlaamse Overheid op 28 juni 2007 een stedenbouwkundig advies afgeleverd. Dit attest bepaalt de stedenbouwkundige enveloppe waaraan het projectvoorstel moet voldoen. Samenvattend komt dit neer op de volgende voorwaarden:
Functies:
Het eigendom is volgens het gewestplan gelegen in woongebied wat wil zeggen dat de hoofdbestemming wonen is alsook handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf. Het attest stelt dat het eigendom in aanmerking komt voor de bebouwing van een appartementsgebouw met een commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 5 van 9
Parkeren moet ondergronds opgenomen worden waarbij de toegang tot de parking volledig in het gebouw moet opgenomen worden zodat dit geen negatieve impact kan hebben op het openbaar domein. Een uitbreiding van de parking onder het plein met doel een publieke parking te realiseren wordt als mogelijkheid aangeboden. In dit geval moet dit als een apart voorstel worden opgenomen met een aparte prijsopgave.
Bouwhoogte en gabarit:
De structuur van het plein is bepaald door de al bestaande bebouwing, deze bestaat uit een bebouwing met overwegend schuine daken, zodat dit principe voor een nieuw op te richten gebouw dient doorgetrokken te worden. Eventuele gedeelten met een plat dak zijn toegestaan op voorwaarde dat het gebruik van schuine daken overweegt. Het gebouw heeft 3 bouwlagen, met een kroonlijsthoogte tussen de 9 en de 9,50 meter.
Bouwvoorschriften:
Bij inplanting van het gebouw dient de 45° regel te worden toegepast voor de afstand van de linksaanpalende woningen in de Jozef De Weerdtstraat en de woningen aan de overzijde van de straat in de Alfons Jeurissenstraat. Dezelfde regel dient te worden toegepast t.o.v. de achterste grensscheiding met het O.L.V. Lourdes instituut, te rekenen vanaf de hoogte van de bovenkant van het plat dak op het gelijkvloers Dit komt neer op:
• gelijkvloers kan volledig bebouwd worden • verdiepingen: bij benadering 15 m • dak kan ingevuld worden volgens de 45°regel
De ruimtelijke kwaliteit van het projectvoorstel (zie verder) is mede bepalend bij de toewijzing van de verkoop. Het voorstel van de kandidaat-koper zal een opschortende voorwaarde zijn, waarbij de weerhouden kandidaat verplicht wordt zijn voorstel te realiseren. De ontwerpopdracht voor de pleinontwikkeling wordt als volgt omschreven: “De winkelstraten en winkelgebieden in een woonomgeving zijn het kloppend hart van het buurtleven. De uitstraling ervan weerspiegelt de leefbaarheid, de diversiteit en de kracht van de woonwijk. Voor het Kristus-Koningplein in Ekeren is het belangrijk de herkenbaarheid en de leefbaarheid te versterken. Hierbij vervult de opwaardering van de openbare ruimte een centrale rol, een rol als motor voor nieuwe ontwikkelingen en een maximale integratie in het bestaande weefsel. De basisambitie beoogt de verblijfskwaliteit van het centrumplein te verhogen zodat een aangenaam woon-, winkel- en verblijfsgebied ontstaat en de toegankelijkheid voor de zachte weggebruikers verbetert om de handelsfunctie te stimuleren. Naast het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar domein en de beeldkwaliteit staat de behoefte van de bewoners, gebruikers en handelaars centraal. Aan de hand van een integrale (ruimtelijke) ontwikkeling wordt flexibiliteit, gebruikskwaliteit, belevingswaarde en functiemenging gekoppeld aan creëren van een evenwichtige mix van wonen, werken en winkelen, het aantrekken van nieuwe bezoekers, stimuleren van marktconform vastgoed en aanmoedigen van privé-investeringen in de beeldkwaliteit van de panden. Door het openbaar domein in te richten als ontmoeting- en verblijfsruimte wordt de sociale cohesie gestimuleerd. Voor een deel wordt sociale cohesie gestructureerd. Gebruikswaarde, ontmoeting, verkeersveiligheid en ‘speelbaarheid’ zijn hierbij sleutelbegrippen.”
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 6 van 9
Het verlies aan parkeerruimte zal gecompenseerd moeten worden in de ruimere omgeving van het plein of bij de ontwikkeling van het private bouwproject. Ten behoeve van de doorstroming zal het éénrichtingsverkeer in Alfons Jeurissenstraat behouden blijven of uitgebreid naar tweerichtingsverkeer. De Jozef De Weerdtstraat zal doorgetrokken worden voor verkeer in beide richtingen langsheen de nieuwe bouwlijn. Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de inrichting van de Alfons Jeurissenstraat conform de noden van een schoolomgeving. De kandidaat koper zal bij het ontwikkelen van het bouwproject rekening moeten met de bovenvermelde voorschriften waarbij gestreefd wordt naar het creëren van een maximale synergie tussen gebouw en plein.
C/ WIJZE VAN INSCHRIJVEN - VOORSCHRIFTEN
1. DOCUMENTEN:
De kandidaat dient de volgende documenten bij zijn bieding in drievoud voor te leggen:
a)correct ingevuld en ondertekend biedingformulier b)A3 bundel die het concept en de visie verduidelijkt (max. 20 blz, éénzijdig) conform punt 3 De door de kandidaat ingediende documenten vormen de basis van de akte waardoor de grond door de Stad Antwerpen zal worden overgedragen.
2. PROJECTVOORSTEL
De kandidaat-koper dient bij zijn bieding een projectvoorstel in te dienen conform de projectomschrijving in punt 1. Aan de kandidaat-koper wordt gevraagd een visie te formuleren en een schetsontwerp op te maken. Dit schetsontwerp dient minimaal te bestaan uit een stedenbouwkundig plan, met betrekking tot de inplanting en inrichting, een volumetrie en referentiebeelden inzake architectuur. Dit dient ingediend te worden in een A3-bundel (max. 20bladzijden., éénzijdig) bestaande uit: - toelichting van de visie - een algemeen overzichtsplan, schaal 1/500 - schematische grondplannen; schaal 1/200 - minimaal 2 sneden en gevels - een volumemaquette of 3D simulatie met de context van het bouwblok - een realistisch tijdsschema van de uitvoering van het project (zie ook punt 3). - identificatie van de kandidaat en samenstelling van het team
3. TIMING
Het project dient uitgevoerd te worden met inachtname van volgende dwingende timing:
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 7 van 9
- indienen bouwaanvraag binnen de 4 maanden na het verlijden van de notariële akte van aankoop. - start werken binnen de twee maanden na het bekomen van een uitvoerbare bouwvergunning - totale beëindiging der werken 18 maanden na de start der werken - het gebouw dient opgericht te zijn ten laatste op 31 december 2011
Een realistische timing van het volledige proces dient ingediend te worden.
4. BEOORDELING
De ingediende kandidaturen zullen beoordeeld worden door het college van burgemeester en schepenen die zich zal laten adviseren door een beoordelingscommissie. Voorafgaand zullen de inzendingen nagekeken worden op hun administratieve conformiteit met de hierboven gestelde voorwaarden. Beoordelingscriteria: - De ruimtelijke en functionele kwaliteit van het conceptvoorstel 50 % - De prijs 40 % - Het voorstel over de parkeergelegenheid 10 %
Het is een uitdrukkelijke ambitie van de Stad Antwerpen en het district Ekeren om de ruimtelijke kwaliteit van onze stedelijke omgeving zo hoog mogelijk te krijgen. Ruimtelijke kwaliteit kan echter niet in een onwrikbare definitie gegoten worden, maar is telkens opnieuw te smeden. Immers, ruimtelijke kwaliteit is samengesteld uit uiteenlopende aspecten (zoals duurzaam bouwen, functionaliteit, verschijningsvorm,…). Juist in de geslaagde integratie van deze meervoudigheid in één ontwerp schuilt het wezenskenmerk van ruimtelijke kwaliteit. De geschikte invulling van ruimtelijke kwaliteit wisselt bovendien met de context van elk ontwerp, een context die zowel ruimtelijk, maatschappelijk als economisch kan zijn. Ruimtelijke kwaliteit kan dus enkel bepaald worden ten overstaan van een aantal referentiepunten. In casu wordt de aandacht gelegd op de volgende vier referentiepunten;
1/ Een project als dit moet zich engageren in hedendaagse stedelijkheid. Die stedelijkheid is in verandering, meervoudig en complex. Daarom is de omgevingswaarde van groot belang. De omgevingswaarde staat voor de mate waarin het project inpast en integreert in zijn omgeving. De wijze waarop het gebouw als nieuwe wand van het plein zal fungeren is hierin een belangrijk facet.
2/Aanvullend hieraan is de stedenbouwkundige inplanting of de mate waarin het project symbool staat van de hedendaagse en duurzame ruimtelijke ontwikkeling en beantwoordt aan het specifieke karakter van de buurt, een tweede referentiepunt.
3/De architecturale kwaliteit, of de mate waarin het nieuwe project in dialoog treedt met de omgeving door vorm en verhoudingen, variatie, harmonie, beeldkwaliteit, functionaliteit, materiaalkeuze enz., valt onder dit referentiepunt. Evenzeer is de belevingswaarde en de uitstraling van dit project hierin opgenomen. Dit hangt uiteraard nauw samen met de kwaliteit van de binnen en de buiten ruimtes.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 8 van 9
4/Als laatste referentiepunt wordt de toekomstwaarde in rekening gebracht. De toekomstwaarde staat enerzijds voor duurzaamheid, flexibiliteit en ecologie. Anderzijds gaat dit punt ook over de omgang met het geheugen van de plek en wat dit nieuwe project hiervoor zou kunnen betekenen. Kwaliteitsbeoordeling is het aftoetsen van deze vier referentiepunten. Een kwalitatief project tracht een integraal antwoord hierop te geven.
5. BEOORDELINGSCOMMISSIE
Samenstelling:
- een afgevaardigde AG Vespa - afgevaardigde dienst stedenbouwkundige vergunningen - een afgevaardigde welstandscommissie - de stadsbouwmeester of een afgevaardigde - de projectleider Kristus-Koningplein - de districtssecretaris of een afgevaardigde
Tijdens de eerste samenkomst kiest de beoordelingscommissie onder haar leden een voorzitter. De beoordelingscommissie beslist bij gewone meerderheid van stemmen. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Financiële gevolgen
De opbrengst van deze verkoop, zijnde minimum 750 000,00 euro kan worden geboekt als opbrengsten via AG Vespa, gronden, buiten valorisatielijst. Het college besliste op 5 mei 2006 om het district Ekeren toe te laten de heraanleg van het Kristus- Koningplein te Ekeren te (mede) financieren door de verkoop van het perceel grond aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, momenteel behorend tot het openbaar domein, waarbij wordt afgeweken van het principe dat de opbrengsten van de verkoop van stadspatrimonium ten gunste komen van het Pensioenfonds van de stad.
Besluit
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters, en met 29 stemmen (fracties sp.a+VlaamsProgressieven, CD0&V/N-VA, Open VLD en Groen!), er zijn 19 onthoudingen (fractie Vlaams Belang-Vlott en Onafhankelijk raadslid binnen de fractie Vlaams Belang-Vlott) volgend besluit goed.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist de verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Antwerpen- Ekeren aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed hieronder in blauwe kleur aangeduid voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro goed te keuren.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 9 van 9
Artikel 2
De gemeenteraad beslist het hogervermelde perceel grond aan het openbaar domein te onttrekken en bij het privaat domein te voegen.
Artikel 3
De waarnemend stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidig dienstjaar en regelt de financiële aspecten als volgt:
Als Sociaal-Liberalen (ook links-liberalen of progressief liberalen genoemd) geloven wij in de kracht van mensen. Ieder mens heeft het recht op vrijheid om zich te ontplooien. Dit recht geeft hem ook de plicht tot verantwoordelijkheid voor zichzelf en de gemeenschap. Wij willen een open, diverse en interculturele samenleving, waar inzet wordt gewaardeerd en beloond, welvaart gedeeld, welzijn bevorderd en de natuur duurzaam beheerd.
Deze sociaal-liberale visie veronderstelt een democratische overheid die rechtvaardigheid waarborgt door het bewust creëren van gelijke kansen op persoonlijke ontwikkeling en participatie voor iedereen.
Voor ons moet de Vlaamse Gemeenschap de zelfstandigheid hebben om die rol volwaardig op te nemen in samenwerking en solidariteit met andere gemeenschappen in een confederaal België, binnen Europa en de wereld.
Geert Lambert (SLP): 'Naamsverandering SP-a niet geloofwaardig'
Geert Lambert (SLP): 'Naamsverandering niet geloofwaardig' (nieuwsblad 13/01/2008)
Geert Lambert, voorzitter van de Sociaal-Liberale Partij (SLP), acht de naamsverandering van SP.A niet geloofwaardig. 'Eerst blazen ze het kartel met de Vlaams Progressieven op en dan gaan ze zichzelf progressief noemen', aldus Lambert.
De SP.A kondigde maandag aan dat de invulling van de partijnaam verandert van Socialistische Partij Anders in Socialisten en Progressieven Anders. Tegelijk wordt Bert Anciaux aan boord gehesen als volwaardig lid.
'Ik vind dit geen geloofwaardig verhaal', zegt SLP-voorzitter Geert Lambert dinsdag. 'Toen de SP.A het kartel opblies met de Vlaams Progressieven heeft de partij bewezen niet open te staan voor de progressieve ideeën. Een naamsverandering zal daar weinig aan veranderen.'
De demarche van SP.A is volgens Lambert duidelijk bedoeld om leden en kiezers van SLP in te pikken.
De inlijving van Bert Anciaux komt volgens Geert Lambert, die nog steeds contact heeft met zijn voormalige partijgenoot, niet als een verrassing. 'Het was al lang duidelijk dat Bert richting SP.A ging.'
Met de SLP gaat het intussen goed volgens de voorzitter. 'We hebben klappen gekregen en we zijn veel mensen kwijtgeraakt aan de top', zegt Lambert, 'maar aan de basis heeft bijna niemand de partij verlaten. Op het niveau van de provincie en de gemeenten zijn bijna alle mandatarissen trouw gebleven. Bovendien mogen we dagelijks nieuwe leden verwelkomen.'
Veltwijcklaan 23 (DEN BOTERHAM) bouwen van appartementen en een kantoor
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal Kopie
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 5 december 2008
Iedereen aanwezig behalve, mevrouw Leen Verbist, de heer Marc Van Peel, mevrouw Monica De Coninck, schepenen.
collegebesluit: 15377 van vrijdag 5 december 2008
Pagina 1 van 5
Stadsontwikkeling B-Punt
39 Stedenbouwkundige vergunningen. District Ekeren. Veltwijcklaan 23.
Bouwen van appartementen en een kantoor. Afleveren van een stedenbouwkundige vergunning. Goedkeuring. (Jaarnummer 15377)
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
In zitting van vrijdag 10 oktober 2008 met jaarnummer 12544 heeft het college van burgemeester en schepenen het openbaar onderzoek afgesloten voor het bouwen van appartementen en een kantoor en met gunstig advies doorgestuurd naar het agentschap R-O Antwerpen-Ruimtelijke Ordening.
Feiten en context
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.
Aanvrager
: Van den Branden - Legein, Acaciadreef 17, 2950 Kapellen
Ligging van het perceel
: Veltwijcklaan 23, Ekeren-Antwerpen
Kadastrale gegevens
: (afd. 35) sectie F nr. 357 P
De aanvraag omvat
: bouwen van appartementen en een kantoor
Ontvangstbewijs
: 29 juli 2008
Juridische grond
Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, het decreet
van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 15377 van vrijdag 5 december 2008
Pagina 2 van 5
Het college kan de stedenbouwkundige vergunning enkel verlenen op eensluidend advies van de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar van de Vlaamse regering. (Artikel 43 § 1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996)
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (koninklijk besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).
Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaalculturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen)
Het goed is niet gelegen, binnen de omschrijving van een behoorlijk goedgekeurd ruimtelijkuitvoeringsplan.
Het goed is niet gelegen, binnen de omschrijving van een behoorlijk goedgekeurd bijzonder plan van aanleg, niet zijnde een bijzonder plan van aanleg, bedoeld in artikel 15 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996.
Het goed is niet gelegen, binnen de omschrijving van een behoorlijk vergunde verkaveling.
Richtlijnen en omzendbrieven
De ministeriële omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen is van toepassing.
Gemeentelijke verordeningen
De gemeentelijke bouw- en woningverordening, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 maart 1986 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 mei 1986.
Gewestelijke verordeningen
Het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Toegankelijkheid van gebouwen
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 15377 van vrijdag 5 december 2008
Pagina 3 van 5
Koninklijk besluit van 9 mei 1977 genomen in uitvoering van de wet van 17 juli 1975 betreffende de toegang van gehandicapten tot gebouwen toegankelijk voor het publiek.
Openbaar onderzoek
Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 13°: aanvragen waarbij scheidsmuren of muren, die in aanmerking komen voormandeligheid of gemene eigendom, worden opgericht, uitgebreid of afgebroken. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 4 augustus 2008 tot 3 september 2008 overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.
Inventaris van de bezwaarschriften
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Advies
Verplicht en bindend advies
Verplicht bindend advies, voor zover het negatief is of voorwaarden oplegt, op basis van artikel 111, §5, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en latere wijzigingen. Op 14 oktober 2008 werd advies gevraagd aan het Agentschap R-O Antwerpen Ruimtelijke Ordening. Dit advies werd uitgebracht op 19 november 2008 met referentie 8.00/11002/1527.1.
Het advies is gunstig.
Andere adviezen
Op 29 juli 2008 werd advies gevraagd aan de
brandweer/ centraal/ preventie.
Dit advies werd uitgebracht op 27 augustus 2008 met referentie BW/NJ/2008/G.00061.EK.0004.
Het advies is voorwaardelijk gunstig.
Argumentatie
Bepaling welk plan van toepassing is op de aanvraag
Het blijft de bevoegdheid van de overheid de aanvraag te toetsen aan de gebruikelijke inzichten en noden betreffende een goede aanleg der plaats, gebaseerd op de eerder geciteerde voorschriften van het van kracht zijnde gewestplan.
Overeenstemming met gewestplan.
De aanvraag is principieel in overeenstemming met het voornoemde geldende plan.
Overeenstemming met de gemeentelijke verordeningen.
De aanvraag is in overeenstemming met voornoemde verordening.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 15377 van vrijdag 5 december 2008
Pagina 4 van 5
Overeenstemming met de gewestelijke verordeningen (hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met voornoemde verordening.
Overeenstemming met de watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
Overeenstemming met de toegankelijkheid van gebouwen.
Het voornoemde koninklijk besluit is niet van toepassing op de aanvraag.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De bestaande bebouwing naar het centrum is een aaneengesloten bebouwing van rijwoningen van wisselend 2 of 3 bouwlagen en met verspringende kroonlijsthoogtes. De bestaande bebouwing weg uit het centrumbestaat uit vrijstaande villa s en hier bevindt zich tevens het park.
Het perceel kan dus beschouwd worden als een overgang tussen beide bebouwingstypologieën.
Het perceel is een hoekperceel waar de Veltwijcklaan een knik maakt van circa 20° waardoor het pand een duidelijke hoekfunctie heeft bij het binnenrijden van Ekeren. De bestaande bebouwing aan de straatzijde staat op de oude rooilijn en dit gebouw wordt gesloopt. De achterbouw wordt in grote mate gesloopt om voldoende ademruimte voor de nieuwbouw (appartementen) te creëren en wordt deels gerecupereerd voor het omvormen tot een klein kantoorgebouw.
Om een betere straathoekoplossing te maken wordt de noklijn van het schuindak van de buur naar de uitkragende hoek getrokken zodat de twee straatgevels (noord- en oostzijde) een betere opbouw van het straatbeeld geven en een duidelijk beeld voor wie Ekeren via de Veltwijcklaan benadert. De achterbouw die deels behouden blijft wordt heringericht als een kantoorruimte en tevens wordt hier een fietsenberging ingewerkt.
De voorbouw wordt als één geheel afgewerkt met gelijmde gevelsteen, roodkleurig aansluitend op de vele gebouwen in de omgeving die eveneens uitgevoerd zijn in rode gevelsteen.
De voorliggende weg is voldoende uitgerust.
Algemene conclusie
Gunstig.
De D e adviezen worden in bijlage aan de vergunning gehecht.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:
Ontvangst van de aanvraag 29 juli 2008
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 15377 van vrijdag 5 december 2008
Pagina 5 van 5
Ontvangst van de aanvraag 29 juli 2008
Uiterste uitspraakdatum van het college 5 december 2008
Artikel 2
Het college verleent de vergunning aan Van den Branden, Acaciadreef 17, 2950 Kapellen voor het bouwen van appartementen en een kantoor voor het perceel gelegen aan Veltwijcklaan 23 te Ekeren.
De adviezen worden aan de vergunning gehecht.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
DR-Ekeren 24.11.2008 - Mondelinge vraag aan het districtscollege: bij hoogdringendheid betreft het advies Openbare bibliotheken. Aanpassingen openingsuren. Voorbereiding masterplan district Ekeren bibliotheken.
van raadslid Luc Van Berlo (VlaamsProgressieven Ekeren).
Hoogdringendheid:
Gelet op het feit dat de nieuwe openingsuren voor de bibliotheken ingaan begin 2009 en omdat slechts op 17/11/2008 in de raadscommissie toelichting werd verstrekt door Mevr. De Donder, directeur van de Antwerpse bibliotheken, wordt dit punt nu bij hoogdringendheid op de DR aangebracht teneinde het CBS toe te laten tijdig en nog in december 2008 zich over de gevraagde aanpassingen te kunnen beraden.
Feiten en context:
In het agendapunt van het CBS, gewone zitting, 27/03/2006, jaarnummer 585, heeft de stad opdracht gegeven tot het onderzoeken van het bibliotheekaanbod in Antwerpen. Doelstelling was om zo tot een betere spreiding te komen van het aanbod. Naar aanleiding van de discussie over de arbeidsregimes bibliotheek, keurde het CBS het uitgangspunt van nieuwe openingsuren op 13 juni 2008 (jaarnummer 7647) principieel goed. De GR van 23 juni 2008 (jaarnummer 1256) keurde deze nieuwe arbeidsregimes goed.
Op 26 september keurde het CBS de aanpassingen van de openingsuren van de bibliotheken goed (jaarnummer 11831).
Argumentatie:
De openingsuren zouden klantvriendelijker moeten worden en aangepast aan het vrijetijdspatroon van de bezoekers. Dit betekent een streven naar meer openingsuren tijdens de middag, s avonds en in het weekend. Eenvormigere openingsuren zouden hierbij duidelijker herkenbaar en memoriseerbaar voor de klanten moeten zijn.
Om te bepalen wat klantvriendelijke openingsuren zijn hanteert het college de definitie die de Vlaamse overheid daar aan geeft: nl. de openingsuren van de bibliotheek die samenvallen met de tijdstippen waarop de gebruikers die werken of school lopen normaal vrij zijn. De Vlaamse overheid zegt specifiek dat elke werkdag uitgezonderd woensdag, tussen 12 en 14 uur en na 15.30 uur, elke woensdag vanaf 12 uur en alle openingsuren tijdens het weekend worden beschouwd als klantvriendelijk.
De Europese unie pleit ervoor om - in navolging van het Unesco cultuurbeleidsplan - voor de bibliotheken een wijkgebonden aanbod binnen het bereik van 1 mijl te garanderen.
De stad tracht zowel in de grote als in de kleine filialen met een aanbod op maat de klantvriendelijkheid te verbeteren.
Het auditbureau Möbius berekende dat met de huidige inzet van personeel veel ruimereopeningsuren mogelijk zijn.
Gevolgen voor het district Ekeren:
Het totaal aantal openingsuren van de twee vestigingen in Ekeren samen stijgt van 44,5 naar 56 en het aantal klantvriendelijke openingsuren stijgt van 35 naar 42. In het filiaal Driehoek valt wel zoals in alle andere bibliotheken met uitzondering van Permeke de succesvolle maandagopening weg. Veel gebruikers zoals winkeliers hebben immers enkel op maandag hun vrije dag, deze zullen vanaf januari enkel nog centraal in Permeke terecht kunnen. In Mariaburg daalt het aantal klantvriendelijk openingsuren van 11,5 naar 8,5. Hier valt meteen ook de avondopening tot 20 uur op donderdag en de zaterdagochtendopening weg. Mariaburg sluit tijdens kerst- en paasvakantie en van 15 juli tot 15 augustus. Vanaf 2009 zal dit filiaal voor het publiek geopend zijn op woensdag van 10-18u en op donderdag van 14-18u.
Dit is niet te rijmen met de doelstelling van het aanpassingsplan en we citeren uit de persbriefing van het college van 26.09.2008 : De bibliotheken zijn vanaf 1 januari 2009 méér open tijdens het weekend en s avonds, hetgeen de dienstverlening klantvriendelijker maakt. De stedelijke bibliotheken zullen voortaan meer open zijn na schooltijd en na kantoortijd. Dit is vooral s avonds, op woensdagnamiddag en tijdens het weekend. Dit zijn precies de momenten die niet alleen voor scholieren en studenten maar ook voor veel andere bezoekers klantvriendelijk zijn.
Een bibliotheek is een lokaal centrum van informatie en cultuur en dus moeten de openingsuren zo goed mogelijk afgestemd zijn op de wensen van de gebruikers.(onze onderlijning)
Uit een recente bevraging van Gazet van Antwerpen blijkt dat 71,23% wenst dat de openingsuren van de Antwerpse bibliotheken ruimer moeten worden en tevens dat ze klantvriendelijk moeten zijn (zie GVA 14.10.2008).
Daarenboven vermeldt het beleidsakkoord 2007-2012 van het district Ekeren duidelijk dat het behoud van het Mariaburgs bibliotheekfilialen ons streven is. (actie 3.6.1.)
Het inperken van de openingsuren van filiaal Mariaburg en vooral het niet langer aanbieden van een opening op zaterdagvoormiddag hypothekeert op termijn de werking en het voortbestaan van dit filiaal en is dus onverantwoord en niet compatibel met de tekst en de geest van het bestuursakkoord.
In Mariaburg maakt de groep volwassenen (18 jaar en >) immers 40 % uit van het totaal aantal individuele gebruikers en het schrappen van de avond- en zaterdagvoormiddag opening benadeelt dus die grote gebruikersgroep.
Vandaar dat wij pleiten om de aanpassingen in de openingsuren voor het district Ekeren opnieuw te bekijken en constructief overleg te organiseren tussen de bib-entiteiten.
Zinvol debat in de commissiezitting van 17 november:
In opvolging van mijn verdaagd advies van de districtsraad van oktober werd in de raadszitting van 17 november een extra toelichting gegeven door Marleen De Donder, directeur bibliotheken Antwerpen. Deze uitgebreide toelichting over de totstandkoming van het gevoerde beleid en de kans tot dialoog die hierop volgde werd sterk geapprecieerd. Daar de directeur toch duidelijk liet verstaan dat nog niet alle nieuwe uren definitief verankerd zijn, hopen wij dat de Stedelijke Overheid nog rekening kan houden met enkele lokale wensen en specifieke bib-kenmerken. Daarbij heeft Mevr. De Donder laten verstaan dat ze vanuit Antwerpen nog nooit onderzocht hebben wie de lezers zijn die van het filiaal in Mariaburg gebruik maken. Onze stedelijke overheid gaf anders duidelijk in haar opracht aan dat deze urenaanpassingen moeten opgesteld worden na veldonderzoek (CBS, gewone zitting, 27/03/2006, jaarnummer 585). In tegenstelling met dit is nog nooit enig onderzoek naar welk lezerspotentieel de bib in Mariaburg heeft gedaan. Het verbaasde ons nog meer dat de directeur in haar relaas zich luidop afvroeg of Mariaburg nu 3 of 4 keer per week geopen is. Het nieuwe urenaanbod daar is dus duidelijk niet afgestemd op enig onderzoek. Zo zal het aanbod vanaf begin januari niet meer afgestemd zijn op de gebruikers, wat een zware hypotheek legt op de toekomst van het filiaal.
Er worden zelfs geen synergie gezocht of behouden met het knutselatelier achteraan. Een verandering van het urenaanbod vanaf januari zonder aansluitend alternatief zal klantenverlies betekenen. Als men dan in een latere fase (bv april of zo) naar een nieuw aanbod op zaterdagnamiddag zou gaan zal het zeer moeilijk zijn om de klanten van de voormiddag terug te winnen. Een zaterdagnamiddag blijkt trouwens een zeer moeilijk moment te zijn. Slechts een tiental bibliotheken uit Vlaanderen, plus vanaf januari een 10-tal filialen in Antwerpen, organiseren een opening op zaterdagnamiddag. De voormiddag daartegen is bijna overal gangbaar. Op een namiddag gaan ouders bijvoorbeeld winkelen, op uitstap, de kinderen sporten Plus geeft ons district enkel in haar advies aan wat ze zelf kan doen, via haar vzw lokaal cultuurbeleid. Ze vraagt de stad niet om bv. leesstimulerende, gebruikerswervende acties te ondernemen. Om zodoende eindelijk ook in Mariaburg deel te nemen aan landelijke initiatieven van het VCOB zoals het de Vlaamse overheid in een decreet vast gelegd is. Zo loopt men het risico om de nieuwe lokale cultuur VZW een onmogelijke opdracht te geven. Deze heeft immers weinig of geen ervaring met leesbevordende of bibgerelateerde initiatieven. Dit lijkt ons eerder een vraag naar extra ruimte voor de programmatie van het Cultureel Centrum. De wijkbib moet nog altijd centraal staan. Ook met bijpassende activiteiten.
Onze vragen:
1.Wie zijn de gebruikers van het filiaal Mariaburg?
2.Indien geen antwoord op vraag 1: Waarom is dit onderzoek nog nooit gevoerd? Voordat men een proefperiode voor een nieuw openingsmoment opstart moet men deze gegevens weten.
3.Wat is de onderbouwing voor het opstarten van een proefproject met een zaterdagnamiddagopening? Dat terwijl een zaterdagvoormiddag al enige openingstraditie heeft.
4.Welke soort activiteiten bent u van plan om te laten doorgaan op deze nieuwe zaterdagnamiddag? Wat verstaat u onder cultuurgebonden activiteiten?
5.Welke synergiën zal u uitwerken lokale actoren, zoals het knutselatelier ?
6.Hoe denkt u de klanten te behouden van donderdagavond en zaterdagvoormiddag in afwachting van een latere opening in 2009 op zaterdagnamiddag.
7.Hoe komt het dat er in het filiaal Mariabrug sinds 2004 niets meer in het aanbod veranderd of verder uitgebouwd is?
8.Hoe denkt u de wijk Donk een bibliotheekaanbod te bezorgen nu de wijkbibliotheek Vriesdonk in Sint-Michielscollege Brasschaat niet meer voor het grote publiek toegankelijk is? (cfr. Beleidsnota actie 3.6.1.) Naar verluidt heeft de Mariaburgse bib heel wat bezoekers uit Donk.
9.Waarom zijn de gebruikers van de bibliotheek in Mariaburg nooit bevraagd? De van het aanbod gebruikmakende scholen VBSM, Annadreef, Sint-Jozef en gemeenschapsbasisschool Donk zijn pas na goedkeuring van de urenaanpassing in het stadscollege op de hoogte gebracht van de nieuwe openingsuren. De twee vlakbij gelegen opvangcentra voor geplaatste jongeren in Brasschaat en Ekeren, beide in hoge mate gebruikers van het filiaal, hebben nog niets officieel vernomen.
Vlaamse SP.A-fractie slokt ook aanhang Lambert op (Nieuwsblad 8/1/2009)
De SP.A-fractie in het Vlaams parlement telt voortaan 25 volksvertegenwoordigers. Alle leden van de voormalige VlaamsProgressieven, ook de twee SLP'ers van Geert Lambert, schuilen voortaan onder dezelfde vlag.
Toen het kartel tussen SP.A en VlaamsProgressieven eind vorig jaar uit elkaar viel - de kleine kartelpartner koos voor de 'zelfstandige koers' van Geert Lambert - leidde dat tot een uittocht van de getrouwen van Vlaams minister Bert Anciaux. Daartoe behoorden vier van de zes Vlaamse verkozenen.
De aanhang van Geert Lambert herdoopte zich tot Sociaal-Liberale Partij (SLP). Maar in het Vlaams parlement blijken ook de twee SLP'ers, Dirk De Cock en Els Van Weert, net als de vier 'onafhankelijken' van Bert Anciaux voortaan tot de SP.A-fractie te behoren.
Fractieleider Ludo Sannen: 'Dat klopt, ik schreef namens de fractie een brief aan parlementsvoorzitter Marleen Vanderpoorten om onze vroegere kartelnaam te vereenvoudigen tot SP.A, omdat de VlaamsProgressieven in de praktijk ophielden te bestaan.' Dat de twee SLP'ers met grote tegenzin ook in de fractie zouden zitten, stoort Sannen niet. 'Het gaat om een technische fractie. Ten tijde van het kartel zaten ze ook al in dezelfde fractie. In de praktijk nemen de SLP'ers niet deel aan fractievergaderingen, wat de 'onafhankelijken' van Anciaux wel doen.'
Als de Anciaux-club zonder boe of ba binnen de SP.A geïntegreerd zou zijn, hoe zit het dan met het 'warm project' van Anciaux? SP.A-voorzitster Caroline Gennez: 'Onlangs zetten onze partijraad de deuren open voor verdere samenwerking met àlle progressieven die dat wensen, waaronder Anciaux. Dat moet leiden tot een open en gestoffeerd kiesprogramma. En tot goed gestoffeerde lijsten.' (fds)
Geert Lambert : Begrotingstekort loopt in 2011 tot 4 procent
Geert Lambert (SLP): Begrotingstekort loopt in 2011 tot 4 procent
(05/01/2009) SLP-voorzitter Geert Lambert is verbolgen over het gemak waarmee de regering een begrotingstekort van 3,5 miljard euro gedoogd. De regering Leterme hield na de begrotingscontrole voor 2008 rekening met een klein tekort van 0,2 tot maximaal 0,5 procent van het BBP. Door hun eigen onvermogen om goed te besturen is het tekort verder opgelopen en is het nu dubbel zo groot.
Als deze herstartte regering niet radicaal van koers wijzigt, zal het begrotingstekort in 2011 nog oplopen tot 4 procent. Dat is bijzonder onrustwekkend, stelt SLP-voorzitter Geert Lambert vast. De ontwerpbegroting van oktober is compleet achterhaald. De Sociaal-Liberale partij hoop dan ook dat de regering Van Rompuy dit werkstuk helemaal opnieuw maakt. Het valt te betwijfelen of deze regering de ernst van de situatie inschat. Ze vindt immers nog steeds dat een staatssecretaris volstaat om de begroting te beheren. Ik hoop dat Herman Van Rompuy nu even rigoureus op het budget zal toekijken als is zijn periode als minister van Begroting. Zo niet dreigen de toekomstige generaties kind van de rekening te worden.
Info: Geert Lambert, voorzitter SLP, Johan Van Rooy, woordvoerder SLP,
De partij VlaamsProgressieven verandert haar naam in Sociaal-Liberale Partij of SLP. De partij van voorzitter Geert Lambert wil zich naar eigen zeggen profileren als "een echt alternatief voor de klassieke partijen voor wie de macht een doel op zich is geworden en geen middel om iets te verwezenlijken".
Anders Ze beklemtoont ook dat de naamsverandering geen loutere opsmukoperatie is, maar symbool moet staan "voor een andere en nieuwe partij". "Het is het logische sluitstuk van de grote veranderingen die de jongste maanden hebben plaatsgevonden bij VlaamsProgressieven", luidt het. Sinds het vertrek van voorzitster Bettina Geysen hebben heel wat partijleden Vl.Pro. verlaten en werd het kartel met sp.a opgezegd. Daarover luidt het "dat zij die zich niet volop achter het sociaal-liberalisme konden scharen én diegenen die nog steeds denken dat de grote, klassieke partijen in staat zijn om onze samenleving vorm te geven, andere oorden hebben opgezocht. Dat geeft de nieuwe partij de kans om radicaal voor een wervend verhaal te gaan".
Kracht van de mensen Sociaal-liberalisme staat voor geloof in de kracht van de mensen waarbij ondernemerschap moet gesteund worden, vrijheid en verantwoordelijkheid voor het individu, gelijke kansen waarbij de overheid een actieve rol moet spelen en duurzame ontwikkeling. SLP bepleit ook een fundamentele hervorming van het sociaal systeem, met bijvoorbeeld een hervorming van de index en gratis kinderopvang. (belga/sam)
De partij VlaamsProgressieven heet voortaan Sociaal-Liberale Partij of SLP. De naamsverandering komt er na de crisis die de partij heeft doorgemaakt in de nasleep van het ontslag van Bettina Geysen en de breuk met kartelpartner SP.A.
De in 2001 opgerichte partij heette oorspronkelijk Spirit. Op 19 april 2008 werd de naam onder het voorzitterschap van Bettina Geysen veranderd in VlaamsProgressieven of Vl.Pro, maar die naam sloeg nooit aan.
Bettina Geysen moest opstappen na berichtgeving over hoge onkostennota's in de periode dat ze nog directeur was bij de openbare omroep. Toen de partijraad koos voor een onafhankelijke koers beschouwde de SP.A dat als het einde van het kartel met Vl.Pro.
In de nasleep daarvan verlieten heel wat kopstukken de partij, onder wie Vlaams minister Bert Anciaux en zowat de hele fractie in het Vlaams Parlement. Ook ondervoorzitter Fouad Ahidar en partijsecretaris Wouter Van Bellingen keerden de partij de rug toe.
Nieuwe start
Geert Lambert, die op 14 december 2008 verkozen werd tot nieuwe partijvoorzitter, hoopt dat de naam SLP een nieuwe start betekent voor de partij, die bij de verkiezingen in juni 2009 voor de zware taak staat om de kiesdrempel te halen.
Op hun website zeggen de Sociaal-Liberalen (ook links-liberalen of progressief liberalen genoemd) dat het niet om een loutere naamsverandering gaat en dat de totstandkoming van de SLP meer is dan een cosmetische opsmukoperatie.
De SLP noemt zich een nieuwe partij die zich profileert als een alternatief voor de klassieke partijen.
De partij streeft naar de maximale zelfstandigheid van mensen en pleit voor een open, diverse en interculturele samenleving. De partij wil ook gelijke kansen op persoonlijke ontwikkeling en participatie voor iedereen.
Ze pleit voor een sterke overheid die via onderwijs, welzijn, cultuur, migratiebegeleiding, tewerkstelling- en welzijnsbeleid ook kansarme individuen en groepen helpt.
Duurzame ontwikkeling en internationale samenwerking zijn andere kernbegrippen.
De Vlaams-Progressieven veranderen van naam en worden Sociaal-Liberale Partij of SLP. Dat maakt de partij op oudejaarsavond in een persbericht bekend. De naam was vorige week al uitgelekt in enkele media. (belga) -
Dewebsite van SLP is vanaf 1 januari middernacht online. Voorzitter van de partij is Geert Lambert.
SLP wil zich naar eigen zeggen profileren als 'een echt alternatief voor de klassieke partijen voor wie de macht een doel op zich is geworden en geen middel om iets te verwezenlijken'.
Ze beklemtoont ook dat de naamsverandering geen loutere opsmukoperatie is, maar symbool moet staan "voor een andere en nieuwe partij". "Het is het logische sluitstuk van de grote veranderingen die de laatste maanden hebben plaatsgevonden bij VlaamsProgressieven", staat in het persbericht.
Sinds het vertrek van voorzitster Bettina Geysen hebben heel wat partijleden Vl.Pro. verlaten en werd het kartel met sp.a opgezegd. Daarover luidt het "dat zij die zich niet volop achter het sociaal-liberalisme konden scharen én diegenen die nog steeds denken dat de grote, klassieke partijen in staat zijn om onze samenleving vorm te geven, andere oorden hebben opgezocht. Dat geeft de nieuwe partij de kans om radicaal voor een wervend verhaal te gaan".
Sociaal-liberalisme staat voor geloof in de kracht van de mensen waarbij ondernemerschap moet gesteund worden, vrijheid en verantwoordelijkheid voor het individu, gelijke kansen waarbij de overheid een actieve rol moet spelen en duurzame ontwikkeling.
SLP bepleit ook een fundamentele hervorming van het sociaal systeem, met bijvoorbeeld een hervorming van de index en gratis kinderopvang.