Dit jaar hadden we de kans om de 11de
uitgave van de Grand prix ‘retro’ d’Yvois te mogen bijwonen. Een schitterend tweedaags evenement met een veertigtal
sportieve vooroorlogse wagens enmotorfietsen. Op Zondag mogen ze dan eens een demokoers rijden, letterlijk rond de kerk. Georganiseerd door een bende
echte liefhebbers die dit niet commercieel uitbuiten, gratis inkom, geen
poespas, verkoopstandjes maar het pure oldtimerplezier met als enige randanimatie
de nodige maagvulling uit een simpele Franse
keuken.Het is eigenlijk verwonderlijk
dat dit evenement niet meer deelnemers en volk trekt.
Is dit te wijten aan de ligging van
het dorpje Carignan een steenworp net over onze grens? Volgens ons is dit net
een van de grote troeven. Je hoeft niet bang te zijn in de fille te moeten
staan, of met parkeerproblemen om de oren te worden geslagen. Al bij het
binnenrijden vanuit Florenville heb je zo iets van; hier zou ik willen wonen.
Het evenement vindt sedert een decenia
plaats op het eerste weekend van juni, niet toevallig onze lievelingperiode van
het jaar als het bloeiend fluitekruid en klaprozen weelderig de golvende wegbermen
bevolken. De temperaturen liggen net binnen de grens van niet te warm en niet
te koud. Ideaal !
Jaarlijks staan er ongeveer een
veertigtal wagens en een dertigtal motoren aan de startlijn van allerlei
pluimage. De lucht van benzine en aangebraden koppelingen stroomt meteen je
aderen in. Het kabaal van een peloton motoren klonk als een symfonisch orkest
tussen de koulissen van authentieke franse rijwoningen, al meteen bij het
binnenwandelen. In de verste verre geen parkeerautomaat of kassa te bespeuren. Vroeger zagen we vooral ( is het daardoor daardoor) Nederlanders
en Fransen aan de start, maar dit jaar werd opvallend veel Duits gesproken. Ze
hebben dit evenement ontdekt als ‘das Mille Miglia fur die armen’. Genau hier sind wir am platz, hoor ik ze nog
roepen. En gelijk hebben ze. De sleutel van de pret is gevonden! Vergeet niet
dat heel wat armenkost door de geschiedenis heen, later op het menu van de
super rijken kwam te staan. Denk maar aan kaviaar en truffels. Het is enkel door de
grote massa nog niet ontdekt, en dat is maar goed ook.
Nochtans hebben reeds menige
Bugattisten, en dit jaar bijvoorbeeld een pracht van een Delahaye, de weg
gevonden. Toch niet echt arme mensenkost. De meerderheid bestaat uit de hobbyisten
die zichzelf een special in elkaar steken. Dat zijn de ‘echten’ die hier aan
hun trekken kunnen komen.
Er is ook een klasse voor gewone
toerwagens en Edwardians, dus die moeten het ook niet laten. Nieuw dit jaar was
de reeks veloÂ’s, waarvan de berijders wuft uitgedost waren.
Op zaterdag is er een gemoedelijke rondrit in
deze prachtige onontdekte streek, en op Zondag word er geracet. Er is weliswaar
niets te winnen, behalve dan de eer om er geweest te zijn. Bovendien, in deze
snel veranderende tijd is het fantastisch toch, dat dit soort evenementen nog kunnen.
Wie weet hoe lang het nog zal duren? En zelfs al heeft je wagen een beetje
last van incontinentie, of een met as en roet besmeurde nummerplaat, je bent nog steeds
welkom.
Als er volgend jaar nog een
aflevering komt, zet hem dan nu al als voetnoot in je persoonlijke geschiedenisboek! Ook aan
mooie liedjes komt ooit een einde.
Bij het binnenkomen van het dorp werden we direct geconfronteerd met het symfonisch geluid van een peloton motoren.
Geen kassa of parkeermeters te bespeuren......
De stal van de motoren was dit jaar eerder dun bevolkt.
Ook gewone tourwagens zijn welkom De Amilcaristen hadden blijkbaar een ander treffen op deze dag. Slechts 2 exemplaren kwamen opdagen...
Ook in de categorie touristen, deze Citroen met speciale opbouw. Op de achtergrond een zeldzame Lea Francis........
In de meerderheid bij de Grans sports waren met zekerheid de Riley specials.
Tp stuk van het weekend Delage 135
Nog een groepje riley's
Ook gering in getale dit jaar de driewielers. Net zoals de Amilcars slechts 2 exemplaren.
Een onbekend merk, Belgische deelnemer.
Lagonda rapier 3 stuks.
Een van de zeldzaamste wagens hier te bespeuren deze Hinstin.......
Vorige week was het thema B40 (beforty), deze week
B100 ?Â…. het schuurde er lichtjes tegenaan. Dit keer wel voor chauffeurs van alle leeftijden.
Het is
altijd weer plezant een rally te organiseren onder een bepaald thema, zodat je met
gelijkgezinden aan de start komt, en niet in de woestijn staat te prediken. Prozac voor onze ziel !
Voor de
36 ste keer dit twee daags treffen voor de echte Pioniers in
de oldtimerwereld. Dat kan tellen. Wij
namen voor het eerst een kijkje in 2009, toen deze rit nog doorging onder de
naam ‘Hot tube rally’, en de laatste, vorig jaar onder de noemer ' Gordon Bennet ' memorial. Allemaal hier beschreven in dit blog, al het is wel even
zoeken . We moesten voor een keertje niet helemaal naar London of Brighton om enkele van deze pionieren met hun sfeervolle klanken in actie te kunnen bewonderen.
Dit jaar hadden een dozijn voertuigen de euvele moed aan de startlijn te verschijnen. Onder andere Clement's, De dion Bouton's, Cotereau, Panhard levassor's, Gladiator,Decauville, Rochet.... Een dun verhaal zonder literaire uitspattingen, maar daarom niet minder spannend.
Het
ging er wat warm aan toe gedurende deze 3 dolle dagen. De weerboer tekende de
warmste meidagen sedert de waarnemingen
op in zijn analen. Gelukkig viel gedurende
de nacht en ochtend, net voor de start van Zondag welgekomen verfrissend hemelwater. Met omhoog getrokken sokken en de juiste hoeveelheid eelt op de klauwen en het zitvlak, was een parcours van totaal 165 kilometers af te leggen.
Helaas is het nu alweer uit met de pret, en
moeten we weer een jaartje sparen voor de 37 ste hoeveelheid drama.
FotoÂ’s Jaak Jacobs en BDL
Vroeg op zondagochtend tijdens het wegtrekken van een verfrissende regenbui, kwamen de poppetjes uit de kast.
Het regenpakje kwam toch nog van pas op dit ovenwarme weekend. decauville 1899. Met omhoog getrokken sokken in het natte gras.
Nog even de bandenspanning op peil brengen, en de Belgische driekleur uithangen. De Dion Bouton 1903.
Behalve hemelwater spoot ook de fontein lustig in de warme ochtend lucht. Clement 190.
Decauville 1899 Om de uit 1902 Gladiator Katie te kunnen bewonderen, moesten we een aantal jaren geleden helemaal naar London. Cottereau en De Dion Bouton Panhard Levassor en Gladiator Panhard Levassor
Onderweg over nog frisse Ardense wegen. Clement had net enkele paardjes meer de de Dion Bouton. Of lag het aan het gewicht van de passagiers? Jammer dat we er geen geluid bij kunnen plakken. Maar al heel vlug droogde het op, en werd het een schitterende dag........ Clement, Decauville, Gladiator, De Dion Bouton... samen meer dan 400 jaar rijdplezier..... UItgestrekte landschappen...... Cottereau 1902 Soms werd er een kleine fille veroorzaakt als het berg op moest.
Panhard Levassor 1896, Je ziet ze zelden in actie.......... een echte paardenloze koets.
De Beforty rally was, als we ons niet vergissen aan zijn vijfde challenge toe. Een initiatief ooit genomen om jongeren warm te maken voor de Oldtimerhobby. De voertuigen hebben een pensioen gerechtigde leerftijd (pre 1940), en de bestuurders zijn geboren na 1977. Dit jaar een beetje in onze achertuin, geen grijsgehaltes, noch in de lucht, nog in de haartooi.
Het tweedaagse evenement vertrok dit jaar vanuit Maastricht, bracht op zaterdag een bezoekje aan Francorchamps en op Zondag ging het langs kasteel zangersheide via zuid Limburg naar Rijkhoven.
Een zeer schone verzameling auto's en mensen werden uitgedaagd door een toch wel heel stevige spatsiertocht, met maar liefst een 30 tal voertuigen. En zeker vernoemmenswaardig is dat een dikke handvol bestuurders van het vrouwelijke geslacht waren.
Jammer genoeg liet de moderne techniek van onze camera het afweten, waardoor slechts enkele beelden gelukt zijn.
Spijtig, want van enkele bijzonder wagens zoals een luchtgekoelde 6 cilinder Franklin van een Duits team hebben we geen beeld of geluid.
Maar u kan ook terecht op hun Facebook pagina, ' berforty rally! ' waar wellicht ook het filmpje gemaakt per Drone binnenkort te bewonderen zal zijn, of lees weldra het artikel in La vie de l'auto.
Slechts een 10 tal foto's van de 200 waren geslaagd genoeg om hier te verschijnen.
De impressie hiervan zal wellicht voldoende zijn om weer deelnemers aan te sporen voor een volgende uitgave.
We ontleenden ook enkele foto's van de facebookpagina in het vervolgverhaal van deze rubriek.
Veel plezier !
PS. deze aanstaande Donderdag (hemelvaart) Franse dag op Cars and Coffee te Peer. Uitzonderlijk vanaf 16h, waar o.a. de cyclecaristen aanwezig zullen zijn.
Riley Special. Het oudst deelnemende voertuig dit jaar was deze Ford T in 'roadster' uitvoering.
Een vrouwelijk team Riley bestuurders lieten ons hun achterkant zien. Ze ontdekten toevallig deze mooie holle weg.
Onderweg. Deze scene ook op de 'beforty rally!' facebookpagina op video . Deze opname mag dan lijken op een kunstig bewerkte foto, maar in werkelijkheid was het de techniek van de camera die het begaf.
Toch nog een geslaagd beeld.
Daar we hierdoor geen beelden van andere interresante voertuigen kunnen tonen, hieronder beelden van de Facebook pagina.
Hopelijk neemt men het ons niet kwalijk deze foto's 'geleend' te hebben. ¨Pracht van een Sunbeam, en zeker een van de favorieten. Het aantal Bugatti's had de bovenhand onder de merknamen.
En ten slotte sloot men het feest af met een gezellige Barbecue.
Anno 1908 erven 2 Engelse jonge dames 50.000 Pond. Een hele smak geld destijds. Al vlug waren ze populair bij het mansvolk en lieten zich deftig in de watten leggen. Om de dames aan de haak te kunnen slaan lieten ze zich eerst sponsoren door op vrijersvoeten lopende testosteron bommen. Ze kochten Huizen, landgoederen, en een hele vloot auto's. Echter ze spendeerden meer dan ze hadden en de schuldenberg liep op boven de 150.000 pond.
Om aan de schuldeisers te ontsnappen veinsden ze een auto ongeval en namen de benen naar schotland, waar ze helaas uiteindelijk toch tegen de lamp liepen en in het cachot terecht kwamen. De auto waarmee ze zogezegd een ongeval hadden was een Minerva. In bijlage een foto van deze, waarvan enkel de voorruit gebarsten was............. Een van de dame's was Violet, en het was de Minerva op haar naam die het ongeval had.
Verhaal 2.
Uit een beetje opzoekwerk bleek dat de 3de auto ingeschreven in Brugge een Minerva was. Eigenaar was Joos de ter Beerst, en hij nam hiervoor een chauffeur in dienst, ene zekere Leon Pattyn. Deze is het afgebeeld op de foto.
Eugene Camiel Joos de ter Beerst was een afstammeling van Nederlandse erfadel, Burgemeester van Pittem en provincieraadslid.
Verhaal 3.
1927 was een goed jaar. De beurscrach was nog niet uitgevonden en avonturiers, ondernemers stonden maar al te graag in de belangstelling.
Een van de gebeurtenissen van dat jaar was de vlucht over de Oceaan van Charles Lindbergh. Hij vloog van st;Louis naar Parijs, maar minder bekend is dat hij de dag daarna verder vloog hij naar Brussel. Hij werd op het vliegveld van Evere ontvangen, en per koninklijke Minerva's naar het paleis gebracht voor een ontmoeting met de Koning der Belgen
hiervan enkele beelden. Men kan ook een videofilmje hiervan vinden op you tube, maar van slechte kwaliteit, en van de auto zie je enkel de deuren.
Verhaal 4.
Een bedrijf dat auto's (Minerva) verhuurde, verdeler was van o.a. Excelcior en ook een motorfiets werkplaats had.
Een korte beschrijving uit het dagboek van journalist en klant van de firma Carstens en Groussot.
En rustigjes, kalmpjes op zijn dooie gemak liep ook de wagen, volkomen geluideloos, reukloos en schudÂdeloos over de -zachte glooïng door Soest, en Soestdijk naar Amersfoort toe, welks vierkante toren al van heel verre massief opbonkte uit de zee van hei en groen...........Daarna, omdat we toch ook de snelheidscapaciteit van den wagen wilden leeren kennen, verzochten we onzen bestuurder om sneltreinvaart en vlogen toen met een gemiddelde vitesse van 70 tor 75 Kilometer per uur langs de Zeistsche villacolonies, langs het Huis ter Heide.
D'r zat schot in, de boormen floepten ons voorbij als te midden van staalplaten van coloriet sneden we door de tuinaangelegde tapijten van het landschap, smeerden, in aangenaam aandoenden luchttrek in snerpend en vaart den Dolderschen weg op ....
We schrijven geen Baedeker (dialect) en we zullen niet schoolÂmeesteren! Maar toen we een uur later boven op het Baarnsche stationnetje, luxe-treinhuisje bij uitstek, nog even napraatten om met den sneltrein van tien uur huistoe te gaan, toen overwogen we, dat we in de vijf uur uit-en-thuis ontzettend veel gedáán hadden, veel gezien, in een tempo dat verzwakte of versnelde, juist zooals we het begeerden, heerlijk ópgefrischt in de zuivere dennenlucht, met nieuwen moed en gestaalde energie en hebben een loflied gezongen op de auto, het, modernste vervoermiddel dat ons journalistiek hart menigmaal gestolen heeft en zal blijven stelen, totdat op onzen zeventigsten verjaardag de algemeene vergadering van aandeelhouders van ons blad, ons, als blijk hunner geÂvoelens een auto zal komen, offreeren. Maar in de . . . . zesendertig lange jaren die we dan nog den tijd hebben, hopen we nog menig keer zoo'n gezelligen avond te mogen beleven. Van geld gesproken, onafwendbare proza; zoo'n avondritje van twee, drie uur, met een van haar nieuwe wagens, waarin vijf, zes personen heel ruim en gemakkelijk zitten, berekent de Baarnsche autohandel en verhuurinrichting Firma Carsjens en Groussot met tien gulden, alles inbegrepen.
Dit verhaal werd geschreven in 1911.
Violets Motorcar. Deze foto staat bekend als 'The cliff Mystery' . Violets motorcar involved in the cliff motor accident, waarna de dames met de noorderzon vertrokken. Prachtige opname van de Minerva van Joos de ter Beerst met diens chauffeur Leon Pattyn. De derde auto ooit ingeschreven in Brugge. Achter deze foto schuilt met zekerheid ook een schitterend verhaal. Wie het kent mag het zeker met ons delen.
Het betreft hier een winnaar uit de Koers Berchem - Zurenborg te Antwerpen. Foto gemaakt door fotograaf Halleux rue de Rempart 240. Ook deze Minerva coupe chauffeur laat enkel vraagtekens na. Op de achterkant stond vermeld 'Minerva Bevere'. Hier dan een wel kleine foto van de Minerva van het bedrijf Carsjens & Groussot. Een autohandelaar uit Baarn, welke ook het Belgische Excelcior vertegenwoordigde. De Minerva werd verhuurd met chauffeur, zie onderstaande reclame. Het gerucht gaat dat soms koninklijke gasten van deze service gebruik maakten.
Ook niet de beste opname, maar ook dit is een zicht op de zaak van Carstjens en Croussout. Ook van deze foto ontbreekt het verhaal. Vroege kleine Minerva in bergachtig gebied? of toch een ander merk? Het Amerikaanse White o.a. had een soortgelijke radiator.
De aankomst van Charles Lindbergh op het vliegveld van Evere 1927. Hij wordt met militaire eer opgehaald met de koninklijke Minerva en naar het paleis gevoerd voor een decoratie
Hier is het duidelijker dat het om een Minerva gaat
Ook de volgwagen is een Minerva, aankomst aan het Koninklijk paleis Brussel.
Een Minerva ergens in Mexico. Opvallend zijn de koplampen met gebolde glazen.
De koffers stonden al klaar om deze Minerva vol te laden.
Minerva gespot bij een pittoresk hotel
En hier eentje (of meerdere) aan het station van Dinant.
Deze schitterend originele Minerva werd geflits niet zo lang geleden. We zouden graag in contact komen met de eigenaar. Mooi atribuut voor iedere serieuze verzamelaar
In afwachting van meer tekst en uitleg alvast een voorproefje van Monthlery 2017
Het 2 jaarlijkse Oldtimer feest anno 2017 ging dit jaar door in een wat vochtige sfeer.
Maar de gehele zondag namiddag bleef het droog. Warmte werd uitgestraald ronkende motoren, een niet afnemend enthousiasme en zeer gemoedelijke sfeer. Maar des al niet te min; Schittrerend ! Het absolute summum voor de liefhebbers van 'Pre war racing cars and bikes'
Redelijk vroeg in de ochtend, de regendruppels wagen van afgelopen nacht.......... daarna bleef het droog, met uitzondering van de sappige verhalen. Waw.......
Het A, B en C tot en met Z waren vertegenwoordigd....
Ook de liefhebbes van 2 wielige oudjes werden weer in de watten gelegd.
De voertuigen waren opgedeeld in verschillende plateau's, een daarvan was het plateau BNC. 2017 waren de merkenclubs zeer goed vertegenwoordigd. BNC, je ziet ze niet veel, en hier uitzonderlijk veel tegelijk.
Dit knutselwerkje van een enthousiasteling in de vijftiger jaren?
Nog zo een zeldzaam verhaal. GN, waar je net zoals BNC zelden meerdere exemplaren ziet. Hier waren er minstens een half dozijn.
ZOals o.a. deze V twin.
Ook het merk Rally in meerdere maten te bewonderen.
En natuurlijk ook Bugatti. Altijd gedacht dat dit een zeldzaam voertuig was?............... nou dan kwam je hier de mis te laat.
Brescia's bijvoorbeeld, ze stonden letterlijk voor het oprapen.
Ook in een ander kleurtje.
Nog een GN die net terugkeerden van een paar rondjes snorren.
Maar ook een aantal eenzaten zoals deze niet te versmaden racer uit de vroege 20er jaren.
Nog een zelfbouwpakket.
En ook de dertiger jaren waren vertegenwoordigd.
Busje komt zo.
Kijk, fantastisch toch !
Nog zo een merk dat zeer goed vertegenwoordigd was.......;; Frazer Nash.
En op dit treffen kunnen ook alle bolides eens een toertje gaan maken op het Circuit.
Het seizoen van de RVCCB schoot reeds uit zijn sloffen
met de openingsrit ‘Fagnez Hivernales, welke aan zijn 57 Uitgave toe was.
Iets Verser uit de pers, afgelopen weekend was de 7de
Debloc Bielles. Een waarlijk festijn waar
de liefhebbers van vehikels die met bravourede titel ‘oldtimer’ opgespeld mogen krijgen, reikhalzend naar uit zaten
te kijken.Zonder overdrijven mogen we
stellen dat in dit kleine landje geen enkel evenementeen gelijkekent. Geen electronica, plastic, en
ganse hordes paardekrachten, want to be oldtimers, deze naam niet waardig, te
bespeuren.Wel lekker lang in olie
gemarineerde techniek die , en met deze is het bewezen, een eeuw lang meegaat.
1919 was namelijk het jongst mogelijkebouwjaar.‘They stood the test of
time ‘ zoals een van de aanwezigen het wist uit te drukken.
We moesten er vroeg voor uit de veren, want reeds om 8h30
in de vroege ochtend werden we aan de startlijn ontboden.En dat een dikke 200 kilometer van ons
bed.Ieder jaar weer laten we ons verrassen door collegaÂ’s die mede
aan de start gaan staan met hun troetels.
Jongens wat een fantastische opkomst weer dit jaar. Maar liefst
33 inschrijvingenen dik de helft
daarvanvoertuigen van voor 1910Â… waaraan
we ons konden vergapen tot onze netvliezen begonnen los te laten.
En wat een variatie aanmerken.Dit is meteen een van de
grote troeven van dit evenement.Iedere
jaar weer worden wepleziert met ouderwetse nieuwigheden. Wie doet het na? We hopen op velen.
En na een stevig middagmaal verscheen waarlijk de maagd
van onsnabije en de zon in ons vizier. Al hadden we het al warm genoeg, enkel door alle moppen die van de kant af werden
geschoven.
Hilmann, Chenard Walker. Meer bekend zijn namen zoals
Renault, Ford, Buick, Caddillac, de Dion
Bouton, Triumph, en daartussen zweven dan namen zoals Delage, Delahaye, Overland, Unic, Stodart Dayton,
NagantÂ…. En anderen. Stuk voor stuk
kleine groeidiamantjes waar je mature bedragen voor moet neertellen, wil je er eentjein huis halen.
Bovenal, en dat
moet maar weer eens gezegd worden, het
ging er zeer gezellig aan toe, en er werd heel wat afgelachen. Geen verschraald sociaal weefsel te bespeuren.
Zelfs de hardnekkigste droogstoppel zou
zijn maagdelijkheid hier kunnen verliezen.
Toch nog enkele beelden van zeer vroeg in de ochtend waar met de startvlag gezwaaid werd al om 8h30...... Gezellige drukte op het stadsplein van Cuesmes. De kapjes gingen alvast omhoog.
En dan uitzwaaien maar voor een avontuur van een 100 tal kilometers.
Slimmeriken namen hun vrouw mee voor een extra duwtje in de rug.
In deze 3 delige reeks nog maar eens enkele zeer mooie oude afbeeldingen van Minerva wagens, niet altijd 100% herkenbaar, maar vermits het mooie beelden zijn, willen we ze toch delen............
Past allemaal in hetzelfde straatje; Minerva Avenue.....
Een wel zeer toepasselijke beginfoto, want hierna volgende beelden passen precies in ons straatje........
Kijk, een fantastische foto werd ons deze week overhandigd. Minerva 58731 bouwjaar 1922. de Viercilinderversie 20 hp. Hartelijk dank aan de gulle schenker.
We blijven even in België. In een van de vorige sessies toonden we de Minerva 1911 van suikerraffinaderij Tienen. Deze foto is ook gemaakt bij deze gebouwen, er is dus een grote waarschijnlijkheid dat de wagen deze Minerva is...........
Dit is een mooie opname van een rally bij onze noorderburen. De PAC club organiseerde reeds in de vijftiger jaren ritten voor deze mobielen, maar stond het niet toe nagemaakte karossen te gebruiken. Waar bevind zich tegenwoordig ZZ OO 46?
Van deze Minerva was de opbouw verdwenen, (misschien tijden WO I) En dus tukkerde de eigenaar er zo maar mee rond........
Ook uit Nederland maar iets recenter ....... 2 Minerva's....
Verder weg in het Nederlands Oost - Indië.......... met de hele familie aan boord.
Dit beeld stamt dan weer uit Tasmanië.......... Tja Minerva's vond je nu eenmaal overal. Niet enkel in het Oosten, maar ook in het Verre Westen kon je er al eens eentje tegen de kop lopen....... Geen cow- of Bentley boy, maar Minerva Boy.
Ook in de states waren er in de 50er jaren al rally's zoals die van de voorgenoemde PAC..... Mooi detail, de claxon op het treebord.
Ook dit beeld stamt van ergens aan de andere kant van de wereldbol.
Dit is een bijzondere Minerva. Pre 1914, maar uitgerust met een electrostarter voorop.
Zeer zeldzaam, zie ook ons verhaal ' a Case appart'....... is het em of is het em niet? De mascotte hoort in ieder geval niet op dit model.
Een kleine Minerva anno of rond 1910.
Minerva '100' met voorwiel remmen en Bull horn claxons...................Mmmmmm
Nu we er op letten, ook deze Minerva uit 1922 had reeds voorwielremmen, belange geen gemeengoed destijds. Verder had Minerva reeds een 12 volt systeem en een 4 versnellingsbak in 1919. Werd niet voor niets vergeleken met Rolls Royce. Wat ook opvalt is de Minerva badge welk op de radiator bevestigd werd, net zoals bij Minerva 98328 op de foto uit het bovenstaand fotoverslag. De bekende Minerva mascottes verschenen pas eind 1922. Deze is nog voorzien van een thermometer.