Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    06-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.monthlery 2017 pre vieuw.
    In afwachting van meer tekst en uitleg alvast een voorproefje van Monthlery 2017


    Het 2 jaarlijkse Oldtimer feest anno 2017 ging dit jaar door in een wat vochtige sfeer.
    Maar de gehele zondag namiddag bleef het droog. Warmte werd uitgestraald ronkende motoren, een niet afnemend enthousiasme en zeer gemoedelijke sfeer.

    Maar des al niet te min;  Schittrerend !

    Het absolute summum voor de liefhebbers van  'Pre war racing cars and bikes'







    Redelijk vroeg in de ochtend, de regendruppels wagen van afgelopen nacht..........  daarna bleef het droog, met uitzondering van de sappige verhalen.

    Waw.......



    Het A, B en C tot en met Z waren vertegenwoordigd....







    Ook de liefhebbes van 2 wielige oudjes werden weer in de watten gelegd.






    Wordt Vervolgt............

    Blijven inloggen!

    06-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthlery 2017




    De voertuigen waren opgedeeld in verschillende plateau's, een daarvan was het plateau BNC.  2017 waren de merkenclubs zeer goed vertegenwoordigd. BNC, je ziet ze niet veel, en hier uitzonderlijk veel tegelijk.

    Dit knutselwerkje van een enthousiasteling in de vijftiger jaren?

    Nog zo een zeldzaam verhaal. GN, waar je net zoals BNC zelden meerdere exemplaren ziet.  Hier waren er minstens een half dozijn.

    ZOals o.a. deze V twin.

    Ook het merk Rally in meerdere maten te bewonderen.

    En natuurlijk ook Bugatti. Altijd gedacht dat dit een zeldzaam voertuig was?............... nou dan kwam je hier de mis te laat.

    Brescia's bijvoorbeeld, ze stonden letterlijk voor het oprapen.

    Ook in een ander kleurtje.

    Nog een GN die net terugkeerden van een paar rondjes snorren.

    Maar ook een aantal eenzaten zoals deze niet te versmaden racer uit de vroege 20er jaren.

    Nog een zelfbouwpakket.

    En ook de dertiger jaren waren vertegenwoordigd.

    Busje komt zo.

    Kijk, fantastisch toch !

    Nog zo een merk dat zeer goed vertegenwoordigd was.......;; Frazer Nash.

    En op dit treffen kunnen ook alle bolides eens een toertje gaan maken op het Circuit.

    05-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthlery 2017




































    04-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthlery 2017


    Naast de mooie race/sport/cyclecars/motoren....... nog ander mooi volk.

    En ontmoetingen met oude vrienden.



    Ook de dames kwamen aan hun trekken...















    Een van de beroemdste aanwezigen. Tazzio Nuvolare Himselve. Hij lust wel een glaasje.



    En hier met een ondertussen ander beroemdheid... Rozemarijn.

    Waar de fotograaf ook zelf mee wilde uitpakken.

    Het hongertje tussendoor in stijl verjaagd.

    En ook voor de kids was er actie.

    Bigger boy.. bigger toy.

    03-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthlery 2017


    Een van de oudste vervoersmiddelen in een mooi decor van aangeboden onderdelen.

    Rariteiten a volonté .. Bedelia cyclecar.

    Rijdende badkuipen.

    Zeldzame Alcyon cyclecar.





















    Het moest niet altijd groot en breed zijn...... met een solexje kom je er ook.

    02-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthlery 2017
    On the track

    Voisin course..





    Aries coupé

    Citroën Rosalie course

    Napier

    Hotchkiss

    Amilcar

    ? Six



    Grégoire word ingehaald


    Knox en ?




    Knox





    Bugatti, Hotchkiss en Brasier

    01-05-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Debloc bielles 2017

    Debloc Bielles 2017.

     

    Het seizoen van de RVCCB schoot reeds uit zijn sloffen met de openingsrit ‘Fagnez Hivernales, welke aan zijn 57 Uitgave toe was.

    Iets Verser uit de pers, afgelopen weekend was de 7de Debloc Bielles.  Een waarlijk festijn waar de liefhebbers van vehikels die met bravoure  de titel ‘oldtimerÂ’ opgespeld mogen krijgen, reikhalzend naar uit zaten te kijken.  Zonder overdrijven mogen we stellen dat in dit kleine landje geen enkel evenement  een gelijke  kent.  Geen electronica, plastic, en ganse hordes paardekrachten, want to be oldtimers, deze naam niet waardig, te bespeuren.  Wel lekker lang in olie gemarineerde techniek die , en met deze is het bewezen, een eeuw lang meegaat. 1919 was namelijk het jongst mogelijke  bouwjaar.  ‘They stood the test of time ‘ zoals een van de aanwezigen het wist uit te drukken.

    We moesten er vroeg voor uit de veren, want reeds om 8h30 in de vroege ochtend werden we aan de startlijn ontboden.  En dat een dikke 200 kilometer van ons bed.  Ieder jaar weer  laten we ons verrassen door collegaÂ’s die mede aan de start gaan staan met hun troetels.

    Jongens wat een fantastische opkomst weer dit jaar. Maar liefst 33 inschrijvingen  en dik de helft daarvan  voertuigen van voor 1910Â… waaraan we ons konden vergapen tot onze netvliezen begonnen los te laten.

    En wat een variatie aan  merken.  Dit is meteen een van de grote troeven van dit evenement.  Iedere jaar weer worden we  pleziert met  ouderwetse nieuwigheden. Wie doet het na?  We hopen op velen.

    Natuurlijk, natuurlijk. De voormiddagrit verliep niet voor iedereen even vlekkeloos  onder een wolkendek  van 50 tinten grijs en bijhorende  vochtige verhalen.  Enkele bolideÂ’s kregen al vlug te maken met ouderdomskwaaltjes. Gelukkig liet de organisatie niets aan het toeval over. Geen gecultiveerde luiheid te bespeuren. Voldoende  dépannage  wagens en technische kennis stonden ter beschikking.  Zowat iedereen bereikte op tijd en stond de ontbijttafel om wat aan sterken en zich te laven aan streek gebonden heerlijkheden om het energiepeil hoog te houden . Daarna nog even heldhaftig een 90 tal kilometers af  knabbelen van het zuid –Belgische en noord Franse landschap. Hier kon de gemiddelde stedeling zijn plattelandslucht terug op niveau brengen.

    En na een stevig middagmaal verscheen waarlijk de maagd van onsnabije en de zon in ons vizier. Al hadden we het al warm  genoeg, enkel  door alle moppen die van de kant af werden geschoven.

     

    Iets over de voertuigen.

     3 Exemplaren van de eeuw voor de vorige . Namelijk  1899 van de merken Decauville en Automoto.  Voor de outsiders komen namen als  Crestmobile, Cottereau en Clément , Delaunay Belleville al lang niet meer in hun woordenboek voor, net zoals Vinot Deguigand, Le Zèbre, Saxon en

    Hilmann, Chenard Walker. Meer bekend zijn namen zoals Renault,  Ford, Buick, Caddillac, de Dion Bouton, Triumph, en daartussen zweven dan namen zoals  Delage, Delahaye, Overland, Unic, Stodart Dayton, NagantÂ…. En anderen.  Stuk voor stuk kleine groeidiamantjes waar je mature bedragen voor moet neertellen, wil je er eentje  in huis halen.   

    Uit dit hele lijstje, zagen wij voor het eerst  de bloedmooie Vinot Deguingand uit 1912 in een toepasslijke rode kleur en in een sportuitvoering.  Ook 2 Chenard Walkers verschenen  devoot uit het niets. Een Unic uit 1913 die we nog niet eerder zagen, net zoals  de lieflijke Saxon  Hilmann en le Zébre. Ook een Delage met 6 cilinder uit 1914 nog nooit gezien, samen met een Caddilac  uit 1904. Een hele waslijst met premières en bizarre vormgevingen. Niet te vergeten enkele gigantische Renaults, met 6 en vier cilinders. Heerlijk.

     Bovenal, en dat moet maar weer eens gezegd worden,  het ging er zeer gezellig aan toe, en er werd heel wat afgelachen.  Geen verschraald sociaal weefsel te bespeuren. Zelfs de hardnekkigste droogstoppel  zou zijn maagdelijkheid hier kunnen verliezen.

    Als stilte een taal was, dan werd hier weinig gezegd.   Met andere woorden, het was weer een fantastische dag, onuitwisbaar in de  analen van ondergetekenden en alle andere aanwezigen.  Aan de organistoren slechts één raad, vooral verder doenÂ…Â…..

    Let op...  de volgende rally van RVCCB is reeds komend weekend.

    Rit van de Generaties.............. jammie.

    En ook de Meimaand is welgevuld. Zie onze kalender . Eventuele reacties kan u altijd nalaten in ons gastenboek rechterkolom.



    Daar we maar net op het nippertje aan de startlijn verschenen, gaan we meteen over naar de orde van de dag.......... onderweg naar de ontbijttafel

    In het gezelschap van 50 tinten grijs

    maar toch niet zonder de bloemetjes uitbundig buiten te zetten.

    De ouderlingen kwamen het eerst aan.  Crestmobile 1902 en automoto 1899......

    Dit jaar slechts één motard die het aandurfde. Nochtans zijn ze allen welkom.

    Er tussendoor geslopen, een beeld van de namiddag, nadat de maagd van onsnabije en de zon aan ons verschenen.

    Delahaye met bizarre vormgeving voor de modernisten. Deze zat wel warm en droog...



    Een van de 2 Unic's 1912

    Fantastische Renault, een identiek exemplaar waar zich ook koning Albert I mee verplaatste omstreeks 1913/1915

    Een Amerikaans onderonsje
    Overland 1917, Ford model T 1911, Buick 1912.

    Als je tuinarchitect je paradijsje zo kan inrichten, is het ne goeie.............

    Na het ontbijt lichte opklaringen........... hoewel deze van korte duur waren.

    Niet alledaags; Chenard Walker 1918.

    Renault course. Dit exemplaar werd tijdens de race Parijs- Wenen gered van de sloop.  Viel in panne en werd bij een boer achtergelaten.

    Nog een Chenard, Welliswaar ietsie pietsie te jong, maar daarom niet minder fraai.

    Een grote Renault die een beetje hulp nodig had om op te starten.

    En deze werd rijkelijk aangeboden.

    22-04-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deblock 2017 vervolg


    Ook al niet alledaags Saxon en Hilmann.



    Terug onderweg met enige opklaringen.

    Maar ook buien



    maar het overgrote deel kwam goed aan op de middagrustplaats.

    Het interieur van een Delage 1914.

    iel mooi Vinot Deguingand 1912

    Cottereau van Thierry Baele 1902. Daar vind je er ook geen dozijn meer van.

    Clemant Bayard en Buick

    En natuurlijk mag een T ford ook niet ontbreken. Een gewild exemplaar uit 1911 met nog maagdelijk witte banden.

    Delahaye, een van de vele vergeten Franse merken.

    Caddillac 1904 sotn op startplaats nr 10.

    Ouds deelnemende Decauville 1899.

    Sommigen moesten helaas per depannage de bestemming bereiken. zoals deze Dion Bouton.

    Na de middag scheen waarlijk de zon.



    Renault Paris- Viennes 1902

    FOTOREEKS WORDT VERVOLGT.................

    21-04-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deblock 2017 vervolg


    Toch nog enkele beelden van zeer vroeg in de ochtend waar met de startvlag gezwaaid werd al om 8h30......
     Gezellige drukte op het stadsplein van Cuesmes.
    De kapjes gingen alvast omhoog.

    En dan uitzwaaien maar voor een avontuur van een 100 tal kilometers.

    Slimmeriken namen hun vrouw mee voor een extra duwtje in de rug.

    'k zen er mee weg............

    Taxi per Loraine de Dietrich.

    Hela, mij nie flitsen hé......

    Lekker warm ingepakt, het was nodig tijdens het eerste deel van de rit.

    Mar gelukkig stond er een lekkere ontbijttafel te wachten. 

    Even kon de helm aan de kapstok gehangen worden.

    Nog wat kilometerkes voor de Boeg.........

    Deze Renault doet echter nog  niet mee.

    Een stoere zes cilinder vroeg om een beetje hulp

    Delage 1913..

    Een goede roadboeklezer komt altijd van pas.

    Op weg naar de middagstop opklaringen afgewisseld met koude douches...........

    maar het bleef plezant.

    19-04-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deblock vervolg


    Delage passeert Le Zebre.

    Gelukkig een caféke op iedere hoek.

    De helaas enige motorfiets.

    Aankomt per Cottereau.



    In de namiddag ging de zon terug schijnen

    Nadat de buikjes goed gevuld waren en nog net achter het stuurwiel pasten.



    Eentje voor de balade de generation.

    En eenmaal aan de koffietafel met vlaai aangekomen werd het zelfs warm.



    Pick nick mand was niet nodig.



    Nog eentje die dorst had.



    klein maar fijn, deze Saxon.

    18-04-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    29-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva avenue xxl
    In deze 3 delige reeks nog maar eens enkele zeer mooie oude afbeeldingen van Minerva wagens, niet altijd 100% herkenbaar, maar vermits het mooie beelden zijn, willen we ze toch delen............
    Past allemaal in hetzelfde straatje; Minerva Avenue.....

    Een wel zeer toepasselijke beginfoto, want hierna volgende beelden passen precies in ons straatje........

    Kijk, een fantastische foto werd ons deze week overhandigd. Minerva 58731 bouwjaar 1922.  de Viercilinderversie 20 hp. Hartelijk dank aan de gulle schenker.

    We blijven even in België. In een van de vorige sessies toonden we de Minerva 1911 van suikerraffinaderij Tienen. Deze foto is ook gemaakt bij deze gebouwen, er is dus een grote waarschijnlijkheid dat de wagen deze Minerva is...........

     

    Dit is een mooie opname van een rally bij onze noorderburen. De PAC club organiseerde reeds in de vijftiger jaren ritten voor deze mobielen, maar stond het niet toe nagemaakte karossen te gebruiken. Waar bevind zich tegenwoordig ZZ OO 46?

    Van deze Minerva was de opbouw verdwenen, (misschien tijden WO I)  En dus tukkerde de eigenaar er zo maar mee rond........



    Ook uit Nederland maar iets recenter ....... 2 Minerva's....

    Verder weg in het Nederlands  Oost - Indië.......... met de hele familie aan boord.


    Dit beeld stamt dan weer uit Tasmanië..........  Tja Minerva's vond je nu eenmaal overal.
     Niet enkel in het Oosten, maar ook in het Verre Westen kon je er al eens eentje tegen de kop lopen....... Geen cow- of Bentley boy, maar Minerva Boy.

    Ook in de states waren er in de 50er jaren al rally's zoals die van de voorgenoemde PAC..... Mooi detail, de claxon op het treebord.

     Ook dit beeld stamt van ergens aan de andere kant van de wereldbol.

     Dit is een bijzondere Minerva. Pre 1914, maar uitgerust met een electrostarter voorop.
    Zeer zeldzaam, zie ook ons verhaal ' a Case appart'....... is het em of is het em niet? De mascotte hoort in ieder geval niet op dit model.

    Een kleine Minerva anno of rond 1910.

    Minerva '100' met voorwiel remmen en Bull horn claxons...................Mmmmmm

    Nu we er op letten, ook deze Minerva uit 1922 had reeds voorwielremmen, belange geen gemeengoed destijds. Verder had Minerva reeds een 12 volt systeem en een 4 versnellingsbak in 1919. Werd niet voor niets vergeleken met Rolls Royce. Wat ook opvalt is de  Minerva badge welk op de radiator bevestigd werd, net zoals bij Minerva 98328  op de foto uit het bovenstaand fotoverslag. De bekende Minerva mascottes verschenen pas eind 1922. Deze is nog voorzien van een thermometer.

    29-03-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervitis avenue xxl
      We vonden nog enkele  zeldzaam (nooit) getoonde beelden van het Minerva Equipe op de TT van 1914.

    Hieronder het bijtanken van Minerva met startnummer 1.



    En ook nr 19 stond in de Pits.......... Gewoon met de emmer der in kappen...........  No smoking please !

    Net zoals Nr 12, onder het toeziend oog van de baan commissaris. De mechanieker trekt even de choke.............

    Klaar voor de strijd................ 


    Nr 12 gaat er een lap op geven.................
    Uit de reeks ' Edwardian' komen ook nog deze beelden. De Minerva pantserwagens zijn welbekend, maar in den beginne werden 'gewone' civiele wagens geconfisceerd en omgebouwd met eenvoudige middelen, zoals deze Minerva waar gewoon de caros verwijderd werd en vervangen door munitiebakken........ Ook de spatborden waren niet meer nodig.

    Van op de achterzetel kon de vijand onder vuur genomen worden, en de voorruit werd vervangen door een pantserplaat.

    of er werd eenvoudigweg een geschutskoepel in de wagen geplaatst.


    Een foto Belgische Minerva met nummerplaat 98328 vonden we op een recente beurs in Antwerpen...... met ook weer een Minerva badge op de radiator. Geen mascotte, dus waarschijnlijk begin jaren 20.
    Hier kwam nog net in beeld; de Minerva van de familie Poslavski welke er in 1931 vele verre ritten mee maakte.

    Nog een mooie Amerikaanse versie van een jaren 30 Minerva


    Postkaart met een Minerva op de vismarkt van Leuven..........

    En eentje aan het station van Mechelen.

    Op een close up zou men een Minerva kunnen herkennen........... 100% zekerheid is er echter niet
    Hetzelfde geld voor deze foto gemaakt te Mol. De coupe chauffeur 2de van links blijkt bij uitvergroting een Minerva te zijn.........


    Eerder toonden we een beeld van de broodverdeling in Tilburg, hier nog een foto daarvan. wie zoekt die vindt de Minerva's......

    Ook deze foto gespot op een beurs in België, mogelijk toonden we hem al eerder.
    Minerva in Australië........

    28-03-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva avenue xxl
    Hola Paola, zeggen ze bij ons.  De Belgen zijn een ondernemend volkje, hier op een uitstapje naar het verre zuiden.
    Met Minerva en Chauffeur......  In de Jaren 20 een hele onderneming. Het koffer bleef evenwel thuis?  Of was deze reeds voorop gestuurd samen met ander personeel.





    Plaspauze ergens bij een kabbelend beekje.....


    En tenslotte bij het doel van de reis..................  de Zee, samen met een bevriend koppel.  Dat waren nog tijden.....  (voor de rijken)

    Dit waren de avonturen van Minerva 92424 en Co
     En als laatste nog een weggelopen foto van Minerva start nummer 1 op de TT van 1914.   Leuk detail hoe het spatbord met een touwtje aan de radiatordop versteviging vind, en langs achter bevestigd is aan de uitlaat.

    26-03-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervitus crescunt aquilone
    Naar aanleiding van onze ondertussen toch wel uitgebreide Beeldenbank van Minervitis gevallen,werden ons nog meer exemplaren vanuit Scandinavië toegezonden.  Crescunt Aquilone; of te wel Gevallen uit het Hoge Noorden..........
    Enjoy the facts...........


    Van een lezer uit Finland kregen we deze hele mooi beelden van Minerva C 513 uit 1912 toegezonden.  Let op het speciale uitsteeksel naast de claxon? vroege vorm van knipperlichten?

    Een andere opname zonder chauffeur.


    Ook deze Minerva is behalve met een hele familie uitgerust met speciale koplampen.
    Af en toe kan een Minerva ook al eens in Panne vallen. Gelukkig waren er destijds voldoende reservewielen aan boord. Straten lagen toen nog bezaaid met vele Hoefijzerspijkers.


    Ook goed gevuld, voorzien van een Dual windshield , en ook weer de vreemde 'knipperlichten' Hoewel, dit nog steeds het tijdperk van de carbid verlichting is.
    Minerva A 369 is dan weer een Zweeds exemplaar.

    Net zoals A 1189 ? Een Minerva taxi.... zie de taximeter aan de rechterkant achter voorruit, zoals ook op onderstaande foto.


    Taxi Minerva?



    Nog een Minerva uit het tijdperk de Moestachen...........

    De Hond moest er niks van weten.............. wat een hondenleven. Ook deze Minerva heeft deze vreemde voelsprieten.

    Over terug naar België.........

    We dachten dat we het zowat gehad hadden, maar hier kregen we nog een mooie van het Belgische koningshuis. Bezoek aan Zeebrugge met Minerva 51 voor een  scheepsdoop en te waterlating !

    Ook nog uit Zeebrugge deze postkaart.
    Het 'te water laten' werd door sommigen verkeerd begrepen,   verkeerd aflopen......

    Het nieuws komt dan direct op de radio.............


    Helaas was het met fatale afloop...................  corbillard Minerva 562 533

    En dan nog een klein sprongetje over de noordergrens;  Minervitis Campestribus
    De Minerva achter in de rij is geflitst in Bergen op Zoom.

    EnEn dit is een opname bij een vroeg benzinestation in s'Hertogenbosch.    Ter info,  Het allereerste benzinestation in Nederland werd geplaatst in 1920 te Zeist. Voordien moest men voor deze boodschap langs bij de Apotheker of Drogist. Wie weet hoe en waar dat zat in België?

    28-02-2017 om 11:29 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervitis campestribus
    Nog een verdere vertakking van het Minerervitis virus; de Campestricus.
    Vertaling vanuit het Latijn voor Campestribus is Lage landen.
    Onze Minerva's zijn eigenlijk ontsproten uit het brein en handen van een echte Hollander. Vandaar wellicht dat het merk in de beginjaren in deze contreien erg geliefd was. En wat is er nog mooier dan enkel de beelden hiervan, dan wanneer er ook nog enkele leuke verhalen aan vast zitten.
    Diep ondergedoken in de donkere Nederlandse archieven vonden we interessant materiaal. Kijk en geniet.


    Om te beginnen een invoerbewijs voor Minerva chassis 554 naar Maastricht.

    In Maastricht en omstreken vertoefden vele Minerva's, waarvan hier een bewijs. Saamenkomst op het vrijthof. We tellen 7 Minerva's.  Als dat geen mooie opkomst is?

    Ook in Maasticht Philips Tabaksfabriek met enkele Minerva vrachtwagens en limousines.

    Ook deze opname is gemaakt ergens in een straatje in Maastricht. 1914, vlak voor het uitbreken van WO I.

    Ook in de buurt, Valkenburg, toen al toeristisch. Rondritten per Minerva naar o.a. remouchamps.

    Ee Mooie foto van Chauffeur Piet van Esch in Tilburg. Minerva type NN. Foto gemaakt in 1920/

    Nog een beeld van de familie Brands van Vlijmen. 1920. Deze welgestelde familie had een chauffeur (Piet van  Esch) in dienst.

    Hier dan een zeer mooi beeld van garage Persoon en Frijns in Maastricht. Ze hadden niet enkel een Minerva maar ook een Belgische Nagant. (midden) en rechts een FN.  Later schakelden ze over naar Chevrolet.

    Hier nogmaals Minerva en Nagant op eenzelfde foto.  Het is niet helemaal duidelijk of de wagen links ook een Minerva is, volgens een opschrift wel.

    K 2708 in ieder geval wel. Foto omstreeks 1916 gemaakt. De Minerva model 1914.

    Dan vonden we nog een foto van Minerva K 7155 van Taxibedrijf Manaert in het gehuchtje Neuzen. Foto werd genomen in 1927.

    Hier de heren  Manaert samen met hun Coupe chauffeur K 4139. Zelfde wagen als bovenstaande, maar met ander kenteken?

    Minerva K 208 reed rondjes in Goes, een gemeente momenteel zeer bekend bij de motorliefhebbers omwille van een jaarlijkse pre 1940 rally.

    Het beeld van deze Minerva is minder duidelijk, maar het verhaal des te interessanter. Deze diende namelijk als smokkelwagen en werd betrapt en beschoten bij de grensovergang in Sluis. Vlak daarna werd deze foto gemaakt voor de archieven.

     Deze Minerva limousine was eigendom van houthandelaar  August Verstraeten in Terneuzen. Stationsweg.

    Deze is toch wel een favoriet uit ons archief.  In 1914 stonden deze wagens in voor een Broodverdeling tijdens de Mobilisatie.  Foto uit Tilburg.
    Minerva H 159 en H 977 namen hier aan deel. De voorste wagen is een Delahaye brandweerwagen. Om brood te kunnen verdelen en er weinig publiek vervoer was, werd een oproep gedaan aan bezitters van auto's.  Minerva H 159 lijkt een voertuig van de politie te zijn. (uniformen)


    Aan deze foto hangt ook een mooi verhaal.  Hij is genomen in de beginperiode vliegveld Waalhaven. Deze vloot was samengesteld om passagiers voor de prille KLM maatschappij te vervoeren.  De 6de wagen in de rij is een Minerva.
    Close up; bestuurder was dhr. Lou de Bouter. foto genomen 1924 op de luchthaven Waalhaven.

    Wordt vervolgt.................

    20-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervitis campestribus vervolg1

    Vervolg van Minerva's bij onze noorderburen.
    Nog net in beeld de Minerva van een garagebedrijf in Middelburg anno 1935.

    Deze staat er dan weer wel goed op. Provincie Friesland. Minerva B 200.

    De Burgemeester van onbekende gemeente komt aan op het gemeentehuis.
     Wie weet welke gemeente dit is...........
    Ook een Minerva van een Hoogwaardigheidsbekleder.

    Hier nog eens een mooie opname van eentje met chauffeur. 


    Foto met een plooi net over het kenteken.

    Deze Minerva deed volgens het opschrift mee aan legeroefeningen in 1911.
    En dit moet dan een van de vroegste Minerva's in Nederland zijn. Minervette.

    Ook uit Tilburg deze zeer mooie opname van N 2239.


    Familiefoto met chauffeur. Handremkabel hangt er een beetje losjes bij.
    Een Minerva die dienst deed als sleepvoertuig.


    Dit is een foto van koningin Wilhelmina, welke naast een Minerva ook een Spijker op de kop sloeg.
    Dit is de Minerva van Wilhelmina.

    Niet enkel de Auto's vielen in de smaak bij de Hollanders, ze konden ook de moto's smaken.
    Een animerende opname uit 1904. Leuk accessoire, de duozit.

    En deze werd gebruikt ook nog.

    Nog vroeger dit schitterende portret van een Jonge dame
    met haar huisdier.
    Omstreeks 1908 scouts met Minerva K379.

    En ook deze fotograaf krijgt een 10 op zijn rapport. Studiofoto.

    19-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervitis campestribus vervolg2 en andere


    Voor deze studiofoto scoort hij dan weer een 6.

    Minerva N 1401


    In een eerdere post toonden we al eens een beeld van deze zeldzame 3 wieler. Hier nog eentje met andere familieleden in beeld.
    En ook deze uit de UK. kwam reeds in beeld.  AM 2210 nma deel aan rally's in de 50er jaren.

    Minerva deed ook pogingen om de wereld rond te gaan.
    Of het gelukt is, is niet bekend.


    Deze opname is de enige die we vonden van Baron de Kerckhove-d'Exaerde, waarvan we wisten dat hij een Minerva bezat. Wellicht is dit deze wagen. Hij leende hem uit voor een toen zeldzaam gouden Jubileum, inclusief chauffeur.

    Uit de reeks Ed 'war' dian, een mooie opname uit Luik.

    Super zeldzaam.......... in 1910 werd er een Minerva uitgerust als Radiowagen.
    En hier nog een collega van de eerder vernoemde Emiel d'Ardenne.


    Dit is een zeldzame opname van Belgische militairen geïnterneerd in Nederland. Ze namen hun Minerva mee.



    Straatbeeld van een Minerva omstreeks de periode WO II
    Met dit beeld gaan we dan weer verder van huis; USA.


    Minerva kwam net aanrijden.




    Nog een laatse piep in de UK.

    18-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervitis extention...
    Als vervolg op ons minervitis verhaal nog enkel mooie beelden toegezonden door lezers, en uit onze archieven.
    Het verhaal van Emile d'Ardenne welke tijdens WOI ambulancier was, en met een Minerva gewonden van het front vervoerde.
    En van een Joodse familie welke per Minerva op de vlucht ging tijdens WO II. In de wagen 10 kinderen en 2 volwassenen.
    Verder  nog meer beelden van de koninklijke familie, Minerva racing en Minerva taxibedrijf te Antwerpen, in dezelfde straat als de fabriek.

    Smakelijk............


    Emile d'Ardenne poseert fier bij zijn Minerva Ambulance

    Voor degenen die er aan twijfelen of het om een Minerva ging, hier een beter beeld ..........

    Emile aan het stuur.........

    Ambulance van een collega.

    Waarmee het soms nog al eens botse........

    Deze familie dankte hun ontsnapping aan een Minerva tijdens WO II

    Daar we toch in de ed- 'war' dian sfeer zitten, hier nog enkel opname's van ALbert I en Elizabeth....

    Koning Albert.

    Koninklijk bezoek. Wagen op de voorgrond is een Vauxhall.

    De koninklijke vloot op uitstap naar een kuuroord.

    Nog voor wo I bezocht koning Albert de Regio Mons, om op de hoogte te blijven van de mijnbouwactiviteit. Hier te Cuesmes. Ook de ander dorpen in de omgeving werden aangedaan.

    Ook na WO I bleven ze het merk Minerva trouw.



    Koningin Astrid en Leopold III


    Ook in Luik lieten ze zich blikken.
    Minerva beladen met enkele notabelen.

    Mevr. Anspach, echtgenote van de 1e minister, liet zich ook verplaatsen per Minerva.

    En dit is dan een hele mooie opname van een familie uitstapje. Hoewel deze uit een Amerikaanse fotoalbum komt, waarschijnlijk een Zweedse carrosserie.
    Alle 7 kinderen pasten in deze bak.

    13-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervitis extention... vervolg 1
    vervolg extention

    We vervolgen het verhaal met beelden van een Taxibedrijf in de Antwerpse Karel Ooms straat.

    4 chauffeurs in dienst,

    Dit is een van de wagens waarmee ze mochten rond sjeezen.......

    Later breidde het bedrijf uit met ook andere merken.

    Dit was een van de eerste voertuigen van het bedrijf.

    We kunnen oa. een Minerva clubje beginnen...... 

    Hier nog eens een mooie foto van Jan Olieslagers welke begroet word in het kader van een 'aviation' evenement.

    We vonden ook nog dit fris kiekje van p 4678. Eerste rijles?




    Een Minerva die tewerkgesteld werd als Tractor. Het suplement kon in de VS gekocht worden, waardoor je door de week op het veld kon werken, en in de weekends gewoon gaan shoppen.


    Een  exemplaar Minerva om en bij 1912.

    Artikel uit een Amerikaanse krant ivbm een Hill Climb. Aan het stuur Miss Dorothy Wirwick Wright. (wright brothers). Vele beroemdheden reden met Minerva, Charles Royce, Henri Ford,  Mode icoon Chanell..........

    Het interieur van een Minerva met voetverluchting.

    Minerva die omstreeks 1950 nog in dienst was. Let op de afgeronde voorruit. 

    Amerikaanse zakenlui met smaak.

    We vonden ook nog enkel dames die wilden poseren bij hun voertuig.

    Zoals deze actrice. Corinne Griffith.

    12-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervitis extention...vervolg 2
    vervolg 2

    En nog enkele Modellen uit de vroege 30er jaren.



    Minervette K222



    Hier nog eens een hele mooie opname van een trotse chauffeur bij de mobiel van zij Heer en Meester.

    Taxi te Engeland. FX 1247


    Gewoon schitterend.....................
    Minerva bij garage 'Antwerpse Poort'...........




    Mevrouw met haar hondje.................


    Vroege Minerva in de UK.




    Minerva Roadster in de Jaren 30 te Antwerpen. L- 540
    Minerva met buitenaardse mascotte.


    YH 5592 was ook nog actief in de vijftiger jaren.
    Samen met zijn trotse eigenaar, welke deze voor vele jaren koesterde.

    Motor kon nog rekenen op belangstelling.

    11-02-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs