Debloc Bielles 2017.
Het seizoen van de RVCCB schoot reeds uit zijn sloffen
met de openingsrit ‘Fagnez Hivernales, welke aan zijn 57 Uitgave toe was.
Iets Verser uit de pers, afgelopen weekend was de 7de
Debloc Bielles. Een waarlijk festijn waar
de liefhebbers van vehikels die met bravoure
de titel ‘oldtimer’ opgespeld mogen krijgen, reikhalzend naar uit zaten
te kijken. Zonder overdrijven mogen we
stellen dat in dit kleine landje geen enkel evenement een gelijke
kent. Geen electronica, plastic, en
ganse hordes paardekrachten, want to be oldtimers, deze naam niet waardig, te
bespeuren. Wel lekker lang in olie
gemarineerde techniek die , en met deze is het bewezen, een eeuw lang meegaat.
1919 was namelijk het jongst mogelijke
bouwjaar. ‘They stood the test of
time ‘ zoals een van de aanwezigen het wist uit te drukken.
We moesten er vroeg voor uit de veren, want reeds om 8h30
in de vroege ochtend werden we aan de startlijn ontboden. En dat een dikke 200 kilometer van ons
bed. Ieder jaar weer laten we ons verrassen door collegaÂ’s die mede
aan de start gaan staan met hun troetels.
Jongens wat een fantastische opkomst weer dit jaar. Maar liefst
33 inschrijvingen en dik de helft
daarvan voertuigen van voor 1910Â… waaraan
we ons konden vergapen tot onze netvliezen begonnen los te laten.
En wat een variatie aan
merken. Dit is meteen een van de
grote troeven van dit evenement. Iedere
jaar weer worden we pleziert met ouderwetse nieuwigheden. Wie doet het na? We hopen op velen.
Natuurlijk, natuurlijk. De voormiddagrit verliep niet
voor iedereen even vlekkeloos onder een
wolkendek van 50 tinten grijs en
bijhorende vochtige verhalen. Enkele bolideÂ’s kregen al vlug te maken met
ouderdomskwaaltjes. Gelukkig liet de organisatie niets aan het toeval over. Geen
gecultiveerde luiheid te bespeuren. Voldoende dépannage wagens en technische kennis stonden ter
beschikking. Zowat iedereen bereikte op
tijd en stond de ontbijttafel om wat aan sterken en zich te laven aan streek
gebonden heerlijkheden om het energiepeil hoog te houden . Daarna nog even
heldhaftig een 90 tal kilometers af knabbelen van het zuid –Belgische en noord Franse
landschap. Hier kon de gemiddelde stedeling zijn plattelandslucht terug op
niveau brengen.
En na een stevig middagmaal verscheen waarlijk de maagd
van onsnabije en de zon in ons vizier. Al hadden we het al warm genoeg, enkel door alle moppen die van de kant af werden
geschoven.
Iets
over de voertuigen.
3 Exemplaren van
de eeuw voor de vorige . Namelijk 1899
van de merken Decauville en Automoto.
Voor de outsiders komen namen als Crestmobile, Cottereau en Clément , Delaunay
Belleville al lang niet meer in hun woordenboek voor, net zoals Vinot
Deguigand, Le Zèbre, Saxon en
Hilmann, Chenard Walker. Meer bekend zijn namen zoals
Renault, Ford, Buick, Caddillac, de Dion
Bouton, Triumph, en daartussen zweven dan namen zoals Delage, Delahaye, Overland, Unic, Stodart Dayton,
NagantÂ…. En anderen. Stuk voor stuk
kleine groeidiamantjes waar je mature bedragen voor moet neertellen, wil je er eentje in huis halen.
Uit dit hele lijstje, zagen wij voor het eerst de bloedmooie Vinot Deguingand uit 1912 in
een toepasslijke rode kleur en in een sportuitvoering. Ook 2 Chenard Walkers verschenen devoot uit het niets. Een Unic uit 1913 die
we nog niet eerder zagen, net zoals de
lieflijke Saxon Hilmann en le Zébre. Ook
een Delage met 6 cilinder uit 1914 nog nooit gezien, samen met een Caddilac uit 1904. Een hele waslijst met premières en
bizarre vormgevingen. Niet te vergeten enkele gigantische Renaults, met 6 en
vier cilinders. Heerlijk.
Bovenal, en dat
moet maar weer eens gezegd worden, het
ging er zeer gezellig aan toe, en er werd heel wat afgelachen. Geen verschraald sociaal weefsel te bespeuren.
Zelfs de hardnekkigste droogstoppel zou
zijn maagdelijkheid hier kunnen verliezen.
Als stilte een taal was, dan werd hier weinig gezegd. Met andere woorden, het was weer een
fantastische dag, onuitwisbaar in de
analen van ondergetekenden en alle andere aanwezigen. Aan de organistoren slechts één raad, vooral
verder doenÂ…Â…..
Let op... de volgende rally van RVCCB is reeds komend weekend.
Rit van de Generaties.............. jammie.
En ook de Meimaand is welgevuld. Zie onze kalender . Eventuele reacties kan u altijd nalaten in ons gastenboek rechterkolom.
 Daar we maar net op het nippertje aan de startlijn verschenen, gaan we meteen over naar de orde van de dag.......... onderweg naar de ontbijttafel  In het gezelschap van 50 tinten grijs  maar toch niet zonder de bloemetjes uitbundig buiten te zetten.  De ouderlingen kwamen het eerst aan. Crestmobile 1902 en automoto 1899......  Dit jaar slechts één motard die het aandurfde. Nochtans zijn ze allen welkom.  Er tussendoor geslopen, een beeld van de namiddag, nadat de maagd van onsnabije en de zon aan ons verschenen.  Delahaye met bizarre vormgeving voor de modernisten. Deze zat wel warm en droog...   Een van de 2 Unic's 1912  Fantastische Renault, een identiek exemplaar waar zich ook koning Albert I mee verplaatste omstreeks 1913/1915  Een Amerikaans onderonsje
Overland 1917, Ford model T 1911, Buick 1912.  Als je tuinarchitect je paradijsje zo kan inrichten, is het ne goeie.............  Na het ontbijt lichte opklaringen........... hoewel deze van korte duur waren.  Niet alledaags; Chenard Walker 1918.  Renault course. Dit exemplaar werd tijdens de race Parijs- Wenen gered van de sloop. Viel in panne en werd bij een boer achtergelaten.  Nog een Chenard, Welliswaar ietsie pietsie te jong, maar daarom niet minder fraai.  Een grote Renault die een beetje hulp nodig had om op te starten.  En deze werd rijkelijk aangeboden.
22-04-2017 om 00:00
geschreven door gilletman 
|