Donkere dagenÂ…Â…Â…Â…..
We zitten er al een tijdje in, de donkerste dagen van het jaar. Voor sommigen het mooiste seizoen, voor anderen eerder iets om zo snel mogelijk doorheen te spartelen.
Wij hebben er een goede remedie voor om deze tijd een beetje op te vrolijken. Daarmee bedoelen we niet; de ballen in de bossen hangen, of de poes haar melk toedienen. De vogeltjes fluiten hun lenteliedjes niet, maar toch kwam ons weer iets ter ore gefloten.
Als er op nog geen 3 km van je woonplaats het summum van Belgische olditmertechniek staat te flikkerlichten, mag je dat niet zo maar links laten liggen. Zoals de Herders een fonkelend sterretje pleegden te volgen trokken wij de Stoute schoenen weeraan, en op pad, een ander lichtje volgend.
Al eerder in dit blog werden Belgische autoÂ’s bekeken ende bewonderd, en daar komt nu nog een grote schep bovenop. We kwamen en zagen in levende lijve een van de nog slechts 2 bestaande MinervaÂ’s van het model K! Gebouwd in 1906/1907. (volgens de literatuur) Net geen london - Brighton car. Voor het eerst stak sylvain de Jong een 6 cilinder motor van het conventionele type in zijn vinding. 40 paarden onder de motorkap gehuisvest. Hoeveel daklozen dat zijn, mag u zelf berekenen.
Waarlijk een pareltje, met slechts 1 minpunt. Hij staat weeral op de verkeerde plaats, maar komt toch al aardig in de buurt.Deze oude Belg heeft een Engels ‘Roi des Belges’ koetswerk van de firma Morgan & Co en werd origineel ook verkocht in UK. Daar is hij tot voor kort blijven rijden, in Oost Engeland. Nooit ver van huis geweest .
Vorige week werd een eerste proefrit gemaakt na het herstellen van de Magneto, maar omwille van het slechte weer en gebrek aan een venster, bleef het kort van stof, ondanks een lengte van 5 meter plus en een achterkant van 2m hoog. Dus maar hopen op stralende zon in Januari !
Wij hebben alvast kunnen versieren dat hij te bezien zal zijn op één of meerdere pre war afleveringen van ‘Cars & coffee friends te Peer vanaf April. (nu ook op facebook)
Alweer een reden om daar regelmatig eens poolshoogte te gaan nemen.
Tot hier onze nieuwjaarsbrief....................
ps, we zijn ook nog op zoek naar de 2de Minerva van dit type die ook nog ergens staat rond te staan. Wie ons kan tippen.......... we horen het graag.
enkele reacties van lezers; proficiat aan de eigenaar, de natte droom van iedere verzamelaar, mijn absolute favoriet, ik kom naar Peer, WOW........... , kan ik een meeliften?
Minerva nr. 2 stond ooit in een frans museum, met coupé chauffeur carrosserie, bordeaux kleur. Meer dan waarschijnlijk vandaag in een Belgische collectie.
Een gegeven paard mag men niet in de mond kijken zegt het spreekwoord. Gelukkig geldt dat niet voor een gekocht serpent. Giftanden zijn al getrokken.
Zet hem maar onder de kerstboom...... blinken doet hij vast en zeker.
Dashboard met vele oliedruipers.
Met zijn royale 5 meter moeilijk in beeld te brengen.
Iets minder duidelijke beelden, koetswerk van Morgan & Co
6 pistons produceren samen 40 PK 6235 cc....
Comfort in de rood lederen zetels met blik op veel blinkend koper.

In vol ornaat met de kap er op. Dus toch geen dakloze!
De Minerva in de dagen dat hij nog piepjong was.
Hier op stap.
Nog een laatste blik alvorens afscheid te nemen tot op een weerzien in Peer........
16-12-2014 om 00:00
geschreven door gilletman 
|