In deze Minerva box deel 13 weeral zeer mooi beeld nieuws uit Holland, en enkele uit Amerika.
Deze eerste is niet enkel een heel mooie foto, maar erachter ook een zeer bijzonder verhaal. Deze Minerva werd namelijk geschonken aan een ziekenhuis door een 70 jarige, die wellicht zeer tevreden was voor bewezen diensten. De auto werd in gebruik genomen in 1924. Origineel was hij met volle banden uitgerust. Echter, toen enkele patiënten tegen het plafond waren blijven plakken, werden luchtbanden aangebracht. De heren op de foto zijn bekend, de man achter het stuur een familielid van de gulle gever.

Onze tweede foto ook alweer met verhaal; zoals we het het liefst zien. Aan het stuur zien we eigenaar Gerrit H. welke zich opwerkte van klussenier bij een paardentram/koets verhuurder tot zelfstandig chauffeur. hij verhuurde zijn Minerva uit 1910 aan 5 cent per kilometer. Voor tien gulden stond hij een hele week paraat. Uiteraard werd de wagen ook door de familie gebruikt, waarvan hier een beeld voor een bezoekje aan België. Zijn broer Nick, was een inventief ventje, hij maakte tijdens de oorlog anti 'plof' banden voor hun voertuigen. Maar dat vonden de Duitsers ook tof. Toen ze er naar op zoek gingen namen ze 40 banden mee en ook een aantal motorfietsen die op zolder verborgen lagen.
 Hieronder een selfie van Gerrit, trots in zijn Minerva !

Ook uit Holland hieronder een zeer mooie phaeton, in gebruik door het Nederlandse leger voor grensbewaking.
Oorsprongkelijk was deze wagen eigendom van een Notaris. De Majoor hier achter het stuur was ook lid van de motorbrigade. Ze reden met Excelcior's, waarvan we ook een foto hebben. De Majoor vertelde dat hij ooit in volle vaart aan 100 km/h op de slechte nederlandse wegen te val kwam. Hij kwam daarbij onder de motor terecht, en schoof zo over de kiezelweg. Toen hij tot stilstand kwam had hij tot zijn verbazing enkel nog wat vodden om het lijf.
 Degenen die vinden dat Minerva's toch maar stomme strontkarren zijn krijgen met onderstaand beeld ook alweer gelijk. Deze Minerva was namelijk de zogenaamde faecaliën wagen van de stad.
 Ook nog eens een kieker van Minerva Â…. 46 welke we al dikwijls getoond hebben, en nog steeds overleefd.
 In een eerder Nederlands verhaal vertelden we over ene Heere van der Schaar, Architect en Aannemer. Wel nu vonden we van deze welliswaar een mooie opname van diens Minerva, En het opschrift boven de deur liegt er niet om.
 En dan nog eens een vervolgverhaal. We ontdekten al vroeger een foto van Willem Mengelberg, welke voor zijn 50ste verjaardag een Minerva cadeau kreeg van zijn fans. We dachten dat dat de enige opname van deze wagen was, maar dit bewijst weeral dat er nog een en ander verborgen ligt. Deze 8 cilinder ging door het leven met kenteken G80444. Willem kreeg deze wagen omdat zijn vorige, ook een Minerva, tot op de draad versleten was. Hiervan hebben we ook een foto, maar deze wilde hier effe niet plakken. Wordt vervolgt...Â…..

Wie een heel klein beetje aan Minervisme doet en wat opspoorwerk verricht in Holland, komt dikwijls dhr. Rijswijck tegen. Hieronder een afbeelding van deze belangrijke importeur van ons geliefde merk ik Holland; de meneer met nummertje 8.
 Fille's zijn van alle tijden, en zowaar hieronder eentje met rechtsboven een reclame door dhr van Rijswijck.

 We hebben het een beetje gehad in Holland. We vonden ook nog wat materiaal van Autosalon 1925 in New York. Minerva was ook vertegenwoordigd.

 En als allerlaatste een zeer mooie Minerva Taxi in new york, welke je kon huren aan een dollar per mijl, dat was anno 1910 ! Best duur Â….
20-04-2019 om 00:00
geschreven door gilletman 
|