Het Evenement 'Circuit des Ardennes' welk dit jaar weer plaats kon vinden, na corona- uitstel, zit er helaas weer op.
Het is een Herdenkingsrit van het ooit prestigieuze origineel uit het begin van de vorige eeuw, welke in 2002 van start ging, met de bedoeling dit om de 3 jaar te herhalen.
Wij waren er bij van in het eerste uur, en dit deed destijds hunkeren naar de volgende aflevering, en nog steeds is de honger niet echt gestild.
Dus ook dit jaar weer richting Bastogne om aldaar de aloude bolides te gaan bewonderen en ook aanhoren, in actie zien schieten. Wij gaan voor de echte oldtimers, welke jaar na jaar schaarser worden, en eerlijk gezegd begint het evenement weg te tanen onder de opkomst van veel te jonge 'klassiekers'.
De uitstraling van welleer is er helaas niet meer. Slechts 26 voertuigen schreven zich in in de pre 1914 klasse, en van deze verschenen er een vijftal niet op het toneel. Tot 1940 kon men ook slechts 1 bladzijde vullen in het programma boekje. In het verleden showden grote verzamelaars en musea hun bolides, dit jaar ook niets van te merken, en vooral ook de sportive cyclecars, die vroeger in grote getalen de marktplaats vulden, waren afwezig.
Ligt het aan de organisatie, of hadden de liefhebbers iets anders op het programma. Een ding is zeker, de toch wel hoge deelnameprijs zit er zeker voor iets tussen, en de liefhebbers van echte oldtimers, hebben weinig tot geen affectie voor late klassiekers. Zoals op heel veel plaatsen kiezen de organisatoren voor kwantiteit, en niet meer voor kwaliteit. Het word almaar meer commerce, en minder en minder iets voor echte liefhebbers.
Degenen die wel kwamen opdagen, mochten dan wel gezien worden. Pol Sonet bracht zijn Panhard & Levassor uit 1896 mee, en spande daarmee de kroon van het ouds deelnemende voertuig. Wat wij persoonlijk dan vooral konden smaken waren de race bolides uit de periode 1906/1910. Een Belgische Nagant, een Berliet, en Brasier met grote cilinderonhoud voerden de toon, maar ook een Mooie Delage kon ons bekoren.
Helaas van de 2 ingeschreven Minerva's zagen wij er geen, misschien door het tijdstip van ons bezoek, maar verder geen enkele automobiel van Belgische makelij te bespeuren. De motorfietsen waren in vergelijking met voorgaande edities ook karig gezaaid, hetgene dat er wel was, wel de moeite, vooral de zeer exclusieve Gillet 2 cilinder. Een van de weinige keren dat we deze te zien kregen.
In de klasse 1914 tot 1940 was er wel een hogere opkomst, maar in vergelijking met voorgaande jaren bleef de creme de la creme toch maar bij een lauwe tiramisu. Ooit stond het marktplein half vol met Bugatti's, nu bleef het bij een handje vol.
Efin, misschien ligt het ook gewoon aan onszelf, ondertussen al veel gewend, of te wel verwaand.
Rijden we over 3 jaar weer naar Bastogne, of laten we het aan ons voorbijgaan, de tijd zal het uitwijzen, maar eigenlijk, waarom niet, in de toekomst is het misschien helemaal afgelopen.
Om af te sluiten nog even een beetje reclame maken voor een evenement dat in de maak is voor 2023
Op 11 juni word een groot Belle Epoque autofeest op poten gezet op Kasteel d'Ursel van Hingene.
Zet dit dus vooral al in uw agenda, en mocht u een trotse bezitter zijn van een pre 1914 automobiel/moto, kan u zich alvast bij ons informeren, of ga naar de website 'Minervisten.be' voor meer info.
 Een van de weinige Belgen, deze Minerva uit 1929
 Wondermooi deze Berliet racer uit 1908, en op de achtergrond de Belg Nagant 1907
 De Dion Bouton 1 cilinder 1909
 Dit jaar toch wel de mooiste onder de prewar sportcars Alfa Romeo
 De oudste panhard Levassor 1896
 Een zeldzame Panhard levessor
 De dion bouton
 eveneens De Dion Bouton
 Brasier
 Delage

 zeldzame cycle car Donnet Zedel
 Singer
En tot slot een mooi beeld van de route met voorop een Humber.
10-07-2022 om 00:00
geschreven door gilletman 
|