Vondst
van 2012.
Vermits
we een boontje hebben voor Belgische oude Motoren, wagens, wilden we u het verhaal van
een gedurende 50 jaar opgeslagen Belgisch wagen niet onthouden. Te meer vermits
deze ontdekt werd in een schuur in de buurt van Houfalize alwaar we zelve 2
jaar geleden een schuurvondst deden. Het
verhaal had een primeur in het magazine LVA, wie alle eer toekomt. We hopen hiermee dan ook geen plagiaat te
plegen, maar de vlaamse, nederlandstalige oldtimerfanaat te laten meegenieten.
We hebben getracht de franse tekst zo goed mogelijk te vrij te vertalen, zonder
deze klakeloos over te nemen.
Niet
meer gezien gedurende 50 jaar.
Een auto uit het jaar 1913 is ontdekt in België.
Gedurende 50 jaar ontdoken van licht en gedoopt met duivenmest.
Dankzij een enquete van de
Retromobile club te SPA heeft
men de wagen kunnen determineren als
zijnde van het merk Elgé, gemaakt
houffalize, in de omgeving van Bastogne/Spa
Na
een verblijf van 20 jaar in een kuuroord verloor een oudere dame haar 81 jarige
metgezel George Lambin . Bij het openen van hun garage ontdekte men een
onbekende auto met daarin een motor van het merk capuis dornier. Gabriel Stone,
president van de club in Spa kende de heer Lambin nog uit zijn jeugd, en als
visionair, kunstenaar, regiseur en imitator.
Hij
had reeds gehoord van het bestaan van deze auto, maar wist er niet veel meer
over. Een nader onderzoek leverde op dat de chapuis dornier motor van het jaar
1913 was welke gelevert werden aan bouwers van automobielen. Op de pedealen
zaten ook de initialen van chapuis
dornier. George sprak er steeds over dat hij een heel oude auto in zijn hangaar
had staan, maar toonde hem nooit. Het is zelfs met groote waarschijnlijkheid
dat hij de garage zelf niet meer opende gedurende de laatste 20 jaar of langer.
Hij vertelde wel dat de auto ooit dienst deed als reclamepaneel voor de
petroleum gigant BP, wat ook blijkt op de opgeschilderde leters op de linker
voordeur.
George
was een kunstenaar, regiseur van shows, inrichter van antiekwinkels etcÂ…
Door
het lange verblijf in alles behalve optimale omstandigheden is de wagen in
droevige staat, maar toch nog goed genoeg om te restaureren. Het plaatstaal is
roestig, het houten frame aangetast, bekleding van de zetels totaal vernielt.
Nog uitgerust met spaakwielen met daarop
ballonbanden van continental,hebben hun beste tijd gehad. Door de tand des
tijds is ook het originele stuurwiel verloren gegaan.
Volgens
George Muls van de club van Spa is dit duidelijk een Elgé, een klein belgisch
merk welk in Houffalize gemaakt werd door Lambin en Gendebien, bekend onder
L&G. Lambin zoals de naam van de laatste eigenaar. Nakomelingen hiervan hebben nog steeds een
garage in Houffalize. Deze onderneming bouwde autoÂ’s tussen 1912 en 1914 die
gelevert werden zonder motor of versnellingsbak, dit verklaart de chapuis
dornier motor. Via de familaire contacten kwam deze auto in het bezit van
George. Deze Elgé is de enige overlevende van zijn soort.
Uit
een sticker op de wagen blijkt dat hij ooit in contact kwam met een garage genaamt ‘Belgica’ in Namen. Bij navraag bleek
dat deze nu vervangen is door een bankgebouw.
Update; Ondertussen is de wagen in handen van de familieleden van de overleden Mr. Lambin, en wel in de garage waar de auto ooit het eerste levenslicht heeft mogen aanschouwen. Men is reeds begonnen met de restauratie, en de echtheid van het merk is daarmee gebleken na het zandstralen van het chassis, en men op verschillende plaatsen de ititialen van LG ontdekte.
Verder werden ons nog volgende gegevens verstrekt.
ELGE - Houffalize (provincie Luxemburg) 1912-1914
Dit merk werd
opgericht in 1909 door de ingenieur Rene LAMBIN (1886-1964) en Robert Gendebien ingenieur.
ELGE auto's
werden gebouwd vanaf 1912: het was een Type B 12/14 pk 4 cil, boring (75 x 130) met grote zijkleppen, Bosch magneto ontsteking. , Claudel carburateur, 3-gang versenllingsbak ,
leder conuskoppeling, ELGE gepatenteerde oscillerende achteras, kantelend stuur in exonite.
Handrem werkend op de
achterwielen. 5 wielen waren afneembaar. Het chassis met bijna 3 meter wielbasis
kostte niet minder dan 7000 Bfr.. De
brandstoftank onder druk zat op de achterkant
van het chassis. Originaliteit van het motorblok bestaat er uit dat de versnellingsbak aan het blok bevestigt is als 2de aluminium behuizing indezelfde vorm van het motorblok. Bevestigingsbouten werden afgeschermt Dit geeft de ilusie van wat men vandaag een monoblok noemt. Het was een
van de eerste benaderingen een
homogeen motorblok. Uitgerust
met een race-stijl carrosserie, haalde dit model de eerste
plaats in zijn categorie op de 1912 bijeenkomst van Spa met een gemidelde van meer dan
100 km / h .
Een
ELGE auto met roadster carrosserie toerist werd gemaakt als vier persoonscaroserie en haalde een gemiddelde van 60 kmh op een omloop te LAROCHE