Mission impossible...........
Verplichte literatuur op de hogere middelbare
school, daar had ik een broertje dood aan, draag sterke herinneringen aan het
werk ‘afscheid’ van Ivo Michiels. Ik snapte er geen Jota , nul de ballen van.
Wie het ooit gelezen heeft weet dat het vol zit met flash backs, en destijds,
voor mij althans, zeer moeilijk om lezen en nog moeilijker om de rode draad te
vinden. Het enige wat er van is blijven hangen is dat er ergens een nat slipje
te drogen hing op een gladde steen.
Onlangs, niet zo lang en pas geleden in ditzelfde
Belgenland,kreeg ik er zelf een van; flash back. Dit bij de ontmoeting van onze
volgende schatbewaarder . Deze story zal dus maar weer eens beginnen in het
verleden. Dat heb je nu eenmaal met dat ‘old- time’gedoe.
We schrijven het jaar 2008 en begeven ons voor een
2de keer richting Bastogne om deel te nemen aan ‘Circuit des
ArdennesÂ’, deze gelegenheid nog per motorfiets. Altijd weer mooi om er bij te
zijn, maar het randgebeuren, de ontmoetingen blijken weerom zo spannend. De
juiste omstandigheden zijn reeds lang vervaagd, maar ik raak toevallig in
gesprek met een man die een mooie FN M13 berijd. Motards onder elkaar, dat
werkt meestal wel, en toch glijd het gesmeerde gesprek richting autoÂ’s,
Belgische autoÂ’s en al snel zitten we bij Minerva.
De persoon in kwestie wiens naam ik niet eens ken,
beweert dat hij in een boerenschuur een oude kar vond welke gemaakt is van het
chassis van een Minerva. Het voorste deel van het chassis was afgezaagd en er
langs achter weer aangelast. Hij had het chassis gekocht, huiswaarts gesleept
en beweerde dat hij van deze oude relikwiën weer een complete en rijdende wagen
zou bouwen. Straf verhaal, allemaal mogelijk, maar of het op enige waarheid
berust, is op dat moment in het midden te latenÂ…. Heb zelf ook al eens een vis
van 70 kg gevangen. Het bleek een kardinaalsmutsvis** te zijn !! Na Circuit des
ardennes 2008 nooit meer iets van vernomen.
** lees vorig verhaal
Wie deze blog een beetje volgt, weet dat
ondergetekende een dikke tijd terug ging neuzen in Aladins grot, bij een
verzamelaar van Belgische autoÂ’s en motoren. Het merk Indian kwam hier ter
sprake, en de trotse verzamelaar begint een verhaal van een man die een Indian
aan het restaureren is. Perfect voor een vervolg story alhier, daar zijn profiel
past in onze rubriek schatbewaarders en meester tovenaars. De contacten
werden gelegd. Enkele maanden verder bezoeken we de bewuste Indian knutselaar.
Makkelijkshalve noemen we hem hier Fred, dat typt vlotjes anticlockwise op een
azerty klavier.
De betreffende Indian is een model powerplus uit
1917. Een van de mooiste Indians wat mij betreft. Dus die willen we wel even
bekijken. Wat er nog niet ter sprake was gekomen is dat deze indian niet het
enige project is waar aan er geknutseld werd, want wat blijkt bij het binnen
komen van FredÂ’s woning, Hij heeft al meer achter de kiezen.
Hij verteld over hoe hij geïnfecteerd werd met het
oldtimervirus. Al op jonge leeftijd deed hij aan speedway racen. Maar wat is er
sterker dan het oldtimer en motor virus??? Juist ja, goed geraden, de
voortplantingshormonen. De ware Jacobine verscheen en hij ging maar meteen over
tot zorgen voor mannelijk nageslacht. Full speed door de bocht des levens. De
liefde voor oude motoren moest de diepvries in, en het duurde tot in het magische
jaar 2000, tot dat het weer begon te dooien. Kinderen groot, maar het virus was
verzwakt en de spruiten werden niet aangetast. Maar het sluimerde, een klein
vlammeke wakkerde nog steeds in het tondeldooske.
Fred overtuigde vrouwlief dat er een hobby moest
komen, een project, iets BelgischÂ…. Het werd een FN M13. 1948. Een wrak, een
uitdaging. Fred zette alles op video en fotoÂ’s en toonde deze vol trots. Een
huzarenstukje van techniek en moed. Menigeen zou voor deze overblijfselen zelfs
het geld van het oude ijzer niet spenderen. Het duurde een klein jaar tot deze
moto weer stond te pronken en te ronken. En hela hola, alles zelf gedaan. De
motor werd voorzien van een moderne elektronische ontsteking, niet gekocht in
de winkel, maar zelf ontworpen en gebouwd. Het chroom en nikkel werk werd zelf
gedaan in geïmproviseerde baden en alle ontbrekende onderdelen werden
eigenhandig nagebouwd, en dat waren er nog al wat. Toen de moto klaar was vond
Fred een stapelrek die vervaardigd was uit overblijfselen van de speciale
trekvoorvork van FN. Jeetje dacht hij perfect voor mijn FN, en hij vervaardigde
voor deze overblijfselen prompt een kompleet nieuw balhoofd voor zijn FN,
herstelde de vork overblijfselen. Het pas gespoten voorspatbord moet opnieuw
aangepast worden aan deze voorvork.
Succes. Een FN m 13 is niet echt een speciale
motor, en Fred overtuigde vrouwlief dat er iets exclusievers in de garage mocht
staan. Dit werd de bewuste Indian powerplus, maar dan wel met een flinke dosis
uitdaging. Het project begon met niet meer dan een deel van een frame en een
versnellingsbakÂ…Â…Â…Â… De rest, je raad het al kan je toch makkelijk zelf maken,
niet dan???? En in het ergste geval koop je toch gewoon wat onderdelen hier en
daar. Allee, we leven anno 2000 plus en met internet is niets onmogelijk. Zelf
gemaakt ondertussen zijn het gegoten motorblok, de gehele inboedel van de
koppeling, koppelingshuis, standaard, de achterste bladveren, oliebak en nog
veel meerÂ…..
Op zoek naar onderdelen voor de powerplus stumpert
Fred toevallig over een advertentie, Boerenkar met Minerva wielen. We schrijven
2007 op onze almanak.
Begint het euroke van de oplettende lezer te
vallen???? Fred trekt zijn stoutste schoenen aan en trekt eveneens naar de
betreffende boer. En inderdaad, zie daar een half afgezaagd minervaframe met
achteras en 2 wielen. Ondanks deze staat moest hij er toch nog flink voor
betalen, maar ja, die wielen waren toch wel interessant. Het bleek te gaan om
een Minerva AE chassis 1927. Een mooi chassis dat voor diverse minerva modellen
werd gebruikt. En het toeval wil dat slechts enkele maanden later opnieuw een
advertentie opduikt met minervaonderdelen. Op slechts een paar boogscheuten of
een geweerschot bij hem vandaan. Hij gaat kijken en vind een massa, enkele
duizend kiloÂ’s aan minerva spul, onderandere een vooras, motorblokken, en nog
een heleboel kleinnood. Heel veel oud ijzer dus voor wel een heel stevige
prijs, niet eens wetende of er voor hem iets bruikbaars bij zou zitten.
Hij hakt de knoop door en vervoert het hele zootje
richting moeder de vrouw. Wat die daarop gezegd heeft laten we in het midden,
maar het begon waarschijnlijk met een G. Het heeft hem aanvankelijk wel heel
wat slapeloze en mischien zelfs eenzame nachten opgeleverd.
Dit verhaal eindigt dus weer met het begin, het was
deze persoon die ik in 2008 ontmoette en zijn verhaal van de
boerenschurenvondst klopte dus al een bus. Hoewel nog een heel eind van de
finish is er ondertussen al een en ander verwezenlijkt. Het chassis is terug in
oorspronkelijke staat, Bruikbare onderdelen zijn uitgesorteerd, en het
motorblok word momenteel onder handen genomen.
Er zat o.a. een groot gat aan de linkerkant welk
hij eigenhandig wist te repareren, met vallen en opstaan, experimenteren, want
het is eenzaam, het bestaan van minerva restaurateur. Momenteel werkt hij aan
het vervaardigen van nieuwe drijfstangen. Allemaal eigen werk. Het was een hele
onderneming om de bussen van de schuivenmotor, die op 5000 ste van een
mimimeter nauwkeurig in elkaar passen, na zoveel jaren aangekoekte olie uit
elkaar te krijgen. Als een druppel olie zich vast zet, dan doet ie het goed.
Ook hier weer word alles zorgvuldig gedocumenteerd en opgeslagen in een map, op
cd,s. Weinig mensen bezitten nog de kennis om dit soort restauraties aan te
vatten, nog maar te zwijgen over de moed die je daarvoor moet hebben. Ga er
maar aan staan. Net zoals voorgaande schatbewaarder Gerard, hier moet je vooral
geduld voor hebben. Niets wat moetÂ….
Fred ging ook al aan de slag om de radiatormantel
eigenhandig uit een stuk koperplaat te vervaardigen. Een heel proces, mal
maken, van deze mal een afgietsel maken en dan hameren maar, in elkaar
solderen, een eerste proefstuk is klaar, maar niet tot volle tevredenheid, het
kan beter en dus begint hij gewoon overnieuw. Hij legt ook heel de werking uit
van de schuivenmotor, toont alle onderdelen, alsook het gebrevetteerde
remsysteem van Minerva dat niet op 2 maar 4 remschoenen werkt.
De 6 cilindermotor die er in moet komen word een AB
type, welk origineel ook toegepast werd op het AE chassis. De carrosserie??
Daar is nog veel tijd voor om over na te denken, want ondertussen staat er ook
nog de Indian op afwerking te wachten. En ook liggen er nog overblijfselen van
een Aermacchi " alla verde" uit de speedway periode. Met al deze
projecten nog voor de kiezen zegt Fred verzadigt te zijn. Er zal dus niets
bijkomen, en er zal ook nooit iets weg gaan. Ook hij werkt uitsluitend voor
zichzelf, of er moet een interessante ruil kunnen plaatsvinden. Tijd om
tijd.
Hij droomt
ervan er ooit een 'Grote' rally mee te kunnen rijden als ultieme kers op de
taart. We wensen Fred veel succes en hopen hem ooit te ontmoeten in een rijdende Minerva, zelf zittend op de passagiersstoel. Eveneens hopen we lezers geinspireert te hebben zelf een project aan te vatten. Alles kan ....
De FN m 13 uit 1948, eerste restauratieproject van Fred, en deze kwam van heeeeel ver.
Powerplusproject waar we eigenlijk voor kwamen. Volledig nagabouwd koppelingshuis, nagegoten carter... etc...
Zo staat hij er nu bij !
Aan de wand nog een FN project, M70
Ook nog nagebouwd deze naven voor Aermachhi
En dan nu het moment supreme, de bewuste boerenkar gebaseert op Minerva chassis.
Naar huis gesleept ...........
Twee maanden later enkele duizend kilo's aan Minerva spul
Het kot was letterlijk te klein.............
Zo moet het worden, Minerva chassis AE of AF met 6 cyl schuivenmotor
Chassisdelen aanmaken
Herstelde chassis, mooi gedocumenteerd
Heel wat werk ging ook zitten in vernieuwen van de assen, remmen, veren etc......
Project in gevordert stadium met ook al zelfgetimmerde radiatormantel
Verse foto anno 2013 !
Brevetplaatje van Minerva remsysteem
Remt op 4 remschoenen ipv 2. zal ook wel nodig zijn voor deze zware Jongen.
08-04-2013 om 00:00
geschreven door gilletman 
|