In 7 vorige artikelen beschreven we zeer kort de geschiedenis van het Belgische Merk Excelcior, een parel uit de zee van vaderlandse automobielen, of beter ster aan het firmament der automobielen, want Excelcior betekend 'diamant of ster' in het latijn.
We toonden beelden van wagens die voor personenvervoer dienden, reclame affiches e.a.
Excelcior was ook actief in de racerij, niet echt succesvol, maar het leverde wel mooie beelden op.
Op de activa staan ondermeer Indianapolis, Spa- Francorchamps, Le Mans, Brooklands, Route Paveé, Coupe Oostende en nog veel meer.
Hier in dit blog nu Beelden hiervan, deels uit privé bezit en dus een publieke Primeur.
Het is NIET toegestaan deze te gebruiken om te publiceren, ook niet digitaal ! Exclusieve rechten op dit blog.
We beginnen met beelden van de Helden van toen.
De meest bekende figuur was Jozef Christiaens, Jef voor de vrienden, waarvan we zowaar een Doodsprentje vonden. Ingenieur, Automobilist en Piloot. Jef was dus ook een fervent vliegtuigpiloot. Hij was een van de eerste fabrieksrijders bij Excelcior. Foto bij de Fabriek in Zaventem. Hier zien we hem aan het werk met een Excelcior met spitse radiator Oostende 1909, waar we laten nog uitgebreid op terugkomen, met vele foto's. Christiaans is een van de weinige Belgen die hun geluk gingen proberen in Amerika. Hier op de Indianapolis (later Indy 500) 1912 Poserend in een Excelcior met Ronde tank, zie mooie taxplaat. 1913 Arthur de Coonink, poseert ook in deze wagen. (zie foto in volgend artikel) Christaans verongelukt in 1919, kort na zijn terugkomt uit de VS.Christiaens met de 6 cilinder 'Indy' Bolide. 1912. Aan het werk tijdens route Paveé met Excelcior. 1913 Christiaans op de week van de automobiel te Oostende 1912.Een andere bekende figuur, testrijder en coureur bij Excelcior Andre Dils.
Andre was een bekend (berucht) Figuur in Zaventem, met als bijnaam 'Zotten Dils'
Hij ging ooit een weddenschap aan om binnen het uur naar Antwerpen te rijden, een pakje sigaretten te kopen en terug naar Zaventem. Hij nam daarvoor een café ganger mee als getuige en won de weddenschap.
Ook had hij de gewoonte om met gierende banden in de keiheuvelstraat te vertrekken om dan op 2 wielen de hoek om te vliegen in de De sellierstraat en slechts 1 rubberspoor achter te laten.
De raid Brussel - st Petersburg was ook gebaseerd op een weddenschap. Samen met zijn compaan 'Driver/Aviator' Christiaens wedden ze voor een bak bier dat ze sneller dan de exprestrein in St Petersburg zullen aankomen. De trein stond echter reeds 2 uur aan het perron toen ze aankwamen. Achteraf echter bleek dat het Duo door de Russische douane 4 uur aan de grens werd opgehouden. (opzettelijk?) In feite hadden ze dus de weddenschap gewonnen. (later beelden hiervan in dit blog) Hieronder enkele foto's van de 'Zotten Dils'
Andre in de 20er jaren met een type Adex C. Andre in de bloemetjes gezet bij Spa Francorchamps. Hieronder een beeld van Andre en zijn echtgenote, beiden testen ze Excelciors in de Ardennen. Hieronder nog een Testpiloot bij Excelcior, Roger Darteyre in 1928 En Senechal die voor Excelcior reed op Spa/Malmedy. 
09-03-2018 om 00:00
geschreven door gilletman 
|