Men kan het eenvoudigweg niet ontkennen dat oude voertuigen, het koesteren ervan, hand in hand gaan met een vorm van waardering voor kunst. Heel wat liefhebbers van oude motoren, auto's zijn ook beroepshalve bezig met een of andere vorm van kunst en/of vormgeving. Architecten, schilders, webdesigners, auteurs en acteurs zijn op dit vlak actief. Onze oude liefdes zijn vaak zelf ook onderwerp omwille van hun oogstrelende lijnen, de passie die er van uitstraalt. Zelfs de organisatoren van de Trektocht bezwijken bij het zien van al dit moois, en trachten het te vereeuwigen op foto, doek, audio. Maar ook in het verleden waagden talenten zich aan het vastleggen van bewegende bolides. Dit jaar op een beurs het genoegen gehad een boek op de kop te tikken met daarin een 50 tal houtskooltekeningen van races uit de jaren voor WO II. Geweldige actie tekeningen waarvan men alleen maar kan dromen om zelf deze gave te beheersen. Ondergetekende waagde er zich aan om Gerard de Bruyne in een kwartet, te vereeuwigen samen met een deel van zijn collectie. En eindelijk na een periode van 2 jaar werd het laatste deel met zijn triump afgerond, nog net voor het jaareinde. Daarmee ontvangt Gerard, trouwe deelnemer aan de trektocht, een voltooid Nieuwjaarscadeau.
Kwaliteit van de weergegeven beelden op het blog, is wel slechts een fractie van het echte werk.
Gerard triomferend op zijn Triumph, met als achtergrond een tafereel uit de prille jaren 20.
Het oldtimerseizoen, voor het rijdende grut altans, zit er zo goed als op. Een van de laatste evenementen voor het heel oude spul is de jaarlijkse Sweet valley Rally, vertrekkende te Genk. Zoals ieder jaar was ik op post om mooie beelden te schieten van de pre 1919 automobielen, en enkele boeiende, leerrijke gesprekken te voeren. Dit jaar was Ford de grootste vertegenwoordiger met, als ik goed geteld heb, een 15 tal T fordjes. op de voet gevolgd door enkele Dion Boutons, en enkele Amerikaanse masttdonten van het Merk Packard. Ongelooflijk hoe geruisloos een V 12 motor draait !!!!!!!!!!! Verder nog de bekende franse merken en een enkele Engelse Calcott. Enkele sfeerbeelden van de rally vertrekkende met een prachtige najaarszon.
Helaas was er dit jaar weinig tijd voor meerder rally's of beurzen, dus blijft de berichtgeving anno 2011 eerder beperkt. Beelden van Circuit des Ardennes heeft u wel nog te goed.
Als je dan toch al op vakantie gaat omdat je bijvoorbeeld vooraf geboekt hebt, dan ben je genoodzaakt er het beste van te maken, ondanks negatieve weersvoorspellingen.Zo ook de auteur van dit artikel. Maanden vooraf gereserveerd om een weekje naar de Ardennen te trekken en terloops nog Circuit des Ardennes mee te maken.Zo iets doe je natuurlijk per oldtimer, en met de hele familie.
Goed op tijd vertrokken richting zuiden met het weer dat er nu eenmaal geboden word. Cabrioletje met dickeyseat en aanhangertje deden meer dan hun uiterste best.Tegenslagje, de geplande route kon niet worden gevolgd wegens wegwerkzaamheden, net voor de stad Luik waar het echt niet leuk is om rijden.HEEEEEL veel tijd verloren op de doortocht over deze Calvarieberg. Dan nog een aantal fransozen tegenkomen, die halsstarrig niet willen begrijpen dat je met zo'n auto niet op je plaats bent op een autosnelweg; Je moet het eens nadoen, tegen 25 kmh tegen een ellenlange berg opzeulen !!!!! Dan mag het 20 graden vriezen en nog heb je het warm !!!!!!
Uiteindelijk toch geslaagd Luik en snelweg achter ons te laten, maar dan sloeg het weer om. Koud en regen, en een open schoonmoederszit, met daarin vrouw en kindÂ…..Bovendien op natte en steile wegen weinig tot geen remkracht. (Net zo hartverwarmend als op de snelweg). Op goed geluk een hotelletje trachten te zoeken, maar alle hoteliers waren wegens het slechte weer zelf op vakantie!!!!!!!!!!!!Door met de lichten aan en aanhanger te rijden, ook nog het geluk gehad dat de batterij plat liep. En nog meer geluk dat er in zoÂ’n aanhanger plaats is voor een reservebatterijÂ….Sleutel sleutelÂ…Â… in de regen. Volop vakantiepret en avontuur in overvloed, of was het zondvloet?
Goed wat kilometers door de nattigheid, en hopla, een dikke toevalstreffer, op 40 km van het doel, inde middel of nothingnis en voor de inval van komplete duisternis, een hotelletje van 20 kamers met geen enkele gast behalve die andere ezel, die in de weide achter de gehuurde kamer stond te snotteren, en het nodig vond om al bij het krieken van de dag, de kraaiende Haan uit te hangen. Leuk voor de kinderen.
Maar dan komt er toch nog een goede draai aan het verhaal. Met oldtimer in de garage van de hoteleigenaar, komen nostalgische gesprekken naar boven. De hoteleigenaar vertelde hoe hij in zijn jonge jaren de koeien ging melken in een hoger op gelegen weide, en dat deed hij vanaf zijn 12e levensjaar met een FN motorfiets. Eerst achterop met Pa, en even later op eigen benen. Natuurlijk volgt dan de vraag of hij die fiets nog in bezit heeft.
Natuurlijkniet, die werd in de loop der tijd weggegeven aan een buureen honderdtal meters verder op. U ziet hem al komen.Ondergetekende ging deze buur opzoeken, maar wat een pech, Enkel de echtgenote was thuis, met de mededeling dat haar man in het ziekenhuis lag met een ernstige (lees fatale) ziekte.
Deze was ondertussen wel jaren verzamelaar van bromfietsen geworden, een colectie, die wel even bezichtigd mocht worden. Tussen alle brommers stak warempelnog die enige zwarte FN.We hielden contact, en enkele weken later mocht de FN naar een nieuwe thuis. Weer een verhaal met een happy end.............
Vakantiegroetjesinbegrepen.
Met aanhanger en familie richting zuiden
De andere Ezel aan het raam van de slaapkamer die zonodig het mannelijk kieken moest uithangen. Hallo, links in beeld
Onderweg door de Belgische wildernis
Behouden aankomst te Bastogne(zie spandoek)
Vakantievondst FN M70, met sportief uiterlijk, na grondige schoonmaakbeurt.
Ondanks het slechte weer tijdens de maanden juli en augustus was de vakantie weer voorbij voor dat je het goed en wel beseft.Dit heeft als voordeel dat de oldtimers op stal blijven en aan het nageslacht gewerkt kan worden. Lekker met de werkkleren aan de garage in, muziekje erbij, en met vet en glijmiddelen boutjes vast en los draaien. Slijpen, plooien, lassen dat het een lieve lust is. Voorbehoedsmiddelen zijn hier van geen enkel nut, geen gevaar voor nog meer besmettelijke virussen. Viagra is nog lang niet nodig.
Het water was al gebroken in december vorig jaar,de wedergeboorte van een jaren 30 sportwagen is in volle gang.Hele meters ontsluiting en hevige weeën zijn ingezet. Alumium snuitje is al te zien.En dan die vrouwen maar klagen dat een geboorte enkele uren kan aanslepen………..In plaats van uren doen wij mannen, er maanden, zelfs er jaren over. Toegegeven, het is wel veel minder pijnlijk als je tenminste tijdens het plaatbewerken niet met de zware hamer op je duimen klopt, en de boel niet affakkelt tijdens het lassen, of met ander vuur speelt; zoals het vergeten van een of andere verjaardag, afspraak bij de tandarts en dat soort dingen.
Normaal geven we op het einde van het jaar een overzicht van hetgene er het voorbije jaar zoal te beleven viel.
De grote vakantie is weeral voorbij, en derhalve willen we al een voorsmaakje geven van het nog niet koud geworden evenement. De rillingen zitten me nog steeds in de handen......
GRAND PRIX FRANCO BELGE welk dit jaar op Franse bodem plaatsvond vanwege soepellere wetgeving. Een godsvergeten plaatsje midden ter velde, waar hij nogthans al was geweest, want het niemanddalletje werd zelfs naar hem vernoemd............ Vergeetachtig is hij ook al.. ??? Ach ja, als je al 2011 bent mag dat ....
Godswaerdevelde. Zoek het maar op.: wink: Op een klein circuit werden een weekend lang demo races gereden waarbij het snelheidsduiveltje een beetje uit zijn doosje kon komen kruipen. Leven en rijden als God in Frankrijk...... En als altijd interresante contacten gelegd met leuke mensen.....
Zowel autopiloten als motorrijders kwamen aan hun trekken. Ondergetekende had de eer en het genoegen te kunnen meerijden en per MG, een jaren 30 Alpha Romeo te jagen, na enkele ronden met de Gillet te hebben gescheurt.
Beelden hiervan op you tube; pre war racing; grand prix franco belge 2011 !!!!!!!!!!!! Zeker kijken!!!!!!!!!!!!
Heter op nahouden van een blog heeft zo zijn voor- en nadelen.
Een van de nevenverschijnselen is dat je een bepaalde bekendheid krijgt op mondiaal vlak. Onze website word over de hele wereld bekeken, en dat heeft zo zijn gevolgen.
In de nasleep van onze rally afgelopen weekend kwam weerom een interessante ontdekking aan de oppervlakte vanuit zeer donkere diepten.In Slovakije lagen ergens in een vergeten spinnenkoppenhoekje, de restanten van een oude Belg.Neen niet die uit de Asterix verhalen ofJuul de Caesar, en Ambiorix was het al evenmin, wel een heuse Gillet Herstal, en niet de minste, maar wel het vlaggeschip, de 500 sport uit het jaar 1927.
Alle indianen schieten met bananen, maar wij hebben tegenwoordig andere middelen naast onze pijl en boog, om onze jachttrofeeën binnen te halen. Het zware geschut werd opgesteld en de ouwe gillet werd vanuit de bijna eeuwige jachtvelden terug naar zijn roots vervoert, La Belgique……Tegen een Gillet spreek je nu eenmaal Frans. In enkele dagen was de buit binnen. Het voordeel van deze manier van jagen, is dat je je pijl meermaals kan gebruiken,we hebben dus nog munitie over voor volgendeslachtoffers.
Deze oude glorie zal wellicht door een echte liefhebber weer tot leven gebracht worden. Dat hopen we tenminste.ht
Traditioneel vind de Trektocht plaats op de eerste zondag van Juni, zo dus ook afgelopen weekend van 2011. Dit was de vierde editie voor auto's en motoren te samen, en vermist deze datum vast staat, kunnen we het weer dus niet zelf uitkiezen.(anders ook niet natuurlijk)
De weersvoorspellingen konden niet slechter, maar wij verzekeren u ervan dat op die dag enkele kaarsjes branden bij de beeltenis van de heilige die die dag voor het weer verantwoordelijk is, en een schaaltje verse eieren erbij kan mirakels teweeg brengen. Voor de vierde keer op rij schitterend oldtimerweer, niet te warm, niet te koud, geen wind. Wat wil je nog meer,
En toch hebben een groot aantal deelnemers die zich vooraf aanmelden, en de weerberichten volgden..........zich laten misleiden. Ze hadden dus weeral ongelijk. Het weer was ronduit schitterend, de opkomst helaas beneden de verwachtingen. Maar de sfeer des te meer exelent. Van degenen die het toch aandurfden, enkele oude snoepertjes......... een AC accociable driewieler 1914 die luistert naar de naam Betsie, Een bijzonder zeldzame Belgische motorfiets van het merk Antoine et Praillet. Natuurlijk zijn alle andere voertuigen die de leeftijd van 80 jaar gehaalt hebben stuk voor stuk bijzonder te noemen. Het sportieve karakter werd benadrukt door enkele amilcars, eentje met skiff boddy, en een schitterende MG typ Q.....
Met exuses voor de door elkaar gehutselde foto's, de Blog master heeft zo zijn eigen willetje.....
doortocht door het prachtige stadje Thorn
kinderen in de kattebak, ook zij beleefden veel plezier aan deze dag.
Amilcar word op deze wegen omgedoopt tot rammelcar
oef, weer een gladde weg
broem broem
Lof voor de organisatoren, deelnemers waanden zich in zuid frankrijk....
prachtige foto van de MG Q
Gerard de Bruyne bracht dit jaar zijn triump 1916 mee, helemaal vanuit middelkerke............... petje af. Iedereen zat ondertussen aan de koffie en sandwiches..........
In afwachting van bewerking van de foto's en sfeerbeelden van de 4 de trektocht 2011, kan u alvast dia's en foto's bekijken via de Link onder mijn favorieten.
Foto's en dia's van de moedige Bruno 'Humber' Costers die weer en wind, maar vooral afstand trotseerde in zijn trouwe oude Humber.
Een speurtocht doorheen de immense verwarmde kasteelkelders leverde niets opÂ….De auto was verdwenen????Na de butler er te hebben bij geroepen werd het duidelijk dat de auto naar een andere locatie vervoerd was.(Dit is echt niet om dit verhaal op te leuken, echt gebeurtÂ…)
Op een andere locatie buiten het kasteel domein, troffen we aan, een AC drophead convertible, zescilinder uit het jaar 1939. Prachtige maar wat verwaarloosde auto, maar toch, een echte vondst.
Het verhaalÂ…Â…Â…Â…Â…Â…
Tijdens een lunch op het kasteel vertelde de wat oudere man een pak boeiende verhalen in verband met het familiebezit, avonturen op auto en zakengebied , en natuurlijkde story achter deze auto. Wie ooit sweppes dronk, dit was een creatie van een voorvader uit deze familie.
In de nasleep van zijn grootvader die een bentley reed, en nog steeds in familiebezit is, kocht de huidigekasteeleigenaar deze wagen een kwart eeuw geleden met de bedoeling hem te restaureren. Destijds was hij nog rijdend. De wagen verbleef in een hele poos in een verwarmde fabriekshal, en verhuisde daarna in de verwarmde kasteelkelder. Maar ook hier moest hij plaats ruimen, en de afgelopen maanden stond hij jammerlijk in een aanpalende kille bergkelder.
Bij de première, was het liefde op het eerste zicht. De auto stond er weliswaar verwaarloosd bij, banden plat, onder de stof. De wat oudere eigenaar vertelde het verhaal van de aanschaf, de plannen mooie vooruitzichten, kortom vele emoties kwamen naar boven. Gezondheidredenen strooiden echter roet in het eten, en van uitstel kwam afstel.
Daarna nog heel wat werk verricht om de man zich over zijn emoties heen te zetten, en de auto over te laten aan een iemand die hem met veel liefde weer tot leven zal brengen.
Met het nodige geduld en overredingskracht, kregen we de eigenaar zo ver afscheid te willen nemen van deze chique bak. We wilden echter zeker zijn van de zaak, en vroegen een expert zijn mening te geven over deze auto. De resultaten waren helaas bedroevend. De auto was toe aan een totaalrestauratie van zowel Boddywork als motor, en deze wagens staan helaas bekend om motorfalen, ondanks het prachtige zescilinderblok in aluminium, met 3 SU carburatoren.Deze AC had dus enkel nog emotionele waarde en dat van het chassis, oud ijzer. Maar des al niet te min vonden we een liefhebber die zich er over ontfermen wilde. De auto is dus momenteel in bezit van een nieuwe eigenaar. We hopen er op dat de auto dus een nieuw leven tegemoet kan gaan en met liefde behandeld zal worden.
Weer een succes vanJoncheer Jacobus jacobsen en Baron de Lunatic????
Het begint hier stilaan op een goed stripverhaal met detective-inhoud te lijken.
Onlangs ontdekten we in het zuiden van dit land, een loods gevuld met een vijftig tal oldtimers in wording.
Daarmee bedoelen we vehikels uit de 60er en 70er jaren. Leuk, prachtig zal je denken.
Helaas, afgelopen winter heeft het noodlot toegeslagen. Een flinke brok roet is in het eten van toekomstige restaurateurs gevallen. De overgebleven autoÂ’s die op een of andere manier het geluk hadden te ontsnappen van de schroothoop, zijn nu toch ten prooi gevallen aan de tand des tijds. Pietje Hein met de bekende zeiszat zich zeker weer te vervelen in afwachting van een leuke aardbeving, tsunami, met als toetje een kernprobleempje.
De bolides stonden in een grote loods, waarvan afgelopen winter het dak het begaf onder de druk van massaÂ’s sneeuw. Het gaat van volvoÂ’s over mercedessen tot corvette, alfa etcÂ….Â…Â…Â…Â….TÂ’ja de een zijn plezier is de ander zijn vertier. Geef toe, als je de dadelijk volgende beelden bekijkt, doen die toch denken aan een tsunami. Piet jongen, was het nog niet genoeg geweest?
Tot overmaat van ramp word de locatie nu door groene jongens geviseerd, en alles moet tegen Pasen 2011 netjes opgeruimd zijn. Een en ander is al geruimt, maar er is meer...
Had onze vriend Laurent zich daar niet even kunnen gaan moeien in plaats van in de Congo? Hij is toch ook autoliefhebber???
De meeste autoÂ’s zijn dusdanig beschadigt dat ze niet meer te redden vallen, maar voor een of ander onderdeel zeker nog te gebruiken. Zoals bovengenoemde onze zakcentjes weet te spenderen, had hij hier misschien een kleinigheidje kunnen uitgeven, en daarna een boompje opzetten.
Look, weep and cry Â…Â…Â…Â…Â…Â…..hij kwam, hij zag , hij barste in tranen uitÂ…Â…..Avee Caesar!!!!
Wie nog iets wil redden kan contact opnemen via ons gastenboek, en wij loodsen u naar de plaats van onheil. Vergeet niet je talisman mee te nemen.
Het winterseizoen 2010/2011zit er gelukkig weeral op. Niet dat dit verloren tijd was, in tegendeel, tijd te kort om alle winterprojecten tot het bittere einde te voltooien. Naast het bijna dagelijks sneeuw ruimen stond de creatie van een eigen jaren dertig sportauto op het programma. Een jongensdroom die doorouders al pril de kop werd ingedrukt, wegens onmogelijk, te duur, dat is iets voor gepensioneerden en gekken !!! Noem maar op, alles was goed om er maar niet aan te beginnen. 30 jaar waren nodig om de nodige moed, ervaring en wil samen te sprokkelen. Rijpen noemen ze dat. Enkele zotten ontmoet die met hetzelfde idee zaten, en het ook, en met beperkte middelen uitvoerden, met een resultaat om U tegen te zeggen. Pure kunst, gemengd met technisch vernuft en veel karakter.Dat smaakt naar meer en ………een eigen creatie. Dan hetgeluk gehad een wondermooi chassis te vinden, geëigend voor dit project. (zie enkele artikelen voordien)
Engels underslung chassis uit 1932, met een 1600 cc kopklepmotortje en een preselector versnellingsbak, en al hydraulische remmen!! Lekker smal en laag.
De motor werd zonder veel problemen eerst opgestart, na wie weet hoeveel jaar stilstand, wetende dat een vorige eigenaar er nieuwe olie indeed,zuigerveren en de dichtingen verving. Want je wil toch geen auto gaan bouwen op een chassis met niet werkende motor?
Eerste werk bestond eruit dit chassis grondig op te meten en secuur uit te tekenen, en aan de hand daarvan een ontwerp te maken. Veel gommen en proberen, profielen uitwerken.Daarna een aantal mallen van het hout van een afgeschreven bed in elkaar geflanst, bekleed met stukken karton, om een kijk te krijgen op de contouren van het ontwerp schaal 1/1. Lijkt eenvoudig, maar vergis je niet, je moet met heel veel dingen rekening houden.
Beetje aanpassen, zitproefje, en voila, het echte werk kon beginnen.
Binnen in het bescheiden maar ondertussen verwarmde werkplaatsje, werd het schrijnwerk voor rekening genomen, zoals het hoort, met veerkrachtig essenhout, pen en gatverbindingen. De zondagen konden eindelijk, na de perikelen in de kerk, doorgebracht worden op interessantere en productievere plaatsen, zonder met te vinger te worden gewezen. Bijna elke vrije minuut werd opgeofferd. Toch nog roet in het eten gekregen tijdens de solden, en een beetje kerkgeschiedenis. Maar af en toe een beetje dimmen wakkert de vlam weer op. Af en toe moet verse zuurstof aangevoerd worden.
Het chassis zelf ook onderhanden genomen, hoewel het niet zo slecht was. Vooral vliegroest verwijderen, zuiver maken en wat technische aanpassingen, vervangen van leidingen, nakijken van remmen, stuurinrichting enz.
Bij het verschijnen van de eerste zonnestralen begin maart werd het ontstanecockpit geraamteop het chassis geplaatst en goed bevonden. Nu kan het eindstuk eraan gebreid worden.
Jammer dat die winter zo snel voorbij wasÂ…Â…Â…Â…Â…. Nog zo veel werk te gaanÂ….
Dit jaar trachten de tuin niet te verwaarlozen.
Wordtmet zekerheid vervolgtÂ…Â…Â…Â…Â…Â….
ps op You tube kan je eenfilmpje bekijiken van de allison in actie..... zoek onder ; veterancar allison
Het teken en denkwerk......
Mallen maken met afvalhout................
Met karton afkleden.......
Uitvoering in essenhout.....
Winterjasje nog aan bij de eerste zonnestralen.....
Linker en rechteraanzicht..................
Beetje aangekleed op de computer............. nog een beetje geduld............................. wordt vervolgt.