Toch nog enkele beelden van zeer vroeg in de ochtend waar met de startvlag gezwaaid werd al om 8h30...... Gezellige drukte op het stadsplein van Cuesmes. De kapjes gingen alvast omhoog.
En dan uitzwaaien maar voor een avontuur van een 100 tal kilometers.
Slimmeriken namen hun vrouw mee voor een extra duwtje in de rug.
In deze 3 delige reeks nog maar eens enkele zeer mooie oude afbeeldingen van Minerva wagens, niet altijd 100% herkenbaar, maar vermits het mooie beelden zijn, willen we ze toch delen............
Past allemaal in hetzelfde straatje; Minerva Avenue.....
Een wel zeer toepasselijke beginfoto, want hierna volgende beelden passen precies in ons straatje........
Kijk, een fantastische foto werd ons deze week overhandigd. Minerva 58731 bouwjaar 1922. de Viercilinderversie 20 hp. Hartelijk dank aan de gulle schenker.
We blijven even in België. In een van de vorige sessies toonden we de Minerva 1911 van suikerraffinaderij Tienen. Deze foto is ook gemaakt bij deze gebouwen, er is dus een grote waarschijnlijkheid dat de wagen deze Minerva is...........
Dit is een mooie opname van een rally bij onze noorderburen. De PAC club organiseerde reeds in de vijftiger jaren ritten voor deze mobielen, maar stond het niet toe nagemaakte karossen te gebruiken. Waar bevind zich tegenwoordig ZZ OO 46?
Van deze Minerva was de opbouw verdwenen, (misschien tijden WO I) En dus tukkerde de eigenaar er zo maar mee rond........
Ook uit Nederland maar iets recenter ....... 2 Minerva's....
Verder weg in het Nederlands Oost - Indië.......... met de hele familie aan boord.
Dit beeld stamt dan weer uit Tasmanië.......... Tja Minerva's vond je nu eenmaal overal. Niet enkel in het Oosten, maar ook in het Verre Westen kon je er al eens eentje tegen de kop lopen....... Geen cow- of Bentley boy, maar Minerva Boy.
Ook in de states waren er in de 50er jaren al rally's zoals die van de voorgenoemde PAC..... Mooi detail, de claxon op het treebord.
Ook dit beeld stamt van ergens aan de andere kant van de wereldbol.
Dit is een bijzondere Minerva. Pre 1914, maar uitgerust met een electrostarter voorop.
Zeer zeldzaam, zie ook ons verhaal ' a Case appart'....... is het em of is het em niet? De mascotte hoort in ieder geval niet op dit model.
Een kleine Minerva anno of rond 1910.
Minerva '100' met voorwiel remmen en Bull horn claxons...................Mmmmmm
Nu we er op letten, ook deze Minerva uit 1922 had reeds voorwielremmen, belange geen gemeengoed destijds. Verder had Minerva reeds een 12 volt systeem en een 4 versnellingsbak in 1919. Werd niet voor niets vergeleken met Rolls Royce. Wat ook opvalt is de Minerva badge welk op de radiator bevestigd werd, net zoals bij Minerva 98328 op de foto uit het bovenstaand fotoverslag. De bekende Minerva mascottes verschenen pas eind 1922. Deze is nog voorzien van een thermometer.
We vonden nog enkele zeldzaam (nooit) getoonde beelden van het Minerva Equipe op de TT van 1914.
Hieronder het bijtanken van Minerva met startnummer 1.
En ook nr 19 stond in de Pits.......... Gewoon met de emmer der in kappen........... No smoking please !
Net zoals Nr 12, onder het toeziend oog van de baan commissaris. De mechanieker trekt even de choke.............
Klaar voor de strijd................
Nr 12 gaat er een lap op geven................. Uit de reeks ' Edwardian' komen ook nog deze beelden. De Minerva pantserwagens zijn welbekend, maar in den beginne werden 'gewone' civiele wagens geconfisceerd en omgebouwd met eenvoudige middelen, zoals deze Minerva waar gewoon de caros verwijderd werd en vervangen door munitiebakken........ Ook de spatborden waren niet meer nodig.
Van op de achterzetel kon de vijand onder vuur genomen worden, en de voorruit werd vervangen door een pantserplaat.
of er werd eenvoudigweg een geschutskoepel in de wagen geplaatst.
Een foto Belgische Minerva met nummerplaat 98328 vonden we op een recente beurs in Antwerpen...... met ook weer een Minerva badge op de radiator. Geen mascotte, dus waarschijnlijk begin jaren 20. Hier kwam nog net in beeld; de Minerva van de familie Poslavski welke er in 1931 vele verre ritten mee maakte.
Nog een mooie Amerikaanse versie van een jaren 30 Minerva
Postkaart met een Minerva op de vismarkt van Leuven.......... En eentje aan het station van Mechelen. Op een close up zou men een Minerva kunnen herkennen........... 100% zekerheid is er echter niet Hetzelfde geld voor deze foto gemaakt te Mol. De coupe chauffeur 2de van links blijkt bij uitvergroting een Minerva te zijn.........
Eerder toonden we een beeld van de broodverdeling in Tilburg, hier nog een foto daarvan. wie zoekt die vindt de Minerva's...... Ook deze foto gespot op een beurs in België, mogelijk toonden we hem al eerder. Minerva in Australië........
Hola Paola, zeggen ze bij ons. De Belgen zijn een ondernemend volkje, hier op een uitstapje naar het verre zuiden.
Met Minerva en Chauffeur...... In de Jaren 20 een hele onderneming. Het koffer bleef evenwel thuis? Of was deze reeds voorop gestuurd samen met ander personeel.
Plaspauze ergens bij een kabbelend beekje.....
En tenslotte bij het doel van de reis.................. de Zee, samen met een bevriend koppel. Dat waren nog tijden..... (voor de rijken) Dit waren de avonturen van Minerva 92424 en Co En als laatste nog een weggelopen foto van Minerva start nummer 1 op de TT van 1914. Leuk detail hoe het spatbord met een touwtje aan de radiatordop versteviging vind, en langs achter bevestigd is aan de uitlaat.
Naar aanleiding van onze ondertussen toch wel uitgebreide Beeldenbank van Minervitis gevallen,werden ons nog meer exemplaren vanuit Scandinavië toegezonden. Crescunt Aquilone; of te wel Gevallen uit het Hoge Noorden..........
Enjoy the facts...........
Van een lezer uit Finland kregen we deze hele mooi beelden van Minerva C 513 uit 1912 toegezonden. Let op het speciale uitsteeksel naast de claxon? vroege vorm van knipperlichten?
Een andere opname zonder chauffeur.
Ook deze Minerva is behalve met een hele familie uitgerust met speciale koplampen. Af en toe kan een Minerva ook al eens in Panne vallen. Gelukkig waren er destijds voldoende reservewielen aan boord. Straten lagen toen nog bezaaid met vele Hoefijzerspijkers.
Ook goed gevuld, voorzien van een Dual windshield , en ook weer de vreemde 'knipperlichten' Hoewel, dit nog steeds het tijdperk van de carbid verlichting is. Minerva A 369 is dan weer een Zweeds exemplaar.
Net zoals A 1189 ? Een Minerva taxi.... zie de taximeter aan de rechterkant achter voorruit, zoals ook op onderstaande foto.
Taxi Minerva?
Nog een Minerva uit het tijdperk de Moestachen........... De Hond moest er niks van weten.............. wat een hondenleven. Ook deze Minerva heeft deze vreemde voelsprieten.
Over terug naar België......... We dachten dat we het zowat gehad hadden, maar hier kregen we nog een mooie van het Belgische koningshuis. Bezoek aan Zeebrugge met Minerva 51 voor een scheepsdoop en te waterlating ! Ook nog uit Zeebrugge deze postkaart. Het 'te water laten' werd door sommigen verkeerd begrepen, verkeerd aflopen......
Het nieuws komt dan direct op de radio.............
Helaas was het met fatale afloop................... corbillard Minerva 562 533
En dan nog een klein sprongetje over de noordergrens; Minervitis Campestribus De Minerva achter in de rij is geflitst in Bergen op Zoom.
EnEn dit is een opname bij een vroeg benzinestation in s'Hertogenbosch. Ter info, Het allereerste benzinestation in Nederland werd geplaatst in 1920 te Zeist. Voordien moest men voor deze boodschap langs bij de Apotheker of Drogist. Wie weet hoe en waar dat zat in België?
Nog een verdere vertakking van het Minerervitis virus; de Campestricus.
Vertaling vanuit het Latijn voor Campestribus is Lage landen.
Onze Minerva's zijn eigenlijk ontsproten uit het brein en handen van een echte Hollander. Vandaar wellicht dat het merk in de beginjaren in deze contreien erg geliefd was. En wat is er nog mooier dan enkel de beelden hiervan, dan wanneer er ook nog enkele leuke verhalen aan vast zitten.
Diep ondergedoken in de donkere Nederlandse archieven vonden we interessant materiaal. Kijk en geniet.
Om te beginnen een invoerbewijs voor Minerva chassis 554 naar Maastricht.
In Maastricht en omstreken vertoefden vele Minerva's, waarvan hier een bewijs. Saamenkomst op het vrijthof. We tellen 7 Minerva's. Als dat geen mooie opkomst is?
Ook in Maasticht Philips Tabaksfabriek met enkele Minerva vrachtwagens en limousines.
Ook deze opname is gemaakt ergens in een straatje in Maastricht. 1914, vlak voor het uitbreken van WO I.
Ook in de buurt, Valkenburg, toen al toeristisch. Rondritten per Minerva naar o.a. remouchamps.
Ee Mooie foto van Chauffeur Piet van Esch in Tilburg. Minerva type NN. Foto gemaakt in 1920/
Nog een beeld van de familie Brands van Vlijmen. 1920. Deze welgestelde familie had een chauffeur (Piet van Esch) in dienst.
Hier dan een zeer mooi beeld van garage Persoon en Frijns in Maastricht. Ze hadden niet enkel een Minerva maar ook een Belgische Nagant. (midden) en rechts een FN. Later schakelden ze over naar Chevrolet.
Hier nogmaals Minerva en Nagant op eenzelfde foto. Het is niet helemaal duidelijk of de wagen links ook een Minerva is, volgens een opschrift wel.
K 2708 in ieder geval wel. Foto omstreeks 1916 gemaakt. De Minerva model 1914.
Dan vonden we nog een foto van Minerva K 7155 van Taxibedrijf Manaert in het gehuchtje Neuzen. Foto werd genomen in 1927.
Hier de heren Manaert samen met hun Coupe chauffeur K 4139. Zelfde wagen als bovenstaande, maar met ander kenteken?
Minerva K 208 reed rondjes in Goes, een gemeente momenteel zeer bekend bij de motorliefhebbers omwille van een jaarlijkse pre 1940 rally.
Het beeld van deze Minerva is minder duidelijk, maar het verhaal des te interessanter. Deze diende namelijk als smokkelwagen en werd betrapt en beschoten bij de grensovergang in Sluis. Vlak daarna werd deze foto gemaakt voor de archieven.
Deze Minerva limousine was eigendom van houthandelaar August Verstraeten in Terneuzen. Stationsweg.
Deze is toch wel een favoriet uit ons archief. In 1914 stonden deze wagens in voor een Broodverdeling tijdens de Mobilisatie. Foto uit Tilburg.
Minerva H 159 en H 977 namen hier aan deel. De voorste wagen is een Delahaye brandweerwagen. Om brood te kunnen verdelen en er weinig publiek vervoer was, werd een oproep gedaan aan bezitters van auto's. Minerva H 159 lijkt een voertuig van de politie te zijn. (uniformen)
Aan deze foto hangt ook een mooi verhaal. Hij is genomen in de beginperiode vliegveld Waalhaven. Deze vloot was samengesteld om passagiers voor de prille KLM maatschappij te vervoeren. De 6de wagen in de rij is een Minerva. Close up; bestuurder was dhr. Lou de Bouter. foto genomen 1924 op de luchthaven Waalhaven.
Vervolg van Minerva's bij onze noorderburen. Nog net in beeld de Minerva van een garagebedrijf in Middelburg anno 1935.
Deze staat er dan weer wel goed op. Provincie Friesland. Minerva B 200.
De Burgemeester van onbekende gemeente komt aan op het gemeentehuis. Wie weet welke gemeente dit is........... Ook een Minerva van een Hoogwaardigheidsbekleder.
Hier nog eens een mooie opname van eentje met chauffeur.
Foto met een plooi net over het kenteken. Deze Minerva deed volgens het opschrift mee aan legeroefeningen in 1911. En dit moet dan een van de vroegste Minerva's in Nederland zijn. Minervette.
Ook uit Tilburg deze zeer mooie opname van N 2239.
Familiefoto met chauffeur. Handremkabel hangt er een beetje losjes bij. Een Minerva die dienst deed als sleepvoertuig.
Dit is een foto van koningin Wilhelmina, welke naast een Minerva ook een Spijker op de kop sloeg. Dit is de Minerva van Wilhelmina.
Niet enkel de Auto's vielen in de smaak bij de Hollanders, ze konden ook de moto's smaken. Een animerende opname uit 1904. Leuk accessoire, de duozit.
En deze werd gebruikt ook nog.
Nog vroeger dit schitterende portret van een Jonge dame met haar huisdier. Omstreeks 1908 scouts met Minerva K379.
En ook deze fotograaf krijgt een 10 op zijn rapport. Studiofoto.
In een eerdere post toonden we al eens een beeld van deze zeldzame 3 wieler. Hier nog eentje met andere familieleden in beeld. En ook deze uit de UK. kwam reeds in beeld. AM 2210 nma deel aan rally's in de 50er jaren.
Minerva deed ook pogingen om de wereld rond te gaan.
Of het gelukt is, is niet bekend.
Deze opname is de enige die we vonden van Baron de Kerckhove-d'Exaerde, waarvan we wisten dat hij een Minerva bezat. Wellicht is dit deze wagen. Hij leende hem uit voor een toen zeldzaam gouden Jubileum, inclusief chauffeur. Uit de reeks Ed 'war' dian, een mooie opname uit Luik. Super zeldzaam.......... in 1910 werd er een Minerva uitgerust als Radiowagen. En hier nog een collega van de eerder vernoemde Emiel d'Ardenne.
Dit is een zeldzame opname van Belgische militairen geïnterneerd in Nederland. Ze namen hun Minerva mee.
Straatbeeld van een Minerva omstreeks de periode WO II Met dit beeld gaan we dan weer verder van huis; USA.
Als vervolg op ons minervitis verhaal nog enkel mooie beelden toegezonden door lezers, en uit onze archieven.
Het verhaal van Emile d'Ardenne welke tijdens WOI ambulancier was, en met een Minerva gewonden van het front vervoerde.
En van een Joodse familie welke per Minerva op de vlucht ging tijdens WO II. In de wagen 10 kinderen en 2 volwassenen.
Verder nog meer beelden van de koninklijke familie, Minerva racing en Minerva taxibedrijf te Antwerpen, in dezelfde straat als de fabriek.
Smakelijk............
Emile d'Ardenne poseert fier bij zijn Minerva Ambulance
Voor degenen die er aan twijfelen of het om een Minerva ging, hier een beter beeld ..........
Emile aan het stuur.........
Ambulance van een collega.
Waarmee het soms nog al eens botse........
Deze familie dankte hun ontsnapping aan een Minerva tijdens WO II
Daar we toch in de ed- 'war' dian sfeer zitten, hier nog enkel opname's van ALbert I en Elizabeth....
Koning Albert.
Koninklijk bezoek. Wagen op de voorgrond is een Vauxhall.
De koninklijke vloot op uitstap naar een kuuroord.
Nog voor wo I bezocht koning Albert de Regio Mons, om op de hoogte te blijven van de mijnbouwactiviteit. Hier te Cuesmes. Ook de ander dorpen in de omgeving werden aangedaan.
Ook na WO I bleven ze het merk Minerva trouw.
Koningin Astrid en Leopold III
Ook in Luik lieten ze zich blikken. Minerva beladen met enkele notabelen.
Mevr. Anspach, echtgenote van de 1e minister, liet zich ook verplaatsen per Minerva.
En dit is dan een hele mooie opname van een familie uitstapje. Hoewel deze uit een Amerikaanse fotoalbum komt, waarschijnlijk een Zweedse carrosserie.
We vervolgen het verhaal met beelden van een Taxibedrijf in de Antwerpse Karel Ooms straat.
4 chauffeurs in dienst,
Dit is een van de wagens waarmee ze mochten rond sjeezen.......
Later breidde het bedrijf uit met ook andere merken.
Dit was een van de eerste voertuigen van het bedrijf.
We kunnen oa. een Minerva clubje beginnen......
Hier nog eens een mooie foto van Jan Olieslagers welke begroet word in het kader van een 'aviation' evenement.
We vonden ook nog dit fris kiekje van p 4678. Eerste rijles?
Een Minerva die tewerkgesteld werd als Tractor. Het suplement kon in de VS gekocht worden, waardoor je door de week op het veld kon werken, en in de weekends gewoon gaan shoppen.
Een exemplaar Minerva om en bij 1912.
Artikel uit een Amerikaanse krant ivbm een Hill Climb. Aan het stuur Miss Dorothy Wirwick Wright. (wright brothers). Vele beroemdheden reden met Minerva, Charles Royce, Henri Ford, Mode icoon Chanell..........
Het interieur van een Minerva met voetverluchting.
Minerva die omstreeks 1950 nog in dienst was. Let op de afgeronde voorruit.
Amerikaanse zakenlui met smaak.
We vonden ook nog enkel dames die wilden poseren bij hun voertuig.
Er zijn altijd wel beelden die door de mazen van het (internet) sluipen, zoals deze van Emiel die aan zijn Minerva staat te prutsten........... De wagen ernaast ook een Minerva.
Ook een collega mocht op de foto.
Een beeld van het koninklijk bezoek aan het kamp van eht rode kruis.
Ook ertussendoor geglipt, hier nr 12 Minerva tijdens de TT 1914.
En eentje van nr 19.
Ook nr 1 was een Minerva.
vlak na de start.........
Nog eentje van nr 19.
en nr 1
Van deze rally toonde we voorgaand ook al enkele beelden. De Minerva raceteook op Spa ....... En voila, nog een ouder versie een ritje in Belgiê.
2 Minerva's, in het midden een zeldzame Belgica' Saventhem en op de achtergrong Germain en Nagant. Een Belgisch onderonsje.
In de rubriek Minerva feminalis ontsnapte deze hele mooie, waarbij de dame in kwestie achter het stuurwiel zit.
Ergens toonden we een opname van een dame, welke uit een voertuig stapte. Hier de gehele wagen. Een opname in een Franse Badstad. Bewonderd door de volgende generatie.......
Mooie postkaart anno jaren 1910 te Poperinge. Einde jaren 20 te Dadizele. Geen parkeerproblemen. En ook in Antwerpen mocht er nog gerookt worden.
Pracht van een Landaulette. Een Minerva onderweg in de Ardennen, op toen nog onverharde wegen. Het is ons onbekend of dit Minerva standbeeld nog in Antwerpen staat?
Wie het weer mag het melden.
Dan nog een mooi familiekiekje tijdens een pick nick uitstapje. Minerva .6165 Hier nog maals een Minerva tijdens een Hill Climb wedstijd, zoals de vorig getoonde van mevr. Wright. (dezelfde?)
Deze foto ontsnapte uit een vorige sessie, waar hij eigenlijk behoorde bij de foto van een zinkend schip. Zo is het dus afgelopen.
Jan Olieslagers mag toch wel een Minervist van het eerst uur genoemd worden. Hier aan het werk op zijn Minerva rechts.
Nog een Equipe Minervisten.
Hier zullen velen van smullen. Aangeboden collectie oude motoren aan 50 cent per stuk !!!!!!!!!!! Als je de tekst leest, er zat ook een FN 4 cilinder in de collectie.
Een van de gelukkige kopers?
Minerva in een verzameling te Norfolk.
Minerva service op de Torhoutse steenweg Oostende. Bestaat deze garage nog?
Ieder jaar
weer zitten tig oldtimerliefhebbers weer te popelen om hun raspaardjes uit hun
winterse onderkomens te verlossen. Afgelopen weekend kregen de ‘echten’ daartoe
de gelegenheid door zich aan te melden voor de 57ste Fagnez
Hivernales.Een unieke winterrally voor
open wagens uit de tienerjaren van de vorige eeuw.Deelnemen iseen ambitie hebben waar enkele gemene kantjes aan vastzitten. Je moet
wel degelijk uit het juiste hout gesneden zijn en bijna alle plagen uit de
bijbel al doorleefd hebben. Het dikke
pak sneeuw van de voorgaande week werd
vervangen door koude nattigheid. Op zaterdag trotseerden de piloten 160
kilometers Hoge Venen – Luxemburg, en op Zondag een 70 tal kilometers terug
naar het noorden. Dresscode voor dit feest; smoking and topless.
De God Temperatus flirtte met het vriespunt en kreeg er zelf rode oortjes van. Het
is zoals proeven van een lekkere taart, maar wel eentje met een zuur randje.Tijdens het eten ervan werden er daarbij af
en toe woorden geleend, waarvan we het bestaan niet eens kenden. Een deelnemer wist zijn ervaring met deze
slagzinte verwoorden;Mijn innerlijke ‘ f*ck’ kwam even naar
boven.
Voor roem en
drommen juichende toeristen moet je het niet doen, maar achteraf kan je wel een
klein monumentje voor jezelf oprichten. Bovenal de herinnering aan de
gezelligheid onder de geitenwollensokkenmannen en vrouwen, zal als een onuitwisbare kras
getatoeëerd bijblijven.
We zijn al
een aantal jaren getuige van dit winterse spektakel, en zagen het deelnemersveld
de laatste 5jaren gezapig inkrimpen.Ook al omwille van andere gelijkvallende
activiteiten zoals enkele bekende beurzen. Maar deze afleveringzat weer in de lift met een 20 tal equipes
aan de startlijn.Proficiat aan alle
dapperen. Oudste bolideÂ’s en bijna vaste
waarden ‘Loraine de Dietrich’en Daraque
van nog voor 1910 voerden het peloton aan met de meeste jaren op hun palmares,
gevolgd door wagens met het pluimage van de jaren 20.Twee Belgische FNÂ’s, een schitterende Engelse
Lagonda, Vauxhall, Calcott, en in de meerderheid, de Franse merken Rosengart,
Citroën, Bugatti, Daraque en Amerikanen zoals Ford en Chrysler. En een enkele Italiaan die
luisterde naar de naam ‘Fiat’. Prijs voor het sympathiekste wagentje schenken we aan het Rosengardje, waarvan het nu bewezen is dat je er meer mee kan dan enkel het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Het hele
verhaal kom je enkel te weten door een praatje te gaan slaan met de stoere
deelnemers die deze traditie in ere houden. Wij luisteren naar de symphonieën geproduceerd
door galmende uitlaten, en de daartussen zwevende anekdoteÂ’s, en hopen maar dat dit
voorbeeld in de toekomst nog veel navolging krijgt.
Next ride van de Rvccb... Debloc Bielles op 22 april voor voertuigen tot 1919.
Zet hem alvast op je kalender!
foto's; Jaak Jacobs. Op Zondagochtend na een flink ontbijtje in Hotel International te Clervaux weer klaar om er volle bak tegenaan te gaan. Het weder was het wat rustiger aan gaan doen.
Aan de starlijn dit jaar een symphatiek rosengardje, met een motortje waarmee je toch iets meer kan doen, dat het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Glunderende jonge gezichten, klaar voor de strijd.
Citroën six versus Loraine de Dietrich.
Het peloton stond al vroeg klaar voor de start.
Ja, ze hadden gezegd dat ik in 'smoking' moest komen................
Dan maar met z'n allen op weg naar..
België...........
Hier en daar nog wat restanten sneeuw van vorige week te bespeuren.
Tukker tukker.......over Luxemburgse wegen
Ergens halverwege een tussenstop voor een welkom opwarmertje in de schaduw van een kerktoren.....
Lekker sportief pallet......
Deze zeldzame Calcott rijdt regelmatig mee, en is dan ook een zeer betrouwbaar beestje. 1914, ja, dat geeft al 102 kaarsjes op de taart.
Als je de hele groep samen ziet staan, best wel een indrukwekkend groepje.
Het is bij de wat oudere generatie algemeen bekend dat Rolls Royce in het verleden bekend stond als ' de beste auto allertijden'.
De Belgische varieant daarop was de Minerva, ook wel 'Belgische Rolls' genoemd. Beide merken produceerden voornamelijk comfortabele tourwagens, die ritten zoals Parijs-Peking niet schuwden. Snelheidswedsrijden echter, daar waren ze niet zo happig op, hoewel Minerva toch wel een paar pogingen waagde. Charles Rolls was ook fan, en was in de beginjaren importeur van Minerva in de UK.
Een vorm van Minervitis daaruit afgeleid, de racingitis, waarvan in dit verslagje enkele mooie shots.
Eerder al toonden we etelijke beelden van de Mineva Brabazon 'kaizerpreis' welke o.a. meedingde op het 'circuit des ardennes' welk dit jaar trouwens weer herdacht word. Maar Minerva reed ook op de bekende circuits zoals de TT van Man jaren 10, en Brooklands in de jaren 30.
De Minerva 'kaizerspreiz' nam ook deel aan de TT van Man, met 3 exemplaren. Dit is er een van.
Charles Rolls hier in een Minerva in de beginjaren als importeur van het merk. Hij was aanwezig op de TT.
Minerva aan het werk op de TT 1914. Startnummer 1.
Een ander exemplaar met startnummer 14.
In de jaren 30,31,32 en 34 was Minerva aanwezig op Brooklands, om het op te nemen tegen o.a. de 'Bentley Boys'
De Minerva stak letterlijk met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Startnummer 66. Hier werd een 6 geschrapt, of moest er nog een bijgeplakt worden?
In deze versie met startnummer 44.
Zo ging het er dan aan toe aan de startlijn. Minerva moest het opnemen tegen Mercedes en Bentleys...........
Maar soms ook tegen kleinere wagens zoals Austin 7. hier startnummer 6. Een mooi beeld waarop men ziet dat heel wat concurrenten enkel zijn achterkant te zien kregen.
schitterend beeld op een stuk van de Brooklands piste die vandaag nog bestaat. Het ging er gezellig aan toe in deze drukke bende.................... Destijds waren er vele wagens voor dagelijks gebruik die op zondag gingen deelnemen aan een race........