Afgelopen weekend was het eindelijk weer zo ver. Na 2 jaar van uitstel eindelijk weer een 'Schloss Dyck' classic days. Of beter gezegd, dat hadden we gehoopt.
Door allerlei politieke spanningen verhuisde dit jaar het evenement naar het 'Green park', vlak bij de luchthaven. Gemakkelijk bereikbaar, en met de Messe en voetbalstadion in de buurt, parkeergelegenheid voldoende.
Met volle moed dus in de ochtend oostwaards, waarbij zoals aangegeven de heenreis geen problemen opleverde. De aankoop van tickets de dag voordien was reeds geschrapt dus moesten we de volle pot betalen, maar ook de parking was onderhevig aan dit fenomeen, zwei euro extra bitte !
Nu ja, dat weten we ook al weer, voor een zogenaamde non profit organisatie kent men de weg naar de kassa toch zeer goed.
Enfin, wel geen langen aanschuifrijen, want reeds voor men de parking kon oprijden stonden de ticketverkopers in de aanslag.
Blijkbaar was er wel gratis parking voor degenen die met een klassieke wagen kwamen opdagen, en die waren er wel redelijk veel.
Bij het binnengaan, misten we eigenlijk al direct de grandeur van weleer. Geen grote oprijlaan met volwassen platanen deze keer, gelukkig wel wat schaduw gevende Robinea's. De parking lag ook vlak naast het uitgezette circuit, zodat men direct al wat aktie te horen kreeg. De Entree zelf verliep voor de liefhebber van echte Oldtimers een beetje in Mineur. Het was vooral een opstapeling van commerciele standen met als enige uitblinker Mercedes, welke een mooie oude racewagen had meegebracht, en de enige SSK die we vandaag voorgeschoteld kregen. Ergens tussen 2 tenten stond nog een 1911 Berliet verstopt, welke we pas zagen toen we terug buiten gingen. Er stond enkel een hele reeks volkwagen passats, misschien om duidelijk te maken dat dat ooit een massa product was, met weinig waarde ? En dan nog een replica van de eerste Benz, maar dan eerder toch een slechte versie.
Met andere woorden de eerste indruk, was helaas geen goede.
We liepen verder richting de evenmentenweide langheen het circuit, met aan de linkerkant een zeer lelijk afgeschermde zone voor de veiligheids voertuigen en andere nutsvoertuigen. Weeral misten we enige uitstraling zoals het vroeger ooit was.
Gelukkig aan het einde van deze tunnel een ingang waarachter we dingen zagen die meer onze meug waren. Onder schaduwgevende bomen stonden een 10 tal Bentleys opgesteld, samen met enkele andere pre war sportwagens. Een mooie zeldzame Opel racewagen van het eerste uur, vormde het hoogtepunt. In deze zone ook een De Dion bouton 1904 en een Autocar ook uit deze ti jd. Op de achtergrond een mooie spiegeltent, maar deze was enkel toegankelijk voor mensen die daar stonden. Het hele gevalletje was amper 10 aren groot, met een beetje overdrijven. Dat was bij de vorige afleveringen wel heel anders.
Een volgende deel was voorzien voor mensen met wagens en caravans, en andere logeer dingen, met auto's of trekkers. De organisatie had hier zelf niets voorzien, dus deze stand werd volledig opgebouwd door de mensen die daar stonden, en er een flink wat standgeld moesten ophoesten. Dan op de koop toe moest je er ook nog bijnemen dat er om de 2 minuten een vliegtuig vlak boven je hoofd opstijgt. Hier werd de sfeer dus bepaald door deze deelnemers, en die hadden hun best gedaan.
We hadden slechts een klein deel gezien hiermee, maar van daaruit ging het gewoon enkel maar achteruit. De rest van het evenement was gewoon een grote parking. En dat voor clubs van classic cars, voertuigen die je op elke meeting bijna dagelijks tegenwoordig, kan gaan bekijken, en gratis. De merken waren wel gesorteerd, maar dat was het dan ook.
Enkel de Amerikaans hoek toonde enkele bezienswaardigheden, en ergens verloren daartussen een Frans café. Maar waar waren de Franse auto's? Men had reclame gemaakt dat een dozijn Bedelia's zouden afzakken. Maar er was niets, zelfs de cyclecars die in het verleden talrijk kwamen opdagen, kon men nu op één hand tellen, schijnwerkers inbegrepen. (meestal missen die een paar vingers)
Er schoot niets anders meer over dan ons nu naar het 'fahrer lager' te begeven, midden van het aangelegde circuit. Dit was dan de laatste kans om toch nog iets van interesse te kunnen ontdekken. Hier stond een schitterende Fiat, een oer-race wagen, die ons kon terugvoeren naar de periode van toen dit evenement nog vol stond met dit soort ontdekkingen. We ontwaarden ook een propeller aangedreven voertuig, maar bij nader inzien bleek het een eerder slechte replica te zijn. Er stonden wel enkele mooie race wagens, maar weinig met de WAAW factor. Van boven op de brug (waar men niet mocht blijven staan om zelfs maar een foto te maken kon men zien dat op het hele evenement slechts 2 toilet wagens waren, en als je een frietje wilde eten, was je nog slechter af. Ellenlange wachtrijen deden ons besluiten beter naar huis te trekken. Het was nog geen 2 uur, en we arriveerden omstreeks 10h30. Daarmee hadden we alles 2 keer gezien. Dat was vroeger wel anders, toen hadden we om 6h 's avonds het gevoel niet alles gezien te hebben. Ooit waren onze sim kaarten te klein om alles vast te leggen, nu kwamen we toe met een rolletje van 24 beelden. Het circuit zelf was wel lang, maar om een fatsoenlijke foto te kunnen maken, hola. Overal storende elementen, zoals vuilbakken, palen allerlei, en zeer veel reclame panelen die het zicht bijna overal belemmerden.
Met andere woorden deze aflevering was voor ons niet herhalings vatbaar, te duur voor wat er te zien was, en veel te commercieel, een half voetbalveld vol standjes om allerlei aan de man te brengen, geen behoorlijke catering, en we blijven met de vraag zitten van 'waar zitten al die echte oldtimers die er in 2006,7,8 wel waren. Hebben zij enkele jaren de wegtaning al gespot? wellicht wel. Wij eigenlijk ook, maar hoopten toch op beterschap.
Met andere woorden, dit evenement enkel interessant voor new timers, met een dikke beurs.
Het was gewoon een grote parking met een klein hoekje oldtimers, gestoord door opstijgende vliegtuigen. Ingericht door politici die enkel de slogan 'massa is kassa' appreciëren, en nul kennis hebben van oldtimers en cultuur.
07-08-2022 om 00:00
geschreven door gilletman 
|